REKLAMA

Procesy w Hong Kongu to koniec reguły "jeden kraj, dwa systemy"? "Postępy unifikacji są dużo wolniejsze niż się wydaje"

Połączenie
Data emisji:
2023-02-08 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Katarzyna Galica z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień będziemy rozmawiali o procesach z 1 strony procesie decydentów, który rozpoczął się wczoraj tzw. procesie 47 chodzi o osoby, które były zaangażowane w próbę właśnie uczestnictwa w wyborach demokratycznych to jest szeroko rozumiana opozycja Hongkongu oni próbowali wyłonić trzeba coś na kształt reprezentacji za to właśnie Rozwiń » zostali aresztowani teraz są sądzeni, ale też zbliża się pamiętajmy o tym we wrześniu 2023 roku ma się zacząć proces jego Lech byłego właściciela apeli słynnego Dziennika zamkniętego już od dawna Dziennika hongkońskiego i teraz pytanie jak co te procesy oznaczają po pierwsze dla samych Chin, ale też, jaki sygnał Chiny wysyłają do świata właśnie, organizując procesy czy, przeprowadzając proces teraz na jak można spojrzeć na lata na ten proces oczywiście szerzej z punktu widzenia tego co się dzieje na ogół w oczywiście Hongkong on jest bardzo specyficznym obszarem, ale jeżeli spojrzymy na dziś finisz Kinga to banałem jest już po mówienie, że nastąpiły zmiany u nos w zakresie zarządzania państwa pamiętajmy, że Chiny mają bardzo skomplikowany system Administracyjny w nawet na tym najwyższym poziomie test szczegółowy w administracja lokalna mamy produkcję specjalne regiony administracyjne regiony autonomiczne miasta wydzielone jeszcze mam tzw. prowincję tai, czyli na tym na tym obszarze widzimy bardzo równo rozwiązanie administracyjne instytucjonalnej prawne wobec no państwa, które formalnie jest Unia Tarnów jednolite i na tym tle prowincja teoretycznie pechowe mniej do powiedzenia, ale to praktyka bywa bardzo różne nasz region autonomiczny to jest taka pozostałość po założeniach federacyjnych na przykładzie związku Radzieckiego, bo to forsowały kadry mniejszość mniejszościowe ruchu komunistycznym i tutaj te umowy zdaniem to też ciekawy przykład, gdzie regiony autonomiczne mają mniej tak naprawdę samorządnością niż te specjalne regiony administracyjne, ale oba te zakresy pewnej samorządności pewnych specyficznych rozwiązań jest konsekwentnie rozmontowane i dość powiedzieć, że w tym samym 2021 roku, kiedy mieliśmy falę aresztowań między nimi właśnie tych dysydentów US decyzją sądu naj Najwyższego uznano, że na ekonomia i etniczna jest niezgodna z konstytucją, ponieważ w tej konstytucji jest zawarta i mamy bardzo obszerny zakres prawodawstwa także praktyk, które jakby i jakby no ustanawiają tylko tę autonomię etniczną w przypadku specjalnych regionów wartą administracyjnych na tę wiadomo, że to było laboratorium, ale także to co pan pytał to było dla świata i przede wszystkim dla Tajwanu samego Tajwanu demonstracja tego na jakich zasadach Tajwan wrócił do Macierz, czyli mamy jedno państwo 2 system ich w tym momencie, gdy od tych w ostatnich latach ten u no koncesji porozumienie zostało zanegowane w sposób bardzo brutalny jednoznaczne też sygnał dla Tajwanu, że on jako prowincja Tajwan no ma wejść do śni na zasadzie jej z wyboru po prostu obszaru dla tutaj żadnej autonomii nie będzie mógł pozostawione, czyli to jest właściwie jak rozumiem ten proces też ma być takim przypieczętowaniem tego odejścia od myślenia 1 kraj 2 systemy, że to jest absolutnie koniec tak projektu no nie chcę mówić, że to jest absolutny koniec, bo część tych zmian można powiedzieć, że w perspektywie kolejnego cyklu politycznego, którzy pana, który długo możemy oczekiwać wg tej zasady, że co 30 lat rzeka zmienia zmienia swoje koryto i w to to jakby to są zmiany teoretycznie odwracalne i praktyce trudno powiedzieć jak to będzie ową lokal bardzo do tego, żeby te Chiny z bonifikat weksel zrealizować jest dosyć silne, choć jak widzimy postępy są wolniejsze niż my się wydawał w ale co znaczy, że te postępy są dużo wolniejsze jak pani rozumie, a wioskę w ten sposób, że szczyt dzięki, a przeprowadził bardzo szeroko zakrojoną czystkę, a dodatkowo już wcześniej za sprawą duetu Juan przeprowadzono no taką standaryzację prawa np. rządy terenowe nie mogły stanowić prawa sprzecznego z rządem w sprawę centralny nieco wydawałoby się oczywiste państwo unitarne, ale praktyka bywała różna i ewidentnie też szumnych zapowiedziach chociażby budowę centralnego scentralizowanego systemu kontroli społecznej, który nam jeszcze długo nie powstanie zapewnione nadmiernie komunikowane, a zaś jego powiedzmy ideowe czy mentalne mentor łatwo nie mówił wprost o tak o tym ryzyku federalizacji rozpadł się im teraz można powiedzieć, że jego środowisko intelektualne bardzo wyraźnie mówi o tym, że właśnie, a w autonomię etniczna jest błędem polityka stalinowska błędem on znajdzie odmianę urynkowienie też jest błędem, bo państwo powinno być właśnie oni potężnej dużo bardziej scentralizowane, ale to są lęki w pewnym sensie lęki kogoś, kto ma ambicje mocarstwowe nie miał co powiedzieć też lęki takiej grupy, która chciałaby mieć właśnie przesadną kontrolę nad każdym aspektem życia obywateli czy też to jest tak, że wiele danych wskazywała na właśnie taką fragmenty za co jeśli jak to jest tym procesem z tymi procesami odśrodkowe mi to znaczy na 1 jak jednak druga strona ma bardzo mocny argument też do z 1 strony widzimy, że Sheen zdecentralizowana odnosił olbrzymie sukcesy gospodarcze i że tak na dobrą sprawę prowincję chińskie no upadek dynastii Qin zaczął się od tego, że prowincja Hunan odmówiła uznania jedenasty i tak naprawdę prowincję wielokrotnie pre, jakby domagały się pełnej suwerenności w ramach państwowości chińskiej i no też jak mówię mniejszości etniczne, zakładając Chiny ludowe 40 siódmym roku, zanim jeszcze Harry został odwołany już mamy komunistyczny region Mongolii wewnętrznej też, opierając się na założeniach pierwotnych dokumentów komunistycznej partii chciała zbudować no my państwo na wzór związku Radzieckiego, więc i jak już wydaje się, że ten system federalny mógłby bardzo bardzo, że napisy dopasowane do specyfiki wsi, gdzie Nany Fraktal ne instytucje dublujące pewne kompetencje właśnie mamy tendencję bardzo mocno odśrodkowe i państwa niekoniecznie zdecentralizowane są państwa z prawnymi, ale z drugiej strony te warto bardzo silne zróżnicowanie musi i całość i to, że po są bardzo mocną grupę lokalny interes po istnieje szereg Click, które robią co chcą nawet sieci kin się za bardzo nie słuchają, a jest w sprawie od tego, że to państwo przestało być dużym stopniu sterowalne bardzo ciężko przeprowadzić reformy, jeżeli rządy terenowe inaczej za swoje interesy inaczej musi na swój interes też powiedzieć, że nawet sama większość hal tutaj ja się nie zgadzam się głównie wskazujesz palcem na mniejszości narodowe one mają być źródłem tego rozpadu, ale tereny etniczne są na ogół zdominowany przez większość Han niewielka część tak naprawdę i mniejszości przekaz okazuje tak na dobrą sprawę referaty na 1, która naprawdę próbowała no to i opowiedzieć co się dzieje, chociaż na terenie najbardziej zainteresowanym, więc szansę powodzenia i tak były nikłe, a więc na to brąz, ale wyszło z drugiej strony na prowincję Kanta, która prowadziła na własne no politycznych każda prowincja de facto prowadzi pewnego rodzaju oraz formację także w zakresie handlu w zakresie kultury no nie stricte politycznym, ale jeżeli mówimy o inwestycji, że ciśnieniem laka strategicznym naprawdę obszarze dla gospodarki globalnej, gdzie Kantor próbują realizować swoją firmą Breś stanowisku Pekinu i Peek Pekin dopiero w kosz za, korzystając z oficjalnych instytucji w tym NFZ-u blokuje to porozumienie, które Kanton nas z lokalnym z lokalnym rządem żeby, żeby wstawić natomiast swoje swoją firmę wytypowaną no to post to widzimy no dosyć mocny zróżnicowanie widzenia swoich interesów też lokalnie jeszcze dodajmy, że kończy są etnicznie Kantyka oraz jakieś tam czy ma mówi pan to nie jest etno to co jest kłopotem tylko rozumiem ambicje lokalne przebój finansowy ktoś ustawił tak tak tak jakbym widziała, że nawet na terenach etnicznych tak na dobrą sprawę ten czynnik etniczny jest bywa wyolbrzymiany tom to mówi jak osoba, która na zaplecze z nim na listy Nation Unia zajmowała tym nocnymi peryferia dni od Mandżurii po to, by tu to CBA, ale bardzo często tak to się składają NATO interesy po prostu ekonomicznej polityczny i tutaj rzeczywiście rozumiem obawy Pekinu, że nie wiedzą co się dzieje bardzo często prowincja to przecież nie premier League Chang wprost mówił, że np. dane statystyczne prezentowane przez rządy prowincjonalne są niewiarygodne jak rozmawiam zresztą ze w przez firmy są wysoko lokalnego urzędu Statystycznego mówią, że u nas za PRL-u było także część danych statystyk były dane statystyczne przekazywane opinii publicznej, a była grupa danych, które lądowały tylko na biurku KC to były takie powiedzmy trochę bardziej w jego on tak spojrzał się uśmiechnął do Pekinu nikt nas chodziło o to, że do Pekinu też ten sprawozdania mogą być różnej jakości i też zresztą bardzo dobrze pokazuje kryzys na rynku nieruchomości, gdzie bardzo często przez inwestycje robione rządem terenowym to dzisiaj nie wiemy, jaka jest tak naprawdę skala problemu w takim bardzo chciał powiedzieć o to jest przykład kres sektorowego, który może się rozlać na całą gospodarkę to musimy zatrzymać, ale mam nadzieję, że wrócimy jeszcze do tej rozmowy, bo to jest bardzo ciekawa dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk była z nami 1436 za chwilę przewodnik TOK FM na zdrowie, a następnie raport gospodarczy program przygotował Michał Tomaszczyk, a realizował Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA