w codzienny magazyn motoryzacyjny codzienny magazyn motoryzacyjny Jacek Balkan Sławek Paruszewski dobry wieczór proszę państwa przyszłość motoryzacji to pomyślimy sobie czy sens ma to co znajdziemy w raporcie Energy Outlook jest raport publikowany co roku właśnie na początku każdego roku przez firmę BP no czyli jakby nie patrzeć firmy, które zajmuje się raczej dostarczaniem paliwa do samochodów spalinowych, ale muszą też wiedzieć co się będzie działo chcą widzieć za
Rozwiń »
ileś lat ogłaszają no bo przecież być może się zaangażują np. dostarczanie wodoru albo prądu no cóż oni wymyślili właśnie cóż w tym raporcie Energy Outlook można wyczytać raport jest bardzo duży nawet mam tutaj w tym źródle oczywiście przez tego wszystkiego nie będziemy przedstawiać nowe są 3 scenariusze taki najtrudniejszy do osiągnięcia utrzymywane na euro Sławku mówimy o raporcie przygotowanym przez firmy British Petroleum, czyli firma, która na no zajmuje się pozyskiwaniem i dystrybucją paliw opartych na ropie naftowej tak nota także powiedział no właśnie, ale ta firma Oshee, czego dotyczy ten raport jeszcze raz, a da raport dotyczy tego jak wg no tych badaczy, którzy tym się za jej będzie rozdzielone napędy w roku 2050, czyli ile procent samochodów będzie jeździć na wodór ile na prąd ile ile będzie z silnikami spalinowymi e-zdrowia to zbadać czy oni mają jakiś wehikuł czasu no wiesz na przyszłe raporty to zawsze dotyczące przyszłości to można powiedzieć z fusów są brane, ale takie raporty na program środy no właśnie publikowane no i można się do tego odnieść to albo zobaczyć za to lat 30 czy też sprawdziła czy nie, ale bez tego nie ma postępu coś trzeba prognozować na coś trzeba się przygotowywać oni właśnie to zrobili no, więc co oni wymyślili te 3 przede wszystkim co 3 scenariusze, o których mówiłem taki najbardziej trudny do do do osiągnięcia to jest net 0, czyli tam już praktycznie ta misja będzie niewielka w roku 2050 jest taka Axel Ride, czyli przyspieszone ograniczenia emisji takie nie momentum to to właściwie tam dużo będzie spalany w tej energii, ale jeszcze ciekawe jakoś tak do głowy nie przyszło, że to będą takie liczby, bo wg tego raportu i wg tej średniej prognozy będą będą za ile lat będzie 28 lat na świecie jeździły 2 000 000 000 samochodów elektrycznych oraz hybryd ładowanych wnioskach czy to jest dużo to jest ogromna liczba to ma stanowić wg raportu uwaga British Petroleum mnie jakieś firmy Tesla 80% wszystkich pojazdów, które będą jeździły jeździły po świecie i co wiadomo jeszcze albo co z tego raportu wynika chyba się z tym zgodzimy, że najdłużej będą napędzane paliwami samoloty transport morski będzie z tego korzystał, bo jakoś elektrycznych samolotach statkach nie za wiele natomiast wynika z tego raportu również, że napęd wodorowy, którym ciągle mówimy ciągle się zastanawiam, gdzie to ma sens o tym też będziemy za tydzień mówić on właściwie tylko będzie będzie to marginalny marginalny wysokich ułamki procent bardziej trzeba się zastanawiać liczyć na to czy przystosowywać do tego, że będą pojazdy napędzane uważaj gazem ziemnym i LPG czy o tym nie mówimy czasami czym tak też nie przewidujemy musimy czytać tego raportu BP jak sądzisz wg tego raportu 2050 roku samochody wodorowe one będą ich rywali marginalnej bardzo mało no będą wyniki nie zakaże wiesz co słuchaj ja myślę, że jest daleko za wcześnie na robienie jakichkolwiek tak daleko sięgających prognoz, bo za bardzo nie wiemy co będzie w roku 2025 albo 2030 jest sporo wątków, o których myślę to zaraz 1 porusza dotyczący litu natomiast oprócz tego wodór na ten moment widzisz to trochę tak w zależności od tego kto kto na to patrzy, kto liczy, ale z 1 strony wydaje się najbardziej sensownym sposobem magazynowania energii, zwłaszcza takiej pozyskiwanej z farm wiatrowych albo fotowoltaiki, dlatego że zmieniasz prąd wodór, który może się sprężyć magazynować w miarę tanio i w ogóle alternatywą jest co ono akumulatory, które są drogie i zajmują bardzo dużo miejsca, więc jak jak dużo łatwiej jest prąd przenieść ma odległość zmagazynować np. podąża w teorii chyba niż przy pomocy akumulatorów na teraz Gaś, jeżeli chodzi o to, żeby swój sceptycyzm przed państwem wytłumaczyć bo dlaczego sław to żadna zadano dotyczące, ale rowerowego nie dotycząc akurat w napęd wodorowy wierzę natomiast, jeżeli chodzi o ten rozwój samochodów elektrycznych, które w tym momencie oparte są 99% nos akumulatory litowo-jonowe to bym naprawdę się zastanawiał czy przypadkiem nie będzie tak jak z dieslem, który 10 lat temu był ekologiczne i były dotowane dopłatami ekologicznymi ze złomu swój stary samochód kup nowego diesla dostanie dopłatę ekologiczną czy przypadkiem nie będzie tak samo za jakiś czas właśnie samochodami, które mają akumulator litowo-jonowy nie można tutaj takie zostawienie przygotowane przez Uniwersytet w Kaliforni, jakby założenie jest takie do 2050 roku stany Zjednoczone chciałyby dekarbonizacji transport czy nowi dziś oni narażali zakładają, a to dopiero za 28 lat nie możemy tego krytykować, że ktoś coś myśli co będzie w 2 radni, ale pożegnaj poczekać, żeby to osiągnąć stany Zjednoczone i to już da policzyć stany Zjednoczone potrzebowałyby zakładając, że nawyki kierowców będą takie same jak w tym momencie co miałby nie być potrzebowaliby 3× więcej litu rocznie niż obecne globalne roczne wydobycie tego metalu i to jest tylko 1 kraj i tam są tam 3% światowej populacji przecież są jeszcze jest jeszcze cała Europa Chiny przecież tutaj też nacisk na elektryczną motoryzację ogromne mamy stan, żeby osiągnąć cel w 2050 roku nie emitować co 2 przy pomocy środków transportu potrzebujemy 3× więcej na same tylko stany rocznie niż w tym momencie się wydobywa na cały świat to jest 1 problem drugi problem jest taki, że nam się oczywiście bardzo fajnie kupuje tanie koszulki z Bangladeszu, które są szyte, w jakich miejscach, jakby niekontrolowanych, których często dochodzi do pożarów, w których ludzie, jakby po prostu cierpią pracują za grosze to bardzo fajnie przymyka się, że o oko na rzeczy, które nas nie dotyczą tak albo są w mediach to czasu na to mówi trup kilometr, czyli im dalej mniej nas obchodzi ta prawda tak tacy jesteśmy po prostu już natomiast są duże złoża litu w Meksyku w stanach w Portugalii w Niemczech nawet w Kazachstanie natomiast są aż już wydobywane złoża eksploatowane złoża w Chile Argentynie i tak np. nie respektuje się kompletnie tego, że podczas wydobycia notowane są wody gruntowe wody podziemne prawa społeczności, które zamieszkują tereny również nie są respektowane po prostu przychodzi firma mówi wynocha tak, ale wiesz myślę, że to dotyczy wszystkich surowców niestety wydobywanych na całym świecie wiem, że to tylko mówimy o licie, ale Zobacz wydobyciu metali rzadkich Chiny Kongo, gdzie tam przestrzeganie w ogóle boki no ale słuchaj no dobrze tylko wiesz to jest trochę tak ja myślę, że to powinno być i pewnie będzie niedługo tematem dyskusji w jaki sposób te materiały są pozyskiwane, dlatego że świat nie jest oczywiście sprawiedliwej, jakby metod tego nie zmienimy nie wiem czy ktokolwiek, gdy obiekt zmieni, ale jak w tym momencie produkcja litu no to są 4 kraje 95% światowej produkcji to jest Australia Chile Chiny Argentyna i branż, jeżeli chodzi o, jeżeli chodzi o Australię to powiedzmy, że tam to nie jest taki zaborczy znam, jeżeli chodzi o Chiny nie wiem na temat, jeżeli ktoś ma Argentyna to tam dzieją się zdarza to zwolnią, żebyśmy mogli sobie Kapica elektryczne, ale wieś to samo jest sierotami produkowanymi w Azji, ale to inny temat słuchaj ja do litu jeszcze takie po Krym no no bo wiesz ten Lead to o co chodzi chodzi, dlaczego o tym licz w ogóle mówimy pamiętasz mówiliśmy o toyocie właśnie o tym raporcie toyotę, że tam ze względu na ten niedobór litu to będzie problem z tyloma samochodami elektrycznymi ja tutaj się odezwali z kolei eksperci rok co jest większym ekspertem można by dyskutować z Politechniki ich czeka dziś Amsterdam ani Eindhoven w Holandii, którzy mają do trochę inne zdanie też chyba się to brać pod uwagę, bo po pierwsze, okazuje się, o czym my też nie mówimy, że są i inne już ogniwa co będzie za 28 lat im sądowo jonowe prawda poza tym coś Otóż tu chodzi chodzi tu też o to, że jednak lice można się baterii odzyskiwać procesie recyklingu, który będzie coraz bardziej skuteczny natomiast ropy naftowej przetworzone już do pierwotnego stanu nie da się ja mówię teraz tak ogólnie innym napędzie natomiast już tych tych, że na kilka miliardów samochodów wyprodukowanie pozwoli na pozwolą na zapasy litu np. wyczytałem w tej chwili ile jeździ na świecie samochodów 2,51 000 000 000 chyba tak coś takiego prawda im, owszem, 75% produkcji trafia do baterii, ale jednak są inne zastosowania ceramika szkło również i teraz jest stanowić tutaj są tak różne punkty widzenia i tych ekspertów jest, tyle że każdy znajdzie tam jakieś plusy minusy, ale inna sprawa to jest inna sprawa natomiast no i 5 nalicza to tutaj problemy z elektryfikacją nie kończą, ale oczywiście o tym pewnie nieraz jeszcze będziemy mówić w każdym razie może to nie będzie największy problem, że zabraknie litu, żeby ta elektryfikacja postępowała, bo my parę jeszcze innych przez wskazujemy na parę jeszcze innych hamulców to taki chyba bardziej ważnych poważnych jak brak brak prądu na czoło właśnie rozmawiam z Holendrem wieś to przy okazji prezentacji Mitsubishi ASX, bo tam się Holendrzy nami opiekowali oni dosłownie to samo powiedział mówiliśmy, że ogromny problem tysiące stacji ładowania i oni mają problem właśnie z dostarczaniem prądu, ale wiesz to co się wydaje niemożliwe wszystko co znaczy wiesz jak ja o tym słyszeć ja sam to nie wieża no widzę, że to, że to w ogóle jest możliwe, że ktoś tego nie policzył, że ktoś tego nie sprawdził, ale wiesz też będę chciał podjąć taki temat w niedalekiej przyszłości tylko muszę jak na razie tylko ja po prostu muszę mądrzejszych od siebie spytać no mamy coś takiego jak norma euro 6 mamy AdBlue, czyli roztwór mocznika, które uzyskiwane jest po to, by zredukować niewątpliwie trujące cząstki tlenków azotu prawda tylko problem taki, że cząstki tlenku azotu są badane natomiast w momencie, kiedy mocznik jest trudny tam uzyskiwane powstają inne szkodliwe substancje, które nie są badane rozumie aż źli zastępujemy 1 rzecz drugą rzeczą za parę lat okaże się, że mamy ogromną ilość emisji czegoś tam czegoś tam właśnie w związku z tym, że mamy diesle z normą euro 6 to jest po prostu straszne zło i w ogóle co prawda mamy mało tlenków azotu dla mamy dużo tlenków jakiś tam dwutlenku czegoś innego co jest jeszcze bardziej szkodliwa, bo tylko trochę mniej to nie jest takie proste nie nowa nie jest proste dlatego o tym mówimy staramy się tutaj znaleźć też spojrzeć z różnych punktów widzenia, bo w trochę racji jest pewnie we wszystkim tylko wie każdy podkreśla to co raczej wy uwypukla to co mu pasuje prawda, ale tak, jakby pozbiera to pozbierać to wszystko 1 raport to by się okazało, że to trochę inaczej wygląda, ale w każdym razie dzisiaj mówiliśmy o tym liczą nieraz będziemy od wracać do tego technologia akumulatorów ja też wkrótce co BMW sądzą o samochodach z napędem wodorowym, bo tam z kolei tanich prezes CIP co się nazywa to też tak trochę jak jeszcze do niedawna w toyocie instalacji się mówili, że elektryfikacja to może nie do końca ale, ale podstaw nową odór kłaniamy się pięknie do jutra
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY
-
-
-
-
13:04
-
REKLAMA
POPULARNE
-
-
-
-
-
-
-
03.10.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny13:03
-
-
-
24.10.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:07
-
25.10.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny14:45
-
-
25.02.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny13:17 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
16.09.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:51
-
-
-
02.05.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:24
-
09.04.2021 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny11:50
-
-
21.01.2022 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:42
-
03.04.2020 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:46
-
-
-
-
-
23.07.2021 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny13:35
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL