REKLAMA

Jak unikać nierówności płci w języku? [bezpłatny poradnik dla nauczycielek i nie tylko]

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2023-02-08 19:20
Czas trwania:
12:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Połczyńska to jest biuletyn rewolucyjny naszą gościnią jest prof. Iwona Chmura-Rutkowska wydział studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór dobry lektury naszego nie jest także współautorką poradnika dla nauczycielek nauczycieli nierówność pozycji w języku to nie jest pisane w nawiasie, które to poradnik wydała warszawska rada kobiet we współpracy z Urzędem Miasta i pełnomocniczką Rozwiń » prezydenta do spraw kobiet poradnik jest dostępny bezpłatnie można go ściągnąć ze strony internetowej Urzędu Miasta Warszawa ani profesor, lecz taki poradnik w ogóle powstała, dlatego że język jest narzędziem, którym nie tylko posługujemy się po to, żeby powiedzieć sobie ważnych sprawach przekazać uczucia, ale także jest narzędzie opisywania świata i język odzwierciedla różne nasze schematy myślenia o świecie o innych ludziach oraz buduje relację i z badań, które mieliśmy do tej pory obserwacje życia społecznego codzienności wynikało, że reforma skupiona na męskich powiedziałabym częściach mowy nazwami to Android centralnym czy męską fizycznym językiem właściwie powoduje taki efekt nie widoczności kobiet niewidoczne z dziewcząt wykluczania ich z opowieści o świecie zaraz powiem jak to w praktyce ta widoczność czy wykluczanie wyglądało również mamy szereg badań na ten temat, ale tak naprawdę ten poradnik jest odpowiedzią na pewien bardzo aktualny problem dostrzegania nierówności płci w języku to znaczy, że stosowanie form żeńskich i taki był zamysł i zaproszenie poprzez ten poradnik to osób, które zajmują się edukacją chcę przekonać zastosowanie form żeńskich nie jest jakąś ideologią fanaberią modom wygłupem, ale że dzięki temu dziewczęta kobiety czy połowa świata wszędzie również w Polsce zaczynają funkcjonować dzięki tym formom języku mówionym tekstach komunikacji umysłach stały się po prostu widoczne i dzięki językowi, którym nazywamy właśnie językiem równościowe włączający MO język równościowe to sposób na przełamanie szeregu stereotypów uprzedzeń dotyczących płci co oznacza, że jest też narzędziem pewnej zmiany czy rewolucji społecznej tutaj, odnosząc się do tytułu dzisiejszego dzisiejszego programu tak ten język ma wzmacniać i pełnomocnik dziewczęta kobieta ma kobiety ma wzmacniać równość funkcji ma zmienić postrzegania siebie nawzajem i ten poradnik ma być takim narzędziom wynikiem czy właśnie podpórką jak to robić i dać też szereg uzasadnień merytorycznych dla podejmowania trudu stosowanie języka włączającego to może, zadając pytanie powinnam powiedzieć się pani profesorką tak by było lepiej jest równie dobrze widziałabym za każdym razem, kiedy oddajemy zgodnie z realiami uznanie szacunek i zauważenie punkcji drugiej osoby, a zwłaszcza jeśli jest Kruk mieszka jest w porządku i można zrobić na wiele sposobów i prof. Janta szkolna szparag Kozłowska, której współautorką tego poradnika pokazuje jak robić to w praktyce można robić właśnie w różnych formach na różne sposoby także zapraszam wszystkie zainteresowane osoby, które zastanawiają się praktycznie w tekstach w języku mówionym więzów codzienności zastosować tę równość i włączanie to dajemy również w tej książeczce odpowiedzą, jakie są w takim razie te przejawy języka nierówność owego, jeżeli chodzi o edukację, w jakich płaszczyznach można dostrzec jak to w takim razie też w takim praktycznym wymiarze przekładać się na dyskryminację dziewcząt pierwsza kwestia to zapraszam również do takiego małego eksperymentu każda osoba może to zrobić przyjrzeć się językowi wpisanemu w szkole mówię tutaj o języku różnych dokumentów w języku po podręczników komunikatów Ula ulotek apeli, ale też języka, którym mówi się do uczniów uczennic w szkole jeśli to przez przesłuchana jeśli dobrze się wczytamy to tak naprawdę wszystkie komunikaty adresowane są do uczniów nauczycieli o olimpijczyku młodych sportowców młodych naukowców absolwentów czy właściwie kierowany jest tylko Pańskiej połowy świata i również pokazujemy to w swoim podręczniku to nie jest tak, że rodzaj męski jest neutralne dla odbiorców wiemy z całą pewnością, że Musk Musk docent, lecz na formę męskie formy nie są odbierane jako neutralne uniwersalne, a one umysłach naszych wtedy, kiedy słyszymy o młodych naukowcach o Inżynierach o nauczycielach wizualizer wiemy czy wyobrażamy sobie właśnie postać jemeńskie, więc cała taka sfera powiedziałabym tekstów, w których pisano o świecie, ale innych ludziach albo np. o przyszłych zawodach, które mieliby się wcielić czy, do których przygotowują uczniowie uczennica sugerują, że bardzo wiele branż zawodów jazd przeznaczonych tylko dla mężczyzn np. powszechnie stosuje się w podręcznikach, a nas tak jak prezydent profesor naukowiec z więzienia Jar kierowca olimpijczyk i dziewczynka, wyobrażając sobie siebie w różnych rolach dostaje językowe komunikaty zwrotne, że jest bardzo wiele zawodów funkcji, które właściwie nie ma kobiet, proszę bardzo, ich nie ma, że nie ma nawet form językowych, które odzwierciedlają obecność kobiet w tych obszarach oczywiście to nie jest także kobiet sam nie ma, ale w tym Imaginarium językowym komunikujemy i opowiadam o świecie tak jakby kobiet tam nie było mato oczywiście bardzo konkretna przełożenie na dyskryminację kobiet z tych dziedzinach czy z 1 strony rzeczywisty język jest sygnalizatorem historycznej, ale też aktualnej nierówności, a z drugiej strony wzmacnia pewien no już nieaktualny powiedziałabym tradycyjny wiersz wizerunek kobiety mężczyzna w tym kobiety wykluczony ze sfery ze sfery publicznej, więc to jest 1 sprawa druga sprawa to taki kawałek, który jest bliski też ze względu na badania, które prowadziłam w tym obszarze to język pogardy wobec kobiecości my w języku polskim mamy bardzo mocno ze chciałbym podpięte taka podszewka naszego języka jest seksistowski, czyli jak próbujemy kogoś poniżyć albo osłabić jego słowa albo spowodować, żeby czuł się gorzej bardzo często odnosimy się to do kobiecości czy mówimy, że ktoś zachował się jak baba babskie babskie zachowania, a czy biega jak dziewczyna czy rzuca jak dziewczyna marzy się jak obawa głupia blondynka wygląda tu już powiem o czymś takim problemie, który nie tylko seksistowski, ale też związany jest taką wulgaryzm akcją, a naszego języka ubiera się jak zbira tak wygląda jak dziwka bardzo wiele raniących określanie wnosi się do kobiecości to oczywiście nie jest przypadek chodzi o to, że pan docent rzecznej duża wszystko co kobiece uznawanej za słabsze mniej ważne, a mniej prestiżowe, więc jeśli chcemy naprawdę tak słownie uderzyć marskość mężczyzna czy chłopca to porównujemy go np. to dziewczyny przed taką jak się ubierać licznych zachowuje się dziewczyny i cały czas podkreślam mówimy o zachowaniach językowych, więc to nie dzieje się naprawdę w takim sensie dotykane tylko to są zachowania językowe i ten nasz poradnik również zwraca uwagę na to, że nie chodzi tylko o kominach efekt zwane żeńskie końcówki, chociaż żeńskich końcówek nie ma od razu powiem to są przyrost żeńskie i chociaż jest bardzo ważne, żebyśmy zaczęli rozmawiać różnych zawodach profesjach funkcjach również w tych w tych żeńskich formach, ale chodzi tutaj o szersze spojrzenie na to w jaki sposób poprzez język odzwierciedla nasze przekonania na temat kobiecości męskości i drugą stronę język jest narzędziem zmiany to znaczy tak samo jak możemy w koszty językiem skrzywdzić czy promować stereotypy możemy również tym językiem promować równość szacunek i godności drugiej osoby ty jeszcze takie krótkie pytanie w kontekście właśnie tego podręcznika i także roli nauczycielek nauczycieli jako mogą odegrać w kształtowaniu równości no bo jeżeli zajrzymy do podręczników ratownik jest bardzo dużo takich stereotypowych treści w nich są tylko męska osobowe nazwy zawodów w nich kobiety zajmują się domem, a mężczyźni zarabianiem, więc co można zrobić skoro się z takich podręczników jednak często korzysta, gdzie jest przestrzeń do tego, żeby jednak działać na rzecz równości owego języka zawód nauczycielki nauczyciela jest takim zawodom, gdzie pracuje się sobą swoją osobowością swoim zachowaniem swoją postawą zatem za każdym razem, kiedy nauczyciel nauczycielka stosuje wobec siebie i wobec innych dziewcząt i chłopców i adekwatna, a formę maską żeńska osobowo lub neutralna, bo to też jest taka strategia ta daje przykład, który pokazuje, że możemy uszanować Agcy zauważyć czyjąś skład, ale z drugiej strony jeśli płacze stopy jest, a nie jest istotna w danym kontekście to lepiej oni nie mówić tak nie nie ja nie wskazywać bardzo ważne żeby, opowiadając świecia i nawet o tym świecie, które prezentują podręczniki nie wyrażać osobistych poglądów stereotypów uogólnień na temat tego, jakie powinny być kobiety jacy mężczyźni, a jeśli zauważamy takie stereotypy i schematy krzywdzący nie prawdziwa lektura szkolnych również czy w tekstach po prostu krytycznie się do nich odnieść zaprosić uczniów uczennice do dyskusji zapytać co na ten temat sądzą czy rzeczywiście pan obraz świata jest realistyczne i adekwatne, ale można robić dużo więcej rzeczy np. można przynosić własne materiały cytować eksperckie wypowiedzi nie tylko mężczyzn, ale również kobiet zwraca uwagę na to ile uwagi czasu daje się wypowiedzieć owczarka, a chłopcom traktowanie ważne jest, żeby traktować to co mają dopowiedzenia dziewczęta chłopcy równo równoważna, żeby nie różni mówi Sunny już Darda wpływem ceramikę więcej wskazówek informacji porad znajdą państwo w podręczniku nierówność gdzieś równość, bo nie jest pisane w nawiasie punkcji w języku, a opowiadała o podręczniku jego współautorka prof. Iwona Chmura-Rutkowska wydział studiów edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu bardzo dziękuję dziękuję serdecznie zapraszamy do lektury, a nazwę Małgorzata Łuczyńska i razem z Anną Piekutowska zapraszam na biuletyn rewolucyjne za tydzień o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA