REKLAMA

Jak uczyć walki z dezinformacją? Po tekście o Młodzieżowej Akademii Walki z Dezinformacją

A teraz na poważnie
Data emisji:
2023-02-09 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:08 min.
Udostępnij:

Koordynator projektu edukacyjnego Akademia Fact checkingu w Stowarzyszeniu Demagog, komentuje relacje z warsztatów o podobnej tematyce autorstwa m.in. dziennikarzy mediów prorządowych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w programie Patryk Zakrzewski koordynator projektu edukacyjnego Akademia fakcie kingu Stowarzyszenie demagog dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu wyrosła panu konkurencja zdaje się dziennikarze m.in. gazety polskiej codziennej TVP Info poprowadzą dotowane przez Unię europejską szkolenia o tym jak walczyć w swej newsami pierwsza sesja młodzieżowej Akademii walki z dezinformacją trwa aż 8 godzin no i nasz współpracownik Hubert Kowalski posłuchał wszystkich tych Rozwiń » wystąpień jego relacje są oczywiście dostępne na stronach tokfm boi się pan konkurencji to znaczy nasza inicjatywa w skali kraju wciąż jest na tyle mała, że każdą konkurencję witamy raczej z radością, ponieważ jest to uzupełnienie dużej luki w systemie edukacji, którą zidentyfikowaliśmy cieszy powstawanie nowych inicjatyw pytanie tylko właśnie wiarygodność tych inicjatyw naj to jest temat, które przez autora wspomnianego autora tekstu zostało zostały poruszone, więc myślę, że tutaj nie nie kwestia konkurencja właśnie tego, jakiej jakości oferta edukacyjna jest oferowana młodym, ale dorosłym ludziom w Polsce właśnie mam wrażenie, że dziennikarze prowadzący też szkolenia w ramach młodzieżowej Akademii walki z dezinformacją mają ugruntowane poglądy, które informacje są wiarygodne dobre i przede wszystkim chodzi o źródła to znaczy ich informacje są dobre informacje konkurencji są niedobra i właściwie można by było do tego sprowadzić to szkolenie, a taka zapoznałem się z tekstem tutaj też sylwetki osób, które występują w ramach tego tych szkoleń zostały też prześwietlone przez panią Annę Mierzyńska oko na portalu oko Press to są też materiałem ukrywa też zapoznać i może zacznę od tego, że podczas naszych szkoleń spotkań z uczniami młodzieżą osobami starszymi i zwykle jest zaczynamy od tego zwracamy uwagę, że warto w ogóle poddać refleksji Polski mamy do czynienia czy eksperci, z którymi spotykamy są są wiarygodni ciekawą rzecz, ale dającą wiedzę poruszył bardzo ciekawą, ponieważ mam wrażenie, że w przestrzeni publicznej największymi wrogami efekt newsów są 2 osoby Donald Trump i Władimir Putin to oni mówią, że trzeba walczyć z dezinformacją trzeba walczyć swej newsami jak to rozumieć nad na pewno w ostatnich latach w ogóle termin w sierpniu z bardzo często wykorzystywane do walki politycznej do dyskredytowania oponentów politycznych, ale również nieprzychylnych władzy media mediom tutaj do Trumpa niż Putin są przykładami myślę też bylibyśmy w stanie podać parę tego rodzaju przykładów naszego polskiego podwórka na rzeczywiście jest to termin, który sam po drodze się wytarł jego znaczenie jest już nieostre natomiast nie znaczy, że problem dezinformacji jest problemem, któremu nie warto się przyglądać i w którym nie warto podejmować różnych inicjatyw edukacyjnych, ale bardzo często właśnie mam wrażenie główni organizatorzy tego zamiaru chronił informacyjnego właśnie dezinformacji Haye wniósł w takiej mętnej wody krzyczą najgłośniej, że trzeba walczyć z dezinformacją tutaj prawie każdy ma może nie karty, ale pewnie istnieją i myślę tutaj bez szkolenia, o których rozmawiamy też jeden z takich przykładów UE mają jakąś inną intencję niekoniecznie walki z informacją, ale może takie ujęcie tematu informacji, żeby z tego, że tego obrazka umknęły na pewno ważne elementy tutaj, zapoznając się właśnie z programem relacją dla państwa reportera dalej sobie sprawy tej rzeczywiście jest dość subiektywny dobór przykładów poruszanych podczas zajęć bardzo często osoby powoływane m.in. przykłady jak, więc z mediów nieprzychylnych wobec aktualnej władzy czy różne wypowiedzi polityków opozycji brakowało na pewno równowagi, którą na naszym portalu demagog org PL staramy się zachować, czyli takiej pokazującej, że to nie 1 strona sporu politycznego jest winna dystrybucji fałszywych informacji, ale odpowiedzialność ponoszą oczywiście w różnej mierze te absolutnie nie nierównej różne strony sporu politycznego czy to w Polsce czy tyle na świecie właśnie, bo mam wrażenie, że w tak podzielonym świecie bardzo trudna jest zważyć ze strony strony sporu ten spór właściwy wymaga takiej odpowiedzi moralnej czy stawia nas przed moralnym pytanie, po której stronie się znajdujemy i no już potem po dokonaniu tego wyboru to bardzo często przebieramy taką postawę absolutu styczną jeśli chodzi o właśnie poglądy także poglądy w co może zabrzmi głupio co do faktów i no w takiej atmosferze moralnej bardzo trudno jest właściwie te fakty osądzać no jestem przekonany, że mimo wszystko mamy pewien punkt odniesienia, którym w przypadku dziennikarstwa standardy dziennikarskie w przypadku organizacji faktoringowych metodologię organizacji takich jak nasza i tutaj one są być może jakoś tam zmienne w czasie natomiast no no mają jakiś tam fundamentalne zasady, które ich podstaw stoją, a kwestia właśnie próby zachowania bezstronności umożliwienia brania argumentów każdej ze stron sporu, czyli jest pewien sposób, żeby sprawdzić na taki tekst ne medialne jest zgodne z tymi standardami, jeżeli podczas działania edukacyjnego tego rodzaju inicjatywy pojawiają się osoby, które nazywają dziennikarzami pełnią taką rolę, ale w swojej pracy takich standardów nie przestrzegają tego tutaj do wody podała podaje nam w artykule właśnie pani Anna Mierzyńska no to powinniśmy zastanowić czy są to właściwe osoby do referowania takiego tematu no jak jest informacja no tak znaczy szczerze mówiąc to tych tych osób nikt nie wybrał jak sądzę one same zdecydowały, że będą uczyły młodzież na temat dezinformacji sposobów walki z nią pieniądze wzięli z Unii Europejskiej tak no jak zaskakujący może to że, że w jakiejś, jakiej takiej test wcześniejszych kontroli jakości tych zajęć nie została poddana natomiast to jest taki grunt gdzie, gdzie mu trudno by szafować jakieś wyroki natomiast myślę sobie też, że jest to są działania, które są adresowane do osób jednak Rosy młodych dorosłych, ale jednak dorosły, więc tutaj jest może o tyle spokojniejszy, że na pewno sprawa byłaby dużą i mniej tym dużą partię może taka niebezpieczna, gdybyśmy mieli do czynienia sytuacją, w której której takie działania miały miejsca na miejscach polskich szkołach w tym kontekście zamrażane zamrożonego odmraża odmrażane to co jakiś czas lex Czarnek tutaj raczej bym kierował swoje obawy na przyszłość, że być może to nie organizacje, które mają doświadczenia wprowadzeniu tego rodzaju zajęć i jaki starają się zachować bezstronność nie będą na spotkaniu z uszami zapraszane na my w tej chwili takie zajęcia regularnie w szkołach prowadzimy właśnie ten podmioty, które mają dodatkowy cel dodatkowy interes w tym, aby temat informacji podejmować no właśnie ciekaw jestem co państwo mówią zainteresowanym młodzieży od czego właściwie zacząć ten fakt King czy notę to krytyczne podejście do do tego co czytamy oglądamy na jak właściwie od czego zacząć skoro jako odbiorcy niekoniecznie mamy narzędzia do sprawdzania faktów jasno nasza działalność portalu fakt księgowym jest bardzo żmudna polega wielokrotnie na weryfikowaniu wypowiedzi osób publicznych co może nie nieczęsto spotyka się jakimś wielkim zainteresowaniem młodzieży, ale taki obszar, który stanowi bardzo dobry punkt wyjścia do dyskusji o współczesnej dezinformacji i to tym punktem wyjścia są media społecznościowe, w których młodzież jest również silnie obecna jeśli nie najsilniej jeśli chodzi o polskie społeczeństwo to jest taki punkt wyjścia, w którym dyskutujemy mamy też ku temu swoje narzędzia np. my się bardzo dającą grę planszową, która pozwala uczniom w różnym wieku zobaczyć, jakiego rodzaju fałszywe informacje mogą pojawić się na ich nie widać ich przestrzeni mediów społecznościowych i na tej podstawie wyciągnąć wnioski na przyszłość w jaki sposób media społecznościowe analizować, jakie treści warto i w jaki sposób weryfikować tutaj w sukurs przychodzą na dostępne bezpłatnie narzędzia online tak jak np. wyszukiwania obrazem, która jest niezwykle prostym narzędziem, ale no nie często znanym wśród młodzieży staramy się takie narzędzia popularyzować, pytając trochę pałeczkę odpowiedzialność użytkownikom internetu za weryfikację treści, ale jednocześnie takim założeniem czy komentarzem, że tutaj oczywiście największą rolę do odegrania mają czy media czy i czy fakt lekarze, którzy no mają wystarczające zasoby do tego, żeby takiej weryfikacji dokonywać regularnie, ale teraz pod uwagę, że młodzi ludzie są sieci obecnie na co dzień na to stać staramy się takie narzędzia Weekly postać no właśnie, ale ciekaw jestem jak pan odbiera najlepszą młodzież współczesna młodzież jest naiwna jeśli chodzi o waśnie fajki newsy jeśli chodzi o manipulacje medialną jeśli chodzi o tę tę mętną wodę to znaczy 3 współczesna szkoła także no właśnie to obycie i informatyczne młodych ludzi jakoś zabezpiecza przed tą naiwnością ja myślę i takie są też nasze doświadczenia rozmów z różnymi grupami, że bardzo często postrzegamy właśnie młodzież jako tę grupę, która niemal od kołyski korzysta ze smartfonów w związku z tym powinna posiadać, jakiej się nadzwyczajne kompetencje weryfikacji w porównaniu z pozostałymi grupami społecznymi tak niestety nie jest umiejętność korzystania z urządzeń nie niesie za sobą umiejętności weryfikacji czy krytycznego myślenia w kontekście w kontakcie z treściami online natomiast natomiast myślę, że tutaj badania, które prowadzimy w ubiegłym roku we współpracy z fundacją Digital Poland tutaj gorąco zachęcam naszych słuchaczy do zapoznania się z raportem pokazują, że ta podatek dezinformacji w Polsce wyjątkiem osób starszych co ciekawe, które są na tę informację mniej podatne jest ogólnie po w przekroju społecznym dosyć podobna, czyli para czeka generalna uwaga edukacyjna w szczególnie w kontekście np. przekrętów na wnuczka to jest bardzo ciekawe, że osoby starsze są jednak bardziej krytyczne i bardziej nieufna jeśli chodzi o dezinformacji tak tutaj raport Mac kilka wniosków snuje jeden z nich jest taki, że być może doświadczenie życia w okresie PRL-u sprawiły, że gdzieś tam tak takie wyczulenie na propagandę i dezinformację mogło się w tym czasie pojawić, ale też kwestia doświadczenia życiowego po prostu większej wiedzy, która pozwala też budować jakąś odporność przeciwko dezinformacji natomiast wracając do poprzedniej kwestii młodzieży tutaj UE myślę, że nie powinniśmy upatrywać naiwności umożliwia tylko oparcie oraz dorosłych i tego naszego przekonania, że młodzież z pewnymi wyzwaniami współczesności sama sobie poradzić ja sobie poradzić w związku z tym takie inicjatywy jak nasza, ale takich inicjatyw edukacji medialnej w Polsce w ostatnim czasie pojawia się więcej, więc rejony są dobre jakościowo to na pewno warto wspierać, bo niestety w tym momencie Polski system edukacji tego tej kompetencji wystarczający sposób nie rozwija bardzo dziękuję Patryk Zakrzewski koordynator projektu edukacyjnego Akademia fakcie kingu i Stowarzyszenie demagog był gościem programu, a teraz informacja, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA