Warszawa nadaje dzień dobry z tej strony Wojciech Tymowski gospodarz podcastu Warszawa nadaje to jest 3006. odcinek naszego podcastu dokładamy swój Kamyk do głośnej dyskusji i ostrego sporu muzeum sztuki nowoczesnej Warszawy i sporu o to czy widoczne od niedawna MAH w samym centrum miasta jest nową warszawską ikoną budynkiem wzorcowym czy też po prostu białym pudłem i architektoniczną katastrofą prawdopodobnie ten budynek będzie się inaczej odbierać, kiedy już zostanie otwarty
Rozwiń »
zdjęte będą ogrodzenia odsłonięte zostaną jego Arkady i będzie można wejść do środka nasza ekipa już tam była po nowym gmachu oprowadzała nas dyrektorka muzeum i Joanna Mytkowska, a autor tego odcinka Arek Gruszczyński zapewnia, że budynek od wewnątrz robi fantastyczne wrażenia do sporu budynek MSN odnosi się w gościnnym felietonie arch. Natalia Szcześniak współautorka wideo bloga architekt cienki jak dodaje podsuwa kilka pytań, które warto sobie postawić, chcąc ten budynek oceniać naszą rozmówczynię studies krytyczka sztuki Anda Rottenberg i przedstawia fascynującą historię muzeum sztuki nowoczesnej od pomysłu do realizacji w tej powieści zaczynającej się po osiemdziesiątym pierwszym roku występuje frank Gerry autor słynnego na cały świat gmachu muzeum hiszpańskim Bilbao wiary był w Warszawie i był gotów narysować projekt tylko chciał by wskazać miejsce inwestycji mielibyśmy cud bywał w Warszawie mówi Anda Rottenberg i w tym miejscu tej historii na razie państwa zostawię zapraszam do słuchania Wojciech Tymowski z ulicy stolicy czy dobry nazywam się Arek Gruszczyński i dzisiejszym odcinku podcastu Warszawa nadaje odwiedzamy plac Defilad, na którym powstaje nowa siedziba muzeum sztuki nowoczesnej to jest instytucja, którą pewnie państwo kojarzą z 2 innych lokalizacji z pawilonu Emilia, który został rozebrany kilka lat temu, w którym organizowane były wystawy festiwal wasza budowie wystawy sztuka współczesna zastąpiły meble potem, kiedy ten pawilon został tak jak wspomniała przed chwilą wyburzony muzeum przeniosło się nad Wisłę tam pawilon tymczasowy, który w tym roku zostanie rozebrany przez kilka lat również gościł najważniejszych polskich artystów młodego i średniego pokolenia i inwestycje, które dzisiaj będziemy rozmawiać m.in. z Joanną Witkowską dyrektorką muzeum sztuki nowoczesnej wywołuje bardzo wiele kontrowersji szczególnie wśród internautów trwają zażarte dyskusje socjal mediach latem tego czy to jest udana realizacja architektoniczna czy wręcz przeciwnie jest to gniot jest biały Kloc jest biały bunkier, który szpeci plac Defilad faktem jest, że jest to pierwszy budynek wybudowany po czterdziestym piątym roku obok Pałacu kultury nauki na placu Defilad i na pewno zmieni on tę część miasta teraz postaramy się złapać kilku mieszkańców Warszawy, którzy są na placu Defilad zapytamy ich o to co sądzą o nowym MSN nie mogąc dać na pytanie czy podoba wam się tamten budynek ten biały nie, dlaczego wam podoba jest ukończony, a będzie skończony co może wydaje się, że ma potencjał w sensie teraz też tak jest poprzez takie zwykłe, lecz to jest coś złego tak naprawdę wyróżnia się i może to jest to, że wśród tych wszystkich budynków takich nowoczesnych może wyróżnić swoją prostotą, a wiecie co nie będzie no słyszał, że muzeum bingo dzięki PPP podobać się budynek, który biorąc ten biały może być, a więc może nie będzie jest to w podoba wam się ten budynek sam budynek się podoba, ale uważam, że tu nie tu, gdzie powinien być wg bardziej zmodernizowane i okolic może, bo tutaj w samym centrum, gdzie budynki są takie bardziej z jakości skórę bardziej takie szklane są, a 101 takim biały tak od środka na tę nie wiem na niedające i szkoda, bo stan tej strony jak się szło to był ładny widok na pałac kultury w tych kamienicach ludzie wiem, że drugie bardzo ładny widok teraz nie będą mieli widoku w tamtych blokach raczej tam dużych tak, a być może dowódca będzie w tym budynku no muzeum sztuki nowoczesnej dzięki dzięki powiem tak dla mnie projekt jest wtórny ma ciekawe i po prostu nie chce się wpisywać w jakiś tam narzekanie na to było naprawdę jest trochę przykro, bo uważam, że zasługujemy na coś dużo lepszego i ze swoją ścianę wschodnią, która zawsze była tylko klubowe wykręcić w morze wymaga i tak jakby nowego spojrzenia ATA była po prostu zasłania tak z 1 strony watek po prostu nie wiem czuje się niekomfortowo wypowiadając, ale zwolennicy tego budynku zwracają uwagę na to, że on właśnie dopełnia Marszałkowską, że w końcu ta ulica ma 2 pierzeje, które zabudowane tak, bo to zawsze chodziło, więc to jest taki to jest jakiś Klusek można powiedzieć na każdy budynek to nie jest pytanie budynek no a poza tym tylko częściowo ją dopełnia i zostaje taka znowu w Wiedniu drugą tak myśli pani, że warszawiacy wasz wielki polubią ten budynek tylko co szczerze zależy zatem się działo o tych, bo jeżeli to jest muzeum sztuki nowoczesnej to w dzisiejszych czasach takie placówki i gdy jeździ po świecie one strony być aktywne w ogóle mamy dużo tych programów edukacyjnych w muzeach tutaj i i programy edukacyjne jakaś oferta w ogóle dla dla ludzi, którzy nawet, gdyby nie weszli zobaczyć wystawy tak do ubiegania się wchodzi, dlatego że jest gejem i tam tak Alone zmniejsza jednak tak, bo tam po prostu wchodzi do Luwru też wiadomo, że chodzi no mona Liza to ani w taką analizę powinniśmy mieć tutaj no coś co tam będzie nie ex przypominam, że pani Grażyna Kulczyk chce to zbadać założy swoją kolekcję i byśmy mieli 3 miejsca sztuki skutek nie wiem czy my jego naród, który ludzi do 2 chętnych takich chętnych do oglądania pójdzie pani otwarcie zobaczyli ciekawe w środku wygląda nie oczyszcza jestem ciekaw ogląda w środku może ten środek jest, choć też szczyt czeka bowiem takie były też są powtarzalne, które ktoś jeździ po świecie widział różne miejsca duże miasta no to po prostu dno w wypowiedziach by mieć ciągle oczekuje czegoś ciekawego nie podobają mi się też te szklane budynki szkół i najbardziej energochłonnym materia, a teraz chodzimy do MSN, po którym oprowadzi nas Joanna Mytkowska tak jak wspomniałem jesteśmy już na budowie muzeum sztuki nowoczesnej z nami Joanna Mytkowska dzień dobry dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie państwa państwo słuchają uprawiana jest dyrektorką muzeum sztuki nowoczesnej, więc wprowadza tak naprawdę prawie, że posłowie chcą no nie, że muzeum to jest instytucja publiczna, ale nie traktujemy jak i 1 nie ukrywał radości tyle lat czekaliśmy na to, żeby móc państwa oprowadzać po istniejącym, a nie wyobrażony muzeów i każda wizyta jest ogromna radość właśnie tyle lat, czyli ile, bo my oczywiście jako opinia piwnica pamiętamy pierwszy konkurs w 2010 roku nie pierwszy już tak uważa się tysiące 5 proszę sobie wyobrazić była to ekipa faktu zarządzał dyrektor Tadeusz Zielniewicz, a na pewno jej najbardziej rozpoznawalną osobą była Anda Rottenberg i potem słynny Kongu, którym ja ciągle nie brałam udziału taka opinia publiczna 2007 rok, w którym wygrał projekt Krystiana Reza i ten projekt był realizowany przez miasto do 2011 roku, w którym to miasto doszło do wniosku, że tego się zrealizować nie da i kolejny konkurs w 2013 roku to był pierwszy, w którym obecnie zespół muzeum brał udział wygrał w nim architekt z nowego Jorku Tomasz Tomasz budowali te pomysły Fn i Forbes już dał zostają realizacja w wyborze może zrealizować oba, więc w miejscu, w którym co tak przez przypadek, ponieważ rozmawiając przechadzały się jesteśmy przy głównej w windzie Towarowej muzeum, która służy przede wszystkim do przewozu dzieł sztuki, ale również jest to winda, która może służyć do poruszania się wertykalnie muzą grup większy tak, żeby jednocześnie cenisz się na wyższe kondygnacje na poziomie 08 miedzy, czyli na parterze to jest ta część budynku, która będzie niebiletowany na każdy będzie mógł tutaj przychodzą z Marszałkowskiej na przykładna obecnie, a plac Defilad w przyszłości centrala centralny lub jakiś inny o jakieś innej nazwie plac w każdym razie to jest rodzaj z 1 strony pasażu takiego urbanistycznego łącznika pomiędzy jest to wschodnią co z tą stroną centrum, a po, a żoną wschodnią ścianą wschodnią, a nocą miejscem przed Pałacem kultury i to jest miejsce, w którym muzeum chciałoby realizować tzw. programy publiczne, czyli to co działalności muzeum jest bardzo istotne wszystkie te działania, które rozmaite grupy społeczności wspólnoty razem z muzeum, a najpierw planują, a potem realizują nowego tutaj mamy salę edukacyjną tego nie widzą czytałam, że centrala na razie na razie aura pusta jest jeszcze pusta jeszcze nie wypełniona materiałami budowlanymi artysta jest jedną z około 100m² powierzchni, które z 1 strony mogą być warsztaty mniejszy wykłady, ale też np. działania performatywne w razie potrzeby sala jest otwarta w narożnikach także widać co się w niej dzieje natomiast, że będzie taka potrzeba będzie można np. przeszklone nie nie będą otwarte, ale są jest to system zasłon kurtyn i akustycznie będzie można przez sąd w razie potrzeby od zadawali pytanie, które sobie stawiają warszawiacy brzmi czy będzie tutaj knajpa od cywili Szcze knajpa będzie od strony parku świętokrzyskiego muzeum nie sąsiaduje bezpośrednio z partii, ale z widokiem na pary, kto jest, przez którą chodziliśmy też około 200m² plus ogromna przestrzeń pod arkadami cały budynek jest otoczony głębokimi 6 głosów dekadami taka przestrzeń pomiędzy wnętrzem, a zewnętrza to jest wymóg miejscowego planu zagospodarowania od razu wyjaśnienie Woo jest wielka dyskusja o kształcie tego budynku, jeżeli chcemy budować zgodnie z przepisami trudno sobie wyobrazić inną sytuację w centrum miasta w ogóle, ale w centrum miasta szczególnie to niema możliwości ten budynek miał inny stał on musi mieć 26m wysokości 140m niemożność zebrania rady kopuły nie może planu może pan euro taki kształt prostopadłościanu jest tylko dopuszczalny z jakim się rozróżnienie my fasady, ale generalnie prostopadłościan i Arkady i to są niezbywalne cechy każdego budynku, który mógłby powstać, bo jest to wpisane w miejscowy plan zagospodarowania Paula Pogby czy mogą to być las tropikalny lub jakaż była bardziej fantazyjnym kształcie nie może przechodzimy dalej jest główne główne wejście główne wejścia, bo to są 2 wejścia jedno od ulicy Marszałkowskiej drugie od obecnego placu Defilad to jest miejsce, gdzie ten pasaż, który można przejść muzeum na przestrzał to jest główna recepcja Narożna, w którym przede wszystkim będzie można uzyskać informację to jest miejsce na ekran, w którym będą wyświetlane tytuły wystaw tu jednocześnie będzie można kupić się bilet na piętra wystawowe, choć zakładamy, że przede wszystkim na sprzedaż już będzie sieć to jest miejsce na kolejne małe ekrany, gdzie z kolei będzie program tutaj widocznego audytorium to nowymi całkowicie płaskie będzie mogło się otwierać wraz z fasadą na plac założyć na wykłady pokazy filmową również, ale również na koncerty performer z wszelkiego rodzaju spotkania cokolwiek mieszkanki mieszkańcy wymyślą, ponieważ jest po prostu bardzo prosta płaska przestrzeń z 1 schowkiem, który będzie działał w UE taka ławka to będzie przestrzeń, która będzie miała drewnianą podłogę będzie taka przyjazna będzie można też po prostu usiąść w tym audytorium w czasie, kiedy nic się nie dzieje część siedzeń to będą ławki okalające tą przestrzeń, a część będą po prostu krzesła, które będzie można dowolnie aranżować ściana jest oczywiście przeznaczona na ekran tutaj również jest zasłona, która pozwala na akustyczną izolację tylko w razie potrzebne, ponieważ na co dzień będzie przestrzeń otwarta ona ma też Świetlik, więc naturalne światło, która z okna dachu wpada, a za to ścianą z kolei jest galeria 200m² przestrzeni wystawienniczej bezpośredniej relacji z Unii zauważa poza nią promocyjną tak dobra a gdzie będą prezentowane dzieła sztuki jeszcze oczywiście takie dzieła działające na zasadzie szkuty publicznej mogą funkcjonować w tej przestrzeni, ale główne przestrzenie wystawiennicze są na kolejnych 52 i chciałabym państwu pokazać klatkę schodową, jeżeli pan pozwoli możemy na klatkę wejść do uzyskaliśmy zgodę, na który eset pana celnika dziękuję, że w bardziej, że nie sam nie spadnie na głowie na pewno nie jesteśmy bezpieczni poseł zobaczyć tutaj jak stoimy w tym miejscu widać dużo bardzo dużo się dzieje, bo jest jeszcze trwa budowa, ale dobrze ten parter jest całkowicie tarcza została decyzja Sejmu i przepiękny widok na tę część Śródmieścia przede wszystkim pałac kultury, ale też brać zakładników jego nogę, że to budżet 430m od naszej fasad, ale z tej strony z tej strony pomiędzy muzeum, a Pałacem kultury on jest ma inny kształt to jest wielki kup, czyli nie prostopadłościan, ale taki sześcian czy na planie kwadratu nie więcej strona 100 metrowe stosy petów niż muzeum tu musimy się przed 8 godzin pod tak mali po to, robić w razie Jarosławowi jako dziennikarz powinien tych bogów bardzo dużo słów, żeby opisać państwu tę klatkę schodową, ale zrobię tego, bo muszą państwo zobaczyć na własne oczy tuż po otwarciu muzeum sztuki nowoczesnej to jest to wyraźnie miejsce pomyślane główny ciąg komunikacyjny tak nie poetycko pisze tak mamy tutaj, ale teren budowy jesteśmy w zabudowie posła używać takich jak klatka schodowa, która pozwala na wybór, ponieważ schody są to się fachowo nazywa się nie zapomniałam w tym kluczowym momencie koledzy są 2 ciągi schodów, a jednocześnie, czyli taki dosyć ceremonialny sposób można dostać się na piętro pierwsze piętro drugie też kapusta, która pozwala na to, że we osoby przebywające będą się widzieć będą się obserwować oraz na to, żeby także syna, której stoimy na parterze klatki schodowej działa ten rodzaj sceny kolejnego miejsca na spotkania szczególnie myślę na komendę ona będzie bardzo atrakcyjna widok wspomina tę przestrzeń w pawilonie mija dokładnie na dole były aktualne przeboje z góry na różnego rodzaju performance działania, a był związek pomiędzy wystawami, a program łączy, a chwilę nie ukrywa, że to była inspiracja z to była także bardzo się cieszę, że to nawet widać, że to jest taki Hommage, a nie istniejący budynek podzielono na blokowanych męża jest bardzo dużo świetni, który wpuszcza już teraz słońce w radzie jego bardzo mało jedz bez tego światła nie ma za dużo, ale koledzy z broni interesu jest to czy muzeum, bo stała wystawa czy to wystawy będą zmieniać jak wyjście mieszkańców Warszawy dlatego w ostatnich latach chcemy, żeby wystawy w muzeum miały 2 ręczne, czyli klasyczne dla naszej instytucji wystawę wystawy czasowe takie wystawy, które reagują na zmiany w życiu artystycznym czy ze społecznym, ale jednocześnie będziemy cały czas pokazywali kolekcje i ta wystawa ma o wiele dłuższy czas trwania inny rytm, ale nie jest to wystawa stała w takim sensie jak wyznała całą Colin, gdzie jest zainstalowana instalacja z różnymi wizualizacjami filmami, która jest po prostu realnie na stałe u nas taka wystawa kolekcji będzie trwała od roku do 2 podoba się zmienia potem będzie zmieniał, ale będzie oparta na naszej kolekcji na pewnym ruchomym kanonie, którym MSN wypracowało polega oczywiście na tym, że jest jakaś grupa dzieł ważnych dla nas kolekcji, która jak muzeum sztuki w Łodzi będzie zawsze punktem odniesienia, ale też pewien zestaw wartości, które są istotne dla nas ogromnym ogromnym zbiorze, jakim jest sztuka współczesna obecnie to ile tych dzieł sztuki Maciej kolekcji my dress inwentarz muzeum ma w tej chwili około 1000 dzieł sztuki Chinka na set tysięcy obiektów, które są w archiwum, czyli filmów dokumentów książek to jest zbiór dość spory w tej chwili przygotowujemy się do otwarcia i przemierzamy na makiecie to naszą kolekcję no i co dużo mówić nie miejsce się ze 1, bo dawały za mały Budda nie oczywiście każdy będzie bardzo przejąć ery dobra mówi my musimy mówi pan dziennikarzy, żeby musi mieć zdalny tryb, czyli jest 1000 artefaktów ich na takiej wystawie 1 wystawie kolekcji tak, żeby to było dla publiczności z 1 strony atrakcyjne, a z drugiej możliwe do skonsumowania jednorazowo możemy pokazać około 300 maksimum 400, więc będzie taki zbiór, który cały czas rośnie, który pozwala nam na zmienianie szczególnie, jeżeli będziemy do pożyczać jakieś prace tworzące kontekst naszych kolekcji tak, żebyśmy nabywać nową nabywać miejmy nadzieję nowe, czyli będziemy mogli pokazać coś co można nazwać obrazem sztuki nowoczesnej taka wystawa będzie pozwalała się zorientować w obecnym stanie życia artystycznego ten budynek ma 4 duże galerie, które są podzielone na sale każda z tych galerii jest około 1000m², czyli w sumie z tą galerią na parterze i innymi niż przestrzeniami z 4,51000m² powierzchni wystawienniczej, jeżeli mówimy od dużych wystawach monografiach to jednocześnie mogą być 4, jeżeli mówimy o mniejszych formatach wystawach dotyczący jakiegoś konkretnego zjawiska to 6, że jednocześnie też od 4 radnych, którzy nadal dużo 1 ustawy będą na otwarcie czy na otwarcie chcemy pokazać kolekcję, ale ona będzie pokazana w taki sposób, że będziesz miał wrażenie, że to jest właśnie rytm wystawowy, ale na otwarcie chcemy pokazać kolekcję, dlatego że od 2 tysięcznego trzynastego roku nie mieliśmy okazji pokazywać naszej kolekcji, które cały czas rosła no to kolekcja jest właśnie taką tożsamością każdego uznał je tylko powiem, że muzeum w rytm zmian wystawie troszeczkę wolniejsze niż w instytucjach muzealnych między obliczamy, że w sumie możemy zaproponować publiczności około 14 otwarć rocznie także to będzie taki rytm 1 bardzo szybkie inne wolniejsze trwające cały rok do tego bardzo intensywny program publiczny, który chcemy współ kurować publiczność to na koniec interesuje mnie, dlaczego Warszawa potrzebuje zagości nowoczesny, dlaczego potrzebuje tego budynku do czego potrzebuje takiej ikony architektoniczne właśnie centrum miasta nie jestem pewna czy ten budynek jest ikoną jest bardziej funkcjonalnym muzeum mamy też Warszawa potrzebuje w przyszłości sztuka czy kultura współczesna jest obszarem o przyszłości się rozmawia, gdy w przyszłości negocjuje jesteśmy w Warszawie i szerzej w kraju bardzo w tym i odwróceni przeszłości dominują narracje historyczne albo o takie projekty bezpieczne to jest miejsce, które chce z tym trendem zerwać chce rozmawiać o tym co mogłoby być marzenia ja pracę dlatego potrzebujemy ją oprowadzała nas po nowej siedzibie muzeum sztuki nowoczesnej Joanna Mytkowska dyrektorka tej instytucji bardzo dziękujemy bardzo dziękuję bardzo, zapraszam, a za chwilę porozmawiamy Anda Rottenberg o tym, jaka jest historia muzeum sztuki nowoczesnej bardzo z ich strony jeszcze raz Arek Gruszczyński i jesteśmy teraz studio przed chwilą weszliśmy z muzeum sztuki nowoczesnej z placu budowy na placu Defilad i studio przy Czerskiej gościmy Andy Rottenberg w CIT nowych państw historyczka sztuki byłą dyrektorką departamentu Prostak byłą dyrektorkę zachęty narodowej galerii sztuki będziemy rozmawiać o początkach muzeum sztuki nowoczesnej, bo wiele lat temu musi za chwilę doprecyzować dokładnie, w którym roku wymyśliła muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie na postulowane piśmie w artykule do pisma kultura tygodnika, który wówczas współpracowała miny sam taki żarliwy tekst, że potrzebna jest muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie i w tym to było roku 1981 i wówczas w Warszawie były jakieś instytucje, które prezentowały sztukę współczesną, a no teoretycznie powinna to było robić zachęta była galeria Foksal słynna i były inne małe galeryjki bardzo niewiele zresztą na palcach można było policzyć renty zależy jak było że, gdy prywatne i jakie miejskie malutkie do dzisiaj są takie kompletnie marginalny na tak samych Ujazdowski to jest końcówka lat osiemdziesiątych poruszamy się jak jeszcze niefunkcjonalny i w tym tekście postulowała powołanie muzeum zbudowanie nowego budynku, w którym miejscu, a jeszcze nie mówiłem mnie o miejscu to zaczęło się mówić dużo później i w tym tekście jak myśleć o tym muzeum w latach osiemdziesiątych to czy ono miało być no wtedy już nie pamiętam to klapsem 42 lata temu czy, więc troszkę było dawno nie zaglądam do tego chcą chyba dziś nawet w turniej pokazał w jakim zbierze, który chyba pilotował Karol Sienkiewicz aleja do niego nie wróciłam, bo to był taki pomysł potem przez stan wojenny, ale ten pomysł jak przyszedł to się tak jakoś, a utwór królował dzięki nam czy w tym sensie Zień wracałam do niego i ponieś w stanie wojennym obowiązywał bojkot niektórych instytucji formalnych się włączyłam do alternatywnego ruchu artystycznego i na tej fali pracowałam wtedy w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk, ale życie bo gdzie indziej, a więc dzięki ofercie Ryszardy ita powołana do życia fundację niezależne, żeby tak mający kościołem państwem się te pchnąć niezależnością pełną powołam fundację Edith bardzo to było śmieszne, bo udało się namówić, żeby w zarządzie zasiadał Aleksander Gieysztor prof. Andrzej Rottermund i ówczesny prezes stowarzyszenia chce ryku sztuki, a Tadeusz Jaroszewski w profesorowie z siedzibą oficjalną, czyli adresem było Stowarzyszenie historyków sztuki przy rynku starego miasta, ale działalność odbywała się u mnie w domu i moja dział IT jako dyrektorki programowej po mieście 800 pierwszy roku w tym też został opublikowany czczą spotkał się z ogniem z jakim z, jakim sam proces cień mieć radę, gdy milczenie nikt nie podjął tego warunku, więc ja wpisałam do statutu tej fundacji celem powołania muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie pieniądze na działalność fundacji szły z produkowania farb artystycznych, który był niedobór na rynku, ale to nie produkował tam noty w domu ty mnie nie ja miałam 30 metrowe mieszkanie halo, a nie produkcja była w Kobyłce były bębny był profesjonalna produkcja do głównie robiono grożą tym malarskie farby IT świetnie szło, więc meczem kupować dzieła sztuki do przyszłej kolekcji i tak się rozglądać po Warszawie gdzie by tam muzeum zrobić wiedzę przy nie było pieniędzy możemy tylko było na marzenia ona i w niedzielę jeszcze po wzroku amputacje powołał aż 86 no i zbliżamy się pomału do przełomu, ale zachował mały, bo został również leciałam też być wystawy alternatywne rzeczy też działać w tym niezależnym w obszarze Car pie w drobnym taką ciekawą wystawę rzeźba w ogrodzie w ogrodach herbu i zrobiłam 1 wystawę we włoszech, a jedno w Hadze, ale też towarzyszyła artystom w ich udziale w dokumentach Cassel to osiemdziesiąty siódmy rok tak 8788 a czego się system się zaczął kruszyć to ciekawe, bo na marginesie nasze rozmowy z trasą przez tę sprawę, że w tej monumentalnej książce Jakuba Banasiaka o tym w końcówce lat osiemdziesiątych tym rozpadzie systemu mecenatu państwowego chyba nie ma wątku by twoje fundacji muzeum w wielkim nazwiskiem młody nie zapytał ja się tam nie Fisza dałam się w duże wystawy były robione w kościołach, a więc AJA robiłam nieduże wystawy poza tym się też nie używam też np. wystawę we włoszech były robione z pieniędzy komitetu kultury niezależnej, które prawem, ale też z osobna sprawa wzięłam gotów chcecie boje formalizm mam nadzieję, że dział śledczy gazety wyborczej uważnie słucha oczywiście ja kiedyś obejrzałam ten w radzie, więc ten jest dobrana osiemdziesiąty dziewiąty rok nowe wyzwania nowe państwo, a że jeszcze mamy później nie nie, bo jeszcze zaczęłam szukać lokalu chyba tak dla przełomy 8889, ale jeszcze przed 4czerwca inny stan nagle przydział lokalizacji w tym miejscu przy placu 3 krzyży róg książęcej i ma miasto papieża nie będę ktoś w tym pośredniczyła Wojtek Marczewski reżyser dostałam papież, a czy lokal nie było lokalu był plac, a plac 5 lat i tak jakiś czas później ten sam można jeść wiceburmistrz ktoś, a się ze mną umówił powiedział proszę panią ja pani nam lepszy plac w centrum Aten proszę mi oddać się papier ja, bo jadłem energiczne, ale naiwna jak ten papier dałam i ono tym zapomniał, że miał być jak no, więc nie rosła w zamian nowego mówi 1 mały zaraziła się byłam na tyle głupia, że miną share parę razy mam takie umowy dżentelmeńskie nogę biegałam jakaś Łaźnia Diana pamiętam grę wchodziła jako lokal zastępczy na tyłach Rutkowskiego do jeszcze ktoś na Mokotowie oferował plac w powiązaniu z jakimś jacht klubem, który niósł Mieczysław Rakowski ja rozmawiam z tymi i mówi Jan dobrze jardów potrzebuje saletra ma 6m wysokości i coś tam jeszcze, a ten przedstawicielkę klubu mówi, ale po co pani 6 metrowe, bo malarze malują duże obrady to niech malują mniejsze proste chyba przecież nie próbowała uderzyć właśnie nie wiem do o ówczesnego ministerstwa no halo ile wiem, że Bojko 81 cali tak damy mogły, więc pytam czy molenny możliwe, żeby nie było też nie mogły nie dotykali tamtej sfery to znaczy ja nie dotykałem grano ludzi, z którymi współpracowałam proste nie było mowy o tym, żeby Puszcza krakowskie Przedmieście albo do zachęty podobnie jak teraz zresztą, ale nie wszyscy dziękuję odpowiedział zadają sobie z tego sprawę może inwencji nowy zapis pakujemy już do trzeciej RP czy jeszcze mamy zwyczaj przeskakujemy, dlatego że się trzecia RP zaczęła zaraz zaproszono, żeby skoro taka była aktywna pomagałam w zmieniać ustrój to teraz muszę próbować budować nowy jak nie po chacie ono ja się zgodziłam, a w zasadzie dyrektorką departamenty m.in. dlatego tylko musiałem to jest dobre trampolinę do zbudowania tego muzeum w no ale okazały się nawet Smoła takie naprawdę dużo pracy włożyłem w to, żeby przekonać różne gremia w tym międzynarodowym no i nagle taki pomysł, że może na polach Wilanowskich w tzw. zwierzęcą można zrobić taki park i muzeum miało charakter takich narodowych pawilonów jak są w Wenecji na terenie tego parku każdy kraj by finansował działalność tego w pawilony pokazywał co ma najlepszego miałem taką wizję i Iza Cywińska raz nawet pozwoliła na międzynarodowym forum o tym opowiedzieć, ale potem ona sama nie chciała tego muzeum nikt ten mocą nie chciał wszyscy nikt nie rozumiał po to jest muzeum, a próbować kogoś przekonać czy wytłumaczyć po co w Warszawie takie muzeum to co mówiłaś raz mówiłem, że Warszawa jest jedyną stolicą europejską, które nie ma takiego muzeum i że jeżeli aspirujemy do bycia nowoczesnym państwem to jest w to muzeum musi być w pakiecie takiego państwa, że są muzea narodowe, które mają inne cele i inny o inną publiczność i zajmują się czy gminy, że muzeum sztuki nowoczesnej to jest coś co musi pokazywać sztukę dnia dzisiejszego, bo ona jest żywe reaguje na ten czas, w którym żyjemy i to jest musimy kolekcjonować sztukę, bo on za 100 lat będzie świadczyć o naszym czasie w stanie się tym samym dorobkiem kulturalnym naszego państwa naszego narodu Vineta i nikt niczego nie przekaz ludzie mieli perspektywa dzisiaj jutro albo kadencji Sejmu i de Chile się nie nie zmieniło w takim myśleniu strategicznym szczególnie o kulturze czy decydenci, z którymi rozmawialiśmy mówili jedyną panią do pani mówi już mamy ten zamek remontuje tamtego dyrektora powołaliśmy, choć osoby się jak Rosja jak dobrze zawzięcie w Zachęcie teściem, że będziemy gromadzić sztukę współczesną tak nie czy nie nie było takich rozmów to ja powołałem Wojtka Krukowskiego dyrektora zamku Ujazdowskiego, ale dlatego, że zrobiłem zebranie byłam szefową sekcji polskiej jajka wtedy problem zebrani tym on przedstawił swój program w uważam, że potrzebujemy mieć poparcie środowisk zawodowych w przedstawi program, a jej, czyli centrum kultury naprawdę wielu, a interdyscyplinarne dokładnie i tak zresztą prowadzi i tak zrealizował natomiast te nie ja robiłam co innego mianowicie wiosną 90 tego roku pozycja franka Gehrego on przyjechał miał wystawę w zamku Ujazdowskim mój przyjaciel go przywiózł w związku z tym od razu franka poznałam i zawiozła go do Łodzi miasta, skąd pochodzili jego rodzice, że znam też budzą sztuki, ale przede wszystkim na te ulice, gdzie ten stał ten domek jego dziadek był kozakiem taki, że sztuki kombi Knight frank się bardzo duży jak wziąłem potem kolacje danie Borowa i chodziliśmy po parku frank powiedział powiedz, czego byś chciała zrobię wszystko nie powiedziałem na rysy muzeum sztuki nowoczesnej i zgodził się jak sobie tylko plac naprawdę to było bardzo ośmiesza, bo poszłam, a do naczelnego plastyka Warszawy, ale on nie miał wpływu poszłam do naczelnego arch. Warszawy, który był architekt pan Rutkiewicz poszła do prezydenta miasta Wyganowski jego, który był urbanistom i co usłyszałam no ciekawe nie narysuje projekt to znajdziemy pierwszy w już w papryce tak zaniemówiłam, bo oni obydwaj wiedzieli, że rysuje się projekt do miejsca oczywiście, że nie może zostać w powietrzu szkicu potem się klei i de dowolnego miejsca w mieście i myślałam, że mają rządowe krótko bądź ministerstwu bardzo szybko się zorientowałam, że to nie jest praca dla mnie zrezygnowałam i stwierdziłem, że nic Sienie da zrobić w tym przepraszam państwie, a zajęłam się innymi sprawami w w tym samym momencie w tym poszłam do ministerstwa, że wyglądam z pracy fundacji no ale miałam tak, bo kolekcję, którą zabrała mnie na szczęście ta chciała pracować w Zachęcie po jakimś czasie, więc wprowadziłem tę kolekcję do magazynów zachęt nielegalnie, ale wiesz trzeba było te dzieła trzymać ile złotych dziękuję na kasy kilkadziesiąt dni na kilkadziesiąt kilkadziesiąt głównie obrazy grupy, ale były też 2 rzeźby Mirosława Bałki przykład jeszcze trochę takich 1 kupiło końską drugą wzięło depozyt, a w no tak czy inaczej póki byłam w Zachęcie to działa tam była jak nielegalny jak odeszłam to zarząd fundacji one cały czas działała podpisy zachętą umowę depozytową, ale trochę jest też myślenie i o to, żeby tyczy MSN jest kilkadziesiąt zgłoszeń, które są moją własnością, a niektóre są własnością fundacji czy jesteś w stanie wskazać ten moment w ostatnich 30 latach, kiedy ta atmosfera wokół twojego pomysłu zmieniła, kiedy z UE musi polityk czy grupa polityków, która zrozumiała, że powstanie muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie jest kluczowe dla rozwoju tego miasta polityk pokazał ale zanim się pokazał to ja jeszcze drugi raz Hanna spotkanie z Frankiem jako otwierał Guggenheim Bilbao, gdyby nasz rząd pomyślał i troszeczkę się otworzył to ten projekt jest Bilda Warszawy oczywiście, bo on nosił już widnieje i wtedy mielibyśmy cud w Bilbao w Warszawie w no ale po no, żeby w Bilbao, a ja po Hannę otwarcie, żeby jeszcze raz o odbyć Frankiem rozwiązanie ten teren i powiedział dobrze pierwszy mówi może dróg, ale także zrobi szkic za darmo za darmo, a rozrysował dać będzie młoda ekipa architektów polskich, których miał znaleźć wciąż umiemy znaleźć, ale tak, ale ja napisałem z tego tekst opublikowany w architekturze i tu się odezwali architekcie, że niech sobie pani Anda buduje co chcę, ale nie za publiczne pieniądze przewodził temu ten Budzyński twórca słynnych sądów, kiedy należy, iż WI świątyni Opatrzności pory takty miano to jest taka faszystowska architektura ludzie lubią dział ku z tym, a przyjemniej się do obrony zrobiłam jeszcze 1 rzecz, bo dla szukam placu niezrażony na i NIK to wiedziałem się, że jest taki plac, a tam w w śród ulica Karowa Furmańska dobra na dobre, bo tak myślałem, że jednak bliżej Wisły cały czas myślałem bliżej Lis pierwszy mówi, że kilka było tych lokalizacji, które tam zabiegałem natur kamer rozmawiałem poważnie z poważnymi ludźmi nic z tego nie wychodziło Karowa Furmańska dobra to było plac przeznaczony na centrum trójkąta Weimarskiego ja się dowiedziałam się swoimi kanałami, że centrum nie będzie budowany i poszłam do prof. Geremka, który był ministrem spraw zagranicznych, żeby powiedzieć, żeby się, że tego pracą na rzecz muzeum na senator prof. Geremek czy pojęcie rozumie pani Anda ani wolałaby pani zostać dyrektorką Instytutu polskiego w nowym Jorku nie, dlaczego wszyscy od początku uważali się ja sobie szykuje posadę w Sienie chodzi o to, żeby Polska miała muzeum Warszawy miał tylko ja sobie szykuje posadę i tak samo myślę niestety świętej pamięci prof. Geremek nie przekonywałam go, bo jeżeli ktoś tak myśli on, który myślał o w kategoriach dobra publicznego myślę, że ja nie jestem min no, więc mam tam jest dalej parking tam nic nie powstał ani centrum nic, bo udział w Weimarskiej równie no bo Weimarskiej było wiadomo, że już nie powstania muzeum literatury to jest jakby to 98 w jeszcze jedno, że zrobiłam posiądą ówczesnego prezydenta Kwaśniewskiego on od razu zwolennikiem tego prędko nie miał pieniędzy ani wpływów, więc ja powiedziałem, ale frank Gerry dostaje w Wiedniu nagrodę Kiss era to pan sobie listu gratulacyjnego w tym zawarte zostanie z opozycją, że nam zbuduje muzeum, więc napisałam tę listę go podpisały pojechał do Wiednia do urzędu kanclerza i powiedziałam, że ja tutaj zaraz po kanclerzu chciała bądź też od prezydenta RP co zrobiłam i dałam frankowicze na adres, a my stójka Spiró terenie, dlaczego to wszystko robiłem na wiem, bo byłam należało na to, żeby to rozumiem już pomyślałam sobie, że przez już jesteśmy tak bliska i ten projekt franka i to będzie fakt ten projekt musi być osobny nie może być w tkance miejskiej, więc Wisła nad Wisłą, a ja celowane to miejsce jest centrum nauki Kopernik teraz, ale ta Wybrzeże tam za wiele nie było tendencja by, więc było tendencję tak miałem w Vivie korzystam w stanie na realne też nie pomogło zawiązywała komitety poparcia dostawałam listy członków wszystko dla MSN teraz, więc mamy one są firmy są podpisane najważniejsze stowarzyszenia w Polsce właściciel, bo właścicielem był łam miasto tego terenu Wisłą i ten przedstawiciel mówi, a ta nie może pani wzięcie elektrowni, jakie mogła przy przychodzę biorę niech sobie pani pani weźmie elektrowni to elektrownie na Powiślu tak jest no co znaczy weźmy to było poza tym nie było miejskie wojewódzkie czy na odwrót tam w każdym z jedno miast drugie i o nim tak w basie budyniem, dlaczego uznali to fantastyczne już mem lokalizację, a ja wiedziałam, że zostałem kolejny raz wyszli dana przez urzędników miejskich jest taka legenda którą, jakiej słyszałem o miejsce, że jak prezydentem Warszawy był Lech Kaczyński to sobie wymarzy trujące zrozumiał, ale poprzeczkę, bo powtórzę nawet legenda, a potem będziemy o fakcie księgować, że tam legenda, że chce chciał powołać muzeum powstania Warszawskiego centrum nauki Kopernik i muzeum sztuki nowoczesnej nie musiał powołać 5 instytucji i taniejące 1 na rzecz muzeum tylko ja poszłam do kolejnego naczelnego architekta, w którym był Barczewski Michał i nagle odeszła on pani Anno budujemy Janie uwierzyłem pan mówi jestem bardzo dobrych stosunkach z Leszkiem on się zgodzić na wszystko co mu zaproponuje i budujemy muzeum konwencja utknęłam i to osiągnę, że teraz pieniądze próbowałem zebrać pieniądze w polskiej radzie biznesem a kto rozumie, że z budżetu miasta nie było gotowe nadal powinien, więc miasto w ogóle nie było tam już miało ich rządową miasto dawało plac Taxi wyobraziłem, że Borowski do pracy, a budować będzie jednak minister tak czy inaczej wiedziałem, że czas zacząć od może odetchnąć prywatnego kapitału prowadzane modlić w polską radę biznesu i zaprosiłam Ericha Marksa do tej rady biznesu nie wiem to jest musisz powiedzieć Erich martwi jednym z najbardziej znanych na świecie kolekcjonerów sztuki międzynarodowej, którego kolekcja już po teraz po jego śmierci przeszłam na własność Powiernictwa pruskiego i znajduje się w Hamburger Bahnhof muzeum w Berlinie cały poparte ja, bo wszystko, żeby opowiedział jaką, a ja siedziałam twarzą tych biznesmen widziałem, że oni mieli rozumieją, o czym rozmawiamy na, więc w wtedy wstał Michał Borowski jeszcze raz publicznie będzie pamiętał publicznie deklaruje pani muzą będzie budować no ale miejscem kultury jest Waldemar Dąbrowski, który bólem nie obrażam osobiście chcę powiedzieć dlaczego, bo inaczej wyobraża osobiście czy zostawimy, bo chyba nie zaprosił do któregoś z tych gremiów, a poza tym miałam o tym chyba udzieliłem już wywiadów w tym miałam wątpliwości co do tego czy on pewnie teraz publiczne pieniądze prywatnym przedsięwzięciem, jakie były zachęty dla te były instytucje prywatny i coś się z tymi zbiorami, które zostały kupione potem stanie, więc Waldemar Dąbrowski nie był chętny, żeby wykładać publiczne pieniądze na nie nie on był chętny tylko nie ze mną wiadomo było, że może propozycja Borowskiego będzie propozycją wynikającą z jego studium zagospodarowania przestrzeń na placu Defilad ba on rysował, gdzie to muzeum ma być pierwsza i ta zagospodarowanie nie zostały zrealizowane wyjątkiem muzeum, a ja troszkę byłem spłoszony myślę zaraz przed Pałacem też frank nie na pewno, a musi być neutralne budynek, a tym pod spodem metro będą drgania jakoś nie wiem początkowo nie była zwolenniczką tego, lecz był także miasto stołeczne Warszawa powołała razem z ministrem kultury już wtedy mniej sytuacją jaśnie instytucje po bo minister, który postawił na czele tak dzielnie bycia i radzie 2 nie do mnie co tydzień się ze mną mebla kawy się konsultował aż wreszcie zapytał czy aby nie zestaw wicedyrektor do spraw programowych została i wtedy ponad podziałami Michał Borowski świętej pamięci już dzisiaj należy mu się to, żeby przypomnieć doprowadził do podpisania wspólnej umowy o powołaniu tego muzeum w tym miejscu i te zostały zrobione publicznie na rogu Marszałkowskiej Świętokrzyskiej tam niedaleko miejsca, gdzie to muzeum teraz staje no bo biurko 2 fotele przyszedł Waldek Dąbrowski przyszedł, że Kaczyński usiedli podpisali i od tego czasu może mówić, że to muzeum zaistniał na papierze, a ja w tym muzeum na papierze z jakimś zmiennym lokalizacjami przepracowałam, w jakich 1,5 roku powołałem radę programową pisaliśmy projekt, a działalności zbiorów profile pisaliśmy też oczywiście program funkcjonalny budynku ogłosiliśmy konkurs, który wygrał Kerez zaczęły się konflikt w czego się poważne konflikty odszedł też ja też odeszłam jak też już w ciężko chora była bardzo trudna praca i stwierdziłam, że już nie, bo po w zambrowskim czy Ujazdowski, który miałem konflikt w Ruce do tego konfliktu za chwilę nie myślałam już nie mogę, a konflikt polegał na tym się jak odchodziłam zachęt to była druga umowa dżentelmeńska to odbyłem rozmowę z Ujazdowskim powiedziałem Panie Ministrze ja nie mam siły się tą zachętę pan mnie do budżetu mi w mniejszym budżetem 1 dodać zachęta ma długi, bo ja robię jubileuszowy rok może pan spłaci długi tej zachęty jak odejdę pan powoła, a biuro Dyrekcji muzeum sztuki nowoczesnej budowy to ja to biuro otworzy za gospodarkę przez rząd Cymański zgodził oczywiście o tym nie dotrzyma umowy no nie dotrzymał umowy oczywiście jak tylko na sam podania zwolnienie to, że to podaj też tam prawie 10 lat one 10 lat 7 lat 66 lat później on został ponownie ministra kultury tak na dobrze tak czy inaczej odeszłam i dlatego ja nie mogła nikogo rekomendować na miejsce dyrektora, bo wiedziałem, że lekarze rekomenduje na pewno osoba zostanie powołana TVR w związku z tym odbyłam rozmowę innymi osobami i od tyłu mogą jakoś był Bóg w sercu, że temat być Joanna Mytkowska 2007 roku odchodzi po 16 latach no muzeum buduje z przyszłym roku pewnie do niego wejdziemy co czujesz w lepiej później niż wcale oczywiście to nie jest już moje dziecko Michał proponował, że została dyrektorką Jacek uświadomiłem, że takie też na to muzeum to będę się męczyć przez kilkanaście lat, a potem oddam klucze Anny, a więc uznałem, że może Anny powinna wziąć klucz od razu czuje, że wreszcie coś się zdarzy, bo byłam w tym budynku o ludzie uważają, że taka bryła Peterem, że jest ona stoi w kontekście domów towarowych centrum z 1 strony w kontekście płacą naczepa zaś działania tam koronkową ów kawałek Pałacu i idea Borowskiego była taka, że po drugiej stronie stanął podobny budynek wtedy będzie widać tylko tą centralną część troszkę taką jak mPower w tej Building no Manhattan, ale my wpierw części podcastu też też odwiedziliśmy muzeum, chociaż byliśmy w środku byśmy Joanna Mytkowska dyrektorka muzeum oraz oprowadziła wydaje mi się, że wszyscy obecni krytycy bryły muzeum sztuki nowoczesnej zmienił zdanie wielu tam wejdą uczyli się oczywiście, bo ono jest funkcjonalne i bardzo pięknie przestrzenne ośrodka sam jest dużo powietrza jest rozmach jest przestrzeń są zróżnicowane, ale czy pozwalają na robienie bardzo różnych wystaw ciekawie ten moment 2023 roku, kiedy w mieście takim dużym mieście Warszawa nadal działa tak naprawdę tylko 1 instytucja prezentująca sztukę współczesną jest muzeum sztuki nowoczesnej dzisiaj dzisiaj dzisiaj obecnie, bo zachęta została wydana przez mieszczan już tam wyrażamy Ujazdowski też wie oczywiście miał galerii komercyjnych jest bardzo dużo, ale miasto ciekawe, że miasto stołeczne Warszawa oprócz muzeum Warszawy takie małe galeryjki tam muzeum ma jakieś tam taką małą galerię, którą prowadzi nie ma się 2 galerie kwestie i tak galeria promocyjna jest takich promocyjna na tak, a chodzi o to, że no i nagle po tych 40 kilku latach znaleźliśmy się właśnie w jakim leczy sytuacji wystarczy, że też bardzo dobrze, że teraz miasto przyjęło, bo na dzisiaj usunięte zostało zagrożenie obsadzenia tej placówki jak i dyrektorem wziętym z no powiedzmy z rękawa powiedziałem skądinąd też już w staram się być grzeczna i test ten moment, że rzeczywiście ten jedyny poza galerią studio, które też należy do miasta, która jest niedofinansowana niedocenione ma za mało OKE, ale to, że miasto wzięło potrwa opiekę to muzeum jest bardzo dobrą rzeczą, a tym bardziej, że koncepcja programowa tego muzeum jest bliska do jak myślała o nim myślałem w tych kategoriach Włosi i żeby się zorientować na Europę środkowo-wschodnią itd. i tak nie będę tego rozwijać, ale muszę powiedzieć jedno, że to był ruch ze strony miasta pozwalającym mu nie zbudować własnej galerii w prawdziwego leżenie, a więc to, że mamy mówią też, a Libia miasta, że nie będzie teraz miał w dalszym ciągu dużej porządnej galerii, a przypominam, że każda stolica ma nie tylko muzeum sztuki nowoczesnej ma również miejską wielką galerię sztuki, czyli Kunst Halle i tego już chyba mieć nie będziemy znowu, a Libia jest takie wzięliśmy muzeum sztuki nowoczesnej wystarczy dokładnie mam nadzieję, że jakiś czas będziemy mogli rozmawiać o tym jak taki kurs hale Warszawy będzie się będzie powstawało będziemy kibicować oczywiście Rafałowi Trzaskowskiemu jego wszystkim następcę następczynią, żeby taką instytucję powołał niech się troszkę nachylone sztuką pan naprawdę chyba nie lubi naszą gościnią była Anda Rottenberg bardzo dziękuję bardzo, dziękuję cieszę się, że jakoś mogłem w kapitule weźcie swoje przygody i rozmawiał z Wandą Arkadiusz Gruszczyński dziękuję to Warszawa ma głos Natalia Szcześniak czy architekturę wolno krytykować i kto ma prawo robić kończy się budowa muzeum sztuki nowoczesnej to moment przełomowy, bo ta inwestycja napotykała liczne przeszkody kilkakrotnie stała pod dużym znakiem zapytania co najmniej dwukrotnie mogło się wydawać, że budynek ten nigdy nie powstanie plac Defilad to ścisłe centrum Warszawy w tym miejscu biło serce przedwojennego miasta brutalnie zniszczone w czasie trwania i po powstaniu warszawskim, a potem potraktowane być może jeszcze brutalniej przez wyznaczenie tam na miejscu częściowo już odbudowanych wojennej pożogi kamienic lokalizacji Pałacu kultury i gigantycznego symbolu zwierzchnictwa ZSRR nad PRL i zawsze będzie to obiekt konstytuujących ten plac, bo ten gest władzy i dominacji naznaczył historię całego miasta, a także wpłyną na postrzeganie stolicy w oczach całego narodu, a może świata od momentu jego powstania wszystko co jest projektowane i budowane w ścisłym centrum Warszawy odnosi się kompozycyjnie estetycznie funkcjonalnie do tego monumentalnego socrealistycznego wieżowca czy pałac kultury będzie wciąż stał czy kiedyś ktoś postanowi go rozebrać i postawić na jego miejscu las szklanych wieżowców czy też nastąpi powrót do dziewiętnastowiecznej siatki ulic to fakt, że pałac kultury tam zaistniał zawsze będzie symbolicznie obciążać to miejsce podobnie jak pałac Saski mentalnie dominuje plac Piłsudskiego, mimo że nie istnieje od prawie 80 lat muzeum sztuki nowoczesnej jest pierwszym dużym i trwałym obiektem, który pojawi się na placu Defilad w trzeciej RP, a wcześniej były kupieckie domy towarowe czy wesołe miasteczko jednak to były obiekty tymczasowe co, do których nikt nie miał wątpliwości, że kiedyś znikną to muzeum będzie pierwszym dużym stałym obiektem, który zmieni przestrzeń wokół Pałacu kultury i nic dziwnego, że budynek stojący w tak ważnym miejscu budzi emocje międzynarodowy konkurs architektoniczny rozwiązane w 2007 roku przyniósł projekt Szwajcara Christiana Kereza w projekt ten w pierwszej chwili stał się obiektem drwin mówiono, że przypomina przed miejski supermarket raczej niż dynamiczne coś wystrzałowego ikony nowoczesnej architektury, której spodziewała się część publiczności jednak w dalszym toku prac projekt przerodził się wizję, która miała wielkie szanse by powstał obiekt wybitny nieoczywisty zapewniający nie tylko przestrzeń do eksponowania sztuki, ale wyrazistą formę zewnętrzną wewnętrzną jednak w chwili, gdy udało się projekt doprowadzić do takiego obiecującego stanu Urząd Miasta stołecznego postanowił zrezygnować z usług Reza i w dziwnej przetargową negocjacyjnej formule wybrać innego projektantem padło na Amerykanina Thomasa Pfizera i to realizacja jego projektu wyłoniła się właśnie zza rusztowań przy ulicy Marszałkowskiej powstający budynek jest krytykowany, a jednocześnie ta płynąca z różnych stron krytyka jest okazją do postawienia siebie we właściwym miejscu dyskusji zarysowania granic sporu i społecznego podział ktoś zna ktoś nie zna, kto ma prawo wyrażać opinię a kto powinien jednak siedzieć cicho i co najwyżej wysłuchać głosu tych, którzy znają się lepiej mówiąc wprost ten budynek jest doskonałą okazją do epatowania snobizmem, a jego architektura urosła do rangi dzieła sztuki, które można rozumieć lub nie osoby, które uważają o sobie, że tę sztukę rozumieją i dają sobie prawo do wypowiedzi próbują ośmieszyć tych, którym architektura się nie podoba padają wypowiedzi, że Polakom brakuje gustuje edukacji, żeby docenić dzieło, więc lepiej, żeby się nie wypowiadali są też głosy, że przecież MSN wygląda jak na wizualizacjach więc, dlaczego niby wtedy nie było rabanu czy wtedy się podobało, a teraz nagle nie albo jeszcze inni uważają, że trzeba było krytykować jak był konkurs, ale przecież na wersję, która powstaje nie było konkursu i włączyć się na etapie konsultacji społecznych czy na pewno takie dotyczące kształtu SN w ogóle odbyły na etapie wyboru projektu albo najlepiej projektanta, a najlepiej to trzeba było samemu skończyć studia zrobić uprawnienia i zaprojektować lepiej Otóż byłoby dobrze, gdyby elity estetyczne zamiast przyjmować snobistyczną postawy zrozumiały, że budynki publiczne są dla publiczności budynki powstające ze społecznego budżetu należą do społeczeństwa społeczeństwo, które wydaje 500 000 000zł na budynek ma prawo wyrażać swoje opinie dyskutować o estetyce bez bycia ośmieszany opisywanym i wytykany palcami i oczekiwania były duże i uzasadnione balonik oczekiwań pompowali sami krytycy architektury zespół muzeum sztuki nowoczesnej inwestor w społeczeństwo ma prawo wyrazić swoje zdanie, a reprezentanci tego społeczeństwa powinni tego zdania wysłuchać z pokorą nie pomijać nie ma dobrego momentu na negatywną krytyka jednak dyskusja o estetyce w naszym kraju jest taką rzadkością, że pielęgnujemy te różne opinie konfrontujemy je dyskutujmy, a zamiast sprowadzić przeciwnika do parteru może czasem warto go wysłuchać spróbować zrozumieć jego rację nawet jeśli nie ma kierunkowego wykształcenia, a dyskutujących zapraszamy do odpowiedzi na pytania pomocnicze, które sprawią, że będziemy mogli wyciągnąć wnioski, dlaczego ten budynek się podoba albo nie podoba jak twoim zdaniem uzupełnia centrum Warszawy czy proporcje powierzchni ściany otworu są właściwe czy kolorystyka budynku właściwie uzupełnia przestrzeń czy budynek wzbudza w tobie pozytywne uczucia co można było zrobić lepiej dziś nie będę na te pytania odpowiadać zostawmy pole do wartościowej dyskusji, a sobie pozwolę na tylko 1 uwagę na koniec niezależnie od ostatecznego kształtu muzeum na placu Defilad plusem zakończenia budowy będzie rozbiórka tegoż radnego pawilonu tymczasowego nad Wisłą nie będziemy tęsknić dziękuję państwu za wspólną wycieczkę po gotowy jeszcze muzeum sztuki nowoczesnej dla przypomnienia podczas Warszawa nadaje przygotowuje ekipa dziennikarzy gazety stołecznej innym serwisu Warszawa wyborcza PL kolejnym odcinkiem czujemy co drugi piątek na następny zapraszam 24lutego w rocznicę napaści Rosji na Ukrainę na podcast też będzie o tej wojnie do usłyszenia Wojciech Tymowski
Zwiń «