podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik Amerykanie mniej jeżdżą samochodami w krainie motoryzacji informacja o tym, że spadła sprzedaż paliwa została uznana za ważny wskaźnik wprawdzie ubytek jest niewielki, ale na największym rynku paliwowym na świecie nawet taki kilkuprocentowy spadek może oznaczać początek rewolucji, bo to właśnie w stanach Zjednoczonych jeszcze niedawno benzyna była
Rozwiń »
tańsza niż mleko, a spalanie 2030l na 100 km nie robiło na nikim specjalnego wrażenia, skąd zmiana czy można z niej wyciągnąć daleko idące wnioski, zwłaszcza że polscy kierowcy odwrócili się od stacji benzynowych jeszcze gwałtowniej, a spadek sprzedaży benzyny w Polsce był w ubiegłym roku kilkukrotnie większy niż USA i to w sytuacji, gdy aut na polskich drogach przybyło to jest codzienny podcast gospodarczy zaproszony w oficjalnych danych amerykańskiej administracji do spraw energii tamtejsze auta spaliły w ubiegłym roku na drogach po 6% mniej paliwa niż w ostatnim roku przed pandemicznym eksperci uważają, że konsumpcja będzie nadal spadać w tym, iż w przyszłym roku, a powodów jest kilka po pierwsze, nowoczesne samochody spalają znacznie mniej paliwa niż starsze i chociaż sprzedaż nowych aut w USA odbudowuje się powoli to i tak Flota samochodowa systematycznie robi się coraz młodsza wg agencji ochrony środowiska statystyczna wydajność silnika wzrosła w ostatnich 15 latach o 13, a wraz ze wzrostem efektywności spadła emisja dwutlenku węgla 14 jednocześnie zbiegiem czasu zaczynały obowiązywać coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spaliny, a po drugie w USA gwałtownie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych wprowadzane przez rząd dopłaty sprawiły, że wobec rosnących kosztów życia Amerykanie coraz intensywniej rozglądają się za oszczędnościami w ubiegłym roku USA, chociaż sprzedaż aut ogólnie spadła po raz pierwszy od dekady to samochodów w pełni elektrycznych sprzedano aż o 23 więcej niż rok wcześniej w jednym z badań opinii publicznej wolę wymiany samochodu na auto na prąd zadeklarowało aż 9 na 10 amerykańskich kierowców nic dziwnego, że eksperci szacują systematyczny wzrost sprzedaży liczba aut elektrycznych w tym roku przekroczy w USA 1 000 000 tu Amerykanom się to opłaca auta elektryczne są objęte dopłatami i ulgami podatkowymi Waszyngton deklaruje też, że poprawi infrastrukturę w najbliższym czasie na budowę stacji ładowania wyda 15 000 000 000USD chce też rozwijać u siebie produkcję baterii do samochodów i zainwestuje w nowoczesne technologie, a to tylko niektóre z powodów, dla których ceny samochodów elektrycznych spadają i będą spadać w ciągu ostatnich 12 miesięcy spadek wyniósł ponad 5%, a wg części prognoz w segmencie aut najbardziej popularnych chcemy elektryka zrówna się sceną podobnego auta na benzynę bateryjny modele Equinox General Motors, który pojawi się na rynku jesienią ma kosztować 30 000USD jego wersja spalinowa będzie wtedy już tylko 3000 tańsza a, wliczając rządowe ulgi elektryczna wersja będzie tańsza niż spalinowa na dodatek będzie też tańsza w utrzymaniu, bo nie potrzebuje regularnego serwisowania, a prąd jest tańszy niż tradycyjne paliwo jest też trzecia przyczyna spadku konsumpcji benzyny amerykańskiej motoryzacji to praca hybrydowa po pandemii wiele firm utrzymujemy model pracy wykonywanej częściowo z domu zdanych firmy Indii monitorującej ruch na drogach wynika, że w styczniu Amerykanie przejechali tylko 90% tego co 3 lata wcześniej przed zamknięciem gospodarki z powodu covid, a w San Francisco było jeszcze mniej, bo tylko 60% największe oszczędności na paliwie robią bowiem mieszkańcy dużych miast to tam liczba przejechanych kilometrów spadła najmocniej wszystko to sprawia, że amerykańskie analizy coraz częściej wskazują na zmianę cywilizacyjną amerykański konsument będzie coraz częściej jeździł autem na prąd lub w ogóle zrezygnuje z jazdy, o ile nie będzie to absolutnie konieczne podróżowanie drogim autem na drogie paliwo stanie się nieracjonalne, zwłaszcza w postępującym kryzysie kosztów życia, a na koniec Polska zdanych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że sprzedaż paliw w Polsce w każdym oprócz 1 miesiącu była niższa niż rok wcześniej, a najsłabszym o 15 benzyna lepiej sprzedawała się tylko w lutym, gdy Rosja napadła na Ukrainę, a Polacy ruszyli na stacje benzynowe przezornie zrobić sobie zapasy w bakach wtedy poziom sprzedaży był o prawie 14 wyższe niż rok wcześniej później było systematycznie coraz słabiej ze sprzedażą, bo coraz drożej na stacjach benzynowych w październiku roczny spadek sprzedaży paliw przekroczył 20% do końca roku nie było już znacząco lepiej, a to znaczy, że Polacy ograniczyli podróżowanie autami i nie widać mieli zamiar zmienić zwyczajne podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers
Zwiń «