REKLAMA

''(Nie)zgoda na przekraczanie granic''. Przemocowe zachowania w szkołach artystycznych

Kultura Osobista
Data emisji:
2023-02-13 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska mobbing dyskryminacja molestowanie seksualne przemoc w różnych formach w marcu 2021 roku Anna Paliga ujawniła nadużycia mające miejsce w łódzkiej filmówce temat stał się głośno i publicznie omawiane okazało się, że w szkołach artystycznych przemocowe zachowania rzadkością nie są rzadkością natomiast jest to co zrobiła z tym Akademia teatralna w Warszawie co postanowiła zrobić Akademia poprosiła o przeprowadzeniu Rozwiń » specjalnego badania socjologicznego mającego na celu działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa zarówno studentów, jaki kadr uczelni badanie zrealizował zespół naukowczyni i naukowców z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr habilitowany Julia Kubisa prof. Uniwersytetu Warszawskiego i dr. hab. Mikołaja Lewickiego prof. Julia Kubisa dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry jest z nami również dr Marta Miłoszewska Dziekanka wydziału reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie reżyserka i dramaturg dzień dobry o wszystkich wnioskach z raportu, który jest zatytułowany Niezgoda na przekraczanie granic badanie przemocy dyskryminacji w Akademii teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza i który liczy 300 stron, choć również powstała jego wersja syntetyczna z pewnością kilkanaście minut w radiu nie uda nam się porozmawiać bardzo szczegółowo, ale zależy na tym, żebyśmy tak najważniejsze wnioski z tego badania dzisiaj przedstawił słuchaczom na początek podkreślmy, że to jest bardzo prekursorskie działania w skali polskiej, ale i światowej jak pisze w opracowaniu Adamiec Kasi tak rzeczniczka praw studenckich Akademii teatralnej ja może zacznę od tego, zanim oddam głos pani profesor gubi się, że to co dla nas bardzo ważne, kiedy rozpoczynaliśmy proces zmiany w Akademii to nie było skupienie się tylko i wyłącznie na działaniach albo na takim hurraoptymizmem teraz zmian działamy tylko też wytworzenie dokumentów to jest bardzo ważne bardzo często się zapomina o tym procesie zmiany, że to wszystko powinno być z punktu widzenia także naukowego badawczego, ale też wagi tego co robimy opisane zbadane skatalogowane, bo też daje dużo bardziej obiektywne narzędzia do patrzenia na to gdzie byliśmy, gdzie jesteśmy dlatego cały ten nasz proces zmiany był procesem wytwarzania dokumentów, w których to raport przygotowany przez zespół pod kierownictwem pani profesor jest kolejnym bardzo ważnym kluczowym, ale przyznał, że jest to działanie prekursorskie tak bardzo z tego co wiem na pewno jest to pierwszy taki raport w Polsce podejrzewam, że w ogóle nie tylko w Europie, ale i na świecie ani żadna inna uczelnia artystyczna nie zrobiła tak głębokich i szerokich badań zarówno ilościowych jak i jakoś pani profesor, jaki obraz Akademii teatralnej i stosunków tam panujących się wyłania państwa raport przede wszystkim chciałbym jeszcze tutaj architekt tytułem uzupełnienia albo już tak poszerzenia powiedzieć, że to badanie jest prekursorskie i interesujące też z tego powodu, że z 1 strony poproszono nas właśnie zaproszono nas do tego badania, ale jednocześnie Akademia już wcześniej, a potem równolegle do trwającego badania później też w procesie zmian, które już pani Dziekanka powiedziała wcześniej i to, że te 2 procesy były bezustannie dialogu tak to, że skończyliśmy to badanie rok temu napisaliśmy raport o tym właśnie przez rok jeszcze wspólnie nad nim debatowaliśmy nad jego ostateczną wersją też jest istotna plus oprócz tego, że zrobiliśmy badania przeprowadziliśmy badanie to informowaliśmy też szereg rekomendacji, które były takim właśnie punktem dyskusji do zastanowienia się jak Akademia w tym widzi wyjścia do konkretnej zmiany rodzaju tak ta, która i tak już trwała, tak więc to to nie jest tak, że my przyjechaliśmy, że ta powinna białych koniach i budziliśmy Akademia zrób coś ze sobą tylko Akademia po prostu jest w procesie bardzo takie refleksyjne głębokiej zmiany z uczestnictwem osoby wewnątrz zewnątrz wtem bierzemy udział cały czas i myślę, że to jesteś taka niesamowita wartość dodana, że to nie jest tylko takie badanie na zlecenie, które przyszliśmy zrobiliśmy pokazaliśmy prezentację w parlamencie tylko jest to taka tożsamość owa praca i to chciał bardzo podkreślić też go chronologia jest dość ważna w 2019, kiedy cały proces zaczynamy byliśmy w innym miejscu winnym miejscu byliśmy 2021 roku, kiedy Anna Paliga w swoim listem wzburzyła wody tak naprawdę nadała nowej prędkości zmianą życzeniom uczelniach artystycznych już byliśmy w procesie zmiany, kiedy państwo do nas dołączyli się w 2021 roku, rozpoczynając badania znowu byliśmy w innym miejscu w momencie, kiedy kończyli te badania jeszcze bardziej, kiedy publikowali Szcze wyniki tych badań my byliśmy z kolei znowu jeszcze innym miejscu teraz myślę, że już znowu jesteśmy kilka kroków dalej to co są co jest delikatna delikatnym polem optymizm optymizmu, który m.in. Agata Adamiec Kasi tak pisze na wstępie raportu badanie wykazało, że w Akademii teatralnej dochodzi do przekraczania granic, a także pewnych form przemocy dyskryminacji molestowania seksualnego naruszenia te występują w różnym natężeniu tak czytamy w streszczeniu raportu no właśnie, kiedy myślę od tych pewnych formach i różnym natężeniu to jednak też myślę o konkretnych sytuacjach konkretnych dramatach które, które za tym stoją myślę, że warto jest tutaj podkreślić, że nasze badanie miało na celu przeprowadzenia dochodzenia w tylko interesowało nas we współpracy z Akademią czy jest coś takiego w kulturze organizacyjnej w sposobie prowadzenia zajęć w relacjach co byłoby takim podglebie co by sprzyjało no właśnie przekraczaniu granic jakąś formą takich interpretowany naruszeń która, które są mu po prostu no i niewłaściwe tak i znowu może zrobić tutaj taki mały trend bo tak jak już powiedziałyśmy to badanie prekursorskie i zwykle nie robi takich badań w uczelniach artystycznych, a jednocześnie nie jest to całościowy obraz Akademii to jest badanie na bardzo szczególny temat, czyli o Akademii można powiedzieć na bardzo wiele sposobów, bo równolegle do tak co badaliśmy tej problematyki zauważaliśmy jak mocno zintegrowana jest to społeczność bardzo ludzie są oddani swojej uczelni i z jakim zależy po prostu inna społeczności na samej Akademii są państwa refleksję czy to też wyszło z badania ponowne weszło w badaniu tak tylko, że mamy pytaliśmy o to wyciągaliśmy rzeczy kurze spod dywanu tak to pytaliśmy takie nieprzyjemne rzeczy, ale to nie jest także Akademia jest jakimś specyficznie nieprzyjemne miejsce to jest bardzo prostu wewnątrz za to jest miejscem, które wywołuje różnego rodzaju emocje natomiast, przechodząc już do dotychczas rat tak to znaczy no zauważyliśmy, że w sposobie prowadzenia zajęć, bo to jest to na czym się głównie pochyliliśmy Ney i są pewnego rodzaju praktyki tak jak krzyczenie i organizowania wyśmiewaniem bardzo duża nierównowaga pozycji między osobami budującymi wykładający mi, które sprawiają, że można powiedzieć, że są to po prostu takie zachowania naruszające to nie jest tak, że jest jakaś specyficzna wąska np. grupa osób, które jakoś tam specjalnie mobbingu ją tylko, że jest ich taki styl prowadzenia zajęć które, którego nie można przypisać do konkretnych osób, ale powtarza się jest podział naturalizowany tak jak coś takiego co jest elementem po prostu uczenia się rzemiosło, czyli komunikacja to jest ten rejon, który będzie teraz podlega cały czas podkreślamy od kilku lat jakiemuś przemyśleniu głęboki oczywiście, przykładając to też na nasze to, o czym mówi pani profesor jest też po prostu poszerzony Diapason emocjonalny, w którym my w teatrze sztuce w sztukach wizualnych pracujemy, ponieważ pracujemy z emocjami i takie wprowadzenie tego pewnie do takiego bardzo sztywno postrzeganego spektrum, które z ogólną przyjęta na normalnych tzw. w cudzysłowie uczelniach teoretycznych jest czymś co my poszerzamy czym się rozpycha, bo my pracujemy w emocjach i te granice często te przekroczenia czasu mogą się brać z niego, że te emocje są nie tylko czymś co nam towarzyszą one są również jak naszym warsztatem są przedmiotem, jakby naszej pracy i to dlatego m.in. tak trudno w tym w naszym szkolnictwie natomiast co jest bardzo ważne mówi, że socjologia statystyka ciosów Fanta w fantastycznej fascynujące nauki, ponieważ te liczby te wykresy z zachęcam państwa do zajrzenia koniecznie, jakby na naszą stronę ad edu kropkę PL tam jest taka zakładka bezpieczni taka Zielona tam można kliknąć zarówno raport ogromny 300 stron jak wyciąg z tego raportu opracowane na kilkadziesiąt stron znacznie krótszy, gdzie w takich bóle w Mońkach macie państwo wyciągnięte informację, ale informacje są bardzo ciekawe mógł pokazują jak ważne jest właśnie chronologia zdarzeń, że te złe rzeczy te przekroczenia dużo bardziej były wykazywane przez studentów ostatnich lat, którzy odnosili się do przeszłości dużo mniej sygnalizowane przez studentów, którzy rozpoczęli studia i tarasowe Akademii, że to wszystko właśnie inaczej jest w tym procesie zmiany też postrzegane jest jakąś ważną ważną dla nas jako takim wskaźnikiem noże i coś idzie i ta realna zmiana jest jak rozumiem przed i w trakcie cały czas aktor mocniej odczuwa potrzebę studenci czy czy wykładowcy powiedziałbym, że obie grupy są zainteresowane zmianą przekonana, że jest to coś co jest potrzebne i uczelni społeczności w liczbach bez głowy wydaje mi się, że biorę ją dobrze 86% członków społeczności akademickiej wskazuje, że zmiany są potrzebne i wiąże z nimi nadzieje na pewno to co jest najciekawsze takiej zmianie jest też najtrudniejsze w pewien sposób studenci to jest grupa, która przychodzi do uczelni na początku mniej intensywnie przez pierwsze 23 lata na 1 po tym procesie 5 lat odchodzi z uczelni kadra wykładowcy, czyli my jesteśmy tam na stałe my też inaczej w tym procesie uczestniczymy w pewien sposób, jakby najważniejsze jest stworzenie jak najbardziej pozytywnego doświadczenia studiowania dla osób studiujących w Akademii, ale jednocześnie też jest bardzo ważne, żeby ta zmiana jednak zakorzeniła, żeby te dobre praktyki z nami zostały więc, o ile w tym takim najbardziej emocjonalnym okresie bardzo było ważne zadbanie o dobrostan studiujących mamy teraz takie poczucie też wychodzi z tych badań jest bardzo ważne zadbanie o grupę pracowniczą o tę grupę, która zostaje w Akademii, kiedy studenci po zakończeniu procesu dydaktycznego nie wychodzą w raporcie z tegoż szeroko omawiane w szkole przede wszystkim byłaś seria takich spotkań to jakby niejednokrotnie zarówno w naszej szkole w Akademii w Warszawie jak i chwili w Białymstoku ma kolejne spotkania na kolejnych etapach, jakby ten publikowania wyników raportu, gdzie w dużych naprawdę dużych grupach wykładowców, do których szeroko były zapraszane osoby, gdzie państwo, którzy prowadzili badania odpowiadali właściwie każde pytanie, gdzie się konfrontować się też z zarzutami wątpliwościami, gdzie było miejsce na zadanie zaadresowanie wielu pytań jest też bardzo ciekawe że, że te omówienia też jakimś kolejnym etapem etapem tej zmiany, że ten raport stał się takim narzędziem kolejnym, który nas zmienia pani profesor panie grywały potakuje jak na rzeczywiście no tak mogę powiedzieć tak było tak jest to znaczy i dla mnie jako badaczki jest to absolutnie fascynujący proces że mogliśmy i trochę opowiedzieć o tym jak ten raport powstał, jakie są nasze wnioski z badania, ale jednocześnie mogliśmy obserwować na bieżąco jako zaczyna działać tak w takie drożdże także po prostu wywoływać kolejna refleksja kolejne pomysły na to co by można było zmienić, więc notes satysfakcjonujące i tak no weszliśmy na taki obszar któremu, które było trudne już to co padło na początku myślę, że to jest ważne, żeby powiedzieć tak znaczy mamy do czynienia z ze z bardzo specyficznym środowiskiem pracy uczelnianej, w którym pracuje się na bardzo wielu aspektach nie tylko właśnie intelektualnych, ale też emocjonalnych za pomocą takich bardzo autorskich metod, więc można było z 1 strony musieliśmy unikać takiego podejścia, żeby przychodzimy mówimy to jest ślad jest niedobrze to to jest niewłaściwe tylko bardzo intensywnie pracowaliśmy nad tym, żeby zrozumieć co się jak się pracuje jak się wykłada jak się studiuje w Akademii i oddzielić ten proces artystycznej i po prostu edukacji od czegoś co już jest niepotrzebna akces naruszająca bez czego ta artystyczna edukacja może się obyć ale, żeby my tutaj możemy tylko wspierać tak natomiast cała praca właśnie wymyślenia jak stworzyć dobre warunki do studiowania i dobre warunki dla uczenia wykładania w taki sposób, żeby zmieniać się, ale jednocześnie nie nie dokonywać jakiejś kompletnej dezintegracji osób, które jest, które studia nawet do tego potrzeba długiej pracy dialogu zastanawiania się nie mam też dużo nadziei sobie bowiem w tym procesie udział od dawna ważne, żeby też nie osiąść w jakim samo zadowoleniu to jest najważniejsze w tej chwili bardzo dziękuję prof. Julia Kubisa dr hab. Uniwersytetu Warszawskiego i dr Marta Miłoszewska Dziekanka wydziału reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie reżyserka rama łóżka były gości dniami kultury osobistej rozmawiałyśmy o wnioskach raportu o niezgodzie na przekraczanie granic badanie przemocy dyskryminacji w Akademii teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza tak jak Marta Olszewska powiedziała ten raport jest do wglądu w internecie Tomaszowi obcy dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu panią za obecność dziękuję Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA