REKLAMA

To szkoła jest areną bullyingu. Co zrobić, gdy dziecko jest ofiarą dręczenia rówieśniczego?

Co z ciebie wyrośnie?
Data emisji:
2023-02-14 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
59:19 min.
Udostępnij:

Konflikty między rówieśnikami to naturalny element szkolnych doświadczeń. Zdarza się jednak, że jednorazowy incydent przemocowy zmienia się w dręczenie. Czym bullying różni się od zwykłych nieporozumień między rówieśnikami? Jak na niego reagować? I co zrobić, kiedy okazuje się, że to nasze dziecko jest agresorem? Na te pytania w najnowszym odcinku podcastu „Co z Ciebie wyrośnie?” odpowiada dr Małgorzata Wójcik z Uniwersytetu SWPS, ekspertka w zakresie rówieśniczych relacji i przemocy rówieśniczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co ciebie wyrośnie dobry to Karolina Oponowicz witam państwa w moim podcaście co ciebie wyrośnie w takim podcast, w którym zastanawiamy się nad tym jak wybrnąć z trudnych sytuacji, które przed nami stawia rodzicielstwo, ale też może pan cios w wodzie cost twój nauczyciel stworzyć w innej sytuacji, kiedy mamy kontakt z dziećmi z młodymi ludźmi i ostatni klub w tym podcaście rozmawialiśmy o takim no i trudnym temacie, ale też niezwykle ważnym mianowicie o przemocy psychicznej Rozwiń » wobec dzieci i dzisiaj chciałbym pójść tym tropem i pogadać też o przemocy, ale trochę w innym ujęciu to znaczy takiej przemocy rówieśniczej, czyli o tym co dzieci robią sobie Sammy i do tego do tej rozmowy zaprosiłem panią dr Małgorzaty Wójcik z Uniwersytetu SWPS i czy to się mówi Uniwersytetu SWPS przepraszam to się tak ze Uniwersytetu SWPS dzień dobry pani doktor dzień dobry witam panią pani dr Małgorzata Wójcik jest ekspertką w zakresie również zniczy relacji też w zakresie przemocy rówieśniczej Bull ringu jest dziekan oko o i adiunkt com na wydziale psychologii w Katowicach pyta tak no i słynie pani z udziału w rozmaitych projektach dotyczących przemocy rówieśniczej właśnie między nimi współtworzyła pani aplikację oraz lokujemy nadzieje na końcu porozmawiamy, bo to jesteś bardzo bardzo intrygującego i jak wspominałam tydzień temu rozmawialiśmy o przemocy psychicznej wobec dzieci i rozmawiamy z panią Jolantą Zmarzlik z fundacji dajemy dzieciom siłę o tym jak jak trudno jest ją nazwać trudno jest się uchwycić i pomyślałam sobie, że idąc ciosem pogadajmy też o tym jak to jest na tym poziomie między dzieciakami i oczywiście można by tak prowokacyjnie zacząć od takiego pytania czy to w ogóle jest jakaś kwestia znaczy przecież te dzieci dokuczały sobie od zawsze i znamy to z własnego życia znamy literatury co Gilbert nie pociągną ani za warkocz nie nazwał je marchewką, a Pippi to nie miała perypetie w szkole, a w sposobie na Alcybiadesa w 1000 innych książek filmów nie było jak w takich szkolnych przepychanek czy my potrzebujemy tak definiować wszystko to w takich poważnych barwach w trudne pytanie złożymy i potrzebujemy bardzo definiować tak naprawdę potrzebujemy definiować od czasu do czasu odnowa albo może tak to definicji trochę zmieniać, ale przede wszystkim bardzo ciekawe pani Halina podała pani przykłady to rzeczywiście oczywiście i konflikty przepychanki dokuczania nie i przeżywanie pizzy to jest rzeczywistość szkolna i ona jest trudna do zmiany zresztą inni nie można uniknąć konfliktów czy takich właśnie może trochę i można być grupą skórnych i relacji natomiast Bulik czy to prześladowanie robić to bardzo charakterystyczne, że to nie jest tylko agresja to nie jest tylko przemoc nie ze 2 dziewczyny pokłócą ktoś kogoś pociąg zawartość, a nawet kopnie albo nawet w głowę rozwija oczywiście to są bardzo ważne rzeczy, które trzeba adresować, ale Bulik jest taka bardzo charakterystyczna i charakterystyczny rodzaj prześladowanie dręczenie właśnie też prowadzone są w bulli, bo on bardzo dużo znaczą ma w sobie to znaczenie tych wszystkich rzeczy, które muszą mieć miejsce mają miejsce, żeby mówić Bull ringu po to, mówimy o takich bardzo długotrwałych i długotrwałym prześladowaniu albo takim bardzo bardzo krótkotrwała, ale bardzo poważne czy, jeżeli coś trwa i no np. 8 lat czy ktoś z 8 lat prześladowane grupy rówieśnicze albo nawet sama albo rok to są rzeczy, które trwają odbywają się takie konsekwencje przez dłuższy czas, czyli o przetrwanie jest przez samo trwanie mają są bardzo poważna, bo wpływają na wszystkie możliwe aspekty życia młodego człowieka w szkole wydłuża życie teraz tak, dyskutując też z fundacją pani wspomniała mówimy o tym że, który jest powtarzalnych długotrwała, ale czasami zdarzy się raz, ale jest tak bardzo poważne, że konsekwencje odsłony tego mają miejsce przez długie lata jeszcze pod nóżkę bardzo prześmiewczy my i dniem mem albo film nakręcony, który raz przecież został udostępniony, ale co reguluje w internecie miesiącami albo jakiś tak to ważne wydarzenia np. UE i ściągnięcie koszulki publiczne przez kogoś komuś i Aga jakiś poniżające zdarzenia no zdarzyło się raz, ale zarówno ofiara jak inni powtarzają sobie to wiedzą od RM to pierwsza rzecz kolejna rzecz to jest taka mocna konkretna intencjonalnym, że osoba będąca ofiarą rozpoznaje intencje nie rozpozna intencji 1 człowieka, ale naprawdę rozpoznaje intencje całej klasy cała klasa chce mnie wykluczyć ta klasa w sumie poniżać oni wszyscy nie chcą ze mną siedzieć w ławce, więc to nie jest tylko 1 chłopak który, który popchnie czy pociągnie za za warkocz czy jakaś nawet bitwa między klasami klasowa tylko to jest 1 osoba tak naprawdę przeciwko dużej grupie, którzy wykluczają, że poniżają, którzy nie zauważają, którzy ignorują milkną, gdy ktoś podchodzi to jest to jest kolejna rzecz a, toteż rzecz, która się dzieje przy świadkach oni rzadko kiedy konkretne działania prześladowców dzieją się w pustej sali jest tylko agresor osobę bardzo ofiarą musi muszą być muszą być właśnie to, że inni są inni na to patrzą inni osoby także przyroda w wuja ją czy no tak naprawdę wspólnie tworzą taką grupową racją nie jest kim jest ofiara, dlaczego Sofia będzie taki bardzo złożony proces to nie jest po prostu agresja to nie jest po prostu przemoc to jest to jest bulli, czyli właśnie to co nazywamy w języku polskim staramy się powiedzieć agresja dręczenie rówieśnicze dręczenia no właśnie mówi się też o tym psychologowie to jakiś czas temu zbadali, że ten ból odrzucenia to jest dla nas ludzi jeden z najsilniejszych najbardziej dotkliwych bólów czy możemy w ogóle w życiu doświadczyć i mam wrażenie, że w tym billingu m.in. to jest tak dotkliwe, że nagle jesteśmy dla często nie narusza to co się dzieje, że jesteśmy poza grupą nie tak, że poza grupą to jeszcze jesteśmy często napiętnowani, ale od de facto te dzieciaki, które które, które są ofiarami mobbingu są same z często są samy poza grupą dokładnie takim samym poza grupę nią i jak popatrzymy np. badanie IBE to zobaczymy, że to są zarówno najpoważniejsze z najpoważniejszymi konsekwencjami zarówno bieżącymi długoterminowymi, czyli właśnie odrzucenie wykluczenie wykluczenie z grupy namawianie grupy przeciwko rujnować reputacja opowiadanie historii wierzeń rodzinie także nikt nie chciał w ogóle nawet usiąść z tą z tą osobą nie, mówiąc że porozmawia na przerwie, więc faktycznie takie wyrzucenie zmarginalizowania wykluczenie to najpoważniejsza rzecz najczęściej spotykana ponad tak naprawdę jest jak ostatnio zespoły badaliśmy długoterminowe efekty efekty Bull ringu, ale też wspomnienia i relacje ofiar kuligu to jest tak naprawdę taka taka immanentną część tego zjawiska najpierw trzeba wykluczyć na pierwszy tak sponiewierać w grupie wykupować grupę zrobić przed niewidzialnym nieważne istotne dla nikogo po odcina nitki relacji, czyli grupie wśród przyjaciół tak, żeby ten człowiek był sam wtedy można dobrze prześle do NIK nie stanie w obronie i agresor będzie miał dużo punktów społecznych będzie wykluczał osoby czy będzie wręcz osoby, która jest wykluczona, bo nikt za tą osobą nie to miasto i tak to zwykle można wyobrazić to absolutnie najpoważniejsze taka bardzo głęboka samotność ucznia ja też proszę popatrzeć my może dorośli jesteśmy sobie w stanie mamy za sobą, że poradzi sobie z samotnością mamy zasoby, żeby wybrać inne ścieżki na drogi inne grupę człowiek młody człowiek szkole podstawowej szkole średniej musi tam się 8 godzin tam siedzieć ile w tej szkole jest wykluczony z grupą rówieśniczą nikt nie np. nie rozmawia albo co gorsze cały czas tam dokładają przykrości nie czuje się bezpieczny nie ma żadnej afiliacji niema żadnej takiej grupy, przy której Czuby Czuby czułby się dobrze dla młodego czeka A2 centa tak naprawdę grupa rówieśnicza to jest mu to będzie najważniejsza to dla niej to na niej buduje swoje i nos swoją samoocenę takie poczucie przynależności tożsamości co więcej uczy się i relacje uczy się proces grupie uczy się przyjaźni przyjaźni też trzeba nauczyć i osoba, która jest prześladowana wykluczona bardzo rzadko ma przyjaciół my zbadaliśmy w takim procesie tej drogi ofiarę boli głos jest taki moment, kiedy wszystkie wszyscy przyjaciele odchodzą w tej klasie po są już nowi się boją niebezpiecznych przyjacielem ofiarę wobec czego odchodzą, ale stała się drogą ja wcielam się zdzierać luką, ale nie ma przy ofierze w szkole w klasie UE, a jednocześnie przyjąć jest czynnikiem chroniącym jest taka teoria ochronnej przyjaźni, która mówi o tym, że więcej przyjaciół to mniejsze szanse stanie się ofiarą, więc tutaj ofiara nie ma przyjaciół, bo no, bo np. na początku nie miał albo jest nowa w klasie co się zadziało przyjaciele opuścili, więc nie może wykorzystać te przyjaźnie do obrony, ale jednocześnie nie uczy się przyjaźni tak, jeżeli do dwunastego roku życia nie, więc oczywiście to technologie rozważam to nie więcej jest, jeżeli dziecko nie nauczyli takie jak i przyjaźni to bardzo dużą trudność wy z w nawiązaniu relacji z tą rzeczywiście to wykluczania wyrzucenie z grupy i jednym z najpoważniejszych konsekwencji budynków użyła pani 2 fantastycznych słów, które znam wersji angielskiej nie wiedziałem, że są też polskie odpowiedniki, czyli wrogo Jacze, a to drugie to było jak dziś raczej szuka, więc huk i jedno w roku raty rzeczywiście jest pochodzi po prostu wypadali my zobaczyliśmy w kole przemocy rówieśniczej dr logo na czele z planami tak nazwaliśmy natomiast potem, robiąc dalsze wywiady z osobami, które były miałem doświadczenia bycia ofiarą usłyszeliśmy określenia naszych badanych zdzierać szuka chorągiewek, czyli ktoś, kto jest przyjacielem po szkole, a potem w czasie szkołę już przyjacielem nie jest, bo jest to niebezpieczne czy też taka interesująca postać, ale też, pokazując jak silne jak silna jest grupa jeśli taki silny wpływ na na młodych ludzi także potrafi doprowadzić do tego, że osoby, które wydawałoby się jest najbliższą przyjaciółką też przyjacielem i być może rozmawiał ważnych sprawach i zna różne tajemnice jest blisko wtedy, kiedy jest w otoczeniu innych ludzi po prostu przechodzi na drugą stronę przedszkole często pierwsze momenty zdarzają się w przedszkolu przychodzi dziecko, które do tej pory było takim takim pogodnym nie lub bardziej, ale powiedzmy, że takim maluchem i bawiło się po prostu ze wszystkimi i tak wydaje mi się z grubsza tak pod koniec przedszkola już zaczynają takie sytuacje, że to jednak dziewczynka drugą wykluczyła albo, że ta chciała bawić tam tanie, że ta miała mniejszego mieszka tam miała inny buciki nie załapała do tej grupy i takie się zaczynają niem plotką o szeptaną KOV wykluczenia, ale chyba jeszcze nie jest Bull ring i im trudno nie przez nie są specjalne specjalistą takich grup rówieśniczych przedszkolny natomiast to co się dzieje grupy robiłem w szkole bardzo ciekawe, bo to nowość to początki, ale to są to początki, kiedy może nauczyć dzieci dobrych zachowań rówieśnicze and grupa rówieśnicza przedszkola charakteryzuje bardzo intensywną dynamiką to znaczy te koalicje grupy dzieci, które bawiąc samych niebawem samo przyjaźnią nieprzyjaciół to się bardzo szybko zmienia to po pierwsze to jest uczucie trudne dla wychowawcy, bo musi tak nadążać na PL, ale z drugiej strony właśnie to szybko zmiana koalicji powoduje, że niektórzy uczniowie niektórzy nie i które przedszkolaki, jeżeli 1 dnia są wykluczone co się zadziało to być może bardzo szybko zdarzy się, że innego już nie będą, ale tu w przedszkolu arcyważną rolę mają mają osoby prowadzące te grupy grupy przedszkolne no bo to jest absolutnie ich rękach mogą, jeżeli zauważą taką sytuację to są wstania i zaradzić temu tak kierować nami grupa może to się skończy właśnie to jest bardzo ważne, żeby właśnie tak robiłem, czyli na czym polegałaby ich praca w takim uproszczeniu na tym, żeby takich np. wyobrażam sobie takich zajęć, gdzie następuje przemieszanie grupy organizowały jak najwięcej, gdzie były zajęcia przy czym jeśli przemyślanie grupy, ale dzieci są bardzo podatne na takie wprowadzane i bardzo konkretne nie chcę tego nazwać procedurami mówi średniej znanym nam to określa i edukacyjnym natomiast, jeżeli dzieciom się dobrze wytłumaczy dobrze powie i czego dotyczy wykluczenie w jaki sposób powinny funkcjonować dopiero leśniczy, jaki mają do siebie zwracać jak nie wolno im się do siebie zwracać to rzeczywiście przejmie tak jak mówią osoby, którym od czasu do czasu tych przedszkolnych sprawa rozmawiam no to są bardzo podatne na tego typu sugestie tak 3 takie wrażenie, że maluch jest no tak łatwiej za modelować, bo one są takie bardziej otwarty NATO i też bardzo szanuję to, że pani zastrzega, ale mam wrażeń, że zupełnie niepotrzebnie LM, ale nową z pewnością pani wiedza jest jest ogromne i też pomocna, bo też po to, rozmawiamy, żeby rodzice, którzy słuchają mogli sobie jakoś wyrobić pogląd na ten temat już sobie wyobrażałem, że po tym, kawałku rozmowy rodzice przedszkolaków mogą być w miarę spokojni że, o ile te animozje się mogą pojawiać to tak długo jak nie są one stałe jakieś uporczywe to nic takiego dramatycznego się nie dzieje też w przedszkolu jeszcze nie powinno się tak źle dziać takie też mam wrażenie, że przedszkolny przykład w przedszkolach integracyjnych i osoby tam procent mają naprawdę ogromną wiedzę kompetencje w jaki sposób wprowadzać tą odmienność dzieci pilnie dziedzinie są zaprogramowane na to, że dopiero uczą społecznie modelują, czyli nie jest ten moment, kiedy natychmiast, gdy zobaczą dziecko wyglądające odmienne, ale zachowujące się w odmienny sposób będą natychmiast motywować wykluczać odsuwać zachować społeczny dystans nie dobrze przedstawione dobrze poprowadzone i przedszkolaki są w stanie to absolutnie najlepszy sposób zaakceptować i i naj naj to modelowanie potem będzie skutkowało w przyszłości, ale podstawówka to już ten moment, kiedy bywa dramatycznie nawet pierwsze klasy podstawówki sama słyszałam w wśród znajomych opowieść o takiej zabawie w drugiej klasie podstawówki w ścianę, czyli że 1 dziewczynka była wykluczona i chodziło o to, że cała klasę nie miała w ogóle prawa nawet na nią patrzeć i to nazwał ściana niewyobrażalne okrucieństwo pomyślimy, że to są siedmiolatki ośmiolatki, a i tak to jest moment, kiedy rzeczywiście możemy mówić w tym w tych pierwszych 3 klas jest już może następować już następuje i następują zjawiska czy incydent, bo ligowe czy w ogóle konkretnym Bulik, bo to, że ten moment, kiedy dzieci komunikują zerwali czują, że widzą, że ktoś inny dziwny odmienny nie spełnia normy klasowej, jakkolwiek to norma, bo nie było to musi być jakiś taki jest konkrety Niewiem, więc z makro kultury bądź wytwarzano w tym mikro w tym Blik system je, ale z drugiej strony znowu to jest ten moment rozwojowy, kiedy dzieci mówią o wszystkich swoich problemach pani wychowawczyni, a 6 i 1 i tutaj to my troszkę troszkę mamy z tym przyznam problem, wprowadzając Scola by szkoła czy tą naszą nasz system monitorowania i zapobiegania mobbingowi i le, bo to co się dzieje w klasach 13 dość często niestety też, że dziecko zwraca się do wychowawczyni z problemem relacyjny oni się nie chcą, żeby pobawić oni mi dokuczają oni rysują po zeszycie ani blisko wali butę to niestety zdarza się to wiemy z relacji rodziców rodziców zwraca też prowadził badania pani mówi nie skarci tak daj spokój nic się przecież nie stało, a niewiele, że nic się nie stało to, że ktoś mówi o nim dokuczają to może on używa słowa, które znaczy oni mnie dręczą woni dopuszczają kilkanaście razy dziennie dokuczają mi tak naprawdę podły sposób to ja mam 7 lat nie potrafi tego nazwać powiedział to jest kolejny raz bardzo ważna rola wychowawcy czy po pierwsze bardzo wiem, że te trudne, bo dzieci wszystko wszystkim kilka razy 1 rzeczy, ale ale, ale to jest bardzo ważny to traktować poważnie w tym okresie, ale też wszystkich później, że nawet, jeżeli nam się wydaje dorosłym nauczycielom wychowawcom, że to jest jakaś bzdura to może ona tylko tak brzmi mocno człowiek młody nie ma słów, żeby opowiedzieć o szerszym kontekście tego zjawiska, aby zatem 8 latka że, że 4 osoby po gry grały po zeszycie to obok nas ostatnio badany albo, że mu coś chowali tu być może właśnie początek taki ból ligowe ból ligowego trybu funkcjonowania tych klas, a więc tak tak to też z bardzo ważny aspekt, który przedtem już zdążą zapomnieć, że mamy taką kulturę i właśnie nie zdradzania tajemnic nie mówienia źle nie donoszenia na innych przecież to w tym okresie moje dzieci przynosiły ze szkoły takie słowo konfident o VAT tak bardzo popularne słowo jak mówił też oplem potem o naszym systemie, który właśnie chodzi jak chodzi o to, żeby dać młodzieży dzieciom taką bardzo bezpieczną Platformę do zgłoszenia problemów swoich i innych, ale toczył się spotykamy co musi bardzo dobrze tłumaczyć to, że zgłoszenie czegoś problemu jest prośbą o pomoc nie donoszenie wśród rzeczywiście co dywidend 60 na EU przechodzą one z Rządza do określenia mówiąc o tym, że ktoś właśnie donosi, że ktoś zdradza sekrety klasy tak co gorsza komu nauczycielowi niewybaczalne jest jeden z takich klas opowiadają o tym dlaczego ktoś wykluczają, dlaczego w stosunku do kogoś zachowują taki sposób to to jedno z przyczyn jest, że ktoś z konfidentem bardzo łatwo zostać posądzonym o byciu konfidentem no tak ale, toteż pokazuje też sposób nasze dzieciaki myślą o dorosłych w systemie szkolnym też bardzo smutna konstatacja, bo ci dorośli i w takim ujęciu to jest ktoś, kto jest po drugiej stronie barykady to nie jest ktoś, kto jest po to, żeby wesprzeć dzieci to nie jest ktoś komu można zaufać tylko to jest ktoś, kto jest przeciwko nam to jest tam dziś w obozie wrogim smutne i tak to tylko może to brzmienie i wiele, ale nie jest aż tak źle, dlatego że rzeczywiście jak damy młodzież to ten poziom zaufania do sprawczości nauczycieli i on maleje, ale nie dlatego tylko, że mamy coraz mniejsze zaufanie do nauczycieli, bo oni zrobili krzywdę albo nie za interweniowali na jakim etapie tego w razie w miarę etapu rozwoju jak na dole staje się coraz starsze to jest też być bardziej samodzielne bardziej indywidualnie zachowek załatwia swoje problemy zwłaszcza, że to są problemy relacyjne też pierwsza rzecz druga rzecz, że młodzież to też widzimy badania prowadzimy od wielu lat, że takie sytuacje właśnie przemocy relacyjnej tym tej panią za pomocą psychiczną też może powiedzieć czy to wykluczanie to nie odzywa się ignorowanie i tym samym czy cmentarz wszystko to ściana i właśnie to jest to jest coś, o czym nie za bardzo młodzież bierze w ogóle ma to zgłosić, a właśnie czas, bo no no co to jest co ma powiedzieć, że te jako przemoc czysta przemoc proszę nie odbył co się nie odbywa, jeżeli nie widzę w żołądku nawet o nim czegoś nie robią oni mnie nie zapraszają oni nie informują oni do mnie mówią oni oni siadają oni nie chcą pracować o tym jest bardzo trudno powiedzieć wobec czego to też jest, a poza tym często to oczywiście tyle rzeczy następuje dookreślono o tym mówić, gdy następuje w pewnym momencie osoby, która jest ofiarą taka dystrybucja wewnętrzna też moja wina oni wszyscy mieli, bo to ja jestem i gorsze inne inaczej wygląda no cokolwiek po co o tym mówi wychowawcom nie zmieni, więc to, że nie mówimy nauczycielom to nie jest nie wynika tylko wyłącznie z tego że, że nie mamy do nich zaufania pobocznym zaufanie utracili, aczkolwiek po części też ME tylko bardzo wielu czynników także z tego, że szkoła nie ma systemu zgłaszania i czy w ogóle takiego sposobu czy takiego nie takie procedury, że jak ci się dzieje to to ty możesz tu albo tu może w ten sposób o tym powiedzieć no i nie ma takich nie ma takich notek w ogóle myślenia zgłasza mi właśnie wolny w ciągu ostatnich kilku już wypracowaliśmy takie metody w korporacjach czy urzędach zgłaszania mobbingu czy molestowania seksualnego są osoby są procedury trzeba nawet szkolenia zaliczyć na ten temat, żeby każdy pracownik pracownica wiedzieli jak i jak zgłosić w razie gdyby gdyby zaobserwowania, gdyby to dotknęło, a w szkole to jeszcze nie wpadliśmy, a pedagog czy też psycholog, choć chyba w szkołach części części są pedagodzy to jest taka instytucja, gdzie wysyła dziecko za karę jak na groziło jak się nie uspokoi Janek to pójdziesz do pani pedagog i znana znany tylko niektóre szkoły nie wszystkie, więc będziemy szkołami, gdzie do pedagoga jest taki Pijar zrobiony pedagoga czy można do niego spokojnie niszczy przykładzie nie wiem może zorganizować dobrze naukę wciąż nie ma czasu albo zajmie się specjalny sposób uczniami zdolnymi albo pomaga epickiej bezpiecznych rzecz, że to jest, jeżeli ma dobry pierwszy wolą pedagog młodzież będzie tam chodziła, ale też sam je np. jak taki nastoletni chłopiec z 1314 latek i to ma ogromny problem, żeby powiedzieć o takich wstydliwych kwestiach np. jeżeli koledzy koleżanki naśmiewają się z jego męskości albo z tego w jaki sposób wygląda albo albo jakiś i około i rzeczy związanych z seksualnością no to niezwykle trudne do powiedzenia jak o tym powiedzieć jak zacząć taką rozmowa więc, więc to jest też też powinniśmy nasz system zawsze wypracowujemy młodzieżowe doskonale wiem to jak się sama, bo procent na pewno nie będzie działać wobec czego staramy się tak to wypracować, żeby dać też możliwość tego pierwszego kroku właśnie jak to zrobić, którego słowa użyć jak w ogóle zacząć rozmowę na trudne taki taki bardzo lubimy obarczony negatywną emocją czy wstydem, czyli śmiałością i problem właśnie tutaj ten wstyd jest chyba kluczowy to jest taka trudna emocjami tak bardzo nie umiemy tylko wstyd przyjmować jakoś go przepracować mam wrażenie, a w takich sytuacjach mobbingowych czy tej właśnie przemocy relacyjnej to jest chyba dość częste i tego teraz troszeczkę inaczej, po czym w toku badań troszkę inaczej zaczynamy patrzeć na ból in kort kategorię ligowe jest nie zrobiliśmy analiza takich ścieżek właśnie od długoterminowych Sofia zauważyliśmy, że jednym z takich bardzo ważnych jak grób odczuć to jest intymna upokorzenie i IT naprawdę nieważne, bo do tej pory 9 bolidów fizyczny psychiczny tam cyber materialne teraz zauważmy, że w ogóle bądź inaczej to dzień po nim dzieci pod kątem jak to odczuwa jak jest skutek dla ofiar, jaką odczuwa i właśnie jednym z takich kluczowych to jest intymną upokorzeni to nie chodzi tylko o to, że właśnie no dla dla dla nastolatek i nastolatków oczyszcza obrażanie i obrazu siebie kobiecości męskości seksualności i obrazu ciała to jest coś co jest niezwykle bolesne i jak się komuś dobrze kogoś dobrze podręczny to należy tego nawiązać starczy w jaki sposób w to uderzyć ale, toteż takie rzeczy intymne, czyli bliskie człowieka czy np. obrażanie rodziny obrażanie rodziców albo jak taki bardzo bardzo ważnych dla danego człowieka kwestii, więc to są to są sprawy, których bardzo trudno mówić tak nasi nasi respondenci mówią ja nawet nie chcę mówić o nim mówili ja nie jestem w stanie tego powtórzyć, bo ono było tak tak porażające właśnie, a inne kategorie konsekwencji i w tym nowym ujęciu to jakieś wiem no to np. ty i wyda do końca czynił to nazwać, ale to jest coś co zdarza się, że prawie wszystkim naszym naszym respondentom to było takie nazwy takie wygłupy w vanie ze słowami gospodarki czyli, czyli coś co ma na celu zmniejszyć mają ważność w klasie tak miał w tym, że firmy nikt nie zauważyć, że mnie w ogóle nie widzą, że tam nie ma, żeby nie można wszystko zrobić i to oczywiście najróżniejszymi sposobami można osobę wybudować jeśli mogę użytego słowa z klasy, ale np. to było takie niektórzy nazwali dziobać ziemię tak działali całymi dniami także ten pies rzucił zaś ten jest wtórna o tym coś tam po popisał na piórniku ten mi odsunął krzesło i zimno, więc drobniutkich rzeczy, które powodowały takie poczucie upodlenia na koniec dnia takie poczucie, że do mnie po prostu wszystko można nigdzie nie obroni ja sam też nie potrafi sam obronić, więc to było to kolejno kolejny taki taka kategoria inną kategorią był właśnie też takie bardzo agresywne wykluczanie fizyczne wypychanie z klasy EU pokazywanie z niej istotne jest poza klasą nikt nie chce z nim rozmawiać kolejną to było 8 mówiliśmy o przyjaciołach to zdrada przyjacielska tak przyjaciele zdradzili sekrety albo odwrócili się zupełnie od od ofiary albo w jaki sposób grupa przyjaciół zobaczą co się dzieje w klasie to wręcz natychmiast dołączyli do agresora albo powód zdrady przyjacielskie czy opublikowanie jakich konwersji na no z tym, że np. był powodem tego że, że klasę zaczęła prześladować także to możliwość jest niestety wiele brzuch boli jak się tego słucha naprawdę rzut boli i tak sobie myślę to, że wielu wielu z nas myślę, że też spośród słuchaczy doświadczyło tego to wcale nie to ocenie żadne usprawiedliwienie, bo ten ból, który teraz mam wrażenie no mamy taką skłonność my dorośli do bagatelizowania ten ból jest dla dzieciaka, którego doświadczają niesamowicie, żeby nie powiedzieć cholernie realny de to prawda my przebili moment, kiedy ja byłam w szkole to my tego nie nazwaliśmy żaden sposób tak wiadomo było, że na jakich rzeczy się nie robi, ale ale, ale mówimy boli od wręczenia prześladowaniu wykluczaniu to w ogóle nie był tak jakiś temat budowania plastra na szczęście w większości szkoła o tym mówimy o umorzenie większości ale, ale w wielu szkołach mówimy nazywamy konkretnie te zachowania i po imieniu też też badamy rodzicowi i patrzymy czy oni też mieli takie doświadczenia i w jaki sposób teraz patrzono doświadczenia swoich rodziców to zadziwiająco wielu przypadkach doświadczenia dorosły są bardzo takie też nie powiem świeże, ale bardzo, ponieważ doświadczenie czy wspomnienia, które obarczone bardzo negatywną ocenę zwykle bardzo żywa bardzo takie kolorowe bardzo bardzo wyraźne no to część rodziców deklaruje, że oni też byli ofiarami na jakimś na jakim etapie swojej szkoły zresztą nigdy nie mamy niestety problemu ze zebranie grupy do badań wypadamy dorosłych, którzy mają doświadczenia, mimo że zwykle prowadzi badania jakościowe, czyli są niemal godzinne półtoragodzinną rozmowę czy ktoś konkretny czas na to poświęcić to nigdy nie mieliśmy problemu ze zgromadzeniem takiej grupy jak państwo potrzebowali też w kwestii swymi historiami, które teraz może i mogę opowiadać ze śmiechem, ale one dla mnie wcale śmieszne nie były i jak się nad tym dzisiaj pochyla to nadal wcale nie są śmieszne, a ich pamięć jest bardzo bardzo żywa no ale właśnie jak to potem na nas rodziców wpływa znaczy czy jest jakaś prawidłowość np. rodzice, którzy też do doświadczyli tego billingu czy też wtedy dokuczania czy oni są bardziej z tacy waleczni jeśli chodzi o obronę swoich dzieci raczej są bardziej pobłażliwi i typu inni przeżyła przeżyłeś ja też przeżyłem zasady taki jest element rozwoju i nie mogę w sposób jedno pytanie, bo jesteśmy dopiero na na początku badania rodziców nie ma też dużo badań rodzice takiej jakości ilościowych można powiedzieć nie jakoś tak bardzo ogólna tego konkretne tendencja my zauważył zauważamy kilka, abym kilka sposobów interpretowania czy kilka sposobów zachowywania się teraz pod wpływem tych tych relacji polega na tym na pewno życie inaczej interpretują być może są bardziej uważnym bardziej zauważają, że to jest poważny problem, ale badaliśmy też osoby, które bardzo mocno deklarowały, że na pewno nie chcą dzieci, ponieważ nie chcą, żeby to spotkało bardzo się obawiali tego że, że może dziecko przejść przez te same kłopoty są tacy, którzy mówią sami się tak określają, że to są z bardzo uważni, jeżeli chodzi o relację z relacji dziecka albo bardzo się boją tego momentu, kiedy dziecko pójdzie do szkoły, a duże szkole są tacy to też Hyper uważnie jeśli chodzi o relacji, czyli pytają co się tam powiedzieli czy ma koleżanka co koleżanka żona zaprosiła i sami i diagnozują siebie czy, określając w ten sposób że, że czują, że oni sowy zaszczepią dziecko lękową dotyczącą relacji banku za często chodzą do szkoły, dopytując wychowawcy jak tam, czyli są tacy być taki krok przed latem zawsze i nie zawsze jest produktywny sposób UE też są są blisko, proszę bardzo, mocno martwi taki przez to trudno powiedzieć ani co przez to zbyt czujnie i zaszczepione kogoś czy właśnie są dobrze czujnie i i wyczują sytuację, w której w której, której dziecko już dziś potrzebuje pomocy i czek mówi, że traktory będzie na pewno bardzo poważnie traktował wszelakie informacje od dziecka co się źle dzieje i więcej, więc będą bardzo doceniali istotnej grupy rówieśnicze, ale i konkretnych tendencji i zachowania i w tym obszarze rodzicielskim nie mogę wskazać, gdzie oczy z doświadczenia i jak choćby jako dziecko też jako rodzic ostatnio przede wszystkim widzę, że są różne strategie rodziców jest taka grupa rodziców, których można by nazwać czym rodzicami awanturujący mi, że MO, którzy po prostu interweniują dosyć szybko i co sądzą rodzice, którzy bezustannie chodzą do nauczycieli rzeczywiście, jeżeli mają tylko jakiś sygnał, że jego dziecko nie było zaproszony do zabawy albo na urodziny albo żyć jakoś tam poczuć skrzywdzony natychmiast idą z interwencją i to też interwencje mogą różnie przebiegać, bo to są interwencji i nauczyciele nauczycielki i u rodziców, ale też potrafią być tacy rodzice, którzy do samego dziecka bitego kolegi albo koleżanki i to z interwencją zastanowią się, jakie są rekomendacje to znaczy jak w ogóle tego typu sytuacje rozwiązywać, kiedy wiemy nasze dziecko mamy to część, gdzie dziecko oraz zaufanie zapracowaliśmy na to, że dziecko Motor zaufanie przychodzi mówi o tym, że jakoś tam trudna sytuacja zdarzyła żona źle się czuje widzimy że, że to jest poważny, że dziecko rzeczywiście cierpi na to, jaką tutaj najzdrowsze strategię przyjąć już wiemy, że coś takiego się dzieje to też Truck kolejne trudne pytania, ale spróbuję przez Rz sofy i etapu rozwojowego czy też przyzna Podstawka późna Podstawka, czyli ca tutaj strategie będą zupełnie inne w zależności od tego, jakimi zasobami też decyzji innymi czy jak potrafi podejmować decyzję młody człowiek, bo ze starszym licealistom można to wynegocjować cofać co chcesz, żebyśmy zrobili jakiś sposób mamy najlepiej zadziała to czas często dowiadują się rodzice dziecka koniecznie Zobacz również do pani to ona nie potrafi tego załatwić będzie jeszcze gorzej, ale sami rzeczywiście mniej i uczniowie proszę uczniów o interwencję to co możemy tak ogólnie z zaproponowano to bardzo spokojne podejście do sprawy nigdy nie jest dobrze pobiec na drugi dzień osoba chce czy psychologa szkolnego czy pani i właśnie tak jak pani ujęła będzie rodzicom awanturujących się, czyli zrobić jakąś awantur i polecamy, żeby sobie to na spokojnie przepracować porozmawiać na spokojnie dzieckiem tras to staramy się zrobić okład z myślą wychowawcy, aby taki scenariusz rozmowy, czyli od co trzeba pytać w jaki sposób pytać bez napisze taką linię osobą co się wydarzyło, kiedy się wydarzyło, kto zrobi co nastąpiło, kto brał udział w tym tak, żeby mieć taki nowe drogi potrzebuje tego mieć taki ogólny obraz co się dzieje, czyli żeby, żeby wiedzieć czym pójdą wychowawcy pedagoga, żeby to konkretnie nas mieli konkretnie nazwać ta te rzeczy, które się, które w tym czasie zdarzyły im i drugą rzecz, którą rekomendujemy to po takiej rozmowie bardzo i konkretnie zażądać planu działaniu co teraz robimy i najlepiej sobie zapisać co my robimy, kiedy będziemy kontaktować, żeby zobaczyć co się zdarzyło ze starszymi licealny widzieć mieć po podstawówką owymi dobrze jest, żeby wzięły udział w takim planowaniu co robimy teraz jak będzie, jaki będzie nasz następny krok, ale są bardzo trudne interwencje rodzicielskie one są większa niepewność nie robić takich badań ilościowych, ale z tymi z tamtymi rozmawialiśmy no to taka trochę bezradność niż można zauważyć, że tak, tym bardziej że często dzieci mówią tylko nie mów tylko nie ma tylko nie koniec nikt nikomu nie opowiadaj już taki taka panika się często w tych dzieciakach rodzi to, że to wypłynie, że właśnie ten, kto zostanie 60 czytam konfidentem to będzie już w ogóle miał przechlapane w szkole, ale dobrze rozumiem że, że pani sugestia jest taka, żeby raczej to załatwić na poziomie szkoła niż na poziomie inny rodzic tak ja bym raczej radziła, żeby to, bo to jest taka sytuacja w miarę kontrolowane, czyli można zamieść możemy przypuszczać, czego możemy spodziewać po wychowawcy psycholog po dyrektorze szkoły natomiast, jeżeli nie znam rodziców nie wiemy jak do tego podchodzę moje podejście interpretują to bardzo trudno jest nowa znam rodziców, chyba że wiemy co trudno powiedzieć trzeba to sytuacji kontekstu kontekstu dopasować jednak nie chce rodzice przejmie klasę w czasie zebrań też bardzo trudno, żeby żeby, żeby np. jak i wychowawca przedstawia że, choć w naszej klasie dzieje się w unii i opowiada cash poolingu to trudno jest taką koalicję rodziców wszystkich razem już część rodziców uważa, że to nie dotyczy mojego dziecka to niema sprawy te nie to w ogóle nie interesuje natomiast tej doszło bardzo wyraźnie będzie wszystkim rodzicom, że niezależnie od tego, jaką ja czy ktoś jest ofiarą czy nie to konsekwencje bulli w klasie ponosi 100% uczniów 100% uczniów jest zaangażowanych ci, którzy nie widać ci, którzy unikają, które są takimi gen aktywnymi unika oczami też odczuwają ci co są biernymi kibicami czynnymi kibicami czy ci, którzy biorą w tym udział w taki bezpośredni to cała klasa i ponosi konsekwencje konsekwencją jest obniżenie klimatu klasy czy prymat klasy robi się pogorszy obniża się poziom Lubienia szkoły Lubienia chodzenia do szkoły obniża się frekwencja obniża się obniżają się i osiągnięcia dydaktyczne to przemawia do rodziców o kas nie z pewnością chłód twoje dziecko jest musi mocno uważać musi nawigować w tym ten to ten kontakt oraz szereg trochę niebezpieczny no jak to się z tą ofiarą no to robi się tam hierarchia temu nie podpaść z tym lepiej nie gadać tak trzeba takie napięcie poznawcza utrzymywać na wtedy mniej mniej miejsca na naukę czy miejsca na skupienie się z kont pocztowych rzeczach naukowych, więc jest utrzymanie dobrego klimatu klasy jest bardzo ważne dla wszystkich łącznie ponoszą konsekwencje Bull ringu nie tylko ofiary adresaci muszę też przyznać, bo sporo mówiłem złego szkole polskiej, ale też znam doskonałe przykłady nauczycieli, którzy potrafili wziąć klatę trudne sytuacje potrafili zbudować całą koalicję rodziców przeciwko przemocy i to się też działo w polskich szkołach publicznych więc, więc można rzeczywiście można są narzędzia są instytucje, które się tym zajmują jest bardzo dużo materiałów też za chwilę też poproszę panią opowieść o oraz Kulubu to jest fantastyczny pomysł jeszcze zanim do tego dojdzie to to jedno pytanie o to kiedy odejść ze szkoły, bo mam wrażenie, że są rodzice, którzy dla, których taką automatyczną decyzją było zabieram dziecko ze szkoły w warto walczyć o szkoły, kiedy widzimy, że jest, że źle dzieje się źle, że szkoła nie reaguje czy może rzeczywiście rosną niż strategia jest zabrać papiery zmienić placówkę to chodzi konkretnie włączenie szkody chodzi o urodzeniu dziecko bo, bo proszę sobie wyobrazić co, jeżeli jest taka sytuacja jest wykluczony publikowane młody człowiek no to w momencie, kiedy zabieramy go z klasy do mieszkań przenosimy dajemy taki sygnał no tu to chyba jest twój twoja wina my bierzemy sądem, gdzie indziej, bo no no czemu inni nie po nie ponoszą zmiany typu nosi zmiany, mimo że tak naprawdę no i jest to sytuacja w jaki sposób niezależne od ciebie łączy to takie trochę trochę poddanie się dobrze jest idealnie rozwiązać tę sytuację także w klasie zaczął się dzień dobry, żeby naprawić relację koszt dla wszystkich dobre dla uczniów w klasie dla osoby, która i jest ofiarą więc, więc to jest najlepszy, bo to też takie poczucie sprawczości to troszkę naprawie ta atrybucja to jednak nie jest moja wina ja mam na to wpływ ja ja potrafię sobie taką sytuacją poradzić na to jest no takie odcięcie tak idzie oczywiście czasami nie ma wyjścia czasami dziecko samorządy weźmy stąd ja nie chcę więcej w tej klasie być więc, więc ja mówię to jest to nie najlepsze panie czasami szczęście, bo taki dramatyczny sytuacja jest jest jeden z tak, ale co do zasady warto jest pokazać dziecku że, że z przemocą trzeba walczyć trzeba mówić nie i fantastyczna lekcja na całe życie, jeżeli okazuje się, że można to rozwiązać, że można się przeciwstawić i to z tą sytuacją jakoś wyjść na prostą i tam to jest bardzo dobre dla wszystkich, bo też, bo też to nie jest, tak więc ze Stanów na początku pan widział dzieci teraz same sobie ja trochę jestem jak jestem zwolennikiem takiego podejścia że, że to nie właśnie, że pan, że to oczywiście co się dzieje w grupie rówieśniczej, ale tak naprawdę areną do wszystkiego szkoła Budzik nie działoby się bez szkoły i czyli że to jest grupa i bruk uczniów wpłynęli, która jest zmuszona do tego, żeby być jakimś konkretnej grupie nie ma decyzyjności nie chcę być w tej grupie albo chce to jakoś inaczej zorganizować nie ma możliwości wycofania się z tej sytuacji bez konta bez konsekwencji, że są w sytuacji zamkniętej co jakiś konkretny reguły, które muszą przestrzegać, jakie normy czasowe napisaliśmy na sam ze współ badacz na artykuł ten spór z GMO w głównej to taka gra są zasady są coś trzeba ugrać czegoś by uniknąć jakaś pułapka wobec czego tak naprawdę to nie dzieci same sobie, robiąc go inny tylko siedzi to sytuacja dynamiki grupy, które wciśnięta w taki kontekst to się to coś tam po prostu objawia, a więc, więc zgadzam się z tym badaczami głównie skandynawskie, którzy mówią, że to jest właśnie szkoła jest areną MiTo się tam dzieje są różne thriller, który to takie ligowe zachowania UE uruchamiają natomiast zgadzam się z tym co pani wcześniej że, że są Szkotów ze sceną mentalnie z tym rata i wychowawcy, którzy potrafią po nie dopuszczać przez lata radosnego wychowawców wobec takiej sytuacji w swoich klasach jest chyba mam wręcz, że nie odpowiada na jakieś pytanie nie bardzo panie opowiada bardzo nie odpowiada ja też mam kontynuuje też myślą nauczyciela, że to jest kwestia uważności miałem do czynienia z no właśnie z nauczycielami mam dalej, którzy są wyjątkowo uważni, którzy wiedzą, w którym momencie sami rozwiązują problem w tym momencie trzeba zaprosić rodziców i że też dzieciaki w tym wszystkim muszą brać udział niejako też muszą być traktowane podmiotowo w tym to znaczy oni są też uczestnikami całej tej akcji, więc to nie jest to, że my rodzice usiądziemy radzimy się i powiemy jak, że ich postraszyć, że policja ślemy jak się nie uspokoją tylko że trzeba by to wyjąć przegadać zastanowić się pokazać jak to działa i powiedzieć też jasno i i taką ławą, że nie ma na to zgody, ale właśnie jeszcze 1 argument, który przemawia na rzecz tego, że z bulika w klasie to jest problem całej klasy całe szkoły nie tylko tego dziecka w tym może akurat nasze dziecko nawet nie kontaktuje, a tylko, tyle że są 1 Dzienniku w bardzo częsty mechanizm jest taki, że te dzieciaki w końcu są po drugiej stronie znaczy, że to się bardzo może zmieniać czy ofiary stają się potem prześladowcami albo te osoby obojętne też zostają prześladowcami znaczy dopóki to zjawisko i istnieje to osoby w klasie mogą mogą być też po drugiej stronie no właśnie o tym też chciał chwilę pogadać już tak na, wdrażając naprawdę finał LM no bo co, jeżeli my się dowiadujemy, że nasze dziecko jest sprawcą jak i Interze i może być dość chciałem państwu, czyli że każde dziecko może być sprawcą nie jest ich spready są czynniki ryzyka bywa nie ma jakichś ewidentnych sektor mówi, że takie dziecko jak ma takie takie cechy takie bez grał to będzie sprawcę ofiarę każde dziecko to właśnie ta dynamika grupy może go do tego czy ją do tego popchnąć więc, więc przede wszystkim nie należy tak natychmiast przeciąć takie samo syna i wiem, że mamy majątek kadencję będzie moje dziecko nawet gdy 6 to w ogóle nie ma mowy to taki grzeczny grzeczny człowiek no nie przed tym trzeba sobie wiele głęboki oddech, czyli to jest możliwe no i odpowiednio zareagować też nie ma przepisu 1 natomiast rozmowa z, bo podczas tamtej muszę powiedzieć w tym kontekście, że to się dzieje w całej Flocie wyraźnie widzimy w badaniach, że czasami młodzi ludzie stają się agresorami, bo coś, bo jakieś sytuacja, bo tam w tak taką, jaką techniką w konsekwencji cały czas są tymi ofiarami tak jak gdyby niebezpiecznie w tej grupie przestać, więc mają taki taki emblemat, że są agresorem i czują wewnętrzną potrzebę kontynuowania to to dotyczy tak naprawdę wszystkich, czyli np. dotyczy tych świadków, którzy nie reagują, że bardzo chcieli reagować jak nie przez kilka pierwszych ataków na ofiary nie zareagują to potem mają takie poczucie tak marnego reagować co oni sobie pomyślą pomyślą, że co żeście teraz koleguje ofiarą ja bym chętnie zareagowała czasu się boję dotacji za późno i czasami jest dokładnie tak samo ofiarę, więc najlepszą absolutnie interwencją w klasie jest interwencja, która uruchamia uczniów, czyli trzeba także pomoc uczniom zmienić to dynamika jak do tej pory pamięta my my ucznia badaliśmy klasę, które Bulik, który powiedział, że on jednym z takich aktywnych kibiców, czyli jak to działa w akcję publikował tam przy bardzo szybko dołączą do tej grupy agresorów, ale wiosną tylko to nie oni coś z tym zrobi można zmienić szkołę w ogóle temu, której ofiarą, bo ja ja nie chcę tego robić tylko, że za każdym razem jestem uchodzi za akcja działa kanały, gdzie zrobić by więc, więc ten agresor też może potrzebować pomocy wyjścia z tej sytuacji w no, więc jeżeli tak, ale jeżeli dowiadujemy no to teoretycznie warto było też pogadać z nauczycielem nie wiem, który rodzic to rzeczywiście miał odwagę zrobić typu zdarzały powiedzieć ja wiem skądinąd, że to moje dziecko jest autorem tych paszkwili w internecie wysyłano anonimowego konta oczerniające kolega czy Kolejorz nie najlepiej porozmawiać to nie jest tak do końca łatwe też zależeć od wieku rozwojowego najpierw zbadać tę sytuację i dowiedzieć o tej sytuacji własnego dziecka tak nie zawsze to jest łatwe, ale też po raz kolejny wierzę by tę sytuację dobrze rozeznać każda ze stron, zanim zacznie interwencje czy to nauczyciel czy rodzić czy to kolega koleżanka to co ma naprawdę dobrze się dowiedzieć, o co chodzi, kto pełni, jaką rolę co się w jakim momencie złożyło tylko wtedy jesteśmy w stanie dobrze zaprojektować kolejne kroki, ale z pewnością udawać, że to się nie dzieje czekać aż samo przejdzie nie możemy nie to jest to jest fatalne rozwiązanie inną zależność takim wypracowane skrypty zachowania z naszymi dziećmi jak nam ostatnio poszło czy są podatne na nasze nasze sugestie czy mamy bardzo silną reakcję czy to zależy oczywiście każda krytyka w każdym wieku każdej sytuacji każdej rodzinie zupełnie inaczej, więc no czasami pewnie nie można porozmawiać z dzieckiem i mieć do mnie nie wyjdzie to rodzice wiedzą, że nie wyjdzie, ale to jest chyba najważniejszej na etyki na jedno na najbardziej pierwszy krok w takiej sytuacji, ale jak właśnie wychodzi to co dalej psycholog też ich Ruchowi 2 jedno trzeba te wszystkie opcje Ross z rozpoznać takie, które są sytuację horrendalnie próbę załatwienia, ale ta szkoła psycholog może jakaś pomoc z zewnątrz i nowele nie zamiatać pod dywan tak to jest zgoda co do tego Res School cóż za fantastyczne aplikacja, bo nie tylko aplikacja też cały projekt prawda tak cały system cały projekt, który wypracowaliśmy na Uniwersjadę w Azji takie nasze najnowsze dziecko, choć rzeź ma prawie 2 lata od wdrożenia wolna wyrażaliśmy panami to system, w którym osadzony w szkole, jeżeli szkoła decyduje się na współpracę w tym projekcie szkoleniowym tutaj system osadami w szkole, który pokrótce mówiąc pozwala uczniom bardzo bezpieczne bardzo łatwe bardzo proste zgłaszanie różnych sytuacji głównie przemocowych już teraz widzimy, że nie tylko za pomocą aplikacji, którą sami czy razem z nami zaprojektowali, czyli tam takie rzeczy uczniowie potrzebowali chcieli, żeby mieć tam powinno być też zgłoszenia, jeżeli uczeń danej szkole zgłasza co się dzieje jemu koledze w klasie, a w jego życiu prywatnym trafiają do osób, które w tej szkole pełnią rolę tzw. interwentów, czyli mają wgląd do do panelu interwentów ta tam przychodzą po prawie zgłoszenia uczniów anonimowe czy uczeń jest absolutnie anonimowy, dopóki nie zdecyduje się też chyba najważniejsze w tej aplikacji znajdzie zdaniem uczniów póki nie zdecyduje się pani kim jest w jakiej klasy rozmowa trwa anonimowa interwał rozmawia z uczniem, czyli potrzebuje od niego uzyskać jak najwięcej informacji, żeby rozpocząć rozpoczął interwencję najróżniejsze są to interwencja, ale czy dotyczące klasy czy bezpośrednio problemu konkretnego ucznia czy problemu pomiędzy klasami czy problemu nie wiem starszych uczniów, którzy napadają żadni młodszych zabierają i śniadanie i napoje albo właśnie bardzo skomplikowanych trudnych do nazwania sytuacji w klasie albo obniżonego nastroju czy czy czy właśnie ktoś się Marcin kolegę koleżankę, że tak ostatnie smutne nie chodzi do szkoły się nie martwi także tych tych zgłoszeń bardzo bardzo różnorodne, aczkolwiek myślą przewodnią będą zgłoszenia dotyczące Bull ringu no takie zgłoszenie trafia do internetu on rozmawia wybiera potem jako interwencję z wachlarza interwencji i naj idą jest zaopiekuje to sytuacji dalej tak, żeby uczeń był jest nową sytuację rozwiązać, a dodatkowym takim elementem jest złożony zestaw szkoleń dla wszystkich w szkole i podręcznik dla wychowawców, który daje taką wiedzę psychologiczną, ale bardzo konkretną zawnioskowano na mechanizmie budynku właśnie, dlaczego tak się dzieje, jaką pełni rolę co się w mojej głowy dzieję, że nie chroni ofiary może Lubie nad co to jest w ogóle przemoc relacyjną czymś naprawdę powiedzieć, że to wykluczanie jest przemoc to też zgłasza aplikacji Niemcy wytłumaczą miasta tak tłumaczyło brzmi to w zasadzie na takie proste rzeczy oczywiście wiem, że jest poparte badaniami, że od państwa taki metodologiczne strony to jest dopięte i dopieszczone, ale tak z perspektywy użyć użytkownika to się wydaje dosyć proste i projekty się wydaje bardzo proste natomiast barierą taką i którą widzimy rzędy najróżniejsze kształty ich postawą pana podstawowych nie wcześniej niż czwartej klasie, czyli najwcześniej w czwartej klasie im no to jest właśnie to poczucie, że jak ja tu coś napisze to te państwa konfident to musimy sporo przebaczyć musimy też przewadze dowolnie nauczycieli, bo nauczyciele nauczyciele nie zawsze chcą w ogóle wdrożenia w swojej szkole niektóre szkoły są w ogóle na to gotowi, nawet jeżeli chcą, a nie są notowane nie mogą się najpierw do tego przygotować troszkę bardziej demokratyczne im sposób funkcjonowania np. te wprowadzić i nalej nauczyciel nie zapewnia przykład uczniowie na nich nie będą zgłaszać czy nie oskarżyć nauczyciele zachowują się przemocą owo będą zgłaszają i interwencji bardzo się boją, że będą sytuacje zgłoszone, które nie będą w stanie zaopiekować, ale zawsze mówimy na czele School to nie jest rzecz, która wytwarza problemy rzecz, która daj kanał bezpieczeństwa, czyli tak jak uczeń przyszedł do pedagoga i powiedział w maju w moim domu jest przemoc moi rodzice mnie leją to musi to tak samo pedagoga psychologa zareagować, jeżeli dowie się tego przez aplikację Resko, więc jeszcze dużo obaw ja podziwiam szkoły, które wdrażają Lecha, czyli zarówno interwencji giną cała kadra ponoszą muszą przygotować na NATO, że będą wiedzieli o rzeczach, które do tej pory nie widzieli, więc musieli się nimi zajmować, a jak szkoła, która nas słucha może to wtedy w szkole pracuje albo współtworzy jakiś sposób i ktoś może słucha pomyślą sobie auto Super pan to co trzeba zrobić to trzeba się gdzieś zgłoś gdzieś wykupić coś zapłacić jak to wygląda trzeba wejść na stronę oraz KUL pisane przez ku i przez kupił Sunny tak i te wszystkie formaty, jakie tylko państwo chcą uzyskacie i też prowadzimy dość taką dynamiczną stronę facebookową, ponieważ no i pisze artykuły jest bowiem podcasty i w strefie przekazu Pańkowski działamy to na naszej strony jest nie tylko informacje oraz KUL-u, ale też sporo informacji dotyczących budynku tak to jest taka druga odnoga stolarzy dużo o tym Bull ringu i mówić czy ktoś ma niedosyt po naszej dzisiejszej rozmowie to właśnie tam może się udać, żeby sobie uzupełnić wiedzę albo może go też poukładać to, o czym dzisiaj rozmawiałyśmy, bo to nasza rozmowa to jest oczywiście no taki taki początek temat jest ogromny głęboki też ważny ja sobie na pewno z tej naszej rozmowy wezmę to, żeby nie, żeby tego nie bagatelizować, żeby tego no nie uznawać za normy czy nawet takie pociąganie za warkocz przysłowiowe może być bardzo bardzo dotkliwa, jeżeli zdarza się regularnie jeżeli, jeżeli trwa długo, jeżeli szczególnie dotyczy osoby, które jest przez całą grupę wykluczone to są wielkie wielkie rany, których nie widać, ale one są wybory ja wykorzystam ten moment polecam tego pozostawiono pisaliśmy z Jakubem Drozdem prezesem Krzyżanowskim i właśnie trochę taki tytuł, nawiązując do tego co pani mówi że, że mamy bardzo dużo mitów umysł różne rzeczy myśli Mobile Bull ringu, więc postawić na taki artykuł prawdę mity dotyczące bulli Guy wzięliśmy 7 najczęściej spotykanych mitów i na podstawie przepisu badań, ale czy w przypadku bóli zbadań kie bardzo szerokiego i różnych badań prowadzonych przez nas, ale też przez badaczy po ringu staraliśmy się wytłumaczyć jak to jest naprawdę zgromadziliśmy tak nam się wydaje większość polskiego wiedzy w 1 artykule, więc polecam przeczytanie, jeżeli ktoś wiedzę można należeć jest właśnie na stronie oraz solowe oraz we wspólnotowym dostępny opublikowany przez dziecko przez czasopismo dziecko krzywdzone właśnie prowadzone przez fundację dajemy dzieciom siłę, więc my też wspólnie nocną działa w razie wszystko w rodzinie bardzo dziękuję za rozmowę NT dziękuję też da za wskazanie źródeł wiedzy, gdyby ktoś potrzebował się dokształcać moją dzisiejszą gościnią była pani dr Małgorzata Wójcik z uniwersytetu SWPS badaczka rówieśnik czy grup i Bull ringu i rozmawiałyśmy o tym co to jest Bulik i dlaczego trzeba jasno powiedzieć dzieciakom, że nie ma na to zgodę, że my dorośli nie nie zgadzamy się na to dlaczego dotyczy to wszystkich dzieci w grupie, a nie tylko ofiary i krzywdzone i krzywdzącego bardzo dziękuję za ten czas spędzany spędzone z nami i zapraszam do kolejnych audycji dziękuję za pomysły na temat in audycję będę je powolutku realizować i raz jeszcze dziękuję pani Małgorzata Wójcik z nami była przez ten przez godzinę, a to mówiłam ja Karolina Oponowicz to zwierzę nie do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO Z CIEBIE WYROŚNIE?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA