REKLAMA

Nie tylko przez zarobki. Dlaczego nauczycielki i nauczyciele rezygnują z pracy?

TOK360
Data emisji:
2023-02-14 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
k 360 gości tak 360 zgodnie z obietnicą jest prof. Małgorzata Żytko z uniwersytetu Warszawskiego jest WP członkini polskiego Towarzystwa pedagogicznego dobry wieczór dobry wieczór również panu dobry państwu, dlaczego nauczyciele odchodzą z zawodu, bo pani bada tak to jest wiele czynników, które to warunkują my, ale do najważniejszych myślę należy to, iż w trakcie pracy badaliśmy młodych nauczycieli to znaczy nauczycieli, którzy rozpoczęli swój staż pracy od roku do 5 Rozwiń » lat to nie są młodzi w sensie wieku, bo są różnym wieku, ale też staż pracy jest stosunkowo krótki w zawodzie no i badania właśnie wykazały, że no około połowy tych nauczycieli warszawski, bo tutaj to warto podkreślić ma w planie odejście z zawodu albo odeszli już z tego zawodu wśród czynników rozgrywają tutaj decydującą rolę odgrywa spadający brak satysfakcji jest podejmowanych zadań zawodowych, ale przede wszystkim 2 takie znaczące czynniki, które tutaj w tych badaniach się ujawniły brak docenienia pracy brak szacunku społecznego brak takiego poczucia, że to praca jest doceniana i doceniana w różnej skali to znaczy od funkcjonowania bezpośrednio środowisku szkolnym o przez ocenianie czy docenianie tej pracy kategorii społecznej przez rodziców, a przede wszystkim, ale także przez noc całą administrację oświatową przez system po prostu wsi i tutaj czynnikiem, który m.in. jest wymieniany odgrywa ważną rolę jest wynagrodzenie to i równanie nakładu pracy skocznia odpowiedzialności nauczycieli związanych ze edukacją dzieci z również różnego typu problemami wyzwaniami, które towarzyszą im w pracy no jest niewspółmierny do tego co wiąże się z pewnym aspektem uznania społecznego, jakim są właśnie sprawy związane z wynagrodzeniem, ale także w to wchodzą jeszcze 2 istotne czynniki mianowicie ten status materialny i także status społeczny, czyli właśnie to uznanie dla tego zawodu pewna pozycja tego zawodu jako ono istotnego, bo w końcu związanego z bardzo ważnym obszarem funkcjonowania społeczeństwa, czyli z edukacją nie jest w sposób o istotne doceniany także przez władze przez system na to nauczyciele zwracają uwagę i ci, którzy podejmują rozważają takie decyzje no mają takie poczucie, że z 1 strony są dobrze do tej roli przygotowań często podkreślają w rozmowach, że skończyli pięcioletnie studia lub 2 rodzaje studiów skończyli jakiś szereg my dodatkowo od dyplomu owych studiów i właściwie możliwości awansu zawodowego rozwoju no mają w jakimś stopniu ograniczone i nie zapewnia ten zawód im takiego poczucia, że mogą funkcjonować także pozytywnie z takim poczuciem no i dobrostanu w rodzinie tak, ponieważ mam zacięcie, że to jest w dużej mierze odpowiedź i danie do myślenia wszystkim, którzy sprowadzają problemy pracy nauczycieli do kwestii finansowych, jeżeli dochodzi tutaj przepracowanie nadmiar obowiązków jak nie odzwierciedlenie bądź też upadając prestiż zawodu jest coś co trzyma nauczycieli w zawodzie tak wśród tej grupy, którą badaliśmy jest też duża grupa, która mimo trudności mimo tego statusu materialnego takiego ani innego i tych trudności, które z tym się wiążą różnego rodzaju trzyma się w tym zawodzie i odczuwa satysfakcję odczuwam satysfakcję przede wszystkim z faktu, iż mają wpływ mają znaczenie ich działania z takim wspieraniu rozwoju młodych ludzi oni czerpią satysfakcję psy i widzą sens sens osobisty sens społeczny z działań, które podejmują bezpośrednio w relacjach z dziećmi na swoją widzą w tej tak widzą efekty także takim czynnikiem, który bardzo wspiera tych nauczycieli jest pewien klimat, który panuje w szkole to znaczy właśnie współpraca między nauczycielami tu ocenie i dyrektor szkoły, który tworzy atmosferę wspierającą tak nie tyle kontrolującą wspierającą w podejmowaniu różnego typu zadań i także jest czynnik, który nie był wymieniany są wsparciem także rodzice, jeżeli to współpraca właśnie układa się, dobrze więc to jest nie poczucie sensu poczucie takiego społecznego znaczenia i pracy pomimo często braku doceniania tego zawodu właśnie na zewnątrz dla dużej grupy nauczycieli jest czynnikiem, który ich mocno, że tak wiem motywuje wspiera to są też tacy nauczyciele już wybrali tego zawodu przypadkowo prawda, którzy są no pasjonatami zmotywowanym mi zainteresowaniem tym zawodem predyspozycjami takim właśnie poczucie sensu znaczenie bardzo dziękuję za ten rzut oka na sytuację nauczycieli dylematy z jakimi muszą się zmagać prof. Małgorzata Żytko z uniwersytetu Warszawskiego jest UPS była gościnią TOK 360 z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA