REKLAMA

Jak się zmienia kultura absencji chorobowych pracowników?

OFF Czarek
Data emisji:
2023-02-15 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:11 min.
Udostępnij:

O swoich badaniach mówiła prof. Małgorzata Striker z Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi Uniwersytetu Łódzkiego, autorka książki "Absencja chorobowa pracowników. Uwarunkowania - kształtowanie – pomiar".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ścianę jak państwa moim gościem jest pani prof. Małgorzata Stryker z katedry zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu łódzkiego dzień dobry pani profesor dzień dobry panu dzień dobry państwu w książka, o które dzisiaj rozmawiamy może wydać się nie aż tak atrakcyjna książka o masowych ekshumacjach, ale zapewniam państwa, że jest fascynująca książka autorka jest pani profesor książka nosi tytuł absencja chorobowa pracowników uwarunkowania kształtowanie pomiar Rozwiń » jest wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego i sprawa wydawałaby się na pierwszy rzut albo na pierwszy słuchu ucha dość oczywista ono absencja chorobowa pracowników wszyscy wiemy niby, o co chodzi, ale właściwie cóż to miało znaczyć czy ktoś to wada okazję, jeżeli tego nie bada oprócz pani profesor się temu nie przygląda i czy w ogóle wiemy na czym polega absencja czy mamy informację co nas czeka czy z niej korzystamy jak z niej korzystamy, a takie kwestie jak ta epidemia, która chyba jeszcze wciąż trwa sprawia, że zupełnie jeszcze zaczęliśmy do różnych rzeczy podchodzić sprawa jest złożona i bardzo ważna pani profesor starczego panią to zainteresowało się też, dlatego że niby wiemy okazuje się, że nie wiemy no taka absencja jest z 1 strony właśnie dość oczywista wydawałoby się pracownika jest w pracy albo go nie ma sytuacja wydawałoby się zero-jedynkowo, a tak jednak nie jest biały zainteresowałam się aż o sens oczywiście jest przedmiotem zainteresowania mówią o tym raporty ZUS, które są publikowane o tym jak duża jest to absencja w skali makro jest rozstrzygany oczywiście również z perspektywy medycznej jest badane natomiast mnie zainteresowało bardziej społeczne uwarunkowania zachowania sanacyjnych, które są nieco szersze niż tylko jestem w pracy lub mnie nie ma bowiem do tych zachowań, a zalicza się oprócz zwolnienia lekarskiego, która powoduje, że pracownik jest nieobecny w pracy również decyzję polega po polegające na tym, że pracownik decyduje się nie skorzystać ze zwolnienia lekarskiego, pomimo że a wskazuje na to jego stan zdrowia i przychodzi do pracy chory albo pracownik wspólnie z pracodawcą decydują się, że w przypadku choroby będzie korzystał z urlopu wypoczynkowego, a gen tutaj złożoność tych zachowań jest dosyć duża i nie wystarczy tylko sama analiza, a przeniesionego zwolnienia lekarskiego mówię to w perspektywie okresu, kiedy robiłam badania natomiast w tej chwili przesłanego elektronicznie co również zmieniło nasze zachowania jeśli chodzi o korzystanie ze zwolnień lekarskich fakt, że to pracodawca ma bezpośrednio zwolnienie przesyłane przez Sejm drogą elektroniczną nie przynosi już tego zwolnienia pracownik wiec sprawa jest złożona mnie zainteresowała ta perspektywa społeczna w jaki sposób presja pracodawcy presja współpracowników, a bądź też brak tej presji pewne ne relacje społeczne będą kształtowały właśnie ta podejmowane przez nas miejscu pracy jako pracowników decyzja i w jaki sposób co wpływa jest nieuzasadniony wie wielu z nas myśli jak nie przyjdę do pracy to o ta cała korporacja się zawali no, więc wójt tej zarazie wojsk kolegów koleżanki, ale uratuje tak to jest również taki aspekt pojawia się taki aspekt zachowań ja badała 2 organizacje nie były badania ilościowe nastawione na właśnie przez 3 pytania bardzo dużej grupy różnych osób w weszłam do organizacji konkretnej wybrała mnie celowo to dość zróżnicowane była to fabryka i był to urząd, a druga ważna kwestia, którą chciałabym zwrócić uwagę jak będziemy rozmawiać o tych zachowaniach innych i ewentualnie wynikach badań to, że ma znaczenie, że były to duże organizacje, czyli zatrudniające ponad 1000 osób, a wtedy jest możliwość, że pewnych statystycznych analiz tych zachowań przeprowadzenie statystycznych analiz pracowników oczywiście firmy, która zatrudnia 2 osoby, a no każda decyzja jest właściwie u zupełnie inaczej odbierana pracownika niż właśnie w takiej dużej, a w takiej dużej firmy, a z tego co wynika zarówno z wywiadów, które prowadziłam z pracownikami i kierownika jak również z badań kwestionariuszowych pracownicy wypełniali anonimowe ankiety wynika, że raczej jesteśmy z kształtowali zewnętrznie to znaczy na nasze decyzje o tym czy skorzystać ze zwolnienia lekarskiego czy nie raczej będzie wpływała częściej formalna polityka absencji stosowana przez firmę pewne standardy w regulaminy, które tam się znajdują ewentualnie stosowane kary bądź nagrody przez pracodawcę, a odczuwany poziom wsparcia przez przełożonych w sytuacji, kiedy jest zagrożony nieobecnością, czyli jak jak się kształtują tutaj relacje pomiędzy pracownikiem o jego przełożone oraz poziom społecznej akceptacji do zachowań absorpcyjnych ten zewnętrzny istniejący w firmach istniejących organizacji tak fachowo nazywa się tą kulturą absencji taki taki jest takie pojęcie zostało również tutaj często mówią czyli w jaki sposób absencję np. nasze traktują koledzy koleżanki w pracy albo w jaki sposób my traktujemy absencji innych osób także, jeżeli ktoś często się często nie przychodzi to czy zastanawiamy się jest powód na dobre chory, ale na brak skoczy tyle choruje może pan pracować no to tak to też również pokazują badania w ogóle na świecie wskazują na to, że te ci pracownicy, którzy często korzystają ze zwolnień są często nieobecni w pierwszej kolejności są zwalniani z pracy wtedy, kiedy przedsiębiorstwo staje przed koniecznością redukcji np. zatrudnienia, a w tej fabryce, w której prowadziłam badania rotacja pracowników, czyli wymiana czy fluktuacja różni się nazywa była dość duża, czyli dość duży duża część pracowników kończyła zatrudnienie po krótkim czasie, a wtedy, kiedy kończyły się umowy na czas określony, pomimo że firma miała problemy z tym, żeby pozyskać nowych pracowników tutaj wskazywali na to również, że kierownice natomiast to właśnie największym stopniu ci pracownicy, którzy dużo korzystali ze zwolnień w tym pierwszym okresie zatrudnienia, a tą pracę i z tej pracy rezygnowali albo sami albo no firma też nie przedłużała im dalej, a zatrudnienia, bo pracownik w pracy powinien być z punktu widzenia pracodawcy, więc tak jak najbardziej teraz również się portale społecznościowe dość mocno ułatwiają, a takie patrzenie co robi pracownik wtedy, kiedy Noma zwolnienie lekarskie, czyli tu możemy też odejść do zjawiska chorowania korzystania ze zwolnień lekarskich no właśnie różnych punktów widzenia, bo choroba nie jest taka jednoznaczna bardzo często, a mamy bowiem taką perspektywę bio medycznej wtedy, kiedy wiadomo pracownik jest chory zmierzona temperatura widać, że jest połamane lub coś faktycznie na podstawie obiektywnych wskaźników stwierdza się, że jest chory, ale choroba ma jeszcze 2 inne perspektywy pewne subiektywne poczucie, że jest się chorym źle się czuje poziomu odczuwanego bólu dyskomfortu oraz ja zna ech, chorowanie, czyli takie przyjęcie społecznej roli osoby chore co znaczy, że jestem chora tu wchodzimy w związku wstęp w pewien problem nadużywania zwolnień lekarskich ale, żeby to zbadać nie jest takie oczywiste, bo musimy stwierdzić co to znaczy, że ktoś nie jest chory korzysta ze zwolnienia lekarskiego tutaj już właśnie nadajemy też ten wymiar społeczny, kiedy w rozmowach w miejscu pracy, a to właśnie zastanawiamy się czy rzeczywiście ta osoba jest chora na tyle, żeby skorzystać ze zwolnienia lekarskiego wiadomo, że Polacy są ekspertami także, jeżeli chodzi o medycynę każdy z nas bardzo łatwo po mniej więcej pół sekundy owym spojrzeniu wie w czy ta druga osoba chora na co jest chora fakt czy winna być na zwolnieniu powinna przyjść do pracy, więc tutaj są te 2 w tym w 222 strony tego problemu tak z 1 strony właśnie to społeczne i podejrzewani, że ktoś nadużywa tych zwolnień lekarskich no ale oczywiście również jest to obserwowane tylko bardzo trudne do zbadania faktyczne nadużycie taką zwolnienia, czyli wtedy, kiedy ewidentnie pracownik no tutaj tego zwolnienia korzysta ponad ponad miarę jest to trudne, ponieważ się no, chyba że będziemy odwołamy się do tych do tego patologicznego stanu, który można zmierzyć obiektywnymi wskaźnikami stąd też kontrolę np. prowadzone przez ZUS właśnie sposobu wystawiania zwolnień, gdy zasadności korzystania z tych zwolnień lekarskich z punktu widzenia pracodawcy również takie działania mogą być podejmowane, chociaż w tych firmach, których byłam, które Tusk, w których przebywałam przez pewien czas przyglądałem się tym problemom z zaobserwowała raczej dość dużą niechęć do takiego nadmiernego kontrolowania i wykazywania braku zaufania do praco wnika w to jest bardzo ciekawy pani profesor, bo w pewnym sensie tworzy się taki system pamięta nazwa rozejm kulturą no tak pracownik pracodawcy zależy na tym, żeby pracownicy w byli jak na części w pracy okej no i teraz może sygnalizować, że oczywiście, jeżeli jesteś chory się czujesz to nie przychodzi lepiej Zostań w domu, ale może też powiedzieć w no wolelibyśmy, żeby przychodził przychodziła no bo ktoś inny będzie musiał tę pracę wykonać ewentualnie właśnie to, o czym pani mówiła, czyli takie nagradzanie lub karanie za nie branie dni i chorobowych albo nadmierne wg pracodawcy branie prowadzi do tego, że przekaz jest jasne chcesz myśleć tutaj o karierze też myśleć o tym, żeby zostać to nie bierz wolnego nie bierze dni chorobowych nawet pewnie można sobie dopowiedzieć kiedyś się czuje albo nawet jeśli jesteś trochę chory rezultatem tego jest to, że zamiast 1 fali osoby mamy tych osób więcej co w wkrótce także przekłada się przecież na datę na to jak bardzo produktywni są pracownicy ewentualnie na torze tych dni wolnych wziętych przez większą liczbę chorych będzie jeszcze więcej, ale powrócimy, jeżeli pani rozwoju tego także do tego wątku po informacjach Radia TOK FM informację o 1120 pani prof. Małgorzata Stryker z katedry zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu łódzkiego opowiada o Orłowie absencji pracowników w badaniach, które prowadziła w pani prof. Małgorzata Stryker z katedry zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu łódzkiego opowiada w swoich badaniach te starsze badania znajdą państwo w książce absencja chorobowa pracowników uwarunkowania kształtowanie pomiar wracam do pytania, które zadałem przed samymi informacjami pani profesor, czyli od kształtowanie pewnej kultury, czyli pracodawca każe albo nagradza zapewne zachowania np. nagradza tych, którzy biorą mało zwolnień lekarskich karze tych poprzez zwolnienia brak promocji, którzy w przeświadczeniu pracodawcy zbyt wiele no i teraz w do tej kultury przedostaje się taki nie być może niewypowiedziane nawet przekaz lepiej nie brać zwolnień nawet jak jesteś chory czy chora na teraz 1 absencja potencjalna staje się kilkoma absencjami albo spadkiem w wydajności no tak tutaj szczytem przy tych działaniach pracodawcy właśnie niezwykle istotne jest na dostosowanie tych narzędzi, które stosuje wobec pracowników wskazuje się na takie umiarkowane dyscyplinowanie pracowników do przychodzenia do pracy bowiem to już przede wszystkim badania w stanach Zjednoczonych pokazały, że przechodzenie chorych do pracy prezent realizmem prezenty zmiany nazywane w publikacjach kosztuje pracodawcę niejednokrotnie to wg badań amerykańskich dużo więcej niż sama absencja nie przyjść do pracy i skorzystania z skorzystanie z tych dni wolnych w związku z tym to oczywiście też to co pan redaktor mówi, czyli zarażam pozostałych zwolnień dzieje się więcej, ale również sam pracownik chory jest przecież mniej wydajne większe zagrożenie wypadkami przy pracy i innymi nieszczęściami, które się mogą z tego powodu przydarzyć oraz również większa chęć do tego, żeby jednak zmienić pracodawcę skoro on nie dba o mój stan zdrowia, który jest istotnym elementem mojego kapitału, które ja mam jako pracownik, a no to poszukam sobie innego pracownika to też jest pracodawca oczywiście poszukam innego pracodawcę, który będzie pozwalał mi na to, żebym przyszedł nie przychodził do pracy wtedy, kiedy rzeczywiście jestem chory, więc tutaj i jest niezwykle istotne inne badania nie w tych organizacjach prowadzone przeze mnie wskazały właśnie na kiedy dosyć duże poczucie strachu czy u części pracowników wtedy właśnie, kiedy pracodawca nadmiernie dyscyplinuje pracowników do przychodzenia do pracy i widoczne to było również pandemia dała tutaj z punktu widzenia badania zachowania funkcyjnych pracowników zdecydowała nie zaostrzanie niektórych problemów i pracodawcy zgłaszali również takie obawy, kiedy na samym początku jak jeszcze nie było wiadomo czy mamy do czynienia jak ten wirus będzie dalej ewoluował pracownicy często o unikaniu zgłaszania się robienia testu bycia na kwarantannie bali się tego i przychodzili do pracy pomimo bycia niezdrowym tutaj no pracodawcy zastosowali już silniejsze narzędzia jak mierzenie temperatury często czy jakieś się takie i działania, których wcześniej nie obserwowaliśmy w miejscu pracy najczęściej rzadko kiedy przecież mierzą one temperaturę jak przychodziliśmy do pracy, a to w pandemii właśnie, żeby uniknąć tego zarażenia, a takie działania również były podejmowane, więc tak, choć może doprowadzić to dużo wyższych kosztów ponoszonych przez pracodawcę jeśli stosuje nadmierne narzędzia w tej fabryce, w której robiłam w jednej z fabryk, które robiłam badania wprowadzono takie taką premię za dyspozycyjność ona tak się nazywała, którą dostawał pracownik wtedy, kiedy nie korzystał w danym kwartale ze zwolnień lekarskich, a rzeczywiście ograniczyło to takie bardzo krótkotrwałe zwolnienia, ale z drugiej strony wydłużyło zwolnienia lekarskie wbrew pozorom bowiem jako pracownik zachorował no to i tak wiedział, że tej premii nie dostanie w związku z tym nie bardzo był mocno zainteresowany tym, żeby skracać ci zwolnienie lekarskie i przejść szybciej do pracy, bo i tak wiedział, że kara go spotka fach, bo będzie miał tą tą premię zabrano, więc to dosyć istotne jest, żeby właśnie wyczuć, jakiego typu narzędzia będą tutaj działały druga rzecz też patrząc na te 2 różne organizacje fabryce i urząd zachowania prewencyjne będą bardzo różny sposób akceptowalne przez pracodawcę, o ile w fabryce wtedy, kiedy pracownik stoi przy maszynie stoi w hali produkcyjnej każda nieobecność jest natychmiast widoczne i zakłócające TOK pracy tu i ja studentom pokazywałam często na zajęciach stary film Charlie Chaplina dzisiejsze czasy no tam ewidentnie widać właśnie ten tradycyjne podejście do kontrolowania obecności nieobecności w pracy pracownika natychmiast było widać, że tego pracownika przy maszynie nie ma oczywiście w dzisiejszych fabrykach już te procesy są nieco inaczej zorganizowane, ale tam faktycznie każda nieobecność trudna natomiast w urzędzie już niekoniecznie tak musi być kiedyś po opublikowaniu przeze mnie 1 artykułu dotyczącego sposobu pomiaru, czyli wskaźników, które możemy wykorzystywać do mierzenia właśnie tego czy jesteśmy czy organizacji jest problem z absencją czy też nie odezwała się do mnie jedna z osób, która pracuje w dziale personalnym jednym z urzędów innym, którego nie badałam i napisała w tym mailu, że ona chciałaby zwrócić uwagę na to, że urzędzie takie kilkudniowe nieobecności nie są specjalnie zakłócające TOK pracy to znaczy ta praca może poczekać ewentualnie może się zająć tym ktoś inne większym problemem są długotrwałe nieobecności, kiedy pracownika nie ma ponad 2 tygodnie np. to już wymaga zastosowania jakiegoś zastępstwa wprowadzenia tutaj nowej organizacji pracy w związku z tym różnych pracodawców różne nieobecności mogą być tymi najmniej korzystnymi tutaj też to nie jest tak, że wszędzie będzie dokładnie tak samo, więc to też trzeba wziąć pod uwagę, budując określone narzędzia czy, wykorzystując określone narzędzia, które mają zachowania, a pracowników kształtować no dobrze pani profesor, czyli co po tych badaniach jak jak te badania mogą przydać się pracownika albo pracodawcom, bo wydawałoby się, że oni pozornie stają po różnych stronach tych wątków związanych z absencją i a i tak nie to też zależy od organizacji są takie organizacje, które właśnie, budując te relacje oparte na zaufaniu wzajemnym na stworzeniu pewnej przyjaznej atmosfery dla pracowników, a pracownicy nie, wykorzystując taką zaufania po nam, żeby było to auto nie należy nadużywać oczywiście by pracownik zacznie nadużywać zaufania też znika, a będę właśnie budują tą ten standard jeśli jesteś chory nie krzycz do pracy nie spotka się z tego tytułu, a koszt negatywna konsekwencja, więc sem to jest dość istotne, żeby zwrócić uwagę na to, że te właśnie formalne działania, które podejmuje pracodawca powinny być dostosowane do uwarunkowań, a nie tylko przepisane z pewnych regulacji ogólnych, które mamy np. pracownik jest zobowiązany do poinformowania pracodawcy o tym, że jest nieobecny od razu najpóźniej w ciągu 2 dni od zaistnienia tej nieobecności z punktu widzenia pracodawcy jest interes czy pracodawca ma interes w tym, żeby przekonać pracownika do tego, żeby poinformował o nieobecności najwcześniej jak tylko będzie mu, a po wtedy takimi nieobecnościami zarządza się zupełnie inaczej, ale pracownik musi też mieć zaufanie do pracodawcy, że ta informacja nie będzie wykorzystana przeciwko niemu przykładem tutaj mogą być takie nieobecności chorobowe, które wynikają np. z planowanych zabiegów my w część tych nieobecności można w związku z tym zaplanować z punktu widzenia pracodawcy najlepiej było, gdyby można było to zrobić wspólnie z pracownikiem i wybrać taki moment na ten zabieg jeśli jest tak oczywiście możliwość z punktu widzenia medycznego, żeby to wprowadziło jak najmniej zakłóceń albo, żeby pracodawca zdążył się do tego przygotować z tego też powodu nieco inaczej co też wyszło w tych badaniach traktowane są nieobecności przypadających w okresie ciąży kobiet w Polsce, które stanowią najczęstszą przyczynę wystawianych zwolnień lekarskich w ogóle nie tylko wśród kobiet, ale generalnie wśród wszystkich zwolnień lekarskich to te przypadające w okresie ciąży są najliczniejsze najwięcej dni natomiast to są zupełnie inne nieobecności, bo one są przez pracodawcę przewidziane to znaczy pracodawca mniej więcej wie jeśli rozmawia z pracownicą, kiedy nieobecność może zakończyć może w związku z tym podjąć działania, które zaplanować działania, które będą przeciwdziałały negatywnym skutkom zwolnień lekarskich dążenie do minimalizacji zwolnień lekarskich jest bardzo kosztowne z punktu widzenia z punktu widzenia pracodawcy to może właśnie powodować się wręcz odwrotny skutek i wyższe koszty przez niego przez niego ponoszone fantastycznie bardzo cieszy kurde, chyba dziś swoją konsolę Szyszko złożenie przetrzyma w pani profesor bardzo dziękuję czy pani zakończyła badania czy będzie pani dalej badać absencję i niejednej nie zakończyłam bardzo skręca pewnie dopiero świat świat się zmienia ta praca zdalna przecież wprowadzenie pracy zdalnej, która w, które też przyspieszył trochę przyspieszyła pandemia, chociaż by jej nie przeceniał, bo w Polsce ta praca zdalna wcale nie była taka popularna w szczycie, a mieliśmy o w zależności od badań 1113% pracowników tylko deklarujących, że pracuje zdalnie to nie jest tak, że wszyscy pracowaliśmy w ten sposób natomiast to zmienia zupełnie perspektywę bo, a dania tej obecności nieobecności w pracy, bo tutaj już tej bezpośredniej kontroli Downa nie jest tak oczywista, chociaż w ubiegłym roku prowadziliśmy też takie badania w katedrze w ogóle wpływu pracy zdalnej na różne uwarunkowania w tym również, a w jeśli chodzi o zachowanie absorpcyjne, a jednak pracodawcy kontrolują czas pracy również wtedy, kiedy pracujemy zdalnie w Polsce jest to więcej, a większy odsetek pracowników pracujących zdalnie, a wskazuje, że pracodawca jednak kontroluje czas, kiedy pracuje się online to możemy mieć w związku z tym takie dwojakie podejście do do tej pracy zdalnej z 1 strony prawie, że ta taśma jak Charlie Chaplina, kiedy każdy ruch na komputerze każde działanie moje na komputerze może być zaewidencjonowane i sprawdzone jak ta trudna pokręcona włącznie lub też zupełną swobodę w kształtowaniu czasu pracy tego, kiedy coś zrobię, kiedy do tego komputera sią i wykonam swoje swoje działanie, więc to z punktu widzenia zachowania sekcyjnych ta praca zdalna może zmienić naprawdę dość dużą i na plus na minus w bardzo pani dziękuję pani prof. Małgorzata Stryker z katedry zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu łódzkiego była państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA