REKLAMA

Tomasz Sawczuk: "Koty żyją w rzeczywistości w takim sensie, w jakim ludzie nie są w stanie"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2023-02-16 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ranek Radia TOK FM dr Tomasz Sawczuk jest z nami kultura liberalna dzień dobry dzień dobra jak zapowiadała tak zrobimy porozmawiamy o sensie życia wg kotów na dodatek, bo tych chichocze filozofia przeanalizował byle kto tylko sam kraj no chyba najbardziej znany brytyjski filozof polityki politolog myśliciel chyba swego czasu także przewodnik duchowy Donalda Tuska przypomnijmy, że kraje twierdził, że rządzenie nie polega na kreowaniu takich autorskich wiz, ale po prostu na reagowanie Rozwiń » na bieżące wyzwania zagrożenia Donald Tusk dorzucił do tego słynny jeśli ktoś ma wizję do nich idzie do lekarz no ale zostawmy Greya czas na koty mam dla pana pierwszy fragment tego filozoficznego eseju, który pan weźmie na warsztat człowiek nie może zostać kotem, lecz jeśli pozbędzie się przekonania, że reprezentuje wyższą formę bytu ma szansę zrozumieć jak to się dzieje, że koty całkiem nieźle sobie radzą bez ciągłego czekania jak żyć, dlaczego akurat koty przecież psy wilki słonie pawiany pewnie też nie szukają jakoś intensywnie sensu różnica w jakiś czas temu przeprowadziłem wywiad z danym krajem zadałem to samo pytanie on mówi z 2 powodów 1 jest dla niego osobisty jest po prostu, chociaż ME od kilku dekad miał 4 koty, z którymi zawarł bliską relację dlatego KT jako takiego interesowały, a na drugi powód jest taki już bardziej filozoficzne to znaczy koty są na tyle inne od ludzi, że możemy trochę przejrzeć się z tych różnicach i zauważyć jak my jesteśmy w porównaniu z istotami, które mają jak też mówi swoje ścieżki i jedna z tych różnic jest ciekawa też w kontekście tego cytatu z, o którym pani wspomniała, a do, którego odwoływał się Donald Tusk, bo w Drive powiedział jeszcze 1 rzecz w tym cytacie, że polityka jest sztuką chronienia nas przed wracającym złem to znaczy, że w polityce i podobnie jak możemy sobie o tym myśleć w życiu nie chodzi o to, żeby tworzyć projekty przyszłości czy jakieś opowieści o rozwoju osobistym rozwoju ludzkości, które potem można by zrealizować, dlatego że nie mamy żadnej kontroli nad historią, a w tym sensie nie możemy dopilnować nie na wynajem nie możemy kontrolować rzeczywistość na tyle, aby mieć pewność, że uda się tego rodzaju projekt zrealizować, ale to co możemy zrobić to kiedy przychodzi jakieś zło z zewnątrz to możemy próbować chronić się te cywilizację, którą udało nam się zbudować przed rozpadem czy przed upadkiem nie zawsze też oczywiście uda, ale ten cel z pewnością ten cel ochronny jest uzasadnione w polityce, a ten cel taki powiedzmy architektoniczny budowania może przynosić również złe skutki nie tylko dobra, a pomożemy środka tu nauczyć skoro nie możemy być przecież kotami Gray definiuje w tej swojej książce wydanej przez kultura kulturę liberalną warunku udanej egzystencji kociej Conte rozstał się tylko do siebie nie utożsamiają się instynktownie innymi istotami żyją w teraźniejszości i nieodległej przyszłości nie lękają się śmierci nie mają obrazu siebie no przecież dla człowieka spełnienie tych warunków na drodze do szczęścia nie jest możliwe no do siebie młode oczywiście, gdy jest, czego możemy nauczyć oczywiście nie możemy być jak koty powie graj natomiast te 2 rzeczy, o których pani wspomniała są bardzo ważne to znaczy jeśli kot nie mają instynktowne lęku przed śmiercią albo przed chorobą czy przed jakimiś strasznymi wydarzeniami, które mogłyby mieć miejsca jak wojna, a do tego jeszcze nie mają obrazu siebie inaczej niż my to znaczenie tworzą sobie jakiejś jakiegoś wizerunków umyśle tego kim jesteśmy jacy chcielibyśmy być jak należy wobec nas zachowywać, jakie mamy miejsce w społeczeństwie itd. PS, czego potem może wpłynąć wiele różnych rozczarowań no i cierpienia również tak np. okazuje się, że osoba, która była nam bliska zmarła to jest coś co nas naznacza całe życie no to co te różnice powodują, że one żyją z teraźniejszości i w takim sensie w jakim ludzie nie mogą żyć w teraźniejszości Ludwiga Wittgensteina taki ładny cytat, że jest przez wieczność nie rozumieć trwanie nieustające w czasie, ale brak czasowo brak czasu bez czasowo ość to ten, kto żyje w teraźniejszości żyje wieczności właśnie w tym sensie można powiedzieć, że koty mają życie wieczne, ponieważ nie tworzą sobie obrazu różnych momentów w czasie między którymi mogłyby przechodzić, czego się możemy tego nauczyć na grę powiedziałby, tyle że możemy trochę złagodzić coś co w naturze ludzkiej jest nie do usunięcia, czego nie powinniśmy próbować usunąć czyli, czyli wewnętrzny konflikt który, który na targach ten konflikt właśnie polega na tym, że rzeczywistość to jedno, a na nasze wizje tego, jaka powinna być to drugie na ludzi próbują często ten konflikt ten konflikt usunąć to znaczy np. wyobrazić sobie, że nasz los jest konieczne w tym sensie np. te nasze wyobrażenia są ostatecznie biorąc zgodne z tą rzeczywistością ten konflikt istnieje albo z drugiej strony próbują zapanować nad rzeczywistością i to również może okazywać się na trudne oczywiście, ale też niebezpieczne, bo ten, bo to próba zapanowania nad rzeczywistością koniec końców okazuje się niemożliwe może prowadzić do przemocy, więc możemy trochę uczyć się od kotów życia zgodnie z własną naturą, czyli w przypadku ludzi po prostu życia z tym nieustającym konfliktem i w nie polegać tak bardzo na czarnych dla takiej wizji życia można powiedzieć jako opowieść, że możemy sobie mają powiedzieć jako opowieści, że możemy zrealizować tę opowieść tak jak sobie zaplanujemy graj proponuje brzytwą Ockhama dobrego życia po prostu nie należy mnożyć konfliktów ponad konieczność w oryginale były byty, których nie należy mnożyć, ale to chyba duże podobieństwo, ale jesteś taki fragment panie doktorze MO refleksyjny świadomości, którą my ludzie mamy, która nam pomaga szkodzi, bo pomaga np. unikać części nieszczęść, skąd jesteśmy świadomi skoro mamy refleksję, ale z drugiej strony ona też nas pozbawia po prostu beztroski takiego radosnego używania życia skoro cały czas myślimy projektujemy co tam się może złego wydarzyć, więc grę proponuję, żeby się ostrożnie obchodzić z naszą świadomością, czyli jak wyłączą styczników no to jest właśnie wyłączać się nie da prawda jest właśnie to pytanie, które sobie różni myśliciele zadają od 2 tysięcy lat jak sobie radzić z tym, że jesteśmy świadomi, bo oczywiście mówi się o zwierzętach czy dzieciach też czasem, że ich życie jest beztroskie w tym sensie, że nie mogą mając tyle ze świata, żeby mogły zrozumieć jak wielkie tragedie się tutaj dokonują na styczność z różnymi tragediami życiowym jest właśnie tym co charakterystyczne ludzkie no nie możemy sobie powiedzieć, że te tragedie nie dzieją nie możemy ich uniknąć nie możemy udawać, że one są albo nieistotne albo, że możemy kontrolować to jak i kiedy on się będą wydawać, więc to co możemy zrobić to wydaje mi się, że poszukać w tym sensie takie trochę drogi środka tak to znaczy z 1 strony powiedzieć sobie, że nie możemy wyciszyć świadomości i udawać, że nie istnieją dramaty moralne, ale również nie istnieją rzeczy niezgodne z tym kim chcielibyśmy być po to, by było oszukiwanie siebie życie po prostu niezgodnie z własną naturą jak powiedział graj, a z drugiej strony nie możemy oczekiwać tego, że uda się przez dzieje w jaki sposób zatrzymać bieg historii albo zapanować nad rzeczywistością, bo to z kolei jest coś co przynależy no takiej idei Boskiej prawda Bóg jest tym, które jako jedyne jako jedyny byt mógłby kontrolować rzeczywistość, a więc w związku z tym, że człowiek nie jest ani bezmyślną marionetką ani nie jest Bogiem to ma taką drogę środka powiedzmy takiej właśnie myślącej marionetki jak to w innej książce pisał graj i w tym sensie i w tym stanie jeśli zdaje sobie z tego sprawę to może przynajmniej no nie szamotać się powiedzmy tak, czyli właśnie na rzecz tych konfliktów ponad potrzebę, bo samych konfliktów nie powinien usuwać, bo jeśli chce zrozumieć kim jest jako człowiek nie ma kim nie ma takiej drogi jeden z eksperymentów myślowych, które czyni gra jest postawienie pytania kim byłby kod, gdyby jednak posiadał naszą ludzką zdolność do abstrakcyjnego myślenia, gdybym mógł luzować jak toby była filozofia ich w dobrze o tym, że to był taki pan Bielsko to jest cały las idealizm, czyli taki egoizm bez osobowości możemy powiedzieć, czyli tak jednak kok, choć jak pani wspólnie wakacje mówi, że są takimi istotami pani samolubny, ale przecież nie mają koncepcji 7, więc w tym sensie nie mogą być samolubne w sensie takim projektu, że działają tylko na swoją rzecz po prostu realizują możemy powiedzieć swoją naturę ta natura polega na tym, żeby działać zgodnie z nie takimi instrumentami jak właśnie chęć zachowania swojego życia dolanie do jakiegoś rodzaju bezpośrednich przyjemności w każdym razie zgody pewnej ani unikania cierpienia na i w przypadku ludzi oczywiście nota paleta naszych projektów wygląda zupełnie inaczej sobie tworzymy tę opowieść o świecie, które chcielibyśmy realizować natomiast, więc takoż etyka nie jest czymś co możemy naśladować, dlatego że ona wymaga właśnie wyłączania tej głów wizji tych wizji przyszłości i projektowania swojego życia w przyszłość i także nie myślenia o tym, że życie kiedyś skończy ona dla kotów możemy powiedzieć, ale też oczywiście dla innych zwierząt to jest właśnie kwestia świadomości no to życie w teraźniejszości powoduje taką można powiedzieć pełną obecność w danym momencie, która jest bardzo trudne do ludzi taki rodzaj bycia, który nie nie zajmuje się tym wyobrażeniem siebie tego ja w tym sensie właśnie celów jest, ale jest i egoizm w tym sensie, że nie wykracza również poza ten moment, w którym działał, a kim jest dzisiaj graj wrócę do autora kiedyś wyznawca neoliberalizmu Hayeka, który zresztą uważał za swego najlepszego kontynuatora lata osiemdziesiąte zbliżenie do nowej lewicy Blaira, ale z drugiej strony potępiał globalizm eksport demokracji wojny w Iraku i dziś czytam, że uważany za postój brał albo zielonego konserwatysta ach, z rzędu sesję zasada jest bardzo ciekawe pytanie Grey przebył bardzo ciekawą drogę intelektualną to jest zresztą jeden z takich czasem zarzutów, które wobec niego wysuwa, że zmieniał poglądy nie byłbym tak pewien jak głębokie są do zmiany poglądów ja myślę, że i co jest dla mnie ciekawe zmienia jest zresztą jeden z najciekawszych 100 żyjących intelektualistów to jest właśnie pewna bezkompromisowość w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania społeczne filozoficzne, które wydają się z danych czasach najważniejsze i również pewne taka skłonność do przekory, bo kraj, a raczej nie jest takie myśliciele, które by próbował stać na czele jakiś łut tylko często właśnie jest filozofem kontrariańskim, który próbuje podważać takie dominująca poglądy rzeczywiście jak przez jak kilku zdaniach powiedzieć jego drogę to było tak rząd w latach osiemdziesiątych, ale tak rządową skrótowo, bo trująca jak duża no to czy dzisiaj można powiedzieć koniec końców, że jest takim on sam o sobie mówi, że tak w polityce wewnętrznej ze zdroworozsądkowym liberałem w polityce międzynarodowej jest takim realistą etycznymi ograniczeniami i z 1 zdaniu co to brzmi zupełnie powiedzmy nie wyróżniające się natomiast zestaw poglądów filozoficznych, poprzez które dociera do tych pozycji wydaje się bardzo interesujące w tym sensie bardzo państwa zachęcam do osiągnięcia opłacały, choć chwilę zawsze, bo to jest taki rodzaj myślenia, który jest jak najbardziej dostępne dla każdego, kto nawet nie jest zaawansowany jeśli chodzi o wiedzę o historii filozofii, bo pozwala nam zastanowić nad sensem życia właśnie poprzez zastanowienia nad tym czy jesteśmy podobni, a czym różni od kotów, a kotach to każdy coś jest chociażby z miejsca w grę pisze, że koty umieją żyć w sposób nieustraszony radosne tak sobie pomyślałam, że tej umiejętności trzeba każdemu życzyć panie dyrektorze bardzo dziękuję Tomasz Sawczuk kultura liberalna był moim państwa gościem rozmawialiśmy o książce Johna Greya kocia filozofia dzięki bardzo dziękuję regaty informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA