REKLAMA

Blisko. "Film, który powinien zobaczyć każdy. Szczególnie każdy facet"

Projekcje
Data emisji:
2023-02-16 06:30
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
21:26 min.
Udostępnij:

„Blisko” to opowieść o przyjaźni dwóch trzynastoletnich chłopców. Zażyłość chłopców jest owiana tajemnicą, którą brutalnie próbują odkryć koleżanki i koledzy z klasy bohaterów. Rozwiń »
Piotr Kubica rozmawia z Tomaszem Kopką o tym, że choć film traktuje o nietolerancji, to w rezultacie jest o czymś innym, niż mogłoby się na początku wydawać. Z podcastu dowiemy się też, że zarówno fabuła, jak i postacie są nakreślone bardzo prawdziwie i bez przerysowań, a w samej opowieści nie brakuje nadziei.
- To fantastyczny film, który powinien obejrzeć każdy, a myślę, że szczególnie każdy facet - uważa rozmówca Piotra Kubicy.

Film „Blisko” w reżyserii Lukasa Dhonta otrzymał Grand Prix na festiwalu w Cannes, a także nominację do tegorocznego Oscara w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy. Będzie w tej kategorii konkurował z obrazem „IO” Jerzego Skolimowskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Stowarzyszenie nowe Horyzonty dystrybutor filmu blisko Lukasa dota wszyscy lubią oglądać filmy prawie wszyscy lubią o nich dyskutować nic dziwnego filmie możemy przejrzeć się jak ZUS kino mówi nam też dużo w naszym świecie popularne produkcje stają się często wizytówką swoich czasów, nawet jeżeli nie miały takich ambicji, ale co właściwie tak naprawdę możemy wyczytać nic o tym właśnie jest ten spotka kas o tym co kino mówi nam współczesnym Rozwiń » świecie przy mikrofonie Piotr Kubica jest Tomasz Kopka jest dzień dobry będziemy rozmawiali o firmie blisko w reżyserii Lukasa dom ta to jest film nominowany w tym roku do Oscara za najlepszy dla najlepszego filmu zagranicznego i dostał Grant zyska, więc poważna sprawa wytworna Twenty Four, która też znana z puszczania hitów, ale też słucha alternatywnych hitów nowych przez wielu ten film został okrzyknięty nawet najpiękniejszym obrazem ostatniego Cannes i wiesz co ja w zasadzie ja w zasadzie się z tym zgadzam, bo jest w tym filmie coś magicznego, a w zasadzie nawet baśniowego, bo jak wiemy każda baśnie zawiera elementy piękne wyjątkowe, ale też niezwykle mroczne i brutalny wręcz taki jestem moim zdaniem cieszę się, że ma wyrobioną opinię była po obejrzeniu jeszcze nie dałem rady przedstawić tego filmu i zaskoczony może tak powiem pokrótce, o czym opowiada to jest historia przyjazd 213 letnich chłopców 2 uczniów do właśnie czy przyjaźni, czego więcej, bo o rodzi się między nimi uczucie i to z kolei prowadzi do problemów w szkole nota relacja jest otoczona taką aurą tajemniczości niedopowiedzenia no to dopowiadają sobie uczniowie koledzy z klasy koleżanki, którzy twierdzą, że oni mają romans zresztą potomek to słyszę od swych rówieśników też zaczynają sobie zdawać sprawę z różnych rzeczy i izba dalej za bardzo nie ma co wchodzić w była ona też jest zaskakująca jest taki zwrot Best film podzielony trochę od części filmu w końcu, o czym innym, niż by się wydawało, że będzie tak naprawdę trochę czymś innym niż wynika z opisu trochę trudno lub dystansem tak ja też oczekiwać co, na który idzie z pewnymi oczekiwaniami zostaje programowo unika takich filmów, bo to jest film widzę są co władze także zwierzęta przez CEDC, a także nie widziałem jeszcze filmu Skolimowskiego o osoby, które sygnowane do Oscara w tej samej kategorii z bliska konkurencji blisko tak na blisko oglądałem z duszą na Ramen tak samo jak recenzent gazety wyborczej też napisał, że szedł tak dosyć wystraszony na ten film, dlatego że ciężko ogląda film na własnych z nastolatką dzieciom dzieje się coś złego ciężko ogląda filmy o nietolerancji to jest jeden z głównych tematów tego musiała no nie dostałem tego, czego się spodziewałem to trochę na szczęście tam nie ma aż takiego ten film stara się sobie zdołować to nie jest, w którym nie ma nadziej to jest też film, który epatuje jakimś takim okrucieństwem bo, bo tego trochę bałem on jest taki wyważony rywali z armat jest tu, z których mógłby wali tak biorąc na warsztat taką tematykę no tak okrucieństwo jest w tym filmie wyjątkowo subtelne prawda nie tak demoniczny często jak jest to jakiś wredny prześladowca z klasy ze szkoły ten trochę przerysowany w firmach, a te wszystkie takie prawdziwe, bo wiedza jest baśniowy i rozumiem, o co chodzi aż 2 strony bardzo prawdziwe w takim dokumentalny sensy takie będą zaraz chciał to bardziej rozwinąć jako sensie czułem się, jakby ktoś mnie poraził prądem i myślę, że nie unikniemy tego zanurzenie się trochę fabułę, bo taka skrupulatna analiza tej przestrzeni myślę że, że będzie nam po prostu bardzo potrzebna, ale nikt nie przejdziemy chciałbym jeszcze 2 słowa powiedzieć o moich odczuciach i chciałbym państwu zaznaczyć, że momentami tym bardzo przypominał inny wspaniały obraz minionego roku im 5 Diabłów nie wiem czy miałeś możliwość, aby w tym Ines siódmy poznać kojarzy firmy, ale widziałem jeszcze fantastyczny musi państwo koniecznie ten film zobaczyć w reżyserii lej misję sery, czyli jest to reżyserka, która jest w podobnym wieku do reżysera filmu blisko oboje są lekko po trzydziestce i i oboje tworzą taką nową młodą falę w kinie europejskim każde z nich oczywiście ma jakiś swój unikatowy styl, ale mam takie poczucie, jakby w trakcie tworzenia przepisu na firmy korzystali z podobnych mikstur ich obrazy są pełne subtelności zmysłowości takich pełno krwistej emocjonalności, której firmie blisko jest mnóstwo te emocje z tego ekranu wylewają się nie taki spektakularny zmieni, ale przytłaczają co właśnie najlepszy i to, że one są ukryte w spojrzeniach gestach w oddechu nawet, a tak jak w przypadku filmu 5 Diabłów zapachu i takim kolejnym wspólnym mianownikiem tych filmów jest no właśnie to, o czym wspomnieli na początku baczne przyglądanie się otaczającej nas rzeczywistości oczami dziecka albo w zasadzie nawet dzieci nie, tyle że tej rzeczywistości się przyglądają co co aktywnie w tej takiej ponurej bezwzględnej codzienności zaczynają uczestniczyć w bardzo często zapominają o tym, że są dziećmi i wchodzą w buty dorosłych albo zostają właśnie brutalnie tę codzienność przez liczne schematy i takie różne konstrukcje społeczne wciągnięte i do tego w tych firmach bardziej wyczuwam ze względu na ten roku, którym wspomniałem bardziej baśniową aurę niż bajkową, z którą mogłaby się dzieciństwo właśnie właśnie kojarzyć i że to beztroskie dzieciństwo okazuje się jakoś iluzja, z którą trzeba się w zasadzie zmierzyć i twórcy pokazują nam jak za tą beztroską mgiełką bardzo często czai się jakiś smok który, który zieje ogniem i no i że dzieciństwo, a już szczególnie okres dojrzewania no to nie jest taki uroczy spacer po lesie, a bieg z przeszkodami momentami wręcz czy walka na polu minowym, którą przyjdzie naszym bohaterom stoczyć LT czeka go o tym wspominasz o tym zdarzeniu takiej niewinności codziennością widziałem wywiad z reżyserem i współautorem scenariusza tego filmu Jon dla niego punktem wyjścia było takie badanie socjologiczne na temat tego edycji przyjazną, bo jego uderzyło to, że dzieci pytane o to jak jak wyglądać przyjazny w wieku tam wobec 810 lat używały innego języka niż dzieci własne w wieku lat 13 i różnica polegała na tym, że te młodsze dzieci nie cenzurował używały żadnego rezultatu mówiły o bardzo szczerze, a te starsze dzieci widać było nakładają na taki wśród, żeby ktoś sobie czegoś nie pomysł, żeby te przyjazne ceny widywała zbyt ciepła zbyt serdeczne prawda tam też temat tego filmu czy to co jest między nimi to jest przyjazna czy jakieś głębsze uczucie c no no reżyser zobaczył badania, z których jasno wynika z edycji tego boją wciąż ma ręce trzeba zacząć trochę udawać trzeba zacząć co ukrywać i patrząc na ten film z tego klucza zalecił mi się najbardziej podoba właśnie tak rozumiany, bo nie jest to co jest oskarżycielski, ale nie chcę być wielki akt oskarżenia ten film obrażony ani nie chce no właśnie nie ma nie ma jakoś do głębi i zasmucić, bo przez 16 latach potrafił też myślę, że film absolutnie chcę powiedzieć właśnie o tym zdarzeniu od momentu, kiedy dziecko musi przez czuję, że musi przestać być 4 tak, żeby nie narażać syna logistyki ostracyzm jakieś głupie komentarze tak ja myślę, że reżyser chciał, żebyśmy poczuli wstyd poczuli wstyd wynikający z tego jak patrzymy schematami a jaki jesteśmy skłonni do generowania bardzo szybkich ocen, które są tylko wyłącznie oparte o stare tradycyjne skostniałe schematy i trzymając się tego problemu, który poruszyłem to właśnie to jest moim zdaniem w kontekście tej relacji najlepsze ta bliskość między chłopcami przecież ona nie zostaje nazwana wprost miłością do końca nie wiemy czy chłopcy się w sobie zakochują czy są najlepszymi przyjaciółmi czy też jakaś odsłona braterstwa stt silna więź, która po prostu źle wygląda dla mnie dokładnie właśnie to Super pokazuje, że te męskie relacje muszą mieć jasno zarysowane granice bo jakie przekroczył no to wiadomo zaraz pojawi się jakaś armia strażników, którzy jasno zakomunikuje, że wchodzisz na jakąś piekielną niedozwoloną ścieżkę i to właśnie stąd moim zdaniem wyśmiewa te wszystkie reakcje jest wygenerowany przez patriarchat przez pseudo samców Alfa, którzy mówią ci, jakim mężczyzną może być co znaczy w ogóle być facetem czy w przypadku tej sytuacji chłopcem i no chciałbym zaznaczyć, że ja mówię o firmie blisko tych warstw tematycznych jest sporo, ale właśnie tą najważniejszą jest moim zdaniem to, o czym wszyscy zaczęliśmy mówić, czyli jest to film o męskości i o dojrzewaniu i spotkają się ty pewnie też z głosami krytyków, którzy twierdzą, że ten film operuje kliszami albo, że momentami jest dość banalny, bo ja tej dyskusji o męskości kryzysie męskości i nic nie po House jakoś znacząco do przodu ja jak bardzo mogę się z tym zgodzić w zasadzie niejasną znaczy tak rozumiem, że można tak patrzeć na ten film, ale no to powiedz prawdę tego też zgadzasz po pierwsze, dlatego, że uważam, że ten film właśnie doskonale koresponduje z toczącym się debatą na temat męskości na temat kryzysu męskości, a po drugie, świetnie pokazuje nam coś, czego jaz żaden inny w imieniu widziałem co możemy uznać za preludium takiego bardzo popularnego ostatnio terminu, który też często stosuje uważam, że jest w 100% zasadne, czyli preludium toksycznej męskości i ten film właśnie dobrze pokazuje wskazuje, gdzie ta toksyczna męskość ma swoje źródło i gdzie w zasadzie tylko potwory urocze prawda no bo w tym przypadku trzeba po prostu sięgnąć do korzeni jak sięgamy do korzeni to najczęściej sięgamy do dzieciństwa i do okresu dojrzewania, bo musimy być świadomi tego, że to nie jest tak, że ta toksyczna męskość bierze się z powietrza albo, że albo, że pojawia się w momencie, kiedy chłopiec staje się mężczyzną albo osiąga słuszny wiek, bo nawet w tym przypadku moglibyśmy zapytać co to znaczy w ogóle z w każdym razie tak jak wspomniałem mamy historię 2 niemal nierozłączni chłopców, którzy nie spędzają razem cudowne lato, którzy są bardzo blisko natury i snują jakiś tam wspólne plany i odważnie spoglądają w przyszłość i nagle trafiają, bo kończy się okres wakacji trafiają do szkoły do liceum rozpoczynają nowy rok szkolny i tutaj mamy też to jest tak również kolejny temat, do którego jeszcze może może powrócimy mamy szkołę też jako tę przestrzeń, która niezależnie od tego czy jesteś klasie czy poza tą klasą wymaga, żeby jakiś takiej formy i Pato posłuszeństwa jest taką emanacją społeczeństwa z, które zbudowane w oparciu o ten patriarchat i tradycyjne schematy ci chłopcy się z tym zderzają bardzo szybko okazuje się, że ten tradycyjny model wychowania i ten patriarchat zbierają żniwo świetnie wykonują swoją robotę paskudną Arce, ale widzimy że, że wykonują w sposób niezwykle skuteczny z Ts jak opowiadasz i tylko dodam, że kluczowy jeszcze w kontekście tego ich zderzenia z tą szkolną rzeczywistością, która okazuje się właśnie to emanacją przestrzeni, w której jest miejsce tylko oczy na tradycyjne schematy jest to, że każdy musi funkcjonować w oparciu o im przydzielono mu społecznie rolę i musi się z nich wręcz wywiązać do jak o tym wszystkim odpowiada za zwolnienie zgadzam tylko Żywca, słuchając tego możemy z głowy inny film to to są duże słowo za opresja patriarchat, a przejmujący jest bardzo się podoba to, że w tym filmie te to zjawiska są takie bardzo właśnie nie demoniczne wysoka, ale myślę, że to on się objawy w postaci na jego stan głupiego komentarza rzuconego trochę tak Słupia frant nie ma tam żadnego złoczyńcy nie ma już z PiS, żeby znieść SI autorzy tych docinków mogli dowiedzieć, że to było tylko głupie uwagi był przeżarty żadnymi nic złego na myśli no i został może nawet tymi, ale komisja działała jak niewiele trzeba stopa perspektywy ludzi, którzy wygłaszają takie komentarze, żeby zrobić ze strasznego, żeby wyrządzić krzywdę dlatego tak nazwanej roboczo preludium toksycznej męskości, czyli w zasadzie wprowadzenie do tego zagadnienia, kiedy on w tym okresie młodzieńczym bardzo często zaczyna się od 1 słowa od 1 sytuacji od 1 zdarzenia od Krzywego spojrzenia, które jest Irak, który ten właśnie ten gra takimi drobiazgami cóż z pewnością tak też co mnie uderzyło chyba najmocniej złe w 2001 roku był taki film, który nazywa się w takim sama właściwie opowie o punkt voices identyczny miasteczko 2 nastolatki, które właśnie odkrywają, że czy osoby może coś więcej niż przyjazd minęły i 22 lata od tamtego czasu tamtego filmu i jakby nic się zmieniło to po pierwsze po drugie to Fucking ma już nawet po tytuł filmu można 700 one są PISF ma takiego buntowniczego jednak ducha i te ryby bohaterki w końcu przyjmują taką cechę heroiczną postawę i stawiając wszystkim pokazu środkowy palec tej całej takiej nie tolerancyjnej społeczności ten film 2 tys ten nowy film o tym rozmawiamy jeszcze takiego nie ma nie on tylko smutno patrzy na nas rzeczywistość my też Cieś wybitny recenzji pojawiło się takie spostrzeżenie, że może chce nami manipulować czy manipulacja nie rozumiem ja rozumiem, że można tak myśleć nawet nie odbierał tego się w taki sposób te dla mnie one jednak bardzo szczery i nie ma jakichś wielkich nie jest wszystko napisane wielkimi literami tylko wynika z jakiego takiego autentycznego smutku nad tym co ludziom ze strefy tak tak odbieram tego reżysera został też jak opowiadał o kręceniu tego filmu to o mówiły jak wyglądała praca sektorami, bo przez ZUS to jest niesamowita zatem tutaj osiągnąć te główne rola chłopak, który nas bez Eden Damwon no zagrał w zaskakująco dobrze wiemy, że są te prawdziwe w tej roli pamiętasz niedawno jak rozmawialiśmy Bermana i wspominam, że cena gry świetnie współpracuje z dziećmi na planie wyciąga z ich talentów to co najlepsze notowania muszę powiedzieć, że ma Total konkurencję w postaci kąta, bo to co zrobił młody Eden, którym wspomniałeś, który zagrał ją to dla mnie jest no to jest jedna z najlepszych ról, które ja ostatnio związki nie ta no prawie za czesne stanowi niezwykle dojrzale poprowadzona rola chłopak ma chyba 15 lat, a to w jaki sposób na ekranie pokazał rozterki i jak te z obrazowo tę ścieżkę, którą pokonuje od niewinnego wrażliwego chłopca po chłopaka do właśnie przykrytego tą zbroją, który dusi w sobie emocje i który ubiera się te SM pseudo męskie szaty no to notami to jest absolutne mistrzostwo, gdyby to był amerykański na pewno otrzymałby nominacji Oskara ja nie widziałem niczego wiem, że aktor utrzyma, a tak tak także akcja to jest wielka rola to jest wielka rola tak niewielkim plany na przyszłość, ale jeśli dalej będzie grał to wróży mu wielką karierę, ale też część tego sukcesu, jakim się wydaje wynika z tego budowę prace na plany do scen reżyser bardzo dużo czasu spędza z sektorem nie tylko właśnie na panie, ale zależało, żeby faktycznie nawiązać więź, żeby zrozumieć co by się nauczyć swego języka, bo też dorosły facet mówi tak jak 13 skodę chciał jak najwięcej prawdy poznać i też chciał, żeby aktorzy jak najbardziej poznaje ekipy i poznali na zasadzie, że wymieniamy się swoimi opiniami też on to lubią podpatrywać aktorów tych młodych jak twoim zdaniem zachowałyby bohater i też działo w czasie takich swobodnych rozmów, więc chyba tym tym takim podejściem, że nie traktuje tych edycji z góry w Warszawie został właśnie też efektowny sposób jak tak to partnerstwo o ocenę kredytem z takim jakby oni są trochę jak dorośli to lud wyszedł, choć nie ma takiej jak jest z barier kompletne tylko na oglądasz problemy tych ludzi tak jakby oglądał, więc w tym trochę o sobie w tym sensie, że tak, że nie patrz w górę na bohaterów tylko o no dla mnie w ogóle nie było tej tra takich barier oglądam film o dzieciach doskonale rozumiejące siedzę w ich głowach władz nie było dla mnie jakiś takiej sztuczności dla mnie to w ogóle nie był obcy świat, więc to też był bardzo mocno spektrum firm to jest w ogóle kapitalny mechanizmy właśnie pokazujący jak to, o czym wspomniał na początku dzieciństwo okazuje się jakąś iluzją jakąś taką bajką, która jest sielską krainą, która daje jakieś poczucie bezpieczeństwa no właśnie tą ich dojrzałą grą moim zdaniem pokazał jak często się mylimy w postrzeganiu akurat tego okresu w naszym życiu i jest mniejsze najbardziej poraziło w tym filmie no właśnie to jak jak sztywni informowany jest schemat społeczny z takimi z takim skrupulatnym plany na każdą rolę przypisaniem określonych zachowań co jest dla chłopców co jest dla dziewczynek jak finalnie destrukcyjnie wpływa na fantastyczne i bardzo często niewinne relacje na relacje, które często okazują się dla nas ważne albo w zasadzie najważniejsze no jak pod wpływem presji takich oczekiwań no rezygnujemy z tego co dla nas kluczowe i z części swojej tożsamości mówiąc wprost jak bardzo często decydujemy się na przykrywanie tego kim tak naprawdę jesteśmy i narzucamy na siebie jakieś po prostu płaszcze, które mają zrzucić z nas to prawdziwe ja jak w każdym razie postrzegam ten Team i jak człowiek jest w stanie zamienić się kogoś zupełnie innego obcego jak rezygnuje z tego na czym naprawdę zależy w obliczu strachu, a z tym lękiem na ramieniu w obawie przed odrzuceniem i właśnie to jest ta kolejna rzecz, która temu reżyserowi chodzi o błędnie może jest to klisza, ale nikt nie zrobi tego tak subtelnie i takim wyczuciem jak właśnie dotąd, czyli nie pokazał, że z no, że żyjemy w świecie, gdzie absolutnie nie ma miejsca na inność w sensie wyłamuje się z jakiego schematu to od razu musi ponieść tego konsekwencje tymi konsekwencjami właśnie najczęściej jest ostracyzm wyśmiał nie wykluczenie ze stada przypomnę, że rozmawialiśmy Chiny blisko w reżyserii kasa konta firmy nominowane do Oscara w kategorii najlepszy zagraniczne laury Adrian PiS w Cannes polecam to może wcale docent dawcę bardzo dziękuję bardzo, państwu ten film polecamy, bo no ja muszę jeszcze podkreślić, że jestem kompletnie rozdarty jeśli chodzi o oscarową galę, bo z 1 strony patriotyzm i Jerzego Skolimowskiego z drugiej strony whisky, o którym dziś rozmawialiśmy Lukasa bota, czyli do fantastycznych, który powinien obejrzeć każdy, a myślę, że szczególnie każdy facet to będzie bardzo mocna kategoria w tym roku ruchy no ale najważniejsze, że tak czy inaczej Wydra wygra świetne kino ciekawsze niż główna jak to czasem do nowej właśnie, chociaż główny jak ostatnio rozmawialiśmy obaj mamy tego samego faworyta znowu audycjach Oscara ma zgarnąć Abel dokładnie tak jeszcze raz nie jest Tomasz Kopka i Piotr Kubica dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA