REKLAMA

Sztuka latania

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2023-02-16 07:00
Czas trwania:
39:39 min.
Udostępnij:

Amatorskie latanie jest w Polsce coraz popularniejsze. „To drogie hobby, ale dające ogromną satysfakcję i przyjemność” – mówią ci, którzy już łyknęli bakcyla. Rozwiń »

Goście:
0'35" Bartłomiej Zientek, Space Flight Academy: o cenach kursów lotniczych
10'30" Krzysztof Wronowski, Manufaktura Lotnicza: o kosztach zakupu skrzydeł
19'12" Michał Cedroński, Kikity: o wydatkach na lotnicze hobby
28'38" Rafał Skibniewski, pilot: o bezpieczeństwie w przestworzach Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Bartek major zapraszam państwa na Puls biznesu do słuchania dziś chciałbym państwa zabrać w przestworza właściwie nie tyle zabrać co zaproponować, aby państwo sami się nie zbili stąd oczywiście tytuł dzisiejszego podcastu pożyczony od zespołu Legii Panki ich przeboju lat osiemdziesiątych oczywiście, zanim zbliżymy się niebiosa musimy się nauczyć jak to zrobić dlatego pierwszym gościem jest dzisiaj Bartłomiej Ziętek, którego Czytelnicy Pulsu Rozwiń » biznesu mogą znać jako finansisty wspólnika Ryszarda Petru tym razem pan Ziętek nie będzie jednak opowiadał o refinansowaniu, ale właśnie o lataniu, bo z zamiłowania jest pilotem i niedawno wraz z bardzo doświadczonym instruktorem lotnictwa założył własną szkołę latania pomysł wziął się przede wszystkim z pasji z tego, że odkrywanie latania dla mnie było czymś zupełnie nowy miał w swojej przeszłości miałem do czynienia zarówno z wodą jak z drogami natomiast zawsze czułem gdzieś podskórnie, że po drodze jest bardziej powietrzem i kiedy badałem rynek i zastanawiałem się, gdzie robić taką pierwszą licencję pilota z zauważyłem pewne ograniczenia takie, że jako człowiek, który pracuje ma ograniczoną ilość czasu rozwija biznesy brakowało takiego elastycznego podejścia takiego, żeby po pierwsze, dostosować ten czas odbywania szkolenia pilotażu wg mojej dostępności jak również tego, żeby przy okazji starać się nie tylko latać ktoś mówi wokół komina, ale też od razu nastawiać się na zwiedzanie tej Polski lotniczej, która jest w ogóle cudowna o tym może zaraz powiem trochę więcej my jak udało mi się trafić na świetnego instruktora, który potrafił dopasować do mojego grafiku i wspólnie odkryliśmy potem został moim wspólnikiem wspólnie odkryliśmy to, że nauka latania w Polsce można wprowadzić trochę inny sposób bardziej przystępny bardziej Lifestyle nowy i takie też są z tyłu głowy nasze takie założenia co do tego jak ten biznes stanowi szkoła ma być prowadzona przypuśćmy, że taki miłośnik latania trafi do 1 albo drugiej szkoły latania co ma w ofercie co może dostać, a co panu nie odpowiadało w tej ofercie będą używać sformułowań takich mało profesjonalne takie, żeby słuchaczom gdzieś tam przybliżyć jak zazwyczaj to się odbywa, bo oczywiście taką ścieżkę typową, czyli naukę startów lądowania ćwiczenie tzw. konwoje rów trzeba odbyć natomiast uważam że, żeby kogoś zainspirować do latania, żeby poszedł dalej to on musi odbyć taką szkołę latania odkryć Polskę lotniczą pięknych mazurskich jezior i pięknych lotnisk lądowisk przy, których można wylądować w ciągu 40 minut z Warszawy znaleźć się otoczeniu natury wielkich mazurskich jezior pewnie taka oferta jest droższa niż szkół, które oferują skromniejszy może warunki terminach bardziej dostosowanych do potrzeb tych instruktorów jak wygląda oferta cenowa w każdym przypadku trzeba na naukę latania na uzyskanie pierwszej intencji PLA wydać ponad 30 000zł to jest około takie powiedzmy minimum wiąże się z tym, że obowiązkowo trzeba odbyć 45 godzin lotu każda godzina lotu z instruktorem to jest znaczący koszt do tego dochodzi jeszcze kurs teoretyczny ta cena to jest cena takiego podstawowego kursu oczywiście w trakcie tego kursu może się okazać, że ktoś potrzebuje i dla siebie dla własnego bezpieczeństwa dla lepszego poczucia więcej godzin instruktor też skład może wskazać, że więcej godzin by się przydało natomiast nasze kursy zaczynają się oczywiście też 30 000, ale mamy również 2 inne pakiety pakiet taki Flex jak to nazywamy, czyli pakiet, który właśnie pozwala na to taką większą elastyczność przy układaniu grafików on kosztuje 3637 000zł mamy też taki pakiet bardzo ciekawe Lives taj jako jedyna szkoła pomyśleliśmy o tym, że nie tylko lataniem, ale również różnymi innymi rozrywkami człowiek żyje i ponieważ nasza szkoła uczy na lotnisku Sobień ach, gdzie również możliwość nauki gry w golfa to połączyliśmy 2 pasje, które zresztą jak kiedyś odkryłem i ich nada się nimi cieszy łącze pozwalamy np. uczniom zarówno nauczyć gry w golfa wejść na pole golfowe jak latać latać tym polem golfowym, a również pozwalamy na to, żeby w ciągu 1,5 godziny lotu znaleźć w Jastarni i moczyć nogi Bałtyku, więc to są elementy, które wprowadzane w tych droższych pakietach one czasem są indywidualnie ustalane i takie podejście w ogóle preferujemy, bo jak po swoim trochę doświadczeniu wiem że, żeby lotnisko się zainteresować się do niego nie zrazić trzeba je odkryć niejako dla siebie pod siebie i pod jak się chce korzystać po prostu z tej licencji, ale przede wszystkim musi to być zawsze bezpieczne taki pilot amator po kursie podstawowym albo może nieco bardziej rozszerzonym, gdy chce kontynuować swoją pasję to, jakie ma możliwości po zakończeniu takiej podstawowej licencji, która tak jak wspomniałem trwa około 45 godzin i przede wszystkim powinien uznać, że nie jest jeszcze pełna wartościowym pilotem, a dostał zaledwie licencji na to, żeby dalej szkolić jest bardzo ważne ze względu na to czy ten pilot z będzie chciał potem pracować w liniach lotniczych pójść dalej czy po prostu będzie chciał latać rekreacyjnie nauka pilotażu jest trudna bycie pilotem uczy przede wszystkim pokory podobnie jak w biznesie należy być bardzo skupionym i bardzo analizować każdy ruch, który wykonuje w lotnictwie, a przede wszystkim pogodę kolejnym krokiem może być np. rozszerzenie licencji na samoloty dwusilnikowe, a już kolejnym to komercyjne, jeżeli ktoś chciałby zacząć latać musi albo sam sfinansować albo skorzystać z pewnych programów, które są oferowane przez linie lotnicze, które pozwalają na to, że się można nauczyć latać na konkretnej maszynie później w takich liniach podpisać kontrakt przy całkiem niezłych zarobkach na lata już większych maszynach ścieżek jest dużo ścieżki są naprawdę można sobie wybrać indywidualnie to wszystko zależy od tego do czego komu potrzebna jest licencja natomiast chciałbym bardzo uczulić na 1 rzecz, której wspominałem na początku co znaczy to pokora przy lataniu jest bardzo bardzo ważna zakłada się, że jest tzw. to może brzydko zabrzmi, ale tzw. strefa śmierci między 50, a 350 godzinami nalotu, czyli po zakończeniu sztuki pilotażu i uzyskania licencji tej pierwszej przez następne parędziesiąt paręset godzin należy naprawdę wykonać szereg prac nad sobą nad maszyną, aby móc rzeczywiście z pewnością pójść dalej 30 000 taki podstawowy kurs to jednak może być jakaś zaporowa cena a gdyby ktoś np. uznał, że no chętnie po pilotował by nie stać go na kurs samolotowy to może wybrać kurs szybowcowy czy to jest tańsze tak kurs szybowcowy rzeczywiście jest tańszy i bardzo często w ogóle jest rekomendowany przede wszystkim przez aerokluby, które działają przy każdym większym mieście wymaga dużo mniej godzin jako nalot kosztuje w granicach 56000zł i pozwala rzeczywiście odkryć jak to jest być w powietrzu sztuka pilotażu, jeżeli chodzi o szybowiec bardzo różni się zasadniczo różni się od sztuki pilotażu samolotu natomiast jako taki pierwszy krok na pewno jest ciekawy jest bezpieczne zresztą to co oferujemy, jeżeli ktoś nie chce od razu robić licencji pilota to oczywiście proponujemy również kurs szybowcowy natomiast oferujemy też tzw. loty zapoznawcze, czyli możliwość tego, że po prostu siedzimy sobie obok pilota profesjonalnego i patrzymy jak to jest w powietrzu jak działają oraz przeciążenia czy te rzeczywiście coś co może nam się podobać nie musimy od razu zapisywać się na pełny kurs możemy zrobić krok po kroku czy Polacy bardzo interesują się tą wiedzą czy Polacy bardzo chętnie zgłaszają się chcą robić licencję chcą latać zauważamy trend jest coraz gorętszy temat i rzeczywiście z roku na rok kursantów przybywa ogólnie w kraju zainteresowanie licencjami zarówno szybowcowym, jaki tymi samolotowym jest coraz większe wydaje nam się też, że infrastruktura zaczyna się poprawiać to jest takie kluczowe, bo to porównał trochę do dzisiejszej rozmowy elektryka, że dużo więcej ludzi zastanawia się czy chciało mieć elektryka czy może sobie na niego pozwolić, ale też dojedzie z miejsca do miejsca Bay będzie miało z tego satysfakcję podobnie jest z lotniskami środowiskami w Polsce i liczba jest w miarę satysfakcjonująca myśl cieszy jak każde nowe przybywa, ale tutaj doprecyzuje, że niektóre może się wydawać, że tych lotnisk to jest zaledwie garstka, bo myśli się zazwyczaj tych największych lotniskach plus może TR klubowe natomiast takich lądowisk w Polsce pięknych miejscach piękny zakątek naszego kraju jest około 140 do tego około 100 kolejnych lądowisk helikopterów owych, czyli jak jest gdzie latać i oby tylko to się rozwijał dziękuję bardzo, za rozmowę naszym gościem był pan Bartłomiej Ziętek, który jest pilotem amatorem i współtwórcą prywatnej szkoły latania Space Flight Akademii dziękuję 3zł skoro już wiemy jak latać warto zatroszczyć o to by mieć czym latać Krzysztof Gronowski jest właścicielem prezesem firmy Manufaktura lotnicza, która produkuje urządzenia zwane wiatrakowca ami to 1 ze sprzętu, na którym można latać, ale rozmowę z nim zacząłem od pytania na czym w ogóle latają w Polsce amatorzy lotnictwa amatorzy w Polsce dla dają czy mogą i tak nowa jest szerokie spektrum różnych urządzeń latających samolotów ultralekkich i wszystkiego co służy do badania motolotni szybowców przez lekki samolot konstrukcji, a polskich konstrukcji własnych czy też konstytucji zbudowanych tzw. kitów montażowych poprzez bardziej zaawansowane konstrukcje pochodzące wprost z wytwórni takich jak chociażby nasza takich wytwórni nie jest Europie kilkaset, a które stara się dostarczyć lotnikom z 3 troszeczkę Marcin Dec zapasowa natomiast lotnictwo w Polsce jest niższy amatorskie duży powiedział, dlaczego o tym, aby już chociażby nasz zaprzyjaźniony Czech Słowacji w oświacie, a teraz jest zarejestrowanych około 12 000 statków powietrznych waszych rękach w Polsce jest zarejestrowanych tylko 3000 i pokazuje jak duża dysproporcja chociażby między Czechami, a polską, kiedy tymczasem Polska jest kilkukrotnie większy kraj Szczech czy jest również oprócz ilościowej różnica jakościowa nie mogę powiedzieć wprost, że sprzęt jest gorszy jest po prostu mniej, a wczoraj zgłosić leży na metę jest porównywalne, dlatego że wraz ze społeczeństwem też szukać jakoś tego sprzętu czy jest coraz lepsza lotnictwo nadal się kojarzy z bardzo wymagającym sportem elitarnym, do którego bardzo ciężko jest się dostać i jest postrzegane przez pryzmat byłych klubów, których to, że rządziła, więc stara ekipa i w Łodzi leczy chcieli się dostać wymarzonego statku powietrznego najpierw musieli przez kilka lat sprząta hangar samoloty dopiero w góry dale, a za treść siostrami dzieli wypełnili, jakby ten początkowy okres na plusie, ale właśnie będzie jeszcze nie być takim o wiedzę niepełnosprawnym członkiem dopiero wejście do tego członkostwa gumowego pozwala zaś mieszkanie i nadal myśleć pokutuje ten sposób postrzegania lotnictwa, chociaż w dużej mierze się zmieniło film obecnej dostęp nie jest niczym ograniczony poza finansami finanse zaś nie są tutaj przeszkodą, dlatego że statki powietrzne, o których mówimy one często nie są droższe niż samochody którymi są ludzie na ulicach bardzo widzimy utrzymanie ich też również nie jest znacznie odbiegającą od tego poziom nie przekłada się to na bezpieczeństwo tych lotów oczywiście, że bezpieczeństwo jest pierwszy miejscu natomiast ono trzymamy sprzed 10 dni czy piętnastoletni bezpieczeństwo pani takim sprzętem jest porównywalne były Ania jest wszelka pod warunkiem, że jest dobrze głosiła w lotnictwie mamy jednak dłuższą żywotność statków powietrznych znacznie dłuższa umieszczam schodów, które rząd na rynku, ale też ich sposób obsługi czy serwisowania znacznie odbiega od sposobu serwisowania pojazdów mechanicznych już coś słyszałem to zupełnie inny rodzaj psu technicznych czy jest coś takiego, w czym Polacy się szczególnie lubują, jeżeli chodzi o statki powietrzne myślę, że najbardziej popularnymi sokami roślin, które królują wszędzie na świecie są samoloty w różnego rodzaju natomiast ja mogę wypowiedzieć się o wysokiej wieży jako siłę nośną używają torów i tych jest bardzo mało i jest nawet misia w niszy, którą jest lotnictwo, więc prawdopodobnie jeśli miałbym oceniać patrząc na to co się dzieje na lodowiskach najwięcej jest jednak bardzo dostępnego sprzętu, czyli lotni motolotni paralotni czy tych wszystkich jednostek, które są bardzo w pozyskaniu głos po prostu tańcz mnie jest z szybowców samolotów lekkich ultralekkich, a troszeczkę więcej samolotów wraz z najbliższym ani mszy zupełnie mało jest właśnie Sheen głosów czy leki czy te leki no i w Polsce akurat stosunkowo dużo ze względu na to, że jest kilku producentów jako osób, czyli takich statków, które łączą zalety śmigło w sali zalety samolot z taka hybryda pomiędzy samolotem nasze moce, czyli może być jakaś Polska specjalność myślę, że tak, dlatego że jest dobra opieka serwisowa oraz dostępność tego sprzętu właśnie ze względu na producentów, którzy na tym rynku co pan jest jednym z producentów Polsce takich statków powietrznych czy to jest dobry biznes biznes jest bardzo ciężki i bardziej podyktowana jest trwamy w tym biznesie pasją niż w Rzymie danymi finansowymi wynikami natomiast biznes jest jak każdy tak dobry jak umiejętności menadżerskie firmę, która się zajmuję i my umiemy dotrzeć do naszych klientów, ponieważ słuchamy i produkujemy nasze stawki tak jak oni go oszukuję one są bardzo dopasowane do oczekiwań naszych klientów naszym głównym rynku Instytut stany Zjednoczone kanonach wysoko rozwinięte w kraju mas w Polsce zostaje całe 5% naszej ewolucji pewnie też wynika z części z tego, że te stawki są stosunkowo drogie oczywiście kwestia czy nasze zdrowie czy co się stanie no właśnie, bo oto chciałem zapytać ile trzeba wyłożyć, żeby stać posiadaczem takiego urządzenia latającego taka cena wyjściowa jest około 120 000 ponadto cena takiego 7 wyposażonego statut jest osób 30 000, a jednostki tak dobrze wyposażone topowe modele potrafią kosztować nawet około 100 000EUR co znowu, przekładając na kosz zakupu helikoptera bądź samolotu no nie są jakieś gigantyczne koszty natomiast są już znacząco większe koszty mieści w przypadku zakupu patologii, że pan mieć już mocarz skoro koszty są wyższe niż w przypadku najlżejszych urządzeń latających pewnie jest to rekompensowane dzięki wrażeniom, jakie można uzyskać takiego lotu tak, ale przede wszystkim komfort i poczucie bezpieczeństwa, dlatego że te ptaki, które produkuję posiadając całkowicie zamkniętą kabinę ze ściany głosowany drzwiami z systemem ogrzewania wentylacji z układami autopilota pozwalają powietrzu odpocząć stawki rozwijają prędkość nawet 200 ponad 200km/h latają na benzynie samochodowej taką, która może kupić zwykłej stacji paliw niekoniecznie oblicze, czyli nie jesteśmy ograniczeń z administracjami reforma pan malownicze na 1 zbiorniku można, a nawet trzeba siedzieć blisko 1000 km jest bardzo często służą takie stawki również jako substytut samochodu czy coś coś co zastępuje samochód, zwłaszcza w przypadku, kiedy infrastruktura drogowa niektóre części kraju, że surowy nie jest tak dobrze rozwinięta jak kraj bardzo dzięki temu mogą nasi klienci być na spotkaniu miejscu oddalonym kilkaset kilometrów do głosowania wrócić do lub załatwić inne kary innymi z kraju to jest ocena czy nasze dziękuję panu pięknie za rozmowę naszym gościem był pan Krzyszto Wronowska, który jest właścicielem prezesem Manufaktury lotniczej dziękuję, że będą się już wiemy jak i na czym latać warto pomyśleć o tym gdzie latać, czyli inaczej, skąd startować i gdzie lądować tutaj naszym ekspertem będzie Michał Cedro iński, który jest pomysłodawcą i współwłaścicielem lądowiska Kitty na Mazurach wyjaśni m.in. to jaka jest różnica między lotniskiem i lądowiskiem właśnie, a skąd pomysł na lądowisko Kitty to jest taki dziwny pomysł ludzi, którzy są pozytywnie zakręceni, czyli mają pewną idee i pewną przyjemność z realizacji swojej fascynacji lotnictwem i przede wszystkim poszukiwanie nowych nowych sposobów tej realizacji najpierw nauczyliśmy się latać potem zwiedziliśmy całą Polskę następnie zaczęliśmy latać po całej Europie nieskromnie powiem, że już mamy całą Europę zaliczono od Nord Cup po Santorini, a nawet i kawałek Afryki Tunezję i tak Gerry i że tak tamten świat staje się teraz coraz bardziej mały dostępny i w pewnym momencie brakowało nam takiego celu latania kupiliśmy sobie każdy z nas samolot okazuje się, że nie jest to rzecz nie do ścigania ona od strony oczywiście finansowej w związku z tym nagle już mieliśmy latać mieliśmy na czym latać lataliśmy wszędzie ale gdyby takiego ostatecznego celu brakowało i 2004 roku odwiedziliśmy, kiedy weszliśmy do Unii Europejskiej w naszych przyjaciół na Litwie to był pierwszy nasz kraj zagraniczny taki rajd samolotowy i zobaczyłem tam prywatne lotnisko zrobione przez naszego dzisiaj przyjaciela pod z innymi i wpadłem na pomysł, żeby coś takiego zrobić w Polsce prawie 2 lata trwało, żeby z należeć takie miejsce, które byłoby, a bezpieczne pod względem wykonywania czynności lotniczych i również piękne, żeby spełniało to jeszcze jakieś takie estetyczne zewnętrzne satysfakcji przyjemności i stworzyliśmy takie miejsce jako odskocznię od dnia codziennego od obowiązków każdy z nas się zajmuje swoim biznesem, a to jest takie nasze wspólne miejsce, gdzie odreagowuje my wypoczywamy, a ponieważ mamy wielu przyjaciół lotniczych co i ostatnia również gościmy naszych przyjaciół u nas mówi pan lądowisko Kitty, ale z kolei u pana litewskiego przyjaciele jest lotnisko to proszę łaskawie wyjaśnić, jaka jest różnica w skrócie różnica polega na tym, że jeśli jest zarejestrowane lotnisko to cały obszar wokół lotniska musi być dostosowany do niego, czyli głównie chodzi o warunki zabudowy możliwość budowania nie wiem wiatraków albo innych zabudowań, które muszą być dostosowane do możliwości bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych na danym lotnisku natomiast lądowisko takich warunków nie ma to znaczy właściciel, tudzież użytkownik operator bierze na siebie odpowiedzialność bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych na danym terenie mały niuans, ale dosyć istotne czy infrastruktura taka lotnicza dla amatorów jest w Polsce wystarczająca jest duża rośnie decydowanie rośnie tak jak wspomina myśmy zaczęli w 2006 roku kupiliśmy ziemię prawie rok żeśmy przystosowali do tego, żeby można było lądować startować z tego miejsca i wtedy tych lądowisk lotnisk było przeciętnie trudno jest chodzić porównywać z Niemcami, które są w Europie największym użytkownikiem przestrzeni powietrznej najwięcej jest sprzętu i lotnisk lądowisk natomiast ostatni 81015 lat jest wyraźny rozwój to znaczy coraz więcej ludzi ma, a czas bez pieniądze z c wolę do stworzenia takich miejsc, bo coraz więcej tak jak kiedyś my porównujemy do czasu lotów w powietrzu do miejsca, do którego możemy dolecieć kiedy, startując od siebie z do przyjaciela nie wie o Suwałkach to miałem takie lądowisko co 10 minut tak teraz mam co 5 minut co 3 minut dziś takie lądowisko powstaje co oczywiście ze względów bezpieczeństwa bardzo przydatne bo gdyby coś stało ze względów technicznych albo np. pogodowych to daje nam możliwość bezpiecznie np. lądować i przeczekać jak sprawdzić z tak bezpiecznie wykonać swoje zadania i taka gęstość tych lądowisk lotnisk jest rozumiem bezpieczna tak oczywiście nasze małe statki powietrzne są na tyle doskonałymi urządzeniami lotniczymi, gdzie no już stricte technicznie doskonałości, czyli umiejętności szybowania bez silnika są na tyle dobrze, że praktycznie każdego miejsca jesteśmy w stanie znaleźć takie miejsce nawet nie lądowisko to znaleźć miejsce na ziemi, żeby bezpiecznie starać się wylądować w przypadku kłopotów technicznych technologicznych tak się zastanawiam taki pilot amator, który leci sobie to zwiedza kraj np. z jakimi kosztami musi się liczyć, jeżeli chciałby skorzystać z pana lądowiska na lotniskach są koszty i to różne od 5EUR z Europie w Polsce od 50zł po kilkaset złotych za operację wiadomo na Okęciu najdrożej jest w Bukareszcie lądowaliśmy 300USD nam policzyli za operację, więc to są różne różne koszty w zależności od potrzeb akurat tego typu lądowiska jak u nas przeważnie operacje są darmowe, bo mamy świadomość, że jak, gdyby samo latanie jest na tyle drogim samym drugim sposobem realizacji swoich przyjemności, że nie ma co już podraża tych kosztów z no to w takim razie spójrzmy na to z drugiej strony czy takie lądowisko jak to pańskie to może być dochodowy biznes zdecydowanie nie to jest sposób na wydawanie pieniędzy w lotnictwie jest stare przysłowie chcesz za zrobić 1 000 000USD to musi co najmniej 2 lub 3 z niego włożyć i to jest prawda ja i miałem się różnych biznesów swojego czasu właśnie na początku lat dwutysięcznych z stworzyłem firmę, bo nie było samolotów nie było wtedy sprzętu kończyły się stare poradzieckie dopiero wchodziły właśnie amerykańskie cessny tai tryt, ponieważ nie było samolotu to stworzyłem firmy i sprowadził kilkadziesiąt samolotów z Ameryki oczywiście głównie cessny, bo było duże parcie i powiem tak nigdy do końca nie sprawdzałem swojego wynik finansowy ego z tego kierunku mojej działalności, żeby się nie denerwować, ale na pewno nie zarobiłem w ten sposób i to samo lotnisko to jest czy lądowisko to jest sposób na wydawanie pieniędzy niż na na zarabianie zdecydowali, czyli jednak hobby, a czy w takim razie jest pan w stanie powiedzieć ile nie wiem miesięcznie albo rocznie wydaje pan na to swoje hobby też nie wiem i to też, żeby się nie denerwować powiem szczerze z różnych kart płacy powiem taką anegdotę jak latamy po całej Europie zwiedzamy sobie Europę naszymi samolotami mamy grupę kilkunastu samolotów, gdzie sobie wspólnie takie rajdy realizujemy i ktoś nowy wchodzi do naszej grupy zawsze mi zadaje pytanie no dobrze lecimy na Santorini ile to mniej więcej będzie kosztować moja odpowiedź zawsze taka sama nie wiem dużo trudno jest odpowiedzieć, bo oczywiście kwestia paliwa kwestia amortyzacji samolotu ubezpieczenia właśnie operacji na lotniskach zewnętrznych do tego hotele Pruś jest powiem tak staram się płacić z różnych kart kredytowych właśnie, żeby nigdy tego nie podliczyli bowiem, że to kosztuje dużo jest drogie hobby natomiast proszę mi wierzyć całkowicie pochłaniające dające ogromną satysfakcję i przyjemność to w takim razie zakończymy tym pozytywnym bądź co bądź akcentem naszym gościem był pan Michał Cedro iński, który jest pomysłodawcą i współwłaścicielem lądowiska Kitty przypomnę pierwszego w Polsce obiektu, a reo agroturystycznego dziękuję za rozmowę dziękuję również minął 2 lata od kiedy w wypadku helikoptera na Alasce zginął najbogatszy Czech Petr Kellner zresztą mamy do czynienia z serią wypadków lotniczych, których winą przedsiębiorcy milioner, że rok po wypadku Petra kelnera również w wypadku lotniczym zginął znany Polski milioner jesienią zeszłego roku w Ameryce Łacińskiej rozbił się szef sieci ma kwit, a pod Pszczyną inny Polski milioner Rafał Skibniewski jest zawodowym pilotem kapitanem airbusów 320 i 321 oprócz tego instruktorem lotnictwa, ale przede wszystkim chyba propagatorem bezpieczeństwa i właśnie dlatego do niego zwróciłem się z pytaniem czy jest jakaś wspólna przyczyna takich wypadków lotniczych można powiedzieć, że najważniejszą cechą w lotnictwie jest wysoka kultura bezpieczeństwa i oto kulturę bezpieczeństwa trzeba się starać od samego początku, czyli od momentu rozpoczęcia szkolenia jeśli ktoś ma duże pieniądze to zainwestowanie w bezpieczny środek transportu bezpieczna eksploatację tego środka transportu kompetentnych załogantów i tylko dzięki temu możemy mieć bezpieczne operacje lotnicze przykładowo, jeżeli mamy duże pieniądze ceny testujemy Super samolot, bo słup śmigłowiec lecimy sobie śmigłowcem na imprezę, gdzie przyjeżdżają inni może mniej majętni koledzy jakimś mercedesami impreza trwa impreza się kończy pogorszyły się warunki atmosferyczne koledzy podjeżdżają mercedesami, a my nagle w tym pięknym głosu stoimy i co dalej zamówić taksówkę i wrócić taksówką no wstyd wstyd prawda nas tutaj trzeba się przełamać no i pomyśleć o kinie najważniejsze bezpieczeństwo trudno najlepiej w ogóle, zanim chwycimy na daną imprezę już mieć plan Bek prawda, czyli przeanalizować pogodę jak jest prawdopodobieństwo pogorszenia się pogody i czy wybaczy jest faktycznie sens skorzystać z tego fajnego śmigłowca czytam samolotu czy lepiej jak inni koledzy wybrać się autem czy tego można się nauczyć na kursie czy każdy kurs daje taką wiedzę i takie umiejętności tak tego da się nauczyć może nie nauczymy się, jakie wystąpią w przyszłości zagrożenia, ale możemy nauczyć 8 jak te zagrożenia znaleźć i tutaj potężną różnicą jest, jeżeli chcemy zrobić szkolenie, aby być fachowcem nawyku amator nie, ale mieć takie fachowe podejście do lotnictwa lub zdać się na wolę losu, czyli zrobimy sobie tzw. świadectwo kwalifikacji, gdzie dużo ośrodków na tzw ultra light, czyli to urządzenie latające oferuje to można zrobić za niewielkie pieniądze, ale i tutaj będziemy mieć dużą różnicę, że uczenie 8 planowania i myślenia wymaga no dużego nakładu zarówno szkoleniowego jak i naszego czasu, bo musimy też później przy tej książce przy różnych materiałach spędzić ogrom czasu, żeby się uczyć co więcej szkolenie lotnicze trwa cały lotnicze życie aż do tej naszej lotniczej emerytury musimy się uczyć nie wolno nigdy usiąść na laurach nie, nawet jeżeli z instruktorem to powinno być się poddawanym cyklicznym szkoleniom i tutaj też sam bym się z wielu incydentów wypadków z sukcesami na pokładzie, gdzie tak dobrą sprawę problem źródłowym było to, że nikt nie prowadzi szkoleń dla instruktorów i też się nie pogłębia i teraz do czego dąży, że idąc na kurs np. do licencji turystycznej PPL to tam nauczymy się np. czytania no tam, gdzie jest znaleźć no tam to jest informacja dla autorów, jakie zagrożenia mogą wystąpić na lotnisku lub po trasie, czyli przykładowo notami może być zapisane, że na danym lotnisku ABO lądowisku pas jest przykładowo nieodśnieżony nie nadaje się do użytku albo, że jest mokry albo, że dane emisje zamknięte i jeżeli to sprawdzimy to już na dzień dobry będziemy mogli się przygotować na pewne zagrożenia z tym związane i możemy ich uniknąć, czyli lecząc, gdzie indziej, bo nie, licząc wcale, a jeżeli pójdziemy sobie na żywioł i polecimy zobaczymy jak to będzie od mamy się obudzimy, że kurs musi wylądować nie da nie mamy za bardzo planu UB i nagle zaczyna szkodą zachodzi słońce i ich sytuacja trzeba być nerwowa kolejna sprawa to jest sprzęt niektórzy, nawet jeżeli stać próbują, jakby trochę zaoszczędzić na tym sprzęcie mam na myśli tutaj oczywiście urządzenia latające to prawda to dotyczy wszystkich ludzi niezależnie od zamożności możemy zauważyć, że zaczynają oszczędzać na czymś i ma problem część od błahostki ciekawym zjawiskiem jest pani samochodów chce to jest paliwo samochodowe to jest taki początek do byle jakości paliwo lotnicze nie zawiera alkoholu etylowego kiedyś paliwo samochodowe też nie zawierało alkoholu etylowego, ale dyrektywy unijne nakazują dodawanie biokomponentów, więc nie ma w Polsce możliwości kupienia paliwa bez alkoholu etylowego problem alkoholowy jest taki, że powstają kurki parowe latem, a w zimie zamarza woda i to jest pod ważny problem jeśli chodzi o bezpieczeństwo lotnicze i od tego zaczyna teraz od tego dżemy coraz dalej pociąg kupić część, która kosztuje przykładowo 16 000zł jak można gdzieś tam pójść do przysłowiowego Kowala i żeby tam gdzieś tam na obrabiarkę nam wytoczył inną część za przykładowo 500zł i tutaj zaczyna się robić takie badziewie teraz, jeżeli popatrzymy albo porównamy lotnictwo, gdzie mamy samoloty certyfikowane to tam jest nimi nadzór, a nad samolotami tymi ultra lekkimi nadzoru nie ma tam można wpakować może coś tylko chce samo ogólnie to jest także te samoloty ultralekkie szos stworzony dla amatorów i tak jak sobie amator lata sam z dala od zabudowy najwyżej może sobie guza sobie nabić, ale Polska czy ciekawe jest chyba jedynym na świecie krajem, która dopuściła przewóz lotniczy sił usługi lotnicze na urządzeniach latających, gdzie samolot nie podlega żadnej mu nadzorowanie przez nadzór lotniczy, a szkolenie lotnicze praktycznie też odbywa się bez nadzoru Urzędu Lotnictwa Cywilnego, więc taka trochę patologiczna sytuacja pan jest oprócz tego, że pilotem zawodowym również właścicielem lądowiska Milejewo czy zdarzały się u pana jakieś wypadki umiem było 5 poważnych zdarzeń może pełnić główną przyczyną to jest bezmyślność ludzie nie planują co się może wydarzyć i tak jak jeszcze kiedy dobrą praktyką było dzwonienie do zarządzającego lotniskiem później jak powstał lodowiska ta praktyka, choć wygasła czy widzi się, jakie są warunki aktualnie na danym lotnisku tam lądowisku co, więc ustawa prawo lotnicze wymaga, żeby ludzie dzwonili, a w praktyce jest także ludzi nie bardzo stosuje się do tego przepisu tego wymogu i na żywioł mniej mieliśmy przypadek 1 taki, gdzie odbywały loty szybowcowe Warszawy przyleciał samolot i po prostej leciał do pasa startowego no i na krótkiej prostej tuż przed samym lądowaniem spotkał się szybowce mają doprowadzić do dynamicznego korkociągu i spadł a gdyby zadzwonił dowiedziałby się, że odbywają się loty szybowcowe tutaj jedne rzeczy są też warto byłoby może też zachęcać to zarówno ośrodki szkoleniowe jak Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęcać do tego, żeby tworzyć szkolenia dla ludzi, którzy posiadają już licencję, bo tylko dzięki temu będziemy mogli stawać się lepsi popatrzmy nawet na komisji badania wypadków lotniczych ich główną rolą jest znalezienie przyczyny źródłowej, dlaczego doszło do wypadku wskazania zaleceń co mam zrobić, żeby do tego więcej nie doszło i tak samo się powiedzieć szkoły i urząd lotniczy może żywności rotacyjnego, żeby właśnie oferować posiadaczom licencji doszkalanie się i tutaj mam nadzieję też, że tylko Warszawie mamy wspaniałe miejsce jak jest na lotnisko Ławica, gdzie jest sporo ośrodków szkolenia lotniczego, że tutaj mamy dość duży potencjał właśnie, żeby poprawiać bezpieczeństwo i tak długo będziemy mieli to środki tak długo będziemy mieli szansę pracować na tym, żeby bezpieczeństwo było coraz lepsze dziękuję bardzo, za rozmowę naszym gościem był pan Rafał Skibniewski, który jest pilotem zawodowym pracuje w zerze jest kapitanem airbusów 320321 oprócz tego jest instruktorem lotnictwa i właścicielem lotniska Mileva dziękuję bardzo, dziękuję bardzo tyle dzisiaj o lataniu, a za tydzień napotka zaprosi państwa Marcin Bołtryk, który jak to on będzie rozmawiał ze swoimi gośćmi o samochodach tym razem o inwestowaniu nie swoją drogą czy wiedzą państwo na ile wyceniane jest najdroższy obecnie auto kolekcjonerskie mój typ od razu powiem, że było to kilkanaście milionów był bardzo daleki od prawdy, jaka jest prawda tego dowiedzą się państwo za tydzień od Marcina Bołtryka serdecznie zapraszam na jego podcast dzisiaj już żegnam i dziękuję co uwagę Bartek Meyer Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA