REKLAMA

Arthouse plus rozrywka: Potem-o-tem

A teraz na poważnie
Data emisji:
2023-02-16 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a wtedy ze mną przedstawiciele teatru potem potem, czyli Marcin Wyszyński reżyser scenarzysta witam serdecznie witam serdecznie i Filip Kosior aktor i wiceprezes teatru pod tematem witam cie dzień dobry serdecznie pot potem potem to jest grupa teatralna powstała, kiedy w 2015 roku była, czyli już jakiś czas działająca w Warszawie można powiedzieć, że to jest w pewnym sensie teatr offowy eksperymentalny, ale jednocześnie rozrywkowych w dokładnie tak staramy się łączyć te 2 Rozwiń » rzeczy, bo jesteśmy grupą, która poznała w okolicach studiów od tego czasu żeby nasze działania się stopniowo rozrastają i profesjonalizuje ją i od początku przyświecała taka idea, żeby łączyć gdzieś to działanie takie właśnie alternatywne offowe jednocześnie z jakąś taką prostu inteligentną rozrywką to jest trudne zadanie bardzo często właśnie chcą zostać jak w filmie tzw. art House jak bardzo daleko od tego co nazywamy rozrywką to myślę, że był jeden z pierwszych powodów, dla których w ogóle powstało potem o tym, że my chcieliśmy stworzyć właśnie rodzaj takiego art House, który będzie dostępny dla ludzi dziś szeroko pojętej widowni warszawskiej i nie tylko warszawskiej chcieliśmy stworzyć teatr, który będzie przyjemnością oczywiście opowiadające o ważnych problemach pokoleniowych i społecznych to jednak staramy się, żeby te spektakle sprawiały ludziom przyjemność i żeby się dobrze oglądało ani, żeby to był udział w czymś co, czego się boimy się tak jak mówimy, że teatr alternatywny offowy to się każdemu w głowie wyświetlają bardzo konkretne obrazy właśnie tam przychodzi taka analogia z tzw. kuchnią nuklearną, która jest powiedzmy nie jest takim posiłkiem codziennym, ale fajną przygodą, a w dodatku ekskluzywną strat też jest ekskluzywny dość powiedzieć, że spektakl, na którym byłem, czyli gluten sex to jest spektakl dla jedynie tylu widz widzów ilu mieści się w autokarze tak tak tak dokładnie te 60 osób od pewnego czasu, kiedy było 50 jeszcze mniej, ale postanowił zwiększyć ich za ich zeznania rozwiązuje paragraf trojga 20% zwiększyliśmy autokar i tak docieramy do szerokiego grona 60 osób tak na pewno jakiś tam w jakim sensie elitarny absolutnie dla każdego z staramy się, żeby jak dostępność tego była dla szerokiej grupy wiekowej i odczytać tak obserwujemy, że ludzie, którzy chodzą na spektakle to jest młodzież, ale też w dużej części osoby w wieku emerytalnym jest bardzo szeroko, ale jeszcze, bo znając świat teatralny w Polsce na to przeważnie kombinuje się tak, żeby na tych widzów było jak najwięcej nawet jeśli to jest tam trudne teatr właśnie hard House sowy teatr tak powiem dotykające sztuki persa to wszyscy chyba twórcę zabiegają o to, żeby mimo wszystko był to teatr masowy jak pisał Konstanty Puzyna, a odwrotnych od czas, że to się w ogóle da po spinać finansowo no to jest oczywiście stanowi pewną trudność wyzwanie bo czego państwo przed odbiornikami nie wiecie działamy w sposób zupełnie niezależny znaczy do tej pory udało nam się unikać dofinansowanie ze środków publicznych i ta jasne to jest bardzo trudno, żeby to pierwsze tak niewielkiej ilości widowni należność to udaje oczywiście też przy założeniu dużej życzliwości wszelkich współtwórców, którzy z nami pracują i naszemu też takiemu zaangażowaniu w ten projekt, który wierzymy, że rozwinie do tego stopnia rząd, bo to będzie opłacalne na każdym poziomie natomiast NATO wynika ten nasz zakres działania tak tak dla tak wąskiej publicznością wynika też po prostu z naszych zasobów finansowych na wynajęcie dużej sali teatralnej czy stworzenie czegoś z dużym rozmachem dla dużej widowni wykłada dużo większe wymaga dużo większego nakładu finansowego po prostu, a tych przestrzeni, które są otwarte na młodych twórców w Warszawie czy poza nią nie jest znowu tak dużo, ale nie rozgrywała się mówić o przestrzeni właśnie przez bardzo zainteresowała wielu waszych przedsięwzięciach teatralnych no właśnie ten rzeczą autokar, w którym zaczyna się spektakl 8 widzowie nie wiedzą, dokąd jadą Ogończyk przeczytać w ulotce, że jadą do jakiegoś dworku Pałacu to Warszawę tak i właściwie to jest gdzieś myśl takie działania związane z tym jak się chce tworzyć teatr zupełnie od zera bez żadnych zasobów finansowych ani organizacyjnych to szuka miejsc, które są w zasięgu dlatego nasze pierwsze spektakle pierwszy spektakl w ogóle dał się w prywatnym mieszkaniu wynajętym jak można wynająć na airbnb i tam po prostu zapraszaliśmy ludzi już myśmy gotową scenografię gotowe, gdzie całe zaplecze trochę stąd też wzięło wziął spektakl gluten sex, który właśnie dzieje się w autokarze jadącym do do Pałacu dla grupy 60 widzów, ale to też myślę, że gdzieś urodziło się przez przypadek, że nagle się okazało, że jak się robi spektakle 60 osób to ta relacja z aktorami i widzami przybierają zupełnie innym poziomie i nagle niektórych naszych spektaklach jest także my znamy imiona co najmniej połowy widowni, ponieważ mają oni to zmiana przyklejone do do swoich granic wewnętrznych i to dziś tworzy inny rodzaj odbioru jak takie wejścia wydarzenie w sposób głębszy niż tylko widz, który przypatruje się temu Szal niektórzy widzowie bardzo bronią się przez takich wniosków wciąganie ich jest przestrzeń teatru, czyli to w sztukę krótko mówiąc to są bardzo często sytuacja mocno szokujące żenujące dla widza tak, chociaż my też nigdy na siłę nie wyciągamy ludzi na cele nie każemy im grać grać spektakle odgrywać cen za za aktorów raczej chodzi o takie wrażenie też obecności na takie często w naszych spektaklach widownia się porusza zmienia miejsca dzieli się na grupy i gdzieś to dziś to sprawia po prostu, że czujemy się częścią wydarzenia, bo wchodzimy w nie znacznie głębiej nie wiemy takie pomieszczenia zaraz się udane powiedział jeśli od, że pan tematem jest w pewnym sensie przedsięwzięciem grupą teatralną pokoleniową, ale to nie do końca prawda, bo jest oprósz ludzi tak powiem ze swojej generacji bez szkoły teatralnej jest także Wojciech Malajkat czy Jerzy Radziwiłowicz aktorzy znacznie starsze to prawda to prawda akurat tak się tak się złożyło, że dwójka panów nam zaufała i zgodziła się taki gościnny udział w w kilku projektach i faktycznej towarzyszą dla żołnierzy lekarz przez to że, że jest rektorem tych też przestał też, że znaliśmy się po prostu z jakichś innych rzeczy i też był w stanie nam zaufać po prostu, że nie wykorzystamy go jakiś niecnych celów pan Jerzy Radziwiłowicz też zgodzić w zasadzie od razu po przeczytaniu scenariusza do powierzchni gładkich spektaklu, w którym pierwszy raz z nami współpracował później ta sprawa rozszerzyła na kolejne spektakle, bo jest z nami na wideo w dwudziestoleciu na czwartek i w bardzo intensywny sposób jest częścią spektaklu niedopowiedzenia mam wrażenie, że tak się polubiliśmy też wchodzi w projekty zupełnie bez pytania tak naprawdę chcą też będzie w nich zrobił jest z nami ufa jesteście grupą w pasie z aktorów z pełnym sukcesem zawodowym i tak patrząc na grupy teatralne pół Montownia to zawsze jakieś takie rozdarcie pomiędzy właśnie trwają jednak jednostką macierzystą, a różnymi projektami, która przychodząc do aktorów i po prostu no angażują ich na pełną parę rozumiem, że was też to dotyczy no jesteś tam jest ojcem jest w wielu młodych fajnych aktorów bardzo ujętych przede wszystkim firmy w innych projektach teatralnych jak godzić to mamy też zespół jest szeroki zawsze jak ktoś nie może to może ktoś inny, a myślę dla każdego z nas dla każdego członka prosto potem potem jest to takie wyjątkowe przedsięwzięcie każdy z nas czuje się po prostu współtwórcą tego teatru nie tylko aktorem, który wykonuje jakąś tam jakoś tam pracę i te projekty mimo tego, że nie wiem nie przynoszą nam takiego szerokiego rozgłosu jak być może inne rzeczy, które pojawiają się w kinach czy telewizja, a ani też nie dają nam, jaki zawrotnych sum pieniędzy to są dla nas osobiście niezwykle istotne i mam wrażenie, że najchętniej na nie wszyscy zapraszamy swoich znajomych i ludzi z tymi rozmawiamy po prostu, więc ja to nie czuję żadnego takiego konfliktu między takimi aktywnościami zawodowymi poza tematem na samym tematem poza tym wydaje się, że każdy z nas wierzy w to i ta droga nasza też na przestrzeni ostatnich lat tak wygląda, że są tematem się bardzo rozwija i każdy z nas wierzy w to, że po prostu będzie nasza jest nasza macierzysta jednostka teatralna, która daje nam po prostu szansę na na rozwój i tyle na po tematem są aktorzy etatowi z innych teatrów myślałem, że są tak tak tak są jak najbardziej co jest dosyć dużym utrudnieniem w kontekście szykowania repertuaru kalendarzy przede wszystkim walka Dyrekcji tak zagrać jak prawda to co się da się oczywiście odbywa staramy się żyć bardzo dobrych stosunkach z dyrekcjami macierzystych jednostek naszych kolegów koleżanek, choć rzeczywiście pragnęli byśmy, żeby ogłasza swój repertuar wcześnie, żebyśmy mogli zgłaszać go również wcześniej tutaj Bilda 2 teatrów warszawskich w czeskich władz repertuaru tak bardzo trudne, odpowiadając na twoje pytanie, a natomiast na razie udaje nam to godzi też tak myśli o repertuarze w taki sposób, żeby spektakle, które grane w danym miesiącu są one pozwalały na uczestnictwo każdego z aktorów twórców w innych projektach po prostu tak też warto powiedzieć, że potem na tym to jest to są aktorzy, ale to jest też grupa ponad 40 osób, które na co dzień pracują w tych spektaklach i oni też w zasadzie tak samo są rozchwytywani poza rynkiem, a jednak decydują się na to, żeby realizować światła tworzyć kostiumy scenografię do naszych spektakli właśnie w sprawie stworzenia czegoś własnego zupełnie od zera i gdzieś po od odłożenia jakiś projektów komercyjnych na chwilę na bok i zajęcia się no tworzeniem czegoś czegoś swojego, czego czują się częścią i pełnoprawnymi twórcami znaczy zdarza się, że sięgacie po tzw. literaturę teatralną czy zawsze to są projekty wasze autorskie osiągnęliśmy na samym początku pierwszy spektakl, który stworzyła tematem to była pierwsza lepsza Aleksandra Fredry i od tego się właściwie wszystko zaczęło i myślę, że w przyszłości takich inscenizacji też na podstawie klasyki na pewno w naszym repertuarze nie zabraknie teraz tematem otwiera swoją siedzibę na ulice Nowolipki, o ile dobrze pamiętam w maju, czyli po raz pierwszy no ta ekskluzywna grupa będzie miała własne miejsce, ale miejsce malutkie, czyli ja rozumiem, że kiedy sobie tak tzw. najmniejsze koncerty świata to rzeczywiście wrażenie było niezwykłe, gdy doży rockowy bard gra dla 2 osób rozumiem, że w Warcie teatralnej zajmujecie się w podobnych zjawiskach kazania tak tak rzeczywiście szczególnie otwieramy otwieramy ten teatr spektaklem musicalowym, który słynie właśnie bardzo bardzo szerokiej widowni wielkiej formy, a to wszystko będzie wciśnięte malutką kameralną przestrzeń także będzie ogłaszał w malutkim lokalu na Nowolipki 2 komisja bardzo cieszymy, bo to jest faktycznie takie spełnienie naszych marzeń no to, o czym myśleliśmy od samego początku, kiedy zaczynaliśmy się tym zajmować to to było właśnie to miejsce nasze i wreszcie marzenie to może nie spełnia i będzie mogli państwo zaprosić do naszego teatru usuwać informacje o grupie po tematem, a także repertuarze mogą państwo oczywiście znaleźć w internecie bardzo dziękuję Maciej Wyszyński reżyser scenarzysta i szybkość aktor z teatru po tematem byli gośćmi programu bardzo dziękuję i trzymam kciuki dziękuję jest do zobaczenia i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Kamil Wróblewski za chwilę informacje Radia TOK FM w Japonii program połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA