dzień dobry Karolina Oponowicz witam w kole odcinku mojego podcastu co ciebie wyrośnie za oknem pogoda okropna chciałoby się powiedzieć w marce w garncu, ale to luty sypie leje pada i jest okropnie trochę naszą taką szarą górą codzienność rozjaśnił ubiegłotygodniowy tłusty czwartek pączkowe faworki nowy Och, to jedzonko najważniejsze chcę pomyślałem przy okazji tych jedzenia owych około karne wałowych oraz gmin dawno w moim podcaście nie było rozmowy o jedzeniu
Rozwiń »
przecież jedzenie to jest jednym z podstawowych tematów, który się zajmują rodzice na pewno ci początkujący rodzice to ciągle myślą o jedzeniu, bo to jedzenie jest taki podstawowy wyznacznik tego czy dziecko jest zdrowe czy oni dowożą oni w sensie rodzice potem trochę od tego odchodzimy może też nie zajmujemy już nie telefonem dyskowa niem Nocnika ami innymi rzeczami, ale to jedzenie jest bardzo bardzo ważny i martwi nas cieszy nas niepokoi zastanawia nie jest także, że jedzenie jest czymś takim neutralnym, z czym nie mamy problemu naprzeciwko mnie tej kiwa głową machać nie tak jak taka żona nie Marta kostka te witam bardzo to Marta Górska dietetyczka i technolog każdy wnosi ci, która też występuje w mediach społecznościowych Eko kostkę o jedzeniu, aby się bez celu bez żadnej listy są większe takie nazwisko medialne nie trzeba specjalnie komina mającego liczne gorszymi matkami świat jak niektórzy te będziemy gadać o jedzeniu, a konkretnie będziemy gadać o otyłości i o tej otyłości Marta wie duża, gdyż tym zajmuje jak dietetyczka, ale też praktyka nie mam myśleć Cieplak tyczki ojców z bardzo dziękuję bardzo, po, ale takim pretekstem do tej naszej rozmowy z fantastyczną książkę, którym Marta jest autorką szczególnie 1 rozdział taki 1 gruby bardzo rozdziale nomen omen ta książka nosi tytuł rozgrywane przewodnik po żywieniu dzieci to jest taka encyklopedia dobrego żywienia wczoraj usłyszałam Biblię, ale już tak powiem nieskromnie, że też, że faktycznie taka bardzo ogólnie traktująca żywienie dzieci z różnych aspektów Pag, ale też nie powiedziałyśmy, że współautorką jest Zuzanna zdoła zgagę zdrowia dzisiaj rozdrabniamy miała tutaj z nami ale, ale rozumiem, że będziesz ją godnie reprezentować ona twierdzi, że tak robi sobie tygodnie więcej otrzymamy tego, że ma niedużą zaufanie dobrze, ale też wiem, że pracował nad tą książką wspólnie, że to 4 materiały, które zebrały się gigantyczne zbiera jeszcze razem można by wiele różnych rzeczy te książki wyciągnąć wiele różnych problemów no właśnie Marta, dlaczego jedzenie jest problemem naszych czasach coś takiego zdarzyło, że coś co jest tak najbardziej naturalnego na świecie jak jak jedzenie po, że nie radzimy sobie z tym co ciebie wyrośnie ja myślę sobie, że to nie jest tak, żeby sobie nie radzimy ja myślę sobie, że przeciętny człowiek przeciętny rodzic sobie radzi bardzo przed jedzeniem natomiast z karmieniem też swojego dziecka natomiast co się dzieje mamy kakofonię rad to słownik kakofonii z 1 strony dawaj to nie dawaj tego to to jest trujący jest toksyczny to nie jest tego za mało tego za dużo, więc my tak na dobrą sprawę głupie wiemy i to jest tak tu jest moim zdaniem największym problemem współczesnego człowieka nie to on nie umie siebie nie umie się żywić czy nie umie zadecydować co ma dzisiaj mieć na talerzu tylko, że on już głupieje w tej ilości różnego rodzaju czasami bardzo sprzecznych rad i jak zaczynaliśmy dużą w ogóle myśleć o tej książce to po pierwsze na rynku nie było czegoś takiego absolutnie do teraz nie ma my 2 lata pisaliśmy książka nie pojawiło się nic takiego co jest natomiast na rynku dla rodzica rodzice są jest bardzo dużo książek o rozszerzeniu diety oraz szerzenie diety, które tak dobrą sprawę trwa ile pół roku no ten okres takiej kiedy, kiedy rodzice potrzebują najwięcej wsparcia teoretyczny, czyli między między momentem, kiedy dziecko ma już gotowe do rozszerzania diety około pół roku powiedzmy rok potem już dziecko jest sama mówi okazuje jest mi zostało, więc generalnie już odchodzi od takiego myślenia o tym jedzeniu dla nich jak go czegoś czegoś odrębnego mamy bardzo dużo książek o rozszerzaniu diety im się strasznie spalamy nad rozszerzeniem my chcemy, żeby tak idealnie było, żeby AM, żeby wejść w to ożywienie naszego dziecka taką, że myślimy, że są takie tabu la Russa, żeby tam sadzimy wszystko i nauczymy dokładnie tak, jakbyśmy chcieli bardzo często też chcemy naprawić wszystko to co nam się nie podoba w naszym jedzeniu, więc jeszcze więcej energii wsadzamy, żeby mój Boże, żeby mnie tak jakby on nie miał tego rząd lubi słodkie albo, żeby tak nie żyje po nocach ci Xenia, więc i dlatego mam wrażenie, że ta ilość tych różnego rodzaju ilość różnego rodzaju pozycji na rynku o rozszerzaniu diety apotem jest brak wynika chociażby z tego, że na bardzo często nie wychodzi od razu, bo dzieci mają swoje preferencje dzieci nie jedzą tych bramek on nie chcą tych cholernych słoiczków smaku dyni nie są czytam czasami słoiczków czasami nie chcą tego co im damy są chętne były głównie biało biało i makaron, chociaż tutaj bardzo bardzo dużo tłumaczymy akurat jak wygląda proces nauki jedzenia, kiedy on się zaczyna, ale takie ogólne myślenie o tych dzieci jest takie one nie chcą miejsc tak jak my chcemy no pewnie, że nie chcą, a my tak mówimy, że one mają prawo nie chce jest tak, jakbyśmy chcieli, bo są odrębnymi bytami od tego zaczniemy rodzą się ze swoimi preferencjami rozwijają swoje preferencje po swojemu tak patrząc na to też on bardzo często też biorą z naszej atmosfery przy stole czyli, jeżeli my coś podajemy takiego co nam sprawia przyjemność i lubimy jeść lubimy siadać z dzieckiem do stołu z tym on to bardzo często lubią dużo bardziej niż coś co im podkładamy, żeby właśnie no bo zjedz, bo to jest zdrowe on wtedy absolutnie szanuję bardzo dużo badań na ten temat mówiącym o tym, że jeżeli staramy się reklamować jedzenie dzieciom jako zdrowe to on właśnie bardzo często odczuwają to, ale takie pamiętam taką sytuację procent dziećmi z teatru one miały wtedy no myślę, że jedno, bo w przedszkolu druga może była w szkoleniu Legii z pierwszych klasach i pamięcią wracamy taki głodny tego teatru jak mówią mamo mam piszemy 3 przyjedziemy do domu tylko pół kadencji nic zdrowego tu dokładnie tak, bo co mamy jak my dajemy coś zdrowego z reguły nie reklamujemy im rzeczy, które są smaczne jak stawiamy na stole makaron sosem to nie mówimy o oparcia dzięki temu będziesz zdrowy dzięki temu będziesz miał ładne paznokcie będzie się lepiej uczył to od razu stawiamy na stole i smak mówi sam siebie w mediach pojawia się sałatka od razu mówimy słuchaczom kwasy omega 3 nie, a to może sprawić że, że będziesz mądrzejszy albo coś więc, jakby dzieci od razu te są ściema ściema akcja ma to jest dokładnie to co w literaturze dziecięcej jako redaktorka książek dziecięcych była po 1 taktykę jak ktoś pisze książkę z po to, żeby przemycić jakąś wartością, więc mając zgodę natychmiast wyłapie jak pisze książkę żeby, żeby zrobić Super przygodę opowieść o przygodzie to książka jest zupełnie inna co tak na marginesie, gdyby wśród naszych słuchaczy jak coś powiedzieć, kierując tak to zarzut kradzieży jedzenia, że jakby reklamowanie i staranie się stworzyć taką taką otoczkę zdrowego jedzenia i nauczyć tak nauczyć dziecko, że zdrowe jedzenie jest to co się buduje to jest dobre absolutnie nie działa dzieci muszą my zawsze powtarzamy już wielokrotnie powtarzamy, że dzieci lubią to co znają po prostu tak proszę każe zresztą każdy człowiek tak działa pierwszy smak jest taki mógł jej drugi smak jest okej trzeci razem próbujemy spoko znam ten smak i okres 0405. dziesiąty możemy też polubić, tak więc ale do tego żeby, żeby przejść do tego pierwszego smaku musimy minąć ten okres, kiedy dzieci są bardzo niechętne do tego, żeby właśnie próbować tylko tylko tak na pierwszy rzut oka także, ale to on szefowi może zostawiony tak jak Boga dajmy o tym od nieszczęsnej otyłości czytam w waszej książce wy tutaj czarno-białym cyfry, których przyznał, że nie znałam tych cyfr, ale podejrzewałam, że one nie są małe to znaczy w zgodnie z danymi WHO 2021 roku, czyli całkiem świeżymi otyłość dzieci w przedziale wiekowym między piątym osiemnastym rokiem życia wzrosły średnio 18% na przestrzeni na przestrzeni 4 dekad, czyli 18% dzieci w tej chwili uznaje się za dzieci otyłe to jest no co piąte w butach jak jest na SA kra co piąte co w ogóle znaczy dziecko z otyłością generalnie, jeżeli chodzi o diagnostykę otyłości nadwagi u dzieci to sprawdzone następująco mamy ten wskaźnik BMI, który ma generalnie znamy my też bardzo często z niego korzystam z wykorzystano z niego trochę inaczej my mówimy dobrze, ale jak mam powyżej 35 mamy nadwagę mamy powyżej 30 BMI już mamy dość w przypadku dzieci patrzymy na to trochę inaczej, bo w przypadku dzieci, ponieważ dzieci rosną tak ich waga się zmienia wzrost się zmienia, więc bardziej dynamiczne proces sprawdzamy to jak wygląda na siatkach centrowych BMI, czyli środki celowe, które znamy z przychodni z reguły te wzrosty co tam pediatra robił roczne tak są też takie dobre MII, jeżeli nasze dziecko teoretycznie jest powyżej osiemdziesiątego piątego centrala no to wtedy mówimy o tym że, że może to być nadwaga powyżej 90 tego to jest otyłość tak tylko jak jest problem z tym BM i po pierwszym BMI przy w ogóle jest wskaźnikiem, który jest nie jest aż tak miarodajne jak nam się wydawało on mówi teoretycznie o tym, że mamy więcej tkanki tłuszczowej tak, a co za tym idzie mamy większą predyspozycję do różnego rodzaju chorób cywilizacyjnych to jest w przypadku dzieci dzieci mają trochę inną budowę ciała, więc unik ten wskaźnik BMI no trochę jest taki bardziej fałszuje rzeczywistość, tak więc jestem pierwszy problem w przypadku dzieci izbę drugi jest taki, że teoretycznie zakładamy, że nie obliczamy tego BMI, ponieważ poniżej drugiego roku życia nie patrzymy na to tak no bo mógłby się zdarzyć tutaj zresztą też o tym mówimy o książce, że dzieci rodzą się bardzo różne rodzą się większe mniejsze średnie tak jak mamy nawet biorąc pod uwagę całą populację i Krzywą możemy być większy mniejsi dzieci tak samo może być także rodzi się nam dziecko, które jest na 90 tym centrum BMI czy to znaczy żona od razu jest otyła jak się rodzi 4 proszę dużo jest duża nawet to jest powód do dumy bardzo 6 kilo nie MO należy mieć takie rodzi, że faktycznie takie duże rodziny to się cieszymy, że należy spoko, że zdrowy że, że wszystko, a potem, że matka tłuste mleko tak pięknie pan rani to przebieranie w pierwszym roku życia w ogóle jest zawsze jest bardzo traktowanego taka duma rodziców także, że faktycznie dzieci są dobrze karmione więc, więc Super także nożem w drugiego roku życia merytorycznie nie zwracamy na to uwagę po drugim roku powinniśmy już bardziej zwrócić na to uwagę natomiast my właśnie staramy się tutaj dać taką czerwoną flagę, ponieważ co się dzieje w momencie, kiedy my zaczynamy uważać, że nasze dziecko, które teoretycznie urodziło się duże o czas jest duża tam on sobie to trajektorię wzrostu cały czas powiedzmy na 80 piątym 90 tym centrum i mieć karmimy generalnie dobrze z dnia to dziecku, które ma 2 lata nie jest żony czipsów fast foodów i nic nic takiego co by mógł wskazywać, że może być niezdrowe i właśnie niedawno pojawiło się takie pierwsze rekomendacje kliniczne amerykańskiej Akademii pediatry, która tak dosyć intensywnie zaczęła traktować tak poważnie ten problem otyłości wśród dzieci oni np. mówią, że w tej grupie wiekowej, czyli powyżej drugiego roku życia już lekarz pediatra powinien zwracać uwagę, że Hula, ale to jest wysoka waga no my jesteśmy trochę tak na stanowisku, że w naszym mniemaniu to trochę wcześniej za wcześnie, dlaczego co się dzieje, kiedy rodzic usłyszy, że twoje, że twoje dziecko jest duże taki rodzic w pierwszej kolejności zaczyna wprowadzać różnego rodzaju restrykcje on zaczyna tak nawet nieświadomie ograniczyć porcje mówi więcej nie dam nam albo np. nie będzie dokładał tylko dodatkowego marszałka do kanapki po no bo tak wygląda generalnie takie są nasze pierwsze kroki, kiedy myślimy też otyłość tak zarówno u siebie jak u naszych dzieci i co się dzieje wtedy, kiedy takie dziecko, które generalnie co też tutaj udowadniamy mamy duży Ross Ross o samoregulacji bardzo małe dzicz z bardzo dobrą regulację one one świetnie sobie radzą w określaniu ile chcą jeść, a one potrafią zostawić porcję w połowie widz już Niechcę jestem głodna nawet jak jest ulubioną słodycz bardzo często potrafią potrafią użytek w połowie nie dziękuję to już Elenę bądź dzieci mają bardzo dobrą same regulacje co może tą samą regulację nadszarpnąć nadszarpnąć mogą nasze restrykcje, czyli jak my wchodzimy i powiedzmy dziecko ma także on jego wewnętrzny mechanizm samo regulacyjne mówi słuchaj zjemy na obiad powiedzmy tyle tyle kalorii, a my mu obcinamy te kalorie to potem jeszcze bardziej niż te kolory też typowy mechanizm, który mamy przy dietach, które od, którego zaczyna takie takie Serie objadania się, że jak my coś bardzo bardzo sobie odmawiamy to wytrzymamy 1 dzień drugi dzień trzeci dzień, ale na czwarty po prostu lecimy do tej paczki chipsów ją winem do góry nogami zjemy wszystko i te restrykcje też tak się tak się mogą mieć mogą wyglądać naszych dzieci, że jeżeli my zaczniemy faktycznie ograniczać te porcje to one będą też taka fajna nazwa po angielsku teraz nie wiemy, kto po polsku powiedzieć, że są krok by wciąż są za bardzo się zaczyna za bardzo skupiać na tym jedzeniu jest dla nich ważne chodzą do lodówki one pokazują, że są głodne pyta mnie nie nie można nie można absolutnie nie już ma swoją porcję i co wtedy dzieje i dzieci ich z ich ten system samoregulacji się rozregulował je pomimo tego, że prawdopodobnie nic nie było z nim wcześniej nie tak, że jest po prostu dzieckiem w dużym ciele i prawdopodobnie będzie takie w przyszłości albo też, bo tak jest też bardzo często się dzieje, że dzieci potem zaczynają faktycznie wytraca w okresie przedszkolnym określoną w publicznym, kiedy są trochę mniej takie zainteresowane nowościami on faktycznie trochę chudną ich zresztą też widać na środkach centrowych BMI potem pierwszy pierwszym roku, kiedy dzieci tyją potem zaczyna faktycznie ten to BMI spadać potem one znowu nabierają ciała przed przed okresem pokwitania, czyli tak tak dobrą sprawę w tym okresie przedszkolnym dzieci one powinny być trochę mniejsze rzeczy powinniśmy zacząć martwić, kiedy faktycznie dzieci zaczynają być bardzo duża w tym okresie przedszkolnym, kiedy faktycznie widzimy, że przez siatki centy Lowe tam prują, ale co wtedy powinniśmy zrobić absolutnie nie zaczynać od restrykcji tylko zastanowić czy jest coś co robię co może dziecku ułatwić lepsze jedzenie, czyli np. zarezerwuje ułatwić lepsze jedzenie, a nie odchudzić nie nie my stoimy na stanowisku, że dzieci nie powinniśmy odchudzać przynajmniej w tym takim klasycznym tego słowa znaczeniu, czyli do dietetyka dietetyk ustawia dietę, która jest x set kalorii tam mną dzieci wrażenie set kolory, ale która jest on o mniejszej podaży kolory, że takie podejście dzieci nie działa po pierwsze, dzieci nie mają tak jak my, że potrafią powiedzieć dobra to jest tylko 2 porcje tyle więcej nie zjesz nie on nie potrafi bony szedłem, dlaczego ja nie mogę dostać więcej tak jestem szczególne czy bardzo często bowiem by szczerze, że są nadal głodny tak także nie absolutnie mówimy o tym, że abstrahując od tego, że skuteczność diet w ogóle jest bardzo niska, ale dzieci mają jeszcze dodatkowo 1 element które, który ma znaczenie, że bardzo też wpływa ich psychika, że dzieci, które są odchudzone on wiecznie starają się swoim jedzeniem coś udowodnić tak, czyli jak mamy np. tu by patrząc na te mniejsze dzieci, bo ja zakładam, że jest bardzo mała grupa ludzi, która faktycznie odchudza bardzo małe dzieci a, ale wśród wśród nastolatków i takich tu też Ren beat insekty jesteśmy w Hadze szesnastolatek, że wcześniej wczesne nastolatki faktorzy TMT odchudzanie coraz częste czas coraz częściej pojawia się coraz wcześniej, że pojawiają się trudności są akceptacją, że to, że dziewczyny ci chłopacy źle się czują w swoich ciałach zdążą takiej sylwetki, która jest pożądana, której tak dobrą sprawę nie mogą osiągnąć bardzo często te dzieciaki, które bardzo wcześnie zaczynają się odchudzać szybciej przechodzą do takich bardziej restrykcyjnych form odchudzania, gdzie pojawiają się środki wymiotne, gdzie pojawiają się jakieś różne dziwne specyfiki i mamy taki szybkie przejście do zaburzeń odżywiania tak różne ruchy równia pochyła, czyli zaczyna się od ja chcę tylko tam schudnąć na dyskotekę Ania apotem się kończy na tym, że faktycznie jest jest ten problem już na tyle złożony już niestety wymaga interwencji lekarskiej czy terapeutyczne i muszę powiedzieć, że im nakłonić młodszy często widywany takie obrazki, a teraz widzę ich jeszcze więcej, ale jeszcze na to inaczej patrzy, gdzie są szczupli rodzice dzieci są zadbani uprawiając sport pilnują tego jedzenia i dzieci ewidentnie okrągłej się, niż by czym norma wskazywała na to co w takich momentach mieści się jak widzisz takie rodziny wiesz co ja staram się w ogóle nie patrzeć na pewno nie patrzeć na to w kategoriach co rodzice zrobili źle my mamy tutaj zawsze staramy się ludziom patrzeć z perspektywy rodzica jego możliwości jego zasobów też, bo to też bardzo często od zależą od rodzicielskich zasobów, więc raczej staram się po pierwsze nie oceniać rodzica po drugie, myślę sobie że, że mamy problem leży chyba tak bardzo w tym, że mamy dzieci, które są coraz większe tylko w tym, że nic nie robimy z tym, że żyją w środowisku, które do tego predysponuje, bo my cały czas skupiamy na tym co ci rodzice, dlaczego oni tego nie robią, dlaczego dzieci lepiej nie wiedzą, dlaczego nikt nie nauczył lepiej, ale patrząc na to co się dzieje dookoła mamy tak dookoła mamy wszędzie automaty z przekąskami na stacji benzynowej to MAK Donaldzie to na lody idziemy tu nabyć w szkole zawsze jest deserem na obiad w szkole zawsze jest deser to jest raz, ale do tego też dzieci są podłożone pod same szkoły nie mogą wychodzić, bo na Dwór same nie latają po podwórzu bo, bo niebezpiecznie tak dobrą sprawę to środowisko, bo o tym, o czym mówimy dość nawet nazywa także to środowisko bez gen, który sprawia, że tych dzieci są predysponowane do tego, że one trochę nie mają wyjścia i chciała, jakby ich ciała reagują na środowisko czy geny, bo wiadomo, bo możemy jakieś predyspozycje genetyczne, które faktycznie zadziałają z tym środowiskiem bardziej do czego dowiemy wiemy dlatego każdy z nas Złotek kumpla co ja wszystko by już takie i był po prostu chudziutki każdy z nas miał kogoś takiego, kto z nas może jeść absolutnie nie wiadomo ile i nic mu się nie dzieje, więc wiemy, że ten aspekt genetyczne i i to co jesteśmy uzbrojeni już przy przy tym jak przychodzimy na ten świat ma jednak też duże znaczenie, bo faktycznie niektóre geny bardziej będą predyspozycje, aby predysponować do do otyłości w takim właśnie środowisku, w którym żyjemy użyła takiego terminu, który sobie wypisanych czytam waszą weź książkę jak środowisko bez geny te nie znałam tego wcześniej też nie znam takiego ujęcia bardzo muszę powiedzieć do mnie przemawia też będą to co mówicie i co powiecie często podkreślacie, że to nie jest tak, że rodzice do czegoś doprowadzili czy rodzice pewnie jakimś sensie też przyczynili się do tego, ale nie, ale nie także to Sojusz to jest ich wyłącza odpowiedzialność to po prostu funkcjonujemy w takich ani innym społeczeństwie i my wszyscy ponosimy odpowiedzialność za to w ogóle ich projekt w ogóle się skupić jest bardzo dużo badań i bardzo dużo nawet WHO też dużo pisze o tym środowiskowe z genem jak się na i człowiek spojrzy w ogóle Otóż w takiej szerszej wsi właśnie w szerszej perspektywy środowiska naszych zasobów tych zarówno wiedzy, którą mamy czasu, którą możemy którą, który możemy poświęcić dzieciom też szkoły jak tego jak wygląda edukacja żywieniowa, ale też dalej idąc tak, czyli polityki Żywnościowej tego jak, dlaczego najtańszą żywność z najniższej jakości, dlaczego najłatwiej nam jest wybrać produkty, które są wysokokaloryczne, czego jest cukru, za który jest nie zaznaczono, dlaczego dokonania, ale ja mam wrażenie, że to jest my właśnie w bardzo często się mówi o cukrze, ale my tutaj poświęcamy cały rozdział tzw. żywności wysoko przetworzonej, która jest wysoce smakowite, które nie tylko ma cukier, ale też tłuszcz sól, której jemy zdecydowanie więcej niż, gdybyśmy normalny takiej standardowej żywności tak, czyli mamy żywność, która jest wysoce smakowita, które dostępne na każdym roku, które nasze dzieci lubią one powtarzalną zawsze taka sama ona zawsze na energię, bo nie zapominajmy, że dzieci potrzebują energii one są też predysponowane do tego, żeby lubić wysoce kaloryczne jedzenie i panem czytam ostatnio bardzo ciekawy podręcznik o otyłości i tam był, kiedy rodził którymi tak jak niby wiedzą mamy to zdziwiło że, że nie da się, że nie da się odchudzać dzieci dając im warzywa, bo po pierwsze, warzywa nie są w stanie zaspokoić ich potrzeb żywieniowych wszystkich ono musi być tam też muszą być tłuszcze muszą być węglowodany proste, żeby dzieci czuły się, żeby czuły się najedzone, a z reguły jak dajemy warzywa dodajemy je poza tymi wszystkimi rzeczami, które jedzą nasze dzieci, więc tutaj to są dodatkowe gdzieś tam kalorie ponad ponad to co dzieci dostają, czyli trzeba tak bardziej realistycznie patrzeć na to co jak powinniśmy, żeby nasze dzieci nie tylko wybiórczo zabrać im cukierki i kazać im więcej warzyw, bo jak słyszę rozmowę już to wiemy że, że reklamowanie zdrowego i i a może zaraz przejdziemy do tego, jakie skutki absolutny zabranianie reglamentacja słodkiego trudno też nie są rzeczy, które są skuteczne naturalnym odruchem rodzicielskim to jest tor też ludzkim myślę odruch, kiedy widzimy, że tutaj coś te poniosą za bardzo opięte no to eliminujemy ograniczamy dość ograniczamy wielkość posiłków to już ty mówiłeś, ale też np. redukujemy poszczególne produkty no właśnie cukier to może być to może być pieczywo no tak wyższe wydawałoby się zdroworozsądkowe rzecz tak starty pierwszy rzutnie nas to co to co wcześniej, o czym wcześniej rozmawiałyśmy że, że nawet ktoś nie jest jakiś bardzo zainteresowany dietetykom tek pierwszy myślenie decydują się zaprzyjaźnił się ode mnie, czyli jemy mniej, ale też mniej tłuszczu czy mniej cukru natomiast zarówno cukier jak tłuszcz to są elementy, które są potrzebne dzieci po pierwsze, bo pozwalają im lubić produkty 1 bardzo lubię mówić o tym, bo ominęliśmy trochę ten ten okres kino w obliczu takiej dziecięcej niechęć do próbowania nowych rzeczy nie będą wchodziły akurat w to, ale warto zrozumieć, dlaczego dzieci nie lubią teoretycznej tego zdrowego jedzenia, więc nie lubię tego zdrowego jedzenia, bo on jest zielone co dziś tam ewolucyjnie mają zaprogramowane, że to co jest zielone czy gorzkie może być toksyczne, więc one ewolucyjnie są zaprogramowane na ziemi pełen pewną dozę niepewności w stosunku do do dotychczas żony zielonych warzyw druga rzecz taka, że te warzywa są niskokaloryczne tak to co mówiliśmy, więc one też tak nie za bardzo im podchodzą, tak więc co możemy zrobić możemy np. zrobi sprawić także te dzieci zachęcić ich do jedzenia warzyw poprzez dodanie np. sosu, więc ja zawsze mówi, że absolutnie nie mamy się bać tego masła czy nie mamy się mam absolutnie bać tego cukru tylko my musimy rozsądnie używać do dobrych celów, żeby właśnie sprawić, żeby nasze dzieci robiły Niewiem tortille, w której pełno warzyw, bo tak też możemy zrobić to nie musi być to tyle, gdzie tylko mięso co do NSR i suche mięso grillowane tak trudnych rodzin tak możemy sprawić, że faktycznie ten posiłek będzie pełnowartościowym będzie to miał różne ciekawe rzeczy także te restrykcje, których ty ty, który ty pytasz i te pierwsze nasze myślenie, że powinniśmy właśnie ucinać cukier czy ucinać czuć inaczej tłuszcz to moim zdaniem w przypadku dzieci się i nie sprawdzi, bo żadne dziecko nie jest w stanie przejść od diety, które powiedzą, bo jeżeli mieliśmy taki faktycznie, jeżeli czujemy, że mamy problem uwagę na nasze dzieci pewnie ich dieta wyglądała nieco inaczej, czyli powiedzmy lubią fast foody lubią chipsy lubią słodkie zajmie teraz przyjdzie powiemy, że mają zjeść łososia na parze z warzywami to nie tylko nie zjedzą i dojdziemy do sytuacji, w której będziemy się przy stole oszukiwać dziecko będzie nas oszukiwał, że to zje, a my żony to zjada i będzie będzie sytuacja, gdy ono nie będzie z nami inicjatyw będzie będziemy się oddalać coraz bardziej od siebie on będzie u siebie w pokoju wydało paczkę chipsów samotności także gdzieś to musi być Andy ego mówimy, że jedynie działają, bo pierwszy, bo diety są czymś od deleguje na zewnątrz, jeżeli chcemy się uporać z problemem czy czy otyłości czy też wybiórczość dzieci, bo my mówimy żar tak dobrą sprawę odpowiedzi na 12 na 1 drugi problem możemy mieć przy stole wspólne zasady powinny być takie same niezależnie od tego czy nasze dziecko jest małe duże my powinniśmy zawsze karmić tak samo, czyli dawać te produkty, które są uważamy za zdrowe sprawiamy, że jest więcej na stole żona się częściej pojawiają, a mniej dajemy tych, które uważamy że, że faktycznie są mniej zdrowe czy mniej powinno być czy mniej powinno być w naszej diecie byli bardzo często też 8 na samym początków wprowadzamy czytelnika coś co się nazywa podziałem odpowiedzialności przy stole wymyśliła TK ten cały koncept NSA, które jest generalnie guru żywienia dzieci i ten ten i ta zasada podziału odpowiemy, który jest zaraz powiem one już tak na rozprawy dla wiele lat jest służy i tak na dobrą sprawę osobom, które z pogranicza są terapii tak teraz bardziej też zaczęła do dochodzić do rodziców i ta zasada podział odpowiedzialności mówi, że jak damy z dzieckiem przy stole jesteśmy w relacji karmienia, bo też nadaje karmieniu taką formę relacji, że to nie jest tylko jednostronna także my dajemy to jedzenie tylko, że faktycznie dziecko z nami przy tym stole wchodzi jakiś taki rezonans, więc jeżeli jesteśmy przy tym stole my mamy swoje obowiązki jak dziecko ma swoje obowiązki jako my mamy swoje kompetencje dziecko nasze to jest właśnie to podawać te dania, które w naszym naszym zdaniem, których powinno być więcej w diecie tzw decydować co i kiedy gdzie tak, czyli w sensie co dajemy nastu, kiedy czyli, które są mu, który są posiłki czy taka struktura całodziennego wyżywienia i też, gdzie natomiast dziecko jest odpowiedzialny za to ile czy w ogóle zje ono jego głos przy tym stole tak samo ważne jak nasz także nawet z perspektywy tego tylko podziału odpowiedzialności stanie nad dzieckiem mówienie więcej nie dostaniesz jest przekroczeniem naszych kompetencji i co się dzieje w momencie, kiedy my przekraczamy, bo jest taka DK robi się i jak dobrze używamy tego podziału odpowiedzialności każdy z nas czuje bezpiecznie w tej swojej roli my czujemy bezpiecznie, bo my jesteśmy tą głową tego tej relacji, czyli my wiemy, czego powinno być więcej, czego powinno być mniej, o której dawać, o której lepiej sprzed powiedzmy treningiem nie przed snem czy coś natomiast dziecko jest brzuchem tej relacji on wie czy ono jest teraz głodne czy jest może zestresowane nie chce jeść, a może potrzebuje dzisiaj ich więcej, więc każdy z nas czuje się bardzo dobrze w tej swojej roli w momencie, kiedy kiedy, kiedy ta dynamika jest zachowana natomiast kiedy jedno z nas zaczyna przekraczać swoje kompetencje np. my zaczynamy decydować o dziecięcej porcji to wtedy dziecko z drugiej strony dobrze, ale to ja teraz będę chciał za 5 minut jest więcej tak i zaczynam się sypać to wszystko tak przestajemy czuć bezpiecznie zaczynamy wątpić czy nasze dziecko potrafi jednak, że dziecko zaczyna wątpić w nas zaczyna się pojawiać między nami taka jakaś różnica nie różnica w podejściu do tego nie do zasypania i coraz trudniej jest nam spotkać się na spokojnie przy stole bez konfliktu także ten ten podział odpowiedzialności takim czymś co pozwala wyznaczyć nasze nasze role w tym jedzeniu, ale też zawsze jest takim fajnym punktem jak np. jakaś trudność, której nasze dziecko doświadczamy możemy wrócić do do tego podziału pomyśl sobie hola hola dobra czekać czy to jest czy coś co ja powinienem robić ja nie nie wchodzą za dużo kompetencje tego dziecka, bo dzieci, żeby rozwijać się muszą czuć się też wysłuchane przy tym stole my nie możemy wielokrotnie mówimy o tym, że my w tej książce trochę rozszerzyliśmy w ogóle definicję zdrowego jedzenia, bo nie patrzymy tylko o to co jest na stole tak, czyli o to ile dajemy, czego tłuszczu tam węglowodanów, ale my też rozszerzamy takie jak ja się czuje, jakie się czuje przy stole jakież było przy tym posiłku czy ona sprawia przyjemność czy takie ważne bo gdy pokazujemy dziecku, że warto mieć kontakt ze swoim ciałem, a na ich, żeby też tego chciała słuchać to nie jest tak, że babcia powinno do przy ładnie zjadło zupę tak ładnie zielono jestem zadowolona coś jeszcze mamy całe pokolenie lub my jesteśmy mam wrażenie takim pokoleniem, które coraz więcej myśli o uważnym jedzeniu w ogóle uważności w byciu na co dzień tak, czyli jak jestem w pracy, żeby to mają pracę wykonywać tak z pełnym zaangażowaniem jestem w domu, żeby być bardziej rodzicem niż, że niż kimkolwiek innym, żeby faktycznie usiąść przy posiłku i pocieszyć tym posiłkiem natomiast dzieci przesuwamy przesuwamy suwak 23 musimy coś do mnie albo słuchaj zresztą nieważne to z jest bowiem nie smakuje, ale zjedz bo, bo coś tam je siebie przesuwamy do bycia bardziej ważne natomiast dzieci odsuwamy tak dziś nad wpisujemy to ich samą regulację takimi naszymi oczekiwaniami tym jak uważamy, że ono powinno jest jak my byśmy chcieli, żebyśmy nie, żebyśmy żeby, żeby faktycznie dzieci jadły także no i właśnie Ros do, rozszerzając trochę tę definicję właśnie te od rzeczy te aspekty psychologiczne jedzenia widzimy, że dzieci potrzebują czuć się wysłuchana przy stole one nie mają przyjmować do absolutnie nie myśmy o tym, że to jest przejęcie kontroli mamy też bardzo duże mówimy o tym, żeby nie być takim nie gotować na zawołanie, czyli np. jesteśmy przy stole i stawiamy powiedzmy jakiś tam obiad dziecko wiemy wybierze naleśniki na miłość w tym momencie możemy się cofnąć do zasady podziału odpowiedzialności pomyśl sobie okej dobra rozumiem nie chcę tego jest masz prawo tego nie jest, ale to jest to co ja postawiłam na stole dziś też nawet jak też zapraszam 2 godziny będzie kolacja czytam zastrzegł, że na oczywiście, jeżeli wiem, że moje dziecko nie cierpi zupy Fasolowej to też nie stawiam tej zupy na stole uporczywie postawia ją i stawiam obok rzecz, którą wiem, że moje dziecko zje, czyli tzw. pewniakami zawsze mówimy właśnie, że jednym z tych z tych naszych z naszych obowiązków jest też za zaprojektowanie takiego posiłku, w którym zawsze będzie 1 element bezpieczny dla dziecka to może być piecze w obu wiadomo czy zamienionych na proste rzeczy pieczywo ryż makaron, ale też mogą być szkody wiem, że moje dziecko lub jakieś tam klopsiki, jeżeli robią z Unią jest Raczki tak i wtedy faktycznie wiemy, że on może się posilić może coś na tym stole wybrać, a obok tych tych pewniaków tego czytam tego 1 pewniaka powinny być też takie dane, które są ambicjonalne, które wiem, że teraz nie jesz, ale Lubie, ale ja lubię tam twój tata lubi albo twój brat siostra lubi lubi, jeżeli nie chce nie musi jest, ale co wtedy mamy, jakie uzyskujemy wtedy efekt uzyskujemy wtedy efekt taki, że może dziecko nie wie teraz za tydzień 2, ale będzie cały czas obserwowało jak inni domownicy ludzie, których kocham, którym ufam jedzą to tu chyba nie jest trujący chyba mogę zjeść, jeżeli moja mama jest przez przyjemnością, więc w końcu w końcu rzeczne rzeczy jest także uwzględnienie tych dziecięcych potrzeb tt tych ich jej, a jego autonomii przy tym stole zdecydowanie zbliża go do samoregulacji to jest coś, czego chcemy dzieci, które mają problem z takim właśnie czy z nadmierną masą ciała czy też z ilością z z jedzeniem w jakimś takim bardzo rozregulowany to my chcemy właśnie one poczuły bezpiecznie przy tym stole, żeby one wiedziały, że mają coś do powiedzenia przy tym stole i absolutnie też nie bać tego, że dzieci potrzebują czuć przyjemność jedzenia mamy bardzo często im też odbieramy to przyjemność jedzenia zakładamy, że to jest to co nas co to co sprawiło, że jesteśmy w tym miejscu tak, ale niekoniecznie, bo można firmy dobrze można mieć przyjemność z wybiciem szklanki espresso tak czy zjedzenie małego ciasteczka to my musimy sobie na tę przyjemność pozwolić to są dzieci, które bardzo często są od najmłodszych lat trenowane do tego, że one nie mogą sobie odpowiada przyjemność tak źle to co robicie w książce i to też co słyszę z naszej rozmowy w tym nasze rozmowy co słyszę to to jest właśnie rozstanie się z takim konceptem projekt odchudzanie, bo naturalnym jest to, że my chcemy przejąć kontrolę czy widzimy, że problem jak wiemy widzimy, że dziecko ma jakieś kłopoty z wzrokiem będziemy do okulisty, żeby badanie kupimy okulary menu krople pójdziemy do to warto wszyscy będziemy tam robić różne ćwiczenia od czym załatwione rodzice współcześnie uwielbiamy takie projekty, bo jesteśmy do takich projektów przygotowanie przez system edukacji też, kiedy w naszym życiu zawodowym pracujemy podręczniki tak to się tak nie da tzw. odchudzaniem zwierza, jeżeli chcemy te nasze dzieci rzeczywiście sprawdzonym one nie będą miały tej masy ciała większej niż byłoby to dla nich zdrowe to musimy chyba dostać konceptem, że my to teraz także Apple planujemy, że za pół roku dziecko będzie swojej setce centy Lowe ja sobie myślę także warto jest w 2 rzeczy rozdzielić, bo my traktujemy zamiennie używamy zdrowie i otyłość służymy, jakby zakładamy, że jeżeli dziecko jest duże za każdym razem będzie niezdrowe natomiast co ja bym radziła rodzicom, którzy faktycznie mają taki czują, że mają taki problem, zanim zabiorą się za odchudzanie zastanowili się przede wszystkim tak czy coś dzieje z moim dzieckiem był już wcześniej mówiłam o tym od tych aspektach takich bardziej społecznych tym czy coś ja mogę zrobić coś w domu się dzieje takiego rząd faktycznie to jedzenie zaczął uciekać, ale przede wszystkim czy czy moje dziecko ma jakieś problemy zdrowotne z tym związane czy ono właśnie jest po prostu duże czy on zawsze było duże i jeżeli ja zacznę odchudzać to właśnie sprawie tego i drugiego to jej tego sama regulacja powiemy, bo decyzje też 1 nasz z naszych argumentów przeciwko dietom że, gdy się odchudzamy to w sposób taki bardzo restrykcyjne dochodzi do adaptacji metabolicznych, które sprawiają, że my musimy coś się, że coraz łatwiej przybiera na uwadze ten ma magiczne to co zawsze mówimy, że ten efekt jo-jo, ale to są duże podstawy fizjologiczne nasze hormony sprawiają, że my wiemy chcemy jeść coraz więcej, tak więc adaptacji, które się pojawiają u tych dzieci sprawiają one faktycznie wpadają w taki cykl tego tego odchudzania się tycia odchudzania się tycia tak bardzo często jest tak, że my mamy dziecko, które jest duże, które nie ma żadnych żadnych problemów medycznych i my zaczynamy odchudzać powiedzmy tak, żeby wyglądało lepiej, bo myślimy, że dziecko na pięćdziesiątym centrum jest zdrowszy od tego na osiemdziesiątym piątym centrum absolutnie nie jest prawdą i zaczynającej odchudzać tak dobrą sprawę zaczynamy to cały co na początku mówiliśmy ten cały mechanizm, który sprawia, że zabierzemy naturalne tak druh tak samo dobrze radzimy pierwszych pierwszych odchudzenie one wtedy bardzo często też jest także teraz to odchudzanie i jest bardzo medialny też są zdjęcia fory ja też tych dzieci ja zawsze patrzy na zdjęcia i tam mam więcej chyba taki but pytała wcześniej o to jak patrzę na właśnie na rodzica z kimś takim dzieckiem, które zwiększy to to co wtedy myślę ja mam bardziej większy żal tych zdjęciach Vitoria teraz myślę, że dzieci już nigdy się nie poczułem tak dobrze jak wtedy jak robiono to zdjęcie żony schudły, a z reguły nikt nie jest to są tylko my nawet o tym piszą, że są tylko 22 punkty w ich całej mam historii i my nie wiemy co jest za co będzie za parę lat ja właśnie tak zawsze miałam, bo wszyscy mówią krytycy mówią, że są np. o swojej skuteczności działań tych pacjentów, którzy hut, a ja muszę tak przejrzeć kartoteki po 5 latach grono klientów, bo to jest jak na dobrą sprawę najbardziej miarodajny wyznacznik tego czy czy nasza czy interwencja wygody etyka była skuteczna ja mieć płonie na tej tylko chyba w zeszłym roku na uczestniczyła w konferencji polskiego Towarzystwa leczenia otyłości i tam 1 pani doktor miała taki wykład o odchudzaniu i ona przytoczyła tak jedno badanie, po czym zmieniła no proszę państwa jest takie badanie, które moim pacjentom nie pokazuje ono pokazuje, jakie prawdopodobieństwo, że utrzyma się tą normalną masę ciała po po tam buty za krótkie badanie po 9 latach tam co jakiś w ogóle straszne, że i 11125 kobiet utrzyma normalną masę ciała schodząc ze otyłości w ciągu 9 lat, ale jak np. mamy tam, bo mężczyzna to on w ogóle 1125 i 1 mężczyzna na 1100125 w stanie utrzymać swoją masę ciała po 9 latach, rezygnując znaczy że, przechodząc od otyłości do do normalnych rzeczy są w ogóle dziś i jakiś dramatyczny w ogóle liczyły to bardzo pokazuje, gdybyśmy i ja lubię to porównanie, gdybyśmy leczyli cukrzycę tak jak leczymy otyłość to absolutnie byśmy mieli zgodę na ulicach no to nie jest skuteczne leczenie, kiedy nie są skutecznym leczeniem absolutnie Marta, a co ruch, bo to jest kolejny odruch naturalny no to trzeba podkręcić metabolizm, czyli więcej ruchu są przecież obozy odchudzający dla dzieci w górach zapytaj zapytaj każdego dorosłego, który kiedyś mój mąż tak jest w moim wieku oraz kiedyś rodzice powiedzieli, że wyślą na taki obóz do dzisiaj ma traumę nawet nie pojechał tam mówi to było dla niego straszne było strasznie poniżające czy on musi być dziś odesłany, żeby się naprawił tak budzić tak generalnie tak to odczuwałem trochę, że musi gdzieś tam pojechać żeby, że żeby, żeby naprawili, ale przepraszam co byłoby cofnąć się, bo chciałem zapytać co sądzisz o tym właśnie takim zwiększonym ruchu aktywności też to jest taka natura tak naturalne wydawałoby się znowu bardzo zdrowy odruch ruszajmy, że tak dzieci w ogóle bardzo lubią się ruszać dzieci one cierpią ich w ogóle nie patrzy bardzo często my właśnie przechodzimy usiądź na uszy, dlaczego nie może się na chwilę wyszli na chwilę nie ona nie one mają bardzo takie faktycznie duże poczucie, że chcą się ruszać żyta to to to ten ruch sprawia im przyjemność, kiedy zaczyna to się psuć zaczyna się psuć, kiedy my wprowadzamy pewną zadaniowo, a ty musisz iść się ruszać, żeby być mniejszy schudnąć albo ty musisz, bo to tam, kiedy my od deleguje my coś znowu ingerujemy w normalny Renem dziecka w naturalny tak naturalną chęć i takie czerpanie przyjemności, bo my mówimy o tym, że ruch jest ważne i że każde dziecko powinno korzystać z tego ruchu ale kiedy ten jest najfajniejszy, kiedy są rzeczy, które dziecko sprawia przyjemność, kiedy niekoniecznie musi być spacer, który dziecko odbitek spacerować tak po prostu powoli z rodzicami pewnie, jakie są, ale jest bardzo duża grupa dzieci, która woli latać po drzewach tam biegać sobie nie my, kiedy coś takiego, kiedy my nie chcemy z nimi się ruszać, kiedy np. dziecko mówi słuchaj mamo chodź ze mną, bo bezpieka mnie po co gdzie, dlaczego nie, więc my mówimy o tym też w książce, że dobre powody do ruchu to niekoniecznie musi być, bo musi schudnąć tylko bo, bo chcę się dobrze czuć, bo ruch sprawia, że nie wiem, że lepiej myślę albo, że czuje się bardziej szczęśliwy to są dobre powody do ruchu, bo my wiemy, że ten ruch jest bardzo ważny nie tylko na nas spalanie kalorii to w ogóle to jest już abstrahując od tego czy faktycznie tak wygląda, że spalamy kalorie to to ruch jest potrzebny do dzieci do rozwoju, żeby ich stawy działały dobrze, żeby mięśnie dobrze funkcjonowało, żeby chciało, bo nie możemy tego powiedzieć tak jak z tym zielonymi nie, jeżeli nie będą rozdawać w ogóle z bardzo dobry, bo też Ellisa, który mówi o tym podziale odpowiedzialności w jedzeniu, gdyż mówi o podziale odpowiedzialności w ruchu i ona bierzemy też powinniśmy dawać dzieciom okazję do ruchu proponować im ten ruch, ale też pozwolić im to robić na swoich własnych zasadach nie dlatego bardzo dużo dzieci np. nie lubi WF-u, bo nie, dlatego że nie lubią się ruszać tylko do tego, że muszą się ruszyć w określony sposób ten ruch jest takim strukturyzowane one takiej ustawy o ustrukturyzowane tak nie sprawiający przyjemność jest Ponte nie można części moje dziecko chodzi o takiej szkoły mamy takich 2 cudownych historie są bardzo ekspansywna to co dzieci, a czym akurat dzieci czują się fajnie brzmieć mit absolutnie nie smucić, że moje dziecko nie skacze przez skrzynia bowiem, że on śmiga po boisku przez 1,5 godziny dziennie, bo właśnie może to robić na swoich własnych, a my powinniśmy też jako dorośli być świadomi tego, żeby umożliwiać dzieciom ten ruch taki właśnie niezorganizowane Monika dedykowanym dziecku bardzo lubi zorganizowanych zajęć banku też sią nie oczywiście porównywać różni się porównywać dlatego niedzielne dane do innych dzieci tak, ale np. gdzie za za każdym razem zaoferuje idziemy na rower idziemy na basen 80 bardzo chętnie zawsze pójdzie, więc też być aktywnym dawać takie, bo obiekt w ogóle modelowanie bardzo dużo w tej książce mówimy zarówno w przypadku jedzenia i ruchu, że dzieci są ewolucyjnie zaprogramowane, żeby uczyć się tego jak wygląda życie od rodziców, więc jeżeli my mówimy jest dobrze ani jemy dobrze, jeżeli my mówimy rusza się sami się nie ruszamy no to no to profesora, ale też żyjemy w takich czasach, kiedy takie są przyklejone do telefonów i telefony czy gry komputerowe dają im takie emocje, że im się ten naturalny rytm zaburza no i co ja zawsze mówię, kto pierwszy wsadził po prostu też te ten tablet czy ten telewizor bardzo często to my jesteśmy nie potrzebujemy czasu dla siebie potrzebujemy odsapnąć trochę, więc my dajemy te różnego rodzaju elektroniczne urządzenia, ale z drugiej strony nie znam dziecka, które było niechętne, kiedy rodzic przyjdzie po uprzejmi tylko młodszego, który mówi chodź idziemy pokopać Piła no z takimi tęskno wtedy skaże się różnie, a jest w my w ogóle ja mam wrażenie, że my uczymy dzieci my cały czas chcemy chcemy mieć bardzo duży wpływ cały czas na na żywienie jak na to jak spędzają czas nasze dzieci, ale mamy takie możliwości tylko do pewnego czasu my potem możemy im tylko pokazywać dawać im jakieś wskazówki dawać możliwości, bo też mogą nie wiedzieć słuchaj, bo może nie chcesz np. nie wiem może chciałby nie wiem grać coś na ten, ale może, choć weźmiemy nie jest taka aplikacja, w której chodzi np. nie mam pokemonów szukać na spacerze albo dziś próbować budować mosty między nami tymi naszymi dziećmi bo, bo tak na dobrą sprawę wszystko się rozchodzi o to jaka jest między nami tymi dziećmi relacja i to zarówno już odbija w jedzeniu jak właśnie w tej w tej chęci ruchu, że jak my od deleguje innym karmienie naszych karmienie naszych dzieci go deleguje innym też właśnie planowanie zarządzanie nasze dzieci tak dobrą sprawę chodzi nam się to my nie mamy z tymi dziećmi już, o czym tak dobrą sprawę rozmawiać to jak my mamy zrobić co mamy robić, kiedy widzimy, że nasze dziecko ewidentnie idzie w kierunku nadwagi myślę, że przede wszystkim to, bo o tym też wcześniej nie powiedziałam, że jeżeli faktycznie co się dzieje nagle, kiedy widzimy, że to dziecko na jakiś taki niepohamowany apetyt tak czy faktycznie te Tate ta jego waga bardzo szyb bardzo szybko zaczął celować to pierwsze pierwsi powinniśmy przypomnieć mieć do lekarza pediatrę porozmawiać o jakiś czyn nie jest to coś co może być niebem o podłożu medycznym tak, czyli skardze zajmie tak sprawdzamy tarczycę czy te wszystkie rzeczy w pierwszej kolejności sprawdzamy czy faktycznie nie jest coś co będzie wymagało wdrożenia jakiegoś, lecz leczenia tak, jeżeli nic takiego się nie dzieje no to wtedy patrzymy musimy się przyjrzeć tak co faktycznie oferujemy temu dziecku na stole tak czy faktycznie dajemy mu źli możliwość czy to jedzenie zdrowe jest dostępne dla niego tak to jest coś co mamy w domu co może przekąsić tak czy oferujemy takie rzeczy, które faktycznie nauczyły go takiego zdrowszego jedzenia, a druga jest rzecz to czy fakt czy czy już nie dzieją się takie rzeczy, kiedy nasze dziecko faktycznie czuło, że miały listy różnego rodzaju restrykcje tak, czyli za, bo za mocno przekręcili my śrubę tak powiedzieliśmy to również ta już jest, że może zmniejszymy tę podaje, że zmniejsza skład gazu niekoniecznie mamy nawet kiedy w dialog, że możemy usiąść dzieckiem powiedzieć słuchaj wiesz co no bo było także myślałam, że to najlepszy możliwe najlepsze możliwe wyjścia że, że pójdziemy na dietę albo, że nie wiem byłam w stosunku do ciebie niemiła dużo dzioby wymaga, ale jeszcze teraz się zmieni no i jeszcze czasami jest także 2 dowiemy się nowych rzeczy zmienia się nasze podejście jest teraz ci powiedzieć, że jesteśmy razem w tym spróbujemy znajdziemy jakiś sposób razem tymi powieść lubisz ja postaram się wprowadzać więcej takich rzeczy i powieście go nie lubi, czego nie chce zrobić znajdziemy coś co możemy zrobić razem, żebyś ty nie czuł się w tym sam moim zdaniem to jest klucz do tego żeby, żeby faktycznie móc zmienić coś na lata ani na chwilę, bo to też cała wielka jak kostka jak komunikować dziecku to, że noty uwagę wypadałoby ze względów zdrowotnych lekarz redukować zapytań właśnie po pierwsze, czy ze względów zdrowotnych czy nam nie chodzi o taki typowy obraz tego także chcemy, żeby nasze dziecko jednak było mniejsze, bo i otoczenie, które generalnie lubi bardziej mniejsze mniejszą osoby czy faktycznie chodzi nam rodzice dziecięce zdrowie ja tutaj bardzo chciała, żeby każdy jednak rozgraniczyć to, bo wtedy rząd jest on nas naszych ambicji może nie zrazić naszych ambicjach, ale też o tym środowisku, które obecnie geny, ale też, który jest też taki taką tętniącą kulturą diet, czyli wszyscy chcemy być szczupli uszczupli się wydaje, że mamy, że lepiej zarabiamy jesteśmy mądrzejsi generalnie lepiej nam się wiedzie w życiu tak się postrzega osoby szczuplejsza tak i niezależnie od tego niezależnie od tego co nasze dziecko mogło jeść, jeżeli jest i że jest grubsze zawsze będzie postrzegane gorzej no to wie my wszyscy odczuwaliśmy tak jak jest jakby ja przypominam sobie generalnie jestem osobą, która nigdy nie była szczupła zawsze czułam gdzieś tam, że jestem na ojca, że jestem większa, że jestem wytykana ja ja właśnie byłam też tą nastolatką, która miała 15 lat była na diecie 1000cal, bo się wydawało, że muszę trochę schudnąć i co co ciekawe co wtedy wyciągnęło z tej całej sytuacji byśmy coś co było kółkiem psychologicznym mieliśmy kiedyś zajęcia z panią psycholog o zaburzeniach odżywiania ją tak nie wiem na ile to metoda skuteczna nowi połóż się tak na ziemi i pokażcie rękami dzisiaj kończycie to ja się walnęła tak w ogóle na szeroką i to tak wtedy mieć za ich zadziwiło i zaniepokoiło jak inaczej siebie widza wojny, że skład trochę faktycznie na tej diecie wtedy, ale myślę, że nikt szczupły i nigdy nie musi myśleć o tym co je nikt taki nie jest w stanie zrozumieć kogoś, kto od zawsze musi o tym myśleć od zawsze walczy z tą wagą i właśnie mam wrażenie, że jest cała grupa dzieci teraz, która będzie miała od samego początku będziesz czuła zawsze gorzej z tym, więc bardzo będzie potrzebowała go rodzice, który jest obok, który mówi słuchaj wiesz co ono nie my byśmy skupimy na twoim zdrowiu pójdziemy to co mówić o tych ten pójdziemy do lekarza spędził u lekarza jest wszystko okej tak potem przejdziemy do drugiej fazy ale, żeby dziecko szło obok rodzic, któremu pomaga w tym wszystkim, że go wspiera, że jest po jego stronie nie jest takim wrednym kontrolerem takim, który nadzoruje potknięcia chętnie wyciągał z kieszeni papierki po śmierci różnych typów rodziców, bo mamy takie przedstawiamy różne typy rodziców, że mamy rodzica, który ku rodzic, który bardzo kontrolujący wśród dzieci rodziców bardzo kontrolujących te współczynniki nadwagi otyłości są najwyższe podkreślmy to Night, czyli najeździe Grażyna eliminują ratusz odwołał ją tak czy wyższe nawet od nich tych ludzi, którzy są termosy, czyli mówią Ewa chce ją wyważony, tak więc to musimy uważać, że to nasze kontrolujące żywienie taki nasza próba bardzo dużego kontrolowania dziecięcego jedzenia może wprowadzić w stronę może prowadzić stronę nadwagi otyłości i co później odżywiania, bo wiemy, o co chodzi też, że wśród coraz częściej też dzieci o tym się mniej mówi, bo mam wrażenie, że rodzice jednak trochę mniej boją się zaburzeń odżywiania niż otyłości jest też w tej otyłości takiego co co strasznie strasznie rusza rodziców i że większość rodziców było także żyją to jednak wolałby oraz Marta kiedyś ważny mówi co do tego ja bym ja sobie myślę że, że w ogóle temat otyłości obecnie to jest przede wszystkim temat, który bardzo dzieli, bo ja mam znajome tyczki, które mówią dobra Marta, ale co z tymi dziećmi, które naprawdę potrzebują podłość tak jakby mamy coraz większe statystyki otyłości coraz więcej dzieci ma to nie alkoholowe stłuszczenie wątroby ja sobie z tym wszystkim zdaje sprawę tylko, że my w tym wszystkim nie możemy widzieć winić tylko rodzica dziecko tylko przede wszystkim musimy patrzeć na problem szerzej musimy mieć też kampanię musimy mieć rząd, który fakt, że w dobrą stronę idzie też podatkiem cukrowym co sprawia, że faktycznie trochę droższy te te produkty o wysokich za te napoje wysokiej zawartości cukru, ale to czubek góry lodowej tak to co nam powinno zostać co chce chciałyśmy dużo bardzo przekazać w tej w tej książce że, że my musimy być w tym z dzieckiem także musimy zawsze starać się z nim razem szukać tych rozwiązań nie stawiać się po drugiej stronie, bo to sprawi, że będziemy mieć ciągłe konflikty przy stole i będziemy mieć potem nastolatka, który absolutnie nie tylko ma trudności z żywieniem się też, który nie chce z nami, ale powiedz wierzysz w to, że jeżeli wnosi słuchaczy w tej chwili zdają sobie sprawę z tego, że niektórzy zagalopowali, że w dobrej wierze, działając albo wprowadzić jakieś restrykcje albo zasygnalizowali dzieciom to, że są może trochę za dużo, że właśnie trochę rozmiar nie do końca jest adekwatny do wzrostu, aby dziecko powinno trochę więcej ruszać, bo po pandemii to wiadomo z przodu na parę kilo każdy jest czy jest szansa, że jeżeli mówimy o rodzicach nim dziesięciolatków piętnastolatków trzynastolatków przejrzysty my w stanie uzdrowić te nasze dzieci i mówi uzdrowicieli odchudzić, iż co to jest bardzo trudne pytanie, bo my, chociaż wydajemy bardzo dużo wiemy otyłość nadal bardzo dużo nie wiemy nie wiemy co sprawia, że tak dużo dzieci jest teraz ma nadwagę o tym nie wiemy co sprawia, że tak do końca co sprawia że, że my jako dorośli też jesteśmy coraz częściej o tym wiemy że środowisko ma wpływ wiem, że wiemy, że ma na to wpływ też nasza genetyka, ale jest coś takiego w tym co jest nadal nie trudne do uchwycenia pojawiają się przede wszystkim pojawiają się nowe metody leczenia ME FD FD jej w tym roku amerykańska agencja do spraw żywności leków nie tak dziękuję za uzupełnienie ona dopuściła do użytku leki właśnie dla dzieci od 1012. roku życia, które faktycznie pomagają dzieciom schudnąć to są analogi GLP jeden z takich hordy taki hormon, który jest wytwarzany tzw. hormonem sytości, który wytwarzany u nas naturalnie w jelitach, więc ten Legii z zatwierdzonym fakt jak jest skuteczny co on pomaga młodym ludziom schudnąć tylko co się dzieje potem potem się dzieje dokładnie to samo co w śledztwie każdej wiedzy i wprawdzie lekarze mówią o tym coraz częściej mówi o tym, że odłoży z chorobą chroniczną, czyli tak jak w przypadku cukrzycy będziemy ją prawdopodobnie musieli ona być zmiana zwroty miał będzie musieli leczyć to nie tak myślimy o o odchudzaniu z reguły myślimy o odchudzaniu, że to coś co coś ekstra odchody w końcu będę tej niższej wadze mogę ostatecznie wyrzucić z szafy ubrania z tak mogą ostatecznie wyrzucić ten się dałam radę nie, ale prawda jest taka, że tak z reguły nie jest jak w depresję no i prawdopodobnie, tak więc więc, chociaż pojawiają się nowe leki nowe możliwości to nadal nadal błądzimy trochę po omacku, więc co trzeba uzbroić takiego rodzica przede wszystkim właśnie taką wiedzę, że to może być z nami dłużej druga jest taka rzecz, żeby właśnie się skupią cały czas wracał do tego zdrowia co daje zdrowie, bo wiemy np. że niezależnie od tego od tego czy występu jakiś spadek masy ciała to ten ruch jest dobry dla nas tak ona poprawia glikemię, czyli dzieci, które więcej się zaczynają ruszać nawet mogą nie chudnąć, ale są z służącą służy im to tak na różnych poziomach więc, gdy skupimy się na takich rzeczach właśnie takich bardziej takich może mniej namacalnych tak jak to BMI, które lubimy tak sobie patrzeć na żonę względem dla nas dużym wyznacznikiem naszego sukcesu tylko czy np. moje dziecko faktycznie chętnie chodzi o jakieś zajęcia sportowe albo czy Niewiem zaczęło jeść nowe nowe jakiś tam sałatki jego dieta się rozszerzyła już nie tylko tych hamburgerów i bułek tylko tylko faktycznie umie coś innego, że wybiera inne przekąski jak mnie już tam nie ma, bo co musimy pamiętać, że tak dobrą sprawę ostatni moment, kiedy my mamy w ogóle wpływ zaraz dzieci będą poza naszym domem one będą musiały się nauczyć i same sobie przygotowywać jedzenie, tak więc nawet ten podział odpowiedzialności, który bardzo na początku taki że, że my decydujemy co ma być to z czasem się przesuwa coraz więcej odpowiedzialności idzie idzie po stronie tego dziecka, więc my musimy go Zuzia tak zawsze mówi takie że, że musimy te dzieci zapakować plecaki i nauczyć tego nawet wszystkich tych rzeczy, które dobrych, które chcemy nauczyć tak świat tak będzie mówił inny inne rzeczy i one i tak będą musiały się po swojemu nauczyć różnych rzeczy, ale my musimy im jak najwięcej takich umiejętności tak zawsze nawet ostatnie wspominam o tym, że wiele się mówi o różnych kompetencjach ku górze są kompetencje przyszłości były gotowanie przygotowywanie sobie sobie jedzenia jest kompetencja przyszłości, bo jeżeli nie umiemy tego to jesteśmy skazani na żywność wysoko przetworzoną paczkowaną, którą mamy na sklepie półce, bo nie potrafimy sobie nic sami przygotować, więc to jest taka rzecz, która ja mam wrażenie, że dobre do opracowania dzieckiem słuchaj przygotuje jakieś zdanie zróbcie coś razem w tej kuchni na łóżko rozumiem, że to nie będzie raczej także ktoś poda tabletkę, choć rzeczywiście Amerykanie amerykańscy naukowcy z taką tabletkę wymyślili, ale to włóżmy ją może niekoniecznie między Barcy trwający i bo też mówić o swoich miejscowości jest komu mało o tym o tym o tym rozmawiałyśmy o tym jak wspierać dobre żywienie, bo to jest ten ten termin się bez pojazdu nawet na okładce jest jak nauczyć dziecko dobrze jest jak też duże dobrze to jest taka w tej coś co jest operatorzy są rysunki są tabelki, więc można nawet po prostu przeskanować drugim ktoś nie lubi tzw. tekstu blachy i Tomasz tak wspieraj jak wspierać ustal stałe pory posiłków dbaj o dobrą atmosferę podczas posiłków podawaj różnorodne jedzenie twórz jasne reguły dotyczące pokarmu smakowitych, czyli tych słodkich słonych pustych sam dobrze się odżywiaj to są takie rzeczy taki po prostu całe życie w procesie tak, ale nie ma innej opcji, bo pierwsze co nam przychodzi do głowy to zawsze są właśnie, że wprowadzanie restrykcji diety, ale to są rzeczy które, jeżeli działają działają bardzo krótko nikt z nas nie jest na diecie kapuściane całe życie no tak np. też widzę, że jest tak taki trend ograniczymy gluten i toteż dla wielu osób forma odchudzania albo wyeliminujemy laktozę i to sprawia, że dzieci mają no mniejszy możliwości wyboru produktów tak, ale też musimy patrzeć na to też innej perspektywy, że niekoniecznie one muszą, że każda forma takich ograniczania ni dla dziecka to nie jest dobra pod celą daje przewagę nam daje przewagę to, że potrafimy się na jej różnymi rzeczami widzę przemówi, że jeżeli my dodatkowo wprowadzamy dziecku restrykcje w postaci np. nie jest glutenu albo nieźle to albo ten tu eliminujemy całe grupy produktów Janus wtedy jeszcze trudniejsze żywić dobrze, bo tutaj tego nie mogą tego nie mogą tego nie mogą nagle zostają bardzo wąską grupą rzeczy, które mogą te trudne dla dorosłego, a co dopiero dla krów, których Och, nią nie będą dużo dużo dużo, ale myślę sobie, że no trzeba by jak teraz mówią psychologowie stanąć wprawdzie i powiedzieć sobie, że nikt tam nie obiecywał, że będzie łatwo, że otyłość jest chorobą cywilizacyjną tak jak pewnie depresja cukrzyca jeszcze parę innych rzeczy i na prawdopodobieństwo, że załatwimy teraz zawsze jest minimalne, ale coś mnie chciała zostać takim z takim przekonaniem, że absolutnie nic nie jesteśmy w stanie zrobić i że taki jest z takim czarnowidztwa myślę sobie wydaje mi się wydaje właśnie, że właśnie skupmy się na tym, żeby po to, się to co mówisz o in nawiązanie do do dotychczas licznych trudności, jakie teraz mamy, że wiele z tych rzeczy właśnie mówimy w tym rozdziale o wspólnym zasiadaniem do stołu, że to jest też forma powiązania z drugą osobom to jest prewencja chorób psychicznych siadanie ze sobą razem do stołu być w relacji z osobami, które kochamy być jeszcze 4 w tych relacjach, więc wszystkie rzeczy one bardzo no my w w roku, jakby 1000× siadamy do stołu z naszymi bliskimi jest bardzo dużo bardzo dużo czasu tam spędzamy, więc dbanie o to, żebyśmy czuli się nie mówi, że mnie nie chcę mówić realistycznie, żebyśmy tam zawsze Och, ja chyba wiadomo nie tak wygląda nasze życie, ale gdzieś, żebyśmy mogli się w takiej atmosferze szczerości przyjemności takiego faktycznego spotkania radosnego mogli się przy tym stole spotkać to jest naprawdę będzie nam służyło zarówno, jeżeli chodzi o nasze jedzenie jak zdrowie psychiczne no i dbajmy o to, żeby dobrze jeść my sami też, a przed pamiętajmy, że jedzenie jest przyjemnością tak zdecydowanie niezależnie ile się ma jakąś uwagę, jakie ma BMI trzeba czerpać przyjemność jedzenia, a to jest bardzo dobre bardzo dobre zakończenie tej naszej rozmowy Marta kostka dietetyczkę technolog żywności i kolega jest Zuzanna handlu ruchem Zuzanna Dąbrowska autorka książki rozgrabione przewodnik po żywieniu dzieci dziś ten ten ten duży temat otyłości ME zaczęliśmy wyraźnie, że tak zaczęłyśmy się czuje także zanurkowały tak na karuzeli nagle ze uznawać reguły z reguły trochę nam tak porządkuje moje myśli czasem jestem trochę bardziej chaotyczna, ale faktycznie to jest temat rzeka to jest wielki temat rzeka, ale to jest właśnie wiesz to jest zrozumienie przerwę przy formułowaniu filozofii myślenia o jedzeniu do tego by się tak bardzo cieszymy zawsze ich bardzo chętnie przyjmiemy wszelkie zaproszenia do rady, bo można po prostu porozmawiać rozszerzyć ten temat nie wszystko da się nawet we wstępie piszemy, że jesteśmy absolutnym przecież przeciwnik kami szybkich rozwiązań to tak nie działa nasze życie na pewno niecodzienna sensie więc, jakby taka możliwość porozmawiania o kontekście tego, a nie wszystko w formie TikTok owych filmików na szybko, które faktycznie nam, jakby czasami nam dając do myślenia, ale generalnie szybki na szybkie uderzenie dopaminy podobno niewiele z tego zostaje tylko rozmowa o tym dlaczego co, że może trzeba inaczej podejść do tematu na pewno myślę, że może dać niektórym sportem ja biorę tego tak przede wszystkim koniec kontroli to nie tędy droga z całą pewnością i koniec z obwinianie siebie jako rodzica dziecka to jest znacznie głębszy szerszy problem niż jednostkowego rodzica jednostkowego dziecka to jest 100 no kwestia całego środowiska, więc czym obce zajęcia z siebie i zejść na naszych dzieci pani i dobrze jedz my już dziękuję dziękuję to była Marta kostkę jak Karolina Oponowicz w podcaście co ciebie wyrośnie dziękuję bardzo, za to spotkanie i zakreślone kolejne
Zwiń «