REKLAMA

Wojna i antywojna, czyli ponownie oglądamy Full Metal Jacket

Po sezonie
Data emisji:
2023-02-23 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:14 min.
Udostępnij:

Kiedy myślimy o tzw. kultowych amerykańskich filmach antywojennych najczęściej przychodzi nam do głowy „Czas Apokalipsy” Coppoli. Problem w tym, że wojna jest tam pokazana jako esencja mroku, a zarazem, na swój sposób, uromantyzowana. „Full Metal Jacket”, dla odmiany, kwestionuje nie tyle wojnę, co sam kult wojaka i weterana. Trudno oprzeć się refleksji nad rosyjskim stanem ducha, gdy ogląda się dzisiaj ten, bez mała czterdziestoletni, film.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest radio TOK FM pierwsze radio informacyjne, a nasz program nazywa się po sezonie i dzisiaj będziemy mówili o twórcy, który z właściwych robi za synonim tzw. wielkiego kina już dawno nas ciągnęło do tego, żeby o nim porozmawiać, ale to chyba z czysto poziomów fanowskich po pobudek, ale też chyba, dlatego że jest zbliża się symboliczna data 24lutego i dobrze byłoby spojrzeć trochę na tę wojnę w taki sposób w jaki Rozwiń » staramy się nie myśleć tak powiedział, a jednak jest czyli by to powiedziawszy musi paść tytuł mianowicie będziemy rozmawiali dzisiaj o formę, lecz Kret stan dla Jakubika i jedno chyba najbardziej mocnych filmów antywojennych i to bardzo specyficzny sposób, dlatego że, o ile dla wielu takim synonimem kina antywojennego jest czas apokalipsy tyle Kubrick, który był zawsze bardzo takim reżyserem z 1 strony odważnym eksperymentujący, a z drugiej strony bardzo mocno przy historii bardzo mocno zawężający eksperyment obrazem w imię tego co historia niesie bardzo ostrożnie tutaj wyrażającym te akcenty Kubrick czasu apokalipsy może nie tyle nie lubił co miał do niego pewnym bardzo istotny dystans bardzo istotne zastrzeżenia, którym trudno w pewnym sensie odmówić sensu znaczy mówił o czasie apokalipsy tak, że to jest film, który w, którym 1 scena 1 sekwencja montażowe przebija następną, który cały oparty na bardzo bardzo silnych wizualnych efektach jest doskonałe nakręcany Coppola tutaj rzeczywiście przeszedł samego siebie to jest wielkie dzieło nie sposób tego temu zaprzeczyć równocześnie jest historia, która nie ma sensu rozpada się do nikąd nie prowadzi jako historię, a nawet właściwie trochę tam nie ma i te słynne jęki groza groza na koniec są takie trochę na doczepkę w zasadzie i zabił swoją własną historię antywojenną właśnie formę, ale żakiet historię, która przede wszystkim pokazuje stan umysłu tak naprawdę mówi o tym czym jest ktoś, kto kim jest ktoś, kto się przemieszcza się świat z karabinem oczywiście to jest film o wojnie napastniczki trzeba powiedzieć sportretowany przez obywatela kraju, który dopuścił się napaści, ale myślę, że to jest film w ogóle o takim fenomenie jak armia jak propaganda film wojenna jak wiara sprawiedliwość wojny czy słuszność wojny i przede wszystkim wiara myślę, że to jest najgłębsze najmocniejsze uderzenie tego filmu, czyli wiara weteranów wiara tych, którzy przeżyli coś istotnego dotknęli tego prawdziwego jądra ciemności czy właśnie to trochę Coppola zrobił w swoim filmie wracajcie tam jest na budowanie romantyczne cóż to się wydarzy, jakie to mroki i ciemności poznaje, kiedy idziesz na wojnę dotyka tam śmierci, a to Kubryk mówi tak dotyka, że nic nic się z tobą ważnego nie dzieje zostać takim samym głupkiem, jakim byłeś tylko może jeszcze bardziej pokrzywdzonym jest chyba jeden z najbardziej mrocznych filmów jeśli chodzi o myślenie o tym czym jest wojna czym jest armia, a zarazem film, który jest ironiczny jak to Kubika bywa nie wprost z dużym takim elementem dystansu pewnego chłodu właściwie wszystko teraz powiedziałem musi sobie wyspa rower nie jest także ci to daje na talerzu mówi proszę tak jest oczywiście, ale ja bym jeszcze dodała z jedną z 1 rzecz, że ten FIM powstał w cieniu plutonu, który był filmem, który się zanurzał w rzeczywistości wojennej wietnamskiej i jakby mam wrażenie, że i po latach, które powstały, bo pochodzą sprzed lat osiemdziesiątych myślę tutaj plutonie Olivera Stone oczywiście i to zawiązanie polemika z plutonem niż z dnia lipca jestem przekonana, że Rze, że z czasem apokalipsy bez 2 zdań, ale w w latach osiemdziesiątych częściej przywoływano ten pluton, dlatego że że wydawało się, że tamten film bardziej przetrwa próbę czasu, że on będące taki zanurzone w tym tym czym był Wietnam tym czym była wojna brutalny z niezwykle brutalny, że to jest, że takie mówienie o wojnie to będzie tokiem takie mówienie, które rzeczywiście przetrwa próbę czasu mnie się wydaje, że po tych już w latach prawie 3040 i ten film w KUB Ricka z tą swoją w nie lubię tego słowa, ale muszę go użyć uniwersalnością jednak z tym takim podnieść spojrzeniem na wojnę z perspektywy dużo wyższe dużo szerszej i jakby więcej mówi o wojnie, mimo że nie był kręcony w Wietnamie wszystko tam jest sztuczne ta sztuczność podniesiona do rangi też pewnego jakiegoś najem środka wyrazu który, który jest czytelny absolutnie dla każdego mimo, że to nie jest wojna, która jest namacalna, która się duża w przepraszam szlakach krwi to mimo wszystko więcej mówi o tym czym jest wojna tak naprawdę niż wszystkie te filmy, które były właśnie jest sensu walne namacalne i i w jakim sensie wypala przez lata cenione jako to to co jest istotą kina jak wiemy co za wojna wiem ze środy była wiemy, że to nie jest kręcone tam to w pewnym sensie przynosi zwykle taki plan ogólny bardzo uniwersalny rocznym jeśli jest umowny test stanu zdrowia jest umowy tak nie jest jednak gdy jest by szybko 1 rzecz mogę przeczytałam gdzieś niestety nie na to wpadła ma bardzo się bardzo się podoba ta ta refleksja, że formy ten czeka w tej pierwszej części jest jak i spacer po galerii sztuki współczesnej oglądamy i z co jakiś dzieło sztuki to jest bardziej taka taka forma wizualna, która ma nas oddziaływać przez to, że to jest wszystko wypreparowane zadłużone w tej bieli czystości i w jakim sensie w na wymagalne i meta nie bardzo lub było to było powiedziane w takim kontekście, że to jest zarzut, a ich myślę, że to jest niesamowity pokazanie, jaki ten film jest jak w ogóle był Kubrick jak bardzo właśnie taka uniwersalność opowieści przez prze no przed przetrwa próbę czasu w ogóle interesująca te takie rozróżnienie między filmem u antylop 1 na jego nazywasz firmami, które były w pewnej politycznej koniunkturze w 1 i anty Wietnam ski tak, a o tym wiemy często są widoki amerykańskim, że już 10 lat wcześniej siedemdziesiątych hala aż bije z Mino w łowcy jeleni znaleźli w tym filmie weteran, który wraca jeśli na wózku i opiekę jeśli jego dawna przyjaciółka uciekł urodzony piątego mienie to jest to należy wyrasta ona jest przecież, więc tych filmów ten był anty wietnamskich było trochę później, kiedy Regan przychodzi do władzy w osiemdziesiątym pierwszym zaczyna odwracać wajchę, ponieważ te firmy w tym wiemy, że to, że forma otarcia, kiedy odpowiedział na czas apokalipsy, a sam stanę Kublik swoi aktor mówił o odpowiedź Rambo i on wie, że oczywiście rolnego w pół żartem jak i nie da to też była była odpowiedzią na alergie to odpowiedzią na całą masę tego popkultura w tej popkulturowej waty tej grupy kołdry, którą tam wytworzono właśnie na tworzącej bohatera nowego bohatera bez Wojak ta kraj wtedy była cała ta seria regionu fotograficzne, czyli właśnie Rambo Firefox względem Jardin zaginiony w akcji Chuckiem Norrisem to był bardzo popularne filmy myśmy wszyscy oni wychowali wezwał HS, bo wtedy była moda na wszystko amerykańskiej w Polsce bardzo popularne w szacunku Blik mówi nie na wojnę zawsze gdzieś Faith no to nawet nie jest efekt jest wciąż jeszcze głupszy od swojej karty bardzo ciekawe, że po kogo sięgnął nie jak persona tę firmę, bo inny stworzył film, który nie miał być filmem tylko w Wietnamie, a że są bardzo mocno wynika z doświadczenia Wietnamu by jak nie są karty należy rozumieć przede wszystkim autobiograficzny na ludziach, którzy są jednak w sensie, że 2 scenarzystów, których zatrudniono mającego bardzo dziwnym modelu współpracy, kto jest fascynujący z 1 strony był to chyba Her, czyli twórca chce go niedawno dopiero wyszły polskiego depesze z jego wspomnienia wojenne, które zostały takimi coś między reportażem powieścią wstrząsające do dzisiaj naprawdę niezwykła bardzo ponura postać, że taka przykra, bo facet zmarł mając 45 lat na zdaje się jakąś taką historię mocno powiązaną z chyba z alkoholizmem poprą w, a on z drugiej strony były jeszcze Gustaw transport, czyli autor wspomnień cieszą te bezpośrednio adaptowane, ale też Bartek zawsze Kubrick zawsze tak pracował właściwie z, bo nie wiem wystarczy sięgnąć po sobie kosmiczną po jego współpracy z Clarkiem to było dokładnie na tej samej zasadzie, że autor, chociaż tam oczywiście ten tekst powstawał równolegle, ale ale, jakby zasada była taka sama, że zawsze on jego podstawą jego jego jego prac jego filmów była literatura on zapraszał niejako twórców autorów tych tych tych powieści reportaży różnych rzeczy do pracy nad scenariuszem, ale zawsze przetwarzał tę w taki sposób, że no ten pierwowzór był gdzieś tam bardzo głęboko ukryty, ale myślę, że w to jest siła też Kubryk każe jednak jego filmy wyrastają z literatury i w jak miała wskazać takie podstawowe jakieś elementy które, które budują go jako jako twórcę to ta baza to odbicie się od literackiego pierwowzoru to jest jedna z tych rzeczy, a drugą tobym Doda humanizacja i myślę, że we wszystkich tych filmach, ale full metal czaka wyjątkowo te 2 elementy się splatają jakąś wyjątkową taką no chciał powiedzieć energia to brzydkie słowo, ale wy splatają się flagą z jakąś jedność, która niesie ze sobą kompletnie nową jakość przez życie weszło słowo, ale to jest nie to jest bardzo ciekawe rzeczywiście z 1 strony mamy 2 ludzi, którzy byli w Wietnamie też napisali w Wietnamie rzeczy wstrząsające i Oli zaprasza na pokład przy czym tak naprawdę np. z Haas formuła się spotkał raz i to właśnie po zakończeniu pracy i okazało się, że nie piekło w pracy to znają wcale nie były fajne, że nie mogliby pisać razem pisali przez telefon pisał w ogóle Her, który dostawały uwagi ładnie kiedyś nazywał to w jednym z opowieści od współpracy mówił, że czuliśmy się byśmy pracowali na taśmie są takiej w fabryce samochodów, gdzie każdy z nas i on hasło dokręca swoje jakieś tam urządzone tego samochodu, a tylko stany Kublik wie jak ten samochód na koniec wyglądać sny w Alte to, że oni jednak bezpośrednie doświadczenie Wietnamu sprawia, że ta, że przy całym uniwersalność tego filmują wcześnie pozostaje bardzo blisko tego takiego bardzo ludzkiego doświadczenia i to w dokumentach poświęconych temu filmowi ludzie, którzy mają, którzy przeszli Wietnamu widzieć test sprawdzisz wiem, że właśnie pluton mają doświadczenie strachu dziś od lęku wojennej tej traumy najlepiej uchwycił Kublik w swoim filmie, ale dlatego, że Kubrick miał nie chwyta Wietnamu jego on na to czym jest istotą wojny to czym jest wojna w ogóle i czym jest WI czym jest dostarczać armii istota armii doświadczeń człowieka, który jest łamany przez system apotem trafia do piekła to interesowało no no no tak tam myślę, że to jest dokładnie o tym i to interesowało dlatego dokładnie tak samo działa to, jeżeli dołożymy do tego Wietnam, chociaż my do tego jakąkolwiek nam się jeszcze znaczenia uważam, że to jest prawda o tym łamaniu człowieka, który trafia do piekła, ale w tym, gdyby się zatrzyma na tym poziomie to by wyszło coś odległego od tak co zrobił Opala mówi coś innego ten człowiek, który jest niby taki łamany on ma już swoje, że tak pan za uszami, kiedy tam idzie jego intencje jego potrzeby jego aspiracje już w pewnym sensie wskazują na porażkę to znaczy on w ogóle ma bardzo pesymistyczny obraz człowieka Kublik Kublik jest raczej takiego rozdania rocznego oznaczony nie ma złudzeń co do ludzkości co do człowieka w ogóle i to ten ta baza sprawia, że tak jeśli taka potwornie przejmujące 4, jakby wyprawa chłopaka, który przecież mówi w którymś momencie ten ten postać, która teoretycznie jest bohaterem, ale tam bohater zbiorowy czy on tam jest ten wątek głównego bohatera tak być delikatnie zaznaczoną, którym momencie mówi, bo przecież jest też próba pokazania tej media za co wojny, że już się pojawiają reporterzy wojenni, którzy zmieniają właściwie wszystko zmieniają rzeczywistość wojenną plan filmowy to zupełnie inna rozmowa dziękuje bądź tłumaczy, że chce być tym pierwszym z sąsiedztwa, który ją zabije mama Chełmie napisane, bo antyki ją i faktycznie zabija tylko co za zabójstwo, kto jest ofiarą prawda artysty by ten moment, które wywraca całą opowieść o sprzedawana mediom sprzedawano jak obywatelom społeczeństwo o dzielnym wojskowych dzielnej armii, która dokonuje wielkich rzeczy tak odbiciem tego co mówisz było to jak jak on wywierał obsady, bo w on w ogóle nie spotyka takich się w rów niewiedza o tym, że nie spotkał z autorami, ale nie spotkał też z aktorami on w kazał przesyłać siedział wagi w tej swojej dziwaczny rezydencji, która była połączeniem takiego nie wiem studia produkcyjnego i jego domu w dosłownie w i kazał przysyłać aktorom kasety wideo nagrywał ich i na czym nagrań, na których oni byli nagrani i na podstawie tego wybierał ludzi, którzy będą najbardziej typowi i tak naprawdę wybrał tylko no no 2 nietypowe postaci w tym cała reszta jest tą masą, która tym mięsem armatnim to jest dokładnie to, o czym mówisz, że on chciał zrealizować historie o ludziach, którzy idą i idą na rzecz w jakim sensie ale, toteż 1 ważnych elementów myśl tego jak Unia w ogóle metodę twórczą, czyli zdarzają się bardzo próbuje odseparować tam oczywiście, że chce ją mieć jak najdalej od siebie, żeby jak naj wyraźniej widzieć, ale jako pewną całość, a nie tylko poszczególne sekwencje czy poszczególne sceny jest taki niesamowity zastrzyk zestrzelenie bo kiedy obejrzałem formy tak tak naprawdę Chrystusowi ten film znowu na mnie gigantyczne wrażenie, że właśnie każdy film publika, kiedy się do niego wraca po raz kolejny w Niemczy coś nagle odkrywasz, ale też jakoś składa pomyślałem sobie ten jest tak genialny, że na pewno ma rację z tym czasem apokalipsy włączy się to gówno zobaczcie co to swoje cienie nowelizować stresujące palnej zwyczaj dysk SD mamy przed telewizorem to jest inny sposób prowadzenia to jest inny sposób uwodzenia inny sposób docierania do ciebie, ale są naprawdę absolutnie wybitne filmy trudno powiedzieć co jest lepsze co co gorsze natomiast niewątpliwie intelektualnie wygrywa Kubrick, bo tam tak, ale ale, ale Coppola działa na tym co, czego w ogóle Kubrick nie dotyka albo dotyka bardzo delikatnie emocji tak na Enei do i za ząb tak jak mówię są 2 spojrzenia na kino 2 różne perspektywy, ale też trudno wartościować trudno, ale zdecydowanie lepszy ten jest gorsza po prostu są inni czy woli pójść do galerii do opery tak, a ale, ale jeżeli czas czasem potrzebuje tego, żeby dotknąć iście emocjonalnie czasem intelektualnie i oni no i tyle tak tak takich takich widzę tak widzę ich opowieść o wojnie w ogóle troszczy się to, ponieważ jeszcze w obsadzie chciałbym też pociąg, bo to jest bardzo interesujące, że nie tylko nie spotyka z tymi ludźmi też potem traktował aktorów to jasne, skąd wzięte jest ich przy wracały do firm obniża się też dokument o wytworzeniu i aktorzy mówili, że on miał bardzo specyficzne metody pracy mianowicie, że w ogóle nie korygował ich gry nie mówił jak ma to zrobić jak nie wychodzi on wybrał sobie aktorów, którzy zajmą lepiej głosowali w danej roli kazał im być maksymalnie w tej roli i kiedy było ich za mało mówił za mało powtarzamy na powtarzał, bo po setki raz jeszcze razem tam scena z pączkiem zważenie pączka przewróconego kantyny miała 30 dubli było, bo o tyle trudne, że aktor, który grał wojskowego ten sierżant do tego, który się rząd czarnym reali Airway on uprawnień wojskowym to nie jest aktor to jest gość naprawdę szkolił Maris dzięki czemu powierzchnia umiał grać nie miał też oszczędzać głosu po trzydziestym drugi w tym się, że on już nie miał głosu ponoć w sam wspominał te trwały natomiast to jest też fantastyczny wybór pokazuje, jakby geniusz publika taką intuicję rozsadza jakość takiego zamiast kazać grać aktorowi pierwotnie miało tak być postawione facet chce robić codziennie codziennie Pierre udziela tych biednych, ale jest i robi też tak kwiecisty sposób, że oni podać na planie często nie wytrzymywali tego jak kwieciste frazy leciały z jego ust, kiedy obrażał tych swoich nie ma też, że pani ze śmiechu jak tak rozumie rachunku myśli na żywo ponadto nie było także miał dialogu zapisał 1 Formuły tylko co ŻUŻEL to całe zmieniały chodziły tam i kwiatki ale bo z wiatrem zaprzeczył tym co powiedziałem przed chwilą w bo z Kuby, kiedy opowiada o tym, czego najbardziej interesuje w kinie w ogóle w metodzie pracy na on z prostą wywozi do Staniszewskiego opowiadał że, że żaden z właściwie nie pisma samego Stanisławskiego kolegi książka o nim myśli o jego metodzie pracy było to, czego od, czego się odbijał, ale też się wydaje, że to jest ciekawe w kontekście tego, że my zawsze podkreślamy, że Kubrick jest taki zdystansowany rzecz jego bohaterowie od decyzji, a jednak oni tam Super zanurza wiesz to jest tak, że pamiętam dokładnie taki, kiedy wyjście na studiach zdradza, kiedy takie opracowanie, które teoretycznie miało być właśnie taką próbą zestawienia metody Stanisławskiego metody Brechta, która teoretycznie wyklucza Ano tak jednak na drugiego ronda tak właśnie by wytworzyć ten efekt obcości może być obok roli masz myśleć nie masz tutaj jakoś odjeżdżać tak dalej efekt sceniczny zawsze ten sam katar działa albo nie co NATO te oto opowieść o teorii to jest coś zupełnie bezzasadnie istotnego nie znaczy to, żeby to było dobrze zagrane nie da się tego zrobić bez emocji niezależnie od tego czy oczy Kubie tam chciał tych emocji czy nie czy chce być zdystansowany czy nie one i tak tam będą, a jest ich wał mamy 1 argument, ponieważ jego drugi, gdy w ogóle zaskoczyło owo z myślą zawsze szlamu Kubryk jako człowiek, który budował filmy intelektualnie nie nie z i właśnie odbudowywał to Bóg wie, jakimi teoriami, a napływ w opowiadał o tym, że jak drugi jego takim mistrzem był przepływ za rok opowiadał to była rozmowa o tzw. rosyjskiej szkole, czyli o montażu obudowaniu historii mówi tak nie te książki ze Stein na wszystkie intelektualne wizyty w gamie to nie interesowało zamiast budowy nadbudówki z wierzby skład skład kawy na ławę jasna montaż nowych prosty tutaj działają rzeczy najprostszej najmocniejsze właśnie emocjonalny to jest i dobrobyt to jest mój mistrz i tam domy się wydaje czeka tam to kto jest potwierdzenie tego co powiedział, że co tam te wszystkie teorie ważne jest to jak jest efekt teraz myślę, że może Kubrick po prostu taki chory tego efektu, który chce osiągnąć dążył do perfekcji i różnymi metodami może, ale zwrócił uwagę, że jak patrzysz na jego filmy to tam czegoś bardzo wyrafinowanego eksperymentowania z montażem nie ma tam jest jednak bardzo prosto Jakub Gudowski na pokazać w prawej rurowe z, która na obrazie nie będę tutaj przykładów wytaczać ale, ale tak wojska wolała ma rację i ale widzi np. ja bym powiedziała, że jego metoda pracy jak, jakbyśmy kazał wybierać z powiedziała, że to jest bardziej brak niższy niż Stanisławski jednak nie ja myślę, że to absolutnie jest bardziej brak to pewnie da się w ogóle uzasadnić, dlaczego tak akurat na to, że chodzi mi o to, że nie ma dobrego performansu nie ma dobrej dobrego aktorstwa bez emocji niezależnie od tego czy będziesz próbował osadzić w tej estetyce Brechta czy Stanisławskiego ten element tworzywo zawsze to samo więc, jakby w gruncie rzeczy finalnie nie ma różnicy prawda, więc to, że on myślę, że to wszystko co powiedział nie ma tam żadnej sprzeczności, a do tego zmierzam, ale tak zdaje się to ciekawe z takiego punktu widzenia z k wy, gdyby teraz, jakiego myśl absolutnie się z tobą zgadzam ale, ale myślę nawet, że ta emocja tam jest tylko oczywiście, że nie czy jestem przekonany, że właśnie po myślę, że brak też on po to, wprowadza dystans, żeby te emocje się nie wylały zanadto tych emocji tam mnóstwo jest po to, żeby się zdyscyplinować tak w pewnym sensie nie dać informować tak zupełnie, ale to nie chodzi o to, żeby usunąć przeciwnie ja się nawet zbiór wypadkach chodzi o to, żeby podbić, kto mi powie, że nie ma emocji w wyjaśnieniu, kto powie, że nie ma emocji Berlin zdalnie to jest podszyte jest właściwie to jest bardzo emocjach tylko one są inaczej wydobywamy Inter Barca jest powściągliwy, ale tak oszczędnie, że wie, kiedy należy tę powściągliwość sobie uruchomić tutaj też wspólnota budżet te finałowa sekwencja to jest wstrząsająca ja przyznaję, że przed audycją obejrzałem podobnie, ale wcześniejszy sens to było jeszcze kilkanaście lat temu tego filmu zapamiętałem 1 sekwencję tak jakby kadr kadrze prawie tą finałową był zaskoczony, że to jest też komisję go, więc nie przekonało to naprawdę tak wygląda aż tak dobrze zapamiętałem, a teraz ty finałowej sekwencji i państwo zapewne widzieliście nie cud będzie spojler, ale jest to taki sport do filmów z 40 lat, więc i, kiedy bohater z bohaterowie znajdują snajpera, który okazuje się ma wietnamska dziewczynka dwunastoletnia, którą oni zabijają ości należy umiera bardzo długo umiera i prosi o to, żeby zostać, żeby ją dobić i tam w tej scenie po pierwsze, nasz bohater strzela i zabijają to jest jego pierwsza śmierć której, która zadaje, ale w pierwotnej wersji scenariusza tam był dalszy ciąg co znaczy bohater czy jest zwana Schwarzeneggera taki osiłek, który gra, ale Adam Bolt im on w tym Sojuszu ucinał głowę i wyrzuca za okno na planie dopiero kiedy nakręcono tą scenę chce jej dżoker strzela osób wynika, że nie będziemy kręcić tamtego ujęcia i nie potrzebujemy go do Senatu się skończyła były tutaj mamy wszystkie emocje ręcznie w uratowaniu człowieka paradoksalnym, a wcześnie o jakimś częściej zostało uwzględnione i nie wiadomo, aby ta śmierć w pełnym sensie go moralnie wynosi jednocześnie, pogłębiając w tym w bardzo jednoznaczną sytuację wielu doskonale to jest moment emocjonalne napięcie żadne odpływali głowy wyrzucanej przez okno nie, ale też, że to jest też cech takich właśnie bardzo dobrych reżyserów, że oni umieją wyrzucać swoje pomysły nie rozumieją siebie samego cenzurować ciąć już wiedzą, kiedy ten naddatek będzie po prostu niszczył a kiedy może ewentualnie coś dopowiedzieć, a jednocześnie to jest niezwykły bieg ile ta pieczołowitość w tym jak ta finałowa sekwencja chce mówię, czyli rozgrywająca w takich gruzowisko właściwie takich wśród płonących budynków tam decyzji w bardzo długa sekwencja tego polowania na snajpera co wiąże się z tym, że bohaterowie zamysłu 6 żołnierzy Puszcza ogromny salwy pocisków jakąś głupotę stawia budynek wraz z napraw i aktorzy sami w tym dokumencie poświęca realizacji myślę, że to strzał nie skończy, że to się niegdyś wydawało się skończony w miesiąc, jeżeli zatem pierwszą murkiem, bo po każdej po każdym dublują robi dziury w tej ścianie potem trzeba co tydzień zaś falować da się wysoko, więc chodzi o każdym z przodu w ujęciu musieli jak widzą oczekiwać wraca na ten plan znowu to samo miejsce i to zupełnie niezwykła jest niezwykła historia tego jak ten film powstawał rzeczywiście, ale im część tego się, że czym zgodnie z waszymi to opium jak pamiętam byłem zaskoczony, kiedy dowiedziałem się w imionach nie powstała w Wietnamie, że został zachęcony całkowicie rozpalił w Londynie, gdzie po prostu tak, że przywieźli te palmy dla mnie to było najbardziej pasjonujące przyjazna kosztowała 1000USD przewożono palmy wśród budynków, które po prostu były tak do wyburzenia lista jest sobie z nich położony 30 o to czy to jest czytelne, że to jest umowne tak dla mnie rodzajem są nie zaś przekonany, że to jest to było kręcone świętami pamiętam jak nam tu pierwszy, ale ja byłem na czym to nowe może przesadzam, ale jak obejrzeć 3 czas apokalipsy np. to tam widać coś co co może morze morze na pierwszy może może tego nie widać, ale to czuć tam jest światło Azji, bo o ustroju intensywne ciepłe natomiast tutaj to jest to jest światła Europy zimne i to nie chorują te palmy nie chodzi o o to, że tam jest roślinność chodzi o to, że tam światło nad coś po prostu nie pasuje, bo ja myślę, że tu w ogóle nie chodzi o to czy to jest naturalistyczne czy nie naturalistycznego ten o ten element, że czujesz jako widz, że to nie jest ten świat, że coś tutaj zgrzyta to jest stanowione to prawda to jest to jest bardzo dobra obserwacja, ale też miałem wrażenie, kiedy oglądałem takie, że scenografia kłamie, że to jest duża scenograf, że mówisz ja widzę scenografię, że widzę te sztucznie wykreowane napisy na budynkach, że widzę te ten gest zabiegi, które mają uczynić to rzeczywistość taką bardziej azjatycką to to nam nie robiło wrażenie, że to, że tak na rozprawę żywego miasta tam nie ma tylko są właśnie jakieś gruzy rumowiska, które się przemieszczają takie kosmiczne wręcz przemieszczają ci ci żołnierze te sekwencje, w których oni brną właśnie w ten takich wyburzony świat one są niesamowicie nakręcone co znaczy to co tam jest na poziomie właśnie ruchu kamery i montażu jakiegoś takiego symetryzmu wania tego chaosu jest dość nieswojo niesłychane natomiast ja nawet nie wiem czy jestem chyba nawet nie zadawałem tego pytania, gdzie to jest krajowe nie mieć takie poczucie, że jak i za jakiegoś rodzaju temat tematem, który on zadaje jakimś pytaniem, które zadaje nie do końca, jakby w ogóle nie przychodziły do głowy tego co niemiara ja myślę ja myślę, że on, że jego sety założeniem było to, żeby widz w ogóle nie nie zadawał sobie pytania, ale czuł obcość czuł jak Dysona dość złoży go jak mnie, że coś tam to są rzeczy, które ze sobą się dziwne jak nie nie pasują, a i Kubrick i i Olivier stąd i potem zupełnie innym filmie, o czym zupełnie innym, ale teren Malik w cienkiej czerwonej linii oni chcieli, żeby widz poczuł to się zanurza w tamten świat i to jest różnica to prawda, ale wykazują wysoką coli tak mu elfy mówię mówię, że Coppola chciał żeby, żeby także będzie Wiktoria przepraszam kogo oczywiście miałam na myśli Opole, że Coppola chciał, żeby się, żebyśmy zanurzyli Kubrick chciał, żebyśmy poczuli, że jesteśmy w jakiejś obcości tak tak tak tak by tego wytłumaczyć poza tym wszyscy twierdzą, że po prostu bardzo jeszcze określić nigdzie w celu może nie lubił latać samolotem oczywista, ale w wieży niewiele to przeżycie to jest dodajmy, że tak jak trzeba tam zwierząt pan po 1000USD sztuki tak bardzo rozbawiła historia czołgów, które pojawiają się w tym filmie są stale 41, które ponoć dostarczy jakiś belgijski wojskowy, który był wielkim fanem publika zgłosi rząd załatwił zawarte w aspekcie chciałbym uzupełnień w kapitale tej historii wzrost z po realizacji tego jednak było, które często budowane w takich relacjach trochę fanowskich wręcz na to ja bym chciała polecieć niem czy widzieliście na fikcję jest włoski film o kierowcy, który był Włochem z pochodzenia kierowcy bryka bardzo ciekawe też nagradzany to taka propos już w dziwnych rzeczy, które siedziały gdzieś wokół jego życia niestety nie pamiętam tytułu, ale nagrody zdobył wszystkie możliwe we włoszech dla najlepszego dokumentu jeśli chcę wspomnieć, bo mówiące o tym, że bohater trochę zbiorowej faktycznie tak jest czy filmie, ale jednak mały w tej spotkaniem aktorski mamy 2 postaci to się wyróżniają tak w Polsce są ma się Marin wybranych szalenie wówczas wielką gwiazdą i też nigdy później moim zdaniem nie został w takim wymiarze ten film mógłby sugerować, że ta taka jest trochę nie spełniła natomiast to co się wydarzyło niezwykłego to jest dla mnie rola Vincent donosi to jest niesłychane, a który został w ogóle z castingu vany tylko dlatego, żeby kumple ma się rodzinę mówi powiedział, że słucha szukają rektor wyższej taśmy wtedy pracę jako barman nagle się z celów chaosem w mundurze wojskowym wysłał, po czym dostał polecenie, żeby przed 30 kg i stworzył nagle role, które ten film przez przez pierwszą połowę potrafił porozumieć to jest bardzo wyraźnie podzielony na 2 części pierwszą chcę się około 50 minut rozbiła się w koszarach wojskowych i później mamy to wszystkie sekwencje wietnamskiej aż do końca nie więcej na pół, ale troszkę dłuższa jest część wietnamska natomiast z donosi gra tylko w tej pierwszej części takiego opóźnionego intelektualnie lekko tenge owego żołnierza, który jest ofiarą przemocy ze strony przełożonych i też legły u przełożonego napuszcza na niego jego współtowarzyszy fascynująca rola, jakby to i tak to zrobił będąc w świat motorem niezwykłe jak jak wyciągnąć w tej Polsce jeszcze trochę psychopaty, a trochę nie winią właśnie ta kluczowa, bo to jest postać traci mówi, że można zawsze w każdym obudzić Psycho pan jak go będzie bardzo długo wywoływało to w końcu przyjdzie i nigdy nie wiesz, jaką zapłacić za cenę to jest o tym co właśnie Kublik mówi on rząd mówi to, że my sobie tworzymy świat, w którym jest armia tak znacząca, a kult weterana tak ogromny nas okalecza w sposób tak, na który nawet nie mamy oka jest to, że jakby ten główny ten ten ten pułkownik czy sierżant, jaką się nazywa, które tak bardzo wierzę w tych swoich wojaków, jeżeli prawdziwie stworzy on nawet przypuszczać, jakiego stopnia to zagraża to w ogóle jest ze składu to jest na dialogowe to jest akurat to tylko Kublik mógł to zrobić jak obrazoburczy publika to jest coś niezwykłego obrazu twórczość to rozmów takie obrazoburcze się tak inteligentna trial w scenie chce nas przemocowy się rząd krzyczy o bym tego intelektualnie opóźnionego ucznia, że co łączy ze sobą Oswalda jeszcze jakiegoś człowieka zamordował kilkanaście osób jako w akcie terroryzmu właściwie ją chwali się, że wszystko by nasi ludzie tutaj Maris my nauczyliśmy strzelać, ale te to Kuba mówi, że to wzbudzanie psychopaty w każdym wzbudzanie temu odnajdywanie bestii to też motyw, który się rubryka przejawy mam wielu firmach by przywołać lesznianie na pierwszym to jest czysta sam bohater oczywiście postawiony w innej sytuacji i próby i zupełnie jakby inaczej budowle generalnego jak pomarańcza mechaniczna pomarańcza mniej dni był tam to jest motyw, który łamów widziałem, że obsesyjnie nawet może za duże słowo, ale wraca KUB Ricka kilka razy w jego Kozią są tak całe Chiny jest trochę obsesyjne w tym sensie, że też się pomyśli o tym, że 13 filmów, które zrobił 68 wojenne jego debiut, który bierze on mógł chciał zniszczyć chciał zniszczyć taśmy dziś strach pożądanie pięćdziesiątego trzeciego roku amatorski film, który nakręcił za własne pieniądze zrobiły się jako fotograf nie prawda były, więc jego tatusia albo wspólnych wykazuje, że za łby się to o 4 istnieje już DRAM jest to bardzo ważny element zresztą tym filmie są wpływy, które tutaj się powtarzają takie schematy fabularne oczywisty nie mocy spotkania z kobietą, które w każdej chwili wojennym jako pamięta kluczowy uruchamiające wydarzenie, że to jest niezwykle się on będąc jeszcze kompletnie nie ukształtowano reżyserem już miał przeczucie pewnych tematów, którego będą też ich zgłębiał konsekwentnie powinny i rzeczywiście ta obsesyjna się kina też moim zdaniem przesądza o tym, że te filmy są rzeczy są ta też bardzo tematycznych, które bardzo bardzo bardzo jest za to też właśnie takie, że nie tylko na poziomie kadry, bo to państwo znajdziecie wszystkich klubowych wiemy mówimy oko co daje kompilację kadrów z filmów publika pokazują symetryczną kadrów byłby to sam sobie imponujące, a też zestaw motywów pewną powtarzalność intelektualne filozoficzna tego kina to jest coś zupełnie niezwykłe absolutnie moim zdaniem rzeczywiście da się rozrysował wręcz na wykresie, kiedy on umieszcza Kontrapunkt w jaki sposób to robić np. z 1 strony co się dzieje w tej pierwszej sekwencji, która odbywa w trakcie szkolenia mamy tego sierżant tak wychowawca tego pojęcia jak nazwać, które cały czas używa takich homoseksualnych skojarzeń buduje taki klimat jeśli coś nieprawdopodobnego napięcia seksualnego bardzo nieprzyjemnego molestującego za chwilę mamy taką scenę, w której niby nasz główny bohater był próbuje w pewnym sensie zadbać tak biednego chłopca, który nie do końca wie co się z nim dzieje co się wokół niego dzieje, którego gra dano do ofiar ze za Finna mundur zakaz scena jak nie wiem żona mąż matka syn jest właśnie zakaz sceną pełną ten obraz pełen czułości i bardzo w gruncie rzeczy miłosny co się dzieje w tym kontekście nieprawdopodobnego nadużycia na poziomie językowo to jest tak to jest właśnie obrazoburcze to co powiedziałeś jest to, że on potrafił skontrować kadrem opowie, która toczyła się gdzieś w warstwie audio w ścieżce dźwiękowej także to po prostu aż krzyczało on wydobywał jedno wydobywa drugie to są niestety on miał niesamowity talent do tego i połowa jego filmów jest tak zbudowana i w ogóle nie ma on nie potrzebuje krzyku, żeby coś takiego zbudować ziemię o to że, że 1 króciutka scena jest tak samo Super mocna jak te przemocowe trwające w nieskończoność czy kolejne sceny testy niesamowita jako mojego ma on ma umiejętność właśnie wmówi, że Kontrapunktu ja bym wymieszaną odpowiedziała, że takiego zderzenia wielkich scen z małymi Hess znaczeniowo równie ważnymi jak jak i jakie ma słuch filmowy, jakkolwiek dziwacznie brzmi, ale jako umiejętność dostrzeżenia małych historii zresztą świadczą o tym to co mówisz o o tym finale to jest dokładnie to samo mógłby tam zrobić za dużo, ale tego nie robi, bo rozumiem, że nie trzeba wielkich słów, żeby powiedzieć Super skomplikowane rzeczy to jest jedna z tych cech Kupczyka, który wyjątkowo się tak jak jest to co nie wiem co się dzieje w Barrym zdaniem prezydenta wszystkie dialogi Franek sceny bardzo często głęboko komiczne nagle de taki kadr jak spółki Inter Rao wzrostu taki pod pełnymi żaglami prawa, które idealnie imituje te sceny rozdziela zarazem zupełnie jeszcze dodaje jakoś napowietrz, a tą historię z wykorzystaniem muzyki tutaj w full metal Jack tych piosenek, które są trochę ironiczne nowe ryzyka z o myszce Miki w zmierzono się zrobi tego i on w okresie nie boi takich w takich takich kontrastów, ale jednocześnie te kontrasty są dużo bardziej wstrząsające niż, gdyby mówił w jakikolwiek inny sposób, ale właśnie też Zobacz co on mówi, bo to jest niesłychane, bo on w pewnym sensie tą płytą właśnie o dzielnych wojaka wpływających na myszce Miki i pokazuje co o nich myśli tak co myśli o całym tym biznesie wojska, więc co myśli o armii i to nie jest właśnie pękające horror horror z kopalni, który też robi kolosalne wrażenie to zupełnie inne to jest to przebicie tego balonu to jest to rząd na końcu musi powiedzieć, że absolutnie jesteśmy wieśniakami po prostu bandą idiotów koniec jest scena helikopter owa, w której towarzyszących głównemu bohaterowi taki osiłek z wielkim karabinem strzela do rolników na polach, więc tam mnie i 8 pytań, że jakoś strzelać do jak też zabijać więcej dzieci łatwo, chyba że czekają na nagle mamy coś jest uderzeniem całymi w ogóle weterana nie to jest raczej z tym dla to było dla mnie najbardziej takim, jakiego zapamiętamy czy może jeszcze inaczej ja po prostu kiedy widziałem ostatnio jest film mnie nie miałem pojęcia o tym, jakiego stopnia w Stanach Zjednoczonych jest kult weterana kult armii, jakie to ma znaczenie to jest ważne jak to jest wszyte w całą strukturę społeczną teraz już to wiem, więc to dopiero pokazuje jak sobie właśnie Kuby pozwala na to, żeby pewnymi tematami tak twarzy wtedy też jak mówił na początku audycji to była taka sinusoida tych filmów nawet firmy antywojenne zaś siedemdziesiątych tworzony przez ludzi z tego kraju kort kontrkultury czy właśnie hala by powrót do domu nazwał ten film, gdzie John Voight grało weterana na wózku radzie fundacji jego przyjaciółkę wcześniej opiekuje to nawet tamte firmy nie pozwalały sobie na uderzanie w Beach weterana tak to była pewna jednak świętość potem Petera został wniesiony przez organ fotografie na piedestał najwyżej tarze, ale tutaj uderza oczywiście świętości do świętości też i ze strony weterana drugiej już religijny czy on tutaj w system dialogi są takie, że nie daje zdecydowanie krajowa rada wyczynami zainteresował naszą edycją, ale tam cieszy jedno z kluczowych scen konfrontacji sierżanta z lokalem dotyczy miłości matki Boskiej tak serio, jaką reakcję fizjologiczną wywołuje widok sprawnych Murray jest pana Boga no w mato podtekst erotyczny zmienić lidera wszystko profesor pierwsze igrzyska mówi ten facet to są po prostu tak obrazoburcze bluźniercze teksty już nie tak tak poznawczy zwany w tym filmie, o ile nie aktor strzeże los publika kojarzy się z takim rodzaju właśnie brak troski przesadnie wysokiego komizmu wręcz tak full metal Ahed przez lata jako myślałem myślałem o nim, że jest aż tak napakowany tym właśnie prześmiewczo ością dach o takim znaczeniu, że w ogóle wersję jego firmy są z przekroczenia, ale to nie jest ich celem o przekroczenie jest w pewnym sensie elementem może prowadzenia pewnej myśli, ale to nie jest także czas zaszokować albo być obrazoburczy nie on coś zupełnie inny był bardzo nie koniunkturalny w tym są co myślał o świecie nawet nie w tym jak to pokazywał tym co myślał wreszcie trasie edycja wszyscy zgodnie chwalą człowieka głównie znosi stres rdzeniem jest arcydziełem nieobecne w czasie bessy niesłychana ganią, zwłaszcza oglądam filmów już 16 prawda 6 chyba jeśli nie 8, ale 6 na pewno 76 to są takie totalne arcydzieła, o które reżyser ma taką statystykę takiego, ale te, które są arcydziełami to zazwyczaj też nie schodzą poniżej pewnego poziomu nie były tez każdej interesujące każdy można rozmawiać można je analizować na różne sposoby można używać różnych kluczy, ale też test to co nie wiem czy upadły na antenie czy poza anteną rozmawialiśmy o tym, że kolejna lektura tych filmów w ogóle nie jest problemem przynosi taką samą satysfakcję można je oglądać czy wiele razy i ciągle w nich coś znajdować w to jest to to jest siła te świadczą o tym, że Kubrick był geniuszem, bo pokażcie mi reżyserek w pewnym momencie nie zaczął zjadać własnego ogona tych filmów nie zrobił jakoś Super dużo, ale też nie umarł młodo, bo on wie, bo tak jest i to ile to jest to jest o każdy jest inny każdy gra z jakim gatunkiem, a Hannu się żadne to jest niesamowite rejestrowym wraz z rejestru każdy film jest inny z absolutnie być może ten temat wojenną wraca podział rząd raczej temat przemocy wraca w ogóle, że on się z tym głównie postać mierzy natomiast to jak niesłychanie i on o skacze między estetyka mi tematami jak mu to wszystko wychodziło to jest jakieś naprawdę, ale 1 nowy poszedł nawet odpowiedziała pomiędzy pomysłami nawozu i z jaką eksperymentował z firm bez bez światła sztucznego, proszę bardzo, film, który w Barrington film, który jest oparty wyłącznie na przedziwnych efektach specjalnych i budowaniu scenografii kręcony przez wiele lat, czyli Odyseja kosmiczna, proszę bardzo, przeżył, gdyby te firmy ze sobą zestawić to to w ogóle nie przewiduje, że to ten sam człowiek Groteska satyra gorzki gorzki film o rzeczywistości bomby atomowej, proszę bardzo, prezenter strony wiąże strony, ale i tak można każdym z nich powiedzieć tutaj oczywiście te firmy mają jakieś wspólne źródło wspólny mianownik gdzieś jakoś jak jakiś 1 element Boże Lśnienie zapewnia na jednym z najwspanialszą jego filmów ale, ale gdyby, ale one są tak dość tak od siebie różne, żeby nie wydaje, że geniusz publika polega właśnie nad jego autorska jednocześnie że, wykorzystując podobne elementy tworzyć kompletnie inne no tak zarysowania oraz wszystko prawda, a zarazem znowu jest właśnie to bardzo mówił jak trudno zresztą na to nie zwrócić uwagi, kiedy ogląda to sekwencje kończącą pierwszą część full metal czaka, czyli tą scenę w toalecie, która się kończy przelewem krwi, które taka nieprawdopodobnie mocno to co tam gradu nastrój rozmów w ogóle obozie nie zapomina się tego to są bardzo podobne rzeczy, które robi z twarzą potem Jack Nicholson w w Lesznie New i one są naprawdę bardzo bardzo bardzo mocne bardzo mroczny czas jakby w wydobycie tego samego elementu jak już takiej dzikości z z tych mężczyzn, którzy tam przed kamerą próbują jakoś przeleżeć nie są niesamowite, ale też śmieje się z docenić to jak on ma wpływ w ogóle na budo nam opowiadania obrazem do jego nie wiem skoro już rozmawiamy o ciśnieniu nie mówi ten naprawdę niesamowitej jazdy, które później wielu chciało powtórzyć, ale jakoś zawsze było wtórne do tego co proponował i w właśnie wykorzystywanie tej sztuczności jak tego elementu w generacji filmowej to zawsze tak się zastanawiam, dlaczego tak często mnie nuży różne rzeczy i dochodzą doszłam do wniosku, że rzadko rzadko kiedy filmy są filmował bryka to jest po prostu istota kina, owszem, tam jest historia w 1 filmach bardziej jest skupiona na historię w innych mniej jest opowieść jest jest to tata tak literacko w jakim sensie, ale też jest taka forma filmowa, której tak strasznie brakuje i można mówić to jest dobra związane właśnie ale czego wystaw właśnie właśnie właśnie to jest bardzo dokładnie się o tym też pomyślałem, kiedy oglądałem teraz te filmy to jest także od ma się przekonanie, że Kubrick doskonale wiedział, dlaczego jakiś przestrzeni kamera ma wykonać ruch, dlaczego winny pozostać statyczna doskonale wiedział co to będzie znaczyło, jeżeli mamy statyczny obraz rząd doskonale wiedział co będzie oznaczał Travel kamer co z nami zrobi jako odbiorcami albo może nie wiedział, ale czuł miał doskonałą intuicję w tym sensie to co mówi słuchu jest bardzo adekwatny to znaczy on ewidentnie stosuje takie środki, które działają na zmysły w taki sposób one rzeczywiście wyrażają głęboką treść i nie stosuje natrętnie, ale teraz mamy ewidentne zakochanie się w trikach firmowych bez zrozumienia tego co one nam dokładnie dać i po co fakt z absolutnie trafiasz punkt tak też dokładnie to lubię trafiać spółki, które lekarzowi jednostkach od 3 ich etap to jest dobry dobry od jutra tylko dla foto kup Radia państw ku Pekum od tych w Jakub Janiszewski Joanna Malicka bardzo też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA