REKLAMA

Motoinwestycje

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2023-02-24 07:00
Czas trwania:
50:07 min.
Udostępnij:

Wiele zmiennych decyduje o cenach aut klasycznych i zabytkowych. Od historii konkretnego modelu lub jego właściciela, po modę. Ten, kto potrafi się w tych zmiennych odnaleźć, może jednak zarobić więcej i często szybciej niż na złocie czy nieruchomościach. Rozwiń »
2'02" Piotr Sielicki — o polskich kolekcjach
9'43" Piotr Życzyński — o zasadach inwestowania
20'52" Dawid Kostrzeń — o ubezpieczeniach
30'42" Przemysław Grygiencze — o aukcjach
39' Jakub Pietrzak - o inwestycjach w nowe auta Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobre ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania i inwestować można praktycznie wszystko obok tych najpopularniejszych obszarów jak nieruchomości złoto czy giełda są też alternatywne zarabiać można próbować na alkoholu klockach lego na oczywiście na samochodach motoryzacja daje szansę na potężne zarobki jak bardzo potężne z opracowania przygotowanego przez dziennikarzy biznes daj wynika, że osoba, która kupiła zabytkowe auto w 2007 roku mogła na Rozwiń » nim zarobić po dekadzie nawet 404% dla porównania w tym samym czasie inwestycja wino dałaby zwrot na poziomie 150%, a złoto 190% szacuje się, że światowy rynek od klasycznych jest wart dzisiaj około 30 000 000 000USD to są bardzo ostrożne szacunki, ponieważ kolekcjonerzy nie zawsze chwalą się tym, że właśnie kupili ci sprzedali jakiś samochód coś tam jednak wiemy zapytam tak ile państwa zdaniem kosztował najdroższy samochód świata oczywiście taki o sprzedaży, którego jamy, bo została zrealizowana przy użyciu aukcji dla ułatwienia dodam, że był to Mercedes SL z lat pięćdziesiątych i to bardzo bardzo unikalne, bo na świecie istnieją tylko 2 takie auta powiedzmy, że pytam o kwotę w złotówkach całują państwo bardziej 30 000 000zł 50 000 000zł, a może 200 000 000zł ten, kto pomyślał o 200 000 000 pomylił się to ponad trzykrotnie auto poszło w maju tego roku za 135 000 000EUR, czyli po dzisiejszym kursie niespełna 650 000 000zł kwota robi wrażenie, ale od razu uspokajam zarobić można również na autach zapięć 10 000zł zaprasza na kilka rozmów o rynku od klasycznych oraz o tym jak co na rynku motoryzacyjnym można inwestować będzie też o tym co trzeba wiedzieć by móc robić i ile da się na tym zarobić w Polsce pół jak duży jest Polski rynek samochodów klasycznych pytam o to Piotra chińskiego eksperta motoryzacyjnego pasjonata klasycznej motoryzacji oraz byłego wieloletniego redaktora naczelnego magazynu Classic auto w porównaniu do zagranicznych rynków ten Polski jest tak naprawdę bardzo jeszcze młodym rynkiem, więc nie jest tak duży jak niemiecki francuski czy np. ten w stanach Zjednoczonych z oczywistych względów natomiast jego poziom cały czas bardzo rośnie, bo początek zagłady klasykami inwestowania w klasyki w Polsce to było tak naprawdę zamiłowanie do samochodów z okresu PRL-u, bo to jest bardzo częste tego, że wspominasz te samochody z nostalgią lub tak naprawdę mercedesy, które zawsze w Polsce też w czasach PRL-u chodziły za samochody najlepszy i takie, które każdy chciał, chociaż raz w życiu mieć teraz to wszystko wygląda już zupełnie inaczej mamy różne nurty tego rynku są oczywiście osoby, które cały czas zbierają kolekcjonują samochody właśnie z okresu PRL-u i to nie tylko polskie, ale też całego bloku wschodniego natomiast jest coraz więcej osób, które weszły na ten albo starają się wejść na ten najwyższy poziom i z drugiej strony mamy właśnie piękną kolekcję samochodów włoskich niemieckich francuskich, ale z tej najwyższej półki, czyli np. Ferrari czy Porsche gdzieś wyczytałem w internecie, że obecnie najdroższym samochodem na świecie może inaczej samochodem, który został zlicytowany najwyższa suma do tej pory się stało w maju zeszłego roku jest Mercedes 300 SL RO został zlicytowany za 135 000 000EUR głos przewraca się w głowę ta suma czy w Polsce są takie perełki są w garażach stodołach pochowane może nie aż tak drogie, ale drogie samochody tak oczywiście to jest jakiś tam rekord aukcyjny też do tego chciałbym tak dodać, że dużo transakcji jednak odbywa się też poza rynkiem tych oficjalnych aukcji, więc kolekcjonerzy między sobą często kupują sprzedają samochody za jeszcze wyższe sumy, ale tak w Polsce mamy na pewno kilkanaście takich samochodów, które są absolutnego topu na świecie i gdyby pojawiło się na takiej aukcji, toteż osiągałyby bardzo wysokie sumy wiemy co to są auta, jakie to są to są auta włoskie niemieckie głównie są auta niemieckie oczywiście są też mercedesy często przedwojenne samochody natomiast coraz bardziej w Polsce też rośnie takie zamiłowanie do tych samochodów tzw. plakatów, czyli to co wisiało nad głowami ich obecnych właścicieli, gdy byli dziećmi gdzieś tam nad łóżkiem w pokoju mieliśmy samochody serii tych takich Super darów, które najbardziej wzbudzały emocje i takich aut też mamy w Polsce coraz więcej często są to samochody naprawdę wyjątkowe, bo to wyjątkowość klasyków można oceniać nie tylko samym modelu wersji, ale też o tym, jaką mają historię czyli kto był pierwszym właścicielem, gdzie później się znajdowały, jakim zbiorze takiej kolekcji i takich aut naprawdę w Polsce też przybywa wiemy, że w Polsce są kolekcje hałd z PRL-u których pan wspominał, ale jest wiele innych kolekcji, które nie zawsze możemy zobaczyć ewentualnie ona pokazać te kolekcje w Polsce tak naprawdę można by było podzielić na takie 3 grupy, czyli mamy takie otwarte kolekcje, które często są elementem jakiegoś prywatnego muzeum, które po prostu można mój agent odwiedzić zobaczyć te auta na żywo z bliska są takie kolekcje, których właściciele nie ukrywają, że mają samochody natomiast nie udostępniają wszystkich naraz gdzieś tam publicznie tylko można spotkać wybrane auta z tych kolekcji na konkursach elegancji na wystawach samochodów zabytkowych na targach i wtedy, jeżeli wiemy kogo mniej więcej należą no to można też mieć w głowie po prostu ten zbiór kolekcje danej osoby no jest oczywiście grupa kolekcji nazwijmy to niejawna wiedzą o nich w tych samochodach wybrane osoby natomiast te kolekcje naprawdę wzbudzają podziw i są jeszcze jakąś przemyślaną kolekcję samochodów, która też często naprawdę robiłaby wrażenie na Zachodzie no i tutaj mamy też taki podział, że co są kolekcję Mono markowe, czyli ktoś np. specjalizuje się w marce Porsche czy Ferrari zbiera tylko samochody danej marki, a są też kolekcję zbiory NAC samochodów włoskich czy tak jak pan wspominał np. z okresu per panie Piotrze moglibyśmy spróbować oczywiście będzie trudne, bo nie wszystkich samochodach wiemy oszacować wartość rynku klasyków w Polsce to niezwykle trudne zadanie, bo tak jak, więc zapewne nawet ja osoby z branży nie wiedzą wszystkich samochodach, które na tym rynku się znajdują, ale przy tym co wydarzyło się w ostatnich latach takich samochodów w Polsce przybyło to na pewno są to miliardy złotych dziesiątki na pewno jeśli nie setki no to trochę pan zaskoczył a jakie perełki takie LM samochody, które wiemy, że są w Polsce są w posiadaniu polskich kolekcjonerów polskich inwestorów, jaki najciekawszy model pan zna pan widział można z różnych grup samochody przedstawić, ale jak chodzi o samochody przedwojenne to jest to np. Mercedes Syska, czyli taka niemalże wyścigowa konstrukcja z okresu przedwojennego mamy bardzo wyjątkowe dla bogini kucharz, którego pierwszym właścicielem był sam Ferruccio lamborghini, czyli założyciel marki, więc to jest absolutnie unikatowa rzecz w tej samej kolekcji znajduje się też model Flying Star, który tak naprawdę jest wyjątkowy, bo nie było nigdy oferowane przez lamborghini masowej sprzedaży dosłownie można znaleźć 2 sztuki takich samochodów w także ten rynek i ta różnorodność samochodów, które na polskim rynku się pojawiają jest naprawdę bardzo się rok również, że polscy kolekcjonerzy bezwstydu mogą pokazywać się na zagranicznych pokazach targach czy nawet aukcjach tak takich osób jest zdecydowanie coraz więcej nie wszystkie one chcą się pokazywać, więc pewnie wielu tych samochodów szeroka publiczność nigdy nie zobaczy, ale zdecydowanie jest to pokazać, jeżeli byłaby taka konieczność ten pierwszy kończymy powoli, a na koniec jeszcze jedno pytanie na moim łóżkiem jak biegają do podstawówki wisiał plakat, na którym był wielki biały lamborghini Diablo co wisiało na Pańskiej Uścia u mnie zawsze królowały samochody marki Porsche, więc było na pewno 911 turbo, ale zawsze też Ferrari 40 wzbudzało takie moje ogromne uczucia czy rozumiemy, że jeżeli uda się panu wygrać w lot to pewnie bardziej w tą europejską edycję tam jest więcej do ogrania to jedno z tych aut zagościło w pańskim garażu tak zdecydowanie dziękuję za rozmowę naszym gościem był Piotr Sielicki dziękuję do usłyszenia na kolejny gość również związane z magazynem klasy auto Piotr Rzepczyński jest jego współwłaścicielem, ale jesteś kolekcjonerem samochodów zabytkowych prowadzi także hałasów klasy do klasyków specjalizujący się w sprzedaży unikalnych samochodów na całym świecie pytam go o to co na motoryzacyjnym rynku klasyków jest najważniejsza unikalność unikalność unikalność 1 słowem, inwestując samochody zabytkowe, inwestując w ogóle samochody bardzo ważna jest, abyśmy zwrócili uwagę na atrakcyjność danego samochodu oraz jego niepowtarzalność unika czyli, jeżeli mówimy auta, których powstało niewiele egzemplarzy i są one mocne silne do wtedy mamy pewność, że taka inwestycja prędzej czy później nam się zwróci co ciekawe wg amerykańskich badań inwestycje samochody w ciągu 2 lat od zakupu dają pozytywny zwrot inwestycji w przypadku 50% inwestycji, które trwają 2 lata, a przykładowo 95% w przypadku inwestycji, które trwają 7 lat, tak więc zdecydowania inwestowania samochody i nie jest długoterminowa natomiast krótki termin wymaga no już olbrzymiego doświadczenia, żeby wiedzieć dokładnie co jest poszukiwane na rynku i tak naprawdę sprowadza się do nieco tańszego zakupu droższej sprzedaży Pański przedmówca Piotr Sielicki opowiadał o tym, że nie sam samochód często decydują o tym jak szybko swojemu inwestorowi przyniesie zwrot z tej inwestycji, ale w nich historia tego samochodu, bywa że sam samochód może zmienicie kanale History na tyle ciekawa, że ludzie chcą inwestować to historia, jakie jeszcze inne rzeczy decydują o wartości samochodu moda moda moda moda to znaczy przykładowo samochody marki Ferrari to wg domu aukcyjnego RM Sotheby niemalże pewna dobra lokata będą specjalizuje się sprzedaży tego typu samochodów przeprowadził szereg badań, z których wynika, że naprawdę ciężko jest stracić na inwestycje w Ferrari natomiast no wiemy o tym, że są to inwestycja znowu długoterminowe, które potrafią przynieść kilkaset procent zwrotu inwestycji co ciekawe podbiegają różnicą od tematu Ferrari mamy taką sytuację, że również na podstawie amerykańskiej badań, ponieważ ten rynek amerykański jest dla nas bardzo ważny mego naśladujemy pewnym opóźnieniem czasowym, tak więc warto się przyglądać wg tych badań w ciągu ostatnich 10 lat inwestycje samochody średnio przyniosły zwrot inwestycji wysokości 200% taki jest w oparciu o 25 uznanych Marek samochodów natomiast wracając do pana pytania jest moda, która w konkretnych krajach różni się przewodowo Włosi uwielbiają, choć oczywiście swą rodzimą włoską motoryzacją przykładowo subaru impreza bestia Mitsubishi lancer Evolution to jest konik jak oni są zwariowani na tym punkcie w Czechach choruje się na Tatry tam inwestuje te samochody na całym świecie uznaną marką jest Porsche niezależnie od roku produkcji te samochody są po prostu jak waluta można zawsze sprzedać można je kupić można tym łatwiej zdecydowanie obrócić i nie stracić, ponieważ inwestowanie w samochody z mojej perspektywy UE jest bardzo fajny, ale wymaga już naprawdę niezłych kompetencji, a dla właściciela takiego samochodu, który zaczyna sukcesem będzie już nie stracić właśnie odniosła kolejne pytanie o czasie znajomości rynku w ogóle pasja motoryzacyjna ułatwia inwestowanie samochody natomiast czy możliwa jest po prostu inwestowanie pieniędzy bez znajomości tego świata czy można szukać pomocy czy są nie wiem doradcy Inwestycyjni czy taki rynek się rozwinął w Polsce Ka oczywiście był m.in. ja jestem taką osobą prowadzę dział inwestycji klasy w miesięczniku klasy auto rzecz naprawdę będzie ponad 10 lat chyba, tak więc za miesiąc przeglądane wyniki aukcji sam zajmuje się również kupnem sprzedażą pośrednictwa sprzedaży samochodów zabytkowych sami przerobiłem może 500 aut, tak więc mamy, w jakich doświadczeń natomiast takich osób, jakie jest trochę w Polsce CD, że jest dużo, bo jest to rynek przez cały czas rozwijające się każdy z nas się uczy mówi się o tym, że nie ma dobrego mechanika, który nie wysadził co najmniej 10 silników tak samo nie ma dobrego doradcy, który nie stracił pieniędzy no bo po prostu ciężko się nauczyć muszę przyznać, że ja regularnie traciła pieniądze na inwestowaniu samochody zabytkowe do gdzieś w 2014 roku wtedy cały ten rynek naprawdę się zmienił i spowodowało to, że samochody regularnie zaczęły odnotowywać przyrosty wartości i od tamtej pory przestałem tracić zacząłem lepiej rozumieć zacząłem lepiej rozumieć na czym polega inwestowanie pieniędzy na czym polega unikalność popyt czy ludzie interesują, a nie to jest cała masa takich szczególnych, które wpływają na to czy stracimy czy, że zyska wspominał pan o modzie, która ma dość istotny wpływ na to co się dzieje na tym rynku na co teraz moda w Polsce lata dziewięćdziesiąte dość sceptyczni to jest absolutnie hit na całym świecie tak naprawdę to do tego się sprawa oczywiście są pewne samochody, na które popyt jest zawsze, jeżeli mówimy o samochodzie przedwojennym to musi być nadwoziem roadster musi mieć jakąś konotację sportową, jeżeli mówimy o latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych to zazwyczaj wspominamy dobrze samochody włoskie oraz właśnie matkę porusza zawsze jest popyt mniejszy lub zwiększy na mercedesy natomiast tutaj też chciałbym uczulić na to, ponieważ polskie społeczeństwo olbrzymi sentyment do mercedesa co wpływa bardzo na decyzje zakupowe myśmy pamiętać o tym, że są samochody popularne nawet jako samochody zabytkowe jest ich po prostu bardzo dużo ciężko jest nazwać to dobrą inwestycją zrób w momencie, kiedy jest bardzo duży wybór tych samochodów co powoduje powoduje to, że w sytuacji kryzysu sytuacji, kiedy część osób na zagrożone swoje prywatne Finance może wystawiać takie samochody na sprzedaż i jeżeli kupiły je dawno temu to obraz może je sprzedać poniżej wartości rynkowej, bo teki i tak zarobi 1 słowem wpływa na wartość danego modelu na rynku i może spowodować jego obsunięcie się przez cały czas rekomenduje inwestowanie w samochody rzadkie, ponieważ dzięki temu nie będziemy mieli tego typu sytuacji zagrają z taką gra jestem pana klienta na razie nie zdradza budżetu i przychodzą chce zainwestować w samochód, jaki jest pierwszy pana pomysł na czym na pewno nie stracą na tym ewentualnie mogę zarobić dzisiaj teraz przede wszystkim zapytam pana o 1 rzecz tylko pan stare samochody nie kocham, a nawet pieniądza no Gaś no właśnie na tutaj od razu zapala mi się czerwona lampka, ponieważ ciężko nam będzie, że chyba z listy bez miłości do samochodów zabytkowych, ale okej, jeżeli dysponuje pan mikro budżetem to polecę panu Reno tuningowy jaskrawym kolorze najlepiej, że unikalne jakiejś wersji limitowanej, ponieważ ten tłum go opuszczało limitowana wersja egzemplarzy do 90 tego ósmego roku, czyli tzw. pierwszej serii, o ile muszą mieć pieniądze na taką zabawę kilka tysięcy złotych i tu jest szansa na to nie stracę tak przyszłość tak tak to widzę co się dzieje za granicą widzę co się dzieje na aukcjach myślę, że to jest dobry pomysł, jeżeli dysponuje pan większą kwotą to zapewne zarekomendował bym panu zakup forda Fokusa RS drugiej generacji do samochód z okolic 2010 roku czy można powiedzieć z mojej perspektywy praktycznie nowy owej tak, ponieważ się specjalizuje samochodach zabytkowych natomiast tak to jest fajna pozycja można za 130 000zł kupić coś co przyniesie nam zwrot inwestycji w przyszłości ma, jeżeli jestem multimilionerem to tutaj budzimy standardowe pozycje czy Ferrari Testarossa, która może nie jest samochodem jakoś bardzo unikalny, ponieważ powstało ich 7000 egzemplarzy natomiast dysponując budżetem około 600 000zł możemy kupić fajny egzemplarz, a tą samą, który wygląda jak 1 000 000USD, tak więc obstawiam, że on z biegiem czasu będzie przez cały czas, żeby stopniowo Urus najzwyczajniej w świecie, a przy okazji właścicielowi mega frajdę, bo czym się różnią inwestycję samochody od innych dóbr o tym, że możemy nimi pojeździć możemy się nimi pobawić one dobrze wyglądają w garażu, ale też dają frajdę na drodze takie Ferrari również dla panów frajdę, ale na nie jest to produkt wyłącznie wójt milioner już raczej dla 1 000 000 w właśnie na koniec poproszę pana taką wycena nazwijmy to albo szansa na to, że inwestycja w ten samochód zrozumienie się zwróci rozbiliśmy Piotrem Zielińskim chwilę wcześniej o plakatach, które wisiało nad naszymi uszkami to gdzieś tam ma jakieś odzwierciedlenie w tym czy nasze korzenie olbrzymia z moim łóżkiem wisiał Morliny Diablo czerni zainwestował w ten sam mam szansę coś zrobić to jest zły pomysł oczywiście świetnym, bo to jest kolejny przykład na to, że pewne samochody rosną zbiegiem lat zawsze jak doskonale pamięta jak zaczynałem interesować Diablo to były auta kosztujące 35 000USD dzisiaj mówimy o kilkuset tysiące dolarów, a myślę, że prędzej czy później to będzie milionowy samochód, że czas sobie panu zadać Diablo zaparkowało na garażu przynosiło to sad procentowe zyski dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania był Piotr Życiński House w klasy z dziękuję do usłyszenia samochody klasyczne zabytkowe rzadko stoją naraża właściciela zabierają przejażdżki konkursy wystawy, czyli jeżdżą, a tym samym ryzykują kolizją o rynku ubezpieczeń aut klasycznych rozmawiam z Dawidem Kostrzynie zawarty zaczął chyba od tego, że nie zawsze muszą być drogie samochody sprawdzało samochody zabytkowe klasy co jest ten wiek 25 plus i starsze jeśli chodzi o to jak wygląda rynek są dosyć wąski w tym momencie było z tego co się orientuję to tylko ją ubezpieczyć, czyli my oferuje takie ubezpieczenie przygotowane specjalnie pod właśnie samochody zabytkowe ty już bodajże 8 lat temu kilku pasjonatów firmy postanowiło, że chcieliby przygotować takie ubezpieczenie, którego wtedy jeszcze na rynku brakowało ne, które miałoby zapewniać właśnie ochronę na wypadek kradzieży czy uszkodzenia jakieś kolizje czy czy wypadku cóż od samego początku zdawano sobie sprawę, że są 2 kluczowe wyzwania związane z przygotowaniem takiego produktu i jednym z nich jest właśnie trudność w wycenie jego, czyli skalkulowania ryzyka i ceny polisy także by ona odpowiadała faktycznie wartości tego samochodu klasycznego stąd już na starcie zbudowano albo wśród grona pracowników zebrano rzeczoznawców, którzy są pasjonatami samochodów zabytkowych i ta grupa została dodatkowo przeszkolona przygotowana pod wycena rzeczoznawcy ciął takich samochodów generalnie wycena przygotowania polisy opiera się właśnie bardziej takie zindywidualizowane podejście przyjrzenie się samochodowi i sprawdzenie, jaka jest jego realna wartość, gdyż wszyscy dobrze wiemy, że samochód z tej samej marki i tego samego wyposażenia, ale mający załóżmy 40 lat może różnić się ceną wręcz drastycznie, tak więc mamy w swoim gronie zespół, który jest w stanie trafnie ocenić wartość samochodu czy to na zdjęciach czy to podczas standardowej wizyty w, tak więc ten 1 problem został zagospodarowany firmie drugi to jest to co w sumie pan wspomniał, czyli problem z wyceną części, czyli samo likwidację szkód i tutaj to jest też czy druga część naszego zespołu, czyli wykwalifikowanych likwidatorów szkód osób, które znają się na rzeczy w temacie samochodów klasycznych zabytkowych wiedzą, że znalezienie tych części może zająć trochę więcej czasu albo wiedzą, gdzie tych części szukać, bo to nie jest także znajdziemy w pierwszym lepszym sklepie z częściami w pierwszym lepszym, a są, tak więc to były 2 wezwania to są 2 wyzwania, które sprawiają, że ten produkt ubezpieczeniowy jest dużo bardziej wymagający dla ubezpieczyciela niż zwykłe auto casco czy w związku z tym że, zanim taka polisa zostanie przygotowana trzeba przeprowadzić analizę, bo wiadomo, że ten sam model może być zupełnie innej cenie dlatego, że ma inną historię to przypadku od klasycznych też ma znaczenia też wpływa na wysokość ceny tego samochodu, bo np. był własnością kogoś bardzo znanego lub gniewem konstruktora tego samochodu to jak kształtują się stawki takich ubezpieczeń składki tylko zaznaczyć, że w przypadku naszego produktu on jest dostępny dla samochodów powyżej 2005. roku życia tak po ludzku powiem, ale z drugiej strony muszą być samochody, które wartość minimalna wynosi 10 000zł, tak więc z drugiej strony mamy samochody, które są wyceniane w przedziale 300400 000 i ta grupa też całkiem dusza, tak więc wspominam o tym ile może wynieść polisa za samochód zabytkowe no jest dosyć duży wyjątkowym zadaniem wręcz karkołomnym polisa nie powinna się różnić jakoś dramatycznie od standardowego zestawu standardowej ceny w bójce na auto casco, a wg pana wiedzy, bo mamy też w Polsce kilka aut już takich bardzo drogi mówimy tu auta, których ceny gdzieś tam przekraczają czy ocierają się miliony euro czy tego typu auta też można w Polsce ubezpieczyć też ubezpieczenia auto casco tu wchodzimy w jakiś zakres ubezpieczeń działu sztuki tego typu rzeczy tego typu samochody również powinny być ubezpieczone mogą być ubezpieczone za pomocą polisy auto casco jest z produkt dedykowany przygotowane specjalnie pod tego typu samochody i rynek oczywiście cały czas rozwija samochodów zabytkowych, więc tych polis jest coraz więcej natomiast no nie oszukujmy się, że za samochód Warty kilka milionów polisa będzie również miała swoją odpowiednią wartość i myślę, że w sytuacji, gdy kierujący albo właściciel korzysta z niego na drodze rzadko lub je są bardzo dobrze zabezpieczone no to polisa rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych może być z jakim takim poziomie ceną lekko zaporową w większości przypadków ten przedział 10400 000 to jest najbardziej atrakcyjny przedział dla swojego samochodu zabytkowego samochodu pojazdu taka polisa w każdym przedziale cen jest bardzo dobrym rozwiązaniem dającym dodatkowe poczucie bezpieczeństwa finansowego, a czy jednak w stanie powiedzieć ile takich polis aktywnych w tej chwili w Polsce funkcjonuje na auta klasyczne jak rząd wielkości przynajmniej jest w tym momencie około kilku tysięcy nie chciałbym precyzyjnie podawać samochodów z tego co się orientuję jest około 50 000 tak cały czas jeszcze jest spora grupa samochodów, którym ochrona by się przydała i której ochroną warto się zainteresować wspomniał porządku umowy zainteresowanie ubezpieczaniem klasyków rośnie w tej chwili mówi pan, że jest to kilka tysięcy aut kilka tysięcy polis aktywne bardzo szkołą 50 000 aut to ten wzrost zainteresowania polisami wynika z tego, że rośnie rynek klasyków rośnie świadomość, że chęć zabezpieczenia się przed jakimiś takimi nieprzewidzianymi kosztami trudno powiedzieć chyba aż tak głębokiego wywiadu z właścicielami nie nie prowadzimy natomiast mogę się domyślać, że tutaj dwojaka z 1 strony ten rynek rośnie, a z drugiej strony świadomość ubezpieczeniowa również rośnie widzimy to na innych polisach czy to majątkowych czy majątkowych nieruchomościowych czy auto casco Nerze liczba polis rośnie, tak więc zakładam, że również perspektywa chęć zabezpieczenia swojego samochodu, który oczywiście ma nie tylko materialną wartość, ale również sentymentalną, a potrzeba również rośnie wręcz, że kilka dni temu rozmawiałem z jeden z dziennikarzy, który zdradził, że posiada sam samochód zabytkowy polskiej produkcji, ale już posiadający odpowiedni wiek najwyższą wartość cement sentymentalną i też zwrócił uwagę, że z tego co słyszałem państwa jest taki produkt musi się nimi zainteresować, tak więc sama potrzeba sama świadomość tej ochrony myślę, że takie z innymi produktami ubezpieczeniowymi rośnie pani mówi na koniec może przypomnijmy amatorom czym takim osobom, które w tej chwili zainteresowały się tym, że może zainwestuje w samochód klasycznym przypomnijmy, że ubezpieczenia OC nie jest obowiązkowe jest oczywiście pożądane natomiast nie jest obowiązkowe natomiast każdy samochód porusza się po drogach musi mieć wykupione polisy od odpowiedzialności cywilnej z tym, że w przypadku aut zabytkowych jest taki pewny układ nie trzeba mieć jej aktywny przez cały rok co prawda, tak więc ta ochrona może chronić w takiej formule, której pan wspomniał natomiast pamiętajmy, że jest to ochrona, która zabezpiecza nasze finanse przed naprawą samochodu osoby poszkodowane dziś w sytuacji, kiedy to my naszym pojazdem zabytkowym spowodujemy kolizję, a nawet wypadek to z polisy OC zostaje naprawiony samochód poszkodowanego, a nas są zabytkowe miejsca te będzie musiał naprawić z własnych środków i w tym wypadku przydaje się ubezpieczenie aut klasycznych, a nie zwykłego auto casco, gdyż tak jak wspomnieliśmy na początku i jest bardziej indywidualne podejście do kwestii wyceny znajdowania Czesi na zamienne dla takich samochodów również są kwestie związane z tzw. szkodą całkowitą, czyli sytuacja, gdy koszt naprawy samochodu przekracza odpowiedni poziom w przypadku ubezpieczeń auto casco taki o tradycyjnego szkoda całkowita wynosi 70% czyli, jeżeli naprawa przekracza 75% wartości samochodu wtedy samochód racje sprzedawane jest wypłacana odpowiednia kwota natomiast przypadku samochodów zabytkowych aut klasycznych tutaj, nawet jeżeli klient będzie zainteresowane naprawą i wykorzystaniem 100% wartości samochodu również taka możliwość istnieje, tak więc to rozwiązanie w przypadku posiadania aut klasycznych będzie zdecydowanie lepszą ochronę panie Dawidzie bardzo dziękuję za tych kilka uwag informacji państwa moim gościem był Dawid Kostrzewa zwarty dziękuję serdecznie do usłyszenia Przemysława gracza dyrektora Operacyjnego Arbor jedynego polskiego domu aukcyjnego wyspecjalizowanego w autach klasycznych podpytuje Polski rynek aukcyjny i oto co sprzedaje się na organizowanych w Polsce aukcja my w śmiem twierdzić nadal jesteśmy firmą startupową, chociaż 7 lat na rynku już funkcjonujemy jesteśmy spółką des, czyli do dużego domu aukcyjnego bodajże pierwszej dziesiątce w Europie zakwalifikowanego zajmujemy się zabytkami i plastykami od 7 lat tak naprawdę bus dziękujemy cały czas naszą działalność do realiów polskiego rynku uczymy się rynek nasi uczy przyzwyczajamy się i cieszymy się przyzwyczaja i niechcący oczywiście zapraszać Mota budowa nasza coraz lepiej się rozwija z roku na rok sprzedajemy coraz więcej samochodów dostosowujemy też aukcję do tego co w Polsce jest przyjmowane no i pomijamy rekordy pomimo przecież tego co się dzieje na rynku czy w ogóle na świecie tak, bo pandemia teraz wojna to widzimy naprawdę duży duży progres i na tej fali też będziemy pewnie kontrolowali kolejne lata natomiast Norweg Polski jest jeszcze malutki tak tutaj z naszymi inwestorami jak rozmawiamy to mamy bardzo dużą cierpliwość dom aukcyjny chociażby w Kanadzie Bud 830 lat, więc teraz 7 lat jest ci jeszcze początek, ale zaczynam być zauważani również ma w Europie na świecie pierwszy samochód ze sprzedaliśmy do Stanów poprzez aukcję było domem w 2002 Stanów na Florydę w tym roku jeszcze na etapie podsumowania całej takiej sprzedaży 2022, ale już teraz wiem, że nasze samochody tutaj z polskiego rynku pojechał do 7 krajów poza polską europejskiej, więc nowe mamy ciekawy samochód ciekawy towar obiekt to znajduje u nas kolekcjonerzy na drugim końcu świata brać tak w tamtym roku sprzedaliśmy zdecydowaliśmy 67 obiektów robiliśmy też po roku taką 1 dużą aukcję klasycznych jest gdzie mieliśmy 17 West klasycznych kompletnie odrestaurowany do zlicytowania na żywo możemy się pochwalić tym, że 2 lata temu mieliśmy na salonie, bo takie samo 3 lat funkcjonuje samym domu aukcyjnego na salonie 2 Dorian te samochody dokładnie z powrotu do przyszłości i wodę Marianny zostały kupione przez 1 człowieka z Hiszpanii nie to jest taki nią wręcz fenomen tym się chwalimy o tym mówimy samochodu w okolicach 200 000zł za 1, więc to jest taki wynik dosyć europejski do tego samochody te były kupowane zdalnie, więc Hiszpan dostał od nas pełną i uchwałę obraz samochodu pełną ocenę i na podstawie tego licytował zakupił w tamtym roku wsi Schmidt naszego domu aukcyjnego ponad 100 samochodów tam około 105 i co jest ciekawe samochody trafiają do nas od kolekcjonerów to są ludzie, którzy w Polsce mają kolekcję budują kolekcje zmieniają kolekcji czy po prostu dziś nam rotują samochodami i wynajmują nas jako specjalistów, którzy pomagają im no profesjonalny sposób przygotować samochód do sprzedaży do pokazania ryzyko i ogólnie 67 samochodów tamtym roku co było rekordem pobiliśmy 1 sztukę zarysu 2021 rok wynik, a podwoiliśmy EVO nawet więcej niż podwoiliśmy wynik z poprzednich lat jeszcze mogę powiedzieć, że w styczniu już mamy sprzedanych 11 samochodów gdzieś ta opinia o tym, że samochody nasze są sprawdzone tak weryfikowane i ceny są adekwatne do rynku nie idzie świat to też jest pocztą pantoflową szczególnie wśród kolekcjonerów się roznosi i z tym możemy szczycić tutaj mamy naprawdę ogromną bazę klientów Arno jest jedynym polskim domem aukcyjnym wniosku otrzyma też coś kompleksową wiedzę na temat tego co się w Polsce sprzedaje, bo tak co czyli jakie auta, bo wiem, że w Polsce jest dużo kolekcjonerów tych samochodów się z okresu PRL-u teraz modne zaczynają się robić lata dziewięćdziesiąte, więc tak, jakby pan tak nakreślił przekrój tego co się na tych aukcjach pojawia, jakie są samochody z jakiego okresu no oczywiście w Polsce muruje Marka Mercedes BMW, więc takich samochodów tej marki sprzedajemy najwięcej pojawiła się u nas kolekcja samochodów takich ciekawostek samochodu 15 samochodów po zmarłym kolekcjonerzy, które trafiły do nas tam było od przedwojennych samochodów paru po jak timer, więc widać kolekcjonerzy też mają rozwód i chyba zbierają to co im się podoba bez żadnego nastawienia na konkretną markę pojawiają się u nas rzadziej, ale w tym roku też mam jakieś ożywienie widzimy polskie marki, których maluch sprzedany teraz duży Fiat już kolejny za chwilę będzie polonez z niskim przebiegiem ta Polska motoryzacja też gdzieś inny zaczyna być pożądana a dlaczego mniej u nas jest pewnie, dlatego że po prostu po rynku po ogłoszeniach można spotkać wszystko koloru do wyboru po mercedesie i BMW kolejną taką marką popularną u nas jest na pewno Jaguar Jagielska motoryzacja łącznie z tańszymi tańszymi i uważam, że takie samochody do 50 000 to są tańsze jako zabytki czy pojazdy klasyczne bardzo dużo mini triumfów i właśnie tej angielskiej takiej ładnej motoryzacji jest rekord polskiej aukcji najwyższa suma wylicytowana samolot nie musi mówić, jaki to jest także my też sporo samochodów pokazujemy oczywiście tym zajmujemy, czyli aukcjami przede wszystkim każdy sam trafia na aukcję, ale sporo osób, które cenią szczególnie prywatności podchodzą do aukcji rozmawiają z nami po zakończonej aukcji sprzedaży samochodów i samochód rekordowo to był Porsche za ponad 500 000zł i to w tamtym roku by to nasz rekord sprzedażowy rozumiem, żeby śledzą stronę od 7 lat rynek aukcyjny, który do specyficznych może pan też zainteresowanie samochodami klasycznymi już nie tylko jako o to forma hobby, ale też formą inwestycji w Polsce rośnie spada to jest jakaś stabilizacja rośnie rośnie tu też widzimy, że może przez i zahamowanie rynku deweloperskiego taki i rynku nieruchomości gdzieś inwestorzy próbują dywersyfikować te pieniądze, szukając innych zna alternatywy dla nieruchomości tutaj samochody pojawiają się w pierwszej dziesiątce tych takich ruchomości, które ludzie chcą inwestować i mamy już pierwszych klientów i tamten rok pokazał szczególnie końcówka, którzy typowo inwestycyjne lokują samochód, chcąc trzymać przez kolejne 5 lat w celu 08 łączna inwestycja raczej długo niż krótkoterminowe prawda raczej tak natomiast też mieliśmy przykład, że osoby, które kupowały u nas mercedesy beczki takie popularne kupowały samochody rok temu kilka miesięcy temu i z powodów różnych rodzinnych czy przeprowadzek akurat w tym wypadku ponownie nam stawiali na aukcję samochody sprzedawane od 3040% drożej wylicytowano co pokazuje, że nawet w krótkim okresie przy niektórych Markach oczywiście różnych jeszcze do takich około rynkowych rzeczach sprzyjających można sprzedać samochód mrozie i zarobić nawet w krótkim okresie dziękuję naszym gościem był Przemysław Grygiel czas z domu aukcyjnego Ardor dziękuję bardzo, idą suszenia Jakub Pietrzak współwłaściciel konceptu składa oraz salonów Marek Ferrari Pagani Bugatti Kanik ZAK odpowiada na pytanie czy we współczesnych samochodach również drzemie inwestycyjny potencjał zapewne tak pupy myślę, że w dzisiejszych czasach wiele przedmiotów, które w przeszłości nie uznawaliśmy, że mogą być przedmiotem inwestycji takimi są teraz czy to w buty najnowszy sneakersy czy lalki fanką czy uciekali z innego i 5 samochody jak najbardziej, jeżeli kury określimy, że coś może być wyjątkowe czytam stwierdzimy, że jest wyjątkowe czy to w zakresie ilości wyprodukowanych sztuk czy historię z nim związane z po przecież ciało może być też nie wiem bohaterem jakiegoś filmu to tak jak najbardziej terenowe samochody są będą przedmiotem inwestycji sprzedaje pan w Polsce samochody Marek, które są niema definicji dostępność ograniczona Bugatti Pagani żąda, ale też seriali dowolny model, który z tych Marek będzie dobrą inwestycją to tutaj też są jakieś założenia terraria samo w sobie jest powinno być przypadkiem kompletnie uczelnia analizowanym, bo jest marką wyjątkową i właśnie z góry możemy określić, które samochody będą tymi tak Blue chipami, które będą wykazywać te najwyższe wartości pilotów inwestycji szkoleń Bugatti Pagani Kanik rzekł to już Koch 1 grupa, która produkuje my już znikome ilości tak naprawdę samochodów i które wiemy, że założenia każdy z nich będzie w przyszłości samochodem wyjątkowym takim, na którym każdy się zawsze obróci na ulice Ferrary jest o tyle wyjątkowe, że MON od lat jest przekonanie, że to Ferrari jest ten Blue chipem naszej najlepszą inwestycją, a zresztą nie bez powodu stworzono indeksy Hagi dotyczące inwestycji samochody klasyczne, gdzie not najlepiej koncertujących najlepiej prosperującym jest ten, który bazuje na wartościach Ferrari, a w indeksach Hagi też znajdziemy oczywiście Porsche mercedesa na, ale to Ferrari jest zawsze tym, do którego się porównuje resztę proszę panie, bo to pytanie, które mnie nurtuje kupujemy samochody emocjami oczywiście pewnie przy takim zakupie inwestycyjnym te emocje należy odłożyć na opis zająć się poważną analizą, niemniej emocje motoryzacji zawsze będą towarzyszyć te emocje przynajmniej dla mojej grupy wiekowe, ale sądzę też, że dla większości słuchaczy związane są nie tylko pięknym kształtem historii danej marki, ale też dźwiękiem silnika często wielu wielu centrowego w tej chwili trwa rewolucja poddają się również producenci show para przykładem może być Rolls-Royce ostatnio ogłosił od ówczesnego pierwszego elektrycznego auta samochody sportowe pewnie kiedyś ta rewolucja też dokładnie pytanie czy auta napędzane elektrycznie będą miały kiedyś szansę stać się klasykami pozwoliły swoją właściwą zarobić oczywiście wszystko zależy od tego jak ta technologia będzie rozwijać czy będzie technologia, która zostanie z nami na dłużej czy technologia, która pan 10 lat odejdzie do lamusa, bo nie wiem zastępuje paliwami syntetycznymi albo ogniwami wodorowymi, ale zawsze znajdzie się pośród, ale samochodów elektrycznych taki, który to wartość będzie miał no, a ponieważ jesteśmy przedstawicielem Bugatti Bugatti to teraz po części chorwacka firma, która połączona jest sensy Rimac ten, który teoretycznie może być takim samochodem pierwszy supersamochód elektryczny to był samochód produkowany seryjnie przepraszam to był produkt chorwackiej pan jak wiemy miast teraz przejął bogaty w związku z tym pewne w przyszłości zresztą technologie jeszcze na czele Fed Super samochodach, a czy tak nie w przyszłości czy klimat, a Never, czyli masła będzie będzie tym samochodem, który będzie wyjątkowy, który ludzie będą inwestować ciężką na dzień dzisiejszy powiedzieć to aktor zależy od urząd mody, ale też to hasło, które padało już w dzisiejszych rozmowach wiele razy, czyli unikalność unikalności jeszcze raz unikalność jak rozpoznać powieść ograniczmy się do oferty Ferrari model, który dzisiaj tak przyjechał do pana zamówił kupił Jana na pewno zawody w Chimkach przede wszystkim, jakie do niej przychodzi i pyta o to, na którym zarobię to chcę jak zapowiedzieli na żadne, bo mimo wszystko nie zgadza się z tym co pan powiedział, że trzeba odłożyć emocje na bok miała się uwagę, że nie emocje muszą być, bo to pozwala stwierdzić, który samochód, a jestem wyjątkowym oczywiście są też suche liczby takich jak imitacja produkcji z góry ogłoszona nasza przez Ferrari to też od razu namówił dobra no ten samochód na pewno będzie warte tyle tyle, ale to zazwyczaj emocje powodują to, że ktoś skłonny zapłacić więcej za samochód aniżeli za ten drugi tak nie bez powodu te limitowane najdroższe samochody dostarczają dni zazwyczaj najwięcej emocji, bo nie wiem nie mają dachu w ogóle mają tylko małą szybkę z przodu popatrz wyznaczona może albo mają wyjątkową historię tak musielibyśmy wziąć na tapetę każdy model Ferrari i przypadek po przypadku przeanalizować, który takim modelem jest, które nie co ciekawe w tych ostatnich kwartałach czy miesiącach mogę śmiało powiedzieć czy aktualnie każdy model Ferrari jest czy jeśli inwestycyjnym właśnie każdy z naszych klientów, jeżeli odbierze taką samochód jest tanie go sprzedać zyskiem, ale czy tak będzie w przyszłości nie wiem wolałbym szczerze mówiąc nie używać tego argumentu w stosunku do klientów, żeby przekonywać do czegoś bo, bo myślę, że mamy dużo więcej argumentów do tego, żeby przekonać piętą do zakupu czy konferencji po tak to też dać szansę tym modelom, które chcą punkowa obecnie, żeby nabrały swojej historii, bo ona też chyba ma duże znaczenie w późniejszej wycenie takiego samochodu przez suma, które są osiągane na aukcjach za takie auto oczywiście czasem pan krew 1 rola w firmie może zmienić całkowicie historię percepcji danego modelu samochód, który nie wiem może być postrzegany jako za mało męski po 1 dobrym filmie może się okazać strzałem dziesiątkę i pan hitem sprzedażowym, a także ja szczerze mówiąc namawiam do tego, że jeżeli podchodzimy do do jakiejś inwestycji zakupu na pewno mamy jakieś swoje marzenia dzieciństwa swój samochód, który mieliśmy wymarzony i zazwyczaj ten samochód będzie najlepszą inwestycję u mnie na ścianie wisiało lamborghini Diablo i okazało się całkiem niezły pomysł będę mogła tak jak posiadanie samochodu jest prawdopodobnie nie stracił na tym zakupie, ale oczywiście noc moja przygoda z klasyka nie zaczęła się tak naprawdę od Ferrari Testarossa lub nikomu nie trzeba przedstawiać tego modelu tak samo wtedy non stop było 4 zawsze dziwiłem jak to możliwe, że ten samochód jest taki tani trwał 12 było sypnie tak naprawdę konieczną wydajnym kreski opinię Haliny i to był pierwszy zakupie kompletnie mi jak wykazywał ten samochód będę się do bycia dobrym inwestycyjnym, bo wyprodukowane ponad bodajże 11 000 sztuk Ferrari było całkiem sporo no i kupię tylko i wyłącznie z tego powodu, że zawsze marzyłem o tym samochodzie no i okazał też świetną inwestycją, gdy dzisiaj Testa Rossa jest taką sferą rodzaju walutą Ferrari w sensie lasie można łatwo sprzedać tylko i wyłącznie cena musi być dobre innymi słowy mówiąc na współczesnych samochodach z urną tylko ci, którzy czują motoryzację tym, którzy próbują po prostu na tym zarobić będzie bardzo ciężko nie nie zgadza się z tym, bo tak jak pan upominają się każdy teraz samochód wyjeżdżający na salony, które chciałby rangę sprzedać pozyska pana w związku z tym jest to dla mnie dobra inwestycja tak, ale PiS, żeby nawet nie ścieżka oczywiście, jeżeli ktoś chce podejść do tego profesjonalnie to uda się to zrobić można bazować tylko na suchych liczbach na, ale wiadomo to są świeże samochody nie wiadomo na ile cena, którą ktoś oferuje w danym momencie jest ceną spekulacyjną, bo wszyscy miałyśmy grają w grę, ale na ile jest realna historia pokazuje jak limitowany samochód Ferrari i nigdy nie stracił na wartości w związku z tym skoro tak było od lat sześćdziesiątych możemy założyć, że tak póki ciałem zostanie a jaka będzie przyszłość tak jak technologia zmieni Ferrari czy Bugatti czeka mizeria czy Pagani no to myślę, że zobaczymy wkrótce najważniejsze jest to, że jesteśmy tak bardzo przywiązani do tej Stalinowi motoryzacji, że każda informacja o tym, że musimy coraz bardziej ograniczać normy spalin, a coraz cichsze samochody musimy produkować tylko napędza ruch w tych jeszcze klasycznych samochodach, ale też tych nowych, które dalej używają silników spalinowych dziękuję za rozmowę naszym gościem był Jakub Pietrzak współwłaściciela składa dziękuję za rolę w zalety inwestowania samochody jest wiele można wymieniać bardzo bardzo długa i finanse to tylko jedna z nich stosunkowo rzadko się zdarza, że samochody szczególnie te najdroższe kupowane są wyłącznie w celach zarobkowych równie ważne są emocje satysfakcja z posiadania unikalnego egzemplarza i sama przejażdżka dlatego to motoryzacyjna pasja, a chęć zrobienia jest bardzo często siłą napędową samochodowych inwestycji, choć oczywiście jedno drugie wcale się nie wyklucza za tydzień smutna rocznica dlatego Małgosia Grzegorczyk goście opowiedzą jak rok wywołanej przez Rosję pełna skala tej wojny Ukrainie zmienił nas samych nasze biznesy i postrzeganie Polski na świecie serdecznie zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA