REKLAMA

Olej napędowy mocno tanieje. Jak wygląda rynek paliwowy w rok po rosyjskiej agresji na Ukrainę?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2023-02-24 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

Atak Rosji na Ukrainę miał gigantyczny wpływ na rynek energetyczny, dziś mija rok od rozpoczęcia pełnoskalowej wojny. Sprawdzamy sytuację na rynku paliw razem z Jakubem Boguckim z e-petrol.pl

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest piątkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM na warszawskiej giełdzie po wczorajszym odreagowaniu dzisiaj znów spadki WIG w tej chwili w dół o 8% WIG 20 już o ponad 1% w dół natomiast na rynku walutowym euro kosztuje 4zł 72gr frank po 477USD 447, a funt po 535 niemiecka gospodarka niestety kurczy się bardziej niż tego spodziewali ekonomiści w ostatnim kwartale ubiegłego roku PKB największej europejskiej Rozwiń » gospodarki spadł o 4% Niemcy z powodu wysokiej inflacji zaciskają pasa i na wyniki odbijają się mniejsze wydatki gospodarstw domowych, w których zresztą konsumenci są w fatalnych nastrojach spadają też inwestycje Reuter pisze, że gorszy od oczekiwań ostateczny wynik za czwarty kwartał ubiegłego roku zwiększa obawy przed zimową recesją będzie można mówić, jeżeli w pierwszym kwartale tego roku wynik również będzie ujemny recesja w Niemczech to fatalna wiadomość dla nas, bo Niemcy są naszym największym partnerem handlowym i największym odbiorcą produkcji polskich firm największa Polska spółka notuje rekordowe zyski mowa o PKN Orlen, który pokazał dziś swoje wyniki za czwarty kwartał ubiegłego roku zysk netto, a więc na czystą przekroczył 35 000 000 000zł i był trzykrotnie wyższy niż rok temu jednocześnie koncern podaje, że zaledwie niewielka część tego zysku to sprzedaż na stacjach paliw w Polsce odpowiada za mniej więcej 3% zysku Operacyjnego grupa Orlen po raz pierwszy pokazała wyniki finansowe uwzględniające działalność 4 firm, a więc PKN Orlen Energi Lotosu oraz polskiego górnictwa naftowego Gazownictwa fiskus już zwraca podatnikom nadpłaty podatku za ubiegły rok sezon na rozliczenia wystartował wzeszłym tygodniu nie jak podaje Ministerstwo Finansów podatnicy złożyli już ponad 2 000 000 deklaracji przygotowanych dla nich w usłudze twój E-pit i kilka dni urzędy skarbowe zwróciły podatnikom łącznie ponad 370 000 000zł nadpłaconych za zeszły rok podatków i to była pierwsza część raportu gospodarczego, a teraz czas na naszą rozmowę raport gospodarcze naszym gościem jest Jakub Bogucki e-petrol PL dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwo za chwilę nawiążemy w naszej rozmowie oczywiście do tego jak w ciągu ostatniego roku rosyjskiej agresji na Ukrainę zmienił się rynek paliwowy, ale proponuję, żebyśmy zaczęli od tego co tu i teraz powroty z ostatniego turnusu ferii zimowych przed nami co się dzieje na stacjach po ile teraz tankują kierowcy czynienia z wyraźnym spadkiem cen diesla, jeżeli ktoś jechał autem na olej napędowy to zapłaci zapewne taniej niż w zeszłym tygodniu, bo 728 średnia ogólnopolska cena mimo tego paliwa rdzy w kończącym się w tygodniu, a więc tak naprawdę 17gr taniej aż niż tydzień wcześniej w przypadku benzyn takiej dużej zmienności nie mamy 672 scena nieznacznie wyższa niż tydzień temu także benzyna zdecydowanie większa stabilność w autokarze również cena 325 praktycznie taka sama jak tydzień temu także jedynym paliwem, które wyraźnie zmieniło swoją cenę jest olej napędowy, a jeśli chodzi o te rokowania na dni najbliższe kolejne tutaj wielkiej zmienności nie zobaczymy te ceny 670 więcej na benzynę i 7278 dla diesla to są ceny jak najbardziej prawdopodobne także na kolejne dni, a co się stało z olejem napędowym tak tanią tutaj mam wrażenie, że przede wszystkim jakiś ruch Marlowe mógł wejść w grę, owszem to paliwo taniało wyraźnie w ostatnich dniach, ale chyba nie na tyle, żeby zrobić kolejną taką dużą obniżkę pamiętajmy, że to jest druga taka znacząca obniżka tydzień do tygodnia, bo wcześniej to paliwo potaniało o 20gr także w ciągu 2 tygodni zobaczyliśmy 40grową obniżkę i to owszem, częściowo można tłumaczyć zmianami w cenach hurtowych tego paliwa zmianami na rynku międzynarodowym natomiast dodatkowym czynnikiem jest też tutaj jakaś jakaś miła kierowcom korekta marż operatorów na rynku hurtowym, bo tak chyba najłatwiej byłoby wytłumaczyć zmian, czyli te obawy co może dziać się z cenami oleju napędowego po wejściu w życie z początkiem lutego embarga na rosyjskie paliwa gotowe no na razie się nie sprawdzają co te prognozy, w których pomyłka chyba jest najmniejsza i kierowcom i prognoz tym samym, bo rzeczywiście wyglądało bardzo niebezpiecznie to jak jak ogłoszono decyzję samo jak przygotowywały się poszczególne kraje do wejścia w życie tych sankcji, zwłaszcza dotyczących oleju napędowego w tym momencie wydaje się, że Polska jest nie tyle dobrze zaopatrzona co bardzo dobrze nawet zaopatrzona do tego stopnia jak widać, że możemy sobie pozwolić nawet na najniższe nieco ceny niż niż jeszcze kilka naście dni temu i sytuacja okazała się łatwiejsza do przeprowadzenia niż niż można było oczekiwać ten wizę znalazł się innych kierunków są do Polski sprowadzamy plus produkcja krajowa także jesteśmy w sytuacji stosunkowo komfortowej te oczywiście nie są niskie biorąc pod uwagę historię, jakby całą związaną z olejem napędowym, ale powiedzmy sobie szczerze ceny w tej chwili chyba niczego nie tylko paliw nie są niskie także także tutaj aż tak bolesne to chyba nie jest jeśli chodzi o sam olej napędowy i to chyba dobry prognostyk na najbliższe tygodnie tak jeśli chodzi o te kolejne dni kolejne tygodnie myślę, że możemy mówić o stabilności cenowej o dalszych spadkach na razie nie mamy powodu mówi, ale stabilność cenowa to jest coś też co ma swoje zalety i zapewne w kolejnych dniach tygodniach te stabilne ceny będą z nami na stacjach państw dziś mija rok od rosyjskiej agresji na Ukrainę to wydarzenie ze wróciło do góry nogami sytuację na rynkach paliw tak całą pewnością to był rok, w którym bardzo wiele się zmieniło i mimo całego nieszczęścia narodu ukraińskiego całego nieszczęścia wojennego, jakie na naszych oczach cały czas się dzieje za naszą wschodnią granicą i są pewne pozytywy, które można z tego wyprowadzić ja mam na myśli oczywiście wyłącznie rynek naftowy to dało się bardzo szybki bardzo zgodny sposób co jest zaskakujące jak na taką potoczną opinię o Europie jej zgodności wewnętrznej wyprodukować sankcji przygotować sankcje dotyczące rynku zarówno ropy naftowej, jaki paliw gotowych zwłaszcza, a i tak naprawdę i wyszło to bardzo bardzo sprawnie Europie bardzo jednogłośnie wręcz nie marzy mi jakiś tam incydentalne sprzeciwów i te pakiety sankcyjne spowodowały, że udało nam się zabezpieczyć myślę, że na lata nawet jeśli chodzi o korzystanie z innej niż rosyjskie źródeł surowca, a co za tym idzie tak naprawdę uniezależnić się jakieś wizje ewentualnego szantażu jakieś groźby związane właśnie z kupowaniem ropy z kraju napastniczek, bo tak taki jest idea sama sankcji to ten pozytyw no ale niestety negatywne skutki odczuwamy odczuwaliśmy dalej odczuwamy w naszych kieszeniach ja sprawdziłem, że naszą rozmową rok temu w przededniu wybuchu wojny Ukrainie informowaliśmy, że litr oleju napędowego benzyny były po mniej więcej 530 no już wtedy mówiliśmy, że jest droga teraz pewnie kierowcy mogą tylko zatęsknić za takimi poziomami cenowymi no właśnie, jakie są perspektywy jedne mamy szansę wrócić jeszcze kiedyś do takich poziomów niektórych to kiedy się takie bardzo bardzo oględne trudno tak naprawdę powiedzieć czy kiedyś nie będzie możliwe natomiast na pewno nie realnym horyzoncie liczonym nawet miesiącach czy może latach niestety pamiętajmy z 1 strony, że tamten czas, kiedy zaczynała się wojna był także czasem, kiedy wychodziliśmy z pandemii, kiedy mieliśmy obniżone stawki jeśli chodzi o opodatkowanie z powodu obowiązywania tarczy inflacyjnej to wszystko gdzieś tam razem się pnie się zazębiały powodowało, że te ceny były zupełnie inaczej kształtowany niż dzisiejsze plus jeszcze cały czas opieraliśmy się jednak na ropie rosyjskiej na paliwa często przejmie częściowo importowanych z Rosji także tutaj porównywanie tego niestety jest dzisiaj nie współmierne tak mamy dzisiaj ceny wyraźnie wyższe niż te już pozytywy tak jak powiedziałam jeśli chodzi o te oto sytuację rynku naftowego się kończą, bo musieliśmy zmienić tak naprawdę większość naszej struktury dostaw importu i zaopatrywania się przez Polskę ropy paliwa natomiast no no widok na powrót niższych cen nie mamy, ale pamiętajmy, że te niższe ceny, których byśmy przyzwyczają się ostatni czas wynikały także i pandę, a więc tego, żebyśmy obniżono konsumpcję mniejszą mobilność społeczną częściowo także to odbijało się na kosztach ropy na całym rynku światowe po rosyjskiej agresji na Ukrainę no panika chyba tak możemy nazwać była tak duża, że ceny na stacjach rosły pamiętam rozmawialiśmy już nie tylko z dnia na dzień, ale wręcz z godziny na godzinę, a teraz rynki paliwowe nauczyły się już żyć w cieniu wojny i tej olbrzymiej niepewności, jakby to paskudnie brzmiało myśmy się do tej wojny trochę przyzwyczaili niestety i ona gdzieś tam cały czas jest medialnych doniesieniach natomiast my już nie żyjemy jak po prostu częścią naszej codzienności udało się także w sensie takim gospodarczym i zorganizować wszystko także ona nie była aż tak boleśnie odczuwalne jeśli chodzi o i zaopatrywanie się z paliwa po prostu mamy paliwa droższe natomiast nie są skokowo droższy z dnia na dzień tylko już te ceny ustabilizowały i myślę, że to jest sytuacja, z którą niestety jest jakiś czas będziemy zmagać tak nauczyliśmy się żyć w cieniu tej wojny niestety i przyzwyczailiśmy się do tych wyższych cen paliw to co to co wspomniał pan przed sekundą rzeczywiście mieliśmy do czynienia z takim panicznym tankowaniem też bardzo skokowym wzrostem cen tu przykład chociażby między 0209. marca ubiegłego roku, czyli w pierwszych tygodniach, kiedy sytuacja się rozpędzała mieliśmy skok 592 w cenie widza na 746zł 50 ponad w ciągu tygodnia podrożało paliwo i no to były sytuacje jednostkowe powodowane wielką niepewnością dodatkowo jeszcze w tym panicznym tankowaniem, które pod biało com komplikowało logistykę paliwową pod białą koszty te sytuacje w tym roku już się nie powtarzały myślę, że powtarzać nie będą żyjemy trochę tak już świadomości większej, że jesteśmy zabezpieczeni jeśli chodzi o zaopatrzeniu paliwowe natomiast emocje często też niestety brały górę pewnie jeszcze niejednokrotnie może się zdarzyć podobnie czy jakieś innej sytuacji, że to się zdarzy nawet mimo zapewnień i operatorów hurtowych, że jesteśmy dość dobrze zaopatrzeni w paliwa olej napędowy to jest to paliwo najważniejsze z punktu widzenia gospodarki, bo ono napędza nie tylko prywatne samochody, ale też dno całą gospodarkę tak naprawdę to są samochody ciężarowe to są maszyny i właśnie Deezer jest tym paliwem, który mocniej odczuł wpływ tej wojny, a widzę Stalinem, które zdecydowanie mocniej odczuwa cały czas wpływ tej wojny dlatego przede wszystkim, że diesel był paliwem, od którego Europa trochę się od wygrywała w sensie produkcji chęć produkowania go u siebie był trochę tak na cenzurowanym jeśli chodzi o swoje parametry ekologiczne i natomiast telewizja cały czas był podstawowym jest podstawowym paliwem tak jak pan słusznie zauważył w przemyśle transporcie i trzeba go było pozyskiwać i możliwie najtańszych naj bliższych geograficznie źródeł, czyli Rosji był czas Europa nie ma 40% swojego za importowane właśnie z kierunku rosyjskiego w tej chwili to się to się zmienia gwałtownie mamy mamy sankcje na import i paliw tego typu właśnie z Rosji i na rynku gorzowskim to jest właśnie główna przyczyna zmian to, że to, że zmieniają się kierunki dostaw nikt z Europy decyduje się na gwałtowne odbicie tej produkcji raczej mówić o sprowadzaniu wizaż z innym kierunku nie wiem z półkuli zachodniej krajów arabskich Chin, skąd tam się uda tak naprawdę, bo to w tej chwili rozbija się też, skąd można tego zaimportować one produkowane większych ilościach, ale tak Iza jest główną paliwową i paliwo produkty, które najmocniej odczuł chyba nie te zmiany związane właśnie z wydarzeniami okręt w IT paliwową układankę w rok po rosyjskiej agresji na Ukrainę wyjaśniał nam Jakub Bogucki e-petrol PL bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik również dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA