ze mną studia zapowiadane goście filmoznawca dyrektor polskich festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni Tomasz Kolankiewicz części do obręczy dobre będziemy państwa zapraszać na przegląd krótkiej historii polskiego kina no tak właśnie krótko w ciągu tych kilkunastu minut postaramy się państwo o tym polskim kinie w historii polskiego kina opowiedzieć dniem strasznie ambitne zadanie tutaj sobie en wyznaczyliśmy, ale jeszcze ambitniejsze sobie wyznaczyły wcześniej,
Rozwiń »
ponieważ wybrała 10 firm do pierwszej edycji właśnie takiego przeglądu historii polskiego kina, które w, jaki sposób mają nam o tym polskim kinie opowiedzieć, które były w, jakimi się tam mienia milowymi takie mocne modne wyrażenie teraz w w tym polskim kinie i zaraz oddam głos, ale na początek jeszcze państwu powiem, że te firmy będzie można oglądać w całej Polsce zwykle niesamowity projekt, że te firmy po pięknej rekonstrukcję, o której też za chwilę powiemy trafią do kin studyjnych w w całej Polsce w każdym miesiącu 1 film będzie można oglądać po prostu nas w normalnej dystrybucji nie będą tylko łącznie jakieś pokazy specjalne, chociaż opatrzone wstępem kimś opisem opowiadaniem o tych filmach no dobra Tomasz oddaję ci głos i powiedz nam na początek krótko co jest w ogóle za pomysł Night to właśnie za zadanie w ogóle wybrania tych 10 najważniejszych tytułów w całej historii polskiego to jest oczywiście zadanie niemożliwe po prostu jak zrobiłem sobie kilka ułatwień kilka takich podpórek przede wszystkim ograniczyłem te historie znacznie to znaczy tak naprawdę to jest historia kina PRL-u to znaczy zaczynamy po wojnie też wcale nie od pierwszego powojennego filmu tylko dopiero w późnych latach pięćdziesiątych kończymy w latach osiemdziesiątych, czyli już tutaj pierwsze ograniczenie w ogóle nie brałem pod uwagę filmów przedwojennych nie w ogóle nie brałem filmów po osiemdziesiątym dziewiąty 80 dziewiątym pod uwagę z drugiej strony ważne by podkreślić, że to nie jest przegląd 10 najlepszych polskich filmów np. brakuje tutaj mojego ulubionego filmu rękopisu znalezionego w Saragossie uważam w ogóle najlepszy w historii kina nie tylko Polski, ale wobec 4 światowego kina w to jest przegląd, w którym zależało na tym, żeby zaprezentować właśnie to co pokazuje jak nazwa przegląd krótką historię polskiego kina to znaczy jest przegląd nie tylko najważniejszych twórców twórczyń nie tylko najważniejszych dzieł, ale właśnie pewnego rodzaju dynamiki, która stała za rozwojem polskiej kinematografii także z 1 strony tutaj jest sporo filmów z okresu polskiej szkoły filmowej najwięcej tak naprawdę, dlatego że uważam, że to jest niezaprzeczalnie najważniejszy moment dla polskiego kina też w kontekście historii Międzynarodowego to jest taki moment do Polski rzeczywiście było zauważone stanowi można podzielić trzon w takiej awangardy filmowej danego momentu stąd aż kilka tytułów z tego z tego okresu tytułów, które z drugiej strony taki dosyć wydaje się komplementarny sposób pokazują samą dynamikę polskiej szkoły filmowej to znaczy tego, że ten, że ten nurt wcale nie był jednorodny to znaczy różne warianty, jakby tej estetyki tutaj chciałam pokazać z drugiej strony są oczywiście firmy późniejsze filmy z lat sześćdziesiątych z lat siedemdziesiątych już też filmy barwne, a skończymy tak jak wspomniałem filmami z lat osiemdziesiątych, czyli głównie kina moralnego niepokoju, chociaż tutaj też starałem się pewnego rodzaju niespodzianki zawrzeć także kilku bardzo ważnych tytułów tutaj na pewno brakuje, ale też zależało mi np. na tym, żeby pokazywać pewnego rodzaju kurz ewolucję stylu różnych twórców stąd np. wybór zamykającego przegląd filmu przypadek Krzysztofa Kieślowskiego, który prawdopodobnie nie jest tak znanym filmem jak chociażby amator tego tego reżysera właśnie film kino moralnego niepokoju natomiast z takim pierwszym filmem stricte kreacyjną w dorobku tego reżysera zgodnie z tym co on takim bardzo znanym felietonie w miesięczniku dialog napisał taki właśnie pójściem w głębi ani szerzej, więc zależało na uchwyceniu różnych dynamik rzeczywiście bardzo cieszy to, że ten przegląd, który już się rozpoczął jest obecny wprawie 80 kinach w całym kraju co więcej już nas dochodzą słuchy, że w wielu z tych kin wyprzedały się bilety na te pokazy, więc jak widać jest chęć naprawienia zdaniem nowe dań od klasyki polskiego kina tak to są proszę państwa tytułu pewnie pewnie, który dobrze znacie oczywiście popiół diament Andrzeja Wajdy, ale później ten pociąg do widzenia do jutra nikt nie woła Zezowate szczęście sanatorium pod Klepsydrą barwy ochronne aria dla atlety gorączka i właśnie przypadek, czyli no wszyscy święci z tego panteonu reżyserskiego polskiego od nowa, gdy przez Kuca Zanussiego Holland Kieślowskiego i tak dane itd. no właśnie to jest dla mnie bardzo może zagram po prostu tak prowokacyjnie proc co iść do kina na film, który oglądaliśmy w telewizji 10 raz, a właśnie, dlatego że nie oglądaliśmy go w kinie to znaczy ja już powiedzieć ja częstych filmów oglądałem w liceum część z tych filmów oglądam na studiach w styczniu przyznać, że przyznam, że przez studia bez oglądania część z nich jest część z nich obejrzany europoseł Tomasz Kwaśnik filmoznawca proszę państwa temu czysta słynne te słynne powiedzenie filmoznawców właśnie, że jak się z jak zostaną przyłapani na nieznajomość jakiejś firmy też wtedy mówi, żebyś widział obszerne fragmenty tego filmu tylko za duże działy się zapomniał je do Poznania Raszewskiego oraz jakie ma 130 lat już przez u nas nie da znać wszystkiego natomiast bardzo wiele z tych filmów mam okazję oglądać w kinie, a jeszcze mniej tych wspaniale odrestaurowanych kopiach, więc to jest przeżycie, dlatego że niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych elementów polskiego kina jest z ich z jego strona wizualna operatorzy po prostu teraz coraz częściej operatorki natomiast w tamtym okresie głównie głównie mężczyźni i pełne docenienie tych filmów jest możliwe dopiero jednak w sali kinowej znaczy film Kazimierza Kuca nikt nie woła i czy właśnie popiół diament czy sanatorium pod Klepsydrą no to są perły nie tylko reżyserskie, ale w niektórych wypadkach można przede wszystkim operatorskie, więc to naprawdę wybrzmiewa dopiero na na wielkim ekranie i też zupełnie inny Odry z tych filmów w kinie przede wszystkim, dlatego że nie mamy pilota no tak nie wychodzimy tutaj są rozpraszane, ale to bardzo dobrzy powiedział na rekonstrukcję pamiętam jak w ogóle zaczynaliśmy rekonstruować firmy w Polsce wtedy było dość głośno o tym sama kilka razy robiłam jakieś takie materiały z operatorami i podglądałem jak oni pracują nad nad tą rekonstrukcją bardzo ważne było to, że operatorzy razem z tym młodym pokoleniem, które zajmowało się już nową technologią oni wspólnie pracowali operatorzy mówili, że to tutaj oni chcieli, żeby było troszkę jaśniej, ale to nie było możliwe technicznie tak dalej to była w ogóle niesamowita praca i dyskusje jak praca przy takiej rekonstrukcji wyglądała co więcej pamiętam, że wiek przed przed tym doświadczeniem zwykła mówić, że lubię ten trochę wrót na taśmie i ta jest ziarnistość te zbyt mocne cienie okazało się, że to no, jakby nie od operatorom chodziło nigdy by mogli by mieli takie w taki sprzęt, jaki jest teraz no to te firmy wyglądałyby po prostu inaczej czasami jest także tutaj różne ograniczenia czasami potrafiły wyjść dobrze tutaj już odwołane znowu rękopisu znalezionego w Saragossie, który w tym przeglądzie nie ma natomiast operator tego filmu Mieczysław jako bardzo chciał kręcić w kolorze jak wiemy ten jest genialny m.in. dlatego że tak jak rozmawiamy, dlatego że wtedy, że Polska udawać Hiszpanii, dlatego że na kolorowej taśmy to by się nie euro oraz za rzeczywiście, jeżeli chodzi o rekonstrukcję to jest także to jest taki proces trwa tak naprawdę bardzo dawna, dlatego że najwyższy, zanim w ogóle zaczęła cyfrowa rekonstrukcja obrazu i dźwięku to była konsumpcja analogowej, czyli to po prostu procesy chemiczne w rekonstrukcji taśmy czyszczenia taśmy tzw. mokra bramka itd. natomiast potem życie zaczęto rekonstruować firmy cyfrowo co ciekawe teraz to technologia tak daleko poszła do przodu, że np. te pierwsze rekonstrukcję już nadają się do podobnych konstrukcji tak jest np. przypadek filmu Krzyżacy Aleksandra forda, który został jeden z pierwszych rejestrowanych filmów już tak naprawdę nadaje się do nowej konstrukcji 4 natomiast rzeczywiście tak jest teraz taśmy skanuje cyfrowo i potem prace zaczynają rekonstruuje osoby, które tylko rekonstruują potem wchodzą kolory Szczecina jest czyszczenie de facto potem jest kolejna korekcja barwna i tutaj rzeczywiście nawiązuje też współpracę z operatorami, jeżeli to jest operator, który nadal żyje to oczywiście z oryginalną operatorem filmu na temat jeśli nie to często to są albo jako współtwórcy albo no po prostu jakiś inny autorytety, które się takiego zadania podejmują, więc musimy rzeczywiście drugiego życia dostaje co ciekawe z reguły właśnie mówimy o obrazie, bo jest to co widać prawda natomiast oczywiście rekonstruuje też 2 jesteś bardzo bardzo ważny element bardzo ciekawy też bardzo ciekawa też praca, więc te możliwości techniczne trasy niesamowite oczywiście to jest także czasami można przesadzić to jest przypadek np. wczesnych filmów Charliego Chaplina w tych wczesnych rekonstrukcji filmów Charliego Chaplina gorączka złota została tak wyczyszczona zła sól z białym tak, dlatego że nie ma żadnych kamieni na śniegu zostały wyczyszczone wszystkie w legendę o tym, że filmy Tarkowskiego w ramach rekonstrukcji wyczyszczono klucz ptaków lecących, ponieważ myślano, że to, jakie straty, jakie pan, ale dlatego, że rzeczywiście są głównie anegdoty natomiast tutaj ten film drugie życie i oglądanie tego teraz też pozwoli docenić maestrię i warsztatową właśnie operatorów, dlatego że jednak trzeba pamiętać, że to było kręcone w tych latach, w których było to lata 506070 przy bardzo dużych ograniczeniach taśmy jednak filmowej, więc tych dubli było bardzo mało tras w świecie cyfrowym można robić sporo powtórek tutaj trzeba było po prostu nakręcić rasa dobrze po i naprawdę tutaj można właśnie docenić ten wkład wizualnie, aczkolwiek musi obronić się też sama historia nowe są firmy, które brzydko się zdarzają powiedzmy tak delikatnie, a są firmy, które zbiegiem czasu na nabierają w ogóle nowych znaczeń i znałem się czy ty jeszcze tak na koniec krótko powiedz mi szczyty przygotowując, przygotowując ten przegląd czy no przyszły jakieś takie nowe odkrycia filmów przez nowe znaczenia i pomyślałem sobie np. nie wiem pokolenie nie mówię ona w myśl tego młodego nie należy, ale to pokolenie młodszy od nas dwudziestolatków czy nawet kilku nastolatków młodzieży czy może zupełnie inaczej film odczytać myślę, że na pewno ja mam bardzo lubię prowadzić zajęcia też z młodzieżą gadać z nimi właśnie o tym jak nie odbierają film więc, że wiem, że odbierają zupełnie inaczej niż natomiast takie rzeczy, które są ponadczasowe, jeżeli jakimś filmie jest są uchwycone jakieś jakieś uczucia młodych osób to czy to jest Cybulski w do widzenia do jutra to jest teraz po prostu młody człowiek to aż tak dużo się nie zmienił w sporcie zakochał jemy prawda nadal i wydaje mi się, że te firmy są silne właśnie tą prawdą, która z nich przeżyje w jaki sposób to jest jest tutaj np. 2 filmy w Popowie np. tutaj w 2 film o żołnierzach wyklętych, a inne, czyli popiół diament i nikt nie woła te firmy w ze sobą dialogu ją ten kurs jest swój sposób polemiczny w stosunku do do Wajdy natomiast rzeczywiście to są firmy, które wypływały emocji tych twórców wtedy one pozostają do dzisiaj najważniejszymi filmami o żołnierzach wyklętych powstał właśnie, dlatego że wynika z prawdziwych emocji nie da się tego odtworzyć teraz natomiast wtedy to było rzeczywiście przed przeżytym te, gdyby emocjonalnie przetrawić one wtedy mogło mieć tego rodzaju wymiar i ta prawda dalej się broni, chociaż rzeczywiście może powiedzieć, że filmy różni się ogląda z czasu ja też mam także czasami mam wrażenie, że jakiś film się źle zestarzał, a po kilku latach okazuje się, że jednak nad morze woda wraca do wy tak jak w modzie spodnie nad moda na dzwony itd. itd. proszę państwa do tej historii wrócimy jeszcze mam nadzieje nieraz będziemy o tej historii polskiego kina państwu opowiadać być może przy kolejnych tytułach być może przy kolejnych edycjach tego przeglądu Tomasz Kolankiewicz filmoznawca dyrektor festiwalu polskich filmów fabularnych boksami dziękuję bardzo, bardzo dziękuję
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”
-
32:13 W studio: Mateusz Rakowicz
-
09:43 W studio: Łukasz Maciejewski
-
16:28 W studio: Artur Zaborski
-
14:33 W studio: Aniela Gabryel
-
10:22 W studio: Marianna Zydek
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM13:31 W studio: Ryszard Kalisz
-
06:59 Mała władza51:00 TYLKO W INTERNECIE
-
08:00 Poranek Radia TOK FM12:16 W studio: Piotr Zgorzelski
-
07:40 Poranek Radia TOK FM13:39 W studio: Adam Szłapka
-
-
-
-
-
-
-
-
-
06:59 Poradnik prawny
-
-
-
04.06.2023 23:00 SexAudycja52:25 W studio: prof. Krzysztof Nowosielski
-
13:25 TYLKO W INTERNECIE
-
11:00 OFF Czarek24:47 W studio: prof. Magdalena Heydel
-
-
-
-
-
12:00 A teraz na poważnie10:28 W studio: Andrzej Andrysiak
-
-
14:40 Magazyn Europejski16:16 W studio: Andrzej Halicki
-
12:20 A teraz na poważnie13:13 W studio: Tomasz Siemoniak
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL