REKLAMA

25 lat Polskich Nagród Filmowych

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2023-02-25 10:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
agresja Wanat jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia razem w studiu teraz Izabela Wójcik dyrektor polskich nagród filmowych Orły częściej wręczać dzień dobry będziemy proszę państwa opowiadać nieco od 25 latach polskich nagród filmowych, bo to w tym roku właśnie przypada ten wspaniały jubileusz, ale też będziemy nieco przyglądać się pewnie nominacją temu co się w Polskim kinie zmieniło, jakie były ten ostatni rok, ale właśnie również, jakie były te ostatnie 25 Rozwiń » lat przyznam, że przygotowujący do naszej rozmowy spędziłem sporo czasu ze zdjęciami z listami laureatów z dziewięćdziesiątego dziewiątego roku, o ile to się zmieniło i do nie mówię już o tym kto np. jest na topie, kto odbiera nagrody, ale też to jak wyglądaliśmy też nie przede wszystkim wydaje mi się to ile filmów było nominowanych wtedy i dzisiaj mam wrażenie, że w latach dziewięćdziesiątych to ciągle jednak był taki rynek, który dopiero gdzieś próbował no podnieść się takiego co dużo mówić trochę upadku na początku lat dziewięćdziesiątych do 90 dziewiątym roku widziałam, że były nominowane filmy sprzed kilku lat w ogóle, które czekały na tę na tę nagrodę no a teraz aż trudno coś wybrać takie zatrzęsienie tych nominacji tak rzeczywiście podsumować ćwierćwiecze jest trudno najłatwiej będzie dobrym punktem wyjścia jest ten 1999 rok, którego ja tak bardzo dobrze pamiętam, ale te zdjęcia po mamy to samo w tych, przygotowując się do gali, która będzie 6marca, a sięgamy do UE do tych po przednich lat jeździ dekada to dużo to ten początek jest najbardziej taki uderzający dając nam takie wyobrażenie drogi ktoś rozmawiałyśmy, które przeszły nie tylko Orły, bo Orły towarzyszą polskiej kinematografii, promując polskich twórców nawet pracując polskie filmy, bo takich jest taki był ich cel i ten cel spełniają, a co widać po ćwierćwieczu i dziewięćdziesiąty dziewiąty rok, kiedy pierwsze Orły to były Orły w nieistniejącym kinie Capitol, a przygrywał kwartet smyczkowy, którego skład niedawno odkryłam i muszę powiedzieć, że zdziwiłby się nazwiskami, które tam się pojawiły, bo okazuje się, że te nazwiska są w Polskiej kinematografii wprawdzie może nie główny nie prawie od, ale my wychować Mendoza Night za urocze plotki osoba, która innym nie wiem czy mogę zdradzać, ale następnym razem tutaj przesadzają w wywiadzie, który osoba związana z polskim filmem kinem telewizją, ale nie w takiej roli twórczej i opowiadała mi historię tam przygrywał kwartet smyczkowy na scenie teatru na scenie kina Capitol, a też odbywało wtedy w kinie pomysłodawca nart nagrodzi obecny prezes polskiej Akademii filmowej zorientował się, że na ścianach wiszą plakaty amerykańskich filmów, więc z ostatnich jest zajmowali drukowali plakaty ze statuetką polskiej nagrody filmowej to były czasy przecież, kiedy dominował głównie Amerykę stania w Polsce Paweł amerykański film w Polskim kinie na kwartecie, który gra na pierwszej gali polskich nagród filmowych Orły, a i opowiada mi 1 ze skrzypaczek ani nie do końca wiedzieli jak będzie wyglądała ta impreza mieli plan prezydenta rozmaite kawałki jazzowe, a przegrywali pomiędzy kategoriami, które się okazały trochę zbyt długi więc, a próbowali się dopasować mówi po 4 kategoriach złapali Chyła tak jak chce na rynku ceny swoich scenariusz próby tak nie do końca teraz trzeba pamiętać, że to była Super przedsięwzięcie bardzo emocjonalne rzeczywiście trudno było wierzyć na środku stał stół, a przykryty granatowym materialnie to szczegółowo pamiętam te zdjęcia przed chwilą oglądałem z wielkim logo logiem nie PwC, bo wtedy było jeszcze Price Waterhouse Coopers, a jest wsparcie operatora nagrody tak wierszy a gdy Lee firmą audytorską, która gwarantuje tajność poufność, że głosowania, na który przeprowadza całe głosowanie polskiej Akademii filmowej ten pierwszy moment, kiedy audytorzy się prezentują, a wszyscy próbują IDM, bo to jednak długotrwały uwierzyć w to jednak nikt nie wie oprócz 1 wtedy audytora teraz mamy 2 osobiście odpowiedzialnych za tajność wyników, którzy przynoszą kopertę na na na galę Grażyna Szapołowska pierwszy Laura osiągnięcia życia Wojciech Jerzy Hass, a tuż emocji widać, że Machalica Maria Pakulnis, która nad wyraz prowadzących, a zakłady, a przed wejściem elek, kto wie i kto będzie akt będzie laureatem ja ze względu te opowieści, ale widać na tych zdjęciach często emocje na historii kina w Popielawach, która wtedy zgarnęła nagrodę teraz jest najlepszego Orła dla najlepszego filmu na wy teraz robimy takie w 2 w badany rok 2023 widzimy przede wszystkim ile pojawiły, bo jak powiedziała Orły trochę odzwierciedlają to co w kinematografii się dzieje np. dzieje się to, że doszły kategorię za najlepszy film dokumentalny i ile z tych filmów w tym roku ile było z zgłoszonego na konkursie 71 i trzeba pamiętać, że właśnie jest różnica rzeczywiście Orły pokazujące się nie dzieje tak 71 się w górę o konkursie to oznacza, że 71 polskich filmów było w zeszłym roku co najmniej przez tydzień w kinie na płatnych otwartych pokazach dla widzów to pokazuje bogactwo tego co się dzieje, bo są filmy fabularne są filmy animowane są filmy dokumentalne resztą dokument wprowadzony do rów, a już dekadę tego, a spowodował, że tych dokumentów jest coraz więcej w kinie dystrybutorzy producenci zabiegają o to, żeby ta dystrybucja kinowa była w sam w kategorii najlepszy film dokumentalny 56 dokumentalnych, a w kategorii najlepszy serial 27 planowana jest oczywiście seriale to jest ten to jest kolejny taki znak czasu, że no tych nie tylko coraz więcej filmów produkujemy, ale właśnie jeszcze do tego wszystkiego dochodzą nam seriale na ADI jak patrzeć na ten ostatni rok to w jaki sposób myśli właśnie o tym co wtedy też takim to post pandemicznym okresie z polskim kinem się wydarzyło i nie mam nie widzę czy znam historii jesteśmy po festiwalu rów, więc tam podczas spotkań, a wyraźnie przewijał się motyw trudności realizacji ślą podczas pandemii i część tych filmów rzeczywiście powstawała z dużymi kłopotami, ale ostatni rok to też ciekawe, bo obok Jerzego Skolimowskiego, które ma najwięcej nagród jego i czekamy czekamy co wydarzy się z Oskarem od trenera, ale ma najwięcej nominacji na ręce tak tak tak na gali wręczenia nagrody 6marca, żeby nie powstało złudzenie, że to już jest opowiada z wyprzedzeniem 11 nominacji Jerzego Skolimowskiego, ale obok niego świetnie świetnie debiutanci, a i to się dzieje Jerzy Skolimowski trzeba pamiętać jest też ratę za osiągnięcia życia, a i już pokazuje na swój następny film także ta i jeżeli mówimy o tym co widzę wstęgę z tego zestawienia kim była w tym roku świetne filmy dojrzałych twórców, a debiuty jak Jacka Bławuta, które jest świetnym dokumentalistą zrobił się fabularnie i duża grupa młodych ludzi, którzy też bardzo wielu młodych reżyserek, które pokazują bardzo ciekawe ile i zmiana jest ciekawa i ona zawsze była w Orłach interesująca, bo zdarzały się zwycięstwa bardzo dojrzałych twórców zdarzało się, że np. za najlepszą reżyserię dostała też bardzo dojrzały twórca za najlepszy film debiutanta i tak dzień edycję też mamy tak zresztą też sprawdzam takie podsumowania, gdy jednak liczby dają nam jakiś obraz próbują w jaki sposób określić to co dzieje się w rzeczywistości możemy się bardziej wyobrazić jak sprawdzałem różne statystyki dotyczące nagród nominacji no tam właśnie te filmy młodych twórców w ostatnich latach rozbijały bank nagrodami, bo to czy cicha noc czy Boże ciało tak to filmy obsypane nagrodami bardzo właśnie młodych twórców nieraz debiutantów tak jak to było cichą nocą wtedy właśnie Piotra Domalewskiego, więc no i coś faktycznie jest takiego jakaś taka młoda energia w tym w tym kinie, a do tego właśnie kobiety, czyli Aleksandra Terpińska w tym roku Agnieszka Smoczyńska Patrycja ćwierć wieku Orłów zobowiązuje pora na zmianę haseł akt ze zmiany się dzieją falami, ale także co roku pytaliśmy czy czy sądzi debiutanci oczywiście, że są, a i po pierwsze, tych mówi więcej tak jest tak jak powiedziałem ta kinematografia, której mówimy dziś po 25 latach istnienia rów jest inna kinematografia, bo przypomnijmy sobie duże trudne lata dziewięćdziesiąte to były czasami lata, w których kategorii było więcej niż filmów, a dzięki antyczna zmiana jakościowa, a i też dostępności funduszy innego sposobu kreowania tego powstawania filmów test jest powstanie jest morskiej Instytutu sztuki filmowej to jest duża cezura ja widziałam w liczbach zawsze mówiliśmy o tym, że tego rodzaju finansowanie spowoduje, że polscy producenci, ale przede wszystkim polscy twórcy dostaną więcej możliwości działania, a za tym pójdzie jakość siłą rzeczy i tak, kiedy było kilkanaście filmów one celem kilka z nich zawsze zaznaczały się na festiwalach za granicą, a trzeba zobaczyć się od momentu, kiedy powstał Instytut jest coraz więcej filmów, a minął chwilę czasu one byłyby są coraz bardziej rozpoznawany za granicą i tak naprawdę Zobacz ile nominacji do Oscara, chociaż jest amerykańska nagroda, ale wszyscy o nich mówimy, ale na najważniejszych festiwalach Cannes Berlin Polacy wszędzie są, a i oni też tam są nie tylko, dlatego że te filmy są świetne, ale też nauczyliśmy się mówić promować polskich twórców za granicą to też swoje znaczenie ma Instytut tak oczywiście to wy też chociażby teraz o tym przez skarb rozmawiamy, że promocja to jak w jaki sposób promuje firmy właśnie przy festiwalach czy właśnie przy Oscarach no to jest kolejna bez tego po prostu możemy zrobić genialny film, ale nikt nie zauważyć piękną historię opowiada pan Jerzy to właśnie spotkaniu z widownią nie rozumie opowiadała jak długą drogę przeszedł rozmawiając i amerykańskich z dnia Lisa i promując film przed otrzymaniem nawet kulminacja 2 dni temu widziałam informację, że rozbija bank jak to określiła elementów amerykańskich kinach, ale to widzieć to, żeby nie było tak słodko tylko to może tutaj no nieco gorzkich gorzkiego smaku do tej naszej rozmowy dorzuca, dlatego że mam wrażenie, że robimy coraz lepsze firmy one są właśnie dostrzegany zagranicą chociażby i który za granicą w kinach życie większą popularnością niż w Polsce ten rok dla polskiego kina jeśli chodzi o widzów nie taki kolorowy o nie to o to bardzo mam nadzieję, że się zmieni i przyglądałam się jej wydarzy się w kinie Iluzjon chociażby na naszym na naszym wysokim lub przeglądzie, kiedy pokazywać wszystkie firmy emitujące i rzeczywiście widzów było mniej, ale z drugiej strony ci, którzy przychodzili tak byli złaknieni rozmowy spotkania i oglądania i dyskutowania osiedla, że mam nadzieję, że ten trend, który obserwowaliśmy pandemia spowodowała olbrzymie zmiany o tym dyskutują nie tylko organizatorzy festiwali tak jak my, ale dystrybutorzy producenci wszyscy którzy, a właściciele kin właściciele kin ten teren ten proces jest trudny Niewiem czy w pełni odwracalne, żeby Polska widownia w ogóle widownia na świecie wróciła lecznic, ale nie jest tak słodko to prawda i miejmy nadzieję tutaj, wykorzystując antenę TOK FM chce chodzić przy państwa mamy Super film i one świetnie wyglądają czy nie słychać widać, a i naprawdę warto, a nie mam nadzieję, że to się nie zmieni rzeki przetrwają zwyczaj, a film nie produkuje się za dużo w takim razie, a prowokacyjne pytanie co jest efektem może powiedzieć za dużo nie mam takiego poczucia jest ich dużo, ale też widzowie zawsze było za dużo może wrócić do tych 15, o których mówiliśmy na początku lat dziewięćdziesiątych, ale nikt nie zagwarantuje ratowania wybierzemy najlepszych, więc myślę, że nie myślę, że nadal jest miejsce w Polsce w kraju takim, jaki wielkość kraju w Polsce tak kraju tej wielkości nadal jest miejsce na znacznie więcej filmów, a natomiast drugą rzeczą jest to, żeby nadal przykładać dużą wagę do promocji czasami oglądając nikt mówi tylko polskich tytułach, a nam wrażenie, że warto pochylić się nad nami nad nimi zastanowić jak dotrzeć z informacją o nich i to taki delikatny układ do wszystkich, którzy zajmują się promocją kina jak dotrzeć wiadomość o nich do widza czasami nie wie o tym, że ten filmówki np. słuchać magazynu filmowego do zobaczenia w radiu TOK FM za bardzo dziękuję za tę opowieść 6marca rozdanie polskich nagród filmowych Orły transmisja Canal plus strasznie, ale wzrost czasu kodowany serdecznie zapraszam nie trzeba mieć abonament, żeby zobaczyć galę w roli głównej prowadzącego Maciej Tur, a za chwilę się, więc będzie w kopertach wcześniej już 1marca dla radzą osiągnięcia życia zapraszamy bardzo gorąco i chodźmy do kina bo, bo w ten sposób możemy nie tylko wspierać po prostu kinematografia, ale również po prostu świetnie spędzić czas Izabela Anna Wójcik dyrektor polskich nagród filmowych Orły była z nami państwo bardzo dziękuję za całą dzisiejszą godzinę zapraszam na informacje Radia TOK FM zapraszam za tydzień kolejny magazyn filmowy już w sobotę o godzinie dziesiątej Patrycja Wanat usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA