Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest Radia TOK FM pierwsze radio informacyjne nasza audycja nazywa się po sezonie, a dziś porozmawiamy o filmie o filmie, który jest nominowany do Oscara jest propozycją niemiecką to niemiecka można powiedzieć ducha historii, bo chodzi o ekranizację powieści dzisiaj Marii Marka na Zachodzie bez zmian no muszę powiedzieć, że mam pewien kłopot z tym tytułem tak może zacznę od razu cen nie bo, choć jest to obraz imponujący
Rozwiń »
pod względem realizacyjnym i pod względem tego co się dzieje w scenach batalistycznych psychologia postać, jakby wzruszają nas ci chłopcy przejmujemy się tym tymi ich losami to jednak oglądanie tego w Polsce Anno Domini 2023 czy nawet 22, kiedy za płotem ma się wojnę, która nie jest wojną absurdalną to jest firma absurdzie wojny, bo to jest film o pierwszej wojnie światowej mocno jednak wydające się w innych kontekstach społeczny historyczny i to walczy się taka wielka wojna, która była wojną o interesy mocarstw i ona faktycznie w społeczeństwach europejskich na Zachodzie Europy zapisała się właśnie jako takie nadużycie władzy wobec przeciętnego obywatela, który traktowany jako zasób jako to miejsce armatnie nie ma nawet pojęcia mięsa armatniego nie pochodzi właśnie z tamtego okresu to jest coś zupełnie innego niż ta wojna, którą mamy teraz z kup ubranie jeśli można tak powiedzieć, którą mamy teraz w Europie jednak bardzo mocno pokazuje to napaść Rosji na Ukrainę, że istnieją wojny sprawiedliwe taką wojny to czy Ukraina, więc kiedy patrzy na ten film to myślę sobie, że absurd być może okej, ale chyba dla tych Rosjan, którzy zostali powołani wcieleni do armii wysłanie na front ukraiński natomiast niekoniecznie dla Ukraińców, którzy bronią swoich domów i swojego życia po prostu to jest takie po podstawowe zastrzeżenie podstawowy problem, który mam interpretacyjny problem z tym filmem i w pewnym sensie on mi nie pozwala tak po prostu patrzeć sobie na to dzieło tak jak on jest wyjęte, jakby ze wszystkich kontekstów społecznych kulturowych i newsowych i to jest takie podstawowe pytanie czy należy działa filmowe właśnie czytać tak jakby były zrobione niezależnie od newsów czy jednak zależnie odniósł mi się wydaje, że wszystko się czyta historycznie wypowiedź artystyczna też swoje konteksty bieżące i ma swoje konteksty społeczne i bez nich właśnie troszeczkę chyba nie istnieje jednak no ale to jest taka moja pierwsza uwaga za chwilę, żeby się oczywiście uważnie przyjrzeć temu co co proponuje ten film ale jakie waszym zdaniem ja mam swój problem rzeczywiście też o tym myślałem, że ten film unaocznia problem jak kino ma w ogóle gatunkiem filmu wojennego z pewnymi schematami myślenia wojny, które obowiązują w kinie, żeby ze strony film antywojenny, którego częścią tego nurtu jest na Zachodzie bez zmian, ale mamy film antywojenny zjadliwy antywojenne firmy te znów anty wietnamskiego np. chce w pewnym sensie były odwróceniem schematu tego kina heroicznego kina wojennego mam poczucie, że kino wojenne dzisiejsze też stawiamy jak jest przedstawiony w ostatnich latach wojna na ekranach zaś fabule i mam poczucie dużej niewydolności tego gatunku, żeby bardzo trudno jest znaleźć formułę na opowiadanie o wojnie nie będzie uproszczeniem ideologizacja w pewnym sensie mam poczucie, że ten film ze swoją passę stycznym przesłaniem i też upraszcza rzeczywistość pokazuje całego spektrum tego, o czym mówi, że istnieją różne wojny i trochę, bo przecież bardzo rzadko z zdarzają się takie firmy te byłyby jednocześnie miały w sobie prowokacji intelektualnej, ale z drugiej strony jakiegoś rozumienia tego jak bardzo złożony jest to zjawisko i tym razem mam poczucie oczywiście, że doszło jakieś koincydencji połączyć ten film powstał przed wojną przed tym zaognienie konfliktu, czyli tego należy trwała wojna nie zaś z 2001. były realizowane w 2014 zraża tego tak no ale były, a dzisiaj mam wrażenie, że ten film jego sukcesy takich kasowych medialny jest poniekąd pochodną tego, że towarzyszy mu realna wojna bardzo blisko oczywiście, jeżeli zarząd się chwilą otrzymał kilka nagród Bafta jest z jest tak hołubiony poza jego rzemieślniczą wybitną sprawnością to jest świetnie zrealizowane kino, ale mam przecież na poziomie takiego intelektualnego interpretacyjnego jakiegoś myślenie o tym filmie on bardzo dużo zyskał przez kontekst polityczny, który ten nie ominą tezy znaczący się też nad tym zastanawiałam dla mnie on szedł w bardzo długo w przysługę woda jest tak skonstruowany tak zbudowany, że wykorzystuje taką estetyzacji wojny to znaczy w podniesienie rzeczy, które są przerażające do takiego takiego wymiaru wręcz piękna wojny i dla mnie to było strasznie to był dla mnie podstawowy problem my bardzo dobra Marka i sięgnęła jeszcze raz do jego powieści powiem szczerze nie pamiętam, jaki był koniec euro Marka w historia kończy się w momencie, kiedy umiera Kaczyński to jest koniec powieści i Remark pisze jego książka jest kompletnie odmienna tego filmu to znaczy jest napisane językiem, który zimny, który jest zdania są krótkie precyzyjne są po prostu jak uderzenia takiego młotka w punkty wybrane pytasz pamiętajmy o tym, że Mark nie tylko był na tej wojnie, ale dla niego dzisiaj nazwalibyśmy tę książkę w jakim sensie terapeutyczną po prostu wrócił z wojny i wyrzucił z siebie wszystko to co tam zobaczył jak się czyta książkę to jest taki strasznie namacalne i to zupełnie nie przystaje do tego pomysłu właśnie tego przez zdecydowanie tego świata, bo tutaj na poziomie realizacji zgadzam się z nami coś jest niezwykłe, ale też i że sentymentalizm zadanie, ale Alexy z firm z chciały wrócić do mojej tezy ba tutaj już troje podrzuca jeszcze ja to już czuję, że właśnie mówienia czuję, że jaz zwierzę zbadał jakość, a alejkę wracając do Meritum i moja teza jest taka, że z Grecji realizatorzy wymyślili sobie pomysł na interpretację znaczyć z ten tekst nie może być przełożone 1 do 1, bo takie firmy już były i wybrali rodzaj rzeczy dla dla mnie to co oni oni proponują to jest wejście tak czuję taką oniryczne ość sen w to, że wojna nigdy nie kończy i te sceny, które się dzieją po śmierci Kaczyńskiego, czyli w momencie, kiedy oni wracają na front odbywa jakąś absurdalną zupełnie bezsensowną walkę to jest ten moment wejścia w taką takie ptaki koło wróg takiego koszmaru sennego tego, że wojna nigdy się nie kończy już i ten bohater cały czas jest tym koło zwrocie takiego takiego obraz oblepiony jest takim koszmarem życie jest takie uczucie ja im koszmar, że nie potrafimy się, gdy nie potrafimy tego zrzucić i mnie się wydaje, że oni chcieli pytanie czy tak wyszło, ale oni chcieli w jakby postawić wobec Marka musieli znaleźć jakiś klucz interpretacyjny, że ten koszmar senny oniryczny wojenny przez zdecydowany to jest to jest klucz do interpretacji to jest oczywiście czy chore też nas taka jazda, ponieważ ja się zgadzam mnie najbardziej przeszkadza to, czego Marka nie ma, czyli właśnie to sentymentalizm owa nie płakała nie w tam tam też zobaczyć jak tam chodzimy mocnymi środkami są budowane kontry między obrazami tra, czyli mamy chłopców kończących szkołę wszystko jest zalany słońcem mamy takie miasteczko wręcz niemieckie prawda, że ładnie czytelnika za chwilę mamy front wszystko szare wyższą inni nie ich w ogóle w ogóle ten, a z URE Marka jesteśmy natychmiast pierwszy pierwszym zdaniu jesteśmy w okopie my po prostu natychmiast wskakujemy w ten świat i tam nie ma w ogóle sentymentalizm to w ogóle nie jest w tej literaturze nawet nie ma śladu znaczy dla mnie takie takiego sentymentalnego to to ten dla tam jest ten szok takiej wojny jaką, jakie mówi Kuba tak prawdopodobnie dzieje się za naszymi granicami, ale za to teza takiego czytania tego przez sam mam zdanie zamierzenia jest element realnie coś innego te przeznaczyła teraz raczej nie mówi o tym, że wojna, która dzieje się za naszymi granicami jest wojną równie bezsensowną i ja wolę sportretowana w tym filmie to mi chodzi nie, że to jest wojna dla obrońców zezwolił na maksa sensowną tak, ale prawdopodobnie Mark i no bo on też przecież też podkreślał wszędzie to jest zniewag w pierwszym w we wprowadzeniu tam nie pisał działa Pacyfik jest pacyfistyczne go po prostu wyrzucił z siebie wszystko co zobaczył i ja myślę, że to jest uczycie ludzi, którzy są na wojnie w byśmy tego nigdy nie doświadczyli, ale jeszcze o tym o tej konieczności, bo myślałam o tym jeszcze też kontekście tego jak to jest pokazywane tam oprócz tej tek kolorów takiego nie wiem taki namacalny i w przedziwnych w ogóle w Tesco chce nadal są oblepione błotem nie wiadomo czy to jest uczelni są naprawdę to jest wiedzie właśnie jakiś snach tam jest bardzo dużo takich ujęć z góry, które kompletnie odrealnione ją rzeczywistość, że my patrzymy właściwie nie wiemy czy to jest piękny obraz w jakiś abstrakcyjny czy wręcz odwrotnie to jest to jest jakiś konkret, który ma nam pokazać, że my jesteśmy czy Gwiezdne wojny czy to Drezna wojny i to właśnie ten element który, który mnie boli tam jest to jest za piękne i niemniej jednak myślę, że jeszcze ich już ostatnie zdania słyszeć czy wraz z tak zaangażował i w myśl, że tam jest jeszcze 1 problem z tym to znaczy oni oprócz tego że, że poszli TFT estetyzacja tego świata to i zatracili to co było, jakby Saddam setną tej historii i my oglądamy jeszcze w dodatku w warunkach kiepskich w telewizji nie nie mamy tego skupienia niema nie może w kinie tam ten film wygląda inaczej, ale ja nie jestem do końca tekst absolutnie zachwycona, niemniej uważam, że to jest klucz interpretacyjny przejrzystym wskazań co powiedziałaś to to jest wszystko prawda, zwłaszcza te sceny, które dziś ta estetyzacja robi bardzo mocne wrażenie, zwłaszcza w takich scenach punkt takich przełomowych, czyli 1 takiej najmocniejszych, gdzie ewidentnie po raz pierwszy nasi biedni wojacy niemieccy widzą po pierwsze, ciąg po drugie, miotacz ognia prawda i w obie te sceny są właściwie takie sceny zresztą jego mroczne przerażającego, ale objawienia anielskiego czy nagle pojawia się ktoś z płomiennym mieczem albo nagle pojawia się stalowy smok wyłaniający się z horyzontu to rzeczywiście jest w tym jest w pewnym sensie zachwyt wojną tak to jest to jest mój problem wstęp znaczy ja uważam, że ten film w jest niezwykły, niemniej jednak przekracza granicę, gdzie w, jakby lecz, gdy wojna nie jest piękna i URE Marka nie jest wojna URE Marka są flag to jest zabijanie po prostu masowe męczenie ludzi wierzącego świata jedzenie mózgu tak, ale to już regule to jest jakby jeszcze gorzej to znaczy weszli do zupy, że to jest jeszcze gorzej, bo się nie wyklucza z tym mam wrażenie co ja mówię co też Bartek mówi tylko jeszcze paradoksalnie wzmacnia ten wyjściowy problem czy to, że nie tylko to jest oddalanie się od tematyki wojennej pod pozorem takiego takiej pogardy, jakiej wyższością właśnie nie wojna jest zawsze niesprawiedliwe, ale są jeszcze mokre sny na temat wojny dokładnie tak to jest to jest myślę kluczowymi też z tą sceną to co mówicie jest ciekawe, bo jaskry mają takie wrażenie, jakbym oglądał sekwencję reżyserowanym przez kogoś się bardzo dużo na rzecz obcego np. Ka sekretarza kino grozy, ale takie science-fiction nie widzimy zagrożenia to jest najstraszniejsze Exatel igły wreszcie wie, że ten ciąg to małe rzeczy takie objawienie tego zła czystego efekt w tej chodzi to jest bardzo świadomie robione jest się zastanawia właśnie o tym też mówiłem chyba niezdarnie temat tej niewydolności kina, bo ja sobie spróbowałem owej obejrzałem wszystkie adaptacje 2 poprzednie pierwszą z trzydziestego roku znakomitą zresztą to jest nie tylko żona do dzisiaj trzyma, ale nie zestarzało, mimo że jest z przełomu kina niemego i i mówiono też bardzo nie nie wykorzysta działa, a także telewizyjną siedemdziesiątego dziewiątego roku i one wszystkie mają się podobne bolączki estetyzacji jako próba takiego, że chcemy zrobić i remarketingowe wielu, że Mark przełożone na język kina nie zadziała nam, bo ta surowość jest w stanie wyobrazić że, że Marka mógłby być Haneke rozum coś co było wyprane z takich łatwych emocji też lubią się intelektualną prowokacją, ale trochę poczucie, że kino i Remark grają w innych im na innych stronach zupełnie ich trochę kino, żeby przyciągnąć widza, żeby związać emocjonalnie czy zrobić to co jest istotą kina musi trochę za markę jaj to nie jest także uchwałę, bo nadzór uważa, że to właśnie pewien problem z tym filmem także dla mnie, ale wydają się z szukającą gips coś z czego to bierze wydaje się dzisiaj jest właśnie z tego, że kino musi mieć emocje kino musi mieć sentyment kino musi w tym nakarmić, żeby wciągnąć widza biegły ten mechanizm identycznie zaraz się nie zgadzam się masz sentyment Kupczyka i emocje czy masz bardzo dużych hut i jednak pewną matematykę, która oczywiście jest przesycony emocjami nie, dlatego że one są ściągnięte by one są, ale płyną z siebie nie z ekranów wiemy z nakazują prowadzenie, żeby płakał nie nie ma dlatego władze emocji nie ma jeszcze się o Kubie jest bardziej powściągliwy, jakby ma też bardzo precyzyjnie wyższą o zobowiązanie przeszło pierwszej wojny ścieżki chwały, które też były 100 pięćdziesiąty siódmy roku chyba równocześnie paradoksalnie właśnie cały czas jak mówił o tym w pułapce filmów wojennych tam sobie, że Kubrick, który się wojną zajmował nie zrobił właściwie moim zdaniem tak stricte ani 1 wojennego filmu ja mam problem z tą klasyfikacją w jego wypadku, bo cały czas zajmował przemocą, że mocą nas w ogóle brutalnością człowieku nieraz auto było to taką radę, ale dystrybucyjną zieloną czy też nawet Kublik jednak wydaje się, że ten mechanizm takiej identyfikacji z bohaterem pomocą żakiet musiał przeprowadzić jesteśmy trochę po jego stronie to, że on jest outsiderem, który jednocześnie Pacyfik i tam wezwanie chce być pierwszą jest kogoś zabije jest i to one jakimś dziwnym tworem w tym świecie w wojennym w tej armii, lecz pokazywanego ktoś z outsiderem jest nowymi oczami w tym świecie czy też koszty mechanizm jest bardzo często wykorzystany przez kino dla przeniesienia emocji na widzenie rozwiązanie maski są też nowe w tym świecie tak, ale on robił 1 rzecz, która jest bardzo istotna i to jest coś co jest, więc w pewnym sensie takim wyznacznikiem jego geniuszu on łamał nasz sentyment do głównego bohatera tak jak nam to wytrąca oni mówią, że to wieś by potem zaczęli robić wszyscy, ale ten połamany bohater to w pewnym sensie nie pani jedynie system takiej tezy żołnierz się po raz pierwszy pojawił, ale on też moim zdaniem to budowanie takiej więzi z bohaterem jest bardzo specyficzny unika on dane takie analityczną cały czas mówi, dlaczego tak lubisz niejasnej tutaj języka próbuje nie sprawdziłem, jakby też uważam, żeby być Kublik jest odpowiedzią na to kino chyba najpełniejszą, jakby na opowiadanie o wojnie w sposób, który jest nająć ciszy intelektualnej to się chłodny ani zostawiający widza obojętnym nie wiedziałby co się da zrobić rozumiem, dlaczego tego nie podjęli twórcy niemieckiej wersji współczesnej i wydają się cały po pierwsze mamy pamiętajmy, kto jest producentem jest Neptis próbujemy dotrzeć do szerokiej publiczności czyli jakby coś co, czego publicznie lub nie kalkulował nigdy nie były Kublik raczej nie myślało, że musi ściągnąć jakąś wiele energii znaczy stawiać tezę, że te wszystkie fajerwerki są wynikiem pewnego pewnej strategii, bo ja myślę pojawi się tam z kolei kiedy oglądam ten film o samym bandaże tym filmie 1917, który też 3, mimo że był bardzo w w poruszającym też ulgę oparty na na pewnej grze z formą przypomnimy to jest to jest z 2 zrobiony w maseczce w 1 ujęciu tam jest powiedzmy, ale razem z równym 100 lat ale, ale w generalnie chodziło o to samo, czyli o pewną znalezienia, ponieważ nie możemy z intelektualnie tutaj poruszać no to się pobawimy trochę formą to jest podstawowy zarzut do tego, że tak to jest odbierania też na zjem to jeszcze bym kiedyś dorzucili warunki RKO to jest to dokładnie chcę mężczyzna to jest taka ścieżka ścieżka filmów, które chciałabym wypaść wielcy twórcy Gazeta filmami pełnymi gadżetów i 1 wielkim gadżetem, jakby przez to głupi się to co jest istotne w myśleniu o pierwszej wojnie światowej, a zarazem zaraz gdzieś jest ten element na, o którym bardzo powiedział też jest bardzo istotne ja myślę, że on swoje robi to znaczy to, że to jest tak blisko bohatera i że to jest tak mocno seksualne działa na zmysły tak bardzo, że w pewnym sensie mimo tego, że oglądamy to na telewizorach, które mają tam przekątną do 100 cali może trochę więcej telewizor ma, ale za karoserii telewizor Her to mimo tego też, aby w domu Dolby Atmos, który potrafi tupnąć tą siłą rzeczy też mamy takie elementy takie fizycznego doświadczenia właśnie coś się sypie na głowy bohaterowi albo, że coś wyskakuje ze ściany prawda, że świat rozpada, a jego zmysły są ze wsią ze wsi z ze wszech stron bombardowane, więc to jest słuszny zabieg gdzieś tam, ale faktem jest, że on przesłania tą szerszą perspektywę i to szersze pytanie, jakby jak to w ogóle jest z tą wojną prawda i chcemy dobrą sprawę nie nie mamy ten film na dobrą sprawę jest tani pod tym względem nawet na rycerski to jest kłopot tego wiarę jak powiedział, że tam nawet set tak są takie momenty, które jednocześnie są takie takie myśli o scenie, kiedy bohater zabija żołnierza apotem próbuje jakiś sposób go uczłowieczyć i jest wstrząsająca scena i w pierwszym momencie ona zabrana trujące wrażenia, a potem pomyślałam sobie nie ona właśnie stania to jest właśnie za działanie to jest kalkulacja taka to jak pokażemy jak będzie miał przeciągać będziemy, więc pewien charakterystyczny sposób filmować oświetlać to zadziała tam jest więcej takich scen czy ja jednocześnie z to jest także z 1 strony mnie to bardzo porusza i sceny kiedy, kiedy pociągi jadą nad nad okopami niesamowite, ale z drugiej strony zdaje sobie sprawę, że to jest rodzaj takiej manipulacji emocjonalnej takiego szantażu emocjonalnego potem nie poruszyć jak nie porusza jak też poruszające i tak to jest to jak zderzenie tych 2 perspektyw, o których mówicie się wydaje, że szuka zostają tylko czy poza tym effector spektaklem ci twórcy, jeżeli nie mamy się nie tylko twórców na Zachodzie bez zmian także właśnie nie wiem autora Dunkierki, którzy się świetnie bawią zawsze bawi formą albo 100917, czyli Mendesa czy oni mają na temat wojny coś realnie wypowiedzenie trzeba by tam coś pod spodem jest czy tylko opowieścią biorą tak jak w tym przypadku z wybitnej zatory już absolutnie klasycznej i próbują sprzedać także w tej samej jak najlepiej opakować się też bardzo pragmatyczną cyniczne myślenie o swojej stronie, za które nie stoi jakaś bardzo głęboka refleksja na temat tego czym jest wojna ja zresztą miałem czy był na ich miejscu miały aż tak znowu wyrafinowane refleksje czuć też byłbym tego typu kino w galerii nimi jak ja wybaczam kolano, bo nie udaje dla niego on od razu mówi halą rozbiciu się będziemy bawili różnymi gadżetami wojna jest pretekstem ja w sumie chyba bardziej szanuje taką postawę niż właśnie wtedy poruszania we mnie czułych strun z taką świadomość może na tym polega kino, ale taką naprawdę głęboką świadomość, że to co poruszy ani rusz to może jeszcze do pchnięcia 1 elementem, żeby położyła na pewno dlatego ja jestem taka taka rozdarta, ale ja też nie po, żeby nie było, że potępia ten film nie one dla mnie interesujący przez to i to jest jakaś propozycja natomiast pytanie tak jak kupa zaczął to jest propozycja na dzisiejsze czasy jak powiedział, że nam wypada jeszcze się one myślę, że to jest paradoksalnie progresję to jest właśnie propozycja na dzisiejsze czasy te czasy nie są najlepsze jak się przeanalizuje to co jak kino wojenne w ostatnich latach sobie radzi się przez firmy tylko pierwsze wolne szukałem tak z ostatnich dekad i mieliśmy o Warholu z Pittsburgha Okoń stał się ten czy jak zupełnie sentymentalna bajka właściwie o wojnie mieliśmy Dunkierka to jest zabawą formą mieliśmy 1017, które jest po pierwsze, Albertowi za formułą jeśli wydatek w tak zrobiono, że ten ma starsza jest trochę jak gry komputerowe będzie dodatkowo uruchamia pewną inną inny rodzaj percepcji i poczucie ich, że było śmieszniej wiecie jeszcze wątek przyszywanie Włodar WM nasza mityczna wojowniczka trafiła nagle na front pierwszej wojny światowej, a więc ja się zastanawiam czy dzisiejsze kino w ogóle próbuje dotykać w tego typu kino w obozie kino, a Hansowi dzisiaj mówi więcej wojny może nie wiem, jakie filmy z bliskiego Wschodu, lecz element nie rozumiem co chcesz powiedzieć, że dzięki no, że to jest dobra propozycja, ale czasy są beznadziejni mieli też propozycja dokładnie w duchu naszych czasów nie ile wynikające z tego wszyscy szukają nie udziwnień uatrakcyjnienia, jakiego nie z tego, że nie mogę zgodzić, dlatego że ten czas w tym momencie one przechodzą taki i zwrot może 180 stopni c się bardzo poważnego dzieje się ja mam wrażenie, że nasze myślenie w ogóle o obronności i bezpieczeństwie bardzo mocno się zmienia i boję się, że w tym momencie ja rozumiem decyzję o produkcji tego filmu zapadły przed 24lutego 2022 roku ale by ta fakt ten film tak strasznie podoba pokazuje, że ludzie nie chcą dopuścić do świadomości tego, że wszystko zmieniło w chciał jednak dalej z tego snu o jakim właśnie takim rozumieniu pacyfizmu w taki bardzo płaskiej płytki sposób chce tam pokazane takiego myślenia o wojnie jako wstrętnym część się nam nie przytrafi, a przede wszystkim nie należy tego wywoływali nie robić tego ludziom na właśnie ktoś zrobił tuż obok mnie nie ja jeszcze widzę w w takim też trochę niezrozumienie czym była pierwsza wojna światowa w Europie mamy z nasza perspektywa jest też taka, że nam przykryła pierwsza wojna druga wojna natomiast pierwsza wojna była absolutnym szokiem kulturowym i to pierwsza wojna zmieniła dwudziesty wiek i URE Marka to jest znaczy ten element takiego właśnie tego tego, że już nigdy nie będzie tak samo i że już nigdy nie straciliśmy jako społeczeństwo Zachodu no może nie my Polacy, bo byliśmy tylko wyjaśniają byliśmy częścią tak, gdy ty tego co się działo, ale straciliśmy jak ludzie ludzie Europejczycy straciliśmy niewinność, która później już nigdy już nigdy nie będzie tak samo jak tego elementu też tutaj nie ma na czym ten syn albo jest to dosyć prymitywnie zaznaczone właśnie słonecznym miasteczkiem i dramatem okopów natomiast z URE Marka to jest moim zdaniem jasno powiedziane to jest to to ten świat nigdy już nie będzie taki i UE i może to jest jakaś szansa interpretacyjne, bo z, jakby z trzeciej strony to takie określenie, że ta wojna nigdy nie skończyć zawsze będzie trwać tak dalej to jest taki jakiś pomysł na interpretację tylko, że to jest moim zdaniem bardziej historyczne i po co w ogóle mieszać do tego Marka szósta po to jest bardzo gruba History w ogóle zdrowe to znaczy to jest takie jak Niemcy zniszczyli powiedzieć w pewnym sensie ta płyta się styka z tymi początkowymi sekwencjami, które są bardzo ciekawe to znaczy ta ta ten ręce, że Cycling tych mundurów o wojsko to jest świetne sekwencja prawda, kiedy mamy anonimowego zupełnie bohatera, który w pierwszej scenie ginie w jakimś takim szale frontowym i za chwilę uruchamia się też taką bardzo mechaniczną muzyką z tych nieprzerwanym sekwencjami, jakby to były dźwięki jakieś maszyny uruchamia się cała sekwencja odzysku zdzierania z niego munduru prania tego celowania i składania w pewnym sensie tego mu w ten mundur kolejnego żołnierzy takie odtworzenie, jakby taki mechanizm właśnie wojny jako czegoś większego trop, iż gigantyczne wrażenie bardzo dobry początek filmu tylko, że równocześnie, jakby ta logika, która tutaj jak się zastanowić nad nią szerzej jest moim zdaniem logiką płytką z logiką wygodnego mieszczanina, który nic nie chce zrozumieć to jest dla mnie nie do przyjęcia w tym filmie znaczy to, że myślę sobie, że to jest się też taka różnica między tą potem tą polską obserwacja, żebyśmy hak doświadczyli szeregu wojenna uczestniczy i szeregu utraty niepodległości skutkiem czego my doskonale wiemy co przychodzi później, kiedy traci niepodległość jak wygląda twoja wolność twoje indywidualne życie pod rządami kogoś innego kim się wtedy staje się, jaki jest napięcie między wolnością indywidualną wolność swojego państwa i państwowością w ogóle ani tego nie rozumieją kompletnie się wydaje, że może być biznesem Visual, a tam róbcie syte wolnym byle bym miał, jakby swój bezpieczny świat no właśnie się nie da nie ma tak bezpiecznego świata to jest dla mnie ten podstawowy nie umieścił siebie poza polityką poza wojną niestety na tym polega kłopot nie umieścił siebie poza tą, a w pewnym sensie jest tak robiony, jakbyśmy mieli taki komfort powiedzieć nic nie ten interes ja jestem przeciwko miały te rzeczywiście czeka z tym jak niby jak warzono ten film, gdyby rzeczy był realizowany w czasie, kiedy ta wojna na Ukrainie przyszła tutaj najostrzejszej fazy, którą obserwujemy od roku czy to cokolwiek zmieniło to, więc jeszcze nie jesteśmy raczej, że ogarnia przerażenie to rzeczywiście zachodnią mentalność właśnie tego, bo jakiś niepokojący film zawarłem w tę, ale też wysokości, jakim jest jakimś innym narzędzie i jest takim ideologicznym były kino wojenne jak takie nie bardzo zebrali rozmawiamy o tym były czujemy niedosyt ja też czuje w tym filmie, który z powodu podane wydarzeniami sprzed roku z ostatnich 12 miesięcy za naszą wschodnią granicą, a z drugiej strony myślę o tym że, czego w Polsce firmy w Polsce nie były dystrybuowane nigdy, ale istnieją też są częścią tej samej opowieści czy w ostatnich latach np. Rosjanie tworzyli mnóstwo propagandowych filmów wojennych przed dniem tak zrobić taki film, który właśnie urządza Top gan rosyjskie z ostatnich lat, gdzie rosyjscy piloci ratują syryjskie miasteczko nie albo gdzie grupa Wagnera w Libii heroicznie broni rodzinie mamy o tym firmy te kształtują całą mentalność nas wzięli też na dalekim Wschodzie Rosji myślę sobie z drugiej strony właśnie Europa zachodnia tutaj głosem niemieckiego reżysera powtarza pewne takie dość wygodne rzeczywiście i dość banalne pacyfistyczne trywialne rzeczy zwrócą uwagę są częścią prawdziwe życie coś jest także nie dość tego zanegować to nie jest tak łatwo zanegować co mówią trzeba to miła Sowa wie, a tamtego czasu brakuje właśnie zwróć uwagę na 1 rzecz powiedział o tym jak ten film wyglądał po, gdyby był realizowany po 2004. z lutego ubiegłego roku, ale przecież nie musi ta data nie jest datą wynalazku wojny napastnik raczej mówił przecież są tysiące zapisów co wydarzyło się w Polsce, kiedy tutaj weszli Rosjanie albo Niemcy nie chcą wybiorą co tysiące zapisów, których mogą korzystać jeśli chcą rozumieć na czym polega opór wobec napastnika i na czym polegałyby na czym Pol jak walka o niepodległość na litość boską mają z czego czerpać tylko nie chcą interesuje to uważają, że to nie jest ważne, że ich nie dotyczy to jest aroganckie i to jest aroganckie dzieło właśnie przez zdecydowane i przekonane o tym, żebyśmy rozkręcili wojny jak nam się nie podoba może powiedzieć nam się to nie padało obaj wkrótce nie będzie w tym uczestniczyli doznają czasem po prostu niemożliwe oznajmił, że jeszcze musisz, bo na ciebie napadli to jest prosta konstatacja, której tutaj w ogóle nie ma jako przepraszam bardzo nie chcę tutaj jechać po prostu, jakbym był publicystą dorzeczy albo sieć, ale tak się trochę czuję no ale jednak to jest jakieś niewygodne też dla mnie, że robi to niemiecka kinematografia, która nie chce w tym momencie spojrzeć trochę bardziej zniuansowany perspektyw na swoją własną historię przygotowywały jedną z najważniejszych największych wojen w Europie do cholery Jasnej, kto wymordował, gdy miliony ludzi właśnie na deszcz w tym kraju, z którego w, którym teraz mieszkamy i Ukrainie też no po prostu nie to jest jakieś nie do przyjęcia znaczy jeżeli, jeżeli ta osoba nie jest w stanie ci twórcy nie są w ogóle zainteresowani spojrzeniem na NATO jak jak różne mogą być znaczenia wojny no to coś jest niepokojące zmiany jamy służenie po prostu stawiam tezę wojna to jest mechanizm, który wciąga każdego prze mieli wszystko no tylko czy rzeczywiście to czy to nie jest za mało jak na dziękuję 2001. jest niebo jest to jest mechanizm, który wciąga każdego jak przemienić wszystko, ale postawy w obrębie tego mechanizmu ZUS-u jednak bardzo różne różne są też rację, a tu jest po pokazane w ten sposób, jakby racje były w ogóle nie znaczący by w ogóle nie było czegoś takiego rację i to jest nie w porządku, a to się z takim też bardzo uproszczone obrazek, który mi trochę przypomina Tuwima ten wiersz do prostego człowieka, że jest o wojnie, która jest na no usługi bankierów czy kiedy wezwą do broni to pamiętaj, że pracuje tylko na tych ludzi, którzy pomnażają kapitał czy też taka trochę bajka złych decydenta wybrzmiała nie były mamy też rozwiązania ludzi, którzy są w sumie szlachetni były i tu nie mają innego wyjścia, czego tak reagują natomiast nad nimi są jakieś takie elity, które są trochę karykaturalnie rysowane i to one są tymi windę dla elity nie są zainteresowane pokojem tak i teraz pasowało do pierwszej wojny światowej, ale nie do innych war ta w tym sensie czy może tutaj na ile żeście to pierwsza wojna w ogóle powinna być tutaj nie senatora Jana ilustruje cokolwiek co jest obiektywne uniwersalne nie nowość to właśnie o tym również, że ta historyczność tutaj wybrzmiała właśnie w tym, że nikt nie myśli o tym czy była pierwsza wojna światowa i ów i pierwsza wojna światowa nie była wojną, która to też przepraszam, ale bliższa jest nam wojna w Wietnamie, która w jakimś sensie, chociaż też nie bardzo, ale w, ale uważam, że po prostu to to nie jest przykład na dzisiejsze czasy, bo tamta wojna wyrastała z innego świata i przełamała historię na pół i od tamtej pory dnia wojny w wojny są trochę inne i to od o tym mówi ja się, że w ogóle jest tak, że nie można powiedzieć to jest bardzo naiwna bardzo dziecinnej będzie dość infantylne powiedzieć, że wszystkie wojny są takie same są na poziomie jak cierpień ludności cywilnej nie wiem wypędzeń uchwała uchodzi 3 no, jakby to można można budować takie analogie taka też uważać z tym bardzo natomiast mówienie, że to jest wszystko jedno to samo jest taki mechanizm, który ciągle działają się odtwarza proszę to maszyna mieli kolejne pokolenia nie bzdura to nie tak zgadzam się to jest turystów muszę powiedzieć, że zacząłem od tego, że obserwujemy tych ludzi, że film filmowych bohaterów czy są takimi ofiarami rzucanymi nieświadomy Fronda dzisiaj to wojna, którą mamy za naszymi granicami trochę inne będą ludzie mają świadomość, o co walczą wiedzą, że muszą walczyć jak myślę, że kraj mają inni mogą mieć Rosja osiągnie często ja muszę się do tego przyznać, że często takim dyskomfort wewnętrzne one bardzo taki psychologiczny dotyczący tego, że tak jak pewnie większość ludzi w Polsce jestem uzależniona od informacji co się dzieje na froncie, jakby coś detalicznych wręcz formacja kolejnych bitwach inny takich rzeczach docierające do mnie tak wszystkich te materiały front różne nagrania filmiki i jest w nich często jest jakaś satysfakcja patrzymy na kolejny zwany rosyjskie kolumny, a z drugiej strony, kiedy zwać równamy są nagrania nie wiem czy jeszcze okazję widzieć rozmawiając z jeńcami wojennymi jeśli już tam chłopaka, który został wzięty z ulicy wezwali zabrali pracował w sklepie informatycznym te posiada go na front poszedł w został złapany drugiego dnia widać też normalny fajny człowiek prawdopodobnie gdyby nie okoliczności i dlatego dobrymi filmami były filmy Kubricka Beaune powiedział tak to również orzekł wydział ten jak na czym polega ten dysonans między fajnym chłopakiem ze sklepu informatycznego, który staje się jakim, kiedy idzie na front, gdzie co się z nim co się dzieje nie on doskonale wiedział i o tym były jego firmy co znaczy obudzić w sobie demona jego wypuścić urząd już nie wróci do butelki nie to jest złe to robi armia to robią nie wiem na napady szaleństwa to robią być może ataki psychozy trudno powiedzieć rząd bardzo szeroko widział natomiast w pewnym sensie to co też spodziewać też jest nieobecny ten film o to, że mamy bohatera, który jest taki Itaki jest nieobecność filmy w tym filmie tylko biedna sierotę osadzona w pruskim mundur zaoferowany posłana na front, która musi przejść do przodu chcę przeżyć nic więcej tam nie nie ma też straty, a w tej książce strata jest 1 wobec głównych tematów, że co to znaczy tracić on traci po kolejny wszystko od od przyjaciół po człowieczeństwa tutaj są próby takiego pójścia w tę stronę, ale wydaje mi się, że to wszystko właśnie tonie w tych takich lat w gadżetach i ten temat straty nie wiem czy w ogóle widzieć w tym filmie, bo jak nie widzę na, mimo że nie rozumiem, że ten temat Stallone ma odpędzać ta scena, którą przywołała czy ten to to zabicie tego żołnierza francuskiego, którego następnie próbuje się ratować, ale ważony termin zbierało, bo nawet jeżeli, jeżeli dobrze ja myślę że, toteż stan ten co jest jest za strata jest Kaczyńskim natomiast cała reszta tutaj zauważcie też oni są są pewną masą tłumem to, jeżeli Toma coś znaczyć to w takim razie tracimy ten element tej tej identyfikacji a, a przecież w no jest to jest to jest to co do trojga cały czas wracam po co im Mark skoro robią coś pozwu oczywiście wiem innym co się nazywa adaptacja, ale w, ale dla mnie ten temat strat jest Super interesujący, bo w i też, jeżeli szukamy elementów uniwersalnych, które chcemy ogrywać, który chcemy opowiadać to jest idealne dla mnie tego nie ma i skoro już przy tym jesteśmy to coś się zastanawiam, dlaczego ten film ma nominację do Oscara akurat za scenariusz, który nie wydaje się w ogóle jakoś, że Bartek obroń scenariusz, ponieważ uważam, że nie jest najmocniejszym elementem tego filmu nie też nie będę bronił akurat nominacji zasad warto ten film jest przez wszystkich tych zarzutach, które powiedzieliśmy na poziomie Rzemieślniczej sprawności jest wybitnym filmem, a tylko że, aby z dnia dlatego dziwię się rozumiemy, dlaczego ma nominację techniczne montażowe złoży wspaniały zdjęcia co naprawdę nie ma słabych punktów to jest tak fenomenalnie zrealizowane są bardzo polecam przy okazji obejrzeć ten dokument, który jest making off na Netflixie, który jest publikowany, bo pokazuje też skalę wyzwania, jakim jest takie tego typu firm to nie zmienia faktu, że tam intelektualny brakuje, o czym cały czas mówimy, jakby ich też pozostawia na cały niespełnionych rozczarowanych trochę natomiast też nie ma już scenariusza to była jakaś wybitna robota nie nosi w jeżeli, jeżeli już coś miałabym nominować to oprócz tych absolutnie technicznych nominacje, które tutaj są no ja przez uważam, że to dźwięk jest niesamowicie zrobione naprawdę na telewizyjne z całym szacunkiem działo tutaj mamy niesamowicie w pomyślano o przestrzeń dźwiękową, ale ale, jeżeli już coś by miasto nie może reżyseria bardziej może jakiś wpływ na to jak to zostaje opowiedziane czy mnie to podoba czy nie to jest inna sprawa ale, ale może to natomiast na pewno nie scenariusz, bo jak też nie widzę konstrukcji tego nie widzę nie widzę takiej takiej z sprawności nawet na poziomie myśli niczego przełożeń boję się, że scenariusz adaptowany scenariusz jest właśnie to na coś najbardziej, że mamy, czyli to, że oni wpadli na ten wspaniały umysłów, że wojna jest taka wieczna jeszcze nigdy nie kończy się tak odtwarza jest takim mechanizmem, jakby niezależnym od od tych sił no ludzi od od ludzi, których tak porywano boję się, że za to jest właśnie, że to jest twórcze interpretacje, a kolejka realna, że ciekawe, bo to właśnie łączy wszystkie te stacje, które by sensu teraz wszystkim bardzo podobny wydźwięk wszystkim ten badał sobie zaszczyty jeszcze dodatkowo też pewien rodzaj manipulacji bardzo ciekawe zawsze fajnie, że to film się różnią głównie postaci Kaczyńskiego choćby tym, jakie obsadzane z oferty nowej wersji jest względnie młodym facetem natomiast w tej adaptacji za 70 tych jego grał RO, bo po gmin, których miał już wtedy tam facetem pod sześćdziesiątkę przynajmniej za kultowym aktorem czy z mają taką figurą ojca trochę, więc zmieniło zupełnie wiedział jeszcze bardziej biało pamięta sentymentalizm opowieści alarmują wyraźnie, że to w ogóle taki, a wszystkie 3 adaptacje pokazują, że Mark stał się dla kina trochę takim biletem wstępu urzędnicy biorą używają, ale nie do końca wy zyskują to co w nim jest najmocniejsza to co w tej literaturze najmocniej przemawia właśnie ta surowość i brak łatwych emocji nie oni i to ile w i wcześniejszych w tym małym niezbyt rozumie co się bierze, ale chciałbym, żeby ktoś poszedł dalej z US próbował się zmierzyć z Markiem też z duchem Marka nie tylko litera Marka nie, a przez to życie oczywiście tego nawet spróbowali, czyli były nie wykorzystali pewne elementy opowieści natomiast nie spróbowali tego interpretacyjnego klucza filmowego jak pan jeszcze coś co jest chyba najbardziej ryzykowną tezę, którą dzisiaj postawić w gruncie rzeczy też inne jakimś poziomie nudził czy po prostu było w nim coś potwornie przewidywalnego bardzo w gruncie rzeczy schematycznego bardzo takiego właśnie spadającego w kolejny pt. film wojenny i dziś siedzisz i w zasadzie jeszcze chipsy przed telewizorem i wszyscy Piast chwilami znaczy okej tam zaczynają nawala tę bombę to się być Jezu, chałupa się wali, bo Dolby Atmos dudni ale, ale potem znowu zwrócił uwagę odjeżdża jak generałowie śmiesznych czapkach siedzą coś tam plotą w okresie nie interesuje się jakimś poziomie ten film naprawdę mało istotny taki mało znaczący Teo to co mu się o słabości scenariusza Anna to jest absolutnie racja i nawet paradoks to jest najbardziej dziwne, że ani, żeby taki wielki wysiłek, żeby zbliżyć nas do tych taki fizyczny cielesny człowieczych bezradnych doświadczeń tego bohatera tylko ten bohater czy w ogóle nie interesują zgadzam się i jakim poziomie po prostu jest nudne, że miała mnie niestety ja też nikt o tym, ale nie przyznał się publicznie, że ręce opozycja jak rozum w te rzeczy to uczucie myślę, że ze strony wkalkulowane w to formułek to wymyślono, czyli pokazania wojny jako wielkiej za przeproszeniem maszynki do mięsa niezwykłych obserwujemy je mięsa w jak masz rację i ile można patrzeć na mielenie mięsa to 2 godziny my obserwujemy oczyszczamy wyprawę grupa bohaterów, których poznajemy rozpoznajemy ich twarzy, ale głównie twarzy to nawet czasu nie są zarysowane postaci poza tym najbardziej głównymi natomiast obserwujemy przecież składa się z nieustających sekwencji szturmów naukowych w tych nasz bohater biegnie po błocie, a wokół niego wszyscy padają, a i to jest absolutnie mistrzowsko realizowane to właśnie było we mnie walczyła jednocześnie znudzenie samą tym co obserwuję zachwyt nad tym jeszcze zostało zrealizowane były wiem, jaki musi być wyzwanie realizacyjny, żeby teraz zrobić Dubel sceny stroma ludźmi, którzy po drodze wybuchają w strefach obecnie jest zdarzenie miało się nad dużym budżetem chętnie cytuje też był lekki i umieć SA to jest niezwykłe były były skala tego procesu ciętej rozwalają co za 20 000 000EUR nie jest jak na amerykańskim się budżety to jest wypowiedź skromny film, ale ja rzeczy to wygląda kierują, ale ja wiem coś jest trudny, a no, bo ja myślę, że tam jest mało takich scen tak naprawdę może też sentymentalna to jest mało scen emocjonalnych i w oprócz tej sceny śmierci tam jeszcze druga strona, która nie bardzo poruszyła ich też niestety pomyślałam sobie pewny momencie, że to jest manipulacja to jest scena, kiedy Niemcy trafiają do francuskiego topu i tam jedzenia Jani, porzucając swoje karabiny i zaczynają jeść i to jest ja myślę, że to jest tak budowane przy założeniu, żeby takie sceny poruszające gdzieś przybyły przeplatane z taką taką właśnie przyp to chciałam Dorna jawnie wypowiedzieć takim taki nos strzelanie, więc od uchwały z życiem zawala na kolejne dziękuję szukałam słowa w niej wulgarnego i tak trafiłam nogą, ale rozumieć, o co chodzi i że to że, żeby pod pomysłem na to było tak żeby, żeby tego typu scenę po prostu nas wyrwały z takiego tego rytmu tylko, że ja nie do końca też widzę Henryk mi też mój problem czy w gruncie rzeczy z tego co mówimy wychodzi jakieś potwornie banalne przedsięwzięcie zaznacza, że poza tym i wreszcie Ganczarski znaczy poza tym, że się skoncentrowali na ziemiach świetnie zrobić sceny walki to niewiele mniej dopowiedzenia w NATO wychodzi może możemy jesteśmy już jakieś bardzo krzywdzącą tutaj kilka wzorców też prawo ale, ale oczywiście by czeka spółkę z recepcją poczytać recenzje w niemieckiej prasie nie czytałem plany wjazdy, a są bardzo się jak oni oceniają właśnie tę intelektualną zawartość tego filmu, ale do tak czy inaczej FIM za tydzień 2 tygodnie zdobędzie Oscara myślisz czy Jenny wiecie za dźwięk montaż istnienie na pewno zostanie za film nieanglojęzyczny era na pewno zostanie na pewno zostanie zapewne Anglo i stworzyć straż ta dostanie zadanie fizycznej osobie jeszcze sprawdzają wiedzę niestety ufam, czyli bukmacherów jak jest absolutnym faworytem bukmacherów, więc się nie mylą, więc tak tutaj też Oscar za film nieanglojęzyczny pewniakiem gości ta może osiołek można także marszałek krewna za naszego osiołka może zostać 10zł za każdą złotówkę w Cannes rak jak honorów ustawy re Adam przeważa natomiast za złotówkę ustawiono niemiecki dostajemy tylko 3gr zysku, więc to tym bardzo oni lepiej stawiać na osiołki w dobrze, bo to stawiajmy dobranoc Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE
-
-
-
-
-
51:35
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
06.06.2023 15:00 Światopodgląd12:39 W studio: gen. Mieczysław Bieniek
-
06.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:54 W studio: prof. Marcin Matczak
-
06.06.2023 15:20 Światopodgląd11:17 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
-
06.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:59 W studio: Ryszard Petru
-
06.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:00 W studio: Michał Fedorowicz
-
06.06.2023 15:40 Światopodgląd14:04 W studio: dr hab. Michał Kozłowski
-
06.06.2023 16:00 Światopodgląd11:30 W studio: Filip Piotrowski
-
06.06.2023 14:35 Przewodnik TOK FM Na Zdrowie01:19
-
06.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:48 W studio: Jarosław Sadowski
-
06.06.2023 16:39 Co z ciebie wyrośnie?
-
06.06.2023 16:20 Światopodgląd13:24 W studio: Piotr Andrusieczko
-
06.06.2023 16:59 Techstorie
-
-
-
06.06.2023 18:40 TOK36005:08 W studio: Lesia Vakuliuk
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
06.06.2023 18:50 TOK36006:36 W studio: Marcin Samsel
-
06.06.2023 18:29 TOK36009:50 W studio: prof. Ewa Łętowska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość15:55 W studio: Jerzy Rzymowski
-
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
06.06.2023 19:09 TOK36006:54 W studio: Barbara Oksińska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość12:31 W studio: Jerzy Rzymowski
-
-
-
06.06.2023 19:00 TOK36003:25 W studio: Michał Waszkiewicz
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL