na audycję zaprasza dystrybutor filmu imperium światła tylko w kinach wszyscy lubią oglądać film nic dziwnego filmie możemy przejrzeć się jak ZUS no mówi nam też dużo w naszym świecie popularne produkcje stają się często wizytówką swoich czasów, nawet jeżeli nie miały takich ambicji, ale co właściwie tak naprawdę możemy doczytać nic o tym właśnie jest ten pod kas o tym co kino mówi nam współczesnym świecie zaprasza Piotr Kubica przy mikrofonie Piotr Kubica jest
Rozwiń »
ze mną Tomasz Kopka część dzień dobry państwu cześć Piotrek będziemy rozmawiali o filmie imperium światła w reżyserii sama Mendesa twórcy takich hitów jak American Beauty i Skyfall o 1917 w rolach głównych wystąpili Olivia Colman i Majkel wolt film zobaczy też kolejna oferta zgodzę się na przełomie lat no, tak więc siedemdziesiątych osiemdziesiątych może nawet już 80 bardzo i opowiada o pracownikach pewnego kina oczywiście jest to przypadek jest to kolejne firmy, który opowiada o miłości do kina jest to kolejny hołd złożą, jakiemu no i tak bez 2 zdań no jak zauważyły się imperium światła sama Mendesa to jest kolejny piękny momentami wzruszający list do kina i właśnie przy tym temacie warto na chwilę się zatrzymać się nim przejdziemy do szerszego omówienia filmu, bo tak myślę sobie, że wiesz no jest coś magicznego w tym mijającym roku filmowym, bo był on no pełen bardzo osobistych historii mam takie poczucie, że reżyser tak jakby zrodziła się taka silna potrzeba powrotu do swoich korzeni tych filmowych, ale też bardzo osobistych jak widzimy w wielu filmach no i od razu w zasadzie trzeba przywołać flagowy list miłosny do kina 2022 roku, czyli firm, którym się wszyscy zachwycaliśmy, a my już tutaj obaj w podcaście projekcje szczególnie im, czyli Faber panowie Stevena Spielberga, ale też dobrym przykładem będzie Babilon Hazel, czyli film, który podzielił krytyków, ale też nam pokazał jak Hazel kino kocha i rozum jak ważne jest dla niego historia kinematografii mówiąc kino i tutaj chyba szczególnie w przypadku Mendesa mamy na myśli dosłownie budynek kina, bo to jest też, które by nie było, gdyby pandemia la, podczas której kina były zamknięte to też wzbudziło w reżyserach scenarzystę refleksja nad tym co kino jest pod jest to wspólnota co się tam chodzić to może dać, bo to też duży temat właśnie film imperium światła tak bezdyskusyjnie to jest hołd instytucji kina w ogóle i dla mnie tym przewijający się motyw listów miłosnego w wielu filmach ostatniego roku ma 2 wymiary i ten pierwszy jest ściśle związany oczywiście z pasją i wielką miłością do kina i to właśnie też świetnie koresponduje z tymi toczącymi się dyskusjami o końcu kina, bo one raz na jakiś czas powracają niektórzy snują takie ponure prognozy, że za dekadę kina to już nie będzie, że ludzie przestaną chodzić do kina, że ginie właśnie to zapotrzebowanie na takie dwugodzinne widowiska, bo ludzie już potrzebują bardziej rozciągnięty historii w formie serialu prawda i tu Spielberg Mendes Hazel mówił nam, że nie, że Szanowni Państwo tej magii nic nie zastąpi tej magii, którą generuje sala kinowa i że ta zamknięta nowa formuła w postaci tego dwu trzygodzinnego seansu no jest właśnie tą przepustką do tej wyjątkowej krainy, którą kino w istocie jest do tych emocji, których nie szukamy i ja to wiesz w ogóle nawet momentami zaczyna odbierać jako taki pstryczek wymierzony platformom streamingowym rzecz giganci kina tak jakby zgadzali się zaczyna wysyłać komunikaty przypominające, że te prawdziwe emocje to właśnie w kinie znajdziemy i jest w ogóle bardzo ciekawe moim zdaniem trwa od jakiegoś czasu i i tak teraz w zasadzie myślę sobie, że trochę tę tendencję zapoczątkował jeden z moich ukochanych filmów Quentina Tarantino pewnego razu Hollywood, bo tam zapewne jak pamiętasz Tarantino oddał hołd konkretnej epoce w dziejach szeroko pojętej kultury, ale Fin też jest przepełniony tymi akcentami które, które wprost krzyczą część jest Quentin i kocham petycji i uważam, że to jest autentycznie Super taka przypomina IKE i np. ja jako kinoman jak jest tym autentycznie szczęśliwy z rozwoju platform streamingowych, ale no niezmiennie od lat od pierwszych filmów Disneya, które nie oglądałem za każdym razem będąc w sali kinowej, kiedy gasną światła, kiedy na ekran wjeżdżają zwiastuny, kiedy z głośników wydobywa się pierwszy dźwięk to mam ciarki po te emocje na różnych osób i tak właśnie wyjeżdżam, jeżeli jako hołd w ogóle dla instytucji kina, a pamiętasz pierwszy film, jaki izraelskie umieć była piękna bestia prawdopodobne własnym znów mogą to być piękne i bestia albo ABO Syrenka wielka, na którą wybrałem się z moją siostrą z rodzicami któryś z tych filmów tak z niej już dokładnie, który nie pamiętam, ale pamiętam, że moje pierwsze przygody w kinie no to był właśnie film Odyseja wysoki to ładnie powiedział tylko nie przypomną sobie kto, że najlepszych dla kina jak można zrobić to jest po prostu nakręcić dobry film no i pytanie czy imperium świata to jest dobry film no wiesz czy mnie ten film przekonał na pewno tak czy jest to film wybitny odpowiem, że nie, ale mimo wszystko jest film, który będę każdemu polecał, bo zresztą jak wspominałem jakiś czas temu mnie akurat takim formatem nie jest jakoś wybitnie trudno kupić, bo jeżeli reżyser już od samego początku wyraźnie komunikuje nam, że z miłością patrzy na historii kina i wrzuca te akcenty, które przypominają nam minione epoki, gdzie kinematografii czy czy to gwiazdy ówczesne czy teksty, które stały się kultowe teksty filmowe do u mnie od razu na wejście ma +1 do tego mamy tak jak wspomniałeś akcją osadzoną w przeganiają innym kinie MPR już w ogóle nie chodzi nawet sam budynek, który robi wrażenie jak one kwotą o wygląd retro im Marii to w ogóle będzie wniebowzięty przybyły tutaj warto tracić, kto jest autorem zdjęć być może najwybitniejszy żyjący operator czy, więc właśnie nominował dzięki Oscara tak zrobił zbędne są 1917 pięknie fotografował były dla rady 2049 namawiały mnie Graczyka przede wszystkim pięknie nakręcony, a i tak naprawdę na takie filmy właśnie warto chodzić do kina dla takich zdjęć dla takich przeżyć estetycznych no i dla Olivii Colman, które pewnie zaraz wrócimy no rzecz, bo ty mówisz dla siebie wielkim plusem, że to ten film sygnalizuje, że schody dla kina dla mnie konieczne i ja ucieszyłem, że ten film, chociaż oczywiście jest hołdem dla kina to on stoi na czymś innym i moim zdaniem do serca jest to co się dzieje między dwójką głównych bohaterów, które są świetnie napisany i świetne zagranie przez wykona pan przez Maca Łoś da tak jak to jest dla mnie serce tego filmu i to my jesteśmy najbardziej podoba, bo i CEZ to jest dla mnie większą wartość tego filmu dlatego centrum się podoba bezdyskusyjnie to jest wartość największa sam Mendes jest genialny jeśli chodzi o ukazywanie istoty relacji międzyludzkich natomiast mnie ten hołd złożony kinu rozczula przypomina o tym co kim jest najważniejsze i taką czułością traktuje historyk kina, więc dla mnie to jest niewątpliwy plus i to w zasadzie nie przysłania tego, o czym mówimy, czyli relacji między głównymi bohaterami tak zdecydowanie przesłane to jest też film empatii to jest bardzo tak dbał o MO o potrzebie empatii od jak wiele ona może być dorzuca i o tym jak własność wspólnoty tak zdecydowali się o tym opowiada to broń fantastyczne do markę lord, który właśnie takiego bardzo sympatycznego bohatera takiego, który ma potrzebę pomagania, gdyż od razu sygnalizowane w pierwszych scenach Don opatruje rannego ranne zwierzę rannego ptaka no i ten tego skłonność o zbawiennym działa na bohaterkę Oliwie Olivii Colman jest samotna z różnych powodów jest w takiej patologicznej relacji ze swoim przełożonym tak i odgrywa taką drugą planową rolę w swoim własnym życiu tak i właśnie to jak to wszystko potoczy jak rozwinie się to znajomość co wyniknie to dla mnie o tym stanowią adres też może warto wyjaśnić, dlaczego o staramy się ująć czy wskazać, o czym jestem film, bo w nim jest wiele tematów to też przejaw zakazy to jest właśnie ten największy zarzut, jaki mam w stronę tego filmu wymierzony rozumiem rozumiem ten zarzut dla mnie to, że jest dużo tematów dużo problemów jest o tyle jednak czytelne z wyraźnie widzę, które są pierwszoplanowa, które są drugą panu, bo to i w takiej politycznej sytuacji wiele się dzieje i to, że mamy też ten cały temat tego jak sztuka wpływa na rzece i w tym może pomóc co może dać jest jak tłem uzupełnieniem tego co się dzieje między, więc rozumiem zarzut, ale i to nie przeszkadzało mi to nie przeszkadzało, że dużo grzybów bardzo bowiem, który także jest daniem głównym, który ne, ale miałem momentami tło było bardzo mocno przytłaczające, bo tak jak powiedzieliśmy w tym kinie w tym kinie MPR większość swojego życia spędza główna bohaterka Hillary w tej roli właśnie Olivia Colman jako ta kobieta, która snuje się niemalże przez szarą codzienność na pewno jest daleka od tych pozytywnych emocji, które generuje kino właśnie sala kinowa, w której pracuje i wierszy, przygotowując się do tego podcastu trafiłem na wywiad Janusza Wróblewskiego z polityki z samym adresem, który jasno mówi, że postać Hillary była wzorowana na matce Mendesa to jest w ogóle bardzo osobisty film tego reżysera jeśli nie najbardziej osobisty z nowym Faber ma nowe wykonają spis dokładnie i jest to postać wzorowana na matce będę jak sam Mendes w tym wywiadzie wspomina jego matka doświadczyła kryzysu zdrowia psychicznego i na różnych etapach swojego życia była bardzo źle traktowane przez mężczyznę i w tym filmie faktycznie relacji Hillary z mężczyznami niektóre okropne no są kluczowe, ale tak jak wspomniałeś nie tylko o tym jest ten film i w zasadzie no tu zbliżamy się do momentu, kiedy ja muszę powiedzieć, że pierwszy raz od dłuższego czasu uważam, że to reżyser przeszarżował i tak jakby będę chciał trochę za dużo mamy historię kobiety, która ma fatalne relacje ze swoim szefem historia kobiety samotnej, która później no za sprawą takiego życiowego światła próbuje odzyskać życiową stabilizację trochę radości w swoje życie wpuścić mamy kolejną odsłonę świata systemu społecznego zbudowanego w oparciu o patriarchat w końcu pojawianie nasze tematy ważne społecznie, które wymieniłeś, czyli kwestie związane z rasizmem funkcjonowanie opieki społecznej obraz Wielkiej Brytanii lat osiemdziesiątych Margarita czerwonych elewacjach słowem bardzo dużo i Jancarza jeśli pozwolimy się tylko dokonać tego, że nadmiar tych wątków bardzo oddala nas momentami od tego co najważniejsze w tym filmie, czyli od głównych bohaterów ich portretów, które są naprawdę bardzo ciekawe, bo Mendes kreśli je fantastycznie im no właśnie mówię z bohaterów to jeszcze trzeba wspomnieć o Merkel Łodzi jako stawianie bardzo ważnej postaci w życiu Hillary i Mendes jest naprawdę doskonały jeśli chodzi o pokazywanie istoty relacji międzyludzkich i to są zawsze pysznej sceny szczególnie jeśli chodzi o pokazywanie dzielących nas różnic, więc szkoda, że nadmiar tych wątków czasami oddala nas emocjonalnie od głównych bohaterów ja mam co najmniej ze 34 sceny, które z tego filmu po prostu wyciął le Zobacz paradoksalnie może to był dobry serial skoro jest wątków wychodzi w kinach i może być ten wydawał na to by wydłużyć do takiego formatu mglistą, od której będę ucieka i który boi się jak ognia albo przynajmniej ta określa tradycjonalistą i choć ich zamykać historię tej tradycyjnej formule, ale co zabrać, bo te wszystkie wątki są przepuszczane przez kino przez budynek na osobny tak wysoka cena np. do ulica dosłowne, choć do kina także kino jest taką soczewką takim lejkiem, przy którym przepuszczane są najróżniejsze problemy od takich międzyludzkich relacji przez rasizm tak dalej, więc tak rozumiem ten film i jesteś taką bezpieczną przestrzenią taktyce chaosu w tej całej mnogości i dla tego stanu ja bym tak nie atakował właśnie tej mnogości wątków, bo no wydaje się to to ma sens może po prostu na siłę staram się jak z tym się interpretować, ale inne to, czego wstrzymało wszystko do siebie i ten film był dla mnie klarowny mimo wszystko no ale tak, ale podziękowałem za to bardzo mocno aktorom zwłaszcza, bo jeszcze Olive Koman tutaj zostaje kilka takich scen, w których jest bardzo ekspresyjna bardzo ona jest czasami bardzo subtelna, ale ma to takie momenty wybuchu z podobał mi się też albo szczególnie w następnym Worth, który cały czas jest subtelny on gra bardzo oszczędnie, ale od razu wniosek deszczowych jeszcze się z nim także w fantastyczna rola, bo wyższe i jestem wydaje, że to jest taki film pod Oskar bezdyskusyjnie jest to film zrobiony po Oscary szkoda, że z tego wyścigu po Oscary wypadł to jest film wydawałoby się skrojony pod Oscary dostał tylko 1 nominację czy dla Rogera Difin SA tak to też czekałyby wydawałoby się, że te nominacje powinno być jednak więcej tak absolutnie no może właśnie członkowie Akademii, którzy zapoznali się z tym filmem uwzględnili podobne zarzuty do moich ja tylko chcę podkreślić, bo uderzył w scenariusz, ale nie chcę, żeby ktoś takie poczucie, że firmie są jakieś trzymający się całości historie no absolutnie nic z tych rzeczy po prostu moim zdaniem chodzi o ich nadmiar, bo całościowo jest to film naprawdę dobry film, który niesie przede wszystkim miłość Mendesa i fantastyczne aktorstwo, którym zaczęły mówić szczególnie Olivii Colman dla mnie ona tutaj gra pierwsze skrzypce i ta rola została napisana specjalnie dla niej będzie w ogóle wspominał, że modlił się o to, żeby palma nie odrzuciła propozycję zagrania w tym filmie i Oliwia jest tutaj bezdyskusyjnie doskonała ona jest tak jak fundamentem tego tego filmu i to jest w ogóle aktorka, którą jest teraz aktualnie totalny High i które od czasu faworyt jest jedną z najbardziej rozchwytywanych aktorek, a ja muszę przyznać, że miałem z nią mały problem i że moja pierwsza przygoda z nią zaczęła się zaczął się chyba kraul nie jej interpretacji Elżbiety jakoś nie przekonała mnie wybitnie na później przyszły faworyta i doskonały ojciec Anthony Hopkinsem i jeśli już ktoś obejrzy te 2 filmy to niema absolutnie żadnej przestrzeni na wątpliwości, bo Kalman to jest aktorka kompletna i nawet pokusi się o stwierdzenie że, że wybitna one bardzo tego w tej roli tak inwestorzy wykazują po Oscara, bo tak jak wspomniałeś no ten film jest nominowany raptem w 1 kategorii to jest dla mnie dziwne zanotowano planowana do złotego globu była w tej roli dla mnie świetna i to to też podkreślił sam Mendes żona jest genialna jest jak kameleon i że bardzo szybko właśnie przychodzi z takich skrajnych Stanów raz jest spokojna radosna za moment błyskawicznie potrafi bardzo wiarygodnie wpaść w furię raz tutaj jesteś właśnie cytat z Mendes wygląda młodo, żeby za moment szybko się starzeć i właśnie najlepsze jest to w tym, że ona między tymi skrajnie różnymi Stanami genialnie buduje mosty to wszystko z Unii płynne i dla mnie to jest to 10 kobiecych ról ski w ostatnim roku co jeszcze ona stara ona nie chce nie jak nie zależy, żeby widz lubił tak były w postać nad wskutek stawia na to, żeby była prawdziwa, ale 0 takiego dręczenia set dopóki akta chce zrobić tam są takie sceny, kiedy można uznać, że jest na granicy szarży ten szarża się ociera, ale właśnie to moim zdaniem też wynika ze źle rozbudowanego scenariusza w niektórych momentach i ze scen, których można było uniknąć no i jeszcze może 2 zdania o kolejnej ofercie ta rola odstaje od liczony jest pierwszy raz, kiedy lubimy go na ofertę członkowi kontrast jak zapisać się z, kiedy Colin ofert jest odrażającym typem, którego chętnie byśmy się pozbyli z naszego otoczenia, a to nie jest jednowymiarowy tam później są takie momenty, że no bardzo rozumiemy postępowania to co motywuje nocą zmienia faktu, że dziwny, czego oglądać w roli kogoś kogo się nie nie lubi tak tak tak tak exe ciekawostkę Trent Reznor Atticus Ross zrobiły muzyka jest co nie zgodziłbym się to oni to muzyka jest jakoś tak schowana może po pod pod finał bardzo roześmiał, ale dalej to nie jest to raz Nor, którego znam jednak tutaj poszedł w innym kierunku no resor znany ze współpracy z ich domknięciem, bo miasto widmo liczą zresztą też, bo ułożył świetny Antek np. do zagubionej autostrady, ale znany głównie ze współpracy z dywidend Finchera zrobił muzykę do kilku jego filmów no też dostali łączy pan tam był świetny w San oraz w przypadku imperium światła mam poczucie, że muzyka jest tutaj tłem Klaebo naszej muzyki jest złem, ale muzyka taka lustracyjne, bo jednak na pierwszym planie często są piosenki to jest film, który rozbrzmiewa taką alternatywną muzykę z epoki jest trochę gotyku jest ska wielka Brytania lat 80, a tak muzyka odgrywała olbrzymią rolę w tych napięciach kulturowych i to tam jest wyraźnie zarysowane, więc kto wie może raz Nor miał co do powiedzenia w układaniu sobie listę chcę też Tesco ja zastanawiam jak ten film wpisuje w katalog sama Mendesa tylko z samym ten o samym sami będę psy mamy porozmawiać z w następnym odcinku chcemy zrobić też odcinek po poświęcone wyłącznie twórczości reżysera, ale można, gdy jest eklektyczna innym wcześniej takiego filmu też bardzo wszechstronne Barnesa, który od dramatu u przez filmy wojenne do Jamesa Bonda potrafi przeskoczyć jakoś trudno jest można powiedzieć o tym charakter, ale mimo wszystko ja uważam, że to jest charakterystyczne dla Mendesa cennego z tym jest taki takim ładny wymuskany elegancki prawdę on starał, żeby to wszystko było takie dopieszczone, żeby każdy kadr był piękny to nic dziwnego, że lubi współpracować z Rogerem byki SM, które po prostu każdy kadr robi obrazy, które sobie można powiesić na ściany, więc nogą akcesji jest przepiękna komisja wizualnie doskonały tak jak pamiętasz jak mówimy w podcaście Faber ma także, że każdy film Stevena Spielberga zawierał elementy z jego życia osobistego tak podobnie jest moment SA jego firmy doskonale pokazują i obaj panowie garściami wręcz czerpią z własnych doświadczeń, a w tych ostatnich swoich filmach poszli już na całość te firmy są do siebie bardzo podobne i obaj tak jakby rozliczali się ze swoją przyszłością obaj zapraszają nas trochę do tego swojego prywatnego świata, odsłaniając rodzinne kulisy i mam takie poczucie, że to przypomina o tej jednej z ważniejszych ról kina i niesie taką moc terapeutyczną, bo na to są takie 2 wróżenia zbiorowej terapii tak też nie wszyscy tak, jakbyśmy w skali makro jako społeczeństwo potrzebowali ze względu na czas zbieram już tak jest tutaj naukowych wykłady żałuję, że wcześniej tego filmu nie było, bo tak jak wczasy w tym najgorszym czasy pandemii taki film by się przydał, bo on jest jakimś rodzajem terapii niesie anty trudnym trudnym momencie jakiegoś chaosu, jakiego zagrożenia opowiada o o tym, że trzeba być razem trzeba być empatyczny, że stara się jakoś tam poprowadzić przez problemy tak, bo podpowiedzieć jak możesz sobie z nimi radzić i NATO jest takie kino kino pocovidowa w więcej samych desek już wspomniałem w następnym odcinku zapraszamy do kina na film o kinie moim zdaniem trzeba trzeba imperium światła zobaczyć czytajmy te listy miłosne do kina naszych naszych ulubionych reżyserów jak może robi się trochę sentymentalny, ale przypominam sobie za pomocą takich filmów, że takich emocji w tym również szukam dzięki za rozmowę dziękuję państwu za wysłuchane i usłyszenia następnym razem do usłyszenia dziękujemy wszyscy lubią oglądać film nic dziwnego filmie możemy przejrzeć się jak Blues
Zwiń «