gościem programu jest Krzysztof Mieszkowski poseł nowoczesnej z klubu koalicji Obywatelskiej i były dyrektor pobyt teatru polskiego we Wrocławiu dzień dobry dzień dobry panu panie redaktorze witam wszystkich serdecznie Panie Pośle, chciałbym porozmawiać o pewnej imprezie w Operze wrocławskiej, ale najpierw może niech pan pozwoli na pewno inwokację dzisiaj wielki bal w Operze są potężne archikatedra dał najwyższy protektorat wszelka dziwka majtki pierze i na kredyt kiecki bierze
Rozwiń »
to oczywiście bal w Operze Juliana Tuwima, ale jakże pięknie pasuje do tej przedziwnej imprezy, która odbyła się w Operze wrocławskiej właśnie chyba archikatedry dał najwyższy protektorat dość powiedzieć, że minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek gościł na tym balu w Operze wrocławskiej to był bal lokale na cześć jego i jego asystenta czy prawa nie słyszałem o nim wcześniej, ale jak rozumiem to bliski współpracownik ministra Czarnka no właśnie jak na ta kie sanktuarium sztuki przystało wystąpił tam także wokalista zespołu Bayer full, śpiewając po chińsku majteczki kropeczki co w tutaj też jakoś składa mi się z Julianem Tuwimem wychodzi na to, że artyści mają zawsze rację byli pewni, przywołując Juliana Tuwima mamy tego najlepszy dowód, że warto odwoływać się do wrażliwości twórczości do ich wyobraźni przede wszystkim do przeczuć, które pozostają z nami na lata na tę sytuację oczywiście jest jakaś bardzo bardzo specjalne i ja jako dyrektor nigdy w życiu bym nie zaproponował ministrowi Czarnkowi imprezy czy asystentowi imprezy na dużej scenie teatru polskiego nie wiem czy pan zwrócił uwagę na to panie redaktorze, że mamy do czynienia z takim fenomenem asystentów w naszej polityce, ale tutaj mówię przede wszystkim politycy PiS-u przez lata tak kim bohaterem i jakie kryzy mowa w naszą wyobraźnię polityczną był pan Misiewicz dzisiaj mamy kolejnego asystenta, który towarzyszy bardzo kontrowersyjne czy właściwie to jest zbyt delikatne słowo ministrowi, który tak naprawdę jest wyprawa torem i polskiej edukacji szkół wyższych, ale to jest też człowiek, który jak pan pamięta mamy dzisiaj miesiąc marzec za chwilę będziemy pewnie komentować wydarzenia marcowe sześćdziesiątego ósmego roku z projektu dysponował Dziady Mai Kleczewskiej, więc mamy w 1 osobie człowieka, który jeszcze na dodatek marginalizuje właściwie sposób jakiś absolutnie jawny otwarty bezczelny marginalizuje środowiska LGBT mamy do czynienia z jakąś figurą, która jak widać legitymizuje w postępowaniu zachowanie swojego swojego asystenta to jest norma obyczajowa polityczna w sosie, czego absolutnie nie można zaakceptować, ale problem są parą wrocławską trwa przecież od wielu lat dżina lekarza nagłaśniają, że różne skandale związane z dyr Haliną Ołdakowski i jej dyrektorem artystycznym jak rozumiem społeczne, chociaż zarabiającym krocie panem Mariuszem kwietniem no wygląda na to, że pani Chodakowska rzeczywiście poleci po w majteczkach w krok w kropeczki, ale do dosyć późno, zwłaszcza że kolejna kontrolę Najwyższej Izby Kontroli w wykazywały no bardzo dużo nieprawidłowości brak dyscypliny finansowej dyrektor np. w 1 000 000zł kredytu nie wiadomo na co i w no cóż cały czas słyszeliśmy, że Opera wrocławska jest pod szczególnym protektoratem władz pani do Śląska wygrała konkurs wygrała konkurs na szefa opery wrocławskiej zaproponowała jako dyrektor artystyczna pana Mariusza kwietnia i wydawało się, że to będzie bardzo dobra perspektywa, która wyłoni się po tej pod dyrekcją tak zapowiadała, że dla skala i Metropolitan Opera po prostu jęknął z zachwytu na tak takie jak może tak mocno ironizował, bo rzecz ma się z przynajmniej takich perspektywach które, które bardzo przydać pierwsza to jest to jest jej 100 są sukcesy artystyczne, które są niewątpliwie niewątpliwe i trzeba pamiętać o tym nie można tego lekceważyć tutaj kwietniowe widzi w krakowskiej trzeba oddać było nic stworzyli bardzo wysoki poziom artystyczny tej Operze otrzymywali nagrody też tego nie można kwestionować to jest 1 rzecz druga rzecz to jest oczywiście sposób w jaki sposób w jaki pani dyrektor Ołdakowski prowadziło opery prowadził w dalszym ciągu nie chcę absolutnie usprawiedliwiać, bo te kontrole rzeczywiście były bardzo jednoznaczne w swojej wymowie, ale jednocześnie chcę panu powiedzieć, że dyrektorzy instytucji kultury w Polsce są ofiarami braku spójnego finansowania kultury w wróciłem w w wczoraj z Radomia, gdzie sejmową częścią sejmowej komisji kultury reprezentującą koalicję Obywatelską rozmawialiśmy z ludźmi kultury w Radomiu z Mazowsza i muszę panu powiedzieć, że wnioski są zatrważające okazuje się, że żadna instytucja kultury nie jest w pełni finansowana myślę tutaj o kosztach stałych, więc pani Chodakowska mając również pewnie ten problem podjęła decyzję dość ryzykowne, której stała się ofiarą, ale jednocześnie oczywiście powinna przestrzegać tego wszystkiego co się wiąże sprawę sprawę z sposobem prowadzenia instytucji i ta sytuacja, która miała miejsce w Operze kilka dni temu już kilkanaście dni temu właściwie, kiedy wprowadziła Czarnka i jego asystenta na dużą scenę, która powinna być miejscem absolutnie sakralny na razie każdy przypomnijmy Panie Pośle, że Opera wrocławska płonęła w ogóle dwukrotnie to jest wspaniały zabytkowy budynek tymczasem ta imprezka ten bal w Operze odbył się na scenie, gdzie podgrzewana jedzenie do serwowano alkohol w reaktorze z informacji wynikających z mediów wynika, że po prostu szybko przenoszą tę imprezę na dużą scenę, ponieważ gdzieś ukryli się po operacji fotografowie, którzy wiedzieli o tej imprezie na ile po prostu jakaś dokumentację wykonać, ale na scenę nie wpuszcza się produktów spożywczych i które nie służą teatrowi przedstawieniu teatralnemu służą politykom ludziom, którzy mają ochotę się zabawić nie przekonuje to tłumaczenie pani Ołdakowski, który mówi, że był, że to był gest biznesowy żona zarobiła pieniądze jeszcze odwołuje się do cenzury tuż to nie jest chyba taka sytuacja, w jaką ona chciałaby mieć do czynienia mówiąc o tym, że nie będzie cenzurował swoich gości będąc dyrektorem teatru polskiego we Wrocławiu wiele lat wypożyczyłem scenę i to była np. taka sytuacja, kiedy Pani Senator Chybicka prosiła mnie wynajęcie sceny po to, żeby zawalczyć o pieniądze dla ludzi dzieci z chorobami nowotworowymi wtedy, kiedy odbywały się ważne wydarzenia festiwalowe we Wrocławiu również scenę wypożyczyłem nieskuteczna mieć pewne kryteria estetyczne go pewnie też moralny powinny temu jakieś takie minimum moralny temu powinno towarzyszyć tutaj Terrym sensor jest absolutnie nieuprawnione, tym bardziej że, że mnie bardzo zawsze całkowicie, akceptując kas się wydarzyło w sferze artystycznej opery wrocławskiej jednocześnie nie mogę się pogodzić z aktem rzeczywistej autocenzury cenzury, która się tam pojawiła, bo w znakomita Polska, która zresztą została nagrodzona nagrodami Kiepury była przedstawieniem niezwykle antyklerykalny pisał m.in. prof. Hartman na swoim my Facebooku i po roku pod naciskiem środowisk kościelnych tak okazało się, że zostały kolorach i wyjęte z raz kostiumów aktorów grających śpiewających w tym przedstawieniu, więc jeżeli taka jest wolna przestrzeń, która po prostu staje się przestrzenią zniewolenia artystycznego również na to, że jest absolutnie nie do akceptacji i tutaj mamy sytuację tylko, że władza jest niezwykle silnie użyć uwikłana w decyzje dotyczące instytucji kultury, wymuszając na dyrektorkę na szefach instytucji kultury formy konformizmu wymuszony konformizm jest największym zagrożeniem dla demokracji mówiła Caroline Levine autorka książki demokracji awangardy tutaj ten przypadek można widzieć w czystej formie więc, żeby nie dochodziło do takich sytuacji, jaką Money, z jaką mamy do czynienia w Operze wrocławskiej powinniśmy stworzyć spójny system finansowania kultury i polską Republikę kulturalno trzeba absolutnie naprawić tutaj cenzura, która jest przecież jakimś okrutnym narzędziem jest przecież formą przemocy jest jakby nie dotykali na czasem niewidzialna, ale jest niezwykle skuteczne w osłabianiu podmiotowości polityki społecznej nie możemy tego akceptować minister Gliński wprowadził cenzurę jako normę polityczną normę estetyczną do naszej kultury do naszej instytucji artystycznych, ale nie możemy tego absolutnie akceptować Opera wrocławska z tym się jakoś też musiała zmierzyć, ale jednocześnie oddawanie opery, a więc, ale przecież sceny ludziom, którzy są w sposób jakiś absolutnie naganny politycznie nastawieni do wolności twórczej pan czarnych temu dawał przecież wielokrotnie dowody mówiłem o tym przez chwilę, więc tutaj trzeba po prostu mieć w jakiś silny imperatyw moralny estetyczny, żeby takich incydentów nie było, ale one są właśnie wymuszone tą afiliacje ją władzy i sztuki to jest po prostu uzależnienie, które jest formą ubezwłasnowolnienie trzeba z tym walczyć, więc mam nadzieję że, że wypracujemy taki model taki ustrój kultury, który będzie znacznie doskonalszy stworzymy taką sytuację, że sztuka kultura stanie się takim taką przestrzenią eksterytorialny jest nagranie Pani Marszałek wymuszona artystach jeszcze na koniec mały fragmencik balu w Operze Juliana Tuwima wydaje się, że mocno pasujący do tej sytuacji tak szef policji pierś wysadza spod Marsa sypiąc Skry prężnym krokiem się przechadza co za Gracja co za władza co za pomp jest ochry bardzo dziękuję Krzysztof Mieszkowski poseł nowoczesnej również klub koalicji Obywatelskiej były dyrektor teatru polskiego we Wrocławiu był gościem państwa moim i wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta za chwilę informacje, a po nich program połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia w, a teraz na poważnie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
13:45 W studio: Zuzanna Krzyżanowska
-
-
-
15:02 W studio: Cezary Łazarewicz
-
10:56 W studio: dr Paulina Piasecka
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
30.05.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM14:09 W studio: mec. Sylwia Gregorczyk-Abram
-
30.05.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM27:39 W studio: dr hab. Anna Wojciuk , Marcin Piasecki
-
30.05.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM11:42 W studio: Dorota Zmarzlak
-
30.05.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczyGaz, paliwa, węgiel - energia tanieje. Ale nie cieszmy się zawczasu, że da to ulgę naszym portfelom!08:39 TYLKO W INTERNECIE
-
30.05.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM17:28 W studio: Władysław Teofil Bartoszewski
-
30.05.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u16:38 W studio: prof. Leszek Koczanowicz
-
30.05.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u07:02 W studio: Andrzej Domański
-
30.05.2023 06:34 Inteligentny Eko Dom
-
30.05.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u12:32 W studio: Andrzej Domański
-
-
-
-
-
-
30.05.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka27:08 W studio: Ignacy Morawski , Joanna Makowiecka-Gatza
-
30.05.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM12:58 W studio: dr Ireneusz Bil
-
-
30.05.2023 13:40 Połączenie12:06 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
30.05.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM15:15 W studio: Hanna Liubakova
-
30.05.2023 15:40 Światopodgląd14:33 W studio: płk Piotr Lewandowski.
-
30.05.2023 10:00 Przedpołudnie Radia TOK FM37:12 W studio: dr Barbara Bienias
-
30.05.2023 13:00 Połączenie10:57 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
30.05.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:33 W studio: Mateusz Mazzini
-
30.05.2023 13:20 Połączenie14:08 W studio: dr Wojciech Woźniak
-
-
30.05.2023 14:00 Połączenie12:14 W studio: prof. Małgorzata Myśliwiec
-
-
30.05.2023 11:59 Podcast przedsiębiorczyDuże firmy już stosują zasady zrównoważonego rozwoju. A czy mniejsze mogą czerpać z ich doświadczeń?20:00 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL