REKLAMA

"Wizja Zero lokalnie już działa. W Helsinkach i Jaworznie". Bezpieczeństwo w ruchu drogowym 2023

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2023-03-04 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak z nami dzień dobry Krzysztofie dzień dobry Radia TOK FM audycja zszokowani Krzysztof był naszym przedstawicielem na dziesiątych krakowskich dnia bezpieczeństwa ruchu drogowego nie zapowiadamy naszą rozmowę, że to będzie nowoczesnym bezpieczeństwie ruchu drogowego nowoczesnym BRD faktycznie ma takie obserwacje, że ta dziedzina się rozwija, jakie trendy jeśli takie są zauważyłeś na krakowskiej dniach jeśli przyjmiemy, że idziemy tym najbardziej znanym na Rozwiń » świecie i powstały już lata temu systemem wizji 0 to ona musi się rozwijać, ponieważ ta wizja 0 zakłada, że takie coś jak bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli systemowe zarządzanie ryzykiem na drodze musi współgrać z nowoczesną technologią z nowoczesnymi badaniami z analizami, które pokazują, że pewne rozwiązania działają pewne rozwiązania nie działają również tak bywa i trzeba mieć świadomość, że nie wszystko co sprowadzamy na drodze przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa może tak być, więc trzeba sprawdzić także lata temu, gdy powstawała ta cała koncepcja właśnie wizji 0, czyli podejścia takiego systemowego, że każda śmierć na drodze jest zła ludzie popełniają błędy i tak trzeba ten system zbudować Wielocha owo wielowątkową, żeby te błędy nie były bardzo dramatyczne właśnie w postaci śmierci na drodze albo poważnych obrażeń i tam również zapisano, że trendy są niezwykle niezwykle ważne, więc to podejście się zmienia wraz z wieloma badaniami, które ciągle są robione na temat różnych rozwiązań transportu czy właśnie bezpieczeństwa na drogach to jest to jest wiele rzeczy nowe technologie, jeżeli chodzi o bariery ochronne na drogach nowe technologie, jeżeli chodzi o skuteczność oświetlenia doświetlania przejść dla pieszych tzw. doświetlanie dedykowany, które sprawia, że pieszy jest na plus kontrakt kontraście na jezdni, czyli jest tak widoczny bardzo uwidocznione, żeby się nie rozmywa gdzieś tam z ciemną nawierzchnią jezdni także badania psychologiczne jak ludzie się zachowują na drogach, jakie są różnice pomiędzy właśnie zachowaniami kobiet mężczyzn dzieci osób starszych to też jest niezwykle istotne mało tego ta technologia właśnie, która próbuje zróżnicować pokazać, jakie mogą być efekty wypadku pomiędzy mężczyznami kobietami tzw. crash testach wkłada się czy też korzysta się z tej nowej technologii i umiejscowił się do samochodów manekiny, które imitują organizm mężczyzny i kobiety, jeżeli 1 anonim kiedyś tak nie było prawda teraz już stworzono to i komputerowo analizuje właśnie te różnice urazów w tych samych podobnych przynajmniej w wypadkach crash testach i wyciąga wnioski jak ulepszyć bezpieczeństwo wewnątrz auta, żeby lepiej zabezpieczało nie takiego manekina bezpłciowego, ale właśnie, żeby brało pod uwagę tę płaci również badania mające raczej domyślnie tego myślenia tworzy się z mężczyzn Tre raczej raczej one tak raczej były pokazywały jak bardziej mężczyzna zachowuje w czasie w czasie wypadku niż kobieta później wprowadzono manekiny dzieci, a na koniec właśnie rozróżniono to na tej dorosłych mężczyzn kobiet, ale też bezpieczeństwo ruchu drogowego to analiza tego jak i jakie są różnice pomiędzy przemieszczaniem się wyborem środka transportu między mężczyznami kobietami to tak pilotażowo dzieje się np. w Madrycie tam bada się różnice właśnie wychodzi na to, że kobiety chętniej korzystają z transportu publicznego chętniej chciałyby korzystać z dróg dla rowerów chciałby jeździć na rowerach, ale nie ma tej infrastruktury bezpiecznej, a to jest dla nich niezwykle ważne co też istotne kobiety częściej się w ogóle przemieszczają więcej kilometrów robią rocznie niż mężczyźni mężczyźni z reguły dom praca praca dom kobiety jeszcze gdzieś tam coś dookoła, więc częściej potrzebują tej mobilności tzw. mnie i przez to potrzebują np. lepiej oświetlonych dróg, bo chętnie przemieszczają się tam w nocy, gdzie jest wg nich bezpiecznie oświetlenie to nie tylko bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale poczucie w ogóle takie bezpieczeństwa Zdanowicz Krzysztof kwestia wizji 0, bo ona tak wydaje się, że w Polsce brzmi dość utopijnie, że nie da się w tym sensie, że no tak po prostu jest świat skonstruowany, że ludzie czasami giną w wypadkach samochodowych takie wrażenie, że w ten sposób jest wizja odbierana jak to wygląda w świecie specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego czy to jest rzecz uznawana za absolutnie realną absolutnie jest realne już pokazują dane pewne, że w niektórych miejscach to wizja 0 jest możliwa teraz musimy sobie odpowiedź na pytanie jak to widzimy, ponieważ znów autorzy tej wizji 0, gdy ona była tworzona tak naprawdę od lat myślę 70 tych poprzedniego wieku, ale już dokument taki pierwszy to powstał w latach dziewięćdziesiątych stacji nie oni zakładali, że faktycznie Szwed, jeżeli chodzi o całym kraju to ta wizja 0 będzie możliwa do osiągnięcia, ale bardzo długim terminie, ale już lokalnie np. w niektórych powiatach tak, przekładając na polską administrację albo gminach to jest bardzo możliwe, czyli np. takim Jaworznie, gdzie przez lata nikt nie zginął w wypadku drogowym jest to możliwe prawda Helsinki pierwszy żaden nie zginął w wypadku drogowym, więc krok po kroku ta wizja jest możliwa tylko, że trzeba spełnić wiele różnych rzeczy mieć dobre przepisy mieć dobrą infrastrukturę nie mieć dobrą edukację i co jest też bardzo istotne odpowiednią opiekę medyczną postu wypadkową i psychologiczną też, więc to są takie 4 filary znów w tej wizji 0 i takiego systemowego podejścia do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego to prawo jego egzekwowanie infrastruktura ciągle zmieniającą się ciągle trzeba ją poprawiać właśnie, korzystając z tych nowych technologii oczywiście tą edukację, czyli tłumaczenie, dlaczego ważne jest bezpieczne przemieszczanie się, dlaczego ważne jest przestrzeganie przepisów drogowych infrastruktura trochę nasze nas edukuje prawo trochę nas edukuje też wywodzi się Senat jest moim gotowy tego co jest celem w samo jechanie dynamiczne, że tak powiem, ale właśnie przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale chcę zapytać jak się myśli o tej kwestii przepisy kultura jazdy, bo to są takie mają zupełnie obserwacje anegdotyczne moje własne, ale tak takie mam wrażenie, że jeśli chodzi o przepisy dotyczące np. pierwszeństwo pieszych no to tutaj jednak jest wyraźna zmiana i czuć kierowca się zatrzymują wcześnie, ale 7 lat chodzi o utrzymanie dystansu na trasach szybkiego ruchu po kule ciągnę średnio działa, chociaż przepisy są bardzo wyraźne, więc i PIT sam przepis nie powoduje, że kierowcy się do niego stosują jak się o tym myśli nowy właśnie, więc znów wracam do pewnego systemowego podejścia, że nie wystarczy wprowadzić jakiegoś przepisu drogowego, żeby zaczął działać prawda zatem musisz na jednych podziała, bo niektórzy uważają, że trzeba stosować przepisy jest pewna umowa społeczna żonę regulują pewien sposób nasze zachowania i są to, żeby zabezpieczyć nas np. atak uważam, iż stosuje się do tych przepisów są osoby, które uważają, że przepisy są to, żeby je łamać ich niestety, ale trzeba pewien sposób przymusić do przestrzegania przepisów i po to, są kontrole policyjne, a przynajmniej powinny być po to, są kontrole innych służb odpowiednich zabezpieczeń stwór na drogach, żeby sprawić, aby te przepisy były w rzeczywistości stosowane i znów po to jest ta edukacja taka miękka tłumaczenie też tutaj rola mediów jest niezwykle istotna nie, ale np. szkolenia kierowców tych młodych, żeby instruktorzy nie tłumaczyli tylko, że jeżeli będziesz jechać zbyt blisko na autostradzie albo drodze ekspresowej to może spotkać mandat nie to trzeba wytłumaczyć co może się spod stać, jeżeli np. jakieś nagłe zdarzenie będzie, jeżeli ten przed tobą zacznie awaryjnie hamować masz mniej miejsca masz mniej czasu na reakcję, a przez to jest też bardziej narażone na wypadek, że kogoś wiedzieć komu zrobić krzywdę sobie zrobić krzywdę i trzeba pokazywać w miarę realnych warunkach do tego są tzw. ośrodki doskonalenia techniki jazdy, gdzie na torach właśnie pokazuje się jak samochód zachowuje się chociażby na śliskiej nawierzchni jak trudno jest wyjść z tzw. poślizgów kontrolować go jest to w realnych warunkach praktycznie niemożliwe szczerze mówiąc Pp przy pewnych prędkościach Ney są oczywiście wirtualne rzeczywistości, które pokazują jak samochody zachowują się w czasie uderzenia są tzw. możemy się przekonać jak jak to jest pod podczas dachowania specjalnych przekazał przygotowanych kapsuła, więc jest szereg możliwości, które pokazują co dzieje się, gdy jeździmy niebezpiecznie również niezgodnie z przepisami, ale przede wszystkim właśnie musimy sobie wziąć do serca do rozumu to, że te przepisy nie są tworzone po to, żeby nam zaszkodzić sprawie dziękujemy, że nie, że one często uważa, że zrobione po to, żeby była taka gra w kotka i myszkę znaczy złapią niczym nie złapią lekki staranności, którego zresztą swoje używane w internecie, czyli znam sposób jak uniknąć mandatu i wszystko to taka jak Kia na raz, ale to telewizja, bo pani walka uraz powiedział to właśnie Tobiasz, bo to grube pieniądze się bierze za takie odpowiedzi także teścia mieć gdzieś tam na umyśle, że na bezpieczeństwie w ruchu drogowym też dobrze jest robić biznes, a my w Polsce jeszcze trochę tego nie potrafimy tak mi się wydaje, ale jest pole do do popisu więc, więc tak musimy wziąć sobie do tego rozumu, że te przepisy przede wszystkim są robione dla nas, jeżeli z nich korzystamy, jeżeli przemieszczamy się zgodnie z przepisami musimy poznać oczywiście najpierw to naprawdę jest mniejsze ryzyko tego, że komuś zrobimy krzywdę sobie zrobić będzie po prostu bezpiecznie tutaj podczas krakowskich niebezpieczeństwa ruchu drogowego również był pewien sposób analizowane ten problem interpretacji przepisów w zakresie relacji między pieszymi, a kierującymi na przejściach dla Neny dla pieszych pojawiają się problemy interpretacyjne jak chociażby to czy pierwszy, który stoi przed przejściem dla pieszych to jest wchodzącej trzeba ustąpić pierwszeństwa czy nie jest wchodzącymi na ich w tym wypadku nie trzeba ustępować pierwszeństwa myślę, że tutaj, z jaką jest podjęliśmy podjęliśmy decyzję, że kierujący który, a przynajmniej tak podczas rozmów tutaj podczas Kongresu zdecydowaliśmy się zgodziliśmy się, że kierujący, który dojeżdża do przejścia dla pieszych musi być gotowy na ustąpienie pierwszeństwa niezależnie od tego czy ten pierwszy stoi czy właśnie robi ten krok wchodzenia na przejściu dla pieszych trochę analogicznie jak to jest na skrzyżowaniach równorzędnych prawda, gdzie przepisy mówią o tym, że trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony na co, gdy ten pojazd stoi, bo musiał ustąpić komuś właśnie tutaj moje korzenie Francji w tej sprawie nie ma i też nie jest nadjeżdżający z niezłym treningiem myślę intelektualnym jest wyobrażanie sobie, że w każdym z tych przejść gdzieś może przechodzić osoba bliska jest EVO np. wyobrażać sobie czy zwracać uwagę na co się denerwujemy kierowców, którzy w naszych okolicach akurat naszego domu, gdzie np. nasze dzieci chodzą do szkoły zachowują się źle to właśnie wyobrażać sobie, że w ten sposób o tym myśleć no tak, ale uważam też jest pod tą pomoc ta nowa technologia w pewien sposób robienia nowych dróg dróg inteligentnych jak chociażby inteligentne oświetlenie w porze nocnej, gdzie to oświetlenie tak powiedział analizuje przestrzeni dostosowuje natężenie światła oraz barwę do potrzeb danej chwili, czyli np. wyczuwa, że ktoś zbliża się do przejścia dla pieszych i w tym momencie bardziej naświetla przejście tu też bardzo ciekawym i analizy podczas tak Kongresu, które pani dr Scrum będę rozmawiać za tydzień akurat Skołowanych próbowała mierzyła się ze sprawdzeniem skuteczności właśnie doświetlania przejść dla pieszych bardzo ciekawe bardzo ciekawe zapraszamy na zszokowanego dzisiaj o piętnastej w kolejnych tygodniach jak znam Krzysztofa będą właśnie na Skołowanych kolejna wersja pracy na krakowskich dnia bezpieczeństwa ruchu drogowego nie mogę powstrzymać przed złośliwością, ale powiedziałem o tym, że są robione inteligentne rozwiązania to tak myślę sobie, że przydałby się nam więcej inteligentnych kierowców również tą od bezpiecznych, ale to jest właśnie to założenie, że człowiek tak czy jak będzie popełniać błąd ten systemu musi być taki sposób zbudowane, że jeżeli jakiś 1 element nie zadziała to ten drugi skoryguje ten błąd nie będzie tej tragedii na drodze bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak Radia TOK FM audycja z Sokołowa nie dziękuję Krzysztofie ósma 56 kończymy sobotni poranek audycję przygotował Michał Tomasik realizował Maciej Gorczyński za chwilę informacja po informacjach wybory w toku, na które zapraszam państwa Dominika Wielowieyska dziękuję dobrego weekendu do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA