jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo jest z nami pani dr Anna Walencik tą piłką kłaniam się dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze i reprezentuje pani Instytut logopedii na wydziale Filologicznym Uniwersytetu gdańskiego czy rozmawia pani kiedyś z człowiekiem, który strzela sobie z klanu tak bezpośrednio architekt jeśli metaforycznie to wielokrotnie natomiast jeśli bezpośrednio to na szczęście nie
Rozwiń »
traktuje jako metaforę właśnie pani okazję rozmawiać z kimś, kto jest specjalistą w dziedzinie logopedii pracujący w radiu to właściwie, narażając się la egzamin z karty mikrofonowe absolutnie nie traktujmy tego tak w żadnym wypadku pod dobrze będzie wobec tego starał się mówić tak jak należy, a co to znaczy mówić tak jak należy dziś przypada europejski dzień logopedy, a nawet jeśli dziś to w ostatnim czasie co też skłania nas do tego byśmy zastanowili się jako dorośli, gdzie jest ten moment, kiedy powinniśmy wysłać swoje dzieci po poradę do specjalisty jak wychwycić jakąkolwiek dysfunkcję wynikającą z posługiwania się językiem, która jest już wskazaniem do tego by zasięgnąć porady specjalisty tak 6marca to rzeczywiście takiej kasy i wokół niego takie dni, gdzie tylne może częściej rzeczywiście możemy myśleć kim jest logopeda i rzeczywiście jest takim specjalistą, który może nam czasami służyć pomocą te oczywiście, że może i tutaj zapraszamy państwa zawsze bardzo serdecznie do naszych gabinetów tak jak pan redaktor powiedział gdzieś ta czerwona lampka powinna nam się pewnie czasami zapalać w momencie, gdy obserwujemy rozwój mowy o nasze dzieci, bo to jest też takie skojarzenie, żeby dziecko dobrze mówiło co znaczy dobrze prawda, czyli komunikatywnie przede wszystkim, żeby potrafiło słuchać ze zrozumieniem rozumieć język, ale też i żeby potrafiło mówić na tyle prawidłowo i unika pewnie, żeby mogły przekazać bez żadnego problemu to, o czym myśli to co czuje to co jest potrzebne no i kraj otwiera się tam dla nas przestrzeń właśnie na wszelkiego rodzaju wymianę informacji międzyludzkiej i 5 językowi co znaczy prawidłowo prawidłowo, czyli właśnie wg mnie komunikatywnie być może to jesteś także my logopedzi troszkę inaczej czasami postrzegamy tę komunikatywność, bo nie zawsze musi być wzorcowa czasami jest tak, że przecież jakiekolwiek słowo wydobyte z ust drugiego człowieka już jest wielkim sukcesem tak jest czasami bardzo obciążonych rozwojowo dzieci czy np. dorosłych pacjentów, którzy z różnych powodów takich czy neuro degeneracyjnych chorób czy różnych incydentów mózgowych darów np. utracili umiejętności komunikacji językowej, ale wracając do tego wątku, który tutaj pan redaktor pytał, kiedy rodzic powinien zastanowić się nad tym czy jego dziecko rozwija swoją mowę prawidłowo tutaj myślę, że warto zapamiętać tutaj tak naprawdę proste przyjazne schemat, a mianowicie, jeżeli około szóstego miesiąca dziecko, jeżeli już jest z nami tak, jeżeli w szóstym miesiącu życia zaczyna się do nas uśmiechać zaczyna tworzyć tak bardzo świadomie zaczyna bawić się różnymi dźwiękami mowy to jest przepiękne tak tak powinno być dobry czas między właśnie tym szóstym, a dwunastym miesiącem życia dziecka jeśli na pierwsze urodziny dziecko jest w stanie wypowiedzieć też pierwsze wyrazy to oczywiście najczęściej spodziewamy się takich wyrazów oczekiwanych bardzo mama tata potem pojawiają się też bada Ada lotni te proste kolejne wyrazy to też jest bardzo dobry czas jeśli na drugie urodziny dziecko jest w stanie powiedzieć proste zdania oczywiście te zdania najczęściej jeszcze bywają zniekształcone, ale już w takich bardzo adekwatnych sytuacjach używane nie wiem mam oczy daj to nie chciałem tutaj cytaty z takich wypowiedzi dziecięcych no, a jeśli na trzecie urodziny dziecko zaczyna zdanie rozwijać zaczynamy słyszeć, że język dziecka zaczyna się wzbogacać o kolejne wyrazy język dziecka zaczyna być coraz bardziej zrozumiały również dla osób trzecich nie tylko dla rodziny dziecka to też bardzo dobrze inaczej czwarte urodziny taki kolejne powiedziałabym egzamin z języka to wówczas, gdy dziecko zdaje, gdy jest w stanie wypowiedzieć np. krótką historyjkę albo opowiedzieć nam bajkę tak naprawdę spreparować taką krótką wypowiedź kilku zdaniową ciągu przyczynowo skutkowym to jest taki taki dobry czas dobre etapy rozwojowe teraz to też jest tak, że proszę pamiętać, że każde dziecko ma oczywiście tutaj też taki margines na indywidualne tempo swojego rozwoju, więc jeżeli gdzieś od tych momentów, o których mówiłam wcześniej jest odstępstwo około 6 miesięcy, że później na składniki 4,5 roku dziecko zaczyna tę bajkę przysłowiową nam opowiadać czy ma 2,5 roku dopiero wchodzi zdania no to to też jest pełna norma rozwojowa, ale ma też drugą stronę medalu ta sytuacja czyli, jeżeli gdzieś na którymś z tych etapów rozwoju mowa dziecka zaczyna zdecydowanie odstawać od tych widełek wiekowych, które podałem to za każdym razem powinna być właśnie już takie uwaga co się dzieje i trzeba poszukiwać pomocy, żeby dziecku po prostu w tej sytuacji pomoc w ślad za tym, o czym pani mówi pani doktor należy stwierdzić, że my błędnie rozumiemy po oczywiście ogólnie w tej chwili to czym zajmuje się logopeda specjalista w tej dziedzinie, bo wielu z nas sądzi, że chodzi tylko od dykcji chodzi o poprawne wypowiadanie słów ani umiejętności posługiwania się nimi, tworząc poszczególnych wyrazów całe zdania sentencje, które stanowią jakąś wartość komunikacyjną tak to prawda czasami tak jest, że ten nasz wizerunek społeczny nasz logopedyczne wizerunek społeczny jest taki troszeczkę jeszcze powiedziałabym ubogi czyli gdzie rzeczywiście jesteśmy postrzegani jako specjaliści od prawidłowej Super fantastycznej mistrzowskiej wręcz, a artykulacji to też oczywiście to też nie także pani wchodzi w zakres naszych kompetencji chodzi jak najbardziej, ale to jest jeden z bardzo bardzo wielu aspektów bo, obserwując rozwój mowy o stan w ogóle komunikatywności również osób dorosłych ne zwracamy uwagę zarówno na aspekt języka mówionego jak też i graficznego, czyli tak naprawdę też w naszym obszarze zainteresowań jest to jakiś sposób człowiek czyta pisze, że również w tych zakresach tutaj pomóc, jeżeli jest taka potrzeba obserwujemy dokładnie szczegółowo również sposób słuchania i percepcji słuchowej poziom tej percepcji słuchowej jest dla nas niezwykle istotne, jeżeli potem mamy też pomóc odpowiednio przy komunikacji językowej obserwujemy bardzo bacznie różnego rodzaju funkcje Primark tutaj w naszym organizmie, czyli np. to w jaki sposób człowiek połyka oddycha przez żałuje gryzie jak to robi to są też takie elementy, które potem mają bezpośredni wpływ na to w jaki sposób też artykułujemy dźwięki mowy no też obserwujemy bacznie znasz je tutaj właśnie płaszczyznę logopedycznej patrząc na pełną motoryczną goście drugiej osoby, bo z dużej motoryki to jak się poruszamy się poruszamy, jaką mamy koordynację ruchową ten też wypływają bardzo istotne wnioski co do tego czy Mossa rozwija się jest w stanie być realizowana prawidłowo fika to holistycznie bardzo no właśnie, ale to nakładające się kompetencji bądź też przeplatające się wśród specjalistów danej branży powodują, że rodzice mają bardzo często dylemat, do którego z nich wybrać sam okresie na własnych doświadczeniach schodząc z dzieckiem do ortodonty usłyszałem, że należy pod cięcie dziecko będzie de układ w trosce o to, żeby dobrze ten język pracował działał chodziło wymowę ortodonta powinien zajmować muzą uzębieniem tym wczoraj jest ono właściwie poskładane teraz posłużę się kolokwia Lis ma na to, o czym mówi to chyba zadanie pani i ludzi, którzy do branży logopedyczne działają są specjalistami tak czy nie panie redaktorze ja tak trochę to zabrzmi, choć lakonicznie teraz i bardzo szeroko, ale rzeczywiście tak jest, bo z 1 strony świetnie, że ortodonta jest otwarte na tego typu tutaj uwarunkowania u swojego podopiecznego swojego pacjenta, bo to znaczy, że ma dobre doświadczenia z takiej wypływające ze współpracy z nami z opadami i specjalistami i tak być powinno, bo rzeczywiście obszar komunikacji językowo jest niezwykle obszerne jest bardzo szeroki tutaj współpracujemy ze sobą w bardzo różnie ta lista jest przez nas bardzo też szeroko rozumiana w praktyce, bo rzeczywiście stały kontakt z np. neurologa ami pediatra ami stały kontakt z psychologami stały kontakt z laryngologa czy foniatra ami czy właśnie ortodonta ami to jest dla nas codzienność we współpracy w momencie, gdy mówimy o zamówieniu drugiego człowieka i też dobrym rzeczywiście rozwiązanie jest to, żeby pamiętać, że tak szeroko ujęta, jeżeli jest logopedia to też wykształciliśmy w sobie pewne są dyscyplina, czyli to, że można trafić np. potem do specjalisty, który zajmuje się głównie jakimś obszarem np. do euro logopedy to oligo Reno logopedy do logopedy np. specjalnie tak, że przepraszam specjalizującego się w emisji głosu dziennie głosu czy np. do onkologa pedet gdzieś tutaj rzeczywiście te obszary specjalizacji w naszym zawodzie zaczynamy postrzegać bardzo nas wyraźnie to jeszcze 1 rzecz chciałbym panią zapytać czym, ale też, posługując się analogicznym przykładem jeśli chcemy, żeby nasze dzieci były sprawne ruchowo to nie wysyłamy je do specjalisty, który określiłby czy ma predyspozycje do sportu nie ma staramy się znaleźć aktywność, która po pierwsze musi podobała po drugie, nasza intuicja podpowiadała, że to jest właśnie to czy zatem jeśli chodzi o logopedię sami jako dorośli możemy wykonać wykonywać ćwiczenia, które zadbają o higienę wypowiedzi, a dopiero później, kiedy zauważymy coś niepokojącego to to wybieramy się do do pań tak jest oczywiście też tutaj taki zakres profilaktyki logopedycznej, którą można wprowadzić nowe rynki lak dokładnie tak każdy rodzic może mówią wykonać po pierwsze, tak naprawdę to profilaktyka logopedyczna będzie polegała na tym, że rodzic będzie wiedział co obserwować swojego dziecka w rozwoju, żeby też pewien sposób monitorować w sposób pozytywny oczywiście rozwój jego może, czyli właśnie to, że nie przez przypadek mówimy, że dziecko powinno zacząć się siadać około szóstego miesiąca życia poznał pierwsze kroki wykonywać około pierwszego roku życia, bo to potem też związane z pewnymi etapami rozwoju mowy dziecka, a więc obserwacja jest pierwsza pierwsza rzecz, którą możemy tutaj rodzicowi bardzo bardzo mocno polecić druga to, aby rodzic rozmawiał z własnym dzieckiem, żeby co za tym idzie dawał też taki wzorzec komunikatywności, żeby dziecko mogło się uczyć od najbliższego sobie otoczenia mówienia jeśli tam mowa będzie też czytelna klarowna to dziecko też w sposób tak prostsze łatwiejsze będzie tę mowę nabywało siebie i AK spraw tak jak pan tutaj pan redaktor powiedział trening tutaj coś rzeczywiście pewnego rodzaju trening jest niezbędne co wchodzi w zakres tego treningu oprócz słuchania mowy i pochodzenia relacje takie dialogowi, czyli też, żeby rodzic zostawia tutaj moment na odpowiedź dla dziecka, żeby angażował dziecko ten nie bardzo mocno mówienie o na pewno też chodzi tutaj zakres wykonywanie bardzo prostych takich zabaw związanych np. z usprawnianiem układu oddechowego proste zabawy gdzieś tam właśnie nadmuchiwanie baloników dmuchanie sobie przez członka PiS, lecz przedmioty na zwracanie uwagi na to czy dziecko oddycha nosem to jest też bardzo istotne tutaj dla rozwoju twarzoczaszki sprawność układu oddechowego u dziecka, ale też, żeby rodzice uruchomione na to żeby, żeby różnego rodzaju zabawy ruchowe z dzieckiem realizował, żeby uczył dziecko słuchania, bo zaczynamy mówienie odsłuchania tak naprawdę, więc tutaj też te sprawności w sposób zabawowy naturalne dla dziecka w taki przestrzeni właśnie związanej z rodziną to jest bardzo ważna to jeszcze na koniec poproszę panią o to by powiedział pani w swoim kanale na YouTubie, czego możemy tam się spodziewać, kto powinien do niego zaglądać w poszukiwaniu jakich treść zapraszam bardzo serdecznie rzeczywiście od blisko 2 lat prowadzę na swoim kanale taki cykl pogadanka logopedyczna zapraszam serdecznie i logopedów i innych różnych specjalistów, którzy z nami współpracują, ale też państwa bardzo serdecznie zapraszam rodziców, bo staram się w sposób taki dosyć proste bardzo no nadzieje przyjaznej i czytelne przedstawiać państwu treści związane z bardzo różnymi aspektami właśnie, które nas drogo taki zajmują ja mówię o słowie tam w tych poszczególnych odcinkach pogadanki przekazuje państwu swoją blisko trzydziestoletnią już wiedzę doświadczenie z zakresu pracy logopedii natomiast obraz przepięknie to tam wybiera właśnie tak atrakcyjnie studia Hokus pokus, czyli Paweł Nurkowski i pogadanki bardzo gorąco państwa zachęca dr Anna Walencik tą piłką było na była z nami z Instytutu logopedii na wydziale Filologicznym Uniwersytetu gdańskiego kłaniam się życie dobrej niedzieli bardzo dziękuję wszystkiego dobrego dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszamy teraz na informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM
-
14:37 W studio: dr hab. Michał Rusinek
-
14:38 W studio: prof. Stanisław Jędrzejewski
-
15:35 W studio: Piotr Wojtków
-
14:48 W studio: dr Aleksandra Piotrowska
-
16:47 W studio: Agnieszka Duszyńska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
02.06.2023 23:40 Maciej Zakrocki przedstawia52:37 W studio: prof. Dorota Piontek , prof. Roman Kuźniar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
13:40 Homo Science24:36 W studio: dr Filip Sośnicki , dr Michał Karpiński
-
-
47:29 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
-
-
16:00 U TOKtora38:23 W studio: prof. Alicja Kalinowska
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL