REKLAMA

Niemiecka blokada w KE - "W ogóle sobie nie przypominam, żeby taka sytuacja się zdarzyła"

Połączenie
Data emisji:
2023-03-06 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:07 min.
Udostępnij:

Z powodu niezgody Niemiec pod koniec procesu legislacyjnego Komisja Europejska była zmuszona przełożyć głosowanie nad normami CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, które będą miały ogromny wpływ na przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej. O szczegółach sprawy opowiada Anna Słojewska korespondentka Rzeczpospolitej z Brukseli.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 8 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Anna Słojewska korespondentka Rzeczpospolitej z Brukseli dzień dobry dzień dobry wyrok śmierci Unii Europejskiej na samochody rozbija się oni miejską blokadę drogową taki tytuł polityka nadało Arce artykułowi o no właśnie o tym o tym zakazie sprzedaży silników spalinowych do 2035 roku w oczekiwaniu, kiedy ten zakaz miał wejść, a teraz widzimy, że może jednak ten ambitny plan nie powieść, ale zacznijmy w ogóle od tego Rozwiń » jak do tej pory przedstawiała debata jeśli chodzi o ten projekt tak jak mówię bardzo ambitny do teraz słyszymy o oporze niemieckim, zwłaszcza FDP, ale spróbujmy się cofnąć parę kroków wstecz przypomnieć sobie jak to w ogóle szło tylko bardzo taka zaskakująca sytuacja, która bardzo rzadko się zdarzy jeszcze jest obecnie świat, żeby kiedykolwiek zdarzyła ale, ale jak mówią nie mam w tej archiwów dostępnych, żeby na 100% radykalnie powiedzieć, dlaczego jest zaskakujące, dlatego że ten projekt w zasadzie to zaakceptowano to zaakceptowane w takiej procedurze trilogu, czyli takich negocjacji między parlamentem europejskim i radą unijną, czyli państwami członkowskimi z udziałem komisji europejskiej w ubiegłym roku czy, jakbym przedstawiciele negocjatorzy tych instytucji uzgodnień wspólnie, że do 2035 roku od 20000605. roku będzie obowiązywał zakaz sprzedaży samochodów emisyjnych i parlament europejski formalnie to przegłosował w ubiegłym tygodniu rada unijna miała w formule ambasadorów przedstawicieli państw unijnych przy przy przy UE w Brukseli ambasadorów państw UE miała formalnie głosować jutro 7marca najmniej oczekiwanie w ubiegłym tygodniu niemiecki minister transportu powiedział, że on jednak mam wątpliwości odnośnie do tego projektu, że to jest może tam różne są niejasne i generalnie Niemcy na razie wstrzymują trzeba ten projekt odłoży, więc jak tak z takiego formalnego decyzyjnego punktu widzenia jest absolutnie niezwykła sytuacja, żeby projekt, dla którego była zgoda polityczna przecież Niemcy tę swoją zgodę wyrazili w ubiegłym roku, żeby on nagle teraz wstrzymywane ale, ponieważ związana jest wielkim krajem i mają tutaj bardzo dużo siły głosu to trzeba się wstrzymać głosowaniem, żeby rozwiązać ten problem Niemiec i żeby ten projekt w ogóle uzyskał poparcie większości większość no to jest też kraj, który ma zdaje się największe przemysł motoryzacyjny jest trochę bez niego cała ta impreza się w ogóle nie ma szansy udać, ale też zastanawiam się jak gigantyczne przełożenie może mieć jednak na niemiecką stanie scenę polityczną, kiedy taki mówiąc kolokwialnie numer na ostatniej prostej ten kraj Unii Europejskiej wykonał to będzie pewnie dla koalicjantów, czyli dla zielonych, które na tym jednak bardzo zależało spory czas czy ja myślę, że koniec końców Niemcy wyrażą zgodę, dlatego że Niemcy w gruncie rzeczy nie mówią, że NIK, że oni, że oni chcą, żeby była dozwolona sprzedaż samochodów emisyjnych po 2035 roku nie oni, więc coś innego tylko mówią, że chcą, żeby jednocześnie było zapewnione w jasny sposób, że po 2035 roku będzie możliwa sprzedaż samochodów jeżdżących na tzw. paliwach, czyli nie samochodów elektrycznych tylko, ale też samochodów, które dni, które uzyskują paliwo produkowane w sposób czysty np. wodoru i teoretycznie, jakby nic w tym złego, bo to miało być jest też paliwo, które nie emitował co 2 Altus jako takie technologie w powijakach Niemcy twierdzą, że niemiecki minister transportu twierdzi, że nie komisja obiecała, że będzie jakaś propozycja legislacyjna, która zapewni przyszłość dla tych paliw tej propozycji nie ma tutaj trzeba jasno powiedzieć, więc Niemcy tak formalnie to nie nie blokują niby tego zakazu dla samochodów emitujących co 2 tylko mówią o tym, że powinny być jakieś inne technologie dopuszczona oczywiście to jest wszystko zresztą kwestia pewnie wzmocnienia swej pozycji negocjacyjnej czy mimo wszystko nie wierzę, żeby Niemcy zablokowały zablokowały taki śmieć flagowy projekt taki element przecież zielonego ładu 111 wielu kawałków legislacji, który Unia razem z takiego puzzle układa się nazwa zielony ład, które ma zapewnić neutralność klimatyczną neutralność klimatyczną, czyli po prostu zerową emisję co 2 netto 2050 roku zresztą co ciekawe w zasadzie przemysł samochodowy tutaj nie jest aż tak bardzo zdecydowanie przeciwko temu zakazowi, ponieważ większość koncernów niemieckich również powiedziała, że nie są jeszcze przygotowani do tego, że po 2035 roku będą sprzedawać samochody elektryczne mówi o tym, że się tutaj ten lobbing wszystkim takie samochody bardzo szybki jak Porsche niemieckie czy Ferrari włoskie to dla tych producent kluczowa była możliwość zachowania czy stworzenia takiej wyrwy takie luki do to jeżdżenia na paliwach czy być może jakiś taki wyjątek kilka procent, żeby jeszcze samochody mogą jeździć na normalnych paliwach po 2035 roku w to może jeszcze powiedzmy trochę o tym co teraz to znaczy w sytuacji, kiedy głosowanie miało być nie zostało odwołane jak rozumiem nie ma daty, kiedy w ogóle do tego tematu się wróci jak ten ta sprawa będzie się dalej rozwijała sytuacja jest pani powiedziała no mamy do czynienia z czymś no zupełnie niesłychanym co się do tej pory w historii Unii Europejskiej nie wydarzyło dzisiaj przewodnicząca komisji europejskiej Ursula von der Leyen była w Niemczech pod Berlinem od Berlina na takim zamkniętym posiedzeniu niemieckiego rządu i zakładamy, że tam też mówiono to dużo o tym problemie von der Leyen po spotkaniu na konferencji prasowej powiedział też oczywiście otwarta na paliwa jednak wszystko to służyć ogólnemu celowi odchodzenia od od paliw od emisji co 2 oczek ogólnemu celowi osiągnięcia neutralności klimatycznej natomiast to jest ciężkie ręce na pokład wszyscy w komisji próbują jakoś angażować się z Niemcami, żeby ten problem rozwiązać to, że to służy głosowanie to nie znaczy, jakby ambasadorowie Unii spotykają się przynajmniej raz tygodnia w praktyce znacznie częściej jest to głosowanie mogliście nie odbędzie się jutro może się odbyć choćby w przyszłym tygodniu, więc to nie jest jakiś kluczowy żony zostało odsunięte rządu zostało zdjęte z agendy 7marca w kluczowej to, żeby po prostu nie chce przekonać bo dlaczego też takie ważne dlatego, że to prawo musi być formalnie przyjęte w głosowaniu, w którym poparcie musiałby wykazać większość kwalifikowana czy też 55% państw członkowskich, czyli te 15 państw reprezentujących przynajmniej 65% ludności Unii i w praktyce jeśli Niemcy się wstrzymały Włochy już powiedział wcześniej, że zagłosują przeciwko, a z pewnością na ten do tego odporu chętnie w tym momencie przyłączą się choćby taki projekt Polska czy inne kraje Europy środkowo-wschodniej to tutaj większości reprezentującej 60% 65% populacji unijny po prostu nie będzie, więc trzeba jednak Niemcy przekonajcie Niemcy zagłosowały za, bo wtedy nawet pół Włoch czy w takich politycznych innych państw będzie miał znaczenie, ale przy Niemcach wstrzymujących się to prawo po prostu nie przejść ja rozumiem, że to też jest taki element no w pewnym sensie stawiające na szali przyszłość tego czegoś co nazywało się zielony ład prawda to był jeden z takich najważniejszych elementów tego przedsięwzięcia to znaczy w zielonym ładzie generalnie jest mnóstwo jak do rozporządzeń dyrektyw i one wszystkie składają się na to, żeby Unia była neutralna klimatycznie do 2050 roku i w praktyce także jeden z kawałków wypada to wszystko składa się na tę neutralność klimatyczną, ale to nie jest także ten 1 kawałek Ross Ross rozłoży, jakby Ross doprowadzi to to do porażki zielonego ładu nie sądzę wszystkie inne czy wiele innych tych projektów legislacyjnych został przyjęty kilka jeszcze negocjowanych w trakcie procedury negocjacji będą poddawane pod głosowanie i no ale jednak z tego też oczywiście to poważny cios, bo nie tylko jak mówię to by osłabiło całość zielonego ładu rzeczywiście symbolicznie to jest taki bardzo no to jest jedna z takich flagowych projektów inne może tam są nie do końca nawet zrozumiałe dla szerokiej publiczności tutaj sytuacja bardzo jasna po 2035 roku nie będzie można kupować samochodów z silnikami spalinowymi też coś bardzo zrozumiałego bardzo jest jasnego transport odpowiada za znaczną część emisji co 2 i bez tego faktycznie symbolicznie szliście tak duży kraj jak Niemcy byłby przeciwko, bo to też myślę że, toteż przy innych projektach legislacyjnych zachęcałoby innych do forsowania swoich interesów czy interesu swoich przemysłów mówienia skoro Niemcy mogą zablokować czyste samochody to my możemy zablokować jakieś inne kawałki legislacji rozwiąże to jest taki element, który po prostu pokazywał pryncypialni Izmir Unii Europejskiej w kwestiach klimatycznych jednak pewną determinację to cały zielony ład moim zdaniem pokazuje determinację piano to nie jest tak jakieś pojedyncze kawałki to nie jest tak, że to jest jak mówię to jest bardzo zrozumiały z bardzo zrozumiała propozycja bardzo zrozumiały cel zakaz silników spalinowych zrozumiały dla wszystkich, żeby jeździć na samochodach elektrycznych, ale no, ale to nie jest jedyny kawałek tylko wydaje mi się po prostu bardzo niebezpieczny precedens, bo jeśli ktoś blokuje to, bo mówi, że ma jakiś musi być ważny przemysł motoryzacyjny no każde państwo ma jakiś problem w tym zielonym ładem Polska też ma niemało niemało problemów związanych z jakimś szybkim przechodzeniem na czyste źródła energii, więc czy do dobrze byłoby jednak Niemcy wykazały się tutaj jakąś gotowością do kompromisu, a rzeczywiście trochę jak jest dziwne i niepokojące, że oni robią w ostatniej chwili to znaczy w zeszłym roku, kiedy były negocjacje na jakoś nie mówili, że bardzo zależy na tym, żeby jakaś inna propozycja o paliwach się pojawiać nagle w ostatniej chwili na kilka dni przed głosowaniem to wychodzi, więc takie bardzo no zaskakującej i trochę dla myślę partnerów Unii niepokojące dziękuję bardzo, Anna Słojewska korespondentka Rzeczpospolitej w Brukseli była z nami 1419 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA