REKLAMA

Zagubieni w chaosie

Jest temat!
Data emisji:
2023-03-06 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:01 min.
Udostępnij:

Gościem Agaty Szczęśniak jest Lucyna Kicińska, terapeutka narracyjna z Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, suicydolożka, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1523 Agata Szczęśniak jest temat jest ze mną Lucyna Kicińska pedagożka terapeutka z polskiego Towarzystwa socjologicznego biura do spraw zabiegania zachowaniem samobójczym Instytutu psychiatrii neurologii w Warszawie dzień dobry dzień dobra, a rozmawiamy w związku z śmiercią samobójczą Mikołaja niespełna 16 letniego, ale nie tylko w związku z próbami samobójczymi dzieci młodzieży, które się coraz więcej oraz w związku z tym, że właśnie dzisiaj tak się zdarzyło Rozwiń » odbyło się po się posiedzenie parlamentarnego zespołu do spraw zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży i pani Lucyna Kicińska brała udział w tym posiedzeniu za chwilę zapytam jak ono wyglądało co nam się działo, ale najpierw zacytuję przedstawiciele rządu, który był tam obecnym i jeśli słuchający nas osobom wydaje się, że przedstawiciel rządu w momencie, kiedy mówimy o zdrowiu psychicznym dzieci młodzieży to jest minister no to się państwo mylicie nie to nie jest minister pan minister Przemysław Czarnek ani ani pan minister Adam Niedzielski, czyli minister edukacji ani minister zdrowia nie przyszli na posiedzenie tego zespołu przedstawicielem rządu był tam pan Wawrzyniec Kowalski zastępca dyrektora departamentu do spraw wychowania i edukacji włączającej w ministerstwie edukacji nauki, a tak Szczepan zastępca przedstawił i mówił o tym, że nie jest także np. mówił, że zostało przeznaczonych 520 dodatkowych milionów złotych na zatrudnienie dodatkowych specjalistów po to, żeby zapewnić w szkołach pomoc psychologiczno-pedagogiczną mówił pan zastępca dyrektora departamentu również o tym, że mamy w tej chwili w szkołach ponad 41 000 specjalistów właśnie od spraw zdrowia psychicznego i że to jest wzrost od zeszłego roku o 20 000 i to oznacza, że w 72% szkół jest godzinowo zatrudnionych więcej specjalistów niż w poprzednich latach pan zastępca dyrektora departamentu nie powiedział, że to znaczy, że jest dobrze, ale że ministerstwo robi bardzo dużo i właściwie tak uspokaja atmosfery to ja, zanim zapytam panią czy jest pani uspokojona to chciałabym usłyszeć co działo się podczas tego posiedzenia parlamentarnego zespołu, kto był tam zaproszone jak wyglądał na dzisiejszym zespole zostały zaproszone organizacje pozarządowe do takiej debaty dyskusji na temat tego co możemy zrobić, żeby poprawić sytuację w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży i takim pozytywnym akcentem na pewno jest to, że wiele organizacji się stawiła wiele organizacji chciał się wypowiedzieć wiele organizacji działa w obszarze poprawiania na tej sytuacji, z którą się mierzymy natomiast bardzo dużo czasu poświęciliśmy na to, żeby przekonywać przekonanych o tym, że jest dla i wydaje mi się, że to sprawiło, że nie doszliśmy do żadnych konkluzji, które mogłyby doprowadzić to faktycznie zintegrowania tych działań, o których rozmawialiśmy i do tego, żeby poprawiać to kondycję zdrowia psychicznego ten system odpowiadające na tą złą kondycję zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży światowa organizacja zdrowia jasno wskazuje na 4 strategia zapobiegania zachowaniom samobójczą, które posiadają naukowe dowody pierwszy to jest rozwijanie kompetencji kluczowych społeczna emocjonalnych dzieci nastolatków to musimy robić na poziomie systemowym nie na poziomie inicjatyw lokalnych z nich możemy jak najbardziej czerpać patrzeć co na gruncie polskim działa jak możemy dalej rozwijać na natomiast z tych rozwiązań systemowych bez zaangażowania ze strony ministerstwa edukacyjną i bez zaangażowania oczywiście ze strony Ministerstwa Zdrowia tej sytuacji nie poprawimy, a druga strona to zanim przejdziemy do tych strategicznych firm chciała pozostać przy tym zespole, bo tam pani powiedziała, że brał, że przekonanie mówili do przekonanych rzeczywiście tam były z 1 strony posłanki głównie posłanki parlamentarzystki, które są żywo zainteresowane tą sprawą były byli właśnie pedagodzy pedagożka i byli przedstawiciele przedstawicielki organizacji pozarządowych były też, że osoby które, które przedstawiały się jako te, które mają różne problemy związane ze zdrowiem psychicznym byli przedstawiciele samorządów no i jeśli się nie mylę to właśnie ten 1 osamotniony przedstawiciele administracji rządowej był też przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia był przedstawiciel biura rzecznika praw pacjenta biura Rzecznika Praw Obywatelskich była konsultantka krajowa do spraw psychiatrii dzieci i młodzieży pani dr Aleksandra Lewandowska byli też psychiatrzy w tą tak wygląda na to, że jest takie dość szerokie rozumienie tego, że problem rzeczywiście istnieje, że jest ważny poważny i i palące no to w takim razie co było nie tak, czego pani zabrakło w tym co powiedział pan pan zastępca dyrektora departamentu, jeżeli chodzi o samą wypowiedź przedstawiciela ministerstwa edukacji nauki to myślę, że zabrakło trochę doprecyzowania, skąd wzięła ta liczba, bo to jest ogromna liczba pedagogów specjalnych, którzy zostali faktycznie zatrudnienia 1września w szkołach to są specjaliści, którzy mają pracować na rzecz dzieci za specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bo teraz mamy szkołę włączają natomiast, czyli szkoła dla każdego chodzi nam o to, żeby jak największa liczba uczniów z potrzebą kształcenia specjalnego mogła uczyć się w takich publicznych placówkach ogólnodostępnych i stąd mamy ten bardzo duży wzrost natomiast to, czego na pewno brakuje poza tym ma wzrostem specjalistów to, żebyśmy się dowiedzieli ile faktycznie godzin tej dostępności zostało rozszerzonych oraz no to, czego na pewno brakuje w szkole to szkoleń dla nauczycieli dla nauczycieli specjalistów z tego obszaru zdrowia psychicznego i zapobiegania zachowaniom samobójczym, ale też same prace właśnie z dziećmi na raty po ziemi, ponieważ to nie jest sztuką zrobić rozporządzenia i przeznaczyć środki na to, żeby zatrudnić ludzi tylko muszą być ludzie, którzy będą posiadali konkretne kompetencje kontra konkretna umiejętności i tego niestety brakuje takiej mojej perspektywy też pracuje w szkole, więc wiem jak to wygląda mnie w szkole pracuje 5 specjalistów co nie znaczy, że na 5 etatach warto pamiętać, że etat szkolnego specjalistę to są 22 godzinach gabinetowi w takim wymiarze pełnoetatowym można pracować w mojej szkole 936 uczniów ja mam kalendarz zajęte od godziny ósmej rano do ostatniej lekcji, kiedy jestem w szkole mam pozajmowane po prostu tydzień tydzień wszystkie godzina zaś uczniowie korzystają faktycznie z tej pomocy i choćbym chciała kogoś jeszcze dopisać to po prostu ten kalendarz pęka już w szwach, więc na pewno tej tych środków powinno być więcej sygnowanych na nich też to, czego trochę zabrakło w tej wypowiedzi aż mierzą się psycholodzy pedagodzy i pedagodzy specjalni, ale także logopedzi nauczyciele włączające w tym torze to szkolna wycena, jakby tego świadczenia te to wynagrodzenia szkolnego specjalistę na zupełnie wynagrodzenie rynkowe, więc to tak naprawdę chodzi o przeznaczanie środków, bo wiele szkół nie wykorzystuje tych środków, ponieważ nie jest w stanie zatrudnić psychologa ma nie chcą obok jest u nas są takie stawki no i radnym gabinetach tak to stan żadnego noża 500zł zakładów są o wiele wyższe stawki nawet patrząc na wycenę tych świadczeń na Złotowskiej to one są po prostu o wiele wyższa nauczyciel początkujący w szkole zarabia 24złota nadto więcej niż pracownik obsługi technicznej czy tzw pani woźna jak ogromnie szanuje pracę tych pań robią bardzo dużo dobrego dla szkoły też z punktu widzenia w ogóle kreowania takiej pozytywnej zdrowej atmosfery w szkole natomiast założenie, że wystarczy przekazać pieniądze i specjaliści będą chcieli pracować w szkole za to pieniądze wydaje się, że to nie nie będzie zbyt kusząca, bo to wynagrodzenie podstawowe to jest 2200zł na ręka i patrząc na to ile takim nauczyciel specjalista, czyli psycholog ile zarobił, bo faktycznie w gabinecie prywatnym albo radę zarobią nawet w gabinecie na bytowskim to są po prostu kwota nieporównywalna na kolejna sprawa to, że musimy szkolić kadrę pedagogiczną, czyli i nauczycieli i nauczycieli specjalistów w szkołach, żeby faktycznie wiedzieli w jaki sposób efektywnie mogliby wspierać dzieci w kryzysie, ale także w jaki sposób my możemy na poziomie rozwiązań, które są możliwe do wdrożenia w szkole jak możemy zapobiegać zjawiskom zjawiskom tym związanym z kłopotami w obszarze zdrowia psychicznego i tutaj musimy myśleć bardzo szeroko, czyli właśnie tych rozwijaniu kompetencji kluczowych, czyli tych kompetencji społecznych emocjonalnych dzieci umiejętności szukania rozwiązań umiejętności zauważenia kryzysu u siebie i innych reagowania na ten kryzys kompetencji komunikacyjnych i oczywiście nie tylko dzieci, ale później musimy wyposażyć nauczycieli umiejętność odpowiedzi i tak samo musimy wyposażyć rodziców umiejętność odpowiedzi na ujawnione kryzys bądź na zauważona objawy kryzysu emocjonalnego dziecka, bo dom od tych rozwiązaniach o tym co robić porozmawiamy za chwilę osobą, która nas słuchają chciałabym przypomnieć, że młode osoby, które doświadczają kryzysu lub przemocy mogą zadzwonić pod numer telefonu zaufania dla dzieci młodzieży fundacji dajemy dzieciom siła ten telefon to 116111 można też zadzwonić na dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka 812121212 tak 33 dwunastki i na samym początku 800 ne ze mną jest Lucyna Kicińska pedagożka i terapeutka za chwilę wrócimy do rozmowy 1542 Agata Szczęśniak jest ze mną Lucyna Kicińska z polskiego Towarzystwa socjologicznego pedagożka i terapeutka dzień dobry czas jeszcze dobro rozmawiamy na marginesie samobójczej śmierci niespełna szesnastoletni Mikołaja, która nie jest 1 samobójczą śmiercią w naszym kraju niejedną wśród dzieci młodzieży, choć ma też dodatkowy tragiczne i okrutny kontekst polityczny, ale tak jak powiedziała pani przed informacjami te problemy psychiczne dzieci młodzieży i kwestie samobójcze to są sprawy, których bardzo często rozmawiamy w takich barwach wyłącznie czarnych dzieją się rzeczy straszne i przyjmujemy je do wiadomości słyszymy o nich bardzo często słyszymy o nich niemal codziennie, a pani poprosiła też o to, żebyśmy rozmawiały o rozwiązaniach tak bardzo ważny jest to, żeby mówić i rozwiązaniach takich, które możemy projektować, ale też rozwiązaniach, których możemy korzystać tu i teraz nie jest także można się dostać do psychiatry nie jest także nie można dostać się do szkolnego specjalista nie jest tak, że nie można w sytuację bezpośredniego zagrożenia życia zdrowia uzyskać pomocy w szpitalu psychiatrycznym, ale nie może w mnóstwo osób ma z tym problem ogromny pierwszy problem, jaki mamy to jest ten problem wyobrażenia, bo dostajemy informacje mediów cały czas ona jest powtarzana, że psychiatra jest katastroficzne sytuacje, że nie ma tej pomocy ja pracuję w szkole rozmawiam z rodzicami o tym, że potrzebne są konsultacje rodzice zawsze mówię pani co należy nie da się pani znamy nie wiemy, gdzie pani Lucyna czy pani nie czyta gazet nie ogląda telewizji ja wiem czym się, że rodzic, bo jeżeli on nie wie, gdzie mógłby tej pomocy szukać to potrzebuje przewodnika potrzebuje kogoś, kto pomoże, kto wesprze, kto pokaże, gdzie jest to miejsca poszuka tej placówki, gdzie będzie konsultacja nie za pół roku tylko będzie np. za 3 tygodnie bądź 2 tygodnie natomiast pamiętajmy, że jeżeli chcielibyśmy masę takiej sytuacji, kiedy potrzebna jest natychmiastowa konsultacja na cito i kiedy dzisiaj mamy poniedziałek ja wyszukuję placówka, gdzie w piątek będzie możliwość konsultacji na NFZ rodzić mówi nie to jest za późno to znaczy, że powinniśmy udać na oddziały ratunkowe, ponieważ to jest sytuacja zagrożenia życia zdrowia, gdyby dziecko bolał rząd to nie czekalibyśmy ani do piątku ani do września na NFZ, żeby ten ząb można było wylecieć tylko szukalibyśmy też tej tego wsparcia tej pomocy w trybie natychmiastowym na na oddziałach bądź skorzystalibyśmy z konsultacji komercyjnej i proszę niech nie zrozumiecie uważam, że to wszystko powinno być w ramach NFZ natomiast boginię jest nie może ona straszne pieniądze tak, ale póki tak jest to nie możemy z zapewnić tej pomocy komercyjnej stomatologicznej ortodontycznej endokrynologicznej i każdej innej w obszarze zdrowia fizycznego dziecku, bo też jeszcze trudno dostać do tych specjalistów w ramach NFZ-u tylko powinniśmy też to zdrowie psychiczne przenieść na tę samą płaszczyzna trochę sobie zracjonalizować czy ta konsultacja czy to pojechania do szpitala to nie jest to jedyne rozwiązanie, z którego powinniśmy skorzystać mi się zdarza z rodzicami rozmawiać o tej konieczności hospitalizacji rodzice boją nie da się przekonuje proszę zachęcam wyjaśniam, że dostaną tam pomoc i za 23 godziny rodzice do mnie dzwonią na i muzeum pani Lucyna mamy 2 informacje dla pani pierwsza jest taka, że pojechaliśmy do szpitala tylko po to, żeby pani udowodnić, że dziecko się nie dostanie druga jest taka, że córki nie będzie w szkole przez następne 3 miesiące, ponieważ została przyjęta na oddział, ponieważ jest zagrożenie życia bądź zdrowia pracujący tam specjaliści przyjęli ją, żeby ratować życia bardzo ważne jest to, żebyśmy w momencie, nawet jeżeli odbijamy się od 12 drugi, kiedy słyszą, że tu nie ma takiej konsultacji, że tutaj musimy poczekać szukajmy dalej albo szukajmy specjalistów, którzy pomogą nam w znalezieniu tej pomocy pracuje też w serwisie życie warte jest rozmowy www kropkę za dwóje od Arki szopka PL, gdzie rodzice dzieci w kryzysie mogą korzystać z konsultacji z ekspertami w dziedzinie zachowań samobójczych, gdzie opiekujemy się oczywiście dzieckiem przez wspieranie jego rodzica przez tworzenie planu pomocy dla dziecka przez szukania różnych zasobów w otoczeniu dziecka i integrowanie tych zasobów i pokazywanie rodzicowi, że on nie jest całkowicie bezradny w tej sytuacji bardzo często rodzic, które na dowiaduje się, że jego dziecko choruje na depresję, że jego dziecko myśli samobójcza jest przerażona czuję ogromną bezradność czuję ogromne poczucie wina niskie poczucie własnej wartości, bo kryzys, choć nie zaraźliwe on będzie oddziaływał także na rodzica inni także na rodzeństwo także na całe otoczenia dziecka i potrzebny jest często taki przewodnik o tym taki przewodnik po kryzysie o tym jest cała reforma psychiatrii dzieci młodzież, że są wdrażana w Polsce na 3 poziomach oddziaływania pierwszy poziom to jest poziom środowiskowych ośrodków opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci młodzieży, gdzie pomoc może uzyskać dziecko w kryzysie, ale także jego rodzica, ponieważ wiemy jak ważne jest to, żeby ich wesprzeć, żeby pokazać im w jaki sposób mogą komunikować się dzieckiem jak ważną pełnią rolę w tym przezwyciężenie kryzysu przez dziecko, jeżeli na tym poziomie nie jesteśmy w stanie zaopiekować tego kryzysu to możemy wejść na kolejny poziom tej reformy psychiatrii, czyli do centrum zdrowia psychicznego dla dzieci młodzieży, gdzie oprócz tej opieki psychologicznej psychoterapeutycznej możemy korzystać tak jakby pod 1 dachem także z pomocy psychiatrycznej trzeci poziom tej reformy psychiatrii to są całodobowe oddziały psychiatryczne w warto jest przejść tą droga tak naprawdę warto jest zacząć tę drogę przezwyciężenia kryzysu jeszcze wcześniej jeszcze wtedy, kiedy nie ma potrzeby wdrażania tych oddziaływań o charakterze psychologicznym czy psychoterapeutyczne, bo to co do wojsk mieli prawdziwym dramatem dzieci młodzieży także ich rodziców to, że pierwszy kontakt dziecko ma z tym systemem pomocowym, kiedy trafia po próbie samobójczej na oddział psychiatryczny jest sytuacja już jest tragiczny dramatyczny ca szyby rzeczywiście musimy wdrażać zatrzymajmy się na chwileczkę sytuacja systemowa jest trudna jest kryzysowa, ale nie odpuszczamy szukania i pani Lucyna Kamińska twierdzi, że Kicińska da twierdzi, że da się pomoc znaleźć i teraz zróbmy krok notę, zanim dochodzimy do tej najtrudniejszej sytuacji, kiedy jesteśmy już w momencie próby samobójczej co mogą zrobić rodzice co może zrobić środowisko co może zrobić szkoła jeszcze przed trumną tak tak długo przed próbą mamy jakiś problem w życiu dziecka mamy doświadczenie przemocy rówieśniczej mamy dzieci z niskim poczuciem własnej wartości mamy dzieci, które nie radzą sobie z presją i to bardzo ważne, żebyśmy nie oczekiwali, że one sobie ze wszystkim poradzą, bo my sobie poradziliśmy 2030 lat temu też byliśmy nastolatkami jakoś przetrwaliśmy teraz dzieci nastolatki poddawane są ogromnej presji ogromnym oczekiwaniom bardzo często czują się zagubione w tym chaosie informacyjnym, które do nich dociera i to nie są sytuacje porównywana i warto jest przede wszystkim powstrzymać się od tego, żeby mówić do dzieci za moich czasów to jakoś sobie radziliśmy albo, żeby powstrzymywać w ogóle od dobrych rad to jest naturalne, że my byśmy chcieli, żeby jak najszybciej dziecko poczuło się dobrze ktoś nazwał druk korygowania natomiast ten odruch korygowania trochę jest czymś takim, jakbyśmy na złamaną nogę chcieli przykleić różowe prastara i założyli, że wszystko będzie dobrze bardzo ważne jest to, żebyśmy udzielili każdy może nas to robić nie tylko specjaliści, ale rodzice nauczyciele przyjaciele znajomi współpracownicy możemy udzielić sobie pierwszej pomocy emocjonalnej o tym dzisiaj dużo mówiliśmy na poziomie tego hasła na posiedzeniu zespołu parlamentarnego emocjonalna pierwsza tak emocjonalna to można skorzystać z takiej mojej ulubionej zasady 4× zad pierwsze to zauważ to co dzieje się z osobą z twoim otoczeniu zauważy zmianę w jej zachowaniu i nazwij i rozmawia o faktach czyli, jeżeli widzimy, że ktoś się smutna albo ktoś płakał to nie pytajmy czy wszystko u ciebie Okaj, bo ta fraza przede wszystkim oczekuję tego, żeby ten ktoś odpowiedział tak Okaj i oczekiwanie, że ktoś, kto jest słabej kondycji psychicznej powie jak miło, że pytasz mnie fatalnie tak, jeżeli zapytamy czy wszystko u ciebie ofert to jest w ogóle leksykalne bardzo trudne, więc nie pytajmy co się dzieje tylko powiedz mi ojca, że płaci aż chce tobą porozmawiać o tym co się u ciebie dzieje albo wiesz ostatnio zauważyłam, że dużo czasu spędzasz w swoim pokoju przestała przestał wychodzić nie spędza z nami czasu też w domu martwię się od siebie chciałbym się dowiedzieć czym się Jarosz to jest pierwsza rzadko zad zauważa z drugie zad to właśnie zapytaj, czyli Zaproś do rozmowy i rozmawiaj ta w taki sposób zadawać pytania o uczucia, żeby pomóc ich uwolnienia eksploruje te uczucia nie można zapytać, żeby tam zwolnień w tym momencie poczuła, jakie towarzyszą ci teraz emocje możemy też powiedzieć wyobrażam sobie, że jeszcze bardzo trudno, bo jesteś bardzo długo sama z tymi emocjami one potrafią przytłaczać to jest już kolejna AZ, czyli zareaguje i reagujemy nie sposób doradzania tylko w sposób właśnie tej odpowiedzi emocjonalnej tego powiedzenia przykro mi, że tak długo, bo sama dobrze zrobiłaś, że się przede mną otworzyła, nawet jeżeli jest tak, że ktoś płacze i nie jest w stanie się przed tym pociąg powstrzymać nic tak naprawdę na mnie mówi, ale ten płacz przynosi ukojenie to bardzo ważne jest to, żeby to też docenić w tym za zareaguje czy, żeby powiedzieć wiesz dobrze zrobiłaś, że pozwoliła sobie na ten płacz płacz jest naturalne, choć pozwala nam uwolnić emocje pot pozwala nam odzyskać trochę równowagi pozwala nam poczuć ulga to co często się dzieje w takich rozmowach rodziców z dziećmi to, że kiedy rodzic widzieć dziecko płacze mówi o nie poczuć nie płaci chcielibyśmy, żeby nie płakało od tego, że będziemy mówili nie płacz nie wprowadzimy do takiego poczucia zrozumienia zbudowania poczucia zaufania między nami i przede wszystkim nie prowadzimy też do tego uwolnienia emocji są takie badania Rzecznika Praw Dziecka, które pokazują, że nastolatki nie tyle czują się niekochane przez swoich rodziców to co czują się kompletnie nie zrozumiana niezrozumiane, ponieważ właśnie nie ma tych pytań nie ma tej akceptacji tego co dziecko do nas powiedziało, czyli to co usłyszymy od dziecka o jego problemie bardzo ważne jest to, żebyśmy to zaakceptowali, żebyśmy nie próbowali powiedzieć przesadzasz za bardzo reagujesz, nawet jeżeli widzimy, że to jest właśnie taki płacz płacz dziecka albo dziecko nam opada o tym jak strasznie się czuje w związku z tym, że doświadczyło przemocy rówieśniczej to, jeżeli uważam, że ten ta reakcja jest nadmierna to nie mówmy za bardzo się tym wszystkim przejmujesz tylko powiedz ma właścicieli widzę jak bardzo przeżywasz martwi mnie to jak duża to na siebie wywiera jako jak dużą na siebie wywiera wrażenie jak bardzo przeżywasz, ale nie mówmy przestań to tak przeżywać niestety osoba w kryzysie tak to usłyszy znowu zamknie przed nam ten kontakt no ostatnie SZ to jest zareaguje, ale to nie znaczy wejść na siebie 100% konieczności zażegnania tego kryzysu natychmiast tylko organizuj właściwą pomoc dla swojego dziecka szukaj pomocy Wejdź na stronę za dwóję ta krótka PL Kliknij zakładka moje dziecko jest w kryzysie obejrzeć materiały, które tam są są animacje są wypowiedzi ekspertów można umówić na konsultację można napisać anonimową wiadomość do specjalistów można zadzwonić do telefonu zaufania można pójść do szkoły do szkolnych specjalistów tak jak mówię ja jestem takim specjalistą chodzi pyta mój kalendarz pękał z faktu, kiedy widzę, że jest potrzeba spotkania się to się dalej spotykam, żeby znaleźć tego swojego przewodnika po kryzysie czy to kiedy ja jestem dzieckiem nastolatkiem czy kiedy jestem rodzicem i nie wiem co mam zrobić natomiast nie poddawałem się tą narracją, że nie da się zrobić niczego, ponieważ system jest niezdolna system nie jest idealne, ale jest bardzo dużo możliwości uzyskania pomocy czy to właśnie w ramach tych ośrodków, które są tworzona w reformie psychiatrii dzieci młodzieży czy to w organizacjach pozarządowych czy to nawet właśnie u naszych szkolnych specjalistów to ważne byśmy nie zostawiali dzieci samych, bo niestety efekt będzie taki, że za jakiś czas mogą pojawić zaburzenia psychiczne mogą mogą pojawić się myśli samobójcza, które będą podszyta poczuciem nic dla nikogo nie znaczą, ponieważ nagle okazało się, że dla mnie pomocy systemie nie ma, a ta pomoc możemy znaleźć tak jak szukamy pomocy dla dziecka, która boli sąd, czyli za uważajmy pytajmy w odpowiedni sposób, a później reagujmy mówiła Lucyna Kicińska z polskiego Towarzystwa socjologicznego pedagożka terapeutka z biura do spraw zapobiegania zachowaniom samobójczym i Instytutu psychiatrii neurologii w Warszawie wszystkie młode osoby, które doświadczają kryzysu albo przemocy mogą zadzwonić pod numer telefonu zaufania dla dzieci młodzieży numer, który prowadzi Fundacja dajemy dzieciom siła i ten numer to 116111 można też zadzwonić na dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka 8121212, czyli 800 i 3× 12 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA