podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik ten odcinek będzie o europejskiej awanturze o zakaz sprzedaży aut na benzynę w roli głównej występują w tej historii tzw. paliwa, a nie mniej ważnych rolach ich adwokaci, czyli producenci luksusowych aut sportowych skutkiem awantury może być przedłużenie żywota tradycyjnych stacji tankowania takich jest dystrybutorem zamiast stacji z wnioskiem
Rozwiń »
elektrycznym, a to jest codzienny podcast gospodarczy, a w nim, o co chodzi z paliwami prosto z fabryki zaczynamy Unia europejska wydała wyrok śmierci na silniki spalinowe egzekucja ma nastąpić za 12 lat, czyli w kategoriach przemysłowych już za chwile w 2035 roku ma wejść w życie zakaz sprzedaży nowych aut na klasyczne paliwa sprawa jest na ostatniej prostej w tym tygodniu miały zapadać w Brukseli ostateczne decyzje co do wykonania wyroku, ale nie zapadną, bo 2 kultowe europejskie marki motoryzacyjne zgłosiły swoim rządom zdecydowane weto i domagają się zrobienia dla siebie wyjątku, o czym konkretnie chodzi te 2 luksusowe marki to niemieckie Porsche i włoskie Ferrari, czyli producenci samochodów sportowych zajmujących w swoich gospodarkach wręcz kultowe miejsce ich pozycja jest na tyle silna by na kilka dni przed zamknięciem sprawy wstrzymać jej bieg dlaczego, bo motoryzacja jest fundamentem niemieckiej gospodarki Niemcy są jedynym krajem europejskim bez ograniczeń prędkości na autostradach dla Włochów zaś Ferrari to produkt włoskiego rzemiosła artystycznego jak pisze Bloomberg weto wobec proponowanego przez Brukselę zakazu sprzedaży nowych aut na benzynę to dowód niewypowiedzianej niechęci Niemców do pożegnania się z jednym z symboli tego kraju Porsche 911 jego leczącym silnikiem, ale weto producenta ma charakter czysto biznesowy oto zatem chodzić w przeciwieństwie do całej niemieckiej branży motoryzacyjnej poruszenie miało i nie ma zamiaru przedstawić swoich aut z pani klasycznych na prąd, gdy większość producentów inwestuje dziesiątki miliardów euro elektryfikację motoryzacji Porsche włożyło majątek w fabrykę paliw w Chile podobne badania prowadzi też Ferrari obaj producenci utrzymują, że dzięki tym inwestycjom badaniom Wilk będzie syty i owca cała samochody będą bezemisyjne jednocześnie będą mieć silniki spalinowe, bo będzie napędzać paliwo wyprodukowane w fabryce dwutlenku węgla i wody i tu pierwsza niespodzianka technologie paliw syntetycznych Niemcy wykorzystują od okresu międzywojennego synteza chemiczna została opracowana przez 2 naukowców Franca Fiszera i Hansa droższa w 1925 roku celem była produkcja paliw płynnych zwęgla wodoru skutkiem ubocznym była ich czystość syntetyczne węglowodory są wolne od związków Siarki azotu, czyli bardziej ekologiczne, ale to nie ekologia motywowała w przeszłości niemiecki przemysł dostosowania nowej metody dzięki niej mimo braków ropy naftowej niemiecka armia w czasie drugiej wojny światowej miała dostęp do zamienników oleju napędowego współcześni zwolennicy pali twierdzą, że są one neutralne dla środowiska, bo wskutek ich spalania do atmosfery trafia dokładnie tyle samo dwutlenku węgla ile zużyto do ich wytworzenia, jeżeli na dodatek w procesie produkcji wykorzysta się prąd wytworzony z odnawialnych źródeł energii bilans miałby wynieść równe 0 problemem są jednak koszty produkcji tak wysokie, że nieosiągalne dla zwykłego zjadacza chleba, ale nie dla właścicieli najdroższych Marek samochodowych na świecie oraz najbogatszego biznesu sportowego, czyli Formuły 1 od 2026 roku bolidy jeżdżące w wyścigach tej marki mają być napędzane paliwami syntetycznymi właściciele biznesu i marki wystawiające formule swoje auta powołują się przy tym na ekologię sceptycy podważają jednak tę argumentację cel ma być biznesowy chodzi o dowód na to, że silniki spalinowe mogą być zeroemisyjne, a elektryfikacja nie jest jedynym rozwiązaniem, a na dodatek do dystrybucji paliw można wykorzystać obecną infrastrukturę benzynową w tym całe rurociągi czy stacje paliwowe aż po dystrybutory tankowanie trwa zaś dokładnie tyle ile tankowanie tradycyjnego paliwa, czyli krócej niż ładowanie baterii w autach na prąd wtedy technologię inwestują już giganci w tym największa firma na świecie, czyli saudyjskie Aramco, które w tej sprawie zawiązało Sojusz z francuskim Reno chińskim pili razem chcą zbudować tani efektywny silnik na syntetyczne paliwo i opracować tani proces chemiczny dla motoryzacji prace nad paliwem dla lotnictwa transportu Morskiego rozpoczęto jeszcze wcześniej ram poprowadzi je z hiszpańską firmą paliwową Repsol i na koniec wnioski szczególnie te ważne dla polskich konsumentów mimo sporów wątpliwości zakaz sprzedaży aut na benzynę i olej napędowy zapewne wejdzie w życie zgodnie z planem być może będzie zawierać wyjątek dla paliw syntetycznych do napędzania Porsche Ferrari odda silnikowi spalinowe mu drugie luksusowe życie na polskim rynku zapewni życie wieczne reanimowany w nieskończoność silnikom niemłodych już przecież aut podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers
Zwiń «