REKLAMA

Dźwięki w filmie i... w mieszkaniu. 20 lat reżyserii dźwięku w Poznaniu

OFF Czarek
Data emisji:
2023-03-07 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:59 min.
Udostępnij:

Gośćmi Cezarego Łasiczki byli prof. Anna Preis i Rozwiń »
dr Jan Felcyn z Katedry Akustyki, Wydziału Fizyki UAM w Poznaniu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a w Cezary łasiczka to jest program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj goście, którzy zupełnie inaczej niż reszta z nas reagują na powitanie co słychać, czyli pani prof. Anna Price pan dr Jan serce z katedry akustyki wydziału fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie cena gry dobrym i pani prof. Anna plac już właściwie 20 lat czuwa nad tym, żeby słychać było jak Rozwiń » najlepiej jak najwyraźniej jak naj albo inaczej, żeby przynajmniej w naszym społeczeństwie, bo jak najwięcej osób, które dbają o to, żeby było dobrze słychać zgadza się, czyli reżyseria dźwięku w Poznaniu od 20 lat i zostawia się co dla przeciętnego Polaka lub przeciętnej Polki miałoby to znaczyć dziś gdzieś by miała być dumna albo dumny albo w inny sposób pozytywnie nastawiony do tego, że Ano dobrze reżyseria dźwięku co z tego mam co co ja jako członek członkini społeczeństwa z tego mam trzonki społeczeństwa nie wiem czy cokolwiek z tego będzie miała się ludzie, którzy przyjdą do nas studiować reżyserię dźwięku mają na pewno Super doświadczenie i to jest w ogóle taki unikalny bardzo kierunek w porównaniu do innych, które funkcjonują w Polsce, tym bardziej że on przyszedł do nas niespodziewanie aż w Japonii, gdzie tam prof. Makarewicz kiedyś przebywał w latach dziewięćdziesiątych no i okazało, że na wydziale fizyki właściwie to były są zajęte już instytucją w okładce, że tam po prostu ludzie mogą jednocześnie uczyć fizyki i jednocześnie traci na instrumentach i uczyć muzyki przez badaczy zaleta, że z badaczy zaletą 1 zaleta niesamowita zaleta, że to może jedna z2 połączyć przyszła prof. Makarewicza w jej bankowy taka myśl, że chcemy tego nie można zrobić na naszym poznańskim Uniwersytecie prawda dla tej pory reżysera dźwięku była zarezerwowana dla Warszawy, gdzie ludzie musieli umieć pisać dyktanda harmonicznej w ogóle wykształceni muzycznie z drugiej, jeżeli w nagrodę na konkursie Chopinowskim, a potem tak, a potem dopiero PAP reżyser dźwięku albo też w Gdańsku, gdzie ludzie musieli być Super z elektroniki jest wszystko przez tereny podwodne DAG terminy tak dalej, że my ewentualnie zasmakować czym jest reżyseria dźwięku na jako specjalność na późniejszych latach studiów u nas od początku przechodzą u nas konsensus fale tak jest, a na plaży radio dopiero potem jest u nas od początku przychodom młodzi adepci tacy tacy Jankowi muzykanci jak to mówi prof. Makarewicz niekoniecznie umieją czytać niekoniecznie są Super właśnie w tych zabawkach związanych z elektroniką no i tego wszystkiego uczą od fizyków akustyków od muzyków przede wszystkim od realizatorów dźwięku takich ludzi jak mawia Mikołajczak, którzy są praktykującymi realizatorem dźwięku, którzy pracują z różnymi zespołami wokalnymi w Polsce prawda, że to jest po prostu niesamowite połączenie praktyki, a starają i to się sprawdza ciągle mamy tyle samo chętnych na studia na jej przekazuje te to wiedzę jak najlepiej potrafimy chyba najlepszym egzaminem praktycznym dla absolwentów albo studentów albo kadry profesorskiej byłoby poprawne co najmniej poprawne, jeżeli już Super dobre, choć nie to jest możliwe nagłośnienie dowolnego koncertu na stadionie Narodowym w Warszawie na to już nasze morze Persów podaj tutaj ważna serce tak tutaj właśnie wchodzi to pierwsze pytanie, które pan zadał, czyli co z tego społeczeństwo ktoś ma ludzi, którzy przy okazji budowy stadionu mówili, jeżeli chcecie robić koncerty to nie ładuj tyle betonu, ale niestety ci co budowali nie posłuchali jeszcze jest taki, że rzeczywiście stadion Narodowy choćby w tych miejscach, gdzie mamy kolejne piętra trybun to te trybuny od siebie są oddzielone właśnie takimi mocnymi betonowymi frontami teraz, jeżeli dźwięk na stadionie Narodowym ma się dobrze rozchodzić to trzeba by to było jakoś wyciszyć na nie dać dużo książek do książek albo dużo wełny mineralnej bądź cokolwiek takiego co rzeczywiście byłoby miękkie no i kolejny problem jest taki, że jeżeli zobaczymy jak wygląda podłoga stadionu Narodowego w czasie, kiedy jest koncert na torze betonowa to są takie płyty betonowe właściwie od tego wszystkiego większe odbija dużą radością chęcią w związku z tym polecam, jeżeli ktoś kiedyś był na stadionie Narodowym szybciej niż jest koncert np. słuchał jak właśnie w czasie próby jeszcze przed koncertem technicy uderzają w elementy zestawu perkusyjnego pięknie słychać jest np. uderzenie werbel mi jakieś pół sekundy węgla do tyłu odbija się wraca już drugi raz en airbag prezes taką samą głośnością, więc to jest rzeczywiście przykład na to, że taka wiedza z zakresu akustyki kres tym przypadku bardziej budowlanej czy wnętrz jest ważna na inni ludzie, którzy też od nas wyszli np. brali udział w projektowaniu akustycznym Narodowego forum muzyki we Wrocławiu nasi absolwenci realizują najdłuższa budowa nowoczesnej Europy od dechy no tak nasi absolwenci realizują też koncerty na wielkich festiwalach naszych wielkich polskich gwiazd nasz absolwent np. teraz tego co pamiętam był na trasie koncertowej z zespołem River Side nasi ludzie pracują od wielu lat przy najpierw Łódź stoku teraz Polen rock Festivalu nagłaśniają główne wydarzenia WOŚP w Warszawie także te osoby zgłaszającej akustycznym, a nie propagandowy tak tak tak dokładnie w sensie dbają o to, żeby każdy słyszał powinien słyszeć także rzeczywiście tych dróg, w których które można pójść po tych studiach jest sporo i wydaje się, że każdy, który absolwent absolwenta, którzy mają pomysł na siebie rzeczywiście znajdują tam swoją niszę czy drogę dobrze nie trzeba być absolwentem, żeby powiedzieć słabo słychać trzeba było nie leży tyle betonu nowo w którymś momencie rozumiem też jakaś diagnoza, ale pytanie jest czy lekarz może się może zastosować jakąś kurację, czyli ktoś, kto właśnie nasze na dźwięku jak się dźwięk rozchodzi jak skonstruowana fala i trochę zna się na też tej przestrzeni czy potrafi znaleźć jakieś rozwiązanie, które by sprawiło, że słychać lepiej albo, że w ogóle spychacz czy takie niektóre miejsca jak np. nie wiem stadion Narodowy czy muzeum Polin Sojusz na zawsze skazane na potępienie akustyczne to jest trochę tak jak pan nawiązał do tej analogii medycznej, że najlepsza jest profilaktyka anty jest najtańsza, więc jeżeli ktoś już na etapie projektu widzi jak wyglądają poszczególne rozwiązania i zgłosi te swoje uwagi na to wtedy jesteśmy w stanie to na etapie projektu potem samego etapu wykonawczego oczywiście zmienić mieć dobry obiekt natomiast, jeżeli ktoś wybuduje już całe pomieszczenie, które nie jest w ogóle dostosowana akustycznie potem przyjdzie do akustyka mówi, bo mitu jednak źle brzmi tak niestety okazuje się, że czasami się kończy przesuwanie całych ścian wykuwanie w innych miejscach nie wiem szybów wentylacyjnych przesuwanie całych instalacji, więc to niestety jest często duży koszt no dobrze a gdy czytałem przed przed naszym spotkaniem artykuł dotyczący pani, czego innego dotyczący energooszczędności czy też budowy domów czy zamieszkiwania w domach, które pobierają mniej energii są nie inaczej skonstruowane albo mają inne rozwiązania także, nawet jeżeli mamy do czynienia z podwyżkami cen energii to właściciele lokatorzy nie muszą się martwić, a czy właśnie akustyka jest czymś czym powinien interesować się przeciętny lokator czy przeciętna lokatorka, budując dom czy, budując mieszkanie czy, wprowadzając się to jest coś co jest ważne dla komfortu życia, że nie wiem słychać czy nie słychać czy to jest coś co zaczyna już nie na poziomie szkoły np. właśnie prof. Price to jest nasz MON to prosto to, o czym pan mówią energooszczędność, jeżeli chodzi o ciepło budynki, które są budowane one mają taki stempel właściwie 3 są dobrze zaprojektowane ze względu na ciepło na przewodzenie no właśnie ten ciepła natomiast nie ma takie postępowanie ma takie wymagania jeśli chodzi o hałas, a na Zachodzie już np. są takie pieczątki, że tak po prostu na lodówkach na frankach mamy dopuszczano bardzo, że decybele wyrażoną jak ta ja chcę urządzenie hałasuje tak samo powinno być czy, jeżeli chodzi o dane no i tutaj niestety nie ma takich wymogów sztywnych, że ktoś architektury projektuje dom musi mieć doświadczenie, a te akustyka, że tutaj, jeżeli chodzi o hałas to jest ta budowla zabezpieczona, żeby tutaj ten człowiek, który mieszka w tym domu nie narzeka na nadchodzący dlatego tam sama zgoda także takich służb, a to pan kupi okienko wstrzyma na wszelkich zarabiamy, więc że, dobrze więc lepiej także czegoś takiego nie ma i od, o co właściwie walczy o takie polskie Towarzystwo akustyczne o to, żeby wystawić certyfikaty nie wielce ratyfikacji tylko, żeby zmobilizować urzędników ja nie wiem system cały, żeby była wymagana taka taka zgoda inaczej, żeby system był z, żeby system to w ogóle stworzy to pewnie musi być zapotrzebowanie musi być jakiś popyt na to tak, czyli podejrzewam, że lokatorzy inwestorzy muszą czuć, że to jest coś co jest potrzebne dzisiaj, kiedy ceny energii elektrycznej w ogóle różnych źródeł poszły w górę swoją ojej ojej nie pomyślałem nie pomyślałam trzeba uszczelniać mniejsze okna od południa pompy coś tam coś tam, ale dźwięku nikt nie myśli, że każdy gdzieś przyjmuje za no dobra mieszkam przy głównej ulicy to kupię sobie stopery albo mieszkam na wsi to na pewno będzie cicho nie to nie jest tak, że nie myślę nie mieści tym przykładem jest nasze absolwent może jeszcze coś powie o tym człowieku, który odpowiadał, jakie ma problemy jako konsultanta kostyczny no dobrze to może, ponieważ Brześć informacje to państwa zaproszę oczyszcza nasze słuchaczki społeczna informacje po informacjach dowiemy się poznamy tajemnice absolwenta dalszych pani prof. Anna Price pan dr Jan Welc katedra akustyki wydziału fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację o godzinie 1020 po informacjach wracamy dźwięki akustyka Szanowni Państwo dzisiaj jest tematem naszych rozmów dociekań pani prof. Anna Price pan dr Jan serce z katedry akustyki wydziału fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu opowiadają fascynujące historie i teraz historia absolwenta Kate Rozz wydział fizyki, który co postanowił potem pomagać ludziom cienie, jakie wyzwania w dr Jan serce tak zająć się generalnie akustykę wnętrza akustykę budowlaną te oczywiście jest jedna z tych dróg którymi chodzą nasi absolwenci absolwentki, więc to nie jest oczywiście 1 osoba natomiast my jesteśmy na świeże po właśnie sympozjum dwudziestolecia reżyser dźwięku, na którym wspomniany Rafał Zaremba opowiadał właśnie swoich doświadczeniach z bycia konsultantem akustycznym naj te konsultacje obejmują zarówno takie pomieszczenia nazwijmy to bardziej profesjonalne właśnie studia nagrań, jakie studia filmowe, ale i takie sytuacje życia codziennego to znaczy zgłasza się do danej firmy ci mieszkanie mówi, że jemu coś bardzo przeszkadza rzeczy jest głośno jest ich opowieści Rafała wynikała przede wszystkim, że tutaj brakuje takiej też wiedzy przy okazji z postawienia rozmaitych instalacji jak coś odizolować właśnie akustycznie bardzo często problem bierze się z tego, że mamy coś na sztywno połączony z czymś czy np. mamy ścianę, do której wprost jest wkręcony jakiś element mocujący daną konstrukcję, która wpada w drgania na wpadanie w drgania przenosi się przez to mocowanie na ścianę w ten sposób te drgania gdzieś tam się ktoś mówi akustycznym propagują, czyli podróżują inne miejsce nie do jakiegoś mieszkania np. powyżej, więc często rozwiązaniem okazuje się po prostu stosowanie takich podkładek elastycznych, które z racji tego, że właśnie są elastyczne tłumiące drgania naj to powoduje, że te przynoszą to przenoszenie drgań można bardzo łatwo ograniczyć to chyba kilka wątków, bo 2 główne pytanie takie czy sama konstrukcja budynku nie sprawia, że wszelkiego rodzaju próby wyciszenia pomieszczeń są z góry skazane na niepowodzenie oraz nie znają opowiadał kiedyś, że słyszały jak sąsiedzi róg rozmawiają ze ścianą właśnie ze wszystkich stron, więc postanowił zainwestować kupił jakieś materiały i po prostu ściany podłogi sufity sobie tym zabezpieczył i mówi no nie wiem czy coś chyba jakaś ściema wciąż słyszę w 2 no tak, ale teraz niczego nie słyszą w rozdaje się izolował, ale nie po tej stronie trzeba trochę tak jest, bo czym innym jest to co z danego pomieszczenia wychodzi na zewnątrz czy innym to co z zewnątrz tego pomieszczenia dociera i oczywiście takim najskuteczniejszym sposobem i najpewniejszym jest po prostu jak to się mówi masywna przegroda, czyli jeżelibyśmy zaproszę i czy pana redaktora naszych słuchaczy do kabiny bez fachowej u nas w katedrze to jest po prostu mur gruby na ponad metr to jest gruby mur zbrojony w związku z tym rzeczywiście jest tak duża masaże ona nie pozwala, żeby cokolwiek tam dotarł należ tych codziennych zastosowaniach no nie oszukujmy się nie będziemy sobie zmniejszyć mieszkania z każdej strony metr, żeby ograniczyć dopływ tych dźwięków z zewnątrz nawet tutaj przede wszystkim dba się o uszczelnienie wszelkiego rodzaju instalacji, bo często jest także dziś przy oknie jakaś nieszczelność, że nasze drzwi np. nie są dobrze uszczelnione uszczelka gdzieś odchodzi i potem się okazuje, że właśnie przez te szpary dźwięku dociera nie, jeżeli są błędy konstrukcyjne wynikające z tego właśnie, że np. coś jest za cienkie, bo było planowane np. grubsze oczywiście wykonawca postanowił zaoszczędzić na materiałach no to tutaj już niestety za dużo nie zrobimy zdarza się czasami, że powierza się tak wykonanie ekspertyzy akustycznej właśnie jakieś firmie, jeżeli okaże się, że w danym miejscu w danej inwestycji te normy nie są zachowane to teoretycznie inwestor powinien zostać zmuszony do przywrócenia właściwych parametrów tej konstrukcji to oczywiście jest często długotrwały proces, bo jedni chcą drudzy nie chcą no, więc tutaj też właśnie w tym kontekście jak wspominała prof. Prejs trochę chcielibyśmy zawalczyć o to, żeby taka opinia akustyczna była wymagana na etapie projektu budowlanego, bo wtedy, jeżeli ktoś spojrzy na ten projekt i będzie wiedział co jest zaplanowane i powie okej to zadziała to jakby pozbywamy się tego etapu, na którym już po przeprowadzeniu całej inwestycji ktoś przychodzi mówi halo, ale tutaj nie powinien tych sąsiadów słyszę słyszę nawet szept nosa, ale właśnie, żeby pewnie to się wydarzyło to najpierw musi być zainteresowanie klientów, którzy nie tylko pytają ile koszty za metr czy będę widział ogród botaniczny z okien czy ścianę sąsiedniego budynku, ale właśnie także co będę słyszała, czego nie będę słyszała i czy w ogóle mam prawo do nie wiem mieszkania w ciszy albo czy, jeżeli mieszkam przy ulicy to już góry jestem skazana na to, że będzie zawsze głośno, ale jest zainteresowanie ludzi w tej chwili panie dasz się, że obowiązek robienia im tzw. map akustycznych spowodował, że właściwie dźwięki dochodzące do ludzi z zewnątrz on już są jak, gdybyś ogarnięte tak mówiąc kolokwialnie teraz to co ludziom przeszkadza szanowała sąsiedzkich, o czym pan wspomniał tutaj kłania się też nasza historia to znaczy ludzie, którzy mieszkają tzw. dużej płycie nie wszystko, słysząc te racje są po prostu sama konstrukcja tej świętej duże płyty powoduje, że tam są szczeliny w Wolicy najnormalniej świecie zostaje i czy to się cokolwiek zrobić na dobre pytanie nie wiem na proszę proszę walić prosto z mostu rozmieszczenie i DC wydaje się, że to najlepiej to by było działać oczywiście całościowo całość działań jest bardzo drogie i na to po prostu sobie nikt nie pozwoli można doraźnie oczywiście jak wspominaliśmy jakieś własne próby czynić natomiast one będą obarczone mniejszym bądź większym ryzykiem, że jednak się nie posiada to był generalnie wada tych budowli z dużej płyty prawda, że nam po prostu wszystkie przewody były w takich rynnach cementowych wpuszczane czy w takich przestrzeniach, które się, a które projekty zabezpieczane od strony hałasu rada ma co słychać wszystko w tych w tych budynkach budowanych z dużej płyty i wszyscy już zawsze będą skazani na to niestety to to interesujące pytania słuchaczek gwarancję rekompensaty byłyby w stanie taki występ Legii dać nawet rozumiem, że pytanie chodzi z tym pytanie chyba chodzi o to, że to nie jest kolejny biurokratyczny etap, ale na końcu i tak z tego nie wynika no ja na to musiał pan swoje rzeczy słuchać musiałby spojrzeć coś daje ta informacja, która jest na pralce czy na na jakimś innym urządzeniu, że to urządzenie generuje najwyżej tam 55 decybeli, a inne trochę więcej prawda, a to już mają wrażenie, że kupią coś co generuje mniejszy hałas na oczy się droższe no tak, ale chyba nawet nie poziom hałasu jest interesujące tylko źródło hałasu, bo 55 decybeli i nie wiem z dochodzące z wiertarki udarowej 55 decybeli dochodzące z kwartetu smyczkowego notowana jest różnica fakt ale, ale tutaj rozmawiamy o takiej szansy, którą miał dany dom prawda czy dane mieszkanie to wydaje się, że to konieczne jest związane ze źródłem tylko po prostu mając na uwadze źródła, które znajdują się w tej okolicy, w której ten dom jest budowane to musimy odnosić do do decyzji na NATO i te przeszła do głowy, chociaż oczywiście jest bardzo robocza myślę, że to można by było klasyfikować ze względu, jakby na klasy izolacyjności akustycznej czyli, jeżeli budujemy dom w okolicy, która jest powiedzmy głośno to wiemy, że chcemy mieć wyższą izolacyjność musimy, jakby wyższą klasę izolacyjności i wtedy, jeżeli rzeczywiście byśmy mieli np. taki katalog gotowych projektów to wiedząc, że w tej okolicy jest głośno wiemy, że nie patrzymy na te domy, które mają niską klasę izolacyjności dla nas będzie głośno w środku i takiej taka forma jakiegoś skatalogowania czy uporządkowania tych rozwiązań wydaje się być oczywiście sensowna druga sprawa to jest to, że jeżeli dzisiaj okazuje się, że w danym pomieszczeniu właśnie normy nie są spełnione to nie bardzo wiadomo, kto za co ponosi odpowiedzialność formalnie pod projektem podpisuje się architekt, który teoretycznie ma przestrzegać rozporządzeń rozporządzenia są przywołane normy, ale z drugiej strony jest powiedziane, że ktoś tam czegoś nie musi już tego nie pamięta to właśnie kolega dobrze tłumaczył w związku z tym mamy taki dualizm jak to często w Polskim prawie jest przerzucanie odpowiedzialnością w wyniku czego zdarza się prędzej czy później, że to jednak osoba, która narzeka na hałas macha ręką mówi dobre chcę mieć spokój ani batalię sądową na 10 lat związku, z czym ona z własnej kieszeni wykłada pieniądze na tę inwestycję, gdybyśmy mieli takie wymaganie, że konsultant akustyczne to widział wtedy jest łatwo pociągnąć kogoś odpowiedzialność, bo mówimy pasze pod tym podpisał powiedział pan jest okej nie jest okej mam wyniki, proszę bardzo, hodowali, czyli teoretycznie znów, gdybyśmy to rozpatrywali podkładem, jakiego działania z punktu widzenia prawnego byśmy mieli łatwiejszą drogę dochodzenia swoich praw tak wydaje, czyli na końcu chodzi o to, że prawo jest niejasne albo zostawia furtkę i architekt zwala na inwestora inwestor architekta, bo na przepisy mówi, ale wszystko jest lege Artis, więc w ogóle, o czym tutaj rozmawiamy dobrze powrócimy do różnych akustycznych wyzwań po informacjach Radia TOK FM nasza słuchaczka pyta np. bariery przy autostradach, ale zobaczymy jeszcze czy z dobry temat pani prof. Anna Price pan dr Jan serce katedra akustyki wydział fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu opowiadają o dźwiękach z o izolacji hałasie ciszy informację o dziesiąty 40 po informacjach wracamy o ścianę jak dzisiaj akustyce dźwięku hałasie ciszy goście opowiadają o tym wszystkim pani prof. Anna Price pan dr Jan w walce z katedry akustyki wydziału fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i teraz tak, kiedy właściwie słuchamy nie wiem utworów wysłuchamy dźwięków to można zadać pytanie, czego słuchamy albo co właściwie słyszymy, a więc przeprowadzimy eksperyment Szanowni Państwo, proszę bardzo, proszę teraz zamknąć oczy uszy uszy wręcz przeciwnie wytężyć słuch i posłuchajmy no właśnie pani profesor co słyszeliśmy i to jest właśnie taki eksperyment robię ze studentami na wykładzie akowska muzyczna pierwsze wykłady puszczamy tego Marka Jacksona pytam co państwo słyszeliście najemcą odpowiadają odpowiadają, że słyszą kroki słyszą skrzypiące drzwi, że słyszą burze droga tak jakiegoś tam wyjącego Wilka zwierzęta itd. i myśli pan, że ktoś odpowiada, że wyższe dźwięki nikt praktycznie nikt co znaczy, że ludzie słyszą źródła dźwięków dźwięki pani profesor się w Polsce mówi się słyszy dźwięki głosy to co chyba nie do końcowej izoluje niekoniecznie do psychiatry sława istnienie tego co ważne chodzi o to, że takim naturalnym oczekiwaniem jest, że ludzie powiedzą, że słyszą dźwięki prawda, a to nieprawda właśnie nadchodzi ludzie spontanicznie odpowiadają, że słyszą źródła dźwięku na tym generalnie bazuje taka taka teoria, którą w tej sprawie skargę krwi teren próbujemy właściwie sprzedać całego społeczeństwa koniecznemu, żeby przestali ludziom opowiadać, że słyszą dźwięki tylko właśnie, że słyszą obiekty a dlaczego Ano, dlatego że po prostu bierzemy przykład takiej teorii, które dość dobrze znana widzeniu stary Mara, która powiada, że ludzie jak patrzą na to widzą przedmioty Niemcom kolorów nie widzą prędkości nikt nie widzą jasności prawda widzą przedmioty potem na tych przedmiotach mówią, że np. jeden z okrągłym ma inny kształt drugiej prostokątne itd. ma kolor to samo jest w przypadku przypadku źródeł dźwięku też mówimy, że słyszymy kroki no i za tymi krokami oczywiście idą dźwięki, ale będzie kobiece szybkie wolne tak orzekła np. wczoraj nie wiem po śniegu albo szpilki na zasadach np. nikt nie powie jak słyszy świnki jak słyszę kobietę ważącą aż kilka albo jest rzekomo, że to jest dźwięk kogoś szpilę prawda, że po prostu też człowiek, który idzie na szpilkach no właśnie tutaj chodzi o to, że boli, że w zasadzie widzeniu ciągle mówimy, a w obiektach zrobić my, a więc słyszenie łączą jesteśmy na etapie, że próbujemy powiedzieć, że słyszymy dźwięki, który ma jakąś barwę jakąś wysokość jakąś głośność prawda, ale po drugiej stronie tej i gospel, którą właśnie wpycha nam się różnego rodzaju dziś obiekty, których nie ma myślę tutaj już panie o słyszymy wierzby płaczące słyszymy zatroskanych patriotów siedzących na schodach dworku, a nie to jest zupełnie inna sprawa ta zmiana wiedza jest model słyszenia takich należy Pendereckiego, jakiego dźwięku środowiskowego, a słyszenie muzyki mowy to jest coś innego co się odbywa na zasadzie takiej zauważalnej po to, że pan, że tego pana usłyszał pan nie musi wiedzieć, skąd ta muzyka dociera prawda, jakie kierunek jak daleko jest to źródła dźwięku montażystów Radia słychać np. jakieś utwory od razu poznajemy, że to jest otwarta pełna prawda jest innego rodzaju słyszenia natomiast słyszenia, który mianuje takie, które nawiązuje do widzenia obiektu polega na tym, że my jesteśmy w stanie powiedzieć, jakiej odległości do nas to źródła dochodzi ono się porusza co ono nie porusza się czy zbliżający się oddala i reagujemy na to źródła nie po prostu na dźwięki jak słyszymy samochód, który nadjeżdża mówimy okej samochód musimy się cofnąć do krawężnika prawda, a właśnie służenia ciągle jest także w tych eksperymentach takich sarkastycznych pytamy ludzi, a różnice w wysokości różnicy w kolejności, czyli mówimy o parametrach fali akustycznej, a widzeniu czy ktoś zastanawia, jakie są parametry fali elektromagnetycznej nie tylko ludzie patrzą wiedzą, że świat jest potrzebne, żeby widzieć i tak samo jak fale akustyczne potrzebna wyszły sieć, ale są po prostu parametry fali akustycznej ani, że dobrze tak pani interesuje mówi, ale zmierzymy się dostać na studia to to trzeba jednak wiedzieć co jest wyższa niższa chwileczkę, ale chętnie o tym mówię chciałem się, żeby się dostać ktoś zapytał, jakie obuwie pan słyszy się nie inne niekoniecznie chodzi o to, żeby zacząć znosić konsekwentna pani profesor jak niekonsekwentna czym jest niekonsekwentna, że pytanie, które dźwięk jest wyższe, które niższy ja myślę, że był taki egzamin np. Leśniakiem mówię tak albo, w którym kierunku czy osoba biegnie czy idzie dobrze tak żeśmy nie da się do takiego etapu powierzone nam, że myślą o studiach w myśl, że taki egzamin gwarantował używa w ogóle jakąkolwiek szansę no tak, ale nie chodzi o to, że na tych studiach są eksperymenty akustyczny, gdzie studentów się znajoma z takimi eksperymentami prawda ja uważam, że należałoby przeprowadzać eksperymenty właśnie takie, o których pan wspomniał czy ten samochód jest szybszy czy jedzie wolniej prawda, że nie mają problemu, żeby odpowiedzieć, który jedzie szybciej, który walnie znając doświadczenia środowiskowego, a jak pan pyta studentów, który dzień jest głośniejszy, który jest ciszy czy tam wyższy czy niższy NATO tutaj musi być sesja nauki, żeby studenta zaznajomić co znaczy wysokość tak naprawdę to związane z sercami i że po prostu muszą najpierw usłyszeć parę dźwięków opiera się nauczą, który z wyższych, które niszczy to potrafią odpowiedzieć na to pytanie to jest sztuczne badanie słuchu, ale oczywiście to jest potrzebne, bo w ten sposób badamy system słucha tak wydane mikrofon prawda jego dynamika jego zakres częstotliwości tak tutaj też badamy właściwości naszego narządu słuchu natomiast tego typu eksperymenty absolutnie nie dają nam informacji o tym dlaczego tak naprawdę służy Such służy do tego, żebyśmy się orientowali w środowisku co się wokół nas dzieje tak samo wzrok służy do tego, żeby się odnaleźć zewnętrznym świecie prawda także należy sobie zdać sprawę z tego, że fala akustyczna jest pewien nośnik, który wykorzystywany jest przy przetwarzaniu informacji suk owej, ale ta informacja słuchowe nie służy nam do oceny wysokości głośności barwy dźwięku tylko służy nam do odnajdywania się w tym zewnętrznym świecie do reakcji na źródła właśnie słuchowe ciekawe czy jakaś częstotliwość, która jest szczególnie, którą człowiek szczególnie dobrze rozpozna jakieś minimalne drgania, bo jeżeli chodzi o wzrok to np. jeżeli chodzi odcienie zieleni to podobno człowiek jest w stanie więcej część zieleni niż innych kolorów zaobserwować z powodu drapieżników tak, czyli musiał gdzieś tam kiedyś dawno dawno dawno temu podjął decyzję czy ten trochę jaśniejszy zielony to jest listek czy to jest skóra nie wiem krokodyla, choć trzeba krok w lesie nie czają w krzakach ale gdyby się ceniły nota wtedy nie wiem tak rewolucyjnie można spojrzeć na tę na ten pomysł, ale nie mam takiego dawał sobie, jakbyśmy byli kotami no to pewnie byśmy dużo więcej jakiś takich cichych dźwięków potrafili czy bylibyśmy wrażliwsi tymczasem jak człowiek śpi na projekt siedzieć cicho to to dobrze to nam to w ogóle nie zgadza rozmiarze głośniejsze rzeczna wybijają kot chyba im jakieś takie delikatniejsze to 4 zmiana jest z kotami, ale wiemy jest np. Sową zakasował to po prostu wykorzystuje ten swój suk idealnym Sowa właśnie to robić Super pani Sowę przywołała, bo chciał się dowiedzieć, dlaczego stawanie wydaje dźwięku jak leci cha nie nasze głosowanie wydaje dziwne jak to dzielny kształt skrzydeł i ulotek z tego co pamiętam chodzi po niezwykle fascynujące, bo taki eksperyment gdzie, gdzie były bardzo czułe mikrofony rozstawione, a na trasie przelotu ptaka i różne ptaki puszczano, a no tak w jakiś kurde, Orły Sokoły wróble inne są w to tak jak byśmy byli na nie wiem w centrum dużego miasta a, a kursowa w ogóle nawet nic nie drgnęło cisza ciekawe zmiany chciałam to masowe przywoła na okoliczne rolna generuje Uniwersytet się no zaraz chwileczkę, ale nikt nie wie pan chce powiedzieć drzewa, że ta Sowa chce wziąć pod takim po takim bardzo szerokim pasem śniegu jest w stanie usłyszeć Robaka, który dziś tam wędruje zapolować na niego po prostu tylko rozważmy profesor jestem dobrze przepraszam co oni są w ramach parze okruchy orze okresie nie może się też jezdnie są jakieś mięso tak pamiętam, że gdzieś czytałem myślę, że chodzi o specyficzne ułożenie lotek skrzydle i jakby to, że one w ten sposób mają tak nikły opór aerodynamiczny, że powietrze kapitalnie upływa, ale to jako biolog to tylko wspominam proszę nasi słuchacze pytają konkretnie pan Zbigniew mówi tak uprzejmie proszę o konkretną odpowiedź czy izolacja płyty wypełnione piaskiem głusza przegrody pomiędzy mieszkaniami, jaka grubość płyty wypełnione piaskiem celem zmniejszenia hałasu czy można zrobić takie płyty przeliczyć na ilość zmian decybeli nic w aż to są pytania konkretne Sowa nie, dlaczego Sowa nie tam dobrze myślę myślę, że można, chociaż jednak większość zastosowań, o których mówi najczęściej zakłada, że w tym przegrody składa się jednak wełnę mineralną niekoniecznie piasek niekoniecznie piasek piasek jest cięższy, więc jeśli chodzi o nawet nasz region będzie tak natomiast wydaje się, że napór, który piasek będzie i ciśnienie, które będzie wywierał na te przegrody będzie dosyć spore przychody będą musiały być grubsze natomiast tak jak mówię to oczywiście da zrobić natomiast zachęcam do tutaj już kontaktu z osobami, które się tym zajmują na Sejm, bo ani ani pani profesor akurat na co dzień się takimi konkretnymi rozwiązaniami budowlanymi nie zajmuje, tym bardziej że wracam do tego czy mówiliśmy na początku, że to może być kwestia wyciszenia ścian z jednej z2 strony, bo cała konstrukcja budynku może być wadliwa, ale pan tak, jeżeli np. ramy, gdyby sprawiają, że zresztą, jeżeli tutaj byłaby taka sytuacja, że nauka są 2 domy, ale płyta podłogowa jest ta sama 1 pomiędzy tymi 2 pomieszczeniami co podejrzewam, że po tej płycie się też drgania będą przenosić, jakby niezależnie od tego, że pomiędzy tymi pomieszczeniami będzie jakaś gruba ścian, a że konkretne kolejne konkretne pytanie, a nie tak dziś decybele pan Jan pyta o profesjonalnych dźwiękowców, którzy biorą udział w realizacji polskich filmów w większości filmów nadal jest opinia Szanowni Państwo nie fakt naszego słuchacza większość filmów dźwięk jest byle jaki dialogi niewyraźne tło dźwiękowe głośniejsze raz głośniejsze cichsze i wyraźniejsze dzięki pierwszoplanowej niektórych w ogóle nie można oglądać bez napisów to jest śliski temat, dlatego że nawet właśnie wspomniałem dwudziestolecie reżyser dźwięku miało się odbyć miało się odbyć taki wykład, który też miała wygłosić nasza absolwentka, która zresztą dzięki firmie się zajmuje i roboczy tytuł wykładu brzmiał, dlaczego znowu nic nie słychać wezwania w pracy z dźwiękiem w Polskim filmie niestety ostatecznie się ten nie dostał nie dojechała do nas Kasia z powodów niezależnych Radek tak na tle akurat niestety tak w związku z tym nie było tego wykładu natomiast z tego co ja słyszałem problem polega często na tym, że w planowaniu budżetów polskich filmów 9 traktuje po macoszemu i najważniejsi są ci, którzy robią, kiedy dekoracje ewentualne efekty itd. na potem to co zostanie idzie na dźwięk często się okazuje, że za mało czasu do premiery np. nie ma czasu na to, żeby poziom nad tym popracować z miasta mówię to są tylko wyłącznie plotki wydaje mi się, że taka szczera diagnoza na pewno byłaby anonimowych jasne to są bardzo ciekawy wątek bo kiedy myślimy o dźwięku w filmie to pewnie większość z nas myśli o tym czy i jak nagrani są głównie aktorzy tak to znaczy słychać wyraźnie właśnie czy, ale przecież dźwięk w filmie to są też to jest nie tylko jeszcze muzyka, która czasem się przewija w tle, ale to jest to całe tło, a także nie wiem bohater idzie po bohaterka po korytarzu z rozbitym szkłem i słyszymy jak staje butem czy szpilką w na rozbitym szkle tak albo idzie po śniegu albo idzie w piwnicy dziś tam jakieś dziwne dźwięki często te dziwne dźwięki to szkło te buty to Niewiem bicie uderzanie odbijanie się to są dźwięki, które są tworzone przez osoby, która odpowiada za dźwięk w studio albo w sposób sztuczny tak potem i potem grywał składane dogrywane to oczywiście wymaga czasu to wymaga też eksperymentów, bo czasami mamy jakiś chce osiągnąć jakiś efekt dźwiękowy, ale nie wiadomo jak co co podzielać co, w czym uderzyć, żeby uzyskać ciekawy dźwięk no to osoby, które zajmą dźwiękiem muszą mieć czas na to żeby, żeby się tym zająć często tak jak pan mówił tego czasu nie ma np. zrobić następne wyzwanie po prostu jak wygenerować z punktu widzenia naukowego jak katedra akustyki no nam się, że rada nr 1 nie wie np. jak wygenerować jak Agory zastosować wygenerować dźwięk, który będzie podobny dźwięk na czas ograniczony gazety co jest niezwykle trudno tak do tej pory jeszcze nie komuś nie udała nowa, aczkolwiek są już pewne algorytmy sztucznej inteligencji, które np. kroki generują kropki nad zakładem w trosce przed zaśnięciem ciekawe, że z dnia na Gazeta nie brzmi dobrze, że to musi być coś innego, żeby miały wzgląd Zlatana Gazeta Tomasz właśnie albo podkładanie dźwięków związanych z meteorologią tak, czyli deszcz albo silny wiatr to najczęściej też robi studia, bo jak nagrać silny wiatr silny wiatr po prostu będzie przez mikrofon na co trzeba jakoś inaczej zrobić takich jak kiedyś powojenne by dźwiękach radio, ale to już zupełnie inna powieść bardzo bardzo państwu dziękuję za wizytę pani prof. Anna Price pan dr Jan serce katedra akustyki wydział fizyki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dziękuję serdecznie dziękujemy informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA