REKLAMA

Co przemilczał Jan Paweł II? Nowe fakty ws. tuszowania pedofilii

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2023-03-07 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:31 min.
Udostępnij:

Z Jarosławem Makowskim, teologiem i szefem Instytutu Obywatelskiego oraz Marcinem Gutowskim z TVN24 rozmawiamy o pontyfikacie Jana Pawła II, po poniedziałkowej emisji materiału "Franciszkańska 3" na antenie TVN24. Wracamy do tematu tuszowania pedofilii w polskim kościele oraz wiedzy, którą miał Jan Paweł II.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Marcin Gutowski jest z nami dziennikarz TVN 24 autor książki bielmo i autor reportażu Franciszkańska 3, którą będziemy dzisiaj rozmawiać dzień dobry redaktorze dzień dobry kłaniam się jest z nami także Jarosław Makowski filozof teolog publicysta szef Instytutu obywatelskiego skłaniam się dzień dobry pani redaktor dzień dobry panie redaktorze oczywiście zacznę od treści reportażu Franciszkańska 3 ujawnił pan aktach zeznania świadków w sprawie działań Karola Wojtyły Rozwiń » wobec księży pedofilów setek reportaży jasno wynika, że Jan Paweł II jeszcze jako Karol Wojtyła wiedział o nadużyciach seksualnych księży ukrywał się w Polsce, zanim został papieżem więcej z tymi, których przenosił spraw na parafię utrzymywał potem dość serdeczny przyjacielski kontakt myślę np. o księciu Bolesławie sad uszu ksiądz Eugeniusz sur getta ksiądz Bolesław Satus ksiądz Józef Lora Nc to są ci drapieżcy seksualni, których pan przedstawia, gdybym mógł pan taką krótką charakterystykę tych 3 postaci ich przestępstwa dokonać teraz no ksiądz Bolesław Sadoś to jest dobry znajomy Karola Wojtyły jeszcze z czasów seminaryjnych właściwie w dokumentach IPN można odnaleźć relacje świadczące o tym, że m.in. ubiegał się jakieś lokum dla siebie na Wawelu wtedy, kiedy biskupem pomocniczym był kardynał Wojtyła Jon pokoje w swoim apartamencie oferował mu do 100 udostępnienia natomiast po pierwsze, tego co powinniśmy właściwie zacząć akta IPN w dużej mierze wytworzone przez komunistyczną bezpiekę nie były głównym źródłem, na którym się opieraliśmy oczywiście uzupełniało pewne konteksty niektóre informacje tam podane sprawdzaliśmy u świadków i w innych źródłach potwierdzały inne okazywało się nieprawdziwe w przypadku tatusia dużo wątpliwości wzbudza to gdzie miało dojść do tej ostateczny do tego ostatecznego przestępstwo z powodu, którego został przeniesiony przez kardynała Wojtyły z zagranicy akta bezpieki mówią, że była to parafia Świętego Floriana, który zresztą kiedyś Wojtyła miał jako młody ksiądz pracować świadek i to pierwszorzędny świadek, bo emerytowany ksiądz, który pracował w kurii w tym samym wydziale, w którym pracował Bolesław Sadoś też dobrze pamięta uznał kardynała Wojtyły mówi, że odbyło się to w poprzedniej parafii w tej parafii Świętego Floriana już gości były takie przygotowania do rozbrojenia tej bomby do wysłania go w dokumentach mówi o tym, że przymierzają się do wysłanego do Stanów zjednoczonych ostatecznie stanęło na Austrii no poza tym zeznanie świadka, który powiedział nam wprost dochodziło do wykorzystania nieletnich chłopców jest jeszcze list podpisany przez rozwój to jest list podpisany przez Karola Wojtyły jest to list, w którym zwraca się do ówczesnego metropolity Wiednia arcybiskupa kardynała Franciszka wynika o to, żeby przejął swojej diecezji księdza Bolesława Tadeusza nie pada w tym liście rzeczywisty powód tych przenosin przypomnę powód, który potwierdza nam świadek wewnątrz kościoła potwierdzają także dokumenty i najbardziej oburzające być może w tym liście poza tym, że nie pada tam rzeczywisty powód to kardynał Wojtyła prosi o przyjęcie tego księdza zorganizowanie mu studiów z wpływu nowych technologii na dzieci i młodzież, bo rzekomo ksiądz Bolesław sadu się prowadzi badania naukowe ksiądz Eugeniusz sur gen sem nie jak pan wylicza sprawował nieletnich w Żywcu w Wieliczce na krakowskim Salwatorze w Czechowicach Lipnicy wielkiej w wieczorach spadł w tej ostatniej wsi skazano go też sądownie, ale po opuszczeniu więzienia nadal jest księdzem nadal jest księdzem, chociaż to tutaj bardzo skomplikowany konstrukt, który od to był ksiądz pochodzący ze Lwowa, mimo że został wyświęcony skończył seminarium w Krakowie cały właściwie pierwsze kilkanaście lat swojego życia Błońskiego spędzi w archidiecezji krakowskiej w większości pod opieką i odpowiedzialnością kardynała Wojtyły to formalnie podlega pod diecezję Lubicza, skąd taki fantom liczne trochę trwa twór powstały po dawnej archidiecezji Lwowskiej i z tego skorzystał, więc sposób kardynał Wojtyła, kiedy sprawa wychodzi na jaw, kiedy córka zostaje w siedemdziesiątym trzecim roku zatrzymany po skandalu w ciążę, gdzie wykorzystywał zapewne kilkudziesięciu chłopców myśmy znaleźli kilkanaście ofiar tej z tej wioski tu kardynał Wojtyła zwalnia go w pracy w archidiecezji krakowskiej, ale trafia do Koszalińska kołobrzeskiej Pelplin już nie tak tak są pewne poszlaki świadczące o tym, że kardynał Wojtyła miał wiedzę o tym co dalej się, że jest organem rząd pozostał w Krakowie, ale to wymaga dalszego badania natomiast nie ulega wątpliwości jedno kardynał Wojtyła przenosi go z parafii na parafię wcześniej znaleźliśmy świadków dokumentów także są informacje o tym, że on dopóty zresztą dopuszczał się w niemal każdej parafii, w której był wcześniej tego typu tego typu przestępstw jeszcze ksiądz Józef Lorenc, który współżył z dziewczynkami, które wyróżniały się urodą czystością no współ to jest eufemizm w tym przypadku moim zdaniem opisy są drastyczne bardzo drastyczne właściwie można powiedzieć gwałty tak podczas Rex lekcji religii w punkcie katechetycznym w tamtejszej kaplicy zresztą z dokumentów można wyczytać, że zażyczył sobie, żeby powieszono tam zasłonki w tej kaplicy, żeby nie było widać, czego się dopuszcza rzeczywiście nowe nawet przewrotnie przywoływali my dokładnych opisów tych zdarzeń odpychanie opowieści świadków ofiar także, z którymi rozmawialiśmy są zbyt drastyczna księciu Loranc również został zamknięty w więzieniu również został prawomocnie skazany przez świecki sąd, a później wyszedł z więzienia otrzymał list, który zachował się również podpisany przez kardynała Wojtyłę, w którym kardynał Wojtyła wyznaje, że każde przestępstwo winno być ukarane i dodaje, ale w przypadku księdza ze względu na szczególne okoliczności ustawodawca kościelny rezygnuje z wymiaru tej kary, czyli nie kara, jakie są szczególne okoliczności no w tym przypadku miało to być odbycie kary więzienia ukarany przez władze świeckie kardynał Wojtyła odsyła księdza Lorenca do parafii w Zakopanem tam ma siedzieć w jednym z klasztorów przepisywać kościelne księgi, ale wiemy też z relacji, że chodzi w sutannie po Zakopanem odprawia msze także w innych miejscowościach krótko potem na prośbę miejscowego proboszcza zostaje przywrócony do pracy w tej parafii właściwie bez ograniczeń poza tym 1, że nie może uczyć religii 2 lata później z kolei ląduje jako kapelan w Chrzanowie w szpitalu, w którym jest także oddział pediatryczny to też odbywa się decyzją kardynała Karola Wojtyły opowiada autor reportażu Marcina Gutowskiego autor wraca do Jarosława Makowskiego inne no i zapytam o to jak pan odbiera te fakty i te zeznania świadków nie może nim zacznę od ceny to chciałbym bardzo jasno powiedzieć, że po w Polsce mamy taką tendencję do nim zrozumiemy już, bo rozdziera szaty albo burzymy pomniki, więc to co dzisiaj się dzieje, czyli ujawnianie dokumentów zbieranie dowodów relacje świadków w moim przekonaniu pozwala nam zrozumieć te wszystkie mechanizmy, które doprowadziły, że w kościele na taką skalę i tak długo można było bezkarnie krzywdzić dzieci to jest pierwsza uwaga druga uwaga, kiedy oglądałem film pana redaktora, kiedy czytałem książkę do holenderskiego dziennikarza o PPK to absolutnie doznałem przekonania, że schemat, który jest pokazany na zarówno w filmie jak i książce ten wyłania jest wyłaniający się również z inny akt SB on nie odbiega od tych schematu chce w ramach, których dochodzono do to chodziło o gwałt dzieci w Niemczech Australii Stanach Zjednoczonych Holandii czy Irlandii Wda to znaczy, że kościół w ramach swojej struktury instytucjonalnej wypracował taki mechanizm, że niezależnie od ustroju politycznego prawda społecznego z ten mechanizm przemocy gwałtu wobec dzieci był możliwy to jest rzecz przerażająca w tym sensie, że kościół stworzył struktury zła, które umożliwiły działanie w tym traktorze pyta przemoc i ci drapieżcy seksualni być nieodłącznym elementem tym z tej struktury tak bez względu na szerokość geograficzną dokładnie tak w tym sensie stawiam tezę to trzeci punkt, że Jan Paweł II nie stworzył tego mechanizmu on dół w pewnym sensie odzwierciedla ten mechanizm, który został jako kleryk jako student potem jako biskup kardynał w końcu papież wrzucony kłopot polega na tym, że Jan Paweł II nie potrafił, a można się pokusić o tezie, że nie chciał zmienić tych struktur zła, które doświadczył jako wcześniej jako biskup i potem jako już przywódca kościoła rzymsko katolickiego kolejny kłopot polega na tym, że w razie przez dziesięciolecia wbrew faktom próbowano nam wmówić próbowały nam wmówić władze kościelne, że nie wiedział władze kościelne, które musiały być świadome tego jak funkcjonuje ten system wiemy, że przez dziesięciolecia świadome tego były władze kościelne, które dysponują archiwami, które w, których są informacje dotyczące tego, czego my dotarliśmy tak, a mimo to przez dziesięciolecia zamyśla no nam oczy właściwie próbuje się to nadal robić czy ich można wracać, dlaczego tak się działo prawda czy po pierwsze, rzeczywiście dla pewnego modelu wychowania księży i istotne jest to, że kościół jest jak matka matki nie krytykuje każdy, kto mówiąc kolokwialnie wrzuca jakiś rodzaj oburzenia czy oskarżenia do tego gniazda, którym jest kościół de facto jest uznawany za wroga za przeciwnika za kogoś z zewnątrz krótko mówiąc nikt no takiego nie ma w dziale to Kalla zielonego tania no teraz z tym, że auta ten, ale lokalny sposób postrzegania tego, że klimat ofiary i zupełny, jeżeli w, jakby wymazuje jest horyzontu widzenia instytucji przecież te ofiary też są członkami kościoła to najbardziej delikatnymi wrażliwymi bezbronnymi tymi, o których także Jan Paweł II w sposób przejmujący personalistycznej przepiękne wpisał sią, że są drogą kościoła tymczasem w rzeczywistości odkrywa nam się odkrywają nam się fakty, które pokazują, że no z bezduszność tego systemu także wobec tych najbardziej bezbronnych była nieprawdopodobna Jan Paweł II w tej wcześniej Karol Wojtyła bezduszność po prostu wpisy, a ta opowieść o ochronie kości kościoła jako instytucji jako matki im tego najważniejszego punktu odniesienia wrażenie, że robi za taką zasłonę dymną dlatego, żeby nos w z sankcją Nowak w ramach tejże struktury instytucji obrzydliwe przestępstwa Jarosław Makowski zaraz otrzyma go tuż po informacjach, których teraz wysłuchamy nadal są z nami Marcin Gutowski dziennikarz TVN 24 autor książki bielmo reportażu Franciszkańska 3, którym dziś rozmawiamy oraz Jarosław Makowski filozof teolog publicysta szef Instytutu obywatelskiego i oddaje raz Jarosławowi Makowskiemu teraz głos, a więc wskazaliśmy te ułomności instytucjonalne kościoła, które są przyczyną przemocy wobec dzieci, ale pkt 2 to jest zła teologia proszę zobaczyć, że Jan Paweł II nawet z tego co mówiliśmy wcześniej de facto nie traktowało pedofili jako przestępstwa to znaczy godził się z tym faktem, ale tak naprawdę rozpatrywał to kategorii grzechu prawda ułomności czy też nie uporządkowania seks cała seksualnego dlatego właśnie były te możliwe te powroty księży po odbyciu jakiś kary prawda, a więc papież, a wcześniej kardynał widział to o pedofilię przede wszystkim na gruncie moralnym czy ekologicznym kłopot polega na tym, że kościół to jest przerażające doskonale daje sobie radę z winnymi sprawcami i jest kompletnie bezradny wobec niewinnych ofiar, czyli w tym przypadku dzieci prawda, bo co ma do zaoferowania winnemu sprawcy, czyli temu księdzu, a więc ma do zaoferowania wyznanie winy ma za do zaoferowania pokutę ma do zaoferowania konfesjonał itd. i no itd. niewinnej ofierze de facto ma do zaoferowania tylko prawdę, a więc uderzenie się we własne piersi wyższości punk który, jeżeli pani redaktor niewoli, bo tylko chyba nikt nie powiedział, a mianowicie powiada się na obronę Jana Pawła II, że on w ten sposób na jak chciał chronić kościół przed komunizmem, ale chciałbym postawić tezę w ramach pewnego ćwiczenia intelektualnego to znaczy odwróćmy to, bo kościół w Polsce, działając w ramach nowej inwigilacji komunistycznej służb bezpieczeństwa prawda miał z tego rodzaju kontrolę nad sobą czy kościół księża próbowali się piloci powiedzieli, że byli przedmiotem kontroli, ale wyobraźmy sobie, gdy tego nie ma, czyli mamy sytuację w Irlandii, gdy kościół w sposób prawie całkowity odpowiedzialny jest za wychowanie za kształcenie za edukację wtedy dochodzi tu dużo większej skali przestępstw seksualnych prawda, więc w tym sensie też można młodzieży no ta linia obrony, że oto przed komunizmem Jan Paweł II bronił kościoła tutaj też nie wytrzymuje nie wytrzymuje krytyki to ja jeszcze w 2 Łątka, które poruszył Jarosław Makowski zaraz też oddam głos Marcinowi Kotowskiemu też trochę o tym podczas informacji z panem redaktorem rozmawialiśmy, bo chronologia wypadków była trochę inna, jeżeli mówimy o tym, że ten komunistyczny reżim, który dybie na kościół, który prowokuje duszpasterzy, żeby ich złapać jakiś złym uczynku to tak naprawdę akurat w tym reportażu Franciszkańska 3 zobaczyliśmy, że najpierw są popełniane przez księży przestępstwa w tym przypadku przestępstwa seksualne, a potem fakt, że ci księża dopuszczają się przestępstw jest wykorzystywany przez SB tak to znaczy ci księża dopuszczający się przestępstw po prostu poddają się na talerzu esbecji i potem najczęściej idą z esbecy ją na współpracę, bo właściwie nie mają wyjścia przecież ksiądz sadu się nawet w Wiedniu tak służby bezpieczeństwa peerelowskiej Polski były zadowolone rząd wyjeżdża zagranicę by uważały, że to jest szansa dla służb, że będzie można po prostu czerpać informacje zza żelaznej kurtyny natomiast jeszcze wrócę do tego wątku on jest poruszany w reportażu przez Tomasza Terlikowskiego, gdy mówiło się od tych księżach, którzy grzeszą, którzy mają pewnego rodzaju słabość, czyli mówiono o tym bardzo eufemistycznie tak tylko, że w tym reportażu występują także matki im np. chłopców, którzy byli molestowani okazuje się, że kobiety w tych latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych jakieś zapadłej prowincji wsi doskonale rozumieją co jest złe co jest dobre co nie powinno się zdarzyć tak co z deprawacją ich dzieci kościół także, skupiając jednostki intelektualne wybitnie Jan Paweł II Karol Wojtyła tego nie rozumie Marcin Gutowski Niewiem czynie rozumiecie to nie jest cały rok swego rodzaju racjonalizacji po prostu dzisiejsze i tego po wielu w ZUS Polaków nie tylko Polaków chciałoby zachować dobrą pamięć o Janie Pawle drugi ze względu na jego pewnych też rzeczywiste zasługi, których nie można mu odebrać po próbuje sobie jakoś racjonalizować jakoś sobie radzić z tym co co się odsłania, ale rzeczywiście no Ewangelia była taka sama w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych i jest dzisiaj niezależnie od stanu świadomości wiedzy psychologicznej prawo kanoniczne co pokazaliśmy w reportażu także bardzo jasno wypowiadało się już wskazywało na tego typu przestępstw różnica wieku dwudziestego wieku, więc nie można było powiedzieć, że kościół nie był świadomy tego, że w jego szeregach dochodzi do takich sytuacji, bo zwyczajnie były przewidziane ku temu i to bardzo szczegółowe paragrafy, które rozumiem, że kardynał metropolita krakowski, który później został papieżem musiał przecież znać zresztą on ten kodeks prawa kanonicznego w latach osiemdziesiątych później zmieniał jedni mówią, że zaostrza drudzy, że łagodził to też jest bardzo ciekawa dyskusja natomiast wracając do tego co SB robiła z księżmi pedofilami, kto to jest bardzo ciekawe, że zarówno władze kościelne, jakie władze komunistyczne służby komunistyczne zupełnie nie miały na horyzoncie widzenia ofiar to znaczy 12 zależało na zachowaniu sprawy w tajemnicy i na tym, żeby wykorzystać w cudzysłowie delikwenta do swoich celów, zwłaszcza służby bezpieczeństwa to było bardzo cyniczną rozwiązywali ze sobą szantażom takich ludzi potem ten szantaż był coraz poważniejszy kościół z kolei starał się ukrywać, dopóki się udawało to ukrywać to to to utrzymywać tego typu tego typu ludzi w swoich szeregach, ale ten kontekst czy to jest komunizm to jest jakikolwiek inny ustrój jest drugorzędne tutaj mamy do czynienia z przestępstwem z ze złem Najwyższego kalibru i mamy do czynienia z rzeczywistymi skrzywdzonym mi ludźmi i to co jest porażające to, że kardynał Karol Wojtyła późniejszy Jan Paweł II, który pisał przepiękne głębokie personal w styczniu teksty o tym, że człowiek jest drogą kościoła zupełnie nie miał na horyzoncie najsłabszych najbardziej potrzebujących najmłodszy członek wron noty, której przy przewodził to jest to jest absolutnie kluczowe, bo jeżeli kościół od lat mówi nam, że ofiary są w centrum no to ja pytam to gdzie one były przez 60 lat, gdzie są dzisiaj, dlaczego arcybiskup metropolita krakowski nie zgodził się nawet na przeczytanie komunikatów przy przygotowywanych przez Episkopat Polski, w których wzywano ofiarę do zgłaszania się do kurii mówimy o tym czy kury czy jego zachowania 0 tolerancji gitary o o tym, że właśnie ofiary są najważniejsze należy im się wszelka pomoc są w centrum, a praktyka pokazuje, że nie ma tego tak zaraz do Jarosławowi Makowskiemu głos muszą wprowadzić jeszcze 1 postać, która pojawia się w tym reportażu Adam książę Sapieha nazywany księciem niezłomnym faktyczny przywódca kościoła generalnym Gubernatorstwie no i no właśnie też prawdopodobnie molestujący kleryków no nie ma twardych dowodów np. Wojtyła mógł być molestowany przez Sapieha nie ma żadnych jasnych przesłanek trzeba powielają, ale wiemy, że pierwsze spotkanie miał miejsce w Wadowicach trzydziestym ósmy roku Sapieha wówczas wyraził zainteresowanie przyszłością Wojtyły w czterdziestym drugim ruchu zdecydował o przyjęciu Wojtyły do podziemnego seminarium duchownego w Krakowie potem sprawował nadzór nad jego formacją Sapieha był niewątpliwie dla Wojtyły autorytetem od wyniku Jarosławowi Makowskiemu, bo pan już osób pierwsza kilkukrotnie pisał jeszcze tylko słowo dosłownie do wcześniejszej w czasie wcześniejszego wątku mianowicie, dlaczego to ofiary nie są cent, bo w moim odczuciu dochodzi tutaj do tego, że ofiara najwyższa przy przejściach wartość najwyższa, czyli świętość kościoła jest ważniejsza niż ofiara najbliższa czy ten człowiek, który został skrzywdzony i w tym sensie konali właśnie tak sztywno w ruchu Światło-Życie kościoła prawda tak tak w tym sensie w tym sensie jest to jest to by tak ekologicznie kompletnie nie do obrony ci etycznie również co to co to kardynała Sapiehy no, gdy tutaj oczywiście różni jeszcze myślę, że badania będą prowadzane w prowadzonej chociażby prof. Tokarska baki no stosuje te mamy już mało czasu, więc poproszę natomiast krótko nocnik niewątpliwie skłonności księdza kardynała Sapiehy były wśród księży znane i niewątpliwie były akceptowane z racji tego, że po pierwsze, był arystokratą po drugie, był kardynałem w pewnym sensie było to przyzwolenie, dlaczego ulepiony był z innej gliny natomiast znowu to ukształtowało wpłynęło na późniejszych decydentów w tym na Jana Pawła II to oczywiście dzisiaj nie jestem w stanie jednoznacznie powiedzieć Marcin Gutowski to na pewno wymaga dalszych badań bardzo rzetelnych szczegółowych kłopot w tym, że dzisiaj niezwykle trudno jest już do 3 świadków właściwych ich nie ma pamiętających kardynała Adama Sapiehy zmarły 50 pierwszym roku tak jest natomiast rzeczywiście w pewnych miejskich opowieściach do dzisiaj funkcjonuje w krakowskim kościele wśród krakowskiego kleru mamy 2 relacje w dokumentach IPN jedno z nich jest poddawana pod wątpliwość ze względu na toczy, jaką jest autorstwa to jest ksiądz Anatol bociek, który no i cieszył się kiepską reputacją pracy oraz, że najdelikatniej mówiąc też był sam wielokrotnym przestępcą seksualnym pytanie czy to nie wynika też z jego doświadczeń, które od początku seminariów jak w seminarium jak wynika z tych dokumentów z kardynałem Sapiehą drugi to jest osobisty kapelan kardynała Sapiehy do dzisiaj cieszące się dużym poważaniu z poważaniem ksiądz Andrzej ministra może od jego śmierci minęło wiele lat no to są w też w innych okolicznościach składane zeznanie i te zeznania w jaki sposób się uzupełniają tam padają to trzeba jeszcze raz jasno powiedzieć padają nazwiska ofiar domniemanych ofiar kardynała Sapiehy padają też nazwiska księży kleryków, którzy mieli być z nim jakiś inny intymnych relacjach nie pada tam nigdzie nazwisko Karola Wojtyły, więc ta ten wątek ewentualnie jego wiedzy na razie nie mówimy o domysłach dotyczących czegoś więcej jest jest do zbadania też tylko dodam, że pojawiła się informacja, że rzecznik konferencji Episkopatu Polski Leszek Gęsiak w związku z reportażem pana redaktora i poprosił o kompetentny komentarz ojca Adama Żaka księdza Piotra Studnickiego, czyli osoby reprezentujące właściwe instytucje podległe konferencję Episkopatu Polski odpowiedzialne za budowane przez kościół z Polsce system ochrony małoletnich i bezbronnych oraz pomoc pokrzywdzonym wykorzystaniem seksualnym myśmy też wczoraj w TV 64 zaprosi do debaty nie skorzystali zaproszenia Marcin Gutowski dziennikarz TVN 24 autor książki bielmo i reportażu Franciszkańska 3 bardzo dziękuję panie redaktorze dziękuję był z nami także Jarosław Makowski filozof teolog publicysta szef Instytutu obywatelskiego bardzo dziękuję za udział w audycji dziękuję do Plant program wydawał Tomasz Krzymiński realizował Adam Szurek za chwilę TOK 360 i Adam Buska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA