REKLAMA

Spór o "najlepszy film międzynarodowy", czyli Wielka Loża Oscarowa

OFF Czarek
Data emisji:
2023-03-09 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 03:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie zbliżają się Szanowni Państwo Oscary to już w niedziele chyba w niedziele, czyli w nocy czasu polskiego wieczorem czasu Los Angeles i oczywiście wszyscy się zastanawiają czy, jakim sensację tegoroczne Cocteau kogoś dzieli w pysk myślę, że to obstawiają przede wszystkim bukmacherzy, a my dzisiaj bardziej pokojowo nastawieni, albowiem pokój i spokój to jest coś, czego nam chyba Rozwiń » najbardziej potrzeba pani Diana Dąbrowska film znawczyni jest kościół się dzień dobry dzień dobre i to ciekawie zabrzmiało jak pan powiedział potrzebny jest tam spokój no to film znawczyni oczywiście pani pani ma taką sobie łagodności taki sposób nie zaperza się pani, nawet jeżeli nie zgadzamy czasem oto miło mi miło mi to słyszeć, ale tak zawrze kontrakt punktowo no co zobaczył jak to się będzie panie redaktorze z tym Oscarami bardzo dziękuję za zaproszenie zatem możliwość komentowania myślę także, kiedy zbliżają się Oscary to ta rozmowa o Oscarach sprowadza się właściwie totolotka, czyli ktoś tam 8 trzeba wyłączyć inne źródła dźwięku ja wyłączony wątek w pana redaktora nie w to to jest taki totolotek także a kto dostanie najlepszy ktoś jeszcze łazi niech nie wydaje się panu nie słyszy to wyraźnie nowe wszystko sprowadza się do totolotka, kto dostanie najlepszego aktora zostanie na lepszą aktorką w roli takiej uwagi i najlepszy film najlepszy reżyser no właściwie są tacy, którzy uważają, że osoby, które faktycznie stworzyły jakieś arcydzieło sztuki aktorskiej albo innej dostaną nagrodę, ale często zostają, dlatego że no to to jest dość specyficzny konkurs Oskary taką trochę na czym innym polega bardziej chyba polega na tym, żeby jak najwięcej osób z branży albo z kategorii po pierwsze, wiedziało, że nasz film w ogóle jest no, więc to jest jedno, ale nie zawsze tak było prawda nie zawsze tak było nad to jest dosyć ważne, że kiedyś były nagrody głównie techniczne tak się o nich mówiło urosły to tak naprawdę do zagrywek marketingowych właśnie to co dokładnie pan redaktor powiedział, że no teraz jak w ogóle taki film wypromować są legendarne wręcz różnego rodzaju kampanie związane z tytułami to z konkursu tego głównego nazwijmy to tak z tej kategorii głównej film amerykański czy też właśnie pozostałych, ale trzeba przyznać, że są niesamowicie upolitycznione, ale w takim rozumieniu też takiego politykowania na zasadzie lobbingu, że można odnieść do kilku poziomów znaczenia tego słowa także tam w ramach po prostu tych struktur oni sami docierają do tego jak właściwie Akademia powinna wyglądać myśmy pamiętam rozmawiali w 2020 roku to było wielkie zwycięstwo Parasite i na świeżo komentowaliśmy i pamiętam, że gdzieś się akurat te Oscary były przełomowe pod kątem tego zwycięstwa w tych najważniejszych kategoriach filmu jednak nie amerykańskiego angielskiego w języku, którym prawda jest jednak dominujący w tych produkcjach i też, kiedy patrzyliśmy na to ile kobiet w różnych kategoriach itd. więc to też jest także Oscary muszą się dostosować troszkę czasu, w których są są pod nieustannym moc o odstrzały cham powiedz mi się kojarzy też w tym prawda uderzeniem my w twarz, który był w zeszłym roku przez uraz Michała, ale trochę tak jest to kary też 1 taki policzek dostały mam takie poczucie i tak nastawił 1 nastawił drugi i próbują się uczyć na błędach i też wydaje się, że same nominacje w pewnym momencie są próbą pokazania, jaką lekcję wyciągnęło, ale już de facto, kto dostanie nagrodę często opiera się trochę na tej loterii, której pan mówi i powiedział, że nie będziemy się bawić dzisiaj właśnie w tym loterii nie będziemy bawić się tylko skoncentrujemy się na kategorii, która bywa no i mniej znaczące wydaje mi się dla branż amerykańskiej branży filmowej Adam nie jest najciekawsza, ale w tym roku na morze szczególnie ważna, dlatego że film polskiego reżysera startuje w tej kategorii myślę tutaj sobie Szanowni Państwo o kategorii najlepszego filmu Międzynarodowego nie anglojęzycznego różnie to jest nam nazywane, a więc w tej kategorii 5 filmów wśród nich film Jerzego Skolimowskiego i Jerzego Skolimowskiego, który poczuł się dotknięty tym, że film został tak bardzo zauważony na festiwalu w Gdyni, jakby Jerzy Skolimowski chciał natomiast już, jeżeli chodzi o nagrody producenckie to został już bardziej zauważone i powiedział o o tam ciśnienie poznali o tu państwo widzą, który palec wyciągam ku niebu, ale dzisiaj poznali, więc tamtych to ja o, a tych Toya i tutaj 2 palce układają serduszko w jest taki anglosaski termin bat bluzę, który myślę na pewno nie ciśnie się na usta w tym przypadku no tutaj Vabun wrażenie, że to może się odnosić się też do tego jak będziemy podchodzić do tego filmu Jerzego Skolimowskiego Ewy Piątkowskiej bardzo kibicuje i i gdzieś tam 100 firm, które kupił moją uwagę moją wrażliwość itd. ale trzeba przyznać, że zapominamy o tym, że im wcześniej doceniono w Cannes i też była taka sytuacja, w której trochę potem Cannes ten brak nagrody w Gdyni tak nie do końca korespondował z takimi uznaniem zagranicznymi uznaniem nazwijmy to krajowe lokalnym i ten konflikt tutaj on był podwójny pamiętamy też, że Damian Kocur, który zrobił naprawdę świetny film lepiej sól nie został wzięty pod uwagę jako nawet debiutant, bo pełną jako pełnometrażowy debiutant mógł dostać, chociaż taką statuetkę, a zaraz po Wenecji w Gdyni otrzymał, nic więc to wydaje się, że złożyło się kilka werdyktów, które przeobraziły się takie wyroki i dlatego też Gdynia jest tak po wskazywana palcem, ale wydaje się też, że miał decyzjami nawet tą z zeszłego tygodnia wskazywaliśmy, że film, który złapał dosyć dużo właśnie taką nienawiść zbiorową, bo po prostu nie jest o nie jest chlebem solą, czyli Filip, który dostał bardzo wysokie drugie miejsce, gdyby można było tak te nagrody rozmieszczać na podium to była druga nagroda czytam powiedzmy trzecia nagroda podium niewątpliwie jest jest bardzo dobry, więc to też jest także wydaje się, że tutaj ten rozdźwięk upłynął od tego wielkiego wyróżnienia niebywale jest nagroda żyli w Cannes, że w ogóle dostać cokolwiek w Cannes tuż prezentuje też, a ty też ciekawie układa akurat 2 filmy z tej sekcji filmu Międzynarodowego nosi teraz tak jak pan mówi zmieniała wielokrotnie nas doszli do tego, że nie może być anglojęzyczny przez tak naprawdę może być film, który jest po angielsku może się tam mieści produkcyjne w tych kategoriach, więc wyszło ostatecznie na ten film międzynarodowy International Best International film i w tym kontekście mamy 2 filmy ska, bo tak naprawdę Lukas stąd jego film blisko to jest z kolei prawie, że gram Prix czy prawie złota palma w grand prix dostał tam ex quo z kolei w Gdyni także rzeczywiście to jak się rozkładają siły w tej kategorii filmu Międzynarodowego pokazuje tak jakby przeanalizować to w perspektywie lat, że bardzo silnym impulsem są te nagrody właśnie na tej trójce świętej tak jak mówi europejskich festiwali, czyli Berlinale Wenecja i oczywiście kant tutaj najbardziej, a potem właśnie też ten dobry lobbing można by było powiedzieć ze strony bardzo dużych potentatów, jeżeli chodzi o audiowizualna tak jak Netflix tak jak Mazur tak jak Hulu można wyliczać dalej jeśli panie wylicza roku jest spora taka taka różnorodność i dobrze nie wylicza proszenie wyliczać tylko wylicza 5 filmów, które walczą ze sobą o Oscara to jest produkcja niemiecka na Zachodzie bez zmian to jest argentyńska Argentyna 1985 belgijski blisko Polski i o i jeszcze z cicha dziewczyna irlandzka, a także migracje tak i tych firm Szanowni Państwo dzisiaj będziemy rozmawiać, bo być może ktoś chce wygrać wygrać co chce wygrać tych filmów, ale może ktoś chce się wybrać do kina np. albo wręcz przeciwnie chciałby wybrać do kina, ale chciałby uniknąć po prostu straconego czasu albo może ktoś chciałby się nie wiem rozpłakał myśli sobie kurde, wzruszają mnie tak kotki i zwierzątka i idzie interes i gockie zwierza się dzieci to to wybiorę taki film wszystko jedno będzie jakaś akcja czynie ale, żeby był jak wierzą Wola nie ruszymy to nie boją albo na tyle dzieci jak będą smutne dzieci rozrzutne zwierzątka to się wybiorę no to wtedy pani Diana Dąbrowska podpowie na jakim się warto wybrać ale o czym nawet na 3× 3 z tego pasują, ale oczywiście są też filmy, gdzie te nos scenarzyści i scenarzystki włożyli dużo pracy w takie filmy też Szanowni Państwo dobrze, ale co tak trochę za nami czy teraz jest taki moment przerwy proszę o niej nie przerwy tylko informacji Szanowna pani zbliża się informacji serwis, ale zaczęliśmy od wymienienia tych filmów oczywiście wszyscy się bardzo cieszą prawie wszyscy, że niech wszyscy może nie, bo zawistni koledzy koleżanki może się nie cieszą, że akurat ten film reprezentuje Polskę, ale myślę, że podobnie zawistni koledzy koleżanki z Irlandii Belgii Argentyny Niemiec też mówią musi był lepszy to nie w ogóle do bani co w ogóle jest, ale my cieszymy staram się bardzo cieszymy pozwolę sobie powiedzieć, ale też wydaje się, że naprawdę fajna okazja, bo nieczęsto mówi się o całej piątce rzeczywiście miał pan bardzo fajny pomysł, bo ile zawsze gdzieś tam się doprowadza do tego, że okej to morze głównym pretendentem jest ten może, ale tak nie ma czegoś takiego, że w całości całej tej piątce, a i tak jest, że po prostu gdzieś ten zwycięzca zapisuje, ale reszta już nie dzisiaj o piątce Szanowni Państwo rozmawiam z panią Diana Dąbrowska film znawczyni informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do najlepszego filmu Międzynarodowego, który z tych 5 postaramy się przybliżyć każdy z nich i proszę przygotować dużo chusteczek, bo będzie dużo płaczu, bo będą zwierzątka jest mu dzieci program to wcale tak pani Diana Dąbrowska film znawczyni i oscarowe szaleństwo Adam przed oscarową szaleństwo rozmawiamy dzisiaj o filmach finalistek w kategorii najlepszego filmu Międzynarodowego przypomnę 5 filmów Szanowni Państwo z Irlandii cicha dziewczyna z Polski i Belgii blisko Argentyna Argentyna 1985 i Niemiec na Zachodzie bez zmian, od którego zaczynamy to, że to może wybiorę tak proszę wybrać dobrze ja biorę ja wybiorą zwycięzcę, czyli Argentyna 1980, a w ujęciu tak Argentyna 1685 z tych z tych 5 filmów ten film najbardziej mi się podobał także dlatego może, a może, a może też, dlatego że główną rolę gra aktor, który grał w filmie, który zwyciężył właśnie z tej kategorii kilka lat wcześniej to de to był film zacytowane sekretarzu włos, czyli bat sekret tajemnicę w jej oczach i też dotyczył trudnych rozliczeń z przeszłością, chociaż był skonstruowany jako taki bardziej historia kryminalna sprawa sprzed lat niewyjaśnionej tak dalej itd. to myślę, że chodzi o kartę danina Riccarda Daria Dziwisz świetny aktor rzeczywiście aktor, który też polskiej publiczności znany m.in. za sprawą dzikich historii, które chyba też miał jakąś taką nominację czy dziś tam wysoko zaś, jeżeli pamiętam, ale ostatecznie tej nagrody dostały, ale tak aktor, które jeśli nawet spojrzymy na różne produkcje na platformach streamingowych to to jest jedna z tych najbardziej rozpoznawalnych twarzy rzeczywiście firm, które z był w konkursie głównym Wenecji jakoś tam żadnych nagród znaczący, że pozytywne recenzje, ale potem już dostał się pod skrzydła patronackie Amazon studio to rzeczywiście trzeba przyznać, że ta praca na rzecz wypromowania tego tytułu już spowodowała do Klusek ogromne mamy przez złoty glob chociażby dlatego dla tego filmu także to wydaje się ciekawe, że to jest przykład takiego filmu, który nie musiał wygrywać dużego festiwalu po prostu był w nim na zasadzie takiego został zauważony tak było w konkursie głównym energii to już daje jakieś takie jak jakąś moc ale, toteż jest także trzeba na siłę zwyciężyć, żeby jasno te te Oskar myślę, że też jest także twórcy robią filmy z różnych powodów oczywiście ten proces planowania kręcenia postprodukcji i potem tej ścieżki festiwalowej to jest kilka lat czasami dłużej jak ktoś np. wolno robić na świat Mariusz Wilczyński kilkanaście tory, ale powiedzmy to nie jest standard w branży w kryzysie te kilka lat, więc trudno przewidzieć co się wydarzy za kilka lat, więc czasami te tematy, który podejmuje się twórcy albo są takie uniwersalne albo są już przebrzmiałe, bo dotyczą czegoś co było ważne w momencie, kiedy twórca pomyślał, że twórcy pomyśleli o filmie, a czasami zdarza się tak, że te ma z pewnym sensie znajdzie swój czas i myślę, że tu mamy do przynajmniej przyjmie kilka filmów tak też tak można mieć złapało ten swój czas, ale ten film argentyński od lat jest ciekawe także dlatego, żeby krótkie wprowadzenie Szanowni Państwo to mówimy o wypadkach z 1985 roku, kiedy po rządach junty wojskowej, które zakończyły się 2 lata wcześniej, czyli osiemdziesiątym trzecim roku zapowiemy władza trafiła może Argentyna odzyskała demokrację tak przypominam że, że te rządy junty był bardzo bardzo krwawy tysiące ludzi straciło życie zdrowie rodzinę bliskich pewnie do dzisiaj są sądy tacy, którzy poszukują swoich bliskich, którzy zniknęli w podejrzanych okolicznościach niewyjaśnionych no i oto Argentyna wraca do już Świt demokracji i z góry, czyli pewnie z gabinetu prezydenta nadchodzi polecenie, aby rozpoczął się proces w tych na najwyższych dowódców junty no i teraz oczywiście prawni, którzy tego podejmuje nie chce się go tego podjąć, dlatego że wie, że nie ma opcji, żeby po pierwsze, ten ten proces był uczciwy, bo przecież oprócz tego, że władza się zmieniła to niewiele się zmieniło służby specjalne wciąż mają dostęp do wszystkiego bojówki armia itd. itd. także ten film niby trochę o tym jest ale, ale myślę, że w dzisiejszych czasach, a jeszcze ktoś mieszka w Polsce no to jest taki film, który niesie nadzieję, że kiedyś nadejdzie wiosna, kiedy zaświeci słońce i może nawet wyjdą spod śniegu kwoty o, ale poetycko pan to fantazjują i taka typowo czy rzeczywiście 801980 piąte, ale jest to praca śledcza i też taka praca wnikliwa bardzo młody ekipę tutaj wydaje się, że warto dopowiedzieć, że mamy tego prokuratora, który jest też takim przedstawicielem może tak się bawić na pierwszy rzut oka tego starszego porządku, bo się po prostu starszy od reszty ekipy ale, toteż człowiek które, kiedy jednak rządy miały miejsce to też nie wychylał się za bardzo i to jest bardzo ciekawy film wyciągane w takich finansowane sposób to jest ten rzeczywiście istniejący istniejąca postać Hulu Stras sera jeśli z tasera jeśli dobrze pamiętam jego imię i został sparowany w momencie, kiedy nikt nie chciał się tej sprawy podjąć właściwie trochę tak odgórnie takim młodym prawnikiem, który nie miał żadnego prawie doświadczenia Moreno Ocampo początkowo nawet mylący przezabawna scena, kiedy nieustannie myli jego jego imię, bo nawet jakoś kojarzy z czymś innymi ten duet takiej niedopasowane początkowo, ale też trzeba powiedzieć zróżnicowane właśnie pod kątem doświadczenia potencjalną ości, które nie takiego zestawienia no robi rzecz niemożliwą takty starcie Dawida z Goliatem z wojskowych sąd czy Góra nie chciała przyjąć tej sprawy ona została trochę tak jak takie jajko, którego zgniła, którego nikt nie chce przerzucono na tę bardziej cywilne cywilne poziom spraw i to powoduje, że zrodzi się tak jakby telenowela bym powiedziała, bo wszyscy zaczynają w kraju oglądać tylko, że to nie jest pisane przez jakiś złych scenarzystów tylko przez prawdziwe życie bolesne życie kobiety mężczyźni dzieci tego też też obecny na tej na tej sali po prostu wysłuchują mówią opowiadają o rzeczach naprawdę strasznych taką o o rzeczach, które są nie do pomyślenia tam włącznie tak tak bardzo brutalny jak chociażby to, że nie było litości nawet dla kobiet w ciąży kobiety wciąż musiały na trakcie tej dyktatury rodzić czy w trakcie po prostu tych porwań, które były w takich warunkach, że w naprawdę są to przejmujące jest taka dość duża część tego filmu w ogóle te spowiedzi można powiedzieć też taka próba oczyszczenia to jest bardzo ciekawy moment, bo w, bo właśnie 11 osób, które zeznawały przed tą komisją czy przez przez przed Trybunałem w to jest kobieta, która pani mówi, która była torturowana była w zaawansowanej ciąży musiała rodzić natychmiast po urodzeniu dziecka po prostu znowu była poniżana w teraz to było to zeznanie, które zmieniło podejście do właściwie całej sprawy myślę wielu osób w Argentynie w naszej firmie jest to matka tego normy Moreno-Ocampo ta, która była oczywiście po stronie junty, dlatego że wywodziła się czy była częścią wojskowej rodziny wojskowej rodziny, tak więc właściwie, gdyby była przekonana że, że to my to nasza to nasza bańka ma rację to my wiemy, czego potrzeba naszej ojczyźnie to my wiemy jak zapewnić i nagle skonfrontowana po prostu z z ludzką krzywdą taką, która właściwie nie ma barw partyjnych tak nie ma ani nie jest krzywdą, która ona wynika z polityki tak jak dziś do końca po prostu krzywdą z ciepłego człowieka na getto to zmieniło zdanie tak po sobie w ciekawe jak to działa w innych państwach jak co potrzeba, żeby ludzie zmienili zdanie na temat Niewiem partii, którą wspierają albo kandydatów, na których mają zamiar głosować cóż musi się wydarzyć co trzeba zobaczyć, żeby zastanowić się nad tym, że nasze wybory jednak mają znaczenie no ja bym stara się odpowiedzieć jeśli w ogóle mogę NATO NATO retorykę to trzeba przyznać, że jeżeli chcemy takich złamanych życia spalonych życia opowiadać i tych wszystkich traumach to też musimy zrobić film, który właśnie nie jest złamany i to, że to się ogląda jest bardzo duża wartość tego filmu jest niesamowicie solidnie zrobiony warsztatowo zrobione takie momenty, w których ma się wręcz wrażenie obcowania z taką hollywoodzką narracją lat osiemdziesiątych takich filmów o dziennikarzach właśnie śledczych prokuratora system taki powiew rozmach, a z drugiej strony jest miejsce dla tej intymności tych wszystkich zeznań zakotwiczenia tego jak widzimy dno przez różne medialne są potem oglądane w one docierają do domu docierają do sumień bardzo różnych osób wydaje się, że udało się bardzo ciekawie utrzymać tutaj proporcje między tymi tragicznymi zeznaniami tak liczną kartą historii, a z drugiej strony też filmy, gdzie rzeczywiście obcujemy z tak mogłoby się zdawać prawda z postaciami z krwi kości, które mają swoje rodziny swoje problemy swojej jakiś tam też, gdy narzędzia, żeby sobie z tym wszystkim radzić, że bardzo zniuansowane są te postaci pierwszego planu przede wszystkim tych 2 głównych oskarżających, ale też potem całego zespołu, że udało się czysty to ponad 2 godziny 20 zrobić tego, który naprawdę ogląda się z zaciekawieniem nawet jest taki moment byłam bardzo zaskoczona to pozwolę sobie dopowiedzieć układa się to tak w pewnym momencie za dobrze dla bohaterów, a dobrze w takim znaczeniu, że szybciej udaje się przekonać chociażby bohaterkę wspomnianą przez pana, czyli matka jednego z tych oskarżycieli do tego, że trzeba spojrzeć inaczej na tę sytuację trzeba też przełamać rozumie swój tak czy trzeba do końca później do końca ani później za chwilę informacje po informacjach wrócimy rozmawiamy o innych firm, których reżyserzy myślę sobie chciałbym być połączeniem Jacquesa Cousteau i Davida Attenborough, więc fotografuje krzaczki, a dorzuca do tego smutne zwierzątka jest szansa pani Diana Dąbrowska film znawczyni rozmawiamy dzisiaj Oscara w kategorii najlepszego filmu Międzynarodowego informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy w ścianę za moment dzisiaj wielka loża oscarowa państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni już Szanowni Państwo niektóre karty zostały odkryte ja już obstawiam zwycięzcę wg mnie będzie Argentyna 1985 być może dowiemy się jak film obstawia pani Diana Dąbrowska, ale oczywiście przymusu nie ma także pierwszym filmie rozmawialiśmy pewnie pani Diana będzie chciał jeszcze coś dodać przy projektach tylko dokończyć tym, że scenariusz owo sam bardzo ciekawie, że nawet jeśli myślimy już wiemy, dokąd zmierzamy narracyjny to takie samo światowej sceny sam świadomie stanowił, że w połowie nawet na zapraszam kilka takich bardzo ciekawe wolt, jeżeli tylko macie ochotę zobaczyć to jest na jednej z głównych platform streamingowych z polskimi napisami także można legalnie ten film zobaczyć przed nosem oscarową tak pan Filip pisze miałem wątpliwą przyjemność oglądania filmu Rio niestety ta produkcja idzie zgodnie z obecnie obowiązującymi trendami narracją nie jest zwierząt tylko warzywa technicznie nic nadzwyczajnego parę ładnych ujęć natury nic poza tym oczywiście to moje subiektywne zdanie pisze pan Filip, a pan Filip napisał pan czarek nie patrzyli jak napisał, ale też nie zgadza się tutaj panem Filipem nie do końca tak, bo uważam, że zdjęcia są świetne, ale jeszcze chyba warto dodać, że dźwiękiem z NIK bardzo bardzo dobry taki naprawdę porywający muzyka Pawła Mykietyna do wyczuwa się czasami fascynację Góreckim czasami jakieś poszukiwania pole spotka, o którym filmie pani Diany teraz ja czuję że, że i nie na ręczne osiągnąć mocne, że tak, bo tutaj wejść obrony nie tylko tych 6 osiołków ale, ale też to jest mój mój kandydat na ten wieczór naprawdę chciała żeby, żeby i wygrał tak mówię to nie teraz z powodu jakiegoś takiego patriotycznego koniunktura jako Polka wegetarianką KO bardzo chciałaby żeby, żeby ją zaskoczyło, żeby zaskoczył jednak najbardziej awangardowy z tych filmów najbardziej nieoczywistych filmów i to właśnie ten proszę, a i tak proszę strzelać będę będę bronić to jest ja jestem na takie wyżej chciałbym strzelać nie bardzo z czego strzelać, bo scenariusz w nie byłem przekonany, że był jakikolwiek no i wydaje się że, że tutaj reżyser i poszedł w kierunku weźmy smutne zwierzątko fotografujemy je w różnych pięknych okolicznościach przyrody, a ludziom się podoba dobra to to nie zgadzam się wydają się, że jest to rzeczywiście bardziej bardziej złożona sprawa też pod kątem eksperymentu narracyjnego, który tutaj twórcy próbują dokonać będę specjalnie podkreślała, że Jerzy Skolimowski Ewa Piaskowska autorka scenariusza proza syna ruszają w procentach tego muszę jednak mamy taką próbę napisania jednak takiego bardzo współczesnego filmu, który będzie w sposób właśnie taki anty hollywoodzkich takiej anty narracyjne w pewnym znaczeniu taki jak znamy to z produkcji takich, jakby masowej, a opowiada tak naprawdę pewnym doświadczeniu o tym jak można patrzeć właśnie tym słodkim zwierzątko tak jak pan powiedział w oczy, ale można spróbować świat jakoś doświadczyć ich oczami teraz dla mnie i to robi się sprawdza jako taka decyzyjna opowieść, którą ja po prostu wchodzę wynika z wynikami te lasy pola mrówki jak wchodzę w ten świat rozumiem jak bardzo tak naprawdę nawet nie mógł leasing, gdzie jestem obok tego może powinnam, jakby delikatnie odbijać karty, więc ideologicznie by się mieście, a w tym filmie z pewnością, a z drugiej strony mam takie poczucie, że ta praca, która została zrobiona montażową zdjęciową, żeby jednak stworzyć z tego naszego tytułowego Rio, a flagowego bohatera kina Jerzego Skolimowskiego, że ja po prostu mogę go rozpatrywać w 1 rzędzie z rem jej losem słuchy nie wiem winnymi bohaterami, który grywał sam Jerzy Skolimowski na początku swojej kariery, że to jest bohater poszukujący i bohater, który jest najbardziej tak naprawdę ludzkość cały ten film trochę tak no i o 8 nazywał i co znacznie zresztą symbolicznie ja no i tutaj, ale po Polsce dając droga pani do tego, że pan drugi tytuł jest o nie mówi i wszędzie no tak, ale tytuł angielski jest jak i czyli dźwięk wydają osły i o i o, ale no to jest gra jest gra dziś wiadomo, że chodzi o to, że oni tutaj taki bezimienny taki ferment będzie się nazywać głosem prawda tego tego osiołka takiego pars pro toto musi robić, ale wydaje się, że z tym taka głębia, że no naprawdę jest także dokupujemy się do jednak jakie się ośrodkowi tutaj traumy duszy i wydaje się, że takie traktowanie, żeby taki właśnie pan powiedział bez scenariusza jakieś takie różne elementy wydaje się, że dawno nie widziałam takie bardzo ciekawego eksperymentu narracyjnego, gdzie mamy tam różne ludzkie epizody, ale w momencie, kiedy my nie wchodzimy to twórca po prostu tak zamyka bardzo sprytnie tak przykręca ten Zameczek mówi nie wracać do tego osiołka, bo to właśnie to nie jest tych ludziach to jest o nim i ich bardzo ciekawie tak przepływamy Musiałek przychodzi trochę z rąk do rąk trochę czasami nawet z grupy do grupy są bardziej takie symboliczne grupy, które władają po prostu tym krajobrazem, że udaje się po prostu takim kalejdoskop owo cały świat powiedzieć z różnymi po prostu swoimi wadami szyszkami jakimiś pięknymi momentami i ja firmy jestem wzruszona oglądanego te piękne momenty nota świeżo tak te piękne momenty to rozumiem, że to rząd też dobrzy ludzie, którzy dbają o zwierzęta i dzieci i tych nie proszę proszę zobaczyć tam nie ma właściwie i tak naprawdę tych dobrych ludzi, że to jest bardzo tak jakby jest ta kochana tak czy też taka jak byśmy wyrównali do tego filmu Prestona, który w latach sześćdziesiątych no to postać Kasandry, którą gra Sandra Drzymalska no to jest Maria z tego z tego filmu tutaj te imiona wydaje się też, że to przesunięcie od Marii Kasandry też bardzo bardzo znaczące i symboliczne, ale wydaje się że, że tutaj oczywiście są instytucje, które też mogłyby takiemu i pomóc, ale sklejenie tego świata tej całej podróży tej całej od sej od cyrku do rzezi tutaj przepraszam za spoilery, ale mógłby skończyć polskie firmy do rzeźni osiołku tak to to to po prostu mam wrażenie, że w pan tyle z tych produkcji filmowych tyle jesteś animacji, które są na ten temat ludzie mówią ach, płakałam na Barbie, a 20 minut później idą po kabanosy Żarki no to jestem za tym, że właśnie wprowadzamy takie filmy i żeby może jednak ruszyć sumienia, bo ja nieraz też drugi raz po projekcji, że widział jak ludzie po prostu naprawdę zastanawiali się na takiej zasadzie Hej, to może mniej tego mięsa teraz i to ma zadziałać właśnie nawet na takiej płaszczyźnie to dla mnie już film wygrany, ale tę ostatnią osobą, która będzie nagradzała firmy tylko, dlatego że są potrzebne ja naprawdę uważam, że to jest film dobry film awangardowy film, który też narracyjny świetnie się bawi się z tym co skostniałej proponuje coś nowego i w ogóle pokazuje, że Jerzy Skolimowski misji musi udowadniać i może robić co chce robić, ale jednak chce udowodnić i powiedział w tym wywiadzie że, a udowodniła, że tamci nie znają dziś znają, bo mi daje nagroda tamci nie dali nagrody no, więc wiadomo, że dziś znają tak się nie znają ta symbolika mnie zaciekawia, że to naprawdę mam wrażenie tu się z panią zgadzam, że tyle tej symboliki tyle tej symboliki żyjemy chyba chętnie zobaczył obraz namalowany niż liściaste obraża pan Jerzy maluje, ale nie mógł tego namalować jeszcze dzicz nauki, a wynoszącymi rozum ma swoją drogą są namalowane ceramiczną osiołki też ponieść trwa, jeżeli wiedzieć na strony Gutek film nie zróbmy coś dobrego dla świata jest jeszcze trwa do połowy miesiąca jakoś tak, ale proszę zwrócić uwagę, jakie piękne są osiołki nie tylko pod kątem, a odmiany, że tutaj ten Serwiński osiołek tych pięknych węglika czytam czarnych oczkach tylko on nawet tak po prostu świetnie zrobione, że one jest taras ta odmiana, która nosi ten krzyż na plecach ten osiołek cały czas nosi, a tak trochę, lokując tego Baltazara właśnie ze świata persona jak pan powiedział o tej muzyce Pawła Mykietyna, że chwilami tak ogólnie spotka tak, cytując pana te mam wrażenie, że tutaj udało się zrobić taką rzecz podobną do tego filmu z lat sześćdziesiątych, że właściwie mogłabym być takim sensie ją, gdzie jak prosto zamykam oczy i sobie tworzy ten film na zasadzie słucham sobie tą ścieżką dźwiękową wszystkiego sobie mój najemca pamięta, gdzie ostatnio wspaniałe mięso dawno należy tydzień czy miesiąc nie więcej więcej czasu nie, ale czy po po tym, jak pan obejrzał po raz pierwszy film Skolimowskiego czy filmy Skolimowskiego wtedy moim moim synkiem Jurkiem i trzymam bardzo blisko miałem takie, że wam, że po tym, jak drugi raz oglądam go nie było, bo wzruszyłem potargane wewnętrznie nie wiedziałam po prostu jak zatrzymać się i wiem, że będzie ckliwe, ale naprawdę było byłem tak całkowicie zmącona tak jak być tym gra Vita z butem ten mój pies, który też w sumie ma taką swoją historię dramatyczną, więc przytulając się z niego miałam takie dobra, żebyśmy tylko dostać do domu tak na mnie na intencję zadziałał też uważam, że bardzo działa tak psychosomatyczne takie sobie użyć kolorów użyć dźwięków, a te są powiedz tak na wielu poziomach rząd nawet tak działać w Lesznie rząd nie ma być przyjemne w wielu momentach i że to jest taki trochę Kalwarią też w tych naszych osiołków ja po prostu w sumie jest mieć plan ten nie narkotyki jak w tym powiedzeniu tylko i jest, więc z plaży możemy dobrze to jest pani te pani film, który tak czy chciałabym wierzyć, że można wygrać z Netflixem Amazon one, że można wygrać fajną taką promocją, którą zrobiło no bardzo naprawdę świetna firma firma Janus Films dystrybutor też bardzo znany ze względu na wydawnictwo tracili Collections i to, jakie już Niewiem od Indii Magda po jakieś inne gwiazdy, które wypowiadają się na łamach prestiżowych różnych stron gazet, że to jest film roku, że z Chin wart obejrzenia wydaje się, że na pewno mniejszymi środkami niż taki potentat jak chociażby Netflix tutaj udało się dokonać jakiegoś tak duże ten film jest piątce serdecznie gratuluje twórcą, a czemu nie miało być tak pięknie i właśnie okazałoby się, że to jest osiołek, ale też taki koń trojański, które tam po prostu rozwali to konkurencję, czyli dla pani właściwie to nie jest filmach ten konkurs myślę tutaj i Oscara i tej kategorii tylko to jest o tym kto ma, więc największe przełożenie, ale jak mierzyć wydaje się, że to jest zawsze trochę filmach tylko teraz pan dał Argentynie ja w sumie Miś Argentyna też podobała, ale broni tego i jesteśmy w impasie ja, bo ja w ogóle nie zastanawiały, żeby nie takie nie zostawia na tym, kto za tym stoi czy kto wyprodukował czy kto jaką kampanię zrobił to ja mówię po prostu moich subiektywnych wrażeniach po obejrzeniu każdego z tych 5 filmów mówi zastanawiam się nie ja bym ja bym dała filmowo ja będę filmową przy okazji chciał po prostu docenić, że też na pewno to nie jest tak, że ten film nie zaistniał, jeżeli chodzi o zagraniczną prasę i trochę mam takie wrażenie, że Amerykanie Amerykanki przynajmniej część tej tej frakcji krytyczną filmowej szalała na punkcie tego filmu i nawet bardzo wysoko stawiała w bardzo prestiżowych pismach na pierwszym miejscu, jeżeli pan i słuchaczy słuchaczki wejdą na strony na zasadzie oskarżeni przez to jest wyjątkowo wysoko dla ich tak, że może zagrać tutaj właśnie coś niespodziewanego, chociaż wymienia się inny tytuł jako ten, które najprawdopodobniej zgarnie statuetkę z niedzieli na poniedziałek naszego czasu, ale wymienia się dlatego żona, że filmowo przebija wszystkie pozostałe czy właśnie, dlatego że porusza temat nawiązuje do maila naszego słuchacza pana Filipa, który mówi no, gdyby nie temat to o, ale pan ma na myśli teraz mówiła o tym, że faworytem bukmacherów, bo przecież jest jest na Zachodzie bez zmian, które zresztą pan redaktor Tomasz Kolankiewicz umawiał w taki, który tam w audycji także to był, który sobie był na tej Platformie niewątpliwie czy ktoś zna pierwowzór literacki czy ktoś jest fanem filmów pierwszej wojnie światowej też przypomnieć jeszcze przed chwilą mieliśmy im sama Mendesa 1917, tak więc to też, jakby tu wracać Wonder Women pierwsza część też była akurat na zasadzie pierwsza wojna światowa nasze Imaginarium czas wojny Stevena Spielberga, że ono, jakby się buduje oczywiście zmniejsza względem drugiej wojny światowej, ale ja uważam, żeby na Zachodzie bez zmian ta organizacja ta wizja oprócz tego, że pracuje na emocjach, bo tego jest niezaprzeczalne, ale nie mam tak, żeby film Edwarda Bergera, jakkolwiek jakoś wniósł coś do mojego światopoglądu czy w ogóle koszta otworzył mi oczy jakieś takie tematy to, że wojna straszna wiem to, że wojna jest okrutna wiem to, że przypadek decyduje czy życiu wiem, a i, że takie tematy okazują się być niesamowicie aktualnej bardzo mnie boli też wiem jest to film bardzo solidne, ale nie jest, któremu ja przed tym, kiedy wyszedł w ogóle pojawi się na tej Platformie nie myślę, że będzie aż tak typowany, ale to Oskar ciekawe, bo zastanawiam się jak ktoś ma do filmu i w kontekście tego co pani powiedziała Boże ludzie są okrutni wiemy, że zjadanie zwierząt jest złe wiemy, że zwierzęta cierpią wiemy, że sprawi, że sprawcami cierpienia zwierząt jesteśmy my ludzie wiemy dobra to odbije piłkę także coś takiego jak są filmowe jak na zasadzie oznaczonego znaczącego, że jednak wydaje się, że Jerzy Skolimowski wniósł się, a jednak na jakiś taki poziom refleksji audiowizualnej, która trochę wykracza poza to co wiemy i to co ten film ze mną robi chociażby na tej płaszczyźnie tej percepcji lub psychofizyczny tak jak powiedziałem to jak z jaskrawych bardzo barw przenosimy się nas jakiś ciemności to ja muszę sobie dopracować też siebie ja prowadziłam spotkania po tym po tym filmie i proszę mi wierzyć, że jedna z ciekawszych spotkań, bo tam nie każdy wie do końca sobie poukładać z tej dyskusji też rodziły tam co chodzi z księdzem, o co chodzi z tym i dziś sobie wspólnie jakoś tak wyciągaliśmy z naszych gdzieś tam serc głów można sobie oczywiście ckliwe dopowiedzieć jakoś tam odpowiedź także nam się tak wydaje, że tutaj, a wydaje się że, że to jest po takich firm jak na Zachodzie bez zmian ja ja po prostu też oczywiście przeżywałam, ale na zasadzie mógłbym zrobić takiego piwa kompletnej ciszy no no okej tak jakby i znam te racje znam te obrazy, a jednak co pokazał Jerzy Skolimowski mimo tego, że nawet osiołku bessą wcześniej opowiedział w takiej formie nikt i w nosie czuł, jakbym oglądała film z lat dwudziestych minionego wieku awangardowych chwilami powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do oscarowej loży dzisiaj o kategorii kategorii o filmach kategorii najlepszy film międzynarodowy opowiada pani Diana Dąbrowska film znawczyni w Trade SA pani Diana Dąbrowska film znawczyni jest państwa moim gościem dzisiaj rozmawiamy o oscarowej kategorii najlepszy film międzynarodowy w tej kategorii 5 produkcji z Irlandii i film cicha dziewczyna z Polski i o z Belgii blisko Argentyna Argentyna 1985 i Niemiec na Zachodzie bez zmian do tej pory rozmawialiśmy o Argentynie i trochę filmie na Zachodzie bez zmian ja powtórzę tylko że, że to jest film nakręcony w wielkim rozmachem natomiast to jest film, który dla mnie mam wrażenie stara się przelicytować wszystkie poprzednie filmy wojenne mówiąc to my pokażemy jeszcze większą liczbę zabitych to my pokażemy jeszcze bardziej odrażające zdjęcia ludzkiego ciała rannego zabitego wykręcone ego torturowanego i po prostu pokażę wam takie widoki, żebyście raz na zawsze zrozumieli, że wojna jest straszna już nikt po nas po prostu nikt nie przebije będzie dużo okrucieństwa i długo i ładnie z pięknie sfotografowanego o odrażające go materiału to jest film, który rozumie faworytem, ale tak tutaj warto by podkreślić, że nie nominowany także w innych kategoriach, czyli Mate też przewagę nad tymi na pozostałą czwórką, że jest też w kategoriach głównych film np. ze zdjęcia jeszcze możemy tak wyliczyć nominacje dla niego i taka reguła oscarowa zasada oscarowa z ostatnich to próba jest dosyć duża wydaje się, że można spokojnie powiedzieć 1015 lat taka, że jeśli firmie zdominowany poza swoją kategorię tak mocny ten elektorat raczej potem ostatecznie zdobywa tylko tę statuetkę tak jak film międzynarodowy, że to idzie wspólnie ja mam gdzieś jakąś taką swoją wizję być może błędną, ale sprawdzimy to z niedzieli na koniec w poniedziałek nad ranem, że być może ta wielość tych nominacji dla na Zachodzie bez zmian spowoduje spłynięcie tych różnych głosów i to może wzmocnić któryś z innych filmów tak pod tym kątem, że ktoś zagłosuje na zdjęcia ktoś zagłosuje na charakteryzację fryzurę na muzykę oryginalną i może dziś tam się troszkę dekonstrukcja z konsekwencji sobie przepraszam, ale to ja w ten Oscar dla najlepszego filmu Międzynarodowego i albo po prostu będzie także tych wszystkich nominacji po prostu bierze to 1 wspólną za ten film międzynarodowy, ale takich jest raz 2345618 aż 9 to też faworyt pod tym kątem, że no i patrzymy w tym wyścigu oscarowym też na wszystkie zdobyte takie przystanki trochę tak jak to w Łodzi rewitalizacja czy jakiś taki wyścig i nie wiem czemu, ale takiego się z rowerami trasy pomyślałem, że patrzymy jak to się układało po drodze na tych różnych gospodarkach tak zawsze, ale jest coś się coś narzeczy z na Zachodzie bez zmian, że ten kibic to bardzo istotne dla doładowania wszelkich tam baterii i nie wiadomo, czego to byłaby były nagrody brytyjskie, czyli Bafta i tam zaskakujące, ale no udało się naprawdę całkiem dużo, czyli nie złote Globy Bafta jako najlepszy film najlepszy reżyser najlepszy film anglojęzycznej możemy długo wyliczać to rzeczywiście był taki faworyt to dosyć mocno wspiera jego jego pozycję także pod tym kątem wydają się pan powiedział o tym, że ten film stara się przelicytować ja też myślę, że gdzieś tam być może nasze oczy dalej mają przed sobą to sam Mendes zrobił za sprawą filmu 1917 i wydaje się jednak, że to, jaką formalnie ustawił, że to był filmy dla przypomnienia powiem dla dla państwa na szukających w tych takiej bardzo długich ujęciach wręcz wydawał się tak jakby ten film był 1 takim długim długim ujęciu, gdzie oczywiście technicznie to jest niesamowity majstersztyk jak zrobić choreografii ruchów itd. ale zarazem też 100 dni jedna z ważniejszych takich powiedziałabym też cech, które przypisujemy historycznie to znaczy to jest to były wojny działał, bo nie było w okopach albo chodziło to jest w ogóle w tym Imaginarium to, że on postawił na taką formułę filmową, w której ta kamera po prostu nie dawała spokoju, bo ona błędną włączona nie było cięcia, których przerzuci uwagę na cokolwiek tylko po prostu były w tym z nimi chodziłeś chodziłeś w tych wytarte butach przywróconych w kasku i to Muffin, który tak mną wtedy wstrząsną, że po prostu inaczej przyjął na Zachodzie zmian wydaje się, że z tych współczesnych filmów no właśnie bez wątpienia 1917 coś wprowadził do tej narracji pierwszej wojnie światowej, ale naprawdę polecam też taki film czas wojny Stevena Spielberga, gdzie mamy taki wątek jak ją o atak naprawdę lotna Andrzeja Wajdy, gdzie chodzi o konia, który przychodzi tak powiem z rąk do rączki do tych, jakby do kogo przychodzi w jakiej konfiguracji w jakim momencie dziejowym też sam opowiada w pigułce o tym świecie i bohaterach także to pod tym kątem niż po to jest solidny film, ale nawet, gdyby miała tak, żeby postawił dobra Diana Diana Dąbrowska film znawczyni na Zachodzie bez zmian czy Argentyna 1985 to w ciemno Argentyna 1985, a oczy Argentyna 1985 i w na dobrze to teraz blisko coraz bliżej Isco, czyli jesteśmy dzisiaj teraz będą naraz dziecięce tak pięknie pan zabił i teraz będzie o dzieciach o oczekuję dziewczyn zagra eyeliner smutek, że wiece zwierzęta były teraz te dzieci o jajo w pani redaktor co w nie, ale to to jest nie bez kozery tak mówiłem, dlatego że mamy znowu 2 filmy smutne FC dziewczynce bardzo dobre filmy, iż jest smutny chłopca i tutaj znowu, gdybym miał wybierać między 12 tobym powiedział blisko, dlatego że ten smutek chłopców jest z mam wrażenie, że twórcy starają się wejść do dość do środka takiego przypadku, który nie jest przypadkiem takim, który się na zadane na sztandary tak po to, jasne to wszyscy wszyscy pewnie ci z państw, którzy słyszeli mamy do czynienia trafił film o dorastaniu dojrzewaniu o takim wczesnym jeszcze, czyli chłopcy przestańcie bawić chodzą wtedy swoje środowiska i środowiska sprawiają, że muszą się dziś po opowiedzieć po jakiś tam swoich chłopięcych stronach idee, gdzie dziecięce znajomości często na tym tracą, a jak mamy do czynienia z wrażliwym dzieciakiem to tragedia czyha za rogiem no i teraz niektóre z tragedii, które opisuje opisuje m.in. kino to takie tragedie, które łatwo wziąć na sztandary powiedzieć tutaj mamy nie wiem dziecko, które z powodu swej tożsamości było dyskryminowane i oto doszło do tragedii, a więc musimy teraz sprawić, żeby w szkołach w środowisku nie było dyskryminacji takiego powodu tutaj ktoś inny był dyskryminowany z powodu innego nie wiem koloru skóry albo nieznajomość języka albo czegoś innego, a więc musimy tutaj nasze sztandary wznieść w górę i walczyć o lepszy świat tutaj mamy taki przykład, który właściwie się nie nadaje na żadne sztandary to jest taki trochę przypadek sui generis, którzy co się wydarzyło i możemy się pochodzić tylko na tym zastanowić nad tym co się wydarzyło, a trudno z tego wyciągać jakieś daleko idące wnioski dlatego ten fi i tak znaczy tak zgadza się z panem, że blisko, gdyby tak też ktoś zostawił tobym wybrała blisko, aczkolwiek to nie jest tak cicha dziewczyna też sobie ma jakiś taki magnetyzm, jaką siłę mamy nadzieję, że złoży mają też przerobić, bo to właściwie też była taka niespodziewana bardzo nominacja wierzono raczej, że film podejrzana czy Chin w gorsecie znajdą się w tej ostatecznej piątce, ale jeżeli chodzi o film Lukasa Dental Asada tak to właśnie miał sukces swój kanaryjski zdobył, bo tak poszło, że w trójkącie główna nagroda, a potem właśnie za tuż-tuż, zanim prawda m.in. to blisko on jest oparty na takiej bardzo ciekawej książce ona nie jest przetłumaczona na język Polski, jeżeli kiedykolwiek pan wpadnie w ręce Szanowni Państwo naprawdę bardzo warto się nad nią pochylić narobił tak się nazywa pani, która napisała ten tytuł po angielsku to Lipski Kret wprost głębokie sekrety, bo z Francji będę krajów Connection i w tej książce po prostu prowadzi setki rozmów z chłopakami stara się z tą samą grupą w wieku 1314 lat o przyjaźni o męskości o byciu w grupie rówieśniczej, a potem, kiedy tych laty już trzeci młodzieńcy mają 1617 czy 18 nagle okazuje się, że ten aparat mowy w ogóle jak mówimy naszym doświadczeniu uczuciowym, że tutaj, kiedy kupić ma 13 mówi swoim przyjacielu praw jako swoim na miłości życia, żeby z niego sobie nie obraża tego życia żona kocha używa takich pojęć, które jeszcze nie mają takiego na znaczenia, które mogłoby skrzywdzić prawda, gdyby to powiedział potem w późniejszym to zresztą w filmie jest taka sugestia myślę, że widzą państwo droga prowadzę, że to jest jeszcze taki moment, kiedy jest to taka delikatność sta bliskość i ona jeszcze nie podlega tym wszystkim, jakby potem takim cenzurą społecznymi tego właśnie, że trzeba się opowiedzieć tu w tej grupie się bawić z tymi z tym nie to się podoba tamto nie jest pewna taka wolność tym, żeby po prostu być w tej relacji apotem jak nagle są same rozmowy z tymi osobami w wieku 1617 lat słyszymy, że nagle nie zależy mi jest słynna złota rajdu karną fajnie, że ten kolega interesuje mnie nie wiem tam coś innego i że brakuje mi takiego przyjaciela, którego jeszcze miał w wieku 13 lat, więc to co robi bardzo ciekawie Lukas dąb to do takiej ciekawej książki socjologicznej, która raczej taką książką naukową dokłada po prostu cały ten garnitur mięśniową emocjonalną nerwowy, że to jest taka właśnie tak jak pan powiedział taka historia bardzo mocno zakorzeniona w tym przypadku, który widzimy, że tutaj nikt nie stara się opowiedzieć pars pro toto wszystkich nastolatkach Belgii czy jakiś francuskojęzycznych krajach tak czy w ogóle na świecie 100, ale jest oczywiście, a z nożem informację federację, ale po informacjach wracamy pani Diana Dąbrowska film znawczyni informacja o 1120 jeszcze z finałowej piątki kategorii Oscar dla najlepszego filmu Międzynarodowego został nam film blisko, który rozpoczęliśmy poznać przed informacjami i dziewczyna jeszcze było od około 2 mocnych słowach Monika cicha dziewczyna, czyli jeszcze o smutnej dziewczynce w i ja no ale która też odzyskuje jakąś tam błysk wokół, więc nie jest także wszystkie dzieci smutne są, ale nos w kontekście blisko mówiliśmy o tym jak bardzo ciekawie ten punkt wyjścia, który zainspirował Lukasa Donata zresztą bardzo młodego twórca wcześniejsze jego film GER też bardzo wysoko zaistnieć, jeżeli chodzi o nagrody europejskiej czy też festiwale bardzo polecam i mam wrażenie, że taki twórca, który sobie zbudował już widać będzie to jego taką twórczą obsesją jakimś takim idiom mem stylistyczną tematycznym, bo stylistyka ma taką niemalże, jakby wyjętą ze świata braci Garden, a oczywiście z pewnymi zmianami, które się dostosowują do tego co niby mamy dzisiaj w świecie sieci kina, ale też takie takie taki moment przejścia, że blisko bardzo wydaje mi się, że jest ważne to, żeby podkreślić, że to są takie ostatnie wakacje tych przyjaciół i potem właśnie to przejście tych wakacji z tych pięknych pól, gdzie jeszcze przed chwilą zbierali płatki płatki kwiatów jakieś takie różnego rodzaju byli z naturą widzi pan natura wraca potem przechodzimy do takiej jednak takiego okrucieństwa dnia codziennego, gdzie przez niezrozumienie dochodzi dochodzi do tragedii, ale też ten film może być świetny, żeby po prostu go obejrzeć, jakby w tej odpowiedniej grupie Band 13 lat stancje 1213 lat np. rodzice Izy nie ze swoim dzieckiem, żeby też porozmawiać o tym co przychodzi ten ten ten chłopiec i jaką sobie radzić z poczuciem winy, które ma, a właśnie nie powinien takiego jak jak w ogóle o tym mówić mówić o psychologii dziecięcej czy psychologii w ogóle jest film bardzo piękne bardzo dojrzały i rzeczywiście taki no pięknie nakręcony bardzo bardzo bardzo piękny jest blisko Lukasa konta w no jeszcze ta cicha dziewczyna pozostała no i przenosimy się do lat osiemdziesiątych początek lat osiemdziesiątych jesteśmy w Irlandii i mamy właściwie wypisz wymaluj taką sytuację jak jakiś takiej bajki o Kopciuszku to znaczy jest dziewczynka, która w PiS traktowana w domu swoim takim wiedzą one można powiedzieć tak naprawdę jako defekt osobnymi podmiotowości albo w ogóle siły sprawczej i widać bardzo mocno, jakiego typu jest rodzina jak bardzo ona się męczy w tej rodzinie tutaj nawet skojarzyłem z takim filmom 400 batów jak oglądam wraca żywo pamiętam taką bardzo ciekawą myśl w kontekście tego filmu, że to nie jest film o tym, że rodzice mają problem z dzieckiem tylko dziecko ma problem z rodzicami i za co trochę taki jest Cichy dziewczynie bo kiedy okazuje się, że ta dziewczyna jest przenoszona z rąk do rąk i zostaje oddana na jakiś czas do krewnych na wsi w ogóle takiej rodziny na wsi, która ma inny styl bycia życia, ale też swoją rodzinną tajemnicę to okazuje się że, że można relację w ogóle to bycie cisza, którą masz w sobie też inaczej poukładać w kontekście nawet tego zestawienia z filmem trwała 400 batów to jest taka znana scena pod koniec filmu 1 człon tunel biegnie i w ogóle tatę ten widok dziecka, które biegnie tam jeszcze biegnie nad brzegiem morza to też miało swoje jakieś w ogóle konotacje z wolnością itd. ale ten bieg dziecka to jest dniem Forrest Gump cieszmy się karze w tym filmie też jest taka piękna fraza tej biegnącej dziewczynki, która zyskuje coraz bardziej jakąś taką swoją swoje zrozumienie świecie i też uroczy ten pod kątem tego jako na ta dziewczynka z tą swoją nową matką taką matką równoległą matką czasową, do której zostaje wprowadzona tego świata tam i 1 taki moment mnie tak wzruszył dziewczynka jest zestresowana pierwszej nocy czy któryś z pierwszych nocy no, że jest nowym miejscu, że nie może odnaleźć i mimo tego żona jest takim no już jest dniem będzie miała 9 lat może nie umiem dzieci stwierdzić, ale powiedzmy między 810 lat no to po prostu Sikała łóżka i spodziewa się, że ta pani ją po prostu krzyczy, że co się wydarzy, a pani podchodzi do tego mówi takim zdziwionym głosem buduje taki sam bez mówi kurcze stare materace wciąż płacą po wciąż płacą i takie zaklinanie rzeczywistości tworzenie takiej magicznej rzeczywistości bardzo mnie tutaj wzruszyło szczególnie te sceny właśnie między tą dziewczynką, a matką równoległą Kerry Kroll ją gra bardzo fajną zdać ją właśnie taką wyrozumiałą mi no żal, ale już jak wzruszy my się pięknymi dziećmi, które są smutne i dobrymi złymi rodzicami to czy niema pani wrażenia, że jest to jednak jakaś taka klisza, że oto dziecko, które jest zaniedbywany przez rodziców biologicznych nagle rozkwita, kiedy dostaje się w ręce opiekunów, którzy potrafią w nim dostrzec dziecko i stworzyć dobre warunki do rozwoju pewnie w nawiasie może dodać być może tylko, dlatego że Andrzej własne dziecko o zmarło, a dodatkowo jest jedynym dzieckiem, którym muszą się opieką czy mogą się opiekować w przeciwieństwie do biologicznych rodziców, którzy mają tych dzieci nie wiem piątkę czy siódemkę, więc sam kolejnej noc aż i nie ma pan wrażenia, że jak już trochę zdejmiemy te warstwy, które sprawiają, że nam oczy się pocą jak stare materace to jest walka w taka lekka klisze no kto pamięta przedstawi to to jest będzie ciężej z tym polemizować, ale wydaje się jednak, że nie jest oczywiste to to rodzinne trio, że jednak tam jest bardziej zniuansowane niż taka takie powiedzenie że, a dziewczynka zmienia trochę taki kwiat prawda wyciągnięty z 1 ziemi nagle na początku jest takie rośnie rośnie nota, jaką ma w tym nowym otoczeniu rosnąć, a potem okazuje się, że odpowiednia pielęgnacja tam zresztą taka przepiękna sekwencja ta pani cieszy jej włosy jak w ogóle tak stara się ją wprowadzić razem w ten świat miał takie wrażenie, że to jest tak naprawdę film nie tylko tej Cichej dziewczynie na zasadzie tak jednoosobowo bohaterce jej radzeniu sobie w tym świecie bądź nie, ale rzeczy takich firm, którym po prostu dorosłe dziecko przekazują sobie kredkę albo po prostu razem tak ręka rękę trzymają i po prostu rysują ten świat i to było takie moje skojarzenie, skąd mamy pewne rzeczy wiedzieć jeśli nam rodzice tego nie powiedzą tak na zasadzie nawet jak jednak jak być, jakkolwiek głośnym ani Cichy nasunąć pan Mariusz pyta czy cokolwiek wzrusza i uważam, że wzruszenie to choroba no, więc tak oczywiście cała masa rzeczy, które nie wzruszają uważam, że wzruszenie to choroba tylko uważam, że są twórcy, którzy idą po, a linii najmniejszego oporu i wykorzystują takie evergreeny do wzruszenia swojej widowni no właśnie smutne kotki i ładne dzieci, które się dzieje krzywda, a potem spotkają tego swojego wybawcy, który dzięki, któremu wreszcie mogą to są i to są takie schematy które, które znamy są dobrze przećwiczone one są dobrze skonstruowane i oczywiście nas działają także wzruszamy i 6 nie ma w tym nic złego tylko uważam, że to jest takie trochę tu lenistwo twórców dowód to wtedy bierzemy sobie możemy sobie bierzemy sobie taki bierzemy sobie taki film mówimy no dobrze to 1 smutny chłopiec 1 okrutny 1 okrutna matka zastępcza potem taki Pinokio tak w wszyscy wiemy jak to jest skonstruowany oczywiście wszyscy płaczemy, ale jednak w wymaga więcej oczekuje więcej z Toya i tylko powiem, że pamiętam, że pan redaktor się wzruszył i nie było to ironiczne jak przerabialiśmy to już było jakiś czas temu sprawę Kramerów i tak błagalne proszę na pewno to jest w jaju są faktury zostało tych rozmów to to pamiętam to, ale winy to na pewno pamiętam, że przy tym wzruszenie było ale kiedy pan tak to ostrze tak tak wysunie no to bardzo mało filmów wtedy wybór, gdzie jest ten element tego tego czegoś co powoduje że, żeby im wyrasta ponad jednak to sztampy kliszy jak to pan pan określił wydaje się, że to też jest po prostu rodzaj historii, które chcemy opowiedzieć teraz tego jak dobierzemy do nich odpowiednie środki jak będziemy chcieli rzeczywiście spróbować zadziałać jako kontra punktowo tutaj oczywiście w takich filmach jak cicha dziewczyna czy wspomniane wcześniej blisko są to w sumie podobne filmy formalnie na takiej zasadzie, że są bardzo blisko tego dziecięcego świata bardzo dosłownie używają bardzo dużo bliżej jakieś takie detale rękę środka to było jakoś tak starają się też światu powiedzieć taką taką ciekawością przestraszeni mi one są pięknie opowiedziane i to jak one są wydane dla mnie też opowieścią tak, ale oczywiście tutaj na niekorzyść twórców działa to, że robią filmy później tak, kiedy nie wiem rysy robi swoje filmy to bez względu na to co tam zrobił to był jednym z pionierów tak no i teraz, jeżeli są na grę chodzi o to, że jeżeli chcemy odnosić się do do tego tematu to musimy wziąć pod uwagę wszystkich twórców, którzy na podobny temat robili filmy, jeżeli robimy filmu nie wiemy kobiecie, która nie kocha mężczyznę mężczyzna kocha inną kobietę ta znowu, a ten kobietę to znowu musimy spojrzeć na to co już kinematografia ma w barze na nadany temat oczywiście, że każdy film także oglądamy pod kątem tego tematu w jaki sposób został przedstawiony przez poprzednich twórców pani mówiąc o filmie Jerzego Skolimowskiego oczywiście przy przywołała na los szczęścia Balta zaś mówiąc rzeczy to są 2 różne filmy inne zupełnie, ale jednocześnie jest osobne tak, ale nie sposób uciec od myślenia no dobrze to jak one łączą teraz myśląc znowu rodzice, którzy tracą czy dzieci zwykle powiedzmy to jest mężczyzna nie kobieta w takich sporach powiedzmy o opiekę no znowu mamy jakąś bazę filmów, które ten temat poruszyły niektóre lepiej inne gorzej, więc o to chodzi tak sam film wojenny będzie kolejnym filmem o wojnie i mamy w głowie wszystkie filmy, gdzie ludzie ginęli zarówno te ze Schwarzeneggerem jak te z większą dozę artyzmu taka jest zarzut jest od o tyle na takich powiedziałabym stąpający na takich nóżkach trzęsących się, że w sumie to nagle byśmy mieli być winni za to, że wywodzimy się takie innej tradycji humanistycznej i jesteśmy winni nie wiem za Homera Szekspira tak naprawdę ten rezerwuar tych tematów co o nich nie mówicie ograniczony to fabuły są nieskończenie najwidoczniej powtarzające się dla pana, bo temat tematy filmów jak będziemy szukać to cicha dziewczyna bliżej stoi Kevina samego w domu niż nam się może wydawać, jeżeli będziemy szukać tych tematów siła rodzinę zrozumienie dziecka itd. tak dalej, a chodzi chyba też o to właśnie, żeby zobaczyć jednak na tym poziomie wyższym jednak jak te są były są rozwiązywane jak jednak środki są do tego dopasowanej wydaje się, że to jasne, jeżeli będę chciała być się wnikliwa no to cicha dziewczyna wchodzi wy swój nurt tak swój gatunek filmów o dzieciach, ale w pan to zamykamy bardzo szybko zabawy zdaje się, że to to było zbyt proste powiedzieć, że musimy znać wszystko wtedy, jeżeli nie jest więzienie myśmy nie musimy znać wszystkiego tylko są tacy, którzy być może widzieli więcej i twórca, kiedy bierze się za film nie może powiedzieć uczeni też Niemiec w ogóle powstał na ten temat w ogóle zrobię swój po swojemu i zobaczymy może może tak, bo podobnego nie zrobił, ale z drugiej strony proszę zobaczyć to są filmy o ludziach, którzy wchodzą ludzie ci, którzy wchodzą świat dorosłych i w ogóle, którzy zaczynają się uczyć tego świata i tak naprawdę każdy z tych filmów będzie miało w sobie coś dzieli czas oraz oczywiście fajnie by było też mógł mu odkryć i odkrywają trzymamy kciuki takiej zasadzie zmiany Argentyna 1985 blisko i o i cicha dziewczyna o filmach opowiadała wspierała się pani Diana Dąbrowska film znawczyni bardzo dziękuję informację o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista zapraszam w imieniu Marty Perchuć-Burzyńskiej dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA