Rozmówca 1
Rozwiń »
Rozmówca 2
Dzień dobry Cezary łasiczka, to jest program Owczarek. Witam państwa, bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie rok 2023 Szanowni Państwo, to oficjalnie już chyba rok wojny religijnej w Polsce, a na wojnach religijnych bardzo dobrze znał się pewien dwunastowieczny. Władca, który nazywał się rągwaldur coli kolson, jeżeli państwo tej postaci nie znają w kontekście wojen religijnych. No to warto się zainteresować, ale jeszcze bardziej warto zainteresować się tą postacią, dlatego że ten jarl, czyli książę pisał wspaniałą poezję, nie wiem, ile dwunastowiecznych strop państwo znają, ale dzisiaj jest szansa, żeby nadrobić te zaległości państwa i moim gościem jest pan prof. Jakub Morawiec, historyk mediewiststa z wydziału humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Witam, panie profesorze.
Rozmówca 3
Dzień dobry panu, dzień dobry państwu.
Rozmówca 2
O wojnach religijnych. Wspomniałem, dlatego że jarl rągwaldur wyprawił się swego czasu, to było takie taka moda była dzisiaj dzisiaj oczywiście te wojny religijne raczej w kontekście wyborów, wtedy pewnie wybory były mniej popularne, więc chodziło o to, aby, ale też były ważne, może nie tyle same wybory, tylko ważne było to, żeby pobić niewiernych dzisiaj niewiernymi. Są wiemy, kto wtedy niewierniej okupowali od czasu do czasu święte miasto Jeruzalem, a więc w modzie było wyprawić się i nasz jarl rąkwald. Dur także się wyprawiał, ale nie za to go albo nie tylko za to go lubimy panie profesorze.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
No rzeczywiście szczerze mówiąc ta część związana z relacjami, czy też z konfrontacjami z niewiernymi nie stanowi chyba najważniejszego elementu pamięci o jarlu rugwaldzie dwunastowiecznym jarbu Orkadów, choć z pewnością odbiła się mocno na profilu jarla na jego postrzeganiu świata, jego poezja mniejszym stopniu dotyczy konfrontacji z niewiernymi mniejszym stopniu jarl w swojej poezji jest przepełniony koniecznością walki z nimi interesują go zupełnie inne rzeczy. Mianowicie każda okazja do tego, aby wykazać swą rycerskość swoje przysposobienie do bycia władcą i imponowanie zarówno swoim drużynnikom. Jak i wszystkim swoim poddanym, jak również innym ludziom, którzy będą z nim w kontakcie tym, co potrafi, a chwalił się swoimi różnymi umiejętnościami bez żadnej kozer, więc jeśli chodzi o te kwestie wojen religijnych, to chyba nie było to aż tak istotne.
Rozmówca 2
Oczywiście zwykle jest tak, że jak to się wybiera na wojnę religijną, to z wojen religijnych najbardziej mu się podoba życie dworskie. No i nasz jarl także, który pewnie na swoich Wyspach chłodnych, jak wulkan wygasły chłodnych bawił pewnie czyniało życie dworskie do czasu, aż wracając, albo może pływając albo w każdym razie gdzieś tam zawitał do kontynent na kontynentalne dwory. I mówi kurcze, podoba mi się to atułas dobre dobre żarcie willa plus. No generalnie jest Super, chyba muszę wprowadzić te zwyczaje u siebie.
Rozmówca 3
No, więc Jar rąkwalt na tym w tym sensie wyróżnia się spośród wielu innych dynastów na tym archipelagu, a Jarno workadów, bo dość ważne strategicznie, zarówno jeśli chodzi o relacje politycznym na północnym Atlantyku, szczególnie na przecięciu między wyspami brytyjskimi, a Skandynawią, ale również też względów gospodarczych, ponieważ tamtędy właśnie biegła. Jedna z głównych arterii komunikacyjnych łączących rejon bez brytyjskich ze Skandynawią, więc to jaroctwo było strategicznie ważne. Zresztą wagę tego jarutstwa podkreśla, Fakt, że zarównoładcy norweescy jak i szkoccy nieustannie próbowali narzucić jarom swoją zwierzchność romwald, zanim to imię otrzymał nosił imię Kol takie nadali mu rodzice wychowywał się w Norwegii. Do końca nie wiemy, kiedy zapoznał się ze sztuką poetycką, ale ewidentnie mocno go pochłonęła i po pierwsze, saga, która opisuje nie tylko jego, ale również właśnie jego życiorys. No jest właśnie pełna stroch, które miał skomponować, które no właśnie były takim nawiązaniem do klasycznej sztuki skaldycznej i 10.11. wieku, gdzie słabi się wojenną charyzmę odwagę bitność, ale również uwielbienie dla płci pięknej. I to jest o tyle ciekawe, że właśnie ta wyprawa do ziemi świętej do końca nie wiemy, czy miała charakter bardziej kurcjaty czy bardziej pielgrzymki. To tego już chyba nie rozstrzygniemy, nawet sama saga, która opisuje tą wyprawę, tutaj nie pozostawia nam.
Rozmówca 2
Ja bym powiedział tak, jeżeli po drodze kogoś zabili, to krucjata, jeżeli kogoś jak, jeżeli komuś pomogi to pielgrzymka.
Rozmówca 3
Aha, no, więc rzeczywiście miało tam dojść do konfrontacji.
Rozmówca 2
No i sprawa tam rozstrzyg.
Rozmówca 3
Czym nie nie w samej ziemi świętej, ale u wybrzeży Afryki, natomiast takim halajtem tej wyprawy wcale nie było odwiedziny miejsc świętych, a nawet Konstantynopola, ale nade wszystko do takkcie do norboon w Południowej dzisiejszej Francji, gdzie Jar ze swoją drużyną, spędził czas jakiś w gościniejscowej wicehrabiny ermen gardy, którą sławi w swojej poezji, gdzie wyraźnie widzimy zachśnięcie się dworską kulturą poezję próbadurów. I można powiedzieć, że jarn rągwald to pierwszy skalt i skandynawski, który łączy w sobie również pewne elementy południowoancuskiego tubatura.
Rozmówca 2
No ale w tym sławieniu płci piękne i nie zapomina także podzielić się z płcią piękną informacją o swoich przymiotach, a to, że uprawia sporty zimowe, a to, że jest władcą władcą roztropnym, a to, że no posiada dzisiaj byśmy powiedzieli, że jest bardzo skromny, bo jeżeli dobrze pamiętam, te strefy to chwali się, że ma aż 9 przymiotów, może wtedy to było dużo dzisiaj. To o większego trudno zucha niż był premier mateucha, ale, ale wtedy 9 przymiotów aż no.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
To dużo to dużo, a poza tym nawet nie rzeczy w liczbieowych zdolności, którymi Jary się pochwalił, a raczej tym, jak to zrobił i czego one dotyczyły, ponieważ jeśli mówimy tutaj osłabienie płci pięknej, to oczywiście rąk Walt nie jest pierwszym poetą, który w tej tematyce. I w tej konwencji się obracał, ale po raz pierwszy poeta tak bardzo mocno podkreśla swoją osobę w tej duchowej namiętnej często platonicznej i często fizycznej relacji z płcią piękną, jak cierpi. Jak bardzo jest to dla niego ważne, stąd te porównania jego miłosnych zapędów do tego, czym zajmuje się na co dzień do sprawowania władzy do rozgrywek z przeciwnikami. Mało tego, trudy związane z uczuciem, czyli niemożność spędzenia czasu z wybranką porównywana jest nieustannie do znojów i trudów związanych z prowadzeniem wojennych kampanii. Można wręcz badacze zresztą no słusznie moim zdaniem podkreślają, że w tych strefach miłosnych więcej nawet jest o samym jaarniu niż o tych wybranka serca, a co do tych umiejętności, no to jednak one są ważne o tyle, iż zwracają nam uwagę na pewną zmianę w tym, jak postrzegano władcę w Skandynawii w średniowieczu, a w tym przypadku jak władca sam siebie postrzegał. I chodzi tu przede wszystkim o szeroko pojętną mądrość. Pan redaktor wspomniał o roztropności z pewnością rangwaldur nie był skromny, ale można uznać go za roztropnego i mądrego. I co ciekawe o mądrość nie była rzeczą pozyskaną dzięki urodzeniu, ale dzięki zdobytemu wykształceniu i to jest pewne istotna zmiana, to znaczy, żeby być mądrym, trzeba zdobyć wykształcenie, trzeba się czegoś nauczyć. I wówczas można tą wiedzę wykorzystywać do tego, aby być ocenianym jako dobre i roztropnym mocy.
Rozmówca 2
Tak by się wydawało dzisiaj już wiemy, że nawet jak się ma doktorat z prestiżowej uczelni małopolskiej, to niekoniecznie to idzie w parze z mądrością, ale to taki tylko na marginesie zupełnie nieadekwatna uwaga. Szanowni Państwo po informacjach będą państwo mogli posłuchać poezji jarla rągwalda, ale w języku, w którym on prawdopodobnie sami słuchał, kiedy sobie ją pod prysznicem ówczesnym dwunastowiecznym czytał, więc będziemy, a mówiąc będziemy mam na myśli bardziej pana profesora niż siebie recytować w staroorkańskim. Języku jeśli taki był w każdym razie nie po polsku też, ale po polsku też pan prof. Jakub Morawiec, historii historyki mediwiststa z wydziału humanistycznego, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach opowiada dzisiaj o postaci i twórczości rąkwalda coli kolsona dwunastowiecznego jarla, czyli księcia or organów wyspy. Takie wracamy po informacjach informacji o dziesiątej 2 dziecia.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
Szanowni Państwo, proszę wyobrazić sobie taką sytuację, że jesteśmy na Orkadach w dwunastym wieku jesteśmy, no np. jakąś tam lokalną magnaterią albo może po prostu pracownikami dworu jarla rągwalda i pewnego poran. No nie wiem, czy tam Jar lubiano stawać, ale powiedzmy, że jakoś w miarę przed przed południem Jar mówi. Słuchajcie, zapraszamy wszystkich do sali koronacyjnej albo do dużego salonu, zapraszamy wszystkich do dużego salonu, Szanowni Państwo, o to napisałem, nowy utwór i chciałem się z państwem podzielić Szanowni poddani tym nowym utworem. I teraz proszę Szanowni Państwo, wczućcie w ten klimat, że właśnie jesteśmy na dworze na Orkadach i teraz jarl będzie recytował właśnie w takim języku, tak, jakbyśmy byli w dwunastym wieku na orkaadach, a wiarla chcieli się pan prof. Jakub Morawiec, historyk mediwiststa z wydziału humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Panie profesorze, proszę przeczytać, najnowszą poezję jarla w sensie najnowszą z dwunastym wieku dzisiaj już nie jest najnowsza.
Rozmówca 3
Dobrze to będzie strofa, która otwiera zestaw poezji, którą przytacza saga o mieszkańca horkadów, poezji, którą miał skomponować właśnie jarn rągwald i brzmi ona następująco, a została zapisana w języku staroislamskimm cavl m evla i frodt ti cangniyu keni traud dla ruomm tt SM merbocokx milierceda, cang auskiidum, scict oroue sfałtny tir chwadvegia, kanghegiia, harbslout, o brak Fatu dzielny jestem, grając w tafli. 9 mam umiejętności, rzadko zapominam znaczeniową czas zajmuje mi książka i rzemiosło, potrafię jeździć na nartach, strzelanie i wiosłowanie daje mi radość, potrafię obie rzeczy grać na harfie i komponować wiersze.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
Ale jednocześnie.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
Bardzo dobre, pytanie, które zresztą jest jedną z bolączek badań nad poezją średniowiecznej Skandynawii, po jedno z pytań, które się pojawia przy tej okazji, to czy to poezji, a szczególnie i prezentacji towarzyszyła jakaś muzyka i być może stroa, którą przed chwilkęcz przed chwilą przytoczyłem pozwala te wątpliwości, chociaż w części rozstrzygnąć, ponieważ Jar rąwald wyraźnie rozróżnia granie na harfie odkomponowania wierszy i traktuje jako 2 odrębne swoje umiejętności. Sugerując, iż jedno to gra na muzycznym instrumencie, a drugie to komponowanie no i zapewne również recytacja wierszy, więc osobna.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
No i oczywiście język poezji jest językiem przenośni językiem też emocji i im dalej jesteśmy od źródła i autora to czasami jesteśmy tak daleko, że należałoby dopytać np. jeżeli dobrze pamiętam, to to dalsza część jego poezji brzmi tak zawsze rozumiałem, że wszystkie kobiety omijają swoje fryzury smoczem siedziskiem zabijać na szyjników. Nie będzie miły w swojej mowie teraz chlok krainy Jastrzębia wiąże Kobyli ogon wokół swojej szyi. Pani wystroiła się dla karmiciela gęsi rany.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
Tak, tu to nic innego jak w pełni nawiązująca do brawidę ówczesnej poezji strofa sławiąca urodę kobiety, ale już podana w taki właśnie romwaldowy sposób to znaczy z wyraźnym zaznaczeniem tego, iż sławienie urody jest imanentną częścią tego, co robi skal w tym przypadku jarl i ściśle wiąże to ze swoim po pierwsze, społecznym z społecznym społeczną pozycją i swoim i swoją działalnością jednocześnie jarn chwali się tutaj bardzo dobrą znajomością 2 istotnych rzeczy dla sztuki poetyckiej ówczesnej skandynawskiej. Po pierwsze, znajomością reguł metrów, które było dość restrykcyjny, jeśli chodzi o literaację liczbę o sylap w linii, jeśli chodzi o Remy oraz doskonale orientuje się w meanddrach przed chrześcijański mitologii, gdyż to właśnie o wamitologia dostarczała głównej pożywki dla tworzenia skomplikowanych metafor poetyckich zwanych kingami, które były głównym stylistycznym z ozdobnikiem owej poezji, a więc zabijać na szyjników, smoczę się diskoych krainy Jastrzębia. To wszystko, co właśnie poetyckie metafory, które nawiązują do legend i mitów, które zachowały się w średniowiecznej Skandynawii, a sięgają wstecz swoim korzeniami, czasów głęboko przed chrześcijańskich.
Rozmówca 2
Cudownie, panie profesorze, teraz pan.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
Nikt kamienia o białej czystej przepace na głowie częstowałła winem mężowi użyli piękno Ermin Gerdy, gdy się spotkaliśmy, teraz najważniejsi wojowie dowodzą gotowości do ataku ogniem obrońców zamku, ostre miecze wychodzą z pochew.
Rozmówca 2
O proszę jakaś erotyczna poezja.
Rozmówca 3
Nie nie mamy tutaj takie klasyczne dla rengwalda zestawienie 2 wydawałoby się całkowicie odrębnych, ale tylko z pozoru odrębnych sytuacji, a więc miłego czasu spędzonego w towarzystwie po pierwsze, nobliwej po drugie, urodziwej damy, jaką jest wicehrabina, nar bon oraz?
Rozmówca 4
Rozmówca 3
Zbrojnej aktywności, gdy jarn ze swoimi drużnikami zdobywa zamkowe. Mury.
Rozmówca 1
Rozmówca 3
Dla poety w tym przypadku istotny było podkreślić, jak wiele pasji wkładał on zarówno w sławienie wybranki swojego serca. Wszystko wskazuje na to, że wicehrabina norbą rzeczywiście mocno zapadła w pamięci jarla i jednocześnie, aby swoim odbiorcom odbiorcom swojej sztuki poetyckiej nie pozostawić cienia wątpliwości. Jak bardzo cenił sobie możliwość spędzania czasu obcowania czy w tym przypadku ucztowania z esermn gardo przywołuje tu właśnie sceny militarne, które w najbardziej czytelny sposób oddawały pasje, umiejętności i zaangażowanie jarla jako wodza innymi słowy. Mieliśmy mamy zrozumieć, że Jar był równie zaangażowany jako łódzki wojownik, jak również jako wielbiciel Koneser kobiecego piękna kobiecej kobiecej inteligencji, która, którą uosabia postać wicehrabiny?
Rozmówca 1
Rozmówca 2
Sprawiało mi, wielką radość jesienią, gdy dąb wina zwykł wyczekiwać rozmowy ze mną. Byłem ujmujący dla francuskiej damy, teraz ponownie syce Orła, ponieważ bardzo kocham szlachetnie urodzoną damę mur zaczyna się kruszyć.
Rozmówca 4
Tak.
Rozmówca 3
Tu mamy w zasadzie ciąg dalszy tego samego ujęcia, o którym wspomniałem, zwracałem uwagę pewne niuanse, które być może są też już jakąś pochodną tego, iż będąc na południu Europy, będąc w narboon jarn mógł zetknąć się z dworską kulturą z konceptem dworskiej miłości oraz ze sztuką poetycką próbadurów, mianowicie pojawia się tutaj motyw rozmowy z ową francuską damą. I nie mamy raczej wątpliwości, że chodzi właśnie o wicehrabiny Arbon i z pozoru motyw rozmowy z bardzo niewinny. Wiemy jednak z prozy średniowiecznej tworzonej w Skandynawii, że pod płaszczykiem rozmowy dwojga ludzi kryje się często fizyczne spotkanie i oddawanie czysto ludzkim miłosnym namiętnością być może jeśli nawet mówiąc kolokwialnie do niczego między Ermin gerdą, a rąngwaldem nie doszło. Zresztą byłoby to trudne ze względu na społeczną pozy pozycję obydwojga oraz pewną konwencję, w której oni się spotykali, to tu przynajmniej Jar no, że tak powiem wprost, zdradza swą pasję i swoje namiętności, które uzupełnia czy też zestawia. No właśnie ze swą gotowością do toczenia bojów o owocycenie Orła, to nic innego jak bardzo charakterystyczne dla poezji skaldycznej motyw dostarczania ptakom chomkom orłom innym padliny w postaci poległych wojów. Tu te 2 rzeczy jeszcze mocniej niż w poprzedniej strefie zostają ze sobą zespolone. Jedno.
Rozmówca 2
Powrócimy do naszej rozmowy po informacjach he Radia tokefm dzisiaj o twórczości rągwalda colli kolsona dwunastowiecznego jarla Orkadów opowiada pan prof. Jakub Morawiec, historyk mediwiststa z wydziału humanistycznego, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, informacje już za kilka minut o dziesiątej 40, a po informacjach wracamy.
Rozmówca 1
O czarek.
Rozmówca 2
Dwunastowieczny jarl Orkadów rągwald miał także zasługi dla promocji Świętego Magnusa dzisiaj o rągwaldzie opowiada pan prof. Jakub Morawiec, historyk mediwiststa z wydziału humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jakoś o tej religii. Panie profesorze, nie możemy uciec.
Rozmówca 4
Rozmówca 3
Nie możemy, ale też nie ma takiej potrzeby, tym bardziej, że rzeczywiście o Święty Magnus stryj jarl rugowalda i jeden z wcześniejszych jarnów orkatów od samego początku miał patronować rządom rągwalda wiar wiarrostwie właśnie Orkadach. Wg sagi król norweski zigurt krzyżowiec przed swoją śmiercią w 1100 trzydziestym roku skierował romwalda do Orkady, aby tamten upomniał się o udział w rządach, i aby utrwalał pamięć o swoim świętym stryju, gdy po kilku latach rąwaldur ostatecznie objął rządy na Orkadach. To miał rozpocząć niemal natychmiast budowę katedry, której patronem właśnie miał być Magnus. No i ta katedra do dzisiaj monumentalna budowla stoi w carkol i jej patronem jest właśnie Magnus Święty Magnus, jeden z wcześniejszych jarnów Orkadów. Co ciekawe w poezji, którą komponował rągwaldu za dużo miejsca, a proszę pragicznie w ogóle miejsca na te odnośniki religijnej nie znajdujemy, być może ta poezję się po prostu do naszych czasów nie zachowała. Natomiast jeśli chodzi o sagę, która opisuje panowanie jarla, to rzeczywiście tam ten patronat Magnusa jest bardzo mocno podkreślony. Można powiedzieć, że jest to główne zadanie, które otrzymał rągwald wraz z przejęciem władzy na orkaadach.
Rozmówca 2
Są były pomysły, żeby samego rąkwalda uczynić świętem.
Rozmówca 3
Zgadza się, zresztą to potwierdzenie świętości wręcz miało taki oficjalny charakter, ponieważ zostało potwierdzone przez kurię rzymską w latach dziewięćdziesiątych w wieku dwunastego, czyli niecałe pół wieku po śmierci jarla, niemniej z do końca dla mnie znanych do dzisiaj powodów, jego kult praktycznie w ogóle się nie rozwinął. I chyba należy zaliczyć tą inicjatywę do nieudanych jak wiele im podobnych może wynikać to z tego, że na Orkadach no relatywnie niewielkim w niewielkim państwie, które nie obejmowało zbyt wielu ludzi. No by nie było może miejsca dla 2 świętych jardów, a tego 1 już mieliśmy, czyli Magnusa i bardzo możliwe, że po prostu rągwald nie mógł się na trwale jako Święty zapisać właśnie z tego powodu. No i po drugie, dlatego, że zarówno saga orkadczykach jak i właśnie poezja rounwalda koncentruje się na zupełnie innych rzeczach niż niż świętość niż religijne uniesienie, więc bardzo możliwe, że z tych powodów ten temat inicjatywa, aby rozwinąć kult jarla po prostu się nie powiada.
Rozmówca 2
Panie profesorze, wracajmy, więc do poezji poproszę o kolejną porcję.
Rozmówca 4
Rozmówca 3
Dobrze to może coś z utworu, który jest bardzo szczególny i o którą chętnie troszeczkę więcej mówięm utwórtelności nazwę hałta leki, a więc klucz do poetyckich metr i jest to bardzo rozległa kompozycja, licząca kilkadziesiąt strow, której głównym zadaniem było zademonstrować przeróżne rozwiązania metryczny, które dopuszczane były w poezji Skaldów, jarn miał skomponować ten wiersz wraz ze swoim islakim, kolegą po fachu, który nosił imię hal torainson. Obydwaj panowie mieli spotkać się na orkaadach i z racji tego, że obydwaj parali się poezją to ich spotkanie miało zwiększyć właśnie skomponowanie tego przepotężnego, liczącego 82 strofy wiersza, który w swojej treści miał odwoływać się do wielu różnych bohaterów średniowiecznej i antycznej Skandynawii. Przytoczę tutaj strofę, której bohaterem jest styry silny, czy też styl biorun wielki nie doszły władca Szwecji, który miał żyć pod koniec wieku dziesiątego, a zasłynąć tym, że przy pomocy niezwyciężonych ją z wikingów podjął. No jak się okazało, później nieudaną próbę zdobycia władzy w Szwecji i pozbycia i zaknięcia stronyu swojego stryja Eryka oto jak Jar rągwad po kilku po po jakimś czasie no sterbior nawraca szybki w bitwie styrbior, zaangażował się w walkę bardzo wcześnie gotowy na wojnę wojownik podążył pod tarczą na wojnę?
Rozmówca 4
Rozmówca 3
Ten, który podjuza zebrania ostrzy zniweczył ostrami ludzkie żywoty, poświęcający się wilkom karmiciel, zaczerwienił wąsy niejednego Wilka. W tym w tej strefie, jak w pozostałych oprócz samej treści, która oczywiście na swój sposób również ma znaczenie. Chodzi tutaj o to, aby przypomnieć waleczność, ale też taką determinację z tryb bierna liczyła się umiejętność gry słowami rybmem, a literaacją i umiejętnością odpowiadania na kolejne poetyckie wyzwania, które były przeróżne dotyczyły ilości sylapstro w linii dotyczyły zastosowania odpowiedniego rodzaju ryymów, czy też właśnie keningów, które odwoływały się do poetyckiej konwencji o słynny karmiciel Wilków, czyli właśnie wojownik, który pokonuje wrogów i dostarcza zwierzynie padlinę na pożywienie.
Rozmówca 4
Rozmówca 2
No dobrze, sięgajmy po kolejne strofy, panie profesorze.
Rozmówca 1
Dobrzerześć.
Rozmówca 3
A części niezwykle mądry władca kraju rozdał kryjówkę smoka, boją ten, który kontroluje bitwę, zaczął ranić donośną łąkę rzemienia przepływ uznany władca cisnął jaśnijącą kryjówką Górskiego pstroąga, znawca bitę dał woją wspaniałe siedzisko węża i to po raz kolejny klasyczny przykład na ukazanie charyzmy wojennej. Połączonej tym razem z bardzo istotnym elementem sprawowania władzy, mianowicie hojnością hojnością wobec swoich dłużników, hojnością w dzieleniu się tym, co uda się zdobyć dzięki wojennej wyprawie.
Rozmówca 2
Myślę, panie profesorze, że w dwunastym wieku na Orkadach, ale może też i w innych miejscach musiała być jakaś cała masa zwierzyny, bo tutaj od różnych zwierząt aż się roi w poezji i jarla rągwalda Orły Sokoły wilki i inne.
Rozmówca 3
Tak, ale musimy pamiętać, że, o ile spora część tej fauny z pewnością nigdy na Orkadach widziana nie była poeta, odwołuje się do konwencji, która zrodziła się nie na Orkadach, ale zrodziła się w Skandynawii w Norwegii w Danii później została przejęta i mocno rozwinięta w Islandii, więc chociażby jeśli chodzi o te wojenne ptactwo, czy to będą Sokoły kruki, czy Orły, to może tutaj to nie tyle odwołanie bezpośrednio do przyrody orkackiej, ale już zdecydowanie skandynawskiej, a musimy pamiętać, że romwald młodość spędził w Norwegii, tam zdobywał swoje pierwsze wykształcenie i zapewne tam zapoznał się z poetycką sztuką i tam odkrył w sobie swój poetycki talent.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
A skąd te smoki one są częścią mitologii, jakiej?
Rozmówca 4
No.
Rozmówca 3
To będzie odwołanie oczywiście do germańskich legend tutaj szczególnie warto przywołać chyba najbardziej znanego germańsko skandynawskiego smoka, czyli fafmila, który został.
Rozmówca 2
Wnera. To mamy słab Wagnera, później powraca.
Rozmówca 3
Tak, dokładnie tak, który przewija się w literaturze i w sztuce w fafnir, który zostaje zamordowany, po to, aby tylko przejąć złoto, na którym na, którym spoczywał zresztą zabójstwo smoka zarówno dla bezpośredniego mordercy, czyli zigurda, jak i dla jego rodu, czyli wolsungu. No staje się swego rodzaju brzmieniem, a nawet i klątwą, ale była to niezwykle barwna i niezwykle popularna i prze też ulegająca różnego rodzaju ewolucjom historia. Stąd w tym obiegu kulturalnym, o który opierała się poezja skalów. No oczywiście też ten fafnir, a się znajduje. I generalnie wszystko to, co smocze ukryte wiąże się ze złotem, które oczywiście z 1 strony co jest dla nas absolutnie zrozumiałe, nawiązuje do bogactwa, ale z drugiej strony nawiązuje też do szlachetności wspaniałości, którą Jar widzi w sobie. No i widzi też oczywiście w swojej wynoż w kobietach, które słabi z wicehrabinu norbą naczyle.
Rozmówca 2
Czyli ten jarn panie profesorze, tak, analizując tę poezję, to taki trochę amerykański rapper obwieszony łańcuchami, który ciągle kasie, no tylko może trochę lepiej się odnosi do kobiet.
Rozmówca 3
Myślę, że to porównanie do raperów nie jest wcale takie ekstrawaganckie. No nie pojawia się po raz pierwszy wynika to chociażby z Faktu, iż poezja już wspomniałem, nie mamy za dużo wskazówek na to, iż prezentacji poezji recytacji towarzyszyła jako jakiś podkład muzyczny, ale literacja i ryby zdecydowanie wpływały na rytmikę prezentacji, no, a to już nam się mocno może ze współczesnym rapem kojarzyć. To po pierwsze, a po drugie i to bardzo możliwe, że też samemu jarlowi imponowało w literackim ujęciu Skaldowie. To niezwykle pewni siebie zdecydowanie zapatrzeni w siebie egocentrycy, przekonani o tym, że poetycki, dar dar od samego od dna pozwalał im robić wszystko nawetliście oznaczało to łamanie wszelkich prawnych społecznych, norm uważali się za lepszych uważali się za uprzywilejowanych, uważali, że wolno im więcej, więc ja myślę, że te porównania oczywiście z pewną dozą tutaj zrozumienia, że mówimy o innych czasach i do współczesnych raperów nie są wcale takie bardzo bardzo dziwne wręcz.
Rozmówca 2
Przeciwnie. Panie profesorze, to jeszcze na koniec jakaś próbka jarlowskich uniesień.
Rozmówca 4
Rozmówca 3
Nie wpadnę w gniew z powodu burzy chlin chłodnej krainy tak długo jak cuma przy dziobie Łodzi i inny linie pękno. To jest, co to jest to, co obiecałem Jasnej podporze bilizny, gdy ponążają z północy, wiatr żwawo niesie rumaka poszycia burty w kierunku.
Rozmówca 4
Cieśniny.
Rozmówca 3
Jar płynie do swojej wybraki. Podróż jest trudna podróż, jest kusiana problemami, ale jalwie, że warto te przeszkody pokonać, aby cieszyć się obecnością swojej ukochanej.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
Ale fajne jest to, że już dwunastym wieku bielizna występuje.
Rozmówca 3
Oczywiście Jar również nawiązuje do strojów, które noszą pań, ówczesny planie i nawiązuje również do ówczesnej bielizny, ponieważ no to ona właśnie miała być tym kluczem. Czy jednym z kluczy do w myśl oczywiście poetyckiej konwencji tamtejszej i ówczesnej do ówczesnej, jakiej kobiecości, więc jak najbardziej było to bardzo istotne.
Rozmówca 1
Rozmówca 2
Panie profesorze, bardzo panu dziękuję za przybliżenie dwunastowiecznej twórczości Jar dla rąk Walda. Myślę, że jeżeli państwo sobie poszperają w bibliotekach w księgarniach w internecie to znajdą państwo także, orkadyjskie sagi różne, więc można będzie więcej informacji zdobyć w przyszłości o jarlu rąkwaldzie. Opowiadał pan prof. Jakub Morawiec, historyk mediwiststa z wydziału humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Serdecznie dziękuję informacje. Szanowni Państwo, już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wybieramy się do.
Rozmówca 1
Teatru. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:10 W studio: dr Jan Wasiewicz
-
-
-
38:05 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
24:54 W studio: Wojtek Olszak
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL