raport gospodarcze Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na raport gospodarczy portalu Politico zamieścił dzisiaj informację, że oto prosi nikogo koalicja zawiązana przez rządy Niemiec Włoch ma nowego członka Polska Warszawa czytamy dalej wraz z Berlinem Rzymem chce odsunąć w czasie wprowadzenie całkowitego zakazu rejestracji aut z silnikami spalinowymi dotychczasowe unijne decyzje wskazują rok 2035 jako ten, w którym był zakaz miałby zacząć obowiązywać, ale właśnie w
Rozwiń »
ostatnim czasie pojawiło się głosy sprzeciwu teraz już z 3 stolic, o co chodzi, jaki może być finał tego sporu o tym już za chwilę porozmawiał z panią Elżbietą Łukacijewską posłanką do parlamentu europejskiego z Platformy Obywatelskiej Pani Poseł pracuje od lat parlamentarnej komisji transportu i turystyki wszystko nam wyjaśni, ale już tradycyjnie piątkowy raport zaczynamy od informacji, a jakże też motoryzacyjnej, czyli od rynku paliw, jaka jest na nim sytuacja z tym pytaniem zwracam się do pani Urszuli Cieślak dyrektor marketingu firmy Reflex dzień dobry dzień dobry witam serdecznie no to jaka jest stabilna wydaje się tak biorąc pod uwagę to co odnotowaliśmy podczas naszego takiego tygodniowego monitoringu cen wskazuje na to, że w tym tygodniu mieliśmy bardzo niewielkie ruchy cen paliw na stacjach benzynę średnio w kraju utrzymały się na tym samym poziomie oleje napędowe, a tutaj mieliśmy do czynienia z troszkę większą dynamiką, ale tylko na niej licznych stacjach i średnia cena w kraju oleju napędowego jest groźniejsza niż przed tygodniem natomiast jeśli chodzi o rynek hurtowy to tutaj koniec tygodnia przynosi nam obniżki cen takie większe obniżki cen oleju napędowego i to jest o tyle dobra informacja, że niewykluczone, że w przyszłym tygodniu mogą spaść ponownie ceny oleju napędowego, a i to mogłoby spowodować, że cena diesla spadnie poniżej 7zł za litr na większości stacji, a więc to jest dobra informacja w kontekście zmian, które dzisiaj notujemy na rynku hurtowym no tak ci, którzy pamiętają połowy października ubiegłego roku i diesla powyżej 8zł na pewno ucieszy ta informacja, ale proszę powiedzieć czy to jest taka normalna reakcja rynku, bo po prostu ropa tanieje na świecie notowania ropy rzeczywiście są niższe niż przed tygodniem i to może sugerować, że ceny powinny spadać, ale widzimy, że jeśli chodzi o ceny benzyny to tak wyraźnego spadku nie mamy natomiast rzeczywiście w przypadku diesla tanieje zdecydowanie bardziej niż benzyna i to nie tylko na rynku krajowym jest to konsekwencja obniżek na rynku europejskim na rynku ara, a który, który jest benchmarkiem dla dla ceny na rynku krajowym m.in. mamy w dalszym ciągu bardzo wysokie zapasy olejów napędowego opałowego to jeszcze są zapasy zgromadzone przed wejściem, a w życie embarga generalnie ta wysoka podaż olejów w Europie sprzyja dzisiaj obniżką cen paliw z drugiej strony mamy chyba do czynienia i to widać takie mamy sygnały z krajowego rynku, że ta sprzedaż zarówno na rynku hurtowym jak i jaki i detalu no nie spełnia oczekiwań wiele firm, które operują na rynku jest po prostu mniejsza w związku z tym mamy 1 stronę z pewnym sensie ograniczeń popyt na oleje, a z drugiej strony mamy wysoką podaż i to skutkuje tym spadkiem z konsekwencji może spowodować, że po pierwsze, ta różnica między ceną oleju napędowego, a benzyną będzie się w kolejnych dniach być może tygodniach spuszczała nie wykluczamy, że na wiosnę wróci jak będą normy wcześniejsza sezonowość, która powodowała, że to benzyna wiosną latem była droższa od oleju napędowego i zmierzamy w tym kierunku natomiast rzeczywiście spadamy coraz wyraźniej poniżej tych ubiegłorocznych szczytów cenowych tak jak pan wspomniał październik to był ten absolutny rekord powyżej 8zł natomiast pierwszy rok pierwszy moment, kiedy mieliśmy w ubiegłym roku taki już bardzo rekordowe ceny paliw to właśnie dokładnie 12 miesięcy temu na początku marca, czyli krótko po wybuchu wojny Ukrainie to wtedy po raz pierwszy ceny nam się zbliżały do poziomu 8zł na nielicznych stacjach kierowcy z całą pewnością widzieli ceny już powyżej 8zł za litr oleju napędowego, ale też w przypadku benzyny to był ten pierwszy moment kiedy, a ceny przekroczyły poziom 7zł, a więc to był ten taki absolutny pierwszy rekord, który później właśnie został w tych kolejnych miesiącach po Piter bardzo dziękuję za dobre wiadomości przypominam pierwszym gościem audycji była pani Urszula Cieślak dyrektor marketingu firmy Reflex dziękuję za rozmowa raport gospodarcze na teraz jest już z nami opowiada pani Elżbieta Łukacijewska posłanka parlamentu europejskiego komisja transportu turystyki dzień dobry pytam pana witam wszystkich radiosłuchaczy właściwie można powiedzieć, że to była jakaś niespodzianka bo kiedy rada Unii Europejskiej parlament w październiku ubiegłego roku zawarły porozumienie dotyczące tych rygorystycznych norm emisji co 2 dla nowych samochodów osobowych dostawczych no to wydawało się, że jest po sprawie tymczasem no właśnie co się takiego wydarzyło, że te decyzje nie ma nie wiemy, jaka będzie na koniec no faktycznie została decyzja przegłosowana przez parlament europejski niewielką ilością głosów, ale 1 natomiast oczywiście rada odłożyła głosowanie nad tym dokumentem no sprzeciwiły się m.in. Niemcy m.in. Polska m.in. Włosi Bułgaria jednocześnie chcę powiedzieć, że żaden rząd nie podważa wyznaczonych przez komisję celów polityki klimatycznej, ale 1, gdy pewniejsze rządzący po rozglądali dookoła to np. popatrzymy na gospodarkę niemiecką 411 000 000 000EUR rocznego przychodu z branży motoryzacyjnej zatrudnienie 800 000 osób i pomimo że przedstawiciele zielonych socjalistów parlamencie europejskich głosowali za tymi propozycjami, czyli zakaz sprzedaży samochód do samochodów, czyli spalinowym od po 2003. po 2025 roku roku to jednak rząd niemiecki, który jest też zielono czy socjalistyczną zielony no o przeanalizował to widzi, że z tym związane były i zmniejszenie dochodu, a przede wszystkim duże zwolnienia budowa samochodów elektrycznych nie wymaga takiej ilości pracowników jak z silnikiem spalinowym to po pierwsze, ale po drugie, myślę panie redaktorze, że wszyscy czy większość zawodowych też sobie sprawę, że po pierwsze, auta z silnikiem spalinowym są na dzień dzisiejszy drogi i gdy popatrzymy na Polskę ma jak mówił elektryczny przepraszam szynki praktycznym Wach z silnikiem elektrycznym, a więc, gdy popatrzymy na Polskę niewielu użytkowników stać na ich zakup, gdy popatrzymy znowu na nasz kraj to my jesteśmy na samym końcu, jeżeli chodzi o ilość miejsc do ładowania 07 ładowarki na 100 km kwadr da 100 km jesteśmy na ostatnim miejscu już nie mówiąc o tym, że my mamy energię z węgla, czyli efektu Polska na dzień dzisiejszy czy w przyszłości nie osiągnie, jeżeli nie zmienimy miks energetyczny my w 70 przyszły 2022 roku, a 77% energii w Polsce mieliśmy ze spalenia węgla, a tylko 16 z Zielonej z Zielonej energii, gdy w innych krajach zachodnich jest odwrotnie, ale też myślę, że tu mówi o Polsce, bo my jesteśmy, pomimo że kiedyś pamięta pan Morawiecki o obiecywał 1 000 000 samochodów elektrycznych to jest kolejna obietnica sobie, a słowa sobie życie sobie jak to w przypadku tego rządu natomiast też myślę, że wszyscy patrząc na konflikt Ukrainie patrząc nasz świat zdali sobie sprawę, że baterie elektryczne wymagają pewnych szczególnych metali, a te medale pochodzą co metale ziem rzadkich i nierzadko z krajów, gdzie nie ma politycznej stabilizacji, więc tutaj nie, podważając tych celów klimatycznych Unii Europejskiej mamy świadomość, że wysokie normy co dba to jest śmiertelność w Polsce 50 000 ludzi rocznie, ale też rząd m.in. Niemiec domaga się by popatrzeć na inne paliwa na paliwa na wodór, aby przeanalizować właśnie takie możliwości tutaj komisja zdaje się, że bierze pod uwagę tak komu taką propozycję myślę, że takie analizy czy taki raport przygotuje to wyjaśnijmy, bo tu rzeczywiście ten wątek paliwa pojawia się w stanowisku niemieckim bardzo wyraźnie chodzi m.in. właśnie o to, że to jest paliwo, które jest no ekologiczne w tym rozumieniu, że ono powstaje z ekologicznych źródeł, ale że w momencie, kiedy ono jest spalane to dalej emisja od 2 jest, bo wg tego co przyjęto do tej pory i w tym planie komisji europejskiej ten pomiar emisyjności ma być mówiąc trochę symbolicznie przy rurze wydechowej, ale teraz niemieccy specjaliści mówią, ale chodzi o neutralność klimatyczna, czyli dokładnie nauczyli, że produkujemy paliwo właśnie ekologiczne ono trochę potem wyemituje co 2 należy to powiedzmy zbilansuje, że DK 13 wjazd i dobrze jest ona tak i one będą neutralnie klimatycznych, że takie auta, że proces produkcji tych tych aut zużycie co 2 przy produkcji, gdy weźmiemy potem emisje też zrównoważy uważają, że te właśnie paliwa syntetyczne mogą być traktowane jako jako neutralne klimatycznie, ale też panie redaktorze no cały czas technologia idzie do przodu być może, że te silniki spalinowe jeszcze tak się uda wymyślić jakieś opcje, które bardzo mocno ograniczą to emisję co dba no ważne jest, żeby przyjmować takie polityki, które nie tylko nazwiemy fajnie parlament czy rada zagłosowała, czyli rządy wszystkich krajów tylko, żeby to efekcie działało, czyli dzisiaj jeśli ludzi nie stać na zakup samochodów elektrycznych jeśli niema stacji doładowania jeśli jak w Polsce wielu innych krajach, zwłaszcza krajów już Europy wschodniej energia pochodzi z węgla czytamy misja do ładowania samochodów elektrycznych byłaby bardzo duża już nie mówiąc o instalacji przestarzałej, którą należy naprawdę mocno zmodernizować tutaj naprawdę efektu byśmy nie uzyskali myślę, że te wszystkie argumenty, czyli poszukiwanie nowych paliw kwestia infrastruktury kwestia no też po prostu funkcjonowania pracy miejsc pracy całego obszaru motoryzacyjnego, który jest bardzo istotny także w Polsce tysiące miejsc pracy są stworzone wokół właśnie sektora motoryzacyjnego, bo to Polacy wielu dziś w wielu procentach produkują silniki czy części do silników spalinowych, więc tutaj wszyscy myślę, że trochę tak ochłonęli zobaczyli, że to nie jest takie proste panie to wygląda na na czy obliczenia funk czy prognoza ale gdy popatrzy na rzeczywiste zdolności możliwości to jest trochę trudniej jeszcze raz podkreślam nikt nie podważa potrzeby ograniczenia emisji i nikt nie podważa tych wyznaczonych przez komisję celów, ale też trzeba spojrzeć na to pragmatycznie na ile są na jakie są możliwości zdolności siła nabywcza mieszkańców Unii Europejskiej no tego wątku nie rozwiniemy, ale pani jeszcze podczas debaty 14lutego w parlamencie europejskim zadała takie pytanie, że rzeczywiście wskazała na to, że nie mamy do tej pory uczciwych danych, które mówią, jaka jest emisja co 2 w całym procesie produkcji i utylizacji samochodów elektrycznych operator rzeczywiście też jest ich równie ważnym elemencie Luca wziął pod uwagę ja zadam takie pytanie zarówno na forum komisji transportu i jest na forum parlamentu niestety nie mam takich informacji różne źródła ba różnie mówią, więc trzeba to wszystko wziąć pod uwagę tak czy siak panie redaktorze na pewno z trzeba walczyć z zanieczyszczeniami trzeba robić wszystko, aby ograniczać emisję, ale też nie można bardzo robić tak, żeby wylać dziecko komplet wielu je będzie odwrotny do zamierzonego, o co apelowała pani Elżbieta Łukacijewska posłanka do parlamentu europejskiego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, pozdrawiam biorąc i podziękowania też Martyny Osieckiej Kamila Wróblewskiego za pomoc w przygotowaniu raportu Maciej Zakrocki słyszymy się dzisiaj po dwudziesty trzecie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY
-
14:06 W studio: Jakub Bogucki , Jarosław Kałucki
-
13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
14:32 W studio: Grzegorz Maliszewski
-
13:27 W studio: dr Mariusz Dziwulski
-
13:20 W studio: Anna Karaś , Grzegorz Maziak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
03.06.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:18 W studio: dr Michał Bogacki
-
03.06.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:41 W studio: Ewa Wilk
-
-
03.06.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:53 W studio: dr Radosław Kaczan
-
03.06.2023 11:00 Godzina Filozofów42:43 W studio: Zbigniew Bujak
-
03.06.2023 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:43 W studio: Łukasz Maciejewski
-
03.06.2023 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”32:13 W studio: Mateusz Rakowicz
-
03.06.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński45:20 W studio: Dariusz Misiuna , Olga Drenda
-
03.06.2023 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński19:43 W studio: Dorota Ogrodzka , Magdalena Sowul
-
03.06.2023 13:40 Homo Science24:36 W studio: dr Filip Sośnicki , dr Michał Karpiński
-
03.06.2023 14:20 Człowiek 2.027:19 W studio: Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka
-
03.06.2023 06:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast47:29 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.06.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa33:49 W studio: Anna Wylegała
-
03.06.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa15:26 W studio: Daniela Winnicka
-
03.06.2023 16:00 U TOKtora38:23 W studio: prof. Alicja Kalinowska
-
03.06.2023 17:40 Poczytalni15:04
-
-
-
-
03.06.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM42:33 W studio: Augustyn Mikos
-
03.06.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM52:26 W studio: Iza Miklaszewska , Piotr Miklaszewski
-
03.06.2023 20:00 Godzina Kultury37:15 W studio: prof. Ryszard Koziołek
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL