REKLAMA

Ujawniamy teatralny układ warszawski oraz komentujemy najnowsze premiery teatralne [cz. 2]

Interluda
Data emisji:
2023-03-10 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:17 min.
Udostępnij:

Druga część rozmowy z Łukaszem Drewniakiem – krytykiem teatralnym, autorem cyklu Kołonotatnik na portalu teatralny.pl, wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Pierwsza odbyła się w programie OFF Czarek. Rozwiń »

W audycji o sztukach „Czarny Szekspir” (Teatr Syrena w Warszawie ), „sweet & romantic” (TR Warszawa), „Przedwiośnie” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Sen nocy letniej” (Teatr Współczesny w Szczecinie) oraz teatralnym układzie warszawskim. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka dobry wieczór Cezary łasiczka to jest program Inter luda państwa i moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny autor cyklu koło notatnik na portalu teatralny PL i wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie dobry wieczór witam serdecznie dobry wieczór to jest dalsza część dzisiejszej porannej rozmowy teatralnej tak można powiedzieć rozpoczęliśmy w programie Owczarek o godzinie jedenastej, a jeżeli państwo są ciekawi tej pierwszej Rozwiń » części to co państwa do archiwum podcastów da, ale do archiwum podcastów do archiwum audycji Radia TOK FM albo na stronie Radia TOK FM tokfm PL albo w aplikacji TOK FM tam znajdą państwo pierwszą część naszej rozmowy oczywiście ta część druga jest częścią drugą, ale też samoistną można by rzec z rozmową, więc jeszcze niech nie muszą państwo, ale dla lepszego zrozumienia da wypełnienia różnych luk od państwa do tej pierwszej części w programie Owczarek dzisiaj o godzinie jedenastej przypomnę, że rozmawialiśmy o 2 premierach w teatrze powszechnym Przedwiośnie ne, a w teatrze Syrena czarny Szekspir i jeszcze może do końca mając tę część naszej rozmowy o czarnym Szekspira dla mnie ten języka był interesujący z takiego czysto poznawczego powodu autor skoncentrował się czy reżyser skoncentrował się na postaci amerykańskiego aktora, który gości swoje największe sukcesy zdobywał na kontynencie europejskim i i tak też się zdarzyło się w czasie jednego z tournée można by rzec szczytu sławy zmarł był ich z ze wszystkich miast jakich mógł dokonać żywota zmarł w Łodzi w naszej polskiej Łodzi co ciekawe tam też jest pochowany, więc myślę, że też dla wielu miłośników miłośniczek teatru taka informacja może być jak to wspaniały Szekspirowski aktor do tego czarnoskóry zmarł w Łodzi cóż to historia myślę, że z od tego trochę ta cała historia się wzięła na takim poziomie zdobywania informacji o tym świecie teatru plus to wszystko, o czym mówiliśmy, czyli też jakieś takie zatroskanie, ale też zamknie tym światem który, który się kipi, który się kotłuje, który kipi, który nagle z takiego świata, które zapewnią nam poczucie bezpieczeństwa staje się światem, w którym czujemy się coraz bardziej niepewnie boi politycznie, bo i militarnie boi ekonomicznie właściwe każdy dzień to jest dzień od pytania dobrze, gdzie jest wojna jak blisko nas jest wojna, jaka jest inflacja, jakie są szanse na to, aby ta albo inna partia wygrała właściwie to jest taki czy Chiny zaatakują Tajwan właśnie za prawdę każ każdy dzień staje się dniem troski to trochę takiej każdy dzień staje się momentem, od którego czy niema, którego sprawdza informacje po to, żeby zobaczyć jeszcze jesteśmy bezpieczni rano powiedział pan anegdotę o gazie rzecz bacy, który niesie telewizor przypomniane dota co Mira Mrożka, który opisywał pokój pełen członków rodziny u wezgłowia umierającego starca, który nagle chce przemówić i powiedzieć coś ważnego na koniec rzeczywiście Starzec podnosi głowę i ostatnie tchnienie mówi niepokoju sytuacja na bliskim Wschodzie i trochę trochę tak rzeczywiście się czujemy, choć morze czarne ekspert to nie jest tzw. misji CAL walczący, który ma wyprowadzić ludzi na ulice, ale oprócz biografii ery, ale od życia jest tam obraz dziewiętnastego wieku jako taki epoki, który wszystko się kotłowało wybuchały kolejne rewolucje kobiety walczyły o swoje prawa niewolnicy zyskiwali wolność i Jacek Mikołajczyk autor libretta i reżyserek próbował wpisać tę historię czarnoskórego mistrza Szekspirowskiego w burzliwe dzieje kilku kontynentów amerykańskiego i europejskiego oczywiście wzorem był gdzieś tam daleko daleko słynny Hamill tam byliśmy rano, że rok 19000509. Węgier Mikosz także podpowiedział kilka rewolucyjnych piosenek, które gdzieś gdzieś stoją w tej historii, ale konwencją musicalu ma swoje ograniczenia tutaj tutaj nie przeskoczymy nie przeskoczymy pewnej umowności świata czy naiwności prezentował wokalnym prezentowania emocji bohaterów, ale myślę, że jest się coś frapującego, że przez tego bohatera opowiedzieć o tym jak z poziomu nie widzialność jak to się teraz mówić czy upośledzenia wykluczenia możemy awansować to kategorii osób, które narzucają sposób spojrzenia na rzeczywistość drugiego człowieka czy nie patrzy na mnie tak jak był był czarny i tylko pan nie może nie musi się nie możecie zobaczyć tylko jego koloru tylko zobaczcie zatem człowieka i artystek, który ma coś do powiedzenia temat na temat Szekspira, bo z tego co wiemy ery Adrii to był to był tragiczny soki próby, który przyciągał ludzi kolorem swojej skóry, ale potem przez tą godzinę czy ileś popisu sprawiał, że oni byli z racjami bohatera Szekspirowskiego może mówił teksty bohaterów nie do końca pozytywne Otello mroczne rys Shiloh mam roczny roczne SN nie zgodził się tylko w tym co pan wiedział, że Real też był nieznanym zupełnie epizodem w historii polskiego teatru przylega pamiętam przez 2 przedstawienia w 1 grał marsz hangary Polski polskie polsko-amerykańskich może mało znanym mało znanym w Łodzi w okolicach katastrofy smoleńskiej było przedstawienie złożone w 2 aktów pierwszym, a Real jeszcze żył drugi jeszcze nie pytam trumnę na scenie podczas żałoby narodowej wywoła wywołało duże duże protesty, że po katastrofie smoleńskiej strona na scenie i okrywamy ten chwyt dla jest jeszcze 1 ciekawy wątek związany z postacią głównego bohatera tego musicalu ale, ale też postaci historycznej właśnie ta ich wielkość te pełne sceny komplety te wyprzedane bilety, bo nie mamy dostępu do tego świata tak nie mamy narzędzi oprócz maszyny czasu, żeby przenieść w przeszłość i porównać np. warsztat aktora dziewiętnastowiecznego i współczesnego zauważyć fenomen teatru gwiazd prawda ale, ale jest ten IRA Odry jest nie wiem Helena Modrzejewska, która Sandra ne Bernard Sarsa oraz sala generalna rada, która pomieści 8 ile Sandra Bernhard taka przyjaciółka Madonny w sensie sala Berna, które także wyprzedane wyprzedane spektakle szału i zawsze tu interesowało jak to jak jak one grały jak oni grali jak to się do do dzisiejszego świata nie ma zapisów nie ma filmów nie ma wideo chociażby dobrze pani pod koniec życia Sarah Bernard grała mając tylko 1 nogę, więc dalej była uwielbiana, więc to fenomenu gwiazd teatru dziewiętnastowiecznego właśnie umiemy się dobrać, bo to był jakiś niezwykły miks ma dzisiejsze realia gwiazd Hollywoodu idoli rockowych i i bohatera z sąsiedztwa tak naprawdę to były dotykane gwiazdy czy można było przejść pod garderobę wycia wyższą koniec karocy i z karety i ciągnąć ukochaną gwiazdę przez pół miasta w grupie w grupie studentów i wielbicieli myślę, że Mikołajczak i twórcy tego musicalu zadają takie pytanie czy coś zależy od 1 człowieka jest gwiazdą jeśli jest kimś, kto porywa są tłumy to, którą stronę może porwać oczywiście mamy taki przykład polskim teatrze 1 osoby artysty, który artystki, która ma wielki wpływ na na publiczność na opinię publiczną myślę, że w tej chwili po równo kochających nienawidzących osób jest Krystyna Janda krajan, która w teatrze stworzyła ta Polonia jednocześnie każdą wypowiedzią publiczną w wzbudza dla tematy polityczne tematy społeczne wzbudza wielki ferment, więc u nas myślę swoją obecnością polskiej przestrzeni teatralnej filmowej politycznej społecznej świeci takim odbitym echem dawnych gwiazd jak przez lata studiowała własne aktorstwo lata dziewięćdziesiąte, bo pytanie, które Janda zadawano, jaką jestem gwiazdą na czym polega mój mój warsztat na czym polega ma jest jak mogę pociągnąć ludzi i ona dzisiaj przez taki rząd dusz, których niejeden polityk aktywista społeczny mógłby pozazdrościć myślę, że Mikołajczak i jej koszt jego zespół prowadzi się zastanowić co by było, gdyby Real Bridge miał taką świadomość społeczną i próbował wspólnie z aktywistami feministkami tamtego czasu zebranymi z różnych epok od od koleżanki Goldman po po taras Szewczenko zrobić zrobić powszechną rewolucję oczywiście jest to uważane w taki taką fantazję nasi na naszą współczesną o tym, że 19 wieku właściwie 2001. tylko dawno i poprawiony przez tylko, że wczoraj fakt, jakby oglądamy takie takie seriale na platformach streamingowych filmy hollywoodzkie jak poprawiamy dziewiętnasty wiek dajmy dzisiejszą wrażliwość dzisiejsze walki o tożsamość równość świadomość i zobaczmy co 100 dziewiętnastym wiekiem można można zrobić nie jest taki system Bang prawda jak jak w komisach i niektórych niszowych firm tylko raczej próba takiego świadomego dziewiętnastego wieku, gdzie w strojach retro walczymy znowu dzisiejsze sprawy to też pytanie, które pan zasygnalizował w pierwszej części naszej rozmowy o godzinie jedenastej, czyli jak bardzo sprawczy jest dzisiaj teatr tak czy teatr dzisiejszy współczesne właśnie tu i teraz czy spektakl czy reżyser tworzący spektakl czy twórcy aktorzy mogą sprawić, że ludzie wyjdą na ulice nie przenośnie tylko niemalże dosłownie mówiąc obelgi no to było bardzo bardzo dawno 1800 trzydziesty trzydziesty pierwsza możemy sobie przecież przypomnieć Dziady Dejmka to jest przecież bliżej nas tak i pewnie nie same Dziady, ale jednak zdjęcie Dziadów było przełożyło się było jakimś kamieniem w tej lawinie, która już dużo dużo później doprowadziła do zmierzenia się artyści stawiają zbyt troszkę skromniejsze zadanie, że możesz nie wyprowadzimy ludzi na ulicy to może zrobimy dzieło, którą wszyscy będą rozmawiać klątwa Frljicia w teatrze powszechnym była takim dziełem, które wzbudzało reakcje polityczne demonstracje na ulicy przeczytacie bronił rozlewana jakiś rząd chce trujące płyny w swoje młodzież Wszechpolska otaczała tak powszechny kordony aktywistów lewicowego bronił, więc były takie gry uliczne już z powodu teatru myślę, że kilka przedstawień ostatniego czasu np. realizacja strzępki Demirskiego sprawił, że zaczęliśmy pewnych rzeczach mówić czy roku 1920 po bitwie warszawskiej czy rola Dzierżyńskiego i polskiej lewicy w kształtowaniu dzisiejszej świadomości społecznej np. dnia pracy przed czy wszystkich naszych zdobyczy socjalnych po Jana Biziela Szeli dokładnie wątek ludowy, który wchodzi i nie tylko polskiego teatru dramaturgii, ale także do myśli społeczno-politycznej eseistyki to wszystko myślę naszych ludowych korzeniach zaczęło się od pary dramaturg reżyser, a więc teatr jeśli nawet nie wyprowadza ludzi na ulicy to po poddaje tematy rozmowy do rozwikłania jeśli w tej kłótni gadaniu na to, że wyjdziemy na ulice to ma jakąś sprawczość był taki spektakl Wiktora Rubina Jolanty Janiczak w Bydgoszczy związek córki żony rewolucji bardzo długi to nie pamiętam tej chwili chcę się pomylić, gdzie w finale była taka scena aktorzy rozdawali transparenty wyciągali publiczność najpierw na scenę potem na plac przed teatrem to wyjście zróbmy demonstrację i co specyficzne charakterystyczne 30% widzów być może wychodziła jest dzisiaj taki moment w ich innym spektaklu obywatelka Kaim w teatrze Narodowym Starym teatrze w Krakowie, gdzie terroryści, którzy przejęli Patty Hearst, czyli tą córkę córka milionerów i zrobili istnieje taka nie tylko ofiary syndromu sztokholmskiego, ale też czynów aktywistka i terrorystką rozdają nam kije bejsbolowe różne maczety wprowadzana scenerią niszczycie zacznijcie rewolucję Szcze widz wybiera już na scenie boją się wykonać tego gestu czuję, że muszę się wybrać ze spektakli i zacząć jakiś akt niszczenia, żeby sprawdzić Teatro Theatre nie sprawdza jako widza jest we mnie gniew po pytają, jaki budynek chciał w Polsce zniszczyć kogo chciałby się wyeliminować życia politycznego dając tam broń jest bardzo wypowie poważne poważne po opuszczeniu tuż dla porządku spektakl aktem pan mówi to żony stanu dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy przepraszam nie zapamiętam tego typu umów o aspektach widziałem 3 raz także nie, ale sprawdziłem to, że był jeszcze jest do premier było co niemiara, ale te premier, o których rozmawiamy to premier, w których pani uczestniczyliśmy chcieliśmy by oglądaliśmy po prostu, ale zrobiliśmy taki eksperyment, bo łączące 2 przedstawienia stworzyliśmy widza idealnego, który chodzi nam języka teatru Syrena na aktywisty spektakl teatru powszechnego moim zdaniem nie ma takiej publiczności w Warszawie, która z własnej woli i na te 2 tytuły i sprawia, że w głowie łączą się jedno i tworzą jakiś element rozmach, a może właśnie stworzymy takiego widza może po tej naszej rozmowie, którzy z naszych słuchaczek słuchaczy powiedzą to ja będę właśnie takim widzem idealnym, czyli np. idziemy na grę z Julią Wieniawą garnizonu sztuki, a potem, jaki spektakl Moniki strzępki albo właśnie są jakieś granice okej może dla pana, więc ja zaryzykuję takie połączenie dobrze, ale pan dotarł do Szczecina swoich teatralnych poszukiwaniach dotarłem do Szczecina na nową premierę szekspirowską jak szekspirowską jest cudzysłów przy tym słowie Jakub Skrzywanek czy takie nowe gwiazdy polskiej reżyser może nie tyle gwiazd ze względu na warsztat i osiągającą skalę debiut, która była kiedyś udziałem Jarzyny Warlikowskiego czy czy Jana Klaty, ale człowieka, który bardzo dużo robimy ma jest dyrektorem artystycznym teatru współczesnego w Szczecinie ma takie zacięcie pozytywistyczne i dla mnie przynajmniej z takimi ustami polskiego ustami Saurona polskiego teatru, czyli kimś, kto mówi rzeczy, które trzeba powiedzieć na temat ekonomicznej strony uprawiania tego zawodu broni aktorów, gdy wypowiada się za młode pokolenie twórców i robi spektakle, które zawsze wkładają taki Patyk szprychy rower, na którym jedziemy był asystentem wylicza przykład 2 robił w teatrze powszechnym przedstawienie o np. Romanie Polańskim jego jego jego nie osądza one właściwie gwałcie na na nieletniej wystawiał w powszechnym Mein Kampf Hitlera robił śmierć Jana Pawła II w teatrze polskim w Poznaniu teraz sięga poseł na trzyletniej w Szczecinie zaprasza do współpracy już ten sam, czyli te 21, czyli teatr, w którym osoby niepełnosprawne mogą pełnym głosem powiedział swoim świecie ten ten Szekspir jest takim przedstawieniem, w którym ucieczka kochanków do ateńskiego lasu przed surowym prawem, a ten jest pretekstem do powiedzenia o tym czy może być seks osób niepełnosprawnych i chciałem 2 sezony temu greckie przedstawienie, które łączyło w takim baletowe dramatycznym przedstawieniu osoby niepełnosprawne i pełnosprawnych aktorów, gdzie pokazywano scenę z nagimi osobami z niepełnosprawnościami, które traktowały jako rodzaj uwolnienia pokazanie, że jesteśmy dorośli możemy dotykać ciała innego drugiego nagiego chłopca czy dziewczyny z przepiękny spektakl pokazywał, że seks nie ma granic miłość nie ma granic i wolność człowieka opowiadanie o swoim ciele pragnienie w teatrze nie ma granic właściwie w skrywanych idzie tą stronę on Justyna Sobczyk współ reżyserzy tego projektu pokazują historię chłopaka niepełnosprawnego, którego siostra bierze do Brukseli, żeby tam zrealizować swoje o nic inicjację seksualną być pragnienia seksualne, ale być może to jest zła nas, bo ten chłopiec niewiedzę to są pragnienia seksualne tylko znowu chyba wchodzą na grząski grunt nie ma w Polsce zgodnie z prawem szans na inicjację seksualną na odbycie aktu seksualnego jest karalne w związku z tym Sobczyk i i Skrzywanek pokazują ale dlaczego to trudne prawo wyklucza osoby niepełnosprawne w zakresie aspektu życia, dlaczego jechać do Brukseli skorzystać z pomocy seksu karę eskortę Arek, żeby doświadczyć tego co najbardziej ludzki i w jeden z aktorów Romek ma najmniej są wspaniały człowiek osobowości pomiędzy Cejrowski wojewódzkim wyobrazimy tych 2 showmanów złączonych jednak to mamy takie performera, który jestem pan Roman pod opieką aktorki przeżywa jeszcze raz to nie jest osoba, która przydarzyła historia, za którą zainspirowała Sobczyk i skrzynka po prostu odkrywa historię kogoś kto, kto przeżywa takie taką inicjację w Brukseli najpierw odgrywa scenę pakowania się rozmawia o tym co się może wydarzyć aktorka bardzo para Lewandowska bardzo ładnie prowadzi przestał przez tę rozmowę na wrażenia życie chłopaka, który nie tylko za pierwszą randkę, ale wyjeżdża na taką podróż do raju do miejsca, gdzie wszystkiego pragnienia się spełnią oczy to właśnie nie wie, czego oczekiwać dlatego wiedziałem nie, że nie wiem, jakie ma pragnienia seksualne, bo też nie wie też nieznany świat coś im się budzi ciało czegoś domaga, ale jak to będzie wyglądać co zrobi ci będzie w tej nowej sytuacji nie wiemy i jednej z kolejnych scen aktorka Helena Urbańska Gradek seksu lekarka, która w sposób bardzo delikatnym prowadzi przez rozmowę przez dotyk zdejmowanie butów ściąganie koszuli przytulenie się rozmowę tak już tak niewinnego aktu seksualnego, który dla nas pełnosprawnych niby seksu nie ma nic wspólnego może dzięki temu przedstawienie jest esencją te seksualności czy bliskość rozmowa absolutne zaufanie absolutne bezpieczeństwo ja siedzę razem z publicznością panu Romanowi straszliwie zazdroszczę tego momentu wyciszenia spokoju otwartości drugiego człowieka, że nie ma żadnego zagrożenia, gdzie seks nie jest wyścigiem seks nie jest przemocą, gdzie seks nie jest karalne może osoba, którą gra pan Roman i aktorzy nie miałaby prawa w Polsce legalnie tego czegoś doświadczyć, a więc ten spektakl, jakby ogromny wymiar wymiar społeczność pewnie dotyczy jakiegoś wycinka naszej rzeczywistości 1 grupy, ale pokazuje, że nie możemy odbierać jakieś części człowieczeństwa za pomocą prawa jakieś grupie wykluczonych grupie, która nie własnej woli cierpi ze względu na ograniczenia cielesne czy umysłowy i oczywiście Express tylko pretekstem jest takim startem do pewnej przygody rozmowy o aspektach oczywiście w pewnym momencie niepotrzebnie staje się publicystycznym walczy z wpisami forach internetowych, którzy odmawiają w imieniu katolicy mu prawa odmawiają tego typu akcji wszystkim osobom, które tego potrzebują, ale ten moment opisania pokazania piękna inicjacji pana Romana z pomocą teatru z pomocą sztuki iluzji i nie mam co dzieje się w głowie tego ramka czy wiesz, że odbył rozmowę odbywają i podróż odbywa to inicjacja na scenie wiem tylko, że na pół godziny stworzoną i taki bezpieczny schron emocjonalnej cielesny, którym jest mu dobrze jako widz zazdroszczę mu się chętnie zamienić akurat na ten moment na tę chwilę z tym człowiekiem, żeby taką rozmowę taką taką chwilę z pomocą teatru przecież to jest radio TOK FM pierwsze radio informacyjne program Inter luda studio pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny autor cyklu koło notatnik na portalu teatralny PL wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie rozmawiamy o premiera, które mogą państwo oglądać w różnych teatrach na rozmawiali my o spektaklu czarny Szekspir w teatrze Syrena w Warszawie rozmawialiśmy o spektaklu Przedwiośnie w teatrze powszechnym w Warszawie i sen nocy letniej Szczecin mam panie szary był jeszcze TR Warszawa, czyli o tacie, który przeżywa duże zawirowania ostatnich czasy widział premierę nowych nowej siły teatralnej seksem romantyk jak jak nazwał Wit Eli ten romans Wit and romantyk to jest taki moment, kiedy wychodząc z tatą pomyślał sobie chyba jestem jednak za głupi, bo o no a po drugie, jeszcze jestem uprzedzony, bo uprzedzam się często do spektaklu, w którym albo na dzień dobry, bo ktoś w końcu pojawia się palenie tytoniu tak, jeżeli reżyser czuje, że aktor musi zapalić papierosa no prawie o dobrze znowu mamy do czynienia z tym Polski znowu Polski teatr no będą palili na scenie Otóż mam wrażenie, że tak wyświechtane i zupełnie niepotrzebne są naprawdę byli aktor wizji reżyserskiej musi zapalić papierosa, żeby coś oddać to być może razem się przypomina przełożą się w corsie roznieść spektakl Radosława Rychcika Bóg w Krakowie z Tomaszem Rosińskim na 7 minut Barca sceniczną była zawieszona, ponieważ nagi Tomasz Nosiński zapalał papierosa puszczał sobie z płyty Kashmir LED Zeppelin i słuchał tej wspaniałej wspaniałego utworu panie muzyki, paląc papierosa, a więc się, że dobre wspomnienia z papierosami w teatrze, ale nie czuje pan, że i to jest nadużywane narzędzie w Polskim także w Niemczech padł przedstawienia, które nie było jest o papierosach, ale ona w pewnym sensie chyba jest nawiązują się, że jest pan jest pan jak gdyby uczulony na taki rodzaj przeżywania tej czy papierosy z takim jak rozumiem takim wygodnym atrybutem dla aktora pokazać, że życie wewnętrzne zawieszamy na chwilę akcji albo, że bohater coś przeżywa, ale papierosa i oni i co wtedy to chyba jednak też w ramach wyraz twarzy tak bardzo skupiony jestem w swoim świecie widz nie tyle tęskni, żeby samemu zapalić ale jakby Zagłębia się z aktorem jego życie wewnętrzne to oczywiście można by głośno liczyć w głowie można myśleć o pierogach, które kolega zjadł wczoraj w stołówce, ale my z zewnątrz widzimy tak to jest to jest takie duszności specjalne są po rosyjsku, bo nie można teraz tak jest robi coś w duszy ważnego, bo ktoś pali papierosy nawet co to trochę, bo papierosa było no może trochę tak do tego, że tutaj kolejne pytanie o pana wrażenia dotyczące w ogóle spektakl i mikro porty coraz częściej stają się częścią warsztatu aktorskiego tak noc jest to pragnienia, żeby aktor był słyszalny akustyka polskich teatrów straszliwa drugim powodem jest to, żeby upodobnić aktorstwo teatralne aktorstwa filmowego, czyli mówimy na niskie ekspresji właśnie ściszonym głosem kameralnie mamrocze coś, a wszyscy słyszą byłem świadkiem 2 fenomenalnych eksperymentów z mikro portami na europejskich scenach pamiętam jak Luc Perceval zrobił pan o jesieni fosa chce działać na cmentarzu bohaterowie szeptali do raportu jednocześnie szurają stopami po żwirze i Grzegorz Jarzyna zrobił Ivo van Hove w teatrze w Amsterdamie swoją Federer, gdzie Fedra dla mikro porcie wypowiadała swój monolog na brzegu sceny, o czym odchodziła znika w głębi sceny, ale głos zostawał dalej przy przyprowadzeniu czy głos mówił dłużej niż znikająca postać to są wszystko efekty, które tworzą nowe sensy w teatrze znaj proporcje stały się codziennością przestaliśmy zauważać, że ktoś ma przypiętą przypiętą strużka strużka drutu tak im kawałek drutu przy ustach i taką gąbkę scenografka kostiumolog szyją takie specjalne kieszonki dla osób dziewiętnastowiecznych nie było, gdzie schować nadajnik, więc to jest to jest wszystko codzienność polskiego teatru myślę, że dla młodego pokolenia reżyserów, z których przedstawicielami się pan zetną w tym widzianym przeze mnie Sweet Nc elementy romantyk Wera Makowska jak Zalas tak mi się wydaje, że tak się nazywa ten duet, że oni są chyba prezentami tego nowego nurtu przedrewolucyjnego albo rewolucyjnego inaczej polskiego teatru, który jakieś 2 sezony temu tuż przed pandemią pandemii zaczął padać bardzo skromne intymne historie dotyczące rzeczy obyczajowych czy to tzw. kolejności uczuć było kilka spektakli pokazywanych podczas Boskiej komedii w Krakowie jako największego showcase polskiego teatru, kiedy pokolenie np. robiło taki spis rzeczy, które wezmą ze sobą na koniec świata do takiej kapsuły, która przetrwa wszystko w tej kapsule były tylko emocje pierwsza olśnienia wszystko co dotyczy smakowania świata ciała i bliskości drugiego człowieka nie było tam wielkiej polityki nie było społeczeństwa myślę, że ten ten spektakl, na którym pan był też tak taką intymną próbą pokazania co ma w głowie nowe pokolenie co jest dla nich ważna tak tutaj jeszcze mamy kwestię tożsamości płciowej w ramach Polska w wywiadzie w Gazecie wyborczej mówi o CIT spółki owa osoba tworząca spektakl o sobie nie wina Arne jej opowiada jedynie o swoim doświadczeniu spotkania z tą tożsamością najgorsze co można zrobić to stworzyć sobie z bohaterom maskotka nie człowieka przysłowiowego innego, którego trzeba ratować wprowadzać do życia w świecie takie postawienie w sprawie szkodliwej powoduje budowanie fałszywego obrazu i się po wzrusza po współczuje, a tak naprawdę umyje od tego ręce, więc miałem wrażenie, że pan jak Piłat rozum nie czułem się, że być może skoro, żeby zrozumieć problemy albo sytuację człowieka z jakiegoś wykreślonego spektrum potrzeba twórcy z tego samego spektrum, ale być może też potrzeba widowni tego spektrum, bo ja teraz myślę myślę myślę, że nie także wrażenie, że także dalszy rozwój mówią no dobrze, jeżeli jesteś jednym z nas cokolwiek to miało oznaczać to ta historia nie myślę, że leżałam widział zupełnie coś innego odpowiedział nie opowiadaj naszej historii skoro my jako pokolenie czy osoby o takiej tożsamość takim rozpoznaniu swego ciała psychiki mamy głos w 2, żeby nie zajmować przestrzeni medialnej artystycznej wpychają się ze swoim rozumieniem problemu skoro są artyści, którzy mogliby to odpowiedź od środka i ten głos zaprezentować przestrzeń publiczną nie zakaże kto, kto nie jest alkoholikiem nie może zrobić spektakl pić ani tego nie mówi absolutnie jest też komunalny to nie to my rodzice najlepiej zrobimy Spectre nie my powiemy o naszej prawdy to jest coś to jest wielki niewielkie przesunięcia akcentów będzie dla nich kluczowe to znaczy jest takim głównym postulatem zmiany w Polskim teatrze też oddawanie głosu reprezentację czyli jakby reprezentujemy pewne środowisko chcemy, żeby nasz głos był słyszalny, a nie wasz głos, który w, którym wy opowiadacie o tym problemie nie zauważa nie zarzucamy, że nie zauważacie tego problemu tylko posłuchajcie dla równowagi głos osób, których dotyczy w sposób MEN na najmocniejszy i dopiero potem wyrabiać sobie na ten temat pogląd, jakby ten głos jestem w stanie przyjąć, chociaż spektakl szalenie cenie ten pana głos, ale jednocześnie w teatrze miałem wrażenie, że spotkamy takie klasyczne postaci, których się łatwo wyśmiewać, czyli znowu odwołuje się do recenzji pięćdziesięcioletnie Cisco obie te białego hetero mężczyznę i zaangażowaną feministkę no i teraz mam wrażenie, że to są takie evergreeny bardzo łatwo wyśmiewać się z tych postaci oczywiście także pokazując, że one reprezentują pewny światopoglądy to, więc tutaj to zaznaczenie, że to teraz opowiemy na świat naszymi słowami, ale jednocześnie właściwie śmiemy wasz świat taki sam sposób, jaki wyśmiał by to każdy inny było dla mnie rozczarowaniem, aczkolwiek może to jest rama rynkowi jak uwielbiam, zwłaszcza w dzisiejszym świecie niektóre grupy, które do tej pory były wykluczane pomniejszane mają więcej prawo do praw do żartowania z rzeczy, których już, w których już nie powinniśmy żartować to robi się trochę rodzaj takich jak rzeczywiście cenzury teatralnej, ale myślę, że to pokolenie ma prawo do takiego ustawienia rzeczywistość możemy mówić że, że liberalny świat powinien wyglądać tak jak myśmy dołożyli ani myślą formują go swojej strony i póki póki to nie jest narzucony obowiązującą prawdę dla wszystkich reżyser wszystkich rodzajów teatrów to dla mnie jest to wartość, bo to jest też prezentują się żarty z reakcją, z którą na co dzień nie mam do żarty z rady opiekuńczej matki doskonale wszyscy znamy także, a czy na pewno to córeczko syneczku czy nie, a czy kupiłam ci kupiłem czyta czy jadłeś, a czy coś no, dobrze więc być może nie była właściwą publicznością, więc niecierpliwością czekam aż pan znajdzie czas, żeby mieć wrażenie, że ratusz może to spektakl, ponieważ nie słucha się głosy widzów takich jak pan, ponieważ oni wnoszą wnoszą tzw. czyste spojrzenie pani musi przed 17 artykułów na temat nowego głosu w teatrze, żeby się zetknąć odpowiedzialnie z przedstawieniem, gdzie pana zwierzaka i żebyśmy Żaka co naniosła sygnałów które, które dają daje grupa artystów 7 świeża to co wyniosłem to jest to palenie powoduje problemy z oddychaniem te mikro porty jeszcze to wzmocniły aktorzy aktorki właściwie postanowiły ciężko oddychać ten ciężki oddech był jako znaczącą częścią tego on znaczył nie wiem co znaczyła znaczył dla mnie znaczył, że nie należy palić tytoniu i też nie palę tytoniu jest to takie w to ja także zaimek oni ale, ale być może były też inne znaczenia, który jako biały Cis mężczyzna niezrozumiałe ja pójdę na to przedstawienie teatru z ciekawością, żeby zobaczyć koleją mikropowieści, które tworzą rzeczywiście obraz pokolenia, które jest moim pokoleniem, które byłoby pokolenie moich dzieci by miał w odpowiednim momencie i sprawdzić czy tym co oni mają głowa co myślą swoim ciele pozycji rzeczywistości można całkowicie przeobrazić Polski teatr lub tylko nawiązać kontakt z tym, o czym mówić o europejskim myślę, że ta europejski za chwilę będzie taką taką instalacją właśnie mikro historii które, prezentując indywidualne doświadczenie czy indywidualne spojrzenie unikalnego od strony seksualnej tożsamościowej Intel Lee i intelektualnej artysty osoby tworzy obraz pełną europejską, czego izolowane głosy połączą się jakiś wspólny Hurt kasz karty i inny, bo indywidualne z drugiej strony tworzący ten to wspólną wypowiedź problemy relacji pomiędzy osobami tu nie nazywam celowo orientacji są zawsze bardzo złożone tak i to co nazywamy osobowością w tym Starym świecie być może jakąś kombinację tożsamości seksualnej doświadczeń w tym stanie sieci nazwaliśmy osobowością naszej osobowości do siebie pasują dlatego nasza relacja się nie udała dzisiaj tworzymy jakieś dodatkowe mikro kategorię dla różnych części naszego świata proszę pani Teresa pamiętać, że na zawsze był taką przystanią dla ludzi, którzy nie pasują nigdzie indziej tylko przez te mogą zrealizować swoją wrażliwość swoją inność i ta inność dziwność przepraszam, że mam nową ów kawy w Skawinkach znowu zakazany rosyjskie słowo jestem reliktem przedwojennym, że ta inność dziwności wielkim walorem, gdyby nieco komisja rozpoznajemy w tej dziwności ze swoją żywnością, ale sprawiamy żona od razu jest dziełem artystycznym wszystko co co inne niezwykłe nowe świeże jest wrak w ramie w ramach teatru atutem i nowym językiem, więc nawet jeśli ten język teatralny wytwarza się w obrębie indywidualnych samo rozpoznanie właśnie cielesnych psychicznych to może przełożyć jakiś rodzaj narracji teatralnej, która jest odpowiedzią dla aktora dla publiczności niem czy pan pamięta lata 9089, kiedy po Jerzy Najwer Dzikowski i ich aktorzy jak Magdalena Cielecka Jacek poniedziałek Marek Kalita, który przyłączył się do tego ruchu to byli aktorzy robili chciałem z tym z przekroczeniami na scenie niewiarygodne rzeczy, które były niemożliwe dla aktorów polskich lat dziewięćdziesiątych 80, którzy grali Hamleta nawet nie po co w tamci aktorzy eksperymentowali na czele na psychice jeśli często przemocowe sytuacje, które dzisiaj teatr odrzucił od razu, a wtedy jako publiczność czułem, że oni przekraczają za mnie jakieś granice, że testują okrucieństwo świata tego co 1 człowiek może drugiemu człowiekowi zrobić w psychice ciele w zastępstwie mojej i myślę że, że ta dzisiejsza fala, których być może przedstawienie epitet romantyk jest jest reprezentantem ona też coś testuje dlatego będziemy na to patrzeć z ciekawością nie z poważaniem kosz ciekawości zadziwienie takim pytaniem do czegoś co doprowadzi to nie są tematy jak rozwój na całe życie o on o niewinności czy o jak Wiktor Bagiński reprezentanta mówienia czarnych Polakach afro Polakach i ich stęp Lou tożsamości nie mogą zrobić wszystkich przedstawień w życiu, bo Draże to wyczerpie temat nie będzie publiczności jak z tych tematów przeć do innych jak zbudować bazy na tej podstawie, żeby skonfrontować z innymi wyzwaniami świata literatury problemami społecznymi to będzie ciekawsze muszę perspektywie to, że pozostaje jest w takim razie może pozostawmy premiery, ale skoro już jesteśmy w Warszawie, bo TR Warszawa teatr Syrena i teatr powszechny z krótką wycieczką do Szczecina to też jest jakieś pole są układy to nie jest dobre słowo się pejoratywnie kojarzy, ale pewnie jakiś jakiś dynamiki i pan, przyglądając się tej warszawskiej scenie teatralnej z pewnością może uchylić rąbka tajemnicy, ale dość swoich nie jest tajemnicą obserwatorzy dziś zleca chodzi na czym polega ten układ warszawski czy Warszawy z panem bardziej poukładanym miastem teatralnym w Polsce, ponieważ liczba teatrów ich afiliacji ja k afiliacje światopoglądowa tylko tą dotyczącą roszczeń działania ta chwilowa właśnie dotycząca tego, jaka publiczność przychodzi, czego oczekuje jest najbardziej widzialna i rozpoznawalna w Polsce myślę, że to jak podzieliła się warszawska scena teatralna jest pewną zapowiedzią tego jak Polski też nie mniejszych miastach będzie wyglądał, bo to jest to jest nie tylko branie odpowiedzialności za ten sektor widowni, ale także próba rozpisanie relacji między agresywnymi cenami i scenami bardziej konserwatywnymi Warszawa generalnie dzieli się kilka takich kręgów widowisko repertuarowych ten pierwszy nurt progresywne czy w tej chwili chyba 6 scen, które walczą tego samego wice mają bardzo podobny repertuar wymieniają się twórcami były takie sezony jeszcze to układ trwa przynajmniej od dziś od od 1012 lat takie sezony np. Krzysztof Garbaczewski robi przedstawienie w teatrze studio w teatrze nowym Warlikowskiego w teatrze powszechnym 1 sezon 1 twórca wędrujący między 3 scenami jak rozumiem rozmawiam z tą samą publiczność, która przechodziła między tymi scenami z 7 progresywne sześciokąt tworzą następujące Senat czy to powszechny TR Warszawa nowy teatr Krzysztofa Warlikowskiego tam studia dramatyczne, w którym nastała Strzępka i komuna Warszawa teatr, kto wie pan ze z Acta trudno jest zaskoczony oczywiście Natalia Korczakowska przyznaje się do poszukiwanie tego właśnie nowego nurtu teatralnego premiera szukać należy go z 2 godzin działali na rzecz teraz mają do tego myślę, że ma pan obraz teatru 100 jeszcze czasów Agnieszki Glińskiej i Zbigniewa brzozy etat studio od momentu wejścia wejścia Korczak KOV ski nabrał pewnej wyrazistości oczywiście przegrywał rywalizacji to jest teren z nowym czy powszechnym, a my się także ważną układankę tego też tego nowego progresywnego teatru, który który, który tworzy w Warszawie tak właśnie zamknięty obieg publiczności realizatorów jak to bądź wymieniają tytułami nie tytułami spektakl tylko nazwiskami reżyserów i i publicznością no jak to będzie wyglądało w momencie, kiedy TR Warszawa pojawi się w bliskości geograficznej będziemy mieli też studia tak dramatyczny TR Warszawa właściwie w odległości 30m od siebie myślę, że jeżeli te miasta Warszawa stworzenie takiego dystryktu teatralnego na wzór muzeum Katie czy kwartału muzealnego w Wiedniu, gdzie naprawdę zamknięte dzielnicy są sale wystawowe sale muzealne przestrzenie teatralne i ten plac plac Defilad, który faktury za Central centralny, na którym się znajdziemy między etatem szóste piętro teatrem studio dramatycznym teatrem teatrem lalka dzisiaj takim Zagłębiem o, ale jeszcze Radosław Rosji tak też samorząd właśnie, kiedy póki był tam Słobodzianek z takim teatrem środka dla wymierających inteligencji klasy średniej wydawały się tam będzie bardzo duża różnorodność w momencie, kiedy studia dramatyczne Inter grają dla tego samego widza wymieniają się aktorami reżyserami do czego prowadzi bliskość tych scen albo do wyłączenia najsłabszego ogniwa długi czas miesiąc to będzie ta studia, żeby TR może wszystko tras wydaje się, że ma Strzępka ma największe przez najbliższe lata większe szanse, żeby jeśli starczy wytrwałości i pomysł na dramatyczny odniesie sukces, żeby przejąć ten ten Coma Sowa kompleks teatralny myślę, że kiedyś jeśli kiedyś mówiliśmy sobie w tekście czy kilku teatr, który skupił Tadeusz Słobodzianek w Warszawie w Polsce na przodownika teatr na woli i 2 sceny dramatycznego w Pałacu kultury należały do niego to mi się wydaje, że przy podobnych profilach ten studio TR dramatycznego kiedyś też mieście za 7 lat podejmie decyzję, żeby ustalić organista albo po co wszyscy dali sami publiczności w tym miejscu rywalizować ze sobą, więc to jest jakaś taka jak wosk na przyszłość myślę, że teraz zaczął się wielki wyścig dyrektorów tych ten, kto ma najlepsze papiery, żeby ten w tym kompleksem przeszłości zażądać Anna Wachowska został nowym dyrektorem kojarzenie TR Warszawa, kiedy był Jerzy naj polskie myślałem, że te przeniesione na plac centralny będzie taką europejską ekspozycją naszą, czyli w miejsce się produkuje polskie spektakle zagraniczne festiwale, gdzie najwięcej zagranicznych festiwali przyjeżdża tam są podpowiadamy nowej konwencji europejskiej na polskich scen także z tego progresywnego nurtu wydaje się program Lechowski skromniejszy to jest tylko pozycjonowanie siebie w kręgu innych progresywnych scen warszawskich i że następca jej albo ona po zbudowaniu siedziby nie wiemy czy będzie katar 20000605. już chyba mówi o kolejnych opóźnieniach w, że jej plan na to pięcioletnią dyrekcję dotyczy jednak skromnej sceny działający przy Marszałkowskiej, więc ta przyszłość 1 stronę zdrożała będzie mieć niezwykłe miejsce na mapie teatralnej Europy czy takie w taki kompleks teatralny potężne złożony z 3 scen drugiej stronie przypuszczam, że nie wszystkie sceny przeżyją to przejście TR, a jednocześnie znamy miłość dyrektora osadnika z teatru studio do opery i 5 czy pan sugeruje, że Roman Osadnik wygrał ten wyścigi nie jest jedzenie zupełnie Osadnik Leks, który nie tylko mówi o tym, że być może Roman Osadnik jest zainteresowany przestrzenią poza 2 dramatyczną także być może także w jego zainteresowaniu, bo przecież tak było w przyszłości znajdzie, że był zainteresowany operą w Łodzi tego nie nie wiem dlaczego, dlaczego jego zawodowe teraz chwila dzieje we Wrocławiu, więc być może regionu satelity 20 w ramach działu wyraźnie nie zgłosi się na konkursową dziecka nominowany nie możemy nie możemy tego gdybać na ten temat wydaje się że, że to będzie wielka przyszłość Warszawy to miejsce pytanie, jakby jak jak i które środowisko wygra ten wyścig, a pamiętajmy, że mamy jeszcze teatr nowy Krzysztofa Warlikowskiego, który działa takie centrum centrum kultury nie tylko jest miejscem produkcji europejskich spektakli Warlikowskiego, ale także promocję młodych reżyserują Garbaczewski zaczynał i Borczuch teraz po Marku ORMO realizował świecki reżysersko berliński reżyser realizował swoje przedstawienia, więc być może Warlikowski będzie taką konserwatywnym tradycyjnym progresywnym teatrem w kontekście wielkich machin machin komercyjną progresywne, które zostaną rozbudowane na placu centralnym jest komuna Warszawa, która z offu przeszła na pozycję na logo teatru teatru, który jest mi miejsce w mniejszych eksperymentów dla reżyserów progresywnych działających na innych warszawskich scen czy rodzajem takiej sali prób, gdzie wyłaniają się pewne projekty nazwiska, które potem wchodzą ten obieg 6 koncie też, jakby unikalna propozycja myślę, że porównywalna z berlińskim rozwiązaniami na mapie teatralnej po jeszcze tylko, że nie wszystkie sceny przeżyjemy przeczyta powszechny na nagle warszawski powszechny zyskał wielkiego konkurentach i zyska jeszcze w przyszłości w postaci tej tego tej tego zgrupowania przed progresywnych scen powtarzamy ciasta te teatry biją się podobną publiczność i w momencie, kiedy Monika Strzępka przyszła do dramatycznego dyrektorzy scen dla dla klasy średniej Warszawy otwierali szampana, bo wiedzieli, że publiczne dramatycznego Słobodzianka przejdzie do daty mają do teatru współczesnego do Narodowego to jest ten 0202. krąg który, który Warszawa utworzyła stworzony przez Polski Andrzeja Seweryna ta współczesnym cięgle tata narodowej Jana Englerta teatr Ateneum Artura Tyszkiewicza niższą dotację konserwatywnej się dziś nie jakąś polską wersję komedii France stworzy, gdzie gramy od 100 lat prawie w tych samych kostiumach te same teksty to są sceny, które założył inną publiczność po Tatry progresywne celują takie 20 paru latka zaangażowanego społecznie humanistycznej Filadelfia kogoś to kto szuka wszystkiego co nowe, a tymczasem te to są teatry klasy średniej dla kasy wcześniej średni, która wszędzie w Europie także w Polsce jest podstawą widowni teatralnej polskich teatrach poza Warszawą zwyczajny widz to jest 50 plus to jest widz, który wychował się otaczać dziewięćdziesiątych Jarzyna Warlikowski także, ale głównie na to czy telewizji lat dziewięćdziesiątych na Jarockim Wajdzie na Grzegorzewski tamtego czasu Nikola Mikołaja Grabowskiego teatrze i te przedstawienia które, które możemy oglądać w Ateneum współczesnym narodowymi Polski one, gdyby zaspokajają takim GUS kulturalnej publiczności wielkiego miasta one nie są wsteczny trzymają rękę na pulsie, ale inwestują w dramaturgii lub teksty klasyczne z tymi którymi nie, na których da się opowiedzieć o tym czym gasić warsztat aktora jak stworzyć wiarygodną psychologicznie postać w jaki sposób dać publiczności godzinę 23 myślenia o tym jak jest człowiek czy jaka jest relacja nasza społeczeństwa co możemy zrobić drugiemu człowiekowi kim jesteśmy my my jako osoby myślące czujące czy wszystkie tematy, które zawsze w nurcie realistycznego psychologicznego teatru, który nie zamykać na rzeczywistość aleją ważny sposób przekształca się także tym temat do debaty do rozmowy do przekształcenia weta fory myślę że, że Rze, że ten krąg teatralny warszawian zawsze nie wiem najlepsze będzie kurczył najlepsze będzie rozrasta, bo to zależy od decyzji miasta czy dany Makowskiej góry Rafała Trzaskowskiego jak widzą dalszy rozwój Warszawy czy idziemy tylko nowoczesność i kolejnych scen progresywny będzie przybywać czy może w pewnym momencie wzmocnimy ten nurt teatru klasy średniej i resztek inteligencji polskiej dając im albo lepsze dofinansowanie albo albo lepsze lepsze perspektywy w postaci przebudowy sceny czytamy, że przez 2 sceny z tego, którym mówiłem czytam polskich Marszałkowski czy nie podlega Trzaskowskiemu i Narodowy, który jest bardzo mocnym Narodowym ministerialny, więc tutaj, jakby oczywiście jest pewna gra sił politycznych i przyszłych planów kto, kto obejmie te stanowiska zauważmy, że Maciej Englert Andrzej Seweryn Jan Jan Englert zbliżają się do osiemdziesiątki albo przekroczyli, więc to są artyści w sile wieku dojrzali wciąż bardzo twórcza artystycznie jako dyrektorzy jako jako reżyserze, ale jednocześnie muszą myśleć jak w następstwie znaczy co pani po kolejnej co o nich po kolejnych kadencjach i teraz jeśli istniał w tym kraju jakiś jakieś planowanie teatralne to trzeba było zadać pytanie, którą stronę sceny pójdą czy to będzie dalej alternatywa dla tego progresywnego progresywnej maszyny, która działa na placu centralnym czy 3 dokonujemy kolejnych przejęć i sprawiamy, że cały warszawski stadion nowoczesnym i prowadzącym i miejsca dla palących do przodu rozwijających się się młody młody gniewny myślę, że ktoś tak będzie prawo utrzymać tamten publiczność, bo może także Warszawa ma inną publiczność teatralną niż cała Polska publiczność teatru Narodowego współczesnego Ateneum polskiego jest typową polską publicznością i młodzi reżyserzy rycerze, którzy nie rozumieją specyfiki tej publiczności, która jest otwarta na eksperyment, ale nie za bardzo lubi mówić o nowoczesności, ale bez przesady formalnej tak dalej tak, ale można to wyliczać musi identyfikować w jakimś tekście, który zna przeszłości, żeby zobaczyć skalę zmian interpretacyjnych musi po prostu przyjść na aktorów, którzy są dla nich autorytetami osobami, których warsztat kolejne role się podziwia ze, jakby bardzo bardzo ciekawy obiekt oczywiście jest jeszcze trzeci rozrywkowy, który tworzy teatr tacy Renata Roma teatr Kwadrat teatr komedia, który będzie taką progresywną jak rozumiem ekspozycją w ramach teatru rozrywkowego, który skupia jeszcze inną publiczność garnizon sztuki gdzie, gdzie odbyła się premiera Norberta Rakowskiego z Julią Wieniawą, czyli gra, które skupia publiczność szukającą w teatrze gwiazd telewizji i kina, która szukającą repertuaru, który ma tylko komercyjne rozrywkowe zerze zakotwiczenie przechodzimy do teatru, żeby pośmiać się pośpiewać odpocząć żadnego społeczeństwa żadnych Polaków teatrze i chcemy zobaczyć czy osoby w tarapatach pięknie śpiewające grupy roztańczony roztańczoną gromadę to jest to jest teatr, który mi zaspokaja niskich gustów nigdy w życiu tego nie powiedział po prostu uznaje, że teatrze możemy o to czy może myśleć tak jak w kinie gatunkowym coś innego chodziliśmy na Ester po co innego na film kung-fu porno włączamy w innym momencie niż firm irański i ten obieg, kto z kapitału jeszcze tam przecież przecież należy ten obiekt to nie jest taka z wstydliwa część Warszawy takie taka dzielnica teatralnych czerwonych latarni przychodzimy ze wstydem nie ukrywamy się tam przychodzi żeby, żeby przeżyć godzinę 2 w takim stanie absolutnej fory szycie jest życie jest piękne ludzie śpiewają, bo podoba się cieszą, bo muzyka taniec humor farsowy jest jest częścią naszej naszego życia naszej rzeczywistości i myślę, że tak np. w Berlinie porównujemy takich miast europejskich Warszawę w Berlinie jest 7× więcej takich scen nisz teatrów progresywnych walczących pewnie połowę razy więcej niż tych scen dla mieszczan berlińskich niż wydawały się zawsze ta część Warszawy teatralnej ta komercyjna będzie tak potężnej rozrastać a jakby 1 000 000 Kamiński i Krystyna Janda dali sygnał dla innych naszych gwiazdeczek telewizyjnych filmowych, że warto zainwestować swoją ekspozyturę teatralną, żeby to popularność telewizyjną filmową sprzedawać także publiczność przychodzi co wieczór zauważmy, że Janda zrobiła krok w stronę teatru misyjnego próbuje godzić tak kiedyś Arnold Szyfman farsy komedie z przedstawieniami, które w tron czają się polską rzeczywistość jak zapiski z wygnania czy Danuta Wałęsa Sowa z czy aleja zasłużonych Janda np. sprawiła, że ten obiekt gwiazdorską komercyjny i trochę Emilian Kamiński paru realizacjach są także poczuć się rządu też misję będziemy tą naszą publiczność także edukować, więc z 1 strony teatry dawnych gwiazd wjazd jak jak Janda czy czy Biden są w tym obiegu komercyjnym, a z drugiej strony mają aspiracje do przejścia funkcję teatrów publicznych emisyjnych to jest to do godnej szacunku bardzo bardzo panu dziękuję za dzisiejsze spotkanie z dzisiejszą rozmowę i teraz z zupełnie wszystko inaczej wygląda z lotu ptaka, a w przyszłości będziemy się też przyglądać innym obserwacją myślę, że jest wiele do powiedzenia wiele do zrobienia, bo czasem samo gadanie o teatrze sprawia, że ten jest bliżej nas rozumiemy co tam się dzieje i jak on się układa na teatralnej mapie Europy czy Polski pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny autor cyklu koło notatnik na portalu teatralny PL i wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie był gościem dzisiejszego programu Inter luda bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA