dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw witam państwa w imieniu swoim oraz Tomasza Kopki, który wydaje dzisiejszą audycję oraz Macieja Gorczyńskiego, który tę audycję realizuje jak zawsze w niedzielne popołudnia chciałam państwa zaprosić, abyśmy wspólnie przyjrzeli się naszym miejscom pracy dzisiaj szczególny chciałbym zachęcić państwa do refleksji na temat tego, czego jak uczymy się naszych miejscach pracy jak to robić skuteczniej
Rozwiń »
przyjemniej jak wykorzystywać wiedzę i edukatorów trenerów coachów na temat tego jak się uczymy właśnie w swojej codziennej praktyce uczenia się, ale też odłączania rzeczy, które są już nieaktualne dzisiaj moim gościem będzie Jacek Jakubowski trener coach supervisor grupy trop porozmawiamy o książce Ali i Davida Kolbusz uczenie na podstawie doświadczenia to jest podręcznik dla trenerów edukatorów coachów wydany przez wydawnictwo dialogi zmysły jest książka niezwykle ważne, ponieważ Kol bowiem przyglądają się w tej książce zarówno bardzo wielu badań na temat tego jak jako ludzie się uczymy, ale też wykorzystują swoje wieloletnie doświadczenie w uczeniu innych, ale też w szkoleniu różnego rodzaju edukatorów właśnie do tego, aby potrafili szkolić innych ludzi jest to książka bardzo przekrojowa tutaj z Jackiem Jakubowskim poruszymy kilka wątków z tej książki będę też miał dla państwa i egzemplarze na koniec audycji powiemy można je zdobyć, a teraz zapraszam państwa do posłuchania mojej rozmowy z Jackiem Jakubowskim o mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw razem ze mną Jac Jakubowski dzień dobre dzień dobry witam pięknie trenerką superwizora grupy trop szef rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego i autor książki sytuacja edukacyjna właśnie o sytuacji edukacyjnej w ogóle o uczeniu się porozmawiamy w dzisiejszej praco od podstaw pretekstem do naszej rozmowy jest to, że pojawia się nowa książka na polskim rynku autorstwa Ali skok i Davida Kolba i nazwisko Colt jest niezwykle ważne dla wszystkich edukatorów trenerów coachów wszystkich osób, które zajmują się w ogóle edukacją osób dorosłych nie tylko jest to też niezwykle ciekawa książka, bo też książka uczeniu przez doświadczenie, ale uczeniu i uczeniu się w kontekście bardzo różnych grup mamy tam opisanych przedszkolaków menedżerów nauczycieli nauczycielki w ogóle wszystkie grupy no i ja cóż ty swoje życie zawodowe na różnych etapach poświęciłeś właściwie temu, żeby tworzyć ludziom sytuacje edukacyjne w różnych kontekstach sytuacje, w których mogą się uczyć od Edukator edukatorka też od siebie nawzajem, jaką rolę w tej sytuacji edukacyjnej w tym procesie właśnie ma doświadczenie właściwie może nawet najpierw kok wcześniej czym jest doświadczenie, bo nie wszyscy znamy słowa, ale co to w tym kontekście edukacji znaczy dla ciebie ja całe życie nie intuicyjnie oraz metodologicznie pracowałem dla sytuacji edukacyjną można dzielić w ostatnich czasach dla mnie 2 wydarzenia kluczowe w tym rok w obszarze jednak ta rozwój badań nad mózgiem, którym neurologa obie strony teologowie badacze mózgu używają takiego określenia mózg uczy się przez świadczeń nie ma innej nauki nie ma czegoś takiego, że niby jakieś umiejętności miękkie twarde, że przez doświadczenie to się możemy uczyć Tammy pie emocjonalnie jak się uczymy całej matematyki też uczymy jakoś inaczej mózg się zawsze uczył przez doświadczenie nawet jak żyje do egzaminu z Całek z matematyki albo nie wiem, czego co ma co musi zapamiętać wtedy takie doświadczenie musi coś zapamiętać, że jak zapamięta to dostanie Pałka z i ich wtedy na takie traumatyczne doświadczenie chcę podkreślić, ponieważ większość osób ma w głowie coś takiego jak słyszy czy uczenie się to i to kojarzy się szkoła zdawanie egzaminów i tego rodzaju rzeczy też nieprawda, czego uczy się non stop najlepiej widzimy to na dzieci na dzieciach wszystkiego dotykają chodzą patrzą można przyjąć albo przeszkadzać można na mnie krzyczeć wzrastać jakieś obojętności emocjonalnej prawda tezę ludzi rodzice, którzy żel przeżywają dużo napięcia to się po prostu to napięcie dzieciom udziela dzieci uczą się jak z ściągnąć zainteresowanie uczą się w jaki sposób no nie narażać się na gniew ta natomiast, jeżeli są otoczeni miłością, a jeszcze na dodatek w tej miłości rodzice mają pomysły, a może takie klocki potrzebne, a może ci coś tam to i myślą na ten temat prawda widzą ich postępy cieszą się z nich no to w tym momencie to dziecko uczy się przez doświadczenie i też naturalny rozwój w ten sposób człowiek się, a drugi to spotkanie książki kolegów, ponieważ ja w tym wszystkim jestem dość radykalny i mówię o tym, że nie można nikogo niczego nauczyć tylko można stworzyć warunki właśnie robić różne rzeczy przez empatię przez kontakt przez zaangażowanie przez techniki konkretne procedury metodologie tworzyć taką przestrzeń, która sprzyja jego uczeniu się, a kolby i piszą analiz ich David Koch piszą, że można uczyć przez doświadczenie, ale uwaga oni użyli cudownego zdania to doświadczenie musi być współdzielone osoba, która komuś serwuje doświadczenia musi być w tym doświadczeniu nie słucha ekspertem, który mówi w naczyń, która po prostu znaczy, jeżeli jest ruchem ekspertem, który mówi zrób to w takiej taki sposób to daje takie doświadczenie daje to świadczenie kontaktu suchy ekspertem, który przekazuje jedyną prawdę, którą ja muszę oblicza na pamięć znać na egzaminie, bo jak nie dostanę pałkę osoba, która i uczestniczy we wy doświadczeniu współdzielonym sama jest zafascynowana tematem albo jest zafascynowana uczniem albo jest sama w procesie doświadczenia i uczenia się i cieszy się z tego spotkania i no, jeżeli jest ekspertem od czegoś jest ciekawa co na to powiedzą młodsi tak albo mniej zaawansowani, ale może też tworzyć sytuacje edukacyjne partnerskie osobom, które podobnie dużo wiedzą czy w tym doświadczeniu powiedzieć na początku to, że właśnie to kucie do egzaminów to też jakieś doświadczenie rozumiem, że jakość tego doświadczenia za, jakby determinuje to i czego się nauczymy w tym doświadczeniu i w jaki sposób, dlatego że chyba tutaj pętak anegdotę rozmawiałem z kobietą, która jest dziennikarką polonistką nazwijmy to działa u nas w szkole zawsze byłam obraz polskiego i potem 3 lata polonistyki niezła, a na czwartym roku spotkam taką panią profesor, iż poczułam literatury pierwszy raz zrozumiałam literatury przedtem uczyłam się to i tak było rozbierać na czynniki pierwsze pamiętać kto, kiedy pamiętać po co nie wiem co jeszcze całą ma się czegoś takiego, a na czwartym roku jak spotkam literatury nagle te wszystkie rzeczy, które wcześniej też się nauczyłam nabrał jakiejś nowego sensu, bo one dotyczyły przekazu, którym jest literatura, a nie wypracowania, a nie po prostu czegoś co jest robione, dlatego że ktoś tego wymaga i właściwie nie wiadomo poco UE jak jak wiesz pracuję rozumiana g np. a i to jest coś takiego, że menadżerowie i uczą się swoich zawodów część tak uczą się jest konstruktorem albo jest informatykiem, bo jest finansistą na nią uczą się czegoś tak jak już dobrze umieją no to mówią aha tego co dobrze nie musimy zrobić menadżerem ludzi się w ogóle nie uczą nadzorowania nie uczą się kierowania ludźmi i znowu powiem jest stary model i od wskakują stary model tak się nauczeni, więc usiłują ludźmi kierować nasze różne rzeczy dzieją, uzależniając siebie kurczą się nie wiedzą jak to robić tak dań w momencie, kiedy uczą się przywództwa uczą się dialogów uczą się co się dzieje z ludźmi, jakie mają przeżycia emocje co się dzieje w grupie co się dzieje na przecięciu dynamiki grupy z zawodem np. tworzenie programów informatycznych pamiętam rozmowę z pewnym menedżerem, który mówi analizowaliśmy ich wydarzenia w jego firmie nie ma takiej sporej firmy informatycznej i gdzie pracował kupa młodych ludzi prawda Jan pewne będziemy mili chłopiec jestem menadżerem mąż firmy czy szefem ośrodka wychowawczego po prostu ci ludzie tym w ogóle nie potrafią rozmawiać potrafią być świetnymi informatykami, a o tym jest chwila refleksji mówi Maria dopiero teraz przedstawia się tego otwieramy uciekł, ponieważ ja też właściwie byłem informatykiem potem zostałem szefem informatyków i wszystko co robiłem robiłem tak ma na czuja i niektóre rzeczy były sensowne, ale sporo, bo bezsensownych, które do niczego nie prowadził no i teraz w rozmowie ze mną to nie jest tak jak nie jestem szefem informatyków ja byłem koło ciebie nie potrafię prowadzić informatyków, ale on dzięki temu, że jego słuchałem zadawałem pytania otwarte dziwiłem się różnym rzeczom miał swoje reakcje on nabywał mądrości po prostu widziałem jak konto widzi rozumie no to przywołał też czegoś sensownego, więc sięgnął po książki rozmawiał ze mną o jakichś koncepcjach, którego szczególnie zafascynowały uwaga rozmawiał ze mną nie dawał Unii egzaminu koncepcji tylko koncepcje, którego interesowała zaczynał rozumieć i zaczynają przenosić na konkretne sytuacje na rozwiązania filmowe dzięki temu zaczyna to wszystko widzi teraz czas na skrót informacji Radia TOK FM zaraz po nich rozmawiamy o tym dlaczego właściwie umiejętność uczenia się i umiejętność uczenia jest właściwie potrzebna na prawie każdym stanowisku w każdym miejscu pracy ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw razem ze mną Jac Jakubowski trenerką Super WizzAir grupy trop autor książki sytuacja edukacyjna się rozmawiamy o książce uczenie na podstawie doświadczenia, a vis Davida kolców za chwilę wracamy do rozmowy to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Jacek Jakubowski trenerką Superwizjer grupy trop autor książki sytuacja edukacyjna szef rady trenerów polskiego Towarzystwa psychologicznego rozmawiamy o książce uczenie na podstawie doświadczania podręcznik dla edukatorów trenerów coachów Lis i Davida Kolbusz jest książka wydana przez wydawnictwo dialogi i zmysły i będę miał dla państwa kilka egzemplarzy tej książki pod koniec naszej rozmowy rozmawiały rozmawialiśmy trochę przed skrótem informacji o tym właściwie czym jest doświadczenie w trakcie procesu uczenia czy uczenia się w tej książce to ładnie zapisane jest jak jak mówi się o uczeniu to w nawiasie obok jest się, czyli że no właśnie rozdzielenie między tym czy ktoś staje nas czegoś nauczyć czy to jednak my się uczymy, jeżeli mamy dobrze stworzone do tego warunki powiedz mi jak tę wiedzę możemy wykorzystać miejscu pracy, dlaczego jak to przenieść tym procesie właśnie nabywania nowych umiejętności, bo przecież żyjemy w świecie tzw. Lifelong Learning, czyli tego, że musimy ich chcemy też mam nadzieję uczyć się przez całe życie dobrze powiedziałaś, że musimy się uczyć przez całe życie, dlatego że znaleźliśmy się w sytuacji, w której codziennością zmiana w związku z tym, jeżeli czegoś nauczyliśmy to za chwilę to się staje starą wiedzą to ofiary użył takiego pojęcia coś przed chwilą, bo wiedzą już może się stać starą wiedzą, czyli czymś wcześniej aktualne, bo się zmieniła sytuacja, bo nowe badania są nowe aż nowe prądy merytoryczne nowe i sytuacja rynkowa wszystko się zmienia projekt na przykładzie pracujemy z organizacją KO jedną z podstawowych rzeczy jest przywrócenie umiejętności uczenia się w oparciu o doświadczenie dlatego, że to jest naturalna umiejętność człowieka, która można powiedzieć, że znika człowiek w pewnym momencie przez to, że nie przygląda się sobie, że od najmłodszych lat nie ma zajęć pt. coś się tobą dzieje co przeżywasz, jakie emocje czujesz, jakie jakiż to, jakie myślenie jeszcze najbliższe zauważmy, że my często mówimy emocje myślenie myślenia sią im nie ma oddzielnie emocji myślenia też badacze mózgu powiedzieli są stany umysłu i np. mamy myślenie metaforyczne jak przy jak myślimy o czymś metaforycznie czy też myślenie to jest emocja wszystko razem jest myślenie o obrazowe jest wspomnienia są abstrakcyjne widzenie różnych rzeczy na albo widzenie bardzo głębokie konkretne wydarzenia jak pracujemy w organizacji to pierwszym pytaniem jeszcze się tobą dzieje, jakie masz wrażenia czy czujesz odbiera ze świata w mojej książce podaję taki przykład, kiedy moja żona wróciła z zajęć i mówi bardzo ciekawie dzisiaj były kolejne zajęcia z grupą menadżerów i na dzień powiedział wydanie robicie szkoleń Dorotka zapyta trochę ATA to co robi wtedy on powiedział nabył, jakbyście przyszły tak wydawał się z tej nieprzygotowane, bo nasz pytacie całość nie mówicie wykładu tylko nas pytacie rozmowa uczymy mówimy o jakich rzeczach z naszego codziennego życia my to trochę komentuję, ale właśnie to bardziej komentujemy sobie nawzajem, ale to działa jak zaczęto wprowadzać zmieni zaczęli inaczej prowadzić zebrania to rzeczywiście działa też fajne, ale to nie są szkolenia i dla mnie powiedziałbym ostro większość z nas cierpi na głęboki uraz edukacyjny, czyli przeszło takie pranie mózgu potężne w postaci takiej, że dobrym człowiekiem, jeżeli jesteś, jeżeli na wszystkie rzeczy odpowiedź tak jak zostały przekazane przez kogoś tak nauczyciele są ustawieni w roli transporterów wsią jest jakiś program wymyślony przez jakiś ekspertów szanse nie może być niegłupi panie zrozumieć co ten Mickiewicz miał dopowiedzenia albo dowiedzieć jak wygląda przyroda prawda tylko to jest przy zamknięte w postaci treści i dawane nauczycielom oni są rozliczani z tego czy te treści znajdą się w głowach młodych osób, a wszystko sprawdzane przy pomocy obiektywizm zwany egzamin i też po prostu jakiś koszmar, kto jest coś co zawsze było nie najmądrzejsze, ale w tym momencie, kiedy ta wiedza jest żywa eksplodujące bez przerwy się zmienia rozstają nowe zawody powstają nowe procesy zjawiska to to jest już taki taki one COVEC absurd po prostu teatr absurdu i chcę powiedzieć, że wszystkie UK album np. opisane są bardzo różne systemy bardzo różne metodologie bardzo różne różni teoretycy tegoż całe multum, ale wszyscy można powiedzieć w tym nowym paradygmacie paradygmacie no po prostu odpowiadającym na pewno rzeczywiście rzeczywistością jest uczenie się przez doświadczenie, a nie zapamiętywanie treści to jest bardzo ciekawe co mówi w kontekście takiej mili rewolucji, którą obserwuje pan pod koniec zeszłego roku został uruchomiony czat, gdzie PIT-y czy właściwie sztuczna inteligencja weszła do możliwości korzystania z każdej osoby, która teraz słucha, jeżeli ma dostęp do internetu i to za darmo Joanna Sosnowska tutaj koleżanka redakcyjna spotka tu też Stories from rozmawiała na ten temat w podcaście dobra praca od państwa na tokfm PL mówi m.in. o tym, że tego, czego najtrudniej będzie się nauczyć sztucznej inteligencji są tzw. Szumański ust, które często niesłusznie są nazywane po polsku tymi umiejętnościami miękkimi chodzi o takie umiejętności międzyludzkie i umiejętności ludzkie, czyli np. właśnie umiejętność tworzenia tych sytuacji edukacyjnych tak, żeby ludzie uczyli się też od siebie nawzajem na właśnie często słyszę, że ta sztuczna inteligencja zastąpi nasze myślenie ja chcę powiedzieć, że przed nami jest takie wyzwanie jak przy pomocy sztucznej inteligencji tworzyć rzeczywistość, bo sztuczna inteligencja narzędzie i można by powiedzieć, jakby nasi przodkowie usłyszeli, że my będziemy teraz rozmawiać przez jakąś Pp mówiąc tajne czy mikrofonu wtedy, że świat przecież my żyjemy science-fiction żyjemy w świecie, które opleciony taką pajęczyną, że my możemy w czasie realnym porozmawiać z kim jest na drugiej części świata przecież czyste science fiction sprzed tak przetnie 50 lat to było w wyobrażenia jakichś panów, którzy mieli albo pań, które mieli Super pomysł Stanisława Lema radni głównie np. i teraz sztuczna inteligencja, która się przy tak boją to jest po prostu takie narzędzie, bo ja mogę zadać temat ona napisze, a ja zobaczyć czy to dobrze oddało toczą ona krzyczy to, o czym mi chodzi ja w dalszym ciągu jestem człowiekiem jestem dla drugiej osoby człowiekiem używał tego narzędzia do lepszego wykonywania, czego się do lepszego zrozumienia czegoś do dat do rozwoju mogę też używać go do lepszego zniszczenia świata daje to jest też także mogę skutecznie ludźmi manipulować mogą skuteczniej niszczyć przyrodę mogę skutecznie wyprodukować broń zagłady, która zniszczy nas wszystkich itd. tak dalej więc, jakby to jest narzędzie, które możemy różne rzecz uczenie się przez doświadczenie dotyczy dlatego dlatego już używamy słowa miękkie dlatego, że to jest najtwardsze rzecz na świecie ten jest budowanie nowych torów neuronalnych w mózgu, dzięki którym zaczynam rozumieć jak zbudować most ostatnio rozmawiałem z naszym absolwentem naszych kursów jest konstruktorem on wylicza co zrobić, żeby dom się nie zawalił jak można byłoby znaczne otwarcie tego lecytyna po prostu obliczenie prawda związany architekt może, żeby to było piękne ładne funkcjonalne, ale dzięki niemu też stoi ani zawala się on wie jakich materiałów użyć itd. i on mówi że, jaką dostaje nowy temat ma gromadzono wiedzę uwaga to on intuicyjnie wie i tymi obliczeniami potwierdza jego mózg działa jak wielki złożony system, który powie, ponieważ był karmiony wiedzą tak był on chroni ją poznawał w działaniu ją trawił teoretycznie dyskutowało się on się uczył to on w pewnym momencie już po prostu intuicyjnie widzi kierunek oczywiście oblicza, bo nie zrobi tak bliżej proszę ma być w ten sposób, ale te obliczenia bardzo szybko potwierdzają albo nieco korygują jego sposób myślenia w ten sposób nasze ja bym tej tak przed nami era mózgu TIA ważne jest strasznie także rozwój empatii, dlaczego dlatego, że rozwój dojrzała empatia też m.in. realne codzienne wartości i to jest to w jaki sposób swoją wiedzę z 1 strony rozwijać, ale z drugiej do czego używasz ci używać do tego, żeby zniszczyć innych ludzi, żeby wygrać, żeby nam zrobić różne dziwne rzeczy czy używać do tego, żeby współpracować kooperować, żeby mniej ludzi głodnych albo, żeby np. jeżeli jesteś pracowniczka fabryki butów to, żeby te buty miały sens i nie niszczyły środowiska, a jeszcze tego były piękne no i słuszna interwencja może już wracać do przykładu informatyków sama tworzyć proste kody albo przyklejać kody, które już funkcjonują ale kiedy przyjdzie do tego, żeby zrozumieć, czego potrzebuje klient albo czego potrzebuje człowiek w kontekście jakiś konkretnych rozwiązań ta empatia będzie kluczowa sztuczna inteligencja tak szybko sobie z tym nie poradzi nawet nawet jak sobie poradzi tylko nasze poradzi, czego potrzebują ludzie np. może rozpętać piekło konsumpcji jeszcze bardziej da my musimy dokonywać wyborów ludzie będą dokonywać wyborów do czego użyć sztucznej inteligencji albo jakie jej kieruje, jakim jej kierunki nadać, jakie do, czego ją wykorzystać, bo to jest narzędzie, a niebyt to 3 polecenia na koniec jeszcze raz odeślę państwa do podcastu dobra praca, w którym Jan Sosnowski właśnie na ten temat rozmawiamy Jana prowadzi podcasty historię tutaj dla TOK FM Sylwią Czubkowską też program jest redaktorką prowadzącą programu Jutronauci gazety wyborczej drugie polecenie twoja książka sytuacja edukacyjna nastroje sytuacja edukacyjna PL w wersji elektronicznej mogą państwo te książkę przeczytać za darmo polecam, bo to jest też bardzo wniesiona do polskiego kontekstu to, o czym mówić no i ta książka to dzisiaj rozmawiamy, ale Scott David kot uczenie na podstawie doświadczenia podręcznik dla edukatorów trenerów coachów jest to książka wydana przez wydawnictwo dialogi zmysły mam dla państwa kilka egzemplarzy tej książki proszę do nas pisać dla was małpa TOK kropkę FM jeszcze raz powtórzę adres mailowy dla was małpa TOK kropkę FM, a tobie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, do widzenia Jac Jakubowski trener coach supervisor grupy trop autor książki sytuacja edukacyjna, której wspominaliśmy ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to była audycja praca od podstaw dobrej i dzieli czas na informacje Radia TOK FM
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW
-
16:42 W studio: Pamela Krzypkowska
-
12:23 W studio: Joanna Sosnowska
-
25:00 W studio: Gracjan Szymański
-
24:56 W studio: Sławomir Jarmuż
-
24:06 W studio: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
-
-
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
12:12 W studio: prof. Katarzyna Popiołek
-
-
06:48 W studio: Kewin Lewicki
-
-
-
-
-
-
-
06.06.2023 22:46 Twój Problem - Moja Sprawa
-
06.06.2023 22:09 Twój Problem - Moja Sprawa30:19 TYLKO W INTERNECIE W studio: Anna Czarnecka , Daniel Obajtek , Renata Wyskwar , Sławomir Wręga
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie11:03 W studio: Piotr Moszyński
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL