oscarowy poranek Radia TOK SA w dzień dobry raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska piąta 22 Janusz Wróblewski krytyk filmowy publicysta tygodnika polityka jest gościem oscarowego poranka Radia TOK FM witam serdecznie dzień dobry więcej radości rozczarowań było pana udziałem po podczas dzisiejszej oscarowa noc dużo radości wzruszeń trochę zdziwieni no oczywiście żal, że i o nie znalazł się wśród laureatów, chociaż należało się tego spodziewać się
Rozwiń »
nabór wszyscy mówiliśmy, że to jest piękny film wiadomo, jakie miejsce zajmuje w karierze samego Jerzego Skolimowskiego wiemy też ile lat ma Jerzy Skolimowski, czyli można powiedzieć nagroda powinna trafić do niego ale, ale no niestety tak się stało że, że nie, bo nie mogła dobrze nie powinna trafić na Zachodzie bez zmian no właśnie cechy statystyki, o których często tutaj rozmawiamy i które i, które są druzgocące mówią, że jeśli film jest z kategorii mówimy o kategorii filmu nieanglojęzycznego, czyli Międzynarodowego, jeżeli ten film jest nominowany równocześnie do nagrody jak najlepszego filmu to było 8 takich przypadków to za każdym razem ten wygrywał w kategorii międzynarodowej to wynika z prostej sytuacji, że po prostu najczęściej film międzynarodowy nie wygrywa kategorii najlepszy film w związku z tym akademicy automatycznie przyznają mu Oscara w kategorii właśnie tej tej nie anglojęzycznej tak się stało tym razem na Zachodzie bez zmian nie wygrało tytuł najlepszego filmu roku natomiast otrzymało tytuł najlepszej produkcji międzynarodowej i tak głos tak jak bowiem powiadam w całej historii oscarowej tak było z filmem Zet koszty oraz tak było z miłością Hanekego tak było przyczajony tygrysem no itd. także to potwierdza regułę z tego co przypuszczam, bo słuchałem też pana rozmowy z sobotniej w magazynie do zobaczenia w kategorii najlepszy film wygrał pana faworyt, czyli wszystko wszędzie nas tak to jest cecha to jest film, który zaskakuje na każdym poziomie myślę, że długo będziemy się zastanawiać, dlaczego dość konserwatywne grono akademików wybrała akurat ten film, który przeczy wszelkim gustom tradycją tej nagrody nie powinien się ten się podobać jednak to szacowne grono i to w wielu kategoriach wybrało właśnie ten film ja też uważam, że też w nim zasługiwał na Oscara, ale to nie jest wybór oczywisty, ponieważ ten film budzi ogromne ogromne kontrowersje i polaryzuje publiczność znam ludzi, którzy po prostu nie są w stanie przebrnąć przez tego rodzaju niestety te wydaje mi się zbyt skomplikowana jest albo trywialna zbyt no komiksowa powiedzmy w cudzysłowie, ale jeśli się już, jakby kupić tę konwencję jeśli przejrzy zamysł reżyserów to się jak i okazuje niesłychanie pojemny i trafiający do do wszelkiej wrażliwości współczesnego podjęta przez Flavia naraz w sumie 7 statuetek oscarowych w tym 3 nagrody aktorskie no w co pan powie o tej nagrodzie dla najlepszej aktorki Otóż to jest zaskoczenie go nie ma dlatego, że to jak powiedziała mi się ją rem, odbierając nagrodę tworzymy historię i ta historia faktycznie powstaje na naszych oczach to znaczy ona jest pierwszą aktorką pochodzenia azjatyckiego, która przyznaje do swoich korzeni azjatyckich, która te nagrody właśnie w tej kategorii najlepszej roli pierwszoplanowej kobiecej Oscara otrzymała nikt wcześniej przed nią takiego wyróżnienia nie otrzymał to jest przełom i to należy podkreślić rzeczywiście ta impreza żywność otwieranie się na świat to przyjmowanie do siebie nowych członków Fed technicznie zróżnicowanych ma ma ma miejsce na naszych oczach to jest dobra kreacja tak to jest wybitna kreacja, chociaż tak jak mówię pewnej konwencji, która może budzić niezadowolenie zdziwienie, ale jest dla daje satysfakcję, kiedy patrzy na te nieszczęśliwa kobieta imigrantka, która szuka swojego miejsca na ziemi obiecanej i w tym amerykańskim śnie, który ją wyrzuca zupełnie poza nawiasem społecznym można tak powiedzieć dziś rozpada rodzina żona nawet dotrzymuje pozew rozwodowy, a córka zupełnie zupełnie nie spełnia jej oczekiwań i też, jakby wytacza wojnę przeciwko niej, jakby cały świat się przeciwko niej jedno przez atak marzeń tak tak i a ona z nim walczy i wielość twarzy, którą musieli tutaj prezentuje sposób, jaki jednocześnie dyskrecja, jaką ona podkreśla to rozczarowanie tej osobowości na różne strony jest bardzo bis wspaniała jest imponujący ponadto warto też powiedzieć, że ta aktorka ma lat 60 i to nie jest oczywiste, że aktorka, która nie ma statusu gwiazdy Hollywood, która nie jest no powszechnie, jakby tutaj absolutnie szanowaną osobą trafi teraz już na pewno taką będzie natomiast natomiast w jej wieku z jej dorobkiem to nie jest oczywiste, że taką nagrodę dostaje, toteż należy podkreślić że, że to jest ważne, że właśnie ona w tej sytuacji ten tego Oscara otrzymuje co też podkreśliła w swoich podziękowaniach, mówiąc że nie traci nadzieję, że to nie jest, że również nagroda dla tych kobiet, które całe życie czekają i dopiero później nagrodę tak jak ta nagroda na w sposób niespodziewany będzie także warto mieć marzenia marzenia się spełniają no tym razem nie spełniło się marzenie Cate Blanchette w myśl, że marzyła o trzeciej statua co to znaczy ja marzyłam np. oznaczałyby dla niej za tar tak nasze jest aktorką genialną i w cokolwiek można mówić to torze Oskar zawsze każdy kategorię tylko 1 przegrany jest więcej co no możemy żałować prawda, że rzeka i dalsze nie otrzymała tej nagrody, ale jeśli jeśli chodzi o przełom przełom w tej kategorii jeśli chodzi o wagę nazwisk oraz decyzji od Akademii to wydaje się, że Oscar dla myśleli o ma znaczenie absolutnie tutaj najważniejsze możemy porównywać jakość gdy, chociaż są 2 zupełnie inny gatunki zupełnie inne kreacje 1 jest szaloną komedią surrealistyczną w zasadzie, gdzie się wymaga trochę innego typu bardziej wyrazistego grania a na jakiej klasie no to jest film, jakby oni też postaci ta, którą ona tworzy w sposób niesłychanie taki analityczne racjonalny jednocześnie ukryty, bo przecież nie widzimy tych cech osobowościowych, których ten film mówi to ta łatwość tej postaci dopiero się ujawnia po pewnym czasie, a zwłaszcza jej ciemne strony więc, jakby sposób i metoda gry aktorskiej dla Eli kompletnie inna i trudno oceniać tutaj jakość kto, kto jest lepszy jest gorszy to po prostu inna wybitna rola ale, ale nie przekreślałbym tego szafy jest ani drugie, więc jeśli chodzi o główną rolę męską tutaj nagroda dla Brendana rejs zaraza wieloryba rolę życia tak się mówi kanadyjskiego aktora jak też swoiste też jego memento, ale wiele osób stawiało jednak na Justina Butlera zawisa tak panią ja mam kłopot Brendana wprowadzałem w tej roli ten nie, dlatego że że, żeby nie lubią albo, że ten film się nie podoba, choć mam do niego dystans, ale zawsze mam poczucie jakiegoś takiego niedosytu w momencie, kiedy aktor zostaje ubrany w maskę, w jakich dziesiątki charakteryzacji tak naprawdę to charakteryzacja robi role ani on ja w tej roli widziałem oczy Brendana Razera którego, którego spojrzenie no i kod na twarzy wymuszały pewne reakcje emocje cała reszta była dla mnie po prostu pewnego rodzaju sztucznym dodatkiem do człowieka, więc ta rola mnie nie zachwyciła jak ja mówię może cechę dość ostro brutalnie, ale nie przepadam za tego typu rolami, gdzie aktor jest schowany właśnie za kolejnymi charakteryzacja ami i i ja mam co właściwie pan podziwiać charakteryzację która, która oczywiście otrzymała tutaj zasłużenie Oscara natomiast o wiele bardziej do mnie przemawia to co robi ostrych ba le czy Colin Farrell, którzy nie potrzebują takich zasłony aby, aby pokazać człowieka, aby pokazać właśnie różne jej różne strony osobowości bardzo skomplikowanych typów ludzkich no to jest tylko mój punkt widzenia nie, więc wiele osób nie zgadza no dobrze, ale w takim razie to był pana faworytem w tej kategorii w tej kategorii, abym widział obie bardziej o finał maklera jak jako laureat Oscara, chociaż Polmed skal firmie, a w ten sam również zaprezentował niesamowite umiejętności, chociaż to tutaj jego kreacja polegała w zasadzie takim realizmie teatralnym i bliskości obecności kamery na jego twarzy to też inny typ zupełnie aktorstwa, które w których, który te nominacje do widoczni iły każda z nich jakby inaczej ekspresją wyróżnia ale, ale taka najbardziej spektakularna wydaje mi się o wina Butlera oni oczywiście, o którym bardzo młodziutkim 31 lat to jest dopiero w zasadzie pierwsza jego taka poważna pierwszoplanowa rola i to już emblematy na nowo, bo gra ikonę popkultury ale, ale sprawdził się uniósł to nie nie przestał być sobą, a jednocześnie był el bliższe i to chyba w tym jest najciekawsze w takim sobie o wielkim przegranym niestety właśnie tak myślę moim ulubionym filmie w tej rozgrywce oscarowej, czyli duchy niż Erin no tak, ale jest więcej tych przegranych np. moi z kolei lubiane, czyli trójkącie Rubena Östlunda też nic nie dostał w moim przekonaniu to jest jeden z ważniejszych filmów tego sezonu jeśli oględnie nie tej dekady, a faktycznie film duchy i niżeli na to to jest bardzo ciekawa propozycja też, wyłamując się spod takiego konwencjonalnego gatunkowego kina no wiadomo opisująca dziwna historia przyjaźni zakończoną krwawą nawet tak krwawe porachunki jem obu stron obu stron to bardzo dobrze współgra z takimi nastrojami dzisiejszymi, gdzie jesteśmy pod wrażeniem tworzenia rok różnych sojuszy na na różnym poziomie również na międzynarodowym gdzie, gdzie relacje społeczne międzyludzkie rodzinne jak pękają i właściwie nie wiadomo dlaczego szukamy tego powodu, ale nie znajdujemy kończy się to agresją wojną rozruchami zerwaniem więzi no i ten, kto drąży czy pokazuje w sposób humorystyczny czasami ironiczny, przechodząc z 1 jednak 1 krańca gatunku na drugi, aby pokazać właśnie skomplikowanie tej dziwnej sytuacji, kiedy ktoś przestaje być przyjacielem lub przestaje się nazywać przyjacielem w imię, czego to jest pytanie tego filmu, więc tutaj od razu zapytam o to co pan myśli o nagrodzie dla reżysera no to była taka nagroda trudniejsza do przewidzenia wygrali Danielowi skład i Szajner, ale też tutaj Steven Spielberg był chyba mocnym kandydatem tak też się tak wydaje, że ta, że ta kategoria była bardzo mocno obsadzona i ci 2 bracia jak to się mówić dowcipnie bracia Dariusz, czyli Daniel Szajny dania Kwan oni nie są też osobowościami zakorzenionymi w kulturze amerykańskiej czy czy w ogóle, jakby wyszli, jakby spoza tego głównego nurtu to są to są szaleńcy są tak jak tam mówiło wariaci ludzie którzy, którzy bazują na absolutnie odlotowych pomysłach zupełnie dalekich od tego co się do tej pory robiło w kinie hollywoodzkim mają właściwie i jedno 1 thing wspólne jeszcze człowiek scyzoryk na swoim koncie który, którego ja osobiście nie widziałem, ale wiem, o czym pan jest i toteż świadczy o ich pozycji to znaczy ich reżyseria będzie dopiero rosła mam poczucie takie, że to są młode talenty, które dopiero rozwinął skrzydła tak jak było braćmi Coen, którzy zostali nagrodzeni przez Polańskiego w Cannes na samym początku swojej kariery, a później udowadniali, że ta nagroda im się należała i robili coraz lepsze filmy myślę, że w przypadku 2 Daniel SUV będzie podobnie, że oni jeszcze nieraz nas zaskoczą i rzeka nominację do Oscarów będą się powtarzały, bo już ta ich wyobraźnia zaprezentowana w obecnym filmie to jest tak pociągająca tak szalona i tak daje nam, jakby do nadzieje na to, że oni to nie tyle rozwinąć co po prostu zaskoczą nas jeszcze czymś bardziej mocniejsze będą wśród filmów nominowanych pojawił się także blok stare Avatar istota wody to organ ma Erik, które ktoś mówi branżową wykręcił fantastyczne wyniki finansowe i cieszyły się sporą popularnością wśród widowni Akademia pana zdaniem zaczęła z wyrozumiałością spoglądać w stronę kina rozrywkowego tylko tutaj dodajmy zator z 1 statuetką w kategorii efekty specjalne do Ameryk też 1 statuetka za dźwięk na holu nikt nie nie nie patrzył krzywym okiem na blok stery ani na filmy które, które miały ogromną popularność i wiele wielką widownię wręcz przeciwnie uwielbia takie filmy które, które się sprawdzają frekwencyjnie, które przynoszą miliony dolarów producentom, a w tym roku tylko było ich specjalne nagromadzenie tych właśnie blok sterów była aż 3 wielkie hity tego sezonu plus właśnie film Danielsa, który też osiągną solidny wymiar czasowy Paddy, ale to to wszystko wydaje się mieć taki wyraz podkreślenia, że musimy jako publiczność wrócić do tradycji chodzenia do kina i nagradzać filmy i doceniać te filmy które, które nas do tego kina przyciągają, a przyciągają właśnie na największe widowiska tak się stało, że ona nie wygrały znaczy mówi o tych filmach Camerona i i na orliku to granie, że on nie wygrały, bo wygrać nie mogłyby to oni są wybitne filmy to są filmy bardzo dobrze komercyjnie nakręcone i spełniające właśnie taki taką funkcję aby, aby zaciekawia, acz większość, ale w sensie artystycznym powiedziałbym, że to jest zupełnie przeciętne rzemieślnicze kino które, które nie przetrwa nie przetrwa mam poczucie nawet, że Avatar tymi swoimi efektami specjalnymi za chwilę będzie bardzo archaiczny filmem, ale to jest być może za daleko idąca w pozycja natomiast natomiast nowatorstwo braci Daniel tych wystawionych na franki w to jest dowcip jest ogromne, dlatego że oni, używając dużo mniejszych środków technicznych i zaangażowania finansowego po prostu potrafili zrobić film, który przełamuje wszelkie granice wylatuje w kosmos łączyć gatunki, a co więcej jest filmem głupim, a nawet bardzo mądrym i co więcej pokazuje w jaki sposób można wzruszać bardzo bardzo głęboko o, operując kiczem to jest fenomenalne jeden z bardzo dziękuję Janusz Wróblewski krytyk filmowy publicysta tygodnika polityka był gościem oscarowego poranka Radia TOK FM teraz czas na informacje
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OSCAROWY PORANEK
-
40:41 W studio: Adriana Prodeus , Katarzyna Czajka-Kominiarczuk , Piotr Guszkowski
-
15:28 W studio: Diana Dąbrowska
-
18:57 W studio: Janusz Wróblewski
-
14:07 W studio: Piotr Kubica , Tomasz Kopka
-
10.02.2020 06:40 Oscarowy Poranek15:05 W studio: Artur Cichmiński , Marcin Wierzchosławski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:37 W studio: Katarzyna Lubiniecka-Różyło
-
07:40 Poranek Radia TOK FM15:17 W studio: Piotr Zgorzelski
-
12:22 W studio: Marta Kożuchowska-Warywoda
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10:00 Pod dyktando
-
02.10.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:58 W studio: dr Andrzej Byrt , Piotr Buras
-
11:00 OFF Czarek23:29 W studio: prof. Ewa Bartnik
-
-
10:00 OFF Czarek37:16 W studio: dr Sławomir Nowak (botanik)
-
-
-
14:00 Pod dyktando
-
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL