166 Agata Szczęśniak jest temat zwracam się do państwa z prośbą, aby we wszystkich przedszkolach szkołach placówkach na widocznych miejscach pojawił się portret Jana Pawła II niech jego dobra twarz wita młodych ludzi pracowników gości bądź ludźmi honoru budujmy wspólnotę odważnych obrońców wielkiego Polaka napisała Barbara Nowak Małopolska kuratorka oświaty do Dyrekcji placówek oświatowych w Polsce mam nadzieję, że w naszej rozmowie będzie to ostatni raz, kiedy
Rozwiń »
pojawi się Jan Paweł II bo, chociaż będziemy rozmawiać o edukacji i o tym co się dzieje m.in. w szkołach o tym co się dzieje z młodzieżą to jednak no nie o Janie Pawle drugi przy okazji, a rozmawiać będę z prof. Markiem Konopczyńskim z komitetu nauk pedagogicznych pan z Uniwersytetu w Białymstoku dzień dobre dzień dobry witam panią redaktor witam słuchaczy, a pomyślałam o tej rozmowie, kiedy zwróciłam uwagę na informacje, które właściwe, gdyż nie nie pojawiła się jako w mediach Otóż 11marca, czyli 2 dni temu mieliśmy kolejną rocznicę ogłoszenia pandemii stanu pandemii przez światową organizację zdrowia i w przeciwieństwie do tego co się dzieje w wokół papieża teraz to pandemia była takim jak najbardziej realnym wydarzeniem ciągnącym się miesiącami latami, które miało skutki często bardzo bardzo osobiste dla wielu z nas, ale miało też skutki dla instytucjonalne i to zmieniło jednak pod wieloma względami nasz świat i zastanawia się po tych 3 latach czy my tak naprawdę wiemy i mamy świadomość tego jak bardzo zmieniły się polskie szkoły polskie systemy edukacyjne i Polska młodzież właśnie po tym, czasie po tym czasie zamknięcia po tym czasie odcięcia po tym czasie izolacji samotności takiego zupełnego przewrócenia naszego życia do góry nogami należy te, które biegło zupełnie innym rytmem też życia szkolnego panie profesorze tak bardzo ciekawy wątek Otóż myślę, że po raz pierwszy w historii przynajmniej mojego życia do długiego myślę, że większości słuchaczy mieliśmy do czynienia z takim realnym ograniczeniem wolności z izolacją społeczną, która jest no i w jaki sposób rozpoznawalna na ogół dla ludzi, którzy trafiają za kratki ja miałem taki cykl wykładów w zeszłym roku, porównując izolację pandemiczną i rację pandemiczną w kołach, ale również obywateli do sytuacji uwięzienia w zakładzie karnym i zaraz na wiele wspólnych wątków a, odpowiadając na wprost na pani redaktor pytanie myślę, że forma aktualna, czyli czy my wiemy co się zadziało z nami jest na takie pytanie może to i tak nie wiemy do końca, ale na pewno, ale na pewno zadziało się dużo złego, czego sobie sprawy do końca nie zdajemy, ale sekty owej pandemii są bardzo widoczne z wielu sferach w sferze edukacyjnej, ale również też sterze społecznej jak i sterze psychologicznej czy nawet w sferze psychicznej młodego pokolenia, bo mamy do czynienia nie tylko, jakimi jednostkami z jakimiś osobami, które dokonują jakichś dziwnych wykonują dziwne zachowania dziwnie zachowują się dokonują jakiś jakiś działań nieakceptowalnych mamy do czynienia z czymś nieprawdopodobnie generalnym mianowicie z uwięzieniem z wielu milionów ludzi i Terra akcje, które mi się dzisiaj spotykamy też bezradność szkoły pewna bezradność systemu społecznego chociażby na agresję młodych ludzi moim zdaniem ma swoje korzenia w czasie pandemii w czasie uwięzienia pandemicznego ja porównuję to więzienie właśnie do izolacji penitencjarnej do izolacji więziennej on ma wiele wątków wspólnych choćby jeśli chodzi o k o sposoby adaptacji do tych warunków to można oczywiście przytaczać klasyków można chociażby Gos man który, który wojewody Ewy pokazywał jakieś określone w określone stany uwięzienia, ale również szereg szeregu innych socjologów psychologów czy kryminologów no to bardzo mocna jest porównanie, ale może rzeczywiście spróbujmy zatrzymać się, a także pomoc pani redaktor nie organizować więzieniu więzienia nie można było opuszczać tak jak domów nie można było opuszczać prawda byli straży są strażnicy więzieniach tutaj też byli strażnicy, bo jeżeli ktoś zachorował to przyjeżdża pod okna drzwi policja sprawdzała czy jest czy jest w tym domu, więc w związku z tym takie 2 podstawowe parametry obowiązek przebywania w określonym miejscu i sprawdzanie czy tam przebywam, czyli są tożsame to dobrze to w takim razie, ciągnąc to porównanie, które pan profesor ma opracowane i przemyślane w takim razie z jakimi strategiami łączy takie zamknięcie i tu myślę o młodzieży tak to ja ja myślę, że tutaj także ładnie Ringo Osman jest to pani redaktor jako socjolożka bardzo dobrze znany zapewne, owszem w jeden z ulubionych absolutnie klasyków socjolog tak tak jest reakcja ministra znakomity to odrębnie sytuacji pozbawienia ograniczenia wolności takie strategie wycofanie mieliśmy do czynienia z wycofaniem oto zamknęliśmy się przestaliśmy się kontaktować z ludźmi druga strategia to jest błąd mieliśmy do czynienia media pokazywały jak ludzie zrywają maseczki jak ludzie wychodzą więzienie jak ludzie manifestują trzecia strategia zadomowienia Otóż młodzież uznała, że to jest jest ich miejsce i tak ma być dziś zadomowiła się takimi konsekwencjami izolując od od środowiska konwersja, czyli zjawisko przyjęcia tych zasad jako własny próba wewnętrznie takich zakazów opuszczania miejsca i podporządkowania się regułą i izolacji i wreszcie zimna kalkulacja co mi się opłaca lub co mi się nie opłaca to wszystko powoduje, że w sytuacji uwolnienia, bo to widać po osobach opuszczających zakłady karnej jak obserwuje na ulicy teraz wśród młodzieży powoduje określone formy zachowań agresywnych dna, jeżeli przejdzie ten system uwięzienia to bardzo często trudno reakcja organizmu wieża 2 kierunkach albo depresji mamy do czynienia z falą depresji wśród młodych ludzi w szkołach w rodzinach albo z mamy do czynienia z agresją zachowaniami agresywnymi też mamy, proszę bardzo, do czynienia ostatnio media podają takie brutalne brutalne przypadki właśnie zachowań agresywnych i część ciekawy panie redaktorze proszę państwa, że od kilku lat mamy spadek spadek przestępczości młodych ludzi znaczy młodzi ludzie wg polskiego prawa nie popełniają przestępstw tylko dokonują czynów karalnych, więc idąc tym językiem prawniczym ustawowym mamy do czynienia ze spadkiem liczby czynów karalnych wśród młodych ludzi teraz się wewnątrz UZ wnętrza agresja jako specyficzna forma zachowań patologicznych, jakby szukał tej agresji i przyczyn tej agresji właśnie tym co się zdarzyło 2 lata temu, o czym zapomnieliśmy w ogóle nie bierzemy pod uwagę, że coś takiego miało miejsce rzeczywiście ten kryzys psychiczny młodzieży, z którą mamy do czynienia te alarmujące liczby dotyczące prób samobójczych udanych nieudanych no mam wrażenie, że często rozpatrujemy tak w oderwaniu od tego długotrwałego procesu, któremu była młodzież poddawana no bo przecież to były dla dla niektórych dwa-trzy 4 semestry na zamknięcia w każdą życia kawał życia tam i proszę zobaczyć, że w zasadzie nasza dorosłych szkoła i to z przykrością trzeba powiedzieć szkoła jest cały system pomocy społecznej te pięknie brzmiącej po pierwsze, pięknie brzmiących nazwach instytucje centra pomocy dziecku rodzinie cały szereg innych instytucji tak naprawdę jednak były bezradne wobec tego wyzwania szkoła próbowała przełożyć na do internetu swój stary starodawny model funkcjonowania, czyli system klasowo lekcyjny i to zmiennym skutkiem to się nie udała i instytucje pomocowe zamknęły się same w sobie i ani Polska rodzina ani polskie dzieci polscy uczniowie nie otrzymali w tej sytuacji realnej pomoc rodzice również tej pomocy nie otrzymali nią nie uzyskali w związku z tym trudność dziwić, że teraz jest takie odreagowanie, że teraz mamy sytuację typową sytuację więźnia, który opuścił więzienie po 2 latach z spędzenie za kratkami swoje stoi czasu 1622 Agata Szczęśniak jest temat jest ze mną prof. Marek Konopczyński panie profesorze przez ostatnich kilka dni widziałam kilka filmików w mediach społecznościowych, na których np. 3 dziewczyny 4 chłopaków gnębią szesnastolatka przepalają pytam kopią biją albo też zarejestrowane wrzucone do mediów społecznościowych na obraźliwe bardzo bardzo obraźliwe Tax wobec nauczycielki na żywo transmitowane na TikToku albo przemoc wobec zwierząt tego jest naprawdę ostatnio bardzo dużo, ale też no od czasu do czasu mieliśmy wcześniej we wcześniejszych latach też do czynienia z takimi ujawnionymi przez samych nastolatków przemocowe mi zachowaniami, które najpierw, których najpierw dokonywali później chwalili się w internecie czy dobrze rozumiem, że pan jednak twierdzi, że te właśnie zachowania są spowodowane przez to pandemiczne zamknięcie w poprzednich latach między nimi tak myślę, że w dużej mierze, ponieważ pandemia spowodowała stan zagrożenia, a wtedy, kiedy jest stan zagrożenia zaczynają się działania działania emocjonalne działania agresywne, ale nie tylko z tego powodu Otóż to co powiedziałem jego drugie z wcześniej mamy do czynienia sytuacją taką trochę absurdalną mianowicie zmniejsza się liczba przestępstw czynów karalnych młodzieży młodych ludzi od pewnego czasu, a jednocześnie zwiększają się represje chociażby ta sławetna fatalna ustawa o wspieraniu tzw. wspieranie resocjalizacji nieletnich która, która nabyła moim zdaniem uczyniła bardzo wiele złego w przestrzeni podejścia do młodego człowieka ochronie jego praw o ochronie praw dziecka w ochronie praw obywatelskich ten stan zagrożenia jest spotęgowany chociażby przez konflikt wewnętrzny konflikt na Ukrainie to jest przyjeżdżają do nas miliony Ukraińców i my wiemy, że jest zagrożenie i to jest jakaś reakcja pewnie młodych ludzi, którzy nie potrafią pokłócić się tak jak posłowie w sejmie czy nie potrafią się pokłócić tak jak dorośli tylko wyrażają swoje emocje winny sposób, jaka jest przyczyna ja myślę, że jedną z głównych przyczyn jest fatalne ustawienie polskiej szkoły polską szkołę ustawy już jest ustawiona na tylko funkcję dydaktyczną nie ma tam zachowania nie ma tam socjalizacji, a przecież to jest zawężenie pola edukacyjnego, bo największą wartością szkoły jest kontakt człowieka człowiekiem poszukanie swoich mistrza słuchanie rozmowa szkole nie ma rozmów szkole jest podawanie wiedzy egzekwowanie wiedzy i to jest jedna z przyczyn, że ta formuła edukacyjna szkolna zamieniła się szeroka szeroko socjalizacji zamieniła się bardzo wąski projekt dydaktyczny i tam młodzież, która nie mieści się w tym projekcie to jest słabsza, która jest socjalizacji mienia czy ukształtowana wychowawczą rodzina czy przygotowana nie mieści się w tej szkole odreagowuje, a z drugiej strony proszę powiedz, jakie mamy propozycję dla młodego pokolenia, gdzie są wychowawcy ulicy, gdzie są organizatorzy animatorzy jakiejś pracy z wychowawczy jej pracy profilaktycznej pedagogicznej nie mamy takich stanowisk pracy mamy stanowiska pracy urzędników, których zatrudniamy na etatach jakiś centra pomocy natomiast nie mamy ludzi, którzy chodzą do szkoły dochodzą do rodziny, którzy realnie pomagają, bo pomocy socjalna to jest bardzo wąski wycinek to jest potrzebna pomoc pedagogiczna pomoc psychologiczna pomoc społeczna i mamy takie odczucie, że po tej pandemii w obliczu zagrożenia bezpieczeństwa już fizycznego w obliczu zagrożenia wojny nagle młodzi ludzie zostali sami sobie zostawieni nic nie zmieniło, jakby w sensie formalnym i nie muszą chodzić do szkoły nie muszą zdawać egzaminy oni muszą, bo jest zdawać matury natomiast tak jakby nic nie wydarzyła wniesienie działek by, jakbyśmy żyli, w jakich na, jakiej wyspie oderwanej od rzeczywistości wszystko jest okej młodzież czuje młodzież przeżywa i w jaki sposób młodzież i te swoje emocje i analizuje albo w kierunku ucieczki samego same samego siebie, czyli depresja próba samobójcza albo właśnie w kierunku agresji w kierunku wykazania przemocy młodzież zawsze będzie pani redaktor Drodzy Państwo lustrzanym odbiciem świata dorosłych tylko świat dorosłych załatwia inaczej swoje problemy młodzież inaczej i teraz, żeby nauczyć łodzie młodzież uczniów młodych ludzi dzieci i funkcjonowania dojrzałego społecznego trzeba naprawdę wykonać potężną pracę zmienić system myślenia o szkole i zmienić system myślenia o rodzinie wrócę tutaj na moment do tego co pani na wstępie powiedziała mianowicie do wieszania portretów Jana Pawła II Nolla obiecałam słuchaczką słuchaczom wrzenie węże Jana Pawła Reya docent, bo to jest taki przykład porządnej pracy wychowawczej, bo już ja w swoim życiu dość długim sobie tak zdaniem PRL-u miałem portrety proszenie traktować szeroko porównania broń Boże miałem portrety władców Polski miałem podczas różnych ludzi i naszym my myśmy zastanawiali się w jaki sposób ten port temu popytowi domalować wąsy albo brodę albo co zrobić, że Bogu śmiesznym portretem nie w ten sposób buduje autorytet autorytet nie buduje się poprzez sport portrety i poprzez pomniki stawianie pomników portretów tylko buduje się poprzez rzetelną informację rzetelny pogłębiony kontakt z młodym człowiekiem tłumaczenie mu szkoła nie tłumaczy rodzina nie ma czasu na tłumaczenie nie jest wspomagana przez kompetentnych ludzi i obawiam się, że to jest pozorny ruch wieszania portretów, które zakończy się takim myśleniem młodych ludzi jak myśmy myśleli to znaczy jak w jaki sposób po cichu domalować wąsy domalować brodę i to będzie kompromitacja tej idei, a wracając do generalnej sprawy to ja zawsze będą mając w uszach słowa Jana Pawła II prawda nas wyzwoli mam nadzieję, że prawda nas wyzwoli to wracające do do tematu zasadniczego, bo pan powiedział profesorze, że nic się nie wydarzyło, że także system zadziałał szkoła nic nie zrobiła była było zamknięcie była pon pandemia tu zacytuję panią prof. Maciejewską Mroczek, która powiedziała, że dzieci przyzwyczaiły się przez pandemię, że spotkania nie są niezbędne z godzą się na brak albo mniejszą częstość kontaktów społecznych od uczyły się nawiązywania relacji, a w takim razie co powinno było się wydarzyć Otóż po pierwsze, szkoła powinna ten czas wykorzystać bardziej na innej opiekę i bardziej na utrzymywanie kontaktu z uczniem niż spłacanie mu wiedzy, czyli taka funkcja opiekuńcza szkoły zapomniana funkcja wychowawcza to powinno to powinny być rozmowy to powinny być rozmowy nauczycieli z uczniami i rodzicami wszystko czy można znaleźć sobie lepszy moment na to, żeby zintegrować rodzinę, żeby dzieci z rodzicami usiadła przy tym komputerze i porozmawiały z mądrym nauczycielem z wychowawcą pedagogiem o problemach o życiu od tej przestrzeni, które istnieje i istnieje od uwięzienia nie szkoła nadal realizowała lekcję tak jak do tej pory to się zakończyło się zakończyło się luki wiedzy, a to, że szkoła nie zareagowała naturalnie to no mamy teraz tego efekty młodzież walczy nie chcę takich przedmiotów czy inny chce nie chce na maturze już nie odkładać bo, bo ma lukę tak jak luka ta zwiększy to ma lukę społeczną powtarzam jeszcze raz pani redaktor doskonale jako socjolożka wie jak człowieka budują relacje społeczne nie buduje wiedza wiedza buduje osobę egoisty człowieka otwartego na innych budują relacje społeczne budują buduje przyjaźń buduje kontakt buduje rozmowę i można powiedzieć, że to jest to to są te mechanizmy socjalizacji inne i tego zabrakło zabrakło, ale nadal tego brakuje, a mówiąc o tym, że jakby wam taki pewien dyskomfort pewien żal, że już, że nie uznano, że coś wydarzyło tylko okej przechorowały idę dalej do przodu nie każdy, kto przechowuje mamy efekty po pandemiczne potem cierpi potem ma jakieś problemy, ale już, jakby nikt tymi problemami młodego pokolenia nie nie nie zajął nie było badań na szkolenie zamiast szerszych badań dużych badań dotyczących dotyczących efektów negatywnych efektów pandemia szkoda, że takich, że takich badań nie ma, a agresja proszę pamiętać agresja, jeżeli mamy no ale w Polsce system opresyjny to się tworzy klimat społeczny opresyjne oparte na takim zagrożeniu każda każde zagrożenie powoduje również pewna forma agresji, jeżeli my podchodzimy tak jak ta ustawa o nieletnich do dyscyplinującego karząca do młodego pokolenia to łódzcy niczego innego nie odwołamy jak od kur jak agresję niestety nie wiem dlaczego, ale decydenci nie czytają książek nie znają się wypowiadają się i udają serii jednych przez wiedzących są pewne prawidłowości Psycho socjologiczne psychologiczne socjologiczne i pedagogiczne zna ich nie bierze pod uwagę mamy do czynienia z poważną chorobą i efektami tej choroby, a patrzymy na tego tego młodego człowieka który, który jest jakimś sensie chory jak na zupełnie zdrowego jak na zupełnie zdrowe dziecko tak nie jest niestety, dlatego że taki efekt to system odetchnął z ulgą, że może wrócić do swojej normalnej systemowej pracy może znalazłem co zajmuje system się głównie sam sobą jak no, a dzieci, które były przyzwyczajane przez ostatnie 3 lata do tego, żeby spędzać jak najwięcej czasu w komputerze to jeszcze myślę, że pogłębiło ich uzależnienie od telefonów od mediów społecznościowych właściwe szkoła dołożyła do tego, że ten świat ekranu został jedynym światem wielu młodych ludzi dlatego jak idą na ulice kogoś spotkają to nie potrafią dyskutować tylko wy są akty agresji, bo co szli pewnego zaklętego pokoju do życia, które ma zupełnie inne reguły, dopóki nie nauczymy młodego pokolenia relacji kontaktowania się rozmawiania ze sobą, a nigdzie tego nie robimy będzie mniej coraz więcej jaj aktów depresji aktów agresji bardzo dziękuję to był pan prof. Marek Konopczyński z komitetu nauk pedagogicznych pan i Uniwersytetu w Białymstoku, a to była audycja jest temat, które jak co dzień przygotował wraz ze mną Macieja rząd zrealizował Adam wczoraj po informacjach, które za chwilę jeszcze więcej sportu i Michał Waszkiewicz ja się nazywam Agata Szczęśniak i nie usłyszymy się wyjątkowo za tydzień, ale usłyszymy wkrótce
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!
-
13:04 W studio: Justyna Drath
-
10:26 W studio: Antonina Majchrzak
-
25:51 W studio: dr Helena Chmielewska-Szlajfer
-
-
24:13 W studio: Patrycja Szostakowska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
-
-
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
12:12 W studio: prof. Katarzyna Popiołek
-
-
06:48 W studio: Kewin Lewicki
-
-
-
-
-
-
-
06.06.2023 22:46 Twój Problem - Moja Sprawa
-
-
06.06.2023 22:09 Twój Problem - Moja Sprawa30:19 TYLKO W INTERNECIE W studio: Anna Czarnecka , Daniel Obajtek , Renata Wyskwar , Sławomir Wręga
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie11:03 W studio: Piotr Moszyński
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL