REKLAMA

Nie chcą mówić. Nie chcą słuchać. Jak dotrzeć do tych dzieci?

Gościnnie: Być Rodzicem
Data emisji:
2023-03-15 15:50
Czas trwania:
27:49 min.
Udostępnij:

Wydaje nam się, że zawsze dogadamy z naszym dzieckiem - małym, czy dużym. Bo kochamy. Bo je znamy. Dziecko dorasta. I okazuje się, że wcale nie znamy. Nawet jeśli mocno kochamy. Że coraz trudniej się dogadać. A najgorsze, że nie ma złotego środka. A może jest? Do rozmowy zaprosiłyśmy człowieka, który mówi, że kocha dzieciaki. I wzrusza go, gdy słyszy od nich, że traktują go jak wzór. Bo tak, takie rzeczy może usłyszeć nauczyciel. Agnieszka Urazińska i Magdalena Keler zapraszają do rozmowy Marcina Józefaciuka, nauczyciela siedmiu przedmiotów, ultramaratończyka, prowadzącego program "Nastolatki rządzą kasą".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chodzi nam się słodki maluch, którego kochamy nad życie jesteśmy przekonani, że zawsze będzie słodki, a nasza miłość go uskrzydli starsi mówią małe dziecko mały kłopot co nie wiedzą myślimy przecież my się zawsze dogadamy z naszym dzieckiem małym czy dużym, bo kochamy, bo znamy na dziecko dorasta i okazuje się, że wcale nie znamy nawet jeśli mocno kochamy, że coraz trudniej się dogadać, a najgorszy, że nie ma złotego środka, a może jest tu Agnieszka Brzezińska Rozwiń » Magdalena Keller w podcaście wysokich obcasów być rodzicem wysokie obcasy, a do rozmowy zaprosiliśmy dziś człowieka, który mówi, że kocha dzieciaki i wzrusza go, gdy słyszę od nich, że traktują jak wzór, bo tak takie rzeczy może usłyszeć nauczycie jest z nami Maciej Józefa oczu witam serdecznie część Marcinie Marcin nie mogłabym długo się przedstawiać, ale myślę, że tym lepiej zrobić sam przede wszystkim nauczyciele od od zawsze od ze względu na pasję zamiłowanie, ale też były dyrektor szkoły wicedyrektor obecnie ultra maratończyk i prowadzący program w TVN-ie nastolatki rządzą kasą, ale dałem się poznać również jako ten nauczyciel, który uczy 7 przedmiotów, dlaczego 7, bo na tyle na razie starczyło czasu, ale już już trochę więcej tych przedmiotów trochę więcej specjalizacji o przede wszystkim 7 przedmiotów albo wielu przedmiotów ze względu na to, że brakowało moich nauczycieli brakowało w ogóle w szkole on np. fizyka, tak więc musiałem musiałem pójść na studia skończyć fizykę żeby, żeby dzieciaki nie cierpiały, żeby dzieciaki mogły mieć tę fizykę jak nikt nie chciał wziąć jakoś tak po prostu skończyć fizyka przepraszam, ale ja nie musimy być właśnie rozumie narzekali, a ty skończyłeś fizyki nie musieć musi musiałem powiedziałem, że jako dyrektor szkoły nie będą w stanie zapewnić moim uczniom pełnej siatki godzin jeśli chodzi o przedmioty, tak więc po części musiałem po części było to moje zainteresowanie, jakkolwiek to ja jednak, bo właśnie chciałam drożeć Czecha od uzasadnienia, ale no, czyli już wiemy, że nie jesteś zwyczajny no i teraz też rzadko kiedy od nauczyciela słyszy się jako tamte dzieciaki tak po prostu mówisz za co ty te dzieciaki kochasz, a mówimy o nie malutkich tak dziesiątkach, które łatwiej kochać tak sobie myślę w tym tempie Siarka oprócz statek nastolatkach zbuntowanych pan nica ach, no bo ty i jesteś wicedyrektorem nauczycielem w szkole ponad podstawowej prawda tak w szkole zespole szkół technikum branżowa szkoła tak w ogóle szkole zawodowej, a można je kochać można je kochać trzeba kochać to są death to jest moja motywacja, dzięki której wstaje rano zawsze witam dzieciaki, bo to są dla mnie zawsze dzieciaki moje bąbelki dzieciaki tak do nich mówię i nie obrażają już na to rodzice też do tego przywykli zawsze witam codziennie rano z kawą w ręku, jeżeli ktoś potrzebuje to zrobię to kawę porozmawiamy sobie o ten kontakt z dzieckiem jest dla mnie ważne ten kontakt z młodzieżą, a to dodaje skrzydeł i to powoduje, że ta passa się rozwija, tak więc myślę myślę, że ta miłość jest obopólna ja muszę spytać, bo patrzę macie państwo nie widzą naszego gościa, jeżeli go nie kojarzą z mediów to niewiele więcej osób nie zrobi więcej tak, ale masz mnóstwo tych działaczy to pomogło jakoś przełamać lody z tymi dzieciakami czy oni wzięli takie swojego luzaka czy to było zupełnie bez znaczenia też szkole musi być zasłonięty po całym każdego w ogóle jak to wygląda wodą z ciekawości pytam się w kilka lat temu jako jeszcze inspektor wydziału edukacji miałem 23 tatuaże gdzieś na przedramieniu, a i tak naprawdę, reprezentując prezydenta na zewnątrz musiałem zakrywać, bo urząd itd. nie będąc w urzędzie mogą spokojnie mieć odsłonięte odsłonięte przez ramiona później zostałem dyrektorem szkoły jako dyrektor szkoły nie chciałem udawać chciałem być szczery, tak więc wszyscy wiedzieli, że mam tatuaże, ale ich było naprawdę niewiele później nastała pandemia i pech chciał albo części chciało, że tak naprawdę jedno ze studia tatuaży, w którym robiłem tatuaże jest naprzeciwko mojej szkoły, a więc czy zarządzałem szkołom zdalnie z domu ze szkoły wszyscy z łóżka tatuaży jest ze studia tatuażysta, a nie było większego znaczenia więc, więc tak naprawdę też pokryły no prawie 80% może nawet ponad 80% swojego ciała tatuażami i dałem się poznać najpierw moim uczniom uczniom dałem poznać się moim nauczycielom dałem poznać się rodzicom co robię jak pracuje kim jestem dopiero później odkryła się dokładnie po pandemii poprzez wizję nabyła za radnymi przyszli jej Han, choć już wtedy zmienia dzisiaj, ale już nie było wyjścia nie mogli uciec z krzykiem goście zdążyli polubić zaczęli doceniać natomiast Słuchajcie państwo, bo tak naprawdę my tutaj Marcina gościmy, dlatego że jest niezwykłym nauczycielem dlatego, że to jest po prostu fajne, ale także, dlatego że umie dogadywać się z dzieciakami, że te dzieciaki dobrze o nim mówią te dzieciaki, czyli nastolatkowie trudno by tak było nie wiem doradzić wiecie, żeby rodzice, którzy mają problem z kontaktem z nastolatkiem zaczęli się tatuować to nie o to chodzi a o co w żadnym wypadku znaczenie jak słyszę to takie słowa, które przed chwilą padły to jestem zawsze zawstydzony i dziękuję tobie bardzo, ale przede wszystkim żeby, żeby zacząć rozmawiać z nastolatkiem należy należy z nim być należy otworzyć się na niego nie wymuszać na naszych nastolatków jakieś zachowania tylko zrozumieć, dlaczego te zachowania przejawia, dlaczego jest, jaki jest zrozumieć też pewną taką fazę przejściową tych zachowań, ale tak naprawdę często należy być po prostu z nim być czy widzieć jako zmianę młodzieży tak na przestrzeni kilku kilkunastu lat gigantyczną gigantyczną zmianę teraz mamy generację Zet u nas w szkole i wszędzie właśnie nastolatkowie to jest ta generacja Zet, czyli osoby, które urodziły się z internetem już z internetem tak świat cyfrowy jest po części światem nie jest osobnym światem tylko to jest część ich świata rzeczywistego, a to są dzieciaki, które są zawsze jakież one mogą być takie lub takie nigdy nie są nijakie zawsze idą ekstrema bardzo szybko się zniechęcają bardzo szybko zmieniają swoje aktywności, ale są cali pełni, a w tej aktywności, którą wykonują lubią próbować lubią testować, ale bardzo mocno patrzą na emocje to są bardzo emocjonalne dzieciaki, które łatwo jest tak naprawdę zrazić albo skrzywdzić poprzez emocje, jakie oni mają największe problemy tak jak każdy nastolatek tak naprawdę od od problemów miłosnych poprzez problemy wyglądowi we samo akceptacji przez myśli samobójcze kończąc na sprawach rodzinnych czy sprawach sprawach z nauką na problemach z nauką są takie zwykłe problemy tak jak każdy z nas miał, ale wyolbrzymione przez te emocje my umieliśmy analizować te emocje dzieciaki w tym momencie nie potrafią analizować emocji nie ma kto z nimi rozmawiać nie ma kto nauczyć ich technik co zrobić z tymi emocjami no właśnie to teraz pytania, bo myślę, że przejdziemy do tak trochę poważniejszej części naszej rozmowy przed chwilą rozmawialiśmy przed wejściem do studia o kolejnym przypadku tym razem w Pruszkowie, kiedy nastolatkowie napadli na swój kolega czy ta agresja to też wynika z tego z tym nie umiejętności radzenia sobie z emocjami czy agresja zawsze wynika z nieumiejętności radzenia sobie z emocjami tylko tego jest więcej przejmie trud się także zajmie Warnig dniach to całkiem różnych kumulacja towarzyszenia włącznie ze jest zakładowa ani biały dzień Eryka tak w centrum Zamościa ja słyszałam chyba przed weekendem Bełchatów tam też chyba na 16 latek musiał był zmuszony przez kolegów do tego, żeby klęczał przepraszał to nagrywali komórką klasyka tak niestety klaczy nazwać aleją przerażająca znaczne bardziej przerażające są też powody tak, bo jeżeli tam chodzi o nowym papierosa o to, że ktoś nie oddał 5zł, że coś takiego powiedział koleżance być może może to jest taki poziom nie radzenia sobie, w którym no mnie naprawdę przeraża, ale nie radzę nie jest jedno, ale okrucieństwo będą bierze sobie mogę macie nie radzić i wtedy nie wiem mogę płakać mogę krzyczeć mogę się z kimś pokłócić, ale od tego do tego, żeby kogoś nagrywać komórką jak się go nie wiem, gdyby pana nowej sali z za zabić tak, z czym ubić po prostu no pobyć na śmieci to od tego to jest jakaś droga dalsze pewnie pewnie jest jest droga to druga bardzo daleka, ale dzieciaki wpadają w szał te dzieciaki przestają być sobą przestają myśleć one wpadają w szał nie są w stanie odczuwać tego co inna osoba odczuwa one ze względu na to, że też po części młodzież i świetnie, a i robi sobie krzywdę czyli, czyli poprzez auto agresję pracują, a starająca się nie rozumieją tego bólu nie rozumieją, że mogą zrobić komuś krzywdę nie widzę konsekwencji i to jest już takie ostatnie ostatnia faza to co się ostatnio właśnie działo to jest ostatnia faza tych nie tej nieumiejętności radzenia sobie ze stresem braku zauważenia przez środowisko co się dzieje z nastolatkiem, bo to nie jest także pewnego dnia ważnym moe kilka grupa młodzieży wstała i postanowiła zakasować kogoś to nie jest tak, że ktoś postanowił komuś zrobić krzywdę to był proces długotrwały na początku na pewno były jakieś można było zauważyć można było coś z tym zrobić można było porozmawiać z nastolatkiem można było odciągnąć ja sam jako nastolatek byłem ulgowo Anny byłem bity byłem wytykany palcami, więc to nie jest coś nowego, ale znalazły się osoby, które były w stanie powiedzieć przestań jeden z moich nauczycieli stawił się za mną, a też został pobity przez nastolatków, a tak stąd to nie jest nowe to to nie jest nic nowego, ale czasem znajdują się takie osoby, które są w stanie to przerwać ten tendencyjne, ale wiecie, bo to jest osoby łatwo tak myśleć np. że to są ci źli to są te potwory to są te okropne dzieciaki, które pewnie był źle wychowane no nie wiem z patologii, a naszego dziecka mojego dziecka to nie dotyczy, a z tego co opowiadasz z tego ja przez chwilę słyszę to chodzi o to, że to może dotyczyć każdego to dotyczy to dotyczy każdego to niekoniecznie patologia to są bardzo często dzieciaki z tych tzw. dobrych domów lepszych domów, a to są dzieciaki, którym nie poświęca się wystarczająco uwagi w domu to są dzieciaki, które czują się bezkarne to są często dzieciaki, które są bezkarne, bo rodzic albo pod dywan zakryje albo coś zrobi, żeby dziecko umocnienie ucierpiał i to jest straszne, że tak naprawdę my jako rodzice nie uczymy konsekwencji nie pokazujemy i konsekwentni my sami nie jesteśmy czy szkoła ma jeszcze wciąż narzędzia, żeby wyłapywać skutecznie na dobrym etapie takie sytuacje przed przepełnieniem, który jest przedtem przepełniają takim dosłownym w przenośni Chuck, czyli przepełnieniem fizycznym, bo tych roczników jest teraz mnóstwo na przenośnym przeładowanie materiałem tak naprawdę no większość nauczycieli przepraszam, że to powiem, ale ja też obserwuje to moje córki w szkole w szkole znajomych no przede wszystkim skupiać na tym, żeby zaliczyć te rankingi zdać testy i mieć dobrą pozycję tak te emocje to cała reszta gdzieś tam jest jest dla szkoła ma szkoła ma narzędzia ma możliwości szkoła nie jest jedynym miejscem, która powinna tak naprawdę mieć narzędzia i działać współpracować z nastolatkiem, ale szkoła jest domem dla nastolatka w trakcie tego świadomego i świadomej części dnia i to wszystko zależy tak naprawdę też od podejścia nauczycieli od ich wrażliwości od empatii i od podejścia dyrektora on my u nas w szkole odeszliśmy od tej gonitwy w kierunku lepszych rankingów bycia lepszymi od kogo tak naprawdę my mamy dzieciaki my mamy młodzież mamy psychologa mamy pedagoga mamy seksuologa mamy ukraińskiego psychologa, bo mamy grupy przygotowawcze jestem wychowawcą klasy ukraińskiej i zapewniamy dzieciakom pomoc psychologiczno-pedagogiczną naprawdę z prawdziwego zdarzenia wszyscy nauczyciele przeszli kursy przeszli szkolenia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej właśnie zauważa Ania o tych pierwszych oznak, że dzieckiem co się dzieje nie tak mamy wypracowane wiele kanałów, gdzie porozumiewamy się między sobą jako nauczyciele, że coś się dzieckiem dzielnie tak i zawsze jest ten ktoś kto, kto zgarnie to dziecko ktoś, kto zauważy ktoś, kto tupnął nogą i powie nie może to powinno być standardem tak, ale poczekajcie na słyszę głównie o tym, że nauczycielem za mało zarabiają podstawa programowa jest przeładowana, więc z tym się muszą mierzyć do tego wszystkiego jeszcze no dzieci są coraz trudniejsze rodzice coraz bardziej roszczeniowi i nie ma kto uczyć tyle rzeczy spada na nauczyciela no, skąd ma jeszcze brać nawet nie umiejętności, bo zakładamy, że ma narzędzia też, jakie są, ale skąd brać no zapał do tego siłę czas bardzo często nauczyciele mają gdzieś ten zapał zostaje się nauczycielem jest nauczycielem, bo się tą pasję, a to jest zawód, który wypala tak jak każdy zawód, ale tutaj już jest rola zarówno dyrektora, jaki całego grona pedagogicznego i młodzieży, żeby nas dalej ten ogień zapalać, a i tak naprawdę my wykonujemy większość z nas ma ten ogień sobie Lubitz lubi tam pracę lub współpracę z młodzieżą, a tak naprawdę jedyne, czego potrzebujemy to, żeby nas zostawili przepraszam, że to powiem, żeby rządzący pozostawili na świętym spokoju i przestali zmieniać co chwila różne rzeczy, żebyśmy mogli skupić się na naszej robocie, którą wykonujemy świetnie, a czy współczesna młodzież jeszcze autorytety tylko nie mówiąc barach chętni pod legalne, więc albo albo możemy nadal, bo równe albo nawet Janiszek został wzorzec autorytetu nie to samo dla wie tylko, że jakby ja mam takie przekonanie, że trudniej jest komuś powiedzieć jesteś moim autorytetem, bo to jest takie wzniosłe to jest taki bardzo pomnikowe powiedzieć komuś jesteś świetny świetna jest też dla mnie wzorem jest łatwiej nie jest tak najtrudniej jest tak naprawdę pokazać, że robi się tak samo jak inna osoba, bo powiedzieć już będzie łatwiej powiedzieć jesteś autorytetem to jest od młodzieży to niemożliwe do usłyszenia, bo oni nie chcą mieć autorytetów nie chcą pokazywać, że mają te autorytety, ale tak naprawdę oni czują oni czują, że żyje mają często rodzice są takimi autorytetami mimo tego, że nie powiedzą w żadnym wypadku, bo to lipa obcas i nie ma mowy odpowiedzą odwrotnie działa jak mam specjalne data, a youtuberzy też mogą być autorytetami, a wszystko co się dookoła dzieje może być my możemy być dla nich autorytetami w pewnym względzie bardzo miła sytuacja mnie nie spotkała, kiedy próbowałem być rekord świata na bieżni co niedawno całkiem niedawno i podeszły do mnie 2 dziewczyny z branżowej szkoły, a i mówią ale, ale pani fajny pan pan naprawdę pan di jeśli patrzy na fana i widzę swój tutaj był ten wyraz autorytet nadproże z, a dała jednoślady wdraża te to było duże słowo bardzo duże słowo psiego łajna jest duże słowa miałbym się przy fajne mówi sierż Jagła może od razu te akta dokładnie i to było coś niezwykłego, ale nastolatkowie fajnie jak mają te autorytety fajnie jak mają swoje ideały swoich ideologów swoje wzorce fajnie moje autorytety, ale przecież też nie każdy dorosły ma autorytet swój no ale słuchacze, bo teraz tak i jeżeli ty słyszysz takie dobre słowa, jeżeli robi rzeczy, które widać i one są godne podziwu, bo jeżeli ktoś postanowił przebiec kilkaset kilometrów 48 godzin na bieżni tak jak ty podziały się takiego wyzwania no to wzbudza jakiś nowie nie każdy tak potrafi no, więc choćby tutaj na tej płaszczyźnie prawda, a jak jeszcze temu komuś się nie do końca uda tak jak tobie, a jednocześnie udało ci się zebrać pieniądze dla dzieci chorych na nowotwory dlatego to był jednak w główny cel ME no to to w ogóle jest taki bliski taki, że łatwo jest tym łatwiej takiego kogoś podziwiać podszedłem trochę z tego cokołu tak tak sobie tak sobie myślę powiedz mi czy, bo ja cały czas próbuje przekuć MO to co ty już wiesz nad jakieś rady na jakieś rady jakieś wskazówki dla rodziców, którzy nie będą robić tatuaże zresztą wiadomo, że chodzi, którzy na bieżni Sienie nie nie sprawdzają ale, toteż nie o to chodzi ale, którzy chcą być jakimś wzorem, a na pewno chcą być blisko swojego dziecka czy możesz coś doradzić statysty to jest to co powiedziałeś też stosami dzieciaki powiedziały na bieżni, że fajnie było, jakby mi się nie udało no właśnie dlatego ja to mówienie, dlatego że życie, bo ciekawość, ale powiedziały, że Żyd z życiem tego, żeby się nie dało, bo one wiedzą że, żeby się uda kiedyś w przyszłości na pewno spróbuję nasz plan tak tak są plany i to jest właśnie taka nauka dzieciaka poprzez niepowodzenia wyciąganie sukcesu tych niepowodzeń, a to jest wtedy, kiedy rodzic powie dziecku przepraszam tutaj zawiniłem zawiniła, a nie to chciałem nie chciałam zrobić zróbmy inaczej, a jeżeli miałaby być jakakolwiek rada dla rodziców jak pracować z nastolatkiem to my z nim nie pracujmy my z nim współpracujmy tak naprawdę słuchajmy tego nastolatka i pokazujmy, że mamy słabości my musimy być idealni nie jesteśmy idealni i to robi z nas wzór dobrze mówi rozmawiajmy a gdyby to było takie proste nastolatek chciał z nami rozmawia on się zatrzaskują je narusza on np. gra na komputerze albo jedyną odpowiedzią jest spoko tak tak nie nie wiem dajmy spokój, o co chodzi cytuję wyspy oraz data i też my dokładnie to samo mówiliśmy jak było szkolone zrobiłaś nogę tak Anny ważne jest poczucie nastolatka, bo jesteśmy ciągle pytasz że, że jestem gotów na rozmowę, bo te te łaski tzw. psychologii jak było w szkole odzyska Kaita, gdzie idzie mimo tak, że widzi widzisz idzie do kuchni pyta radca szefa mój syn nie po prostu brak wiz czuje w takich momentach, bo przecież widzisz co Robbie no co robiłem odjechałem być jak mój stan jest niegrzeczne z drugiej to jest czasem śmieszne, ale komunikacja jest komunikacja mówili że, że twoje dziecko, gdzie sprzęt co sami też nie krokodyl, a ale, że mam ochoty tego swoim dystansem wyższa im zadać takie pytania radnych to, ale poczekaj to no to bieżni mój syn np. oczekiwał brzmiał moc w stworzeniu świata być może rozmawiała jak jak nie rozmawia matematyce ja próbuje emocja z nim rozmawiać no i próbuje te emocje wyciągnąć przez no przez właśnie takie proste pytania, które niczego nie wnoszą, więc jego to irytuje na komunikację zaburzona ona jest niepełna czy wystarczy, że taka czy mam jakoś wyjść poza siebie chrust w nastolatki oczekują rozmowy nastolatki oczekują rozmowy chcą rozmawiać, ale tak naprawdę muszą być gotowi na to ważne jest żeby, żeby wiedzieli, że jesteśmy jesteśmy gotowi do rozmowy mamy zawsze dla nich czas jesteśmy otwarci, bo często często blokujemy naszych nastolatków poprzez negowanie tego co mówią albo pokazywanie co jest lepsze dla nich pozwólmy im próbować rozmawiajmy o emocjach to to jest fajne, że rozmawia ze swoim synem emocje również próbuje, jakby o oddech, ale że żaden facet nie będzie chciał nastoletni rozmawiać o emocjach, bo to jest babskie, ale on tego potrzebują tego potrzebuje i z postaraj się zrobić także przez tydzień nie porozmawiam z nim on będzie tego potrzebował będzie brak przychodów i widzę trochę proszę nasienie oczek mieszka z nim w Janowie będzie taka strata to choć, ale jak próbował rozmawiać o emocjach przez to matematykę to po posłami mówiono robić zadania tak w jakiś pan Marian Rapa wiele zależy nam to opowiadam o tym czy uda wam, że naczyń słuchałam, ale marnie nie rozumiała normy szykujemy się nie to, żeby tam jakaś no po prostu nie było nie był to powiedział na pewno no ale pewnie będzie słaba myślę o tym, że mówię mu, a złapałam się to byłaby tak intuicyjnym i co, gdy rozwiązywana jest oparta zarówno w uchwale rada, ale ja nie wiem czy to był czy to był dobry ja naprawdę bardzo tak bardzo chciałam to nie to 7 starałam bo, bo po w podręcznikach napisali go naprawdę bardzo chciałam się dowiedzieć, czego co czuję nie wiem czy to było to była dobra droga myślisz macie za to te to pytanie co czujesz, kiedy widzę, że to pytanie bardzo blokuje nastolatku jesteśmy naprawdę formalne pytanie psychologa o można można za pomocą by być takim zwierciadłem wczuwać się w swoje dziecko, a czy i myśleć to jest to co czuje i nazywać tak kręci ciebie to fajnie fajnie, a jest tego chyba tego trochę boisz nie czy liczy, czyli zacząć nazywać te emocje, ale nieformalnie nieformalnie, niemniej językiem naukowym, bo oni wtedy będą czuli, że może chcemy zmanipulować mimo tego, że nie musimy chcieć tego zrobić nie, ale pojazd nie jest łatwe nie jest łatwe no nie jestem płacono susłów ECS wdzięczne zwycięstw no wie tylko tutaj też dochodzące matczyne emocje i to zderzenie tych emocji prawda z 1 strony jest dziecko, które jest taką chodzącą kula ognia mam wrażenie, że w tym czasie nastania mnie żałowała awaria jak się nie chce szczytowych uważać za duże odpycha ma prawo ma prawo nie chcę o tym przez niebo, bo ma swoją sferę psychiczną fizyczną i ma prawo nie chcecie ja wrócę jeszcze do tego ma swoją nie bez powodu pytam też swoje tatuaże Bojana przykład obrał taką drogę i zostałem czy to nie jest błąd tak, ale ja się trochę tam kształcąca tego slangu tam się czy ziemia rozumiała ta moja córka do mnie mówi oczywiście nie robię z siebie taki dziwnej mamusi, która tam próbuje tym slangiem do tej córki wyskakiwać, ale przez staram się zrozumieć taka troszkę jestem taka taka Compensa tykanie czy nie przecież taki moment, kiedy no jednak będę musiał przyhamować sondaże no to państwo będzie musiało jednak stanąć przed wyborem jestem dalej koparką czy jednak powinna być bardziej rodzicem i oczywiście zawsze będziesz rodzicem zawsze będziesz rodzicem i tak naprawdę odpowiedź jest jest 1 bądź bądź tym rodzicem rodzic kumpel to jest fajna funkcja jest fajna funkcja, ale bardzo bardzo niewdzięczna, bo tak jak mówisz czasami trzeba wybrać albo 1 albo drugą opcję jesteś rodzicem to jest twój obowiązek, ale wnikanie w ten świat nastolatka poprzez tak naprawdę interesowanie się nim otwiera naszego nastolatka ananas na to co Aga, a ja kształcą się czujesz czy wyjaśnić sobie wykształcona teoretycznie tak, ale mamy jeszcze jedno pytanie im Marcin powiedz mi, bo tutaj się zastanawiam jak rozmawiać jak zacząć czy rodzice rozmawiają czy łatwiej jest zostawić dziecko i na zapewniać wikt opierunek i inne takie bardzo często rodzice nie rozmawiają ze swoimi nastolatkami nie potrafią z nimi rozmawiać i boją się tak naprawdę tego co usłyszą dlatego tylko pytają się jak było w szkole czy wszystko masz i to wszystko, bo boją się tego co usłyszą bałem się, że ten nastolatek na tyle się otworzy nie będą w stanie poradzić sobie z tymi słowami tak no to słuchacze zatrzaśnięte nastolatek w pokoju jedno zdanie otwierające, gdybyśmy poradzić chodzę pukam, więc ja jestem jak ja tu jestem chcesz otwórz nie chcesz okej połączmy razem poszliśmy razem przy drzwiach, a nie wpuści cię letniej giełdowej Stradom z drugiej strony z drugiej strony Marcin dziękujemy bardzo dziękuję pięknie dzięki nim do usłyszenia usłyszenia Agnieszka Brzezińska Magdalena Keller, a naszym gościem był Marcin Stefaniuk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: BYĆ RODZICEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA