dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj mamy dla państwa poezję Perską z wieku trzynastego studio pan dr Albert Kwiatkowski archeolog tłumacz ironista dzień dobry witam serdecznie pani dzień dobry trzynasty wiek pewnie nasi słuchacze Chodźki sobie moja wiedza o trzynastym wieku no nie jest najlepsza, jeżeli chodzi, choć poezję trzynastego wieku też Grzegorza, a jeżeli chodzi o Persji też w
Rozwiń »
ogóle nie jest chyba warto przedstawić naszego bohatera bohaterem Strugi i on żył bardzo burzliwych czasach trzynasty wiek tamtego rejonu świata to był bieg zawieruchy to była nawała nawałnica Mongołów, którzy wyruszyli ze swoich stepów i daleko w Azji i ruszyli na zachód no i wszystko zmiata Ali na swojej drodze i Rumi, który urodził się na obecnym afgańską tadżycki pograniczu uciekał będąc małym chłopcem jego ojciec zabrał rodzinę jak wielu wielu wielu innych uciekali na zachód, szukając bezpiecznego domu również, więc był emigrantem i to pewnie to doświadczenie migracji trudów drogi jakoś go zbudowało być może, gdyby nie znaczy na pewno, gdyby nie ruszył z miejsca nie stałby się Rumin nie spotkałby postaci, która go zbudziła, a to stało się w Turcji i ktoś zbudził Turcji pocałunkiem jak w bajkach w Turcji zbudził go pewien wędrowny Derwisz bardzo tajemnicza postać z najbardziej tajemniczych postać tamtego okresu Derwisz, który spotkał przypadkiem właściwie o nim bardzo mało wiemy wiadomo, że podróżował po całym bliskim Wschodzie pieszo, szukając nauczyciela, szukając nauczyciela był mistykiem muzułmańskim derwisze takim indywidualistą, a nie należał do żadnego bractwa nie miał mistrza, który mówił co jak gdzie po co szukał kogoś takiego znalazł go przypadkowo Konin, gdzie Rumi mieszkał będąc już znanym teologiem mający dużą grupę uczniów i mając będąc sławnym mężczyzną to spotkanie wzbudziło po połączyła tych mężczyzn bardzo specyficzna więź my dokładnie nie wiem, jaka to była więź więź była to więź miłosną ale jakiego rodzaju to była miłość dokładnie nie potrafimy tego sprecyzować była to miłość mistyczna od tak można podpowiedzieć, chociaż to pojęcie jest bardzo takie szerokie to dobrze i MON nie trzeba wydawać zdecydowanej opinii na temat, jaka była, tym bardziej nie wiemy nie mamy dostępu, a więc miłość mistyczna bardzo szeroko nam wyznacza ramy tak dzięki tym spotkaniu przypadkowemu spotkaniu Rumi takiego suchego teologa, który studiował Koran czytał komentarze do Koranu komentarzy komentarzy tak dalej tak dalej tak dalej, który stronił od poezji nie był poetą w tym w cenił wiersze, ale nie zaczytywał się nimi stronił od muzyki stroni od tańca był takim suchym teologii pozostałby takim byłby jednym z tysięcy muzułmańskich teologów znany znanym znanych którzy, którzy byli znani tylko specjalistom, którzy są znani tylko specjalistom, gdyby nie to spotkanie spotkanie szansę spotkania, a potem rozłąka połączyła ich tam miłość specyficzna miłość specyficzne uczucie mistyczne uczucie dla mistycyzmu jak mistyk muzułmański dojrzewa w rozstaniu to nie jest miłość łatwa nie jest taka miłość prawda jak sobie wyobrażamy, że wszystko jest cacy wszystko idzie gładko nie miłość mistyczna jest trudna ma być trud dla po tylko w takiej taki tylko taka miłość hartuje tylko taka miłość wykup we tylko te ptaki miłości człowiek musi dojrzeć na jej taka relacja ich niebyła łatwa szans w Faras znikną z życia Rudiego drugi raz na dobre i to właśnie to drugie zniknięcie sprawiło, że room stał się poetą mistykiem zaczął tańczyć zaczął wirować zaczął cenić muzykę do dziś te ten ceremoniał wirujących czytań wirujących derwiszów możemy oglądać m.in. w Turcji tak czy w Turcji żyją wciąż potomkowie Rumiego w Turcji istnieje wciąż Bractwo na lewicy ów, które założył syn drugiego, ale oczywiście nie jest jedyny Bractwo w świecie muzułmańskim i muzułmańskiej tych brak jest bardzo dużo one mają bardzo różne obrzędy bardzo różni się zachowują Bractwo MEW lewitów specyficzne, ponieważ jest Bractwo, gdzie wszystko jest rozpisane właściwie tam nie ma transu takiego czy Potez trans trans derwisze sufi muzułmańscy listy czy mistycy robią rzeczy bardzo dziwne nie zapominają sobie pokazują, że ich kondycja jest kondycja ludzka jest przekroczony należą do tej rzeczywistości należą do rzeczywistości wyższej zachowują się tak jak jak jak w tej wyższej rzeczywistości w ich ludzie, którzy tam znaleźć się zachowują przed są nieczuli na ból itd. tak dalej artysty temat szeroki, a my koncentrujemy się na poezji, czyli to drugie rozstanie z w szansę zesłany skalę z osobą, która była ważna w Tourze, a tym samym dokładnej natury tej relacji nie znam, ale wiem, że to była też bardzo ważna relacja mistyczna pod wpływem tego drugiego rozstania z Rumi zaczyna pisać poezję tworzyć tańczyć wirować dla przez niego ta poezja płynie to jest coś nie Samowi to jest rzecz niesamowita jak się o tym pomyśli ile czasu ile czasu współczesny poeta tworzy dobry wiesz czasem jest bardzo długi proces były niedawno na filmie dokumentalnym pokolenie poświęconych piosence Alleluja colta mówił jak długi to był jak bolesne jak ciężki to był proces tworzenia tego wiersza, który miał wiele wiele wiele wersji i w końcu koń uznał, że ta jest właściwa również spotkał szansa, gdy miało około 40 lat rozstanie nastąpiło, gdy miał 40 parę umarł, gdy miał 70 parę przez 30 lat swego życia płynęła z niego poezja to wypłynęło z niego ponad 3000 długi wierszy kilkunastu verso owych o trudnych linach od Mono rynkach, a ADI pani AAA DeA te AAA BAC, a idea itd. tak dalej Pratt 3000 takich wierszy z niego wypłynęło każdy z tych wierszy w określonym metrum każdy wers danego wiersza w określonym metrum dym był podporządkowany określonemu bardzo aktywnemu następstwo długich krótkich samogłosek wypłynęło z niego około 3000 krótki jeszcze o innych o innym układzie rymów i wypłyną z niego największy mistyczny poemat świata mas Navi, który jest wpisany w miastami jest u nas nawet taka forma wiersza w ryzach parzystych, więc można pisać i pisano bardzo długie teksty polscy itd. tak dalej jest to wszystko i całe nastawi też jest pisane w 1m 26 000 dwu wersów jest pisanych te 1m i to jest jak są jak człowiek o tym pomyśli to jest coś niesamowitego przez 30 lat i to wszystko jest głęboki jest wszystko dobre ta nie ma rzeczy, które kulały to jest także po powiedzieli, choć też natchniony prawdy jest natchnione i to wszystko pewnie pod wpływem tego spotkania szansę, które było takim naprawdę ciosem dla psychiki Rumiego lata dla jego dlatego tego systemu wartości to spotkanie coś jakieś połączenia uruchomiły w jego mózgu, że nagle zaczęło płynąć i to było dobre to było głęboki to jest nadal w dużej części świata właściwe od Bałkanów po Indonezję na pewno od Turcji po po Bangladesz tekst uważnie czytany i do tego tekstu przejdziemy już po informacjach Radia TOK FM, bo na razie Szanowni Państwo wprowadzenie dla tych państwa, którzy room jego nie znają nie mówię tutaj tylko poezji, ale nawet postaci, więc dr Albert Kwiatkowski opowiadał o postaci jego historii o tym jak ten co się wydarzyło co spowodowało, że Rumi zaczął pisać poezję właściwie nie mógł przestać pisać jeśli tak można odpowiedzieć tak jak najbardziej ostatnia księga ma na tego wielkiego poematu zwanego perskim Koranem kilkanaście lat PiS-u jak dokładnie nie wiem ile tam była też były przerwy w każdym razie ona się urywa śmiercią przerwał rak używa się w w połowie stoi historia urywa, a my do naszej rozmowy do poezji Rumiego powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiątej 20 już kilka minut pan dr Albert Kwiatkowski tłumaczy ironista i archeolog z państwa moim gościom w studiu pan dr Albert Kwiatkowski archeolog tłumacz ironista dzisiaj rozmawiamy o poezji za chwilę poezja 13 wiecznego perskiego poety mistyka i teologa Rumiego i pan doktor w przed informacjami wspomniał o jego Opus magnum czy niema Navi, który powstawał przez kilkanaście lat przerwała śmierć poety dokończenie żyli długo jak dokończenie zakończenie miało miał być być może to były poemat, które ciągną ciągną ciągną ciągną tłumaczenia są zawsze wielkim wyzwaniem, bo wspomniał pan pewny, że ta poezja też zanurzona w pewnej specyfice kultury religii tak czy uważa rada się wydaje ciągnięcie jej z tego i przełożenie nie tylko na inny język, ale też na inny sposób myślenia to jest nie lada wyzwanie tak to prawda dlatego w tłumaczeniu towarzyszą przepisy tych przepisów jest bardzo duża, które mają objaśnić pewne rzeczy tworzyć kontekst i obudowy zwać to to, o czym czytany, chociaż techno tych przepisów mogłoby być dużo więcej, ale o to chodziło chodziło o to, żeby bardziej dać taki drogowskaz czytającym, w którą stronę podążać jak to samemu odkrywać, więc tak oczywiście to jest wyzwanie tak pewnym ułatwieniem jest jeśli chodzi o poezji mistycznej z pańską poezję mistyczną, że właściwie mistycyzm zajmuje się wnętrze człowieka to wnętrze człowieka jest ono za bardzo nie zmienia smutki problem, jakie nas w nas są mają podobne źródła czy my tam żyć żyjemy w roku 100533 czy w 2000, więc to jest pewne ułatwienie sufi mistycy muzułmański zajmowali i zajmują się wnętrze człowieka w problemy, jakie jak i jakie problemach jak człowiek ma sobą, a więc to jest pewne ułatwienie oczywiście oczywiście cała masa rzeczy trudnych, z którymi trzeba sobie poradzić, ale nie jest to coś zupełnie zupełnie nieznanego zupełnie, z czym naprawdę trzeba się zmierzyć tak totalnie Tosca czy wskakujemy pan zaczyna, dobrze więc będzie sam początek masonerii roboczy tytuł pieśń fletu słucha jak ten flet kinowy swoją smutną opowieść snuje jakąś z powodu rozstania skarży się lamentuje, kiedy szlocha ludzie płaczą jest tak, odkąd nie zabrano, odkąd wycięto z szuwarów od korzenia oderwano wciąż szukam pierwszy rozdartej rozstaniem i wypatruje, pragnąc zwierzyć się z bólu, który miłość powoduje zatem źródłem tęskni każdy, kto daleko jest od niego nieustannie o nim myśli chcę wrócić do źródła swego do każdego już chodziłem skarżyły się płakałem to bywałem ze smutnymi to szczęśliwy bywałem każdy myślał, że jest moim druhem, że nie zrozumiał, ale nikt tajemnic, które są we mnie, które są we mnie znaleźć nie umiał sekret mu nie jest daleko moje usługi zasłaniają oczy uszy są za słabe by go odkryć sił nie mają ciało dusza przed sobą nie są ukryte schowane, ale nie widzimy duszy to bowiem nie jest nam dane z wiatrem, lecz ogniem jest głośno fletu zawodzenie ten z kim nie ma tego ognia nie zapadnie się pod ziemię ogniem miłości jest ogień, który wewnątrz fletu płonie wrzenie miłość jest wrzenie, którym się wino czerwone z LED towarzyszy każdemu, kto nie widzi druha swego on swoim głosem rozdziera zasłonę serca naszego, kto widział ta kontrola teaser, kto takie lekarstwo widział, kto takiego powiernika, która tak tęskni widział flet opowiada o drodze pełnej krwi bólu cierpienia historii marzną, na który z miłości szalał śpiewa to był sam początek nastąpi Świętek obozu ani, a niechaj narodowi, iż postronni znają już polskich gęsi i swoje wdrażają takim taką formę tatuaże przyjąłem, że badanie tylko miały rym, ale każdy wers, aby miał równą liczbę sylab 32 Lady dzielone na szesnastki dzielona na ósemki wtedy jest ten sam rytm tak to jest tak jak jest w oryginale w oryginale każdy wers ma nas jest podporządkowany tym samym regułom metrycznym, więc taką formę wybrałem, aby to wszystko wpłynęło w identyczny sposób od sposób od początku do końca za ciekawe czy tym sam początek Masny, który składa się z kilkunastu wersów uważa się, że następne 2425 000 dwu wersów to jest tylko komentarz do tego komend też to co może grać w Chińczykach tak tak opowieść o tym jak Grecy Chińczycy wspierali się ze sobą, kto z nich lepiej maluje my najlepiej malujemy Chińczycy się przechwala-li nikt nam pola nie dotrzyma Grecji im odpowiadali na to sułtan się odezwał zaraz was przetestujemy, którzy was malują lepiej wtedy szybko się dowiemy chińscy greccy malarzy do zawodów przystąpili w sztuce malowania drudzy bardziej uzdolnieni byli Chińczycy tak powiedzieli daj nam 1 pokój panie, a drugi przeznaczy dla Greków nasz miłosierny Sudanie były tam 2 pokoje leżące naprzeciw siebie 1 Chińczycy, a drugi Grecy wybrali dla siebie pierwsi z tą falą przeróżnych prośbę to sułtana mieli on zaś otworzył swój Skarbiec dał im wszystko, czego chcieli, aby mieli czym malować, aby pracę swą skończyli codziennie wysyła ludzi im farby przynosili Grecy wtedy powiedzieli my farb nie potrzebujemy my nie będziemy malować my tylko brud usuniemy zasłoni wszy drzwi zasłoną zabrali się do czyszczenia aż ściany stały się takie jak błyszczące lustro nieba od kolorów do ich braku jak przejść wiedzą to niektórzy kolory są niczym chmury ich brak Księżyc jasny duży ilekroć blask w chmurach widzisz jasność, która cię zachwyca wiedz, że to światło pochodzi od gwiazd słońca Księżyca Chińczycy skończyli pracę z radości bębny zabili byli szczęśliwi, ponieważ wspaniałe dzieło stworzyli sułtan przyszedł i jak tylko ujrzał obrazy na ścianie poraziło go ich piękno i zachwycie patrzył na mnie, po czym udał się do Greków ci zaś podnieśli zasłonę, która wisiała nad drzwiami, oddzielając 2 pokoje i to co chińscy malarze u siebie namalowali odbiło się na tych ścianach, które wypolerowane-li obrazy, które tam widział tu jeszcze piękniejsze były patrzył on nie miały oczy zaś mu z Orbit wychodziły plecy malarze to sufi des książek się odbywają nie są skrępowani sztuką niczego nie powtarzają leczy serca są jak lustra wypolerowane lśniące i usunęli z nich nienawiść chciwość zazdrość oraz rząd chce te tak sam początek ma Navi ma właściwe 1 bohatera jest flet flet jest symbolem symbolizuje m.in. dusze tęskniąc są za swoim źródłem dla mistyków tym źródłem jest Bóg ta dusza jest daleko i próbuje powrócić do swojego źródła druga historia mówi o tym jak ten powrót jak ten powrót co trzeba zrobić, aby wrócić no, więc trzeba usunąć ze swojego szefa trzeba pozbyć nienawiści chciwości zazdrości Rządz i wszelkich innych ludów, którym którymi pokryte jest lustro naszego serca każdy z nas ma w sobie różnego rodzaju złe rzeczy, których dobrze, jakby chciał się pozbyć sufit wchodząc na drogę, która prowadzi go do swego źródła musi chcieć się tego pozbyć chcecie tego pozbyć i podczas tej drogi usuwa z siebie pozbywa się wszystkiego co jest złe ta druga historia była o tym czy to jest taka przypowieść o tym że, żeby stać się czy czy prawdziwe piękno nie polega na nakładaniu warstw ale gdyby na dotarciu do do jądra do źródła, czyli do krążenia człowieka z natury dobry powiedziałby mi tylko to całe dobro piękno to zostaje pokryty różnym tak naleciałościami zostaje pokryte lustro naszego serca jak wy poleruje Emmy w lustro naszego serca w tym lustrze wg słów ich może odbić się oblicze Boga lustra kiedyś były robione z metalu, żeby się w nich przyglądać trzeba było usunąć rdzę w Ustroniu bryzę to oczywiście bolesny proces długi proces bolesny proces powierzchnia lustra lustro czuło powierzchnia lustra tak usuwanie rdzy powinna boleć, więc tak w takim błyszczący wypolerowany sercu tylko takim sercu może o może się odbić oblicze Boga wtedy człowiek wg muzułmańskich mistyków Bogiem się jednoczy Bóg w nim może wtedy zamieszkać Bóg już takim domem nie brzydzi, ponieważ z tego domu wszystkie błędy zostały usunięte w tak to jest właśnie cel drogi mistyka połowy powrót do swego źródła ci początki higienę pan dobry do swego źródła i dla muzułmanów Koran jest ważny, ale też hadisy, a lisy, czyli wypowiedzi Mahometa na przeróżne sprawy, ale są pewne warte są jest pewna ilość Harris sów, które nie są przypisane nie są przypisywane Mahometowi tylko Bogu, ale nie zostały zawarte w Koranie to są tzw. Harris boskie Harris święte jeden z takich Hani sów mówi jeden z takich hipisów Bóg mówi Bóg muzułmański mówi jestem ukrytym skarbem i pragnę być odnaleziony jestem w tobie znajdźmy nie jest proste to nie jest proste, a my do poezji Rumiego powrócimy po informacjach Radia TOK FM pan dr Albert Kwiatkowski archeolog tłumacz ironista jest państwa moim gościem dzisiaj Rumi poezja jego 13 wiecznego perskiego poety mistyka i teologa informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy bo w studiu pan dr Albert Kwiatkowski ironista tłumaczy archeolog dzisiaj poezja 13 wiecznego perskiego poety mistyka i teologa Rumiego jego wielka dzięki poemat z masy Navi Opus magnum można by rzec, który z pewnością zachwycał współczesnych mu pewnie do dzisiaj chociaż, słuchając w w Polskim tłumaczeniu nie sposób nie odnieść wrażenia, że mamy tutaj do czynienia z pewną taką częstochowską ością rymów te trudno mi to ocenić to jest to jest his to jest poematy, który składa się z ogromnej ilości baśni legend przypowieści, więc forma jest pod podporządkowana często tej Story treningowi misja czy generalnie ma na nie zachwycało na nie zachwyca, bo to jest książka bardzo techniczna jest podręcznik zachwycały zachwycają wierszy krótsze krótsze formy u niego, a one są do ogarnięcia tutaj w tych fragmentach, które w te są wybrane, które czytany nie ma fragmentów, jakby komentarza te i tylko wielki poemat składa się z tych baśni legend opowieści, ale one są urwane komentarzem rum zaczyna opowiadać przerywa historie, aby komentować to aby, o czym była mowa przed chwilą generalnie robi był złym opowiada czym, więc to się trudno czyta np. mamy takie historie, które liczą sobie po 600 versus a, jakbyśmy chcieli opowiedzieć one, gdyż jak można było streścić w 10 zdaniach, ale broniony przez 6600 versus ba są takie historie również zaczyna historii po pierwszym wers się w historii mamy komentarz, który ciągnie ciągnie przez kilkadziesiąt wersów potem wraca do historii tylko na chwilę, aby zacząć kolejną historię agent generalnie mamy też taką KON taką taką gatunkową w tym formacie to to sprawia, że to jest tekst poseł jego techniczną iść to jest tekst, który w Iranie nie jest czytany tak np. w tramwajach w Iranie nie jest śpiewany poza bardzo licznie biorą wyjątkami podczas gdy pierwsze krótsze formy drugiego Gaza, ale i Rubaj raty tak one są one są obecne wszechobecne są też śpiewane śpiewane cytowane z nas zna tak tak nie jest dobrze to w takim razie wskakujemy z powrotem może jakieś zwierzęta się pojawią, tak więc tak Witek jest zwierząt jest dużo nastawić opowieść o kas Chińczyków, który postanowił wytatuować sobie na łopatce za, lecz ból, jaki powodowała igła sprawił, że pożałowała swojej decyzji posłuchaj teraz historii, która dzieje się w kas winie panuje tam pewien zwyczaj, którego to miasto słynie kas Chińczycy swoje ciała często tatuażem zdobią igłą nakłuwa skórę, lecz krzywdy sobie nie robią jeden z nich do Cyrulika udał się właśnie w tym celu zróbmy tatuaż poprosił bądź tak dobry przyjacielu co pan wydatkować powiedz PIT bohaterze odparł lwa miała tatuaż przedstawia to groźne zwierzę lew to mój scen Tent zatem wydatki lwa straszne ego przyłóż się do niego dobrze nie żałuj niebieskiego zapytał, gdzie mam zrobić, gdzie ta właśnie życzysz sobie na łopatce odparł, a więc na łopatce trwać zrobię rzekł Cyrulik, lecz jak tylko i głodna ku jego skórę nasz bohater zaczął krzyczeć, gdyż poczuł dotkliwe bóle jako okrutnie mnie to boli jak strasznie to i wokół Jeż chcesz zabić przyjacielu powiedz co tatuuje też jak to co zawita tłum i takie były słowa twoje od czego zacząłeś spytał ból jest ponad siły moje odparł od zadu zacząłem trenować strasznego nie chcę za dużo nie ogona zacznie od czegoś innego jego za jego ogon powodują, że się dłuższe nie mogąc oddychać cierpień niewysłowione katusze niech będzie bez ogona mój przyjaciel ukochany, ponieważ serce słabnie, gdy głos zadaje rany Cyrulik popatrzył, po czym w innym miejscu na skórę nie okazał litości nie przejął jego bólem kas wieńczy piękną co znowu za co teraz się zabrały, iż za uszy mój bohaterze chciał Śliwa czy zapomniałeś, dlaczego lew ma mieć uszy one nie są potrzebne mistrz szybko kończy tatuaż pon te detale zbędne Cyrulik nic nie powiedział w innym miejscu pracę wznowił teczka zwieńczy zaczął krzyczeć zaraz jak tylko to zrobił co tym razem tatuuje też znowu igłą nie zdradziłeś w brzuch wata dwóje odparł robię to o co prosiły ten lew brzuchami nie musi lepiej będzie mu bez niego wieś i za głęboko dłużej nie wytrzymam tego nie Cyrulik usłyszał przerwał pracę w milczeniu spoglądało nakaz Chińczyka wargę przygrywał zdumieniu w końcu złości z całej siły i rencistom na podłogę, po czym krzyknął, kto słyszał jednak pracować nie mogę czy ktoś widział żaden z brzucha uszu ogona głowy takiego lwa przecież nie ma takiego lwa Bóg stworzył i jeśli wytrzymasz ból igły uwolnić od cierpienia, którego nas jest przyczyna uwolnić się bez wątpienia słońce Księżyc oraz niebo biją pokłony przed tymi, którzy od swego istnienia nareszcie się uwolnili wiedz, że tak chmur jak słońce będą na twoje rozkazy, gdy umrze twoja na spot zła, która ku Łódź prowadzić należałoby wyjaśnić czym jest nas panie lekarza atak na 100 jest coś co jest wraz z to co popycha nas byśmy mówili źle robili źle myśleliśmy to co po to, co sprawia, że lustro se naszego serca jest coraz bardziej pokryte pokryte rdzą to jest walka z nas jest celem jest sednem drogi mistyka muzułmańskiego to jest wielki dżihad Mané Wiślan 120 lat ten, który wszyscy znany jest walka taka zysk z bronią w tym także zbrojna zewnętrznym wrogiem jest wielki dżihad dla sufich dla mistyków jedyny Warty Zachodu jest dżihad znawcy, który jest z nas to bardzo trudna walka bardzo długa walka, ale chodzi o odpady na z okien uznać, aby on stał się nie jak na rok listy koń tylko jak koń osiadła Anny jest taka historia ta o macho mecze z pytano kiedyś Mahometa jak tam twój nas i nie jak twój Szatan, bo muzułmanie wierzą wierzą, że każdy z nas rodzi się i ma swojego szatana, który towarzyszy mój sprawia, że robimy źle mówimy źle myśli myślę i można nadawcę utożsamić z tym szatanem wspierana kiedyś Mahometa jak tam twój Szatan on odparł dziękuję dobrze stał się muzułmaninem, czyli jest posłuszny, więc o to chodzi, gdy podczas tej długiej drogi ciężki drogi okiełznać nas aby, aby nam nie przeszkadzał opowieść o tym jak pewien mężczyzna zapukał do drzwi ukochanej, gdy ta pytała, kto to odparł ja, po czym usłyszał, ponieważ to nie otworzy drzwi wśród moich przyjaciół nie znam żadnego ja i stąd pewien mężczyzna zapukał do drzwi swojej ukochanej, kto to usłyszał ze środka pytanie umiłowane ja odparł, a ona rzekła nie zawraca i tymi głowy odejdź stąd przy mojej Sofia nie usiądzie nikt surowy jedynie ogień rozłąki ugotuje surowego co obłudy wyzwolić może prócz ognia tego odszedł zatem ruszył w drogę i wędrował przez rok cały pensjonat do tej, którą kochał w ogniu rozłąki się spalił spalił się to znaczy dojrzał i uczyniło to rozstanie, po czym wrócił znów krąży wokół domu kochanej zapukał cicho nieśmiało, gdyż strach go paraliżował bał się, aby powiedzieć czegoś czego by żałował, kto jest przed moimi drzwiami, kto to usłyszał pytanie ty odparł tutaj prócz siebie nikogo niema kochanie wejdzie do środka powiedziała skoro w końcu będą się stałość dla 2 ja nie ma tu miejsca swoje ja zniszczyć musiałeś nić, która jest rozwoju ona przez ucho igły nie przejdzie przeciągnie się przez nie wtedy, kiedy pojedyncza będzie tak znaczy gdy, gdy już na psy zwalczymy, gdy usuniemy ze swego serca prawda rząd ze nienawiść cie wszystko co złe a czego jest przyczyną ja prawda ja, który chce ja chce wtedy wtedy docieramy do celu muzułmański mistyk docent dociera do celu, a celem tym jest ukochany, czyli Bóg Bóg w sufizmie muzułmańskim mistycyzm przedstawiany jest jako ukochany jak ktoś, kto poszukuje Boga jest kochającym, a między nimi jest miłość, która kochającego ciągnie w stronę Boga Bóg również kochającego kocha, ale kocha miłością niełatwą ta miłość zadań jak zadaje kochające mu cierpienia ma zadawać cierpienia a gdy kochający dojrzał tak jak w tej historii prawda miłość sprawiła, że kochający pozbył się ja nie było już miejsca na jaw, gdy nie było miejsca na jak pojawiło się miejsce nad ty na on w tym przypadku ona to jesteś bardzo ciekawy bardzo ciekawa rzecz, bo prawda islam jest taką religią w ogóle te monopolistyczne wielkie religie bliskiego Wschodu są takie religii, gdzie wyobrażenie Boga jest baza takie męskie dla psów firmie oczywiście też w wyobrażenie Boga jest męski Alert czasem może trochę więcej czasem czasem pojawia się Bóg w aspekcie kobiecym tutaj np. mieliśmy coś takiego bardzo by taką historię może będziemy mogli nie kończyć już tak, tak więc może taką historią krótką zetkniemy co nasze spotkanie, bo pieśń fletu, który ma znali się w zaczyna ta pieśń fletu fragmenty pieśń fletu skończyłem na awersie, w którym pojawia się postać marzną na smaczną, czyli opętany przez drzwi szaleniec ukochany taki modelowy kocha modę na kochający modelowy modelowy kochający, który w, które tę postać takiej starej legendy Perskiej ze starej legendy Perskiej małżonki Leylah kochający ukochana, którzy nie on ani nie byli ze sobą za życia po śmierci dopiero się połączyli jest taka historia o marzną nie to jest ta historia nie to poznał ją niestety dopiero przy okazji następnego spotkania, albowiem informacje zbliżają się szybciej niż marzną, tak więc do widzenia poza dziękuję panu resort Albert Kwiatkowski archeolog ironista i tłumacz państwa moim gościem w niecierpliwości czeka na kolejne spotkanie tymczasem informacja o godzinie 11
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:10 W studio: dr Jan Wasiewicz
-
-
-
38:05 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
24:54 W studio: Wojtek Olszak
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL