REKLAMA

Chaos na stołecznych stacjach PKP. Kto ponosi odpowiedzialność za opóźnienia?

TOK360
Data emisji:
2023-03-17 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:18 min.
Udostępnij:

O opóźnieniach pociągów w związku z inwestycjami oraz przebudową Dworca Zachodniego w Warszawie mówił dr Michał Beim - ekspert w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego i były członek zarządu PKP SA.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, gdy spółka PKP PLK odwołuje kolejne połączenia przewoźników na warszawskim węźle kolejowym to po tym, jak usłyszeliśmy, że jeden z pociągów wjechał na niewłaściwe tory wcześniej mówiliśmy w tym tygodniu o opóźnieniach pociągów bardzo długi opóźnieniach na prezydent Warszawy zaapelował o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób odpowiedzialnych za nadzór nad ruchem zaplanowanie ruchu kolejowego, a to wszystko związane jest przebudową dworca Warszawa Rozwiń » zachodnia i inwestycjami na kolei tylko pytanie czy takie zdarzenia musiały wystąpić to jest pytanie do naszego kolejnego gościa dr Michał Beim ekspert w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego były członek zarządu PKP SA jest razem z nami dobry wieczór witam w radiu TOK FM dobry wieczór państwu no właśnie ten pana zapytać czy w sytuacji takiej i ogromne inwestycje na kolei to jest coś co, czego nie da się uniknąć, a może przejaw, w jakich kompetencji w powiem uczciwie, że sytuacja, w której zatwierdza się rozkład ten rozkład nie funkcjonuje jest przykładem skrajnymi kompetencji instytucji odpowiedzialnej za to, żeby ten rozkład był wykonalny, czyli zarządcy narodowej sieci kolejowej mówiąc kolokwialnie spółki PKP polskie linie kolejowe to jest oni odpowiadają za to, żeby rozkład był wykonalny oczywiście remonty powodują inne utrudnienie dla pasażerów, że czasem trzeba rok zazwyczaj trzeba zredukować liczbę pociągów zmienić godziny kursowania itd. ale to te zmiany wprowadzić należy w pewien systemowy plan i w ramach tego systemowego planu już funkcjonowanie pociągów powinno odbywać się bez zakłóceń i tutaj nie mamy sytuacji żadnej przynajmniej media donosiły o jakichkolwiek sytuacjach, których opóźnienia czy skierowanie pociągu na inny tor byłoby wynikiem przewoźników to można sobie oczywiście teoretycznie wyobrazić taką sytuację, że załóżmy przyjechał przewoźnik pociągiem, który ma dużo gorsze parametry np. jeśli chodzi o przyspieszenie mu starcy hamowanie zajmuje dużo więcej czasu i oni przez to wolni albo np. nieodpowiedniej szerokości drzwi wymianę pasażerów odbywa się nie kilkanaście sekund, ale np. wie czy 3 minuty są tego typu oczywiście ryzyka, że może być z winy przewoźne, ale nie o tym, ale w innym momencie nie zaś żadnych takich tak poza tym zmiany, które pan mówi jeśli się ogłasza to należałoby się z nich wywiązać, a tutaj mamy do czynienia po tygodniu kolejną zmianą rozkładu jazdy tak jak pan zna PKP to jak pan sądzi w na jakim odcinku tutaj coś za szwankowało znaczy, gdzie w strukturze PKP ten problem zaistniał, że dzisiaj, choć oczywiście strukturę PKP to trudne po jednoznacznie się wypowiadać, bo powiem uczciwie, żeby też bierność radiosłuchaczy też, że zrozumieli PKPSA ma oczywiście udziały obok skarbu państwa spółce PKP polskie linie kolejowe natomiast prawo unijne, jakie prawo krajowe dają spółce PKP polskie linie kolejowe pełną niezależność to znaczy chodzi o to, żeby operator sieci kolejowej był niezależny, a przynajmniej chociażby przy układaniu planu First oraz składów jazdy przydzieleniu dostępu do torów wobec podmiotów funkcjonujących na rynku tak, żeby nie zakłócać konkurencji, więc tutaj toczone były członek zarządu PKP SA nie ukrywam ciężko by się wypowiadać o spółce, do której jakby strukturach grup kolejowych było praktycznie ktoś ładnie mówi struktur operacyjnych chiński może oni sami podejmują decyzję, więc trudno jest jakby mi wypowiadać się wprost natomiast ustawodawca przewidział całą procedurę jak ona wygląda to znaczy przewoźnicy zgłaszają swoje zapotrzebowanie, kiedy chcą jeździć tak dalej, o której godzinie, jakimi składami, gdzie się zatrzymywać następuje tak mamy spotkania rozkładowe, gdzie polskie linie kolejowe zapraszają ekspertów strony przewoźników wysyłają swoich ekspertów tak, żeby oraz kład jazdy ułożyć, uwzględniając wszelkie mankamenty chociażby wynikające z prac remontowych czy też ograniczonej przepustowości na różny inny skutek naprzeciw weźmy kwestię testowania nowego oprogramowania sterowania ruchem tym podobne i to potem jakby ten rozkład powinien w 100% działać trudna, jakby tutaj, odnosząc się, jakby te wypowiedzi prasowych przedstawicieli PKP PLK trudno mieć pretensje, że przewoźnicy chcą jeździć, tym bardziej że z punktu widzenia takich przewoźników jak SKM Warszawa czy koleje Mazowieckie, bo ich głównie te problemy dotknęły oni realizują umowę z marszałkiem marszałek czy też w przypadku SKM-ki prezydent miasta w spółce powierza pewien rozkłady jazdy do realizacji spółka dobiera różnego rodzaju narzędzie kupuje odpowiedni tabor często kupuje go PEC my przy wsparciu finansowania zewnętrznego w tym również kredytów zatrudnia określoną liczbę maszynistów czy też liczbę członków pozostałych załogi jak kierownicy pociągów konduktorzy też osoby siedzące w centrali danej spółki wspierające ten ruch i jeśli następuje z dnia na dzień zmiana to proszę zwrócić uwagę, że taka spółka ma duży problem pociągi są wykreślone z rozkładu jazdy sprawia, że z dnia na dzień kredyty trzeba spłacać miasto Warszawa 3 urząd Marszałkowski płacą nie za kredyt tylko płacą za wykonaną usługę i oczywiście to wszystko powoduje, że powiedzmy sytuacja jest wręcz karygodna rzeczywiście należałoby przyjrzeć się dokładnie, kto za tym stoi czy ten rozkład jazd został źle ułożone przez ekspertów polskich linii kolejowych czy, że zaszły też sytuacje nie wiem z remontem menedżera, który nie przewidziano w tym wszystkim jest jeszcze opinia pasażerów, którzy nie będą przecież dociekać, kto za co odpowiada tylko się zdenerwują na być może na przewoźnika chciałby pan krótko na koniec odniósł 1 rzeczy w kwestii bezpieczeństwa od PKP PLK słyszymy, że tutaj bezpieczeństwo było zapewnione jak słyszymy, że pociąg jeszcze nie na ten tor co powinien to mamy prawo niepokoić jak panu krótko na koniec odpowiedź powiem tak Piast na niewłaściwy tor niekoniecznie musi być niebezpieczny to znaczy niebezpieczeństwo zachodzi jeśli jest wpuszczony pociągnie odcinek torowy, na którym jest inny pociąg to znaczy, że może być sytuacja właśnie tak, jakie dochodziły, że wjechał na ten tor, ale ten tor był również pusty zupełnie bezpieczny oczywiście tutaj nie możemy mówić o kwestie, żeby ryzyka natomiast zdaje sobie święcie sprawę, że pasażerowie mogą interpretować jest chaos dzisiaj jechał został skierowany na pusty innym razem nie daj Bóg zostanie skierowany na tory metali jedzie pociąg z naprzeciwka to dla pasażerów komunikat jest bardzo zły podważający zaufanie do kolei, które w ostatnich kilkunastu latach to wiedzmy mozolnie odbudowywane czy ktoś nad tym panuje w ogóle można sobie zadać pytanie bardzo dziękuję dr Michał Beim ekspert w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego za chwilę prof. Dorota Dziółka z SGH moment rozmawia o umowie Zbożowej, która wygasa jutro ta, która pozwala na eksport ukraińskich produktów rolnych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA