REKLAMA

Przemoc wśród dzieci. Filmiki w sieci powodują "wielokrotne przeżywanie tego samego"

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2023-03-18 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósma 7 dzień dobry państwu w drugiej godzinie sobotniego poranka Karolina Głowacka przy mikrofonie Michał Tomasik jest wydawcą programu Maciej Gorczyński realizuje w tej godzinie tuż przed dziewiątą w ostatnim wejściu poranka będzie my mieli dla państwa rozmowę z noblistą z medycyny fizjologii serem pod szpitalem od Klicha gratka bardzo przyjemnie się z pana profesorem rozmawiało mam nadzieję, że państwo będzie się tej rozmowy przyjemnie słuchało, a teraz zajmiemy się Rozwiń » sprawą ostatnio głośnych medialnie pobić nastolatków przez nastolatki Jaworzno przypadek czternastolatki piętnastolatki atakującej 16 latkę do krwi o losie zatrzymanych sprawdź czy nie ma zdecydować sąd rodzinny tak w czwartek podała miejscowa policja był też przypadek w Pruszkowie, gdzie szóstka nastolatków biła kopała okazała całować buty chłopakowi wszyscy napastnicy są w wieku od 1416 lat trafią na 3 miesiące do schroniska dla nieletnich dodajmy, że to sprawy były głośne, bo nagrane telefonem wideo trafiło do sieci rozgorzały różne dyskusje na temat przemocy rówieśniczej czy było gorzej niż kiedyś czy teraz jest gorzej niż kiedyś, kiedy młoda osoba w pełni zaczyna odpowiadać za swoje czyny, jaka powinna być reakcja opiekunów na takie przypadki o tym wszystkim teraz w poranku porozmawiamy są z nami pani dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca wydział pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani doktor dzień dobry witam pięknie pan prof. Marek Konopczyński komitet nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk Uniwersytet w Białymstoku dzień dobry panie profesorze dzień dobry ja dzisiaj w po siódmej poprosiłam naszych słuchaczy, żeby napisali w tej sprawie co uważają sobota małpa TOK kropkę FM sobota małpa TOK kropkę FM ten mail jest cały czas otwarty rozmawiamy do ósmej 40 i przyszedł np. taki głos Stefana Warszawy to jest wina braku autorytetów i bezstresowego wychowania kiedyś przy tego rodzaju zachowaniach od razu reagowała szkoła, informując rodziców, a ci jeśli było trzeba ciężką ręką uczyli młodzież moralności taki to głos jeszcze państwa na początek zapytać czy faktycznie współcześnie jest gorzej jeśli chodzi o przemoc rówieśniczą niż było to kiedyś może zacznę od pana prof. prof. Marek Konopczyński myślę, że nie jest gorzej myślę, że lepiej dokumentujemy tego typu akty przemocy tutaj szczególna rola mediów kiedyś media nie były tak zainteresowane przejawami życia społecznego, a ponadto teraz mamy taką tendencję do do zaostrzania różnego rodzaju takiego rygoryzmu społecznego zaostrzenia percepcji spojrzenia na różne działania więc, więc by statystyki pokazują, że takie zachowania patologiczne młodego pokolenia się zmniejszają, aczkolwiek można powiedzieć, że część z tych zachowań przeniosła się do internetu mamy do czynienia z takim przemieszczaniem rzeczywistości społecznej i to co kiedyś było na ulicy w tej chwili dzieje się w internecie, ale patrząc generalnie na na ten problem to mogę powiedzieć, że odczuwam to w kategoriach porażki naszej porażki porażki dorosłego pokolenia każdy incydent każda taka dramatyczna sytuacja bardzo boli i odciska takie negatywne piętno referenda społeczne, ale również indywidualne jest tragedia i tych dzieciaków ich rodzin, ale przede wszystkim jest to również wyraz takiej bezradności szkoły bezradności rodziny i bezradności środowisk rozmaitych, które nie potrafią uprzedzić takiej sytuacji, bo mówimy o karaniu my mówimy o dyscyplinie my mówimy o o działaniach post factum a gdzie są działania profilaktyczne, gdzie jest system wychowawczy szkoły a gdzie jest wspomaganie rodziny wychowywaniu dzieci ja byłam takie poczucie, że zajęliśmy się różnymi problemami zapomnieliśmy o tym, że wiele wiele my dramatów dzieje się z polskich rodzinach szkoła nastawiona na działalność dydaktyczną walczy o zmniejszenie programu nauczyciele walczą o podwyżki, a w tym wszystkim dziś z nich to młody człowiek, który ma problemy dydaktyczne w nie potrafi się uczyć pandemia spowodowała taką lukę również zdecydowana luka wygoda wychowawczą Oli ja myślę, że taka eskalacja obecnych zachowań, o których media napisały media pokazały jest taką mieszanką wybuchową skutkiem wielu bardzo wielu czynników podwyższenia poziomu agresji dorosłego pokolenia, bo my jesteśmy bardziej agresywni chyba niż kiedyś, bo jest kryzys jest zagrożenie zagrożenie wojną zagrożenie pandemią także, a czy bym na to szerzej nie patrzyłbym na tę poszczególne jednostki na dramat, ale patrzyłbym na cały system społeczny tu są jest bardzo wiele luk Katarzyna z Poznania napisał 40 lat nastoletnie dzieci jestem przerażona nie przypominam sobie takiej agresji bezwzględności z czasów, kiedy chodziłem do szkoły to mail na adres sobota małpa TOK kropkę FM pani doktor jest im dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca jak chciał panią zapytać się o to, jakie skutki zostawiają w psychice ofiar przede wszystkim takiej przemocy takie sytuacje, bo ja widziałem rocznie zasadniczo 2 komentarze dotyczące tych sytuacji albo tak jak pani Katarzyny, że jest właśnie przerażona kiedyś tak nie było albo raczej, o co chodzi to się zdarzało zasadniczo nie miałem znajomych napisał, jakbym dostała kiedyś w parku i nic mi się jakoś na takiego szczególnego nie wydarzyło, więc jak czują ofiary takiej przemocy, tym bardziej kiedy rzecz jest upubliczniona pani doktor no myślę, że to, o czym my pani na końcu powiedziała tworzy podstawową różnicę pomiędzy współczesnymi zachowaniami przemocą owymi tym co niedobrego dzieje się dzisiaj w relacjach rówieśniczych, a tym co było zawsze, bo całkowicie zgadzam się profesorem agresja i przemoc nie jest niczym nowym, odkąd nasz gatunek istnieje odtąd mamy do czynienia z takimi zachowaniami zawsze szuka ludzi, którzy mają lat naście w zawsze one występowały no w związku z tym, że to generalnie nie jest dla człowieka łatwy okres to przekształcenie się dziecka w osobę dorosłą no ale w dzisiejszej rzeczywistości mamy chociażby 1 czynnik, który chce najpierw zwrócić uwagę to wkroczenie świata medialnego wszystkich technologii IT do naszego życia to spowodowało, że czyny agresywne przemocowe, który wcześniej występowały, ale zawsze rozgrywały się w obrębie grup rówieśniczych nie wychodząc tak naprawdę i nie, rzucając się w oczy reszcie społeczeństwa dzisiaj nie dość, że dzieją się często w miejscach publicznych parkach na ulicach boiskach młodzi ludzie nie zwracają na to uwagi, że inni mogą obserwować nie jest dla nich żadnym problemem to jeszcze na dodatek w powszechną obecność telefonów komórkowych i możliwość umieszczenia potem silników w sieci sprawiają, że ta sytuacja jest kompletnie inna to nie jest tak jak tutaj słuchacz nie wspominał jednorazowe doznanie fizycznej przemocy gdzież tam w parku, który się kończy po parunastu minutach my przykrych doznań tylko z obrazami wykpiwa mający mniej ośmieszający mi stawiającymi w fatalnym świetle nie ofiarę może się ona spotykać przez całe tygodnie miesiące albo lata w internecie nic nie nie ginie, ale oczywiście jego ofiara się nie spotka wyłącznie ze współczuciem tylko będzie miał poczucie właśnie takiej tego wtórnego wstydu zwielokrotnione ego, bo była właśnie upokarzana i właśnie ta kwestia wielokrotnego przeżywania tego samego od nowa to po wielu latach może jeszcze występować my dopiero zbieramy wiedzę na ten temat, ale nic nie wskazuje na to, żeby tego typu silniki przestały kiedyś stanowić problem, mimo że w 3 filmowa akcja miała miejsce wiele wiele lat temu, ale też nie tylko co pan profesor powiedział to my dorośli nie spisaliśmy się w tworzeniu kreowaniu rzeczywistości świat, który stworzyliśmy sobie tym dojrzewającym młodym ludziom naprawdę nie jest światem przyjaznym w wiele rzeczy można by tutaj wszystkich wspominać, ale chociażby ten sposób przekształcenia funkcjonowania rodziny nie sprawił, że młodzi ludzie bardzo często dzisiaj mówią, że nie mają nikogo do kogo w razie trudności mogliby się zwrócić z prośbą o pomoc będziemy rozwijać się ten wątek po skrócie informacji dr Aleksandra Piotrowska z nami prof. Marek Konopczyński rozmawiamy o przypadkach upublicznione przemocy nastolatków wobec nastolatków jeśli mają państwo swoje komentarze proszę pisać sobota małpa TOK kropkę FM, w którym rozmawiamy o głośnych ostatnio przypadkach przemocy nastolatków wobec nastolatków pani Magdalena do nas napisała na adres sobota małpa TOK kropkę FM zmieniliśmy świat zaczęliśmy traktować dzieci podmiotowo tylko zapomnieliśmy, że wymaga wysiłku i obecności zmiany postępowania obecności dorosłych niestety dorośli są zajęci nie mają kompetencji do wspierania dzieci rozmawiania z nimi tak napisała jeśli mają państwo swoją opinię proszę pisać jeszcze złota małpa TOK kropkę SM prof. Marek Konopczyński jest z nami dr Aleksandra Piotrowska chciałem państwa zapytać, jakie są źródła tej przemocy mówimy o tym, że zrobiliśmy trudne świat dla jako dorośli dla młodzieży no ale nie wszyscy biją więc, dlaczego się tak dzieje, że ta przemoc w niektórych się pojawić ono może wziąć tak powiem znikąd bez kontekstu trudnego domu przemocowe ego prof. Marek Konopczyński tak myślę, że by źródeł przemocy to poszukujemy od setek jeśli nie tysięcy relacji i jakby mniej więcej wiemy, skąd bierze się tam przemoczone bierze się przede wszystkim z z braku zaspokojenia takich podstawowych potrzeb, a do takich potrzeb podstawowych potrzeb należy nie tylko zjedzenie by gdzie zdrowy ma również potrzeby społeczne ja myślę, że tutaj problem polega na tym, żebyśmy stworzyli świat świat takich relacji szybkich takich taki świat warstwą w twarz budowy, a każdy człowiek potrzebuje pogłębionych relacji i jeżeli tych pogłębionych relacji tych głębszych więzi z głębszych kontaktów nie mamy, bo nie mamy kontaktu, bo żyjemy w świecie do szyby ktoś, kto szybkością atomu także profesorze, ale dalej dopytam no w takim świecie żyje większość młodzieży, ale bije jednak pewien odsetek dlaczego, skąd to bierze tych osób młodych właśnie do myślę, że myślę, że tak nie ma takiej zwykłej reguły, że jakieś bardzo porządne przyzwoity dom to to niema agresji to niema co nie ma przemocy, a też nie jest także w każdym patologicznym środowisku będzie występowała występowała przemoc ja to odwołam do do do komentarza słuchaczki mianowicie pod dotyczącego podmiotowości dziecka Otóż rzeczywiście próbujemy zaakcentować, że dziecko ma takie same prawa jak moje dziecko jest podmiotem nie przedmiotem naszych działań działań rodziny działań szkoły nie do końca nam się nie udaje od strony od strony ja patrzę od strony takiej społecznej, bo myślę, że pani dr Piotrowska znakomita psycholog dziecięca to powie, jakie są źródła psychologiczne źródła społeczne to jest przede wszystkim takie poczucie wykluczenia wykluczenia społecznego na wykluczenie reaguje się na ogół agresją ktoś mnie nie chce, więc w związku z tym jak próbuje się przebić w jaki sposób na lepszą sposób przebicie jest pokazanie swojej swojej siły i teraz i teraz, chcąc nie chcą my w jakim sensie wykluczamy młode pokolenie z by z życia zżycia takiego które, któremu się należy ja myślę, że to wykluczenie jest taką przyczyną mega przyczyną przyczyną społeczną świat cyfrowy wyklucza świat realny też wyklucza, a co do potwierdzania tego przeżywania wielokrotnego tej tego umierania wielokrotnego z powodu mediów społecznościowych z powodu internetu to proszę zobaczyć, że to myśl my dorośli wypuszczamy internet filmy o zabijaniu przecież, jaką popularnością dzieła Rudnic filmy mają firmy o zabijaniu chociażby ostatnio z Ukrainy o masakrach i czy my sądzimy, że młodzi ludzie tego nie widzą młodzi ludzie oglądają oni potrzebują takiego samo potwierdzenia kończąc ten wątek powiem tak źródeł agresji jest bardzo wiele, ale wszystkim źródłem agresji jest sam człowiek i agresja jest albo przystosowawcze albo jest destrukcyjna i teraz jak zamienić tę agresję przystosowawcze uczą, czyli agresję, która umożliwia życie agresję destrukcyjną agresję wobec innych na agresję przystosowawcze nie poradziliśmy sobie z tym przez rok, gdy setki tysiące lat pani doktor, dlaczego niektórzy są młodzi ludzie są sprawcami przemocy inni nie skoro ten świat jest trudna na zasadnicze dla wszystkich skupiliśmy się w czasie tej rozmowy, że w dużej mierze na oskarżaniu świata oto, że zrobił taki niesprzyjający dobremu rozwojowi to święta prawda, ale pamiętajmy, że nie ma nie zdarzają się takie sytuacje, kiedy potrafimy wskazać 1 czynnik, który z pewnością odpowiada za zachowania przemocowe zachowania agresywne człowieka agresja może wynikać naprawdę bardzo wielu czynników związanych z rodziną, ale związanych ze szkołą ich grupą rówieśniczą, ale też właśnie z ze światem w skali makro tym co dzieci słyszą wokół siebie widzą tak dalej i jeśli mamy do czynienia z pojedynczym czynnikiem, który mógłby agresję wywołać rzadko kiedy pojawiają się takie zachowania, które nas przerażają, ale jeśli u jedynego człowieka zbiegnie się spotka się ileś tych przyczyn to wtedy mamy tragedię i gdyby takie zachowania które, które nasz i szokują, a z punktu widzenia ich ich następstw sprawiają, że właściwie wszyscy doznają krzywdy po pierwsze, ofiara, ale tak, że sprawca przemocy, bo utwierdza się w mniemaniu, że agresywne postępowanie jest dobrym sposobem na życie, a to musi doprowadzić przecież do fatalnych konsekwencji, ale nie zapominajmy też o tym milczącej większości od tych, którzy się w maju tylko za obserwatorów ze świadków oni też są pośrednio ofiarami przemocy, bo kształtują w sobie takie przekonania, że taki jest świat są silniejsi są słabsi nic nie da się zrobić trzeba dbać tylko o siebie pani Katarzyna napisał jeśli ma być szczera to 20 lat temu, kiedy chodziłem do szkoły była widoczna przemoc już w wieku 1112 lat dzieci w mojej klasie biły nie widzę w tym nic nowego właśnie wspominają goszczą można wrzucić łatwo do sieci tak napisała swoją drogą dla wszystkich NAS-y 3× się zastanówmy czy na pewno chcemy taki film udostępniać dalej go powielać w sieci jak odpowiedzialność rodziców opiekunów, kiedy zaczyna się już można powiedzieć pełna odpowiedzialność młodej osoby można powiedzieć, że taki 14 latek np. rozumiejący już chyba różnicę między dobrem złem można powiedzieć, że jest złą osobą dokonuje aktu agresji czy niemoralną czy to jest moment w tym momencie w momencie wyłącznie na surowość wobec sprawców czy zapytam tak ten czy troskę wobec nich również pan prof. Marek Konopczyński ja myślę, że nie ma dobrych złych ludzi ludzie są ich nie ma dobrych i z dzieci jesteśmy wytworem zarówno życia społecznego życia psychologicznego naszego i w związku z tym jak teza, że są ludzie lepszy gorszy jest tezą absolutnie fałszywą natomiast moment by dzieci są odbiciem świata dorosłych, kiedy człowiek zachowuje się agresywnie wtedy, kiedy ma zachwiane poczucie bezpieczeństwa my wszyscy mamy zachwiane poczucie bezpieczeństwa i to wpływa na mój młodych ludzi poczucie bezpieczeństwa niedawno byliśmy w niewoli pandemicznej teraz mamy zagrożenie zza wschodniej graniczą słyszymy o zagrożeniach ekonomicznych to robić panie profesorze wobec sprawców w tym momencie tych nastoletnich zaczyna na pewno na pewno nie wolno iść tropem, jakim polskim ustawodawcy jeśli chodzi o ustawę tzw. ustawę o resocjalizacji nieletnich nastawioną na karanie młodych ludzi na karanie młodego pokolenia przede wszystkim należy przeciwdziałać jak przeciwdziałać po pierwsze, przestawiać szkoły przestawić szkołę na działali działania wychowawcze, a nie tylko dydaktyczne po drugie, dać realne wsparcie rodzinie w każdej rodzinie są problemy rodzina zostaje sama sobie proszę zobaczyć mamy cały system instytucji pomocowych centra pomocy dziecko rodzinie różne inne poradnie itd. które tak naprawdę nie przychodzą do rodziny tylko rodzina musi się wybrać do instytucji powinniśmy przedstawić system na system wspomagania rodzin to znaczy system, jeżeli jest problem szkoła dostrzega problem szkoła w uzgodnieniu z rodziną otrzymuje realną pomoc, ale nie pomoc materialną tak jak w tych czasach się to dokonuje czyli jaki jest tam pieniądze pomoc socjalna tylko pomoc psychologiczną pomoc społeczną my potrzebujemy wsparcia ludzie w sytuacji zagrożenia potrzebują wyciągniętej ręki do pomocy, a nie obojętności mam takie przeświadczenie, że żyjemy w czasie obojętności w czasie obojętnym na cierpienia ludzi i oby potrafimy dobrze robić karać post factum zamykać, ale nie potrafimy nic zrobić przed tym zamknięciem przed ukaraniem to jest chyba ten problem współczesnej Polski brak działań wyprzedzających tak jak w medycynie nie przebijamy się profilaktyką nie tylko próbujemy leczyć to co jest czasami nie do wyleczenia tak samo tutaj to pan profesora dużo i ważne rzeczy dotyczące profilaktyki jak reagować, kiedy już dochodzi do tej sytuacji też by w kontekście profilaktyki na przyszłość, żeby to były ostatnie tego typu akty, więc wrócę do mojego pytania czy to czas wyłącznie na surowość czy pewnego rodzaju troska ta kwestia odpowiedzialności dr Aleksandra Piotrowska na koniec no, więc apel wielki, żebyśmy porzucili przeświadczenia, że jeśli wynajdzie odpowiednio surową dotkliwą karę to na pewno pozbędziemy się wszelkiego zła my byli państwo to tak nie działa kary w wychowaniu stosowane są od zawsze, a te uciążliwe i niedobre zachowania równie konsekwentnie się pojawiają recydywa nie istniała, gdyby kara automatycznie kształtowała pozytywne zachowania, a zatem jeśli już mamy do czynienia, z czym wybuchem takich zachowań, które nas przed nim przerażają to trzeba podjąć natychmiast w miarę kompetentnie realizowane działania nie jakaś nieudolna pojedyncza lekcja wychowawcza, która naprawdę nic nie da, ale takie, które pokażą młodym ludziom, że można inne niż agresja sposoby radzić sobie z doświadczonymi trudnościami przeżywany mi frustracja gniewem itd. myślę, że to, czego brakuje młodym ludziom i co w pierwszej kolejności powinno się stać przedmiotem no właśnie treningów różne różnego rodzaju po takich agresywnych zachowaniach to trening umiejętności społecznych trzeba nauczyć młodych ludzi tych, których np. dotychczasowy 1416 lat życia tego nie nauczyło no np. jak radzić sobie z sytuacją, kiedy ktoś wygłasza inną opinię niż moja albo kiedy podważa moje racje mniej albo jak radzić sobie sytuację, kiedy czuję, że sama nie daje rady i muszę poprosić innych o pomoc w jaki sposób ciemny prowadzić no coś na kształt negocjacji to nawet jak się ma 1012 lat to już te elementy negocjacyjne w naszym życiu występują, więc to jest taka pierwsza rzecz, którą powinniśmy uruchomić oprócz oczywiście dym no np. bym treningu wnioskowania moralnego możemy, gdy skłaniać uczestników tej agresywnej sytuacji do refleksji nad własnym światem światem wartości ewentualnie do prób jego przekształcenia, a nie rozumiem Karaczi zostawić samym sobie w tym kontekście mówić, bo to nic nie musimy kończyć bardzo państwu serdecznie dziękuję za dyskusję państwu naszym rozmówcą również państwu, którzy do nas pisali je pani dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca wydział pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego pan prof. Marek Konopczyński komitet nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk Uniwersytet w Białymstoku dziękuję państwu serdecznie na koniec jeszcze raz ten apel proszę myślę ograniczać to kolportowanie w sieci drastycznych filmów, bo możemy w ten sposób zrobić jeszcze więcej krzywdy również tym osobom, które są ofiarami takiej sytuacji uwiecznionej na filmie ósma 67 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA