REKLAMA

Prof. Mikołejko o starości, eutanazji i więziach społecznych

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2023-03-18 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:22 min.
Udostępnij:

Jakie są granice eutanazji? Czym jest i jak może wyglądać starość w świecie rozluźniających się więzi społecznych? Czy chwieje się umowa społeczna?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z nami jest znany państwu doskonale na pewno prof. Zbigniew Mikołejko filozof religioznawca związane z Instytutem filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk autor wielu wielu książek, których nieraz rozmawialiśmy dzień dobre dzień dobry witam serdecznie mam taki pomysł trochę przewrotną dosłownie w tym momencie przyszedł do głowy, bo będziemy dzisiaj rozmawiali całą pewnością o tym porozmawiamy o liberalizacji prawa eutanazji innego w Kanadzie taki projekt już jest Rozwiń » wkrótce rzeczywiście zostanie rozszerzone prawo do eutanazji w Kanadzie są też badania, które chciałbym przywołać w tej naszej rozmowie pokazujące motywacje ludzi tam do eutanazji właśnie się jeśli można użyć tego sformułowania zgłaszających, ale chciałbym zacząć od, bo pan się zajmuje bardzo dużo przecież od wielu wielu lat religią filozofią religii też miejscem religii kulturze w polskim krajobrazem religijnym polskim katolicyzmem chciałbym pana zapytać tego Jana Pawła II jednak mimo wszystko i od tego może zacząć co pan myśli o tych materiałach, które zostały upublicznione o tej też dyskusji specyficznej, która rozgorzała Igora ja na ten temat czy to jest rzeczywiście koniec całkowity mitu Jana Pawła II w Polskim społeczeństwie będziemy teraz mieli 2 Janów Pawłów drugich 1 jest idealny, a drugi jest straszne właśnie to jest niedobre, bo w jasne wprawie tak będę utrzymywał wbrew wszystkiemu to byłaby tylko i niezwykle ważna postać historyczna jedno z najważniejszych w Polskiej historii w świecie współczesnym szeroko pojętym też niezwykle ważna w w problem polega na tym, że w wielkiej ważne postacie są dramatycznie złożony w to rozdziera w różne strony poza tym żyją długo mają różne momenty w swoim życiu zdarzają się prawda tutaj przyjść bowiem od podstaw postaw demokratycznych do do autorytaryzmu zdarzają się tuż moim ministra oczekujemy zwykły człowiek monolitem nie usprawiedliwiam tylko usiłuje zrozumieć, żeby człowiek monolitem także moralnym Browna w niekoniecznie niekoniecznie musi to przydarza w wielu sprawach w to tyczących moralność nawet tam, gdzie w jak w przypadku pedofilii księżowskiej wszystko krzyczy o pomstę do nieba w człowiek tak w wydawałoby się wrażliwy wyczulony na w głównie na dobro bliźniego dziecko i tak drożej miał oczy szeroko zamknięć można oczywiście relatywizować powoływać na kontekst kontekst historyczny, ale w tym samym, a nawet gorszym kontekście w kontekście historycznym w kardynał Wyszyński z rozporządzaniem były już sprawdzone konserwatyzm PiS na swój sposób konserwatywny w zachował się całkowicie inaczej niż zachował się ślad nie znam szczegółów dobrze w 1950 ósmy roku w jakiś ksiądz archidiecezji żeńskiej na broń Youth właśnie w sprawach o sprawach zdaje się pedofilski ich Wyszyński zachował się w absolutnie należycie w tamtych warunkach, a mianowicie suspendowany facet wywalił go mówiąc na zbity pysk w co znamienne z tego co słyszałem jacyś urzędnicy później kurialnych w tej archidiecezji zacierali ślady pisząc, pisząc o tym, że facet został posłany na pokutę do na 3 miesiące do Częstochowy i tak krótko mówiąc już nawet w tamtych warunkach przy tamtej obyczajowości wolą nas przy tamtej w obojętność na pedofili, gdzie powszechne zresztą nie tylko kościelnej powiedzmy sobie w no to to było to była to była postawa całkiem całkiem inna w ten kontekst tak jakoś jakieś ważne mamy 6 wyrażenie w tym sporze w o Jana wała drugiego też się z szukamy kogoś się w nas, kto wziąłby na sumienie nasze grzechy, bo chcę powiedzieć czarno to też nie jest red wizowa nie grzech potrafili jest grzechem czy zło pedofilii należałoby mówić nie w języku kościelnym w zło pedofil jest złem powszechny z powszechnymi w i powoli zaczynają się oczywiście odsłaniać różne środowiska, ale w przypadku kościoła, który użył kupuje sobie prawo do bycia przewodnikiem duchowym moralnym, którego autorytet itd. z ogromnym przynajmniej był ogromny w w oczekiwali tak w przypadku wychowawców sprawdza oczekiwaliśmy czegoś więcej niż w to tutaj chyba fundamentalna sprawa, która różni jednak te przypadki, ale kościelne od niej kościelnych jest taka, że no mamy do czynienia z przestępstwem oczywiście i to było przestępstwo także w tamtych czasach ścigane z kodeksu karnego tak i teraz kościół katolicki to jest bodaj jedyna instytucja, która wypracowała systemowe metody tuszowania tych przestępstw to znaczy ukrywania sprawców przenoszenia sprawców i to było na poziomie rozporządzeń zewnętrzny Wala to jest główny bardzo się z czym wbrew kodeksowi ówczesnemu prawa kanonicznego 1000 sześćdziesiąty któryś paragraf tego starego kodeksu, gdzie w w była mowa o tym, że to jest zbrodnia powinna pójść za nią kar takie kategorie tam natomiast w nowym kodeksie przez Wojtyłę już właśnie ustanowiony jest przesunięcie na grzechy pokutę to jest w te znamienne właśnie w przypadku w przypadku właśnie tego Wyszyńskiego Hampshire głos to w zgodnie z zasadami Wyszyński tak właśnie postąpiono w nic nie wyobrażam sobie, żeby mógł ów donieść do komunistycznych władz, zwłaszcza sytuacji są zasób wówczas konflikt z Gomułką itd. ruszającego się już w nagonki na kościół naucza od nic mu czas sytuacja była dramatyczna zrobił to co mógł zrobić w granicach prawa kościelnego, czyli wywalić człowiek facet to ona w nazbyt Ojrzyński Myśliński gość ruch konserwatywny wyższy mieszka też taki surowy prawna, ale to surowa by nic to surowość mogą również stosował jest z nami, lecz innych historii jako miarę miarę oceny jako miarę postępowania duchownych w to znaczy był surowy wobec świata zewnętrznego bądź w człowiekiem świata w cokolwiek przed soborowego dzielnym człowiekiem dziewiętnastowiecznym, ale jednocześnie czas surowość byłaś surowością w surowość nie tylko wobec tego co na zewnątrz lutego co wewnątrz także no i tak jak powiedziałem rozwiązują oceny Jana Pawła II musimy je oczywiście zmiennych zmierzyć się z tą figurą, bo ochrona jest ważna dla wierzących niewierzących w jest figurą historyczną jak wiadomo w i są różne elementy tej tkanki to przyzwolenie przyzwolenie na pedofilię zamykania jest po prostu tak bunt partia bądź, która jest w każdym z z nas prawda tą częścią dach diabelską człowieku zaklętą w jak widać tutaj tutaj no jest jeszcze cała sprawa tego związku bardzo niejasnego z w tej więzi szczególnej Sapie z kardynałem Sapiehą dość szczególną posta postać jest chyba w sumie najsłabszy element tego wszystkiego te te dokumenty związane z Sapiehą i te spekulacje dotyczące Jaś relacji pomiędzy niech ich, chociaż ksiądz Miś Todd jest z budżetu uraz, bo to był w, o ile bocznej ksiądz boczek to ta odbyła się rana postać donosić się w ogóle, w który skłonny był do różnych różnych rzeczy także do fantazjowania itd. jest to świadectwo księdza Miszta wydaje że, który był nieugięty, który nie uległ naciskowi, a to się działów przed tą naciski naciski na Krze to był kapelan Sapiehy w warunkach, w których przygotowywano już tzw. proces kurii krakowskiej i dachy czy aresztowań dziś już dziś już sił więzień i prześladowań rozmaitego rodzaju w czasach stalinowskich jego świat swoje jest tutaj w jednak nie rozbić dotarł do to oczywiście wszystko są rzeczy, które jeszcze będą pewnie gruntownie badane dyskutowane, ale już wokół, których w tej chwili taka ostra wojna polityczna trwa i należy się spodziewać, że to będzie politycznie obsłużona czy spożytkowane już co się dzieje przecież świat znaczy Polska się podzieliła na tych, którzy bronią tych, którzy atakują no to takie paliwo na nadchodzące wierzono woda automatycznie znaczy tak znajdował się wyraźnie bowiem szans, bo idealnie na tymczasem ani idealizacja ani w dewaluacji ani potępienie absolutne tutaj nie wchodzą w rachubę prof. Zbigniew Mikołejko jest państwa gościem ten segment papieski na razie kończymy wrócimy po informacjach po mówimy o eutanazji w Kanadzie prof. Zbigniew Mikołejko wciąż z nami no i teraz po mówimy o modyfikacjach czy liberalizacji już tak bardzo liberalnego prawa eutanazji innego w Kanadzie jest na ten temat bardzo ciekawy tekst Małgorzaty sinic w tygodniku powszechnym proszę sobie zerknąć do tego tekstu jeśli chcą mieć państwo taki pełny obraz skryła się w w właśnie od 2016 roku przypomnimy obowiązuje medyka assistance in daje, czyli medyczne wsparcie umiera jednak się Made tak jest tak się nazywa ten program no i jest to najbardziej liberalne jak Małgorzata pisze prawo eutanazji na świecie 18 lat ubezpieczenie zdrowotne udokumentowana ciężka choroba ciężka to znaczy taka, której nie można użyć w sposób satysfakcjonujący dla chorego to bardzo szeroka jest definicja do niedawna był wymóg, żeby śmierć była przewidywalna i nieuchronna, ale w 2021 roku ten wymóg usunięto no i teraz od połowy marca, czyli właśnie w tej chwili to wchodzi czy zaszło już również choroba psychiczna cierpienie psychiczne będzie kryterium kwalifikującym do legalnej eutanazji, ale jest pomysł, żeby to jeże szerzej rozeszły co jest w Radziłowie, gdy również przerażające bezdomność tak Nędza, a oni bardzo poważnie to ZUS Supon czują lekarzy funkcjonariusze tego przerażającego systemu medycznego, żeby była eutanazja dzieci nawet niemowląt w noir za tym wszystkim to jest ich klub programu stoi 34 jak pisze autorka kanadyjskiego społeczeństwa w zimie na dodatek demokratyzacji właśnie to jest ten ciekawe i o tym za za moment, bo mówimy to szerokie społeczne poparcie, bo ja osobiście sam jestem zwolennikiem legalności eutanazji, ale na pewno nie w takim zakresie w jakim ma to miejsce w Kanadzie pamiętam przed kilkoma miesiącami też zresztą o tym w tygodniku pisałem w 1 ze swoich felietonów natknąłem się na takie badania dotyczące właśnie tych statystyk, zanim jeszcze wprowadzone oczywiście to prawo, o którym dzisiaj rozmawiamy one były też porażająca, bo kilkadziesiąt tysięcy osób do tego 2016 roku się eutanazji tam poddało w ostatnim czasie od tego 2021 roku, kiedy ten to kryterium śmierci przewidywalnej nieuchronnej usunięto wzrost o 32% nastąpił przy czym około 17% tych osób, które się poddał eutanazji twierdziło, że głównym powodem decyzji o poddaniu się eutanazji jest dla nich izolacja samotność to jest główny powód, a 36% deklarowało, że czuje się ciężarem dla rodziny przyjaciół i opiekunów też wskazujące jako powód no to się wydaje dość upiorny świat, w którym lekarstwem na samotność na torze więzi są w tragicznym stanie ma być to, że się po prostu dostaje zastrzyk tych tych jak myślisz nam się zdawało, że dystopii ja no się, że wystąpią to jest tylko w kinie albo w książce w pamiętam film w tytuł mi wyleczą w zloty 90 dziś w obraz społeczeństwa żyjącego jakieś katastrofie pod taką wielką kopułą to społeczeństwo radykalnie klasowych jest warstwa panów policjanci specjalni są niewolnicy niewolnice seksualne no i tam ci, którzy dożywają swoich lat, ponieważ już zostają wysłani radośnie wielkie święto od odbywa w do lepszego w do lepszego miejsca egzystencji, gdzie nie trzeba w wodór nie starcza prawda oraz szanować tych do psów włącznie z wodą itd. itd. takie rzeczy w główny bohater eks policjant nawrócony przez seksualną niewolnicę w odkrywa odkrywa buntuje się odkrywa przeciwko systemowi odkrywała prawdę, że ludzie jadą oczywiście ci starzy starzy w na eutanazję także Atu nagle, proszę bardzo, bo w niż umowa jest również o tym że, że jakiekolwiek upośledzenie wystarczą to przypadek autorka przywołuje przypadek głuchego mężczyzny, który sprawnych, którzy robią wszystko co celu już z wyjątkiem, gdyż określenie nie mógł został posłany wręcz wrzucony w system w ów Atanazy inny, bo w ZUS brat nie mógł się z nim porozumieć lekarze stwierdzili, że już poszły decyzja została podjęta i tak dal, a w prozie, którzy cierpią psychicznie, którzy cierpią także lęk ekonomiczny dość nie to jest chciałem powiedzieć w tekście, o którym mówimy Małgorzaty Shi z tygodnika powszechnego jest wiele takich opisanych przypadków ludzi biednych chorych, ale nie chorych w sposób taki śmiertelny nazwijmy to tylko jakoś społecznie wykluczonych zmagających się z przewlekłymi problemami zdrowotnymi cierpiących oczywiście ale, którzy np. nie mają w ogóle środków za bardzo do życia, bo te programy społecznego wsparcia są są bardzo kiepskie no i czują się po prostu na jakimś marginesie całkowitym czują to właśnie obciążeniem dla wszystkich, że nikt się o nich nie troszczy nic o nich nie 2 no, więc chcą po prostu swoje życie zakończyć nadają się zarazem wzoru na ślad na całą pani sic przywołuje w mianowicie kończy 65 lat i za z kategorii niepełnosprawnych w teście oceniano przesadzić do kategorii seniorów, gdzie zaczyna dostawać dużo dużo mniejsze pieniądze, które nie wystarczają na życie to jest już są do tego w tym w tym systemie, żeby się poddać po dacie to nas no jak lekarzu czytam o tym pan powiedział tej dystopii trochę pamiętam dyskusję w Polsce na temat eutanazji jeszcze z przełomu lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych różni przeciwnicy tacy radykalni legalizację eutanazji posługiwali się takimi argumentami, że to może tak wyglądać no to wydawało się dosyć zabawne wtedy nieprawdziwe okazuje się, że pod pastwiska tam jednak mieli rację taki jest kilka takich krajów, które w tym kierunku Kanada osiągnę oczywiście swoistą perfekcję w to jest dramatyczna, bo jeśli wskażemy na kraje, które łącznie z Kanadą, które punkt z wprost tak radykalnie serwują w możliwość eutanazji tzw. czynnej, bo musimy odróżnić w eutanazji czynną, czyli taką która, która polega na tym, że zadaje się po prostu śmierć zastrzykiem czy inny sposób od eutanazji tzw. biernej polegający na tym ziem odłącza się kogoś od aparatury projektu to ona zbieżna jest, że bardzo wielu krajach świata łącznie z polską do nie podlega nie podlega w karze karze nie jest uznawana za przestępstwo jeśli oczywiście odpowiednie kryteria są spełnione na diagnozę obawa co teraz w itd. itd. kiedy nie ma już żadnej szansy jest tylko jakaś w jest człowiek ból i zające czy w razie zmienia faktu, że pan żyją na sam jest zła ich słynnych sporów lament dla Tereski w Oslo były takie sprawy, które budziły ogromne też emocje tam odłączono od aparatury w jakiej zasadzie, że walczące odziany itd. itd. zmagające się w środowiska religijne w, a tu w SUV jest tak właśnie co więcej ma charakter Ryś najwyraźniej eugenicznych tuż po planowana cena stawka w Kanadzie, ale z za nim w tej Kanadzie co warto zwrócić uwagę, że co to radykalne postać eutanazji czynnej występują w krajach najbogatszych przecież to jest Kanada to jest Australia z wyjątkiem terytorium Północnego, bo to jest państwo federalne ten stan akuratnie w WI to jest Holandia Belgia Luksemburg, który jest najbogatszym najzamożniejszym najbardziej dostatnim krajem Schweitzer ja w Noto to nie jest Nędza okazuje się, że to niezwykle zamożne społeczeństwa fundują w osobom, które zostały zdegradowane przez los czy przez sam system społeczni funduje coś w fundują coś coś takiego zagrożone są nie tylko w związku z tym np. pierwsze narody wykonać na do cholery jako ochronę doznają myślę, że wał w realizacji czy to Aborygenów, bo ich dziś już wskazanie na nędzę materialną społeczną prześladowanie w rozmaitych formach z udziałem państw państwa kościołów prawda to w Australii w Kanadzie bardzo bardzo mocno pozbawiania statusu człowieczeństwa przecież w Aborygenów ostali byli zaliczani do do klasy zwierząt nie 2 klasy ludzi prawda kodeksowo Otóż w mam wrażenie, że w biali zamożni ludzie nazwijmy to w imieniu budują sobie w przestrzeń w luksus był, ale wciąż społeczeństwem Moyes społeczeństwa, które nie chcą ponosić kosztów tak to wygląda właśnie, bo też ekonom jest bardzo ważna ekonomia, ale też przeraża przeraża mnie szczerze mówiąc Kanada ma na jeden z najgorszych systemów paliwa Anki pali odnajdzie no właśnie najmniej chyba w ogóle jedna z najmniej dotowanych z ofertą jest opieka paliatywna z wśród krajów rozwiniętych oczywiście natomiast ta aktywna partycypacja lekarzy w tym wszystkim zażądać przerażająca to znaczy są tu opisane liczne przypadki, a one stanowią tylko pewien fragment tego co nam zostało udokumentowane no właśnie tego, że w szpitalu się ludzi do tego namawia, że lekarzu do tego namawiają również gra tak rodziną, żeby rodzina nie przekonała kogoś, że może jednak to nie jest najlepsze wyjście no naprawdę się obraz kobiety, która uwaga wręczy, żeby lekarze przestali namawiać męża tak takie takie są przypadki to i tak bezdomność widać że, że wszelką cenę w dąży się tam do eliminacji biednych starych chorych dom ma być takie schludne z jak w społeczeństwo jak Moskwa w czasie olimpiady w, kiedy wywieziono zakaz siano Kolek kaleką pokazywanie się na ulicach wywieziono wszystkich kogo się dało poza poza tym Moskwy, żeby zobaczyć takie idealne miasto zdrowych porządnych ludzi prawda one dobrze dobrze sobie żyjących bez bez żadnych kłopotów, jakie każdemu z nas przecież stwarza los my się przypomniało skoro mówią w Moskwie anegdota przerażająco mianowicie w radziecka Żaka od pewnej towarzyscy traf chciał ZOZ z jak czytałem ten artykuł pani SIS nie towarzyszy radzieckich, która bardzo chciała zostać pochowana po śmierci w murze Klemm kremlowskim zaś, że szczyt czy nie w szukała dojść żyć z prawa tego pochówku wreszcie znalazła dojście do jakiegoś towarzysza bardzo wysoko postawionego ją do nich po pewnym czasie zadzwoni mówi to bądź gotowe towarzyszką na śrut w ich sercach z więcej jest w mniej więcej ich tu jest tak, że można to z zamówić sobie w eutanazji prawda na dodatek rozpatrywany jest to poszerzenie sprawa dzieci, że z Formuły są tak ogólnikowe tego wszystkiego wyjdzie jakieś świadomy, a wasz my, ale propozycje są takie, żeby to już tam od siedmiolatków się zaczynało to też niemowlęta oczywiście kwalifikowane nie zgodnie z własnym życzeniem natomiast świadomy siedmiolatek, na który nie bardzo nie bardzo wie, a poza tym to, że nie podejmuje się ją społeczeństwo czy chcą uniknąć wyrzeczenia musi już ci zamożni ludzie, którzy tam decydujących o włos głównie chcieliby w nie ponosić kosztów prof. Zbigniew Mikołejko jest państwa gościem teraz informacje po informacjach będziemy znowu na antenie prof. Zbigniew Mikołejko wciąż z nami mówimy o Kanadzie o bardzo liberalnym zliberalizowany ponad miarę naszym zdaniem tutaj prawie eutanazję innym i różnych nadużyciach i mrocznych konsekwencjach, które z tego wynikają mówił pan wcześniej o tym moduł się tego bogatego społeczeństwa, które się pozbywa tych najsłabszych ogniw to zresztą też pandemia jakoś było widoczne mam wrażenie, że te najsłabsze ogniwa nie nie były chronione specjalnie Welbeck coś takiego powiedział, że bardzo mocno widać w tym okresie tych pierwszych fal pandemii, że jak się już pewien próg wiekowy przekroczyło to tak jakby się nie żyło trochę tych nowoczesnych właśnie społeczeństwach no bo jak popatrzymy na statystyki co się działo w domach opieki np. w domach tzw. spokojnej starości to był po prostu 1 wielki pomór w trakcie koronawirusa, ale to już jak jest trochę inna sprawa, choć to może z tego samego wywodzić się pnia, ale zastanawiam się nad samą Kanadą i na tym, że tam mamy przecież bardzo progresywny rząd taki, który akcentuje kwestię wrażliwości społecznej na Trudeau jest jedną z ikon już trochę oczywiście na wyrażoną ikoną, bo miał też swoje różne wpadki, ale był taką wielką nadzieją też tej progresywnej należeli biały w no ja wiem właśnie całe, bo w UE opracował ów w imieniu pewnej utopii tu prawda społeczeństwo doskonale doskonale urządzonego w doskonałej sprawiedliwości, bo w ci obrońcy eutanazji, powołując się także naprawdę nic jeśli prawo w na demokrację prawdę uważa się zasady tymczasem okazuje się że, że z krańcowo ość rozwiązań w w była konsekwencją czegoś takiego religijnego w stosunku do religijnego czy kwas religijnego w stosunku do wobec własnych rozwiązań społecznych rola, w czym do tej mrzonki społecznej przy zaniedbaniu jednocześnie troski społecznej to jest tak z tak samo jest w sieci prawda, gdzie nie był doskonały urządzeń społecznych jest zresztą taka czy, o której się tutaj marzy alem w domach opieki społecznej zaniedbań w domach starości są opuszczeni przez wszystkich start tylko przychodzi bez nieczuły niesie jest przez potok szczelny system, który takiego Breivika w Norwegii troszczy się państwo bardziej niż tych w ludzi, którzy wyższej poniekąd zużyć tak używam brutalnie tego tego sformułowania i mam wrażenie, że w ujmy co taką metaforę jak byśmy metaforycznie uszu mianowicie odeszliśmy czy społeczeństwo odeszły od w od kodeksów i mieć w na rzecz mechanizmów to znaczy wyłoniły się czy tak naprawdę odeszły od umowy społecznej odeszło od umowy społecznej z jej zobowiązaniami na rzeczy urządzenia urządzenie z nie czuły prawda jest bezlitosny to niema w w wydatku w w dodatku emocję zostały w szukam szukam języka jak wyżyć tego typu zaborczych mu rzeczywistością emocje zostały jak gdyby wygnany wyrugowanie, że w z ze społecznego istnienia notę w za ważne ważne jest funkcjonalne wasz sprawność w sprawczość ze skutecznością właśnie ważne urządzenia nie, a nie czucie na już tworzy się nowy bezlitosny świat od miałem do czynienia z takim przypadkiem nie osobiście dotyczy Holland w Holandii mnóstwo ludzi starych ludzi umiera w absolutnej samotność felgi jest powstała tam grupa projektów, którzy miejsca odprowadzania na cmentarz umierając w samotności przez urzędnika tylko przez urzędnika, bo nie mają nikogo nie chciał o nich troszczy, bo te uczucia zdechły zostały wydrukowane z wiązania społecznych w już grupa poetów, która pisze dla tych umarłych w samotności wierszy jej próśb i towarzyszy tym urzędnikom na cmentarz i czy to nad gromem wierzy Otóż przy jednym z takich poetów był poeta widmo, który był poważnym kandydatem holenderski poeta do o w europejskiej nagrody europejskiego poety wolności się zżyli tego konkursie wiedzieliśmy, że w prawdę życia, że mu przyznane nagrody okazało się, że 2 tygodnie przed przyjazdem do Polski numer, ponieważ nie stać go było nie stać było ono, że chorował na zupełnie później stać było na lekarzy w znowu bardzo zamożnym społeczeństwie takim w wymarzonym, która wyda przez SZ też szalenie wolnościowym, a takim z tak wiele można okazuje się, że w, że za to, że za wiele można w w muszą zapłacić grupy ludzi środowiska ludzi, którzy sobie nie racz nam, którzy w Rze, że system i kiedyś nieżyjący prof. Szczeklik my Medyk humanista bardzo autorkę książek zamiast sięgała znakomitych w jednej z tych książek napisał, że wszystko co też bierze się takiego oto procesu, a mianowicie, że żaden rząd żadna żaden system nie przynoszę do tego wobec swoich wyborców wobec swojego społeczeństwa nie stać w go żadnego rządu nie stać żadnego społeczeństwa na pełną opiekę zdrowotną dym powiedział otwartym tekstem uwziął łączą system no zostałby zmieciony z przez wyborców z dnia z dnia na dzień, ale czy w tymczasem prawda to widzimy, że dzisiaj, kiedy przychodzi do do takich dramatycznych zbiórek społecznych na kosztowne leczenie jakiegoś dziecka czy kogoś tam ślad w internecie ogłaszany systemu na to nie stać mnie rządząca nami partia tego absolutnie nie powiodły następcy tego nie powiedz w dosyć w to jest zresztą wszystko Skut skutkiem przekształcenia władzy w do władzy, o czym rozmawialiśmy o geopolitykę prąd, kiedy w centrum w jądra MO społecznego w istnienia z z nowoczesnych społeczeństw Zachodu z stała się opis kuratela to co jest najlepsze słowo kuratela not naszym bio sprawdzono takim biologicznym życiem z 1 strony co w jest tą dobrotliwy osi różne przedłużenia naszej naszego trwania w świecie czy szpitale itd. itd. a z drugiej strony jest to także represję, która temu towarzyszy Ziętary presja zaczyna działać tak jak sprawy w sposób jak ja w tej Kanadzie, wyznaczając mówimy demokratyzacji te grupy, które mają prawo do istnienia, których właściwie nie mają co też dzieje się chyba niepokojącego z tym w jaki sposób myśli się o jednostce ożyciu o wartości życia skoro to jest coś takiego co właśnie może podlegać tego typu rachuby je i co jest oceniane ze względu wyłącznie na specyficznie zdefiniowaną jakość czy wartościowaniu ze względu na specyficznie to tak jak zrezygnowany jakość Cyganie rumuńscy, których dziewiętnastym wieku sprzedawano na wagę nie więcej, którzy w w te supernowoczesne support demokratyczny Super wolnościowe społeczności rozpędziły się tak bardzo, że w nie chwycił zębami za swój własny ogon prawda taki w Uro Moroz tak to jest to znaczy w tym też ta Pogoń za tym, żeby w 2 lepiej często się kończy tym, że jest zaczyna być strasznie no kiedyś zaczyna spełniać topie w no to utopia nie darmo przecież tyle mamy dystopii innych w dystopijny wizji pisarzy czy twórcy Turcy to PiS, gdy dostrzegli praw docent czarny rdzeń idealnych idea idealnych i idealnych z społeczny nie ma idealnego społeczeństwa nie będzie marzenie o ideale kończyć się w kończy się w hekatombę jakiejś części społeczności co widać w Kanadzie 34 ludzi jest gotowych na na hekatombę starych schorowanych w chorych chorych psychicznie czy tylko cierpiących na depresję to jest jeszcze jest naprawdę wystarczy przecież pewien stan przejściowy w mówi ludzie ludzie tutaj oczywiście wielu falowała prawdę naszego losu i kiedy przeżywamy wielka dyskusja dotycząca depresji przetaczała się niedawno w Polsce i myśmy tutaj też o tym rozmawiali no problem polega na tym, że nie ma testu na depresję, który pozwala stwierdzić, że człowiek ma czegoś za dużo albo za mało w organizmie ma depresję rzeczywiście to tylko stwierdza się na podstawie rozmowy o aspiracjach wartościach relacjach samopoczuciu perspektywach na przyszłość itd. to są czasem rzeczy, która są bardzo zmienne i podlegają modyfikacji niezależnie od wszystkiego i w momencie, kiedy z tego się uczyni też kryterium to się wydaje bardzo niebezpieczna bardzo niebezpieczne jednocześnie stosuje to społeczność, która chce być mechanizmy, które chce być urządzeniem, a jednocześnie jako w miarę w InCorpore czuje przyjmuje coś co jest niewymierne niemierzalne z sądzą co nie jest i nie co daje się z instrumentalistów dać prawda w Unit, czyli jak rząd znowu się kolejna kolejna tutaj się w otwiera w nocy w no nie chciałbym żyć w tak doskonałym społeczeństwie jak kanadyjskie ja również Sienie i pijemy pisze się nie nie myślę, gdzie gra gotowi na czwartek nich mamy nadzieję mam nadzieję bardzo każą nam być gotowymi na czwarte najważniejsze, żeby nie kazali prof. Zbigniew Mikołejko bardzo dziękuję dziękuję również teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA