, a z nami jest dr hab. Dominik Batorski socjolog internetu Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry coś ciekawego dzieje się z tik tokiem i o tym będziemy rozmawiać właśnie w kryzysie chyba jest to medium niezwykle popularne chińscy udziałowcy TikToka, a oni tam sporo udziałów mają postawieni zostali przed takim wyborem właśnie ultimatum, które stany Zjednoczone im stawiają albo mają sprzedać swoje udziały w TikToku albo też po prostu, kto będzie zakazane na terenie
Rozwiń »
Stanów zjednoczonych na jeszcze mamy jakieś sytuacje w wielkiej Brytanii tik tokiem np. ze smartfonów brytyjskich ma zniknąć no i to jest związane z kolei smartfonów należących do rządu należących do rządu, dlatego że no jest przez w szczególności już teraz mamy zakaz korzystania przez ministrów urzędników, dlatego że no istnieje ryzyko, że to może dane zasysa nie takie co potrzeba w może zacznijmy od tego co w ogóle jest ten TikTok, bo nie wszyscy wiedzą to też jest bardzo pokoleniowe jak sądzę, więc skąd się wziął ten TikTok, jaki jest jego zasięg i co z tym wszystkim mają wspólnego Chińczycy no właśnie, więc Shi TikTok jest aplikacją, która w tej chwili dostarcza takich krótkich filmików i pozwala użytkownikom nagrywać te filmiki udostępniać i jest ta aplikacja, która używana przez ponad 1 000 000 000 użytkowników na całym świecie w i co więcej jest aplikacja, która w tej chwili rzeczywiście najpopularniejsza to znaczy jest ściągana częściej na smartphone niż Facebook instagram czy różne różne inne aplikacje historycznie to to rzeczywiście no TikTok czy w aplikacji, którego poprzedzały jedno powstały w 2016 roku i też w którymś momencie tam bodajże 201718 nastąpiło połączenie z musicali to też taka inna chińska podobna aplikacja, która spopularyzowała się dzięki temu, że umożliwiała tworzenie takich filmików są zsynchronizowane nie tak jakby ust pod jakiś muzykę która, która była ze wsi utworów muzycznych ne no i ich rzeczywiście po tym, połączeniu ta aplikacja zaczęła zyskiwać ogromną popularność w Polsce to są dane z końca zeszłego roku z TikToka korzysta około 10 000 000 osób to jest całkiem dużo już cokolwiek mogłoby się wydawać, że w porównaniu z Facebookiem czy YouTube Bem, które mają więcej około 22 000 000 użytkowników to cały czas jeszcze jest ponad 2× mniej natomiast co to co jest szczególnie istotne to jak dużo użytkownicy spędzają czasu na TikToku i darłowskim dla polskich użytkowników to jest średnio 25 godzin miesięcznie 25 godzin miesięcznie spędza przeciętny z tych 10 000 000 użytkowników, więc to jest po prostu gigantyczna skala czy ktoś ten czas spędzony w aplikacji jest dużo wyższy niż właśnie chociażby dla Facebooka dla Instagrama czy dla YouTube także no niewątpliwie jest to aplikacja, która jest istotna no też aplikacja, która jest uzależniająca natomiast w kontekście tych rozumiem, że pewnym sekretem jej sukcesu właśnie czy tego, że tam się tak długo tak dużo czasu spędza jest to, że tam te krótkie formy filmiki właśnie są dominującą formą ekspresji w tle nie ma tam za bardzo co czytać można tylko oglądać, a tych filmów przybywa przybywa przybywa i niektóre są dosyć ekscentryczna w z no właśnie to znaczy myślę myślę, że to są ma kilka czynników jest istotnych konsumpcja krótkich treści wideo jest na ogół mało wymagająca facto są to są rzeczywiście krótkie treści na to jak mamy chwilę prawda można zajrzeć coś obejrzeć, ale jednocześnie, a też ta duża ilość treści konstrukcja tej aplikacji umożliwia zbieranie bardzo dużych danych o tym co tak naprawdę użytkowników interesuje w związku z życiem no TikTok ma dużo więcej danych o tym jakie treści użytkownikowi odpowiadają a jakie nie niż ma np. Facebook czy instagram, dlatego że po prostu TikTok rejestruje to kiedy użytkownicy przewijają te filmiki jeży ginie w PEC ma użytkownik nie ogląda do końca tak bardzo szybko dany filmik przewidziano tego pewnie to nie interesuje, jeżeli go ogląda do końca albo ogląda 2× no to pewnie to jest coś co jest interesująco jak mamy prawo osoby, które korzystają to 20 parę godzin miesięcznie no to widzą tych silników po prostu gigantyczne ilości tak 1000 miesięcznie na i no w związku z tym firma ma bardzo dużo danych o tym jakie rzeczy interesuje algorytm jest w stanie podsuwać te treści, które są dla użytkownika raczą lepszy miernik niż na Facebooku, gdzie przez lajki czy udostępnienia mierzy pan nie np. przez czas spędzany na kontemplacji jakiegoś posta oznaczono Facebook ten czas też byłby w stanie mierzyć, ale nie wiadomo nigdy czy czy my akurat tam po czytała akurat zostawiliśmy ma otwartą aplikację i zajmujemy się czymś innym więc, więc to nie jest nie jest taki jasny natomiast wracając do tych zakazów, które rzeczywiście to nie tylko w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii, ale też np. Nowa Zelandia Kanada niektóre państwa europejskie noś standardem zaczyna być to zła właśnie telefonem i w urządzenia należące do rządów, ale też np. do wojska mają zakaz właśnie używania TikToka niektóre uniwersytety w stanach zakazują TikToka np. sieci wisi na uniwersytetach tego typu taka wycinają więc, więc to z zakazu się pojawiają one dotyczą czy takie by to, o czym jest głośno mowa to właśnie kwestia danych osobowych i tutaj obaw o to szło, że ta aplikacja ma chińskich właścicieli, chociaż w praktyce to jakby popatrzeć na struktura własności to to jest trochę bardziej skomplikowana, bo to więcej około 60% to stanowią inwestorzy finansowi 20% udziałów należą do pracowników 20% założycieli, że nie tak oczywista struktura jest, ale nie jest nie jest takie oczywiste no i też no po wypadzie powiedzieliśmy o tym, że ten TikTok zaczynał w Chinach czy maty w chińskiej założycieli i Wajda, z czym firma rozwój właścicielem i stworzyła tego TikToka jest jest firmą chińską natomiast TikTok w Chinach jest zakazane by ten ma takiego osobną wersję Wiktorka, która działa w Chinach, ale zapewne z innych powodów jest zakazane po to, dlatego, żeby z pewnymi treściami tam użytkownicy nie mieli kontaktu tak to znaczy to myślę, że to jest to jest jedno jedna z rzeczy, ale też to ta chińska wersja TikToka dłoń in ona działa inaczej niż działa TikTok to co znaczy to aplikacja w ogóle są bardzo do siebie podobne, ale no w Chinach algorytm TikToka to działa inaczej znaczy gorsza aplikacja inaczej niż niż algorytm TikToka w szczególności np. poleca treści takie popularnonaukowe dużo więcej rzeczy związanych z nauką jakimiś ciekawostkami no TikTok na Zachodzie to są przede wszystkim treści rozrywkowe i takie treści niskich lotów no też koszty aplikacja w Chinach mają dużo większe ograniczenia jeśli chodzi o czas działania tam młodzież może z nich korzystać tylko określonych godzinach też przez bardzo krótki, czas więc więc to wygląda tym mocno inaczej no i a jeśli chodzi o przetwarzanie danych no to chińska to do trzyma dane w Chinach i to dane rządowi chińskiemu na jakieś żądania udostępnia natomiast TikTok mówi, że ma dane tylko w stanach Zjednoczonych Singapurze i że tak jak w Chinach tych danych nie nie przetwarza nie nie wysyła do Chin nie on służby innego mieli powiedzieć zapewne w bankach, ale rozumiem, że to w dużym stopniu może być jakiś rodzaj takiej narracji, która jest oficjalnym obiegu myślę o tej narracji, że tutaj trzeba się z tego wycofać, bo czy Chińczycy mają sprzedać, bo istnieje ryzyko właśnie wykorzystywania danych może taka może nie tego nie wiemy, ale to jest pewien element jakiejś gry wojny handlowej z Chinami, które stany, którą stany Zjednoczone prowadzą to wrócimy do tego wątku właśnie zaraz po w informacjach Dominik Batorski jest państwa gościem no jesteśmy ponownie wciąż z nami Dominik Batorski rozmawiamy o TikToku i różnych próbach ograniczania TikToka no, więc właśnie na ile to jest jakaś fasada ta interpretacja czy ta narracja oficjalna dotycząca TikToka w gruncie rzeczy inni szatani są tutaj czynni czy to tak jest czy czy po prostu rzeczywiście należy dać wiarę temu co w ramach oficjalnych komunikatów jest przedstawiali no niestety jest bardzo trudno to stwierdzić, dlatego że właściwie to efekt przyglądanie się Wiktorowi zaczęło się w gdzieś tam 2019 roku pod koniec 2019 zaczęto jakiś tam większe śledztwa w USA związane z właśnie bezpieczeństwem Narodowym trochę wcześniej Federalna komisja handlu nakładała jakiś kawy za to w jaki sposób TikTok zbiera dane dotyczące dzieci poniżej trzynastego roku życia bez wiedzy rodziców natomiast to się zaczęło w momencie, kiedy właśnie TikTok zaczął być to one popularni sią aplikacjom najczęściej pobieraną, więc można spodziewać się, że tutaj inne czynniki takie bardziej pod gospodarczo i ochrona własnego amerykańskiego biznesu i dominującej roli amerykańskich platform też ma znaczenie i też warto przypomnieć w 2000 roku, gdyż nie w połowie roku właśnie Donald Trump w zagroził wprowadzeniem nad wydał takie rozporządzenie zakazująca w ogóle używania tych taka w Stanach Zjednoczonych później to zostało zmienione na to, że ten TikTok to właściwie powinien się właśnie jakiś amerykańskiej firmie sprzedać to Walmart razem z Microsoftem na VAT składał ofertę na to finalnie TikTok zgodził się na to że, żeby wszystkie dane w ogóle dotycząca amerykańskich użytkowników były przetwarzane tylko wyłącznie w stanach używają oraz cloud Nora mimo to jest duża amerykańska firma i no tak naprawdę po to, żeby też Amerykanie mieli tutaj pewność, że to dane dotyczące amerykańskich użytkowników rzeczywiście są tylko wyłącznie w w stanach finalnie wtedy do tej sprzedaży nie doszło, bo też sądy ten to rozporządzenie Trumpa podważyły, ale teraz teraz mamy powrót do do i do tego tematu naj być może być może ta operacja zostanie przetworzony wśród doprowadzono też do końca czy rzeczywiście to, że dane są przetwarzana na Mora cloud to znaczy, że możemy mieć pewność one nie są jakoś przekazywane dalej udostępniane no na pewno na pewno to to utrudniało jakiś przekazywanie ich w większej większej ilości natomiast no pewnie pewnie tak zupełnie wykluczyć tego nie można było też taka historia jakiś czas temu TikTok zwolnił wtedy 4 pracowników za to, że właśnie wyciągali jakieś dane dotycząca dziennikarzy, którzy robili śledztwa dotycząca TikToka używali właśnie dane, które i tak zbiera do tego żeby, żeby zebrać informacje o tych o tym sza dziennikarzach no, więc pewnie pewnie pewnie jakiś jakieś rzeczy są możliwe myślę że, że to to w dużej mierze jest pretekst, ale też też, jakie już przepływu danych rzeczywiście zagrożeń związanych z bezpieczeństwem nie możemy wykluczyć no tak to jest rzeczywiście przekonujące co co mówisz zastanawiam się jak w ogóle ten krajobraz wirtualne nie tylko związane z mediami społecznościowymi, ale w ogóle w kontekście tych specyfik tej specyficznej sytuacji międzynarodowej wygląda mamy Chiny, a stany Zjednoczone Rosja jak się te napięcia sankcje wojny odzwierciedlają szerzej w tym krajobrazie wirtualnym TikTok jest jednym z elementów tego, ale pewnie nie jedynym tak znacznym niewątpliwie no no temat w ogóle tak właśnie bezpieczeństwa suwerenności zaczyna być dużo bardziej podnoszone kwestia tego, że to jest w aplikacja, która należała do do podmiotu chińskiego jest potencjalnym zagrożeniem no i a no moc serwujemy taką stopniową już po dziś fragmentację internetu tak to znaczy wcześniej notę internet chiński system internatem zachodnim dla nie miał wiele wspólnego ataki i można powiedzieć, że tutaj jednak no to po prostu w Chinach działa inaczej mają swoje aplikacje i po to, duża część usług i treści z internetu, który znamy tam nie jest dostępna no już te podziały w tej chwili się pogłębiają myślę, że to jest taki trend, który pewnie pewnie będzie utrwalał tak jemu to 3 z przyjął inne rozwiązania tak zgodnie z ochroną danych osobowych w Europie ta, którą Otóż wymusza to, żeby dane dotyczące europejskich użytkowników były przetworzone w Europie tak gdzieś tam gdzieś tamta fragmentacja to jest wzmacniana na różne sposoby no właśnie to o jeszcze na koniec, bo w zasadzie już ostatnie minuty naszej rozmowy przed nami pomówmy trochę tej Wielkiej Brytanii i o tym co tam się z kolei w związku z tik tokiem dzieje jak z kolei właśnie wielka Brytania w tym całym krajobrazie jak to się ma do tego co robią stany czy też jakiś po prostu skoordynowane działanie mamy jakieś przekonujące przesłanki, żeby tak powiedzieć czy na to są zupełnie jakieś odmienna motywacja i jakaś inicjatywa, która po prostu rzeczywiście jest jakoś ugruntowana nie wiem o obawach, że coś tutaj może wyciekać, że jakieś dane mogą faktycznie z tych smartfonów oficjeli wysokich wyczekać na myśl myślę, że to, że rzeczywiście mamy do czynienia z działaniami, które są nie tylko w stanach Zjednoczonych, ale właśnie tak jak powiedziałeś w wielkiej Brytanii, gdzie no właśnie ten zakaz uchwalane przez parlament dotyczą urządzeń takich w posiadaniu administracji, ale też w Kanadzie właśnie nowej Zelandii w różnych w różnych innych krajach, gdzie rzeczywiście zakazuje się urząd maczugi i instalowania używania TikToka na urządzeniach należących do rządu, ale jednocześnie idzie zatem taka sugestia w kierunku użytkowników, że prawda to czasem Trudeau premier Kanady mówi o tym już tutaj rolą rządu jest dostarczanie informacji ostrzeganie użytkowników później każdy podejmuje decyzję o siebie tak czy ktoś może nie nie nie tak daleko idąca rzeczek w stanach Zjednoczonych, ale jednak dalej idące właśnie sugestie i to moim zdaniem wskazuje się, że coś więcej za tymi obawami dotyczącymi bezpieczeństwa Narodowego może być tak to znaczy, bo to już nie jest to akcja, która jest w stanach tylko wyłącznie i gdzie można byłoby powiedzieć, że to czynniki takie gospodarcza i chęć właśnie przejęcia TikToka i po pomoc w przejęciu TikToka przez amerykański biznes mogą być istotne no myślę, że Brytyjczycy Kanadyjczycy czy Nowa Zelandia czy parę innych krajów takich interesów w tym, żeby Amerykanie przejęli nie mają, więc być może tutaj obawy są jakoś oczywiście uzasadnione i dziś tam wymiana jakichś informacji między wywiadami jest, ale o tym muszą tylko spekulować co jeszcze w kontekście rosyjskim tutaj jest ciekawego czy czy nic zupełnie w kontekście mediów społecznościowych sfery wirtualnej i tej całej międzynarodowej sytuacji jakich gier przepychanek podejrzeń wzajemnych Federa to znaczy myślę myślę, że to akurat akurat takich rzeczy ciekawych związanych z Rosją to tutaj nie widzę też mają ostatnie nie trudno powiedzieć Nigela TikTok jest popularne w w Rosji myślę, że to też w całym tym kontekście warto zwrócić uwagę, że zarówno meta tutaj na Instagramie i Facebooku zaczęła też własne rozwiązania tzw. Aris do właśnie w krótkich form wideo upowszechniać YouTube ma podobne rozwiązanie tzw. Shorts Polki to są to można powiedzieć próby, która firma podjęły, żeby konkurować o to dziś Rosja miała się na radnych oraz rodzaj właśnie kopiowania rozwiązań aplikacji, która robi popularna wcześniej Facebook też kopiował Snapchat tak jak udało się go przejąć no to to są praktyki, która są przez te firmy stosowane no, ponieważ cały czas ten TikTok zyskuje na popularności, a te krótkie formy wideo w tych innych aplikacjach aż tak bardzo popularne nie są Noto to właśnie ta presja właśnie na choroby jednak ktoś tego typu taka przejął myślę że, toteż jest w interesie tych innych innych platform w bardzo dziękuję za to spotkanie dr hab. Dominik Batorski socjolog internetu Uniwersytetu Warszawskiego był państwa gościem dzięki serdeczne dziękuję bardzo, no to już ostatnia dzisiaj rozmowa w ten program oczywiście Katarzyna Murawska Bielecka wydawała przygotowała realizowali do dwunastej Maciej Gorczyński od dwunastej Krzysztofa Lesiewicz ja się nazywam Tomasz Stawiszyński wszystkiego dobrego do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
26:45 W studio: Ignacy Dudkiewicz
-
42:25 W studio: dr Michał Łuczewski
-
23:19 W studio: dr Dominik Batorski
-
41:22 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
26:29 W studio: Justyna Sobolewska
REKLAMA
POPULARNE
-
30.05.2020 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:54 W studio: Jakub Majmurek
-
05.06.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:11 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
26.06.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:54 W studio: Filip Springer
-
03.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:38 W studio: prof. Rafał Matyja
-
15.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:08 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
12.11.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:34 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
23.10.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:08 W studio: Justyna Dąbrowska
-
-
13.11.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński38:46 W studio: Marta Niedźwiecka
-
-
13.02.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:20 W studio: Artur Nowak , o. Marcin Mogielski
-
24.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:49 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
-
26.03.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:26 W studio: Paulina Wilk
-
28.05.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:33 W studio: Max Cegielski
-
30.05.2020 12:40 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński15:38 W studio: Justyna Sobolewska
-
-
23.07.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński26:50 W studio: Paweł Matuszek
-
-
18.12.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński23:12 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
23.04.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:06 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
15.10.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:28 W studio: prof. Zbigniew Marciniak
-
26.03.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński28:45 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.12.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński46:38 W studio: ks. Jacek Prusak
-
08.10.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:12 W studio: Anna Łabuszewska
-
30.07.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:59 W studio: Maks Wolski
-
-
29.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:44 W studio: prof. Andrzej Leder
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL