REKLAMA

Uczniowie pytają o papieża. "Papież jest fascynującym tematem. Jest tu miejsce na opis zasług i krytyki"

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2023-03-19 07:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek Radia to kasa zaprasza Anna Piekutowska szkół noszących imię nie imię Jana Pawła II w Polsce jest grubo ponad 1000 uczniowie uczennice polskim papieżu uczą się na historii języku polskim teraz też historii teraźniejszości nauczanie papieża jest obecne w niektórych podręcznikach wychowania do życia w rodzinie oraz oczywiście w podręcznikach to Religi ministerstwo edukacji sponsoruje wycieczki śladami Jana Pawła II organizowane są niezliczone konkursy Rozwiń » tele, a ostatnio jedna z wojewódzkich kuratorek postulowała, żeby w każdej szkole wisiał portret papieża, które kuratorka to nie jest za trudna zagadka ze mną jest teraz Piotr Szwed nauczyciel języka polskiego z ósmego liceum Ogólnokształcącego imienia Adama Asnyka w Łodzi dzień dobry czy dobry panie Piotrze chciałem z panem porozmawiać o tym co robią młodzi, kiedy starzy składają się papieżem jest pan nauczycielem języka polskiego w szkole średniej w szkole podstawowej klasach 13 na liście lektur znajdują się fragmenty Lolka opowiadań o dzieciństwie Karola Wojtyły to jest książka Piotra Kordy ja sam, a w szkole średniej na poziomie rozszerzonym np. z lektur uzupełniających można sobie wybrać fragmenty kilku dzieł Jana Pawła II m.in. przekroczyć próg nadziei tryptyk rzymski pamięć tożsamość lub opowiadania Karola Wojtyły przed sklepem jubilera pana lekcjach omawia się twórczość Karola Wojtyły w tak mawia się to twórczość Karola Wojtyły, aczkolwiek tak jak pani wspomniała sporo z tych lektur na poziomie rozszerzonym cały okres warto zaznaczyć, że te są lektury wszystko, uzupełniając a, czyli zgodnie z zasadami podstawy programowej nauczyciel może sobie po utwory sięgnąć albo może nie sięgnąć i nie jest taki wspaniały punkt, który bardzo wie może też wybrać inne propozycje wskazane przez nauczyciela i chyba na poziomie podstawowym jest także homilia jakieś się pojawiają pojedyncze ta k co ciekawe jest właściwe, że tak tak często obecne obecne ministerstwo tak często mówiącej nieprawdę drugim jak wprowadzała reformę tę, którą teraz właściwie, której fakt zaraz zobaczymy postaci pierwszych matur prawda i te zmiany edukacyjne wszystko teraz wchodzą w życie już tak już takim poziomie egzaminu, a że podczas tej reformy ilości Jana Pawła II w sumie zmniejszyła kiedyś w tym systemie, gdzie było gimnazjum różnica to były one na poziomie podstawowym była homilia wygłoszona na placu zwycięstwa 70 dziewiątym roku, a naruszenie było tryptyk rzymski, a teraz właściwie wszystko sprowadza lektur uzupełniających natomiast muszę powiedzieć, że ta homilia wygłoszona przez Jana Pawła II najtrudniejsza kończąca się słynne zdanie niech zstąpi duch i odnowi oblicze ziemi to ona ona została w podręcznikach można powiedzieć tego poprzedniego systemu edukacyjnego jest nadal i ja lekcja na temat tych Milli przeprowadzam dlatego uważam to jest w ogóle istotny temat pierwszy pozwala tym tekście po drugie, żeby też porozmawiać z samym papieżu jako postać jako symbolu, który zna takie istotne i budzi takie emocje w ostatnich dniach, w których wszyscy tutaj doświadczamy przecież no właśnie czy jest miejsce na opowiadanie tej z nią lansowanej historii czegoś oprócz właśnie analizy tylko treści literackiej na pewno jest miejsce znaczy, gdy nie wyobrażam sobie, że wchodzę i opowiadam nowymi i narzuca młodym ludziom jakąś moją interpretację tej postaci albo jakoś nie, więc o spór o ograniczą się do tego co mam w podręczniku co polegało się takie z taką podstawą notkę biograficzną prawda, więc tak zniuansowane opowieści jest potrzebna myślę, że ta taka podstawowa podstawa uczciwego nauczyciela to pokazać złożoność rzeczywistości i o mam świadomość, że przychodzą do mnie na lekcje współcześni zawiści na to niektórzy się bardzo interesują historią, niemniej niektórzy są bieżącymi są niewierzący różną mają i różny światopogląd, więc kiedy prowadzę te zajęcia to oczywiście na początku staram się powiedzieć to podstawa odpowiedź, dlaczego ta postać tak istotna prawda dlaczego, jakie są takie podstawowe zasługi, jakie są co spowodowało właściwie 3 i jest dziś Kontek spowodował, że mamy do czynienia z osobą otoczoną takim kultem prawda i tak ważną dla wielu osób te będące jakąś inspiracją dla tak wielu los jest sobie o tym na początku rozmawiamy i pomocne są tutaj np. takie, że w ostatnich latach sporo się tego pojawiło na listy pisane przez intelektualistów w obronie Jana Pawła II mamy wypunktowane właściwie różne zasługi papieros skrótowo tak jakby ktoś np. nic nie wiedział to możesz dowiedzieć za co ludzie Jana Pawła II ocenia natomiast dotyczy też od razu później powiem coś przechodzę do pytania, dlaczego Jana Pawła II krytykuje za względów prawda, jeżeli rozmawiamy sobie o tym problemie pedofilii w kościele katolickim rozmawiamy sobie o tym, że w czasie, kiedy w Polsce przez długi czas teraz się zmienił, ale przez długi czas Jan Paweł II goście niemal w ogóle nie był krytykowany rok w różnych miejscach świata w on i instytucja, na której czele stał była krytykowana ze względu np. na stanowisko wobec środków antykoncepcyjnych np. więc rozmawiamy sobie o tym jak ta postać była oceniana i jak i jakie są zasługi, ale też, jakie budzi kontrowersje, jakie zarzuty są obecnie postaci stawiane jako uczniowie reagują w powiem tak bardzo różnie bardzo różnie lubię tę lekcję i niekiedy można i kiedy słyszę taką takie takie opowieści komentarzy nauczycieli lotni Jan Paweł II pisał zaś taka to taki, jaki temat trudny albo kinie już nic niechęcią realizowane plany fascynujący temat, bo ja prowadzę selekcję troszeczkę odkrywam, że historia czasów, w których się żyła, bo można powiedzieć, że UE z roku na rok czytam sobie oprócz co się pojawia staramy się podchodzić poważnie i sprawdzać różne źródła podstawowe, żeby lekcje były ciekawe, bo one są z euro nie mówi rewolucyjnie zmieniają, ale z roku na rok, bo to obraz ewoluuje, więc jesteś z nami interesująca młodzież reaguje bardzo różnie młodzież sobie bardzo różnie one właściwie ich zmiana żyjemy kontekst najsłynniejszej papieskiej homilii no to ja zadaję takie pytanie czy w tym tekście jest coś dla was ważnego czy są odpowiedzi bardzo różne są klasy, gdzie kilku uczniów wyraźnie powiesz to jest nie wiem jakaś nadal są ważne słowa wszystkim istotna nie wymyśli istotne historyczne przesłanie na szkodę nie można Polski zrozumieć bez Chrystusa to zdanie ważne miast też dużo uczniów reaguje na takiej zasadzie, że to jest właściwie komunikat ciekawe historyczne i dobrze możemy sobie zrozumieć, dlaczego wtedy wołał takie wrażenie, dlaczego ta przy przemówienie przez tak wielu opozycjonistów było uznawane za ważną inspirację do stworzenia społeczeństwa obywatelskiego powstania Solidarności tak itd. ale dla nas dzisiaj już no to nie jest istotne szczegóły poda takie takie wyraźne taka wyraźna teza, że to etat ta Polska bez Chrystusa to jest coś trudnego do wyobrażenia to dobre pytanie, żeby teraz młodym ludziom zająć czy wizja kraju, który jest coraz większym stopniu wzdłuż punkt, który oni środkami tego przecież dużo większym stopniu się aktywizują i jest coraz mniej religijne czy to jest wizja, która dla nich budzi emocje nie wiem obawy czy to jest właśnie wizja, która jest pozytywna, więc to z tego się ciekawe rozmowy robią w szkole ja wiem, że pan uczy liceum to już praktycznie dorośli ludzie, z którymi pan pracuje, ale jednak chciałem zapytać rodziców czy tutaj pojawiają się jakieś z nim z zgrzyty napięcia komentarze w ogóle po prostu komentarze na temat tego jak ja jak Jan Paweł II jest omawiany na lekcjach nigdy nie spotkały żadne krytyczne uwierzcie, że jakieś uwagi reakcji na moje lekcje Pawle drugi ja te lekcje prowadzę z szacunkiem tutaj postaci i nigdy bym sobie pozwolić na jakąś lekcję stylu Niewiem, jaką lekcję z tezą prawda Jan Paweł II tutaj osoba, którą należy potępić np. prawda natomiast jad moim uważam, że moim zadaniem jako nauczyciele świadczyć młodym ludziom materiału do własnej relacji do wyrobienia sobie własnych opinii i to jest moje zadanie i nigdy nie spotkałem z komentarzami negatywnymi ze strony uczniów ani ze strony rodziców nie do mnie napisał w świadomości na ten temat co uważam za chyba już taką pozytywną kwestia, szczególnie że przyznanie mu ruszamy na tych zajęciach, kiedy mówimy o samym tekście mówili porozmawiamy z samym tekście homilii rozmawia także o tym co też się do bardzo ciekawej też wywołuje czas to interesujące rozmowy znaczy no, dlaczego Jan Paweł II stał się mamy dla młodych ludzi dodała, że o, dlaczego funkcjonuje jako takiej zabawne pan, które jest elementem jakich przeróbek internetowych jak młodzi ludzie obchodzą ich śmieszy w ogóle w jakim stopniu Knighta takie pytanie, które też, że uważam, że warto zadać czasami lekcji czy mamy na temat papieża atakują papieża czy atakują często np. tylko sposoby w jaki on jest pokazywany kula sam, że jakiś kult prawda, bo swego czasu kolejną tam lawina memów wywoła rzeźba, która przedstawiała Jana Pawła II trzymającego głaz i rzucającego tym głazem czy właściwie bieżącego głosy tych z czerwoną toń wody w danej od razu się pojawiły na ten temat mnóstwo prześmiewczych obrazków jakiś no i od tez dobre pytanie przytoczone one wyśmiewają Jana Pawła II czy wyśmiewają to co my właściwie to późniejsze pokolenia artystów polityków publicystów robią z tą postacią no właśnie, bo szkoła od lat właściwie sama jej śmierci papieża może nawet wcześniej była miejscem budowania tego pomnika papieskiego i to musiało mieć wpływ na młodzież w mam statystyki 2019 roku w badaniu i Ipsos najwięcej obrońców Jana Pawła II właśnie było wśród najmłodszej grupy badanych to było 1829 lat 72% z nich uważało, że Jan Paweł II nie ponosi odpowiedzialność za nie ponosi odpowiedzialności za ukrywanie molestowania seksualnego teraz w tej samej grupie wiekowej papieża bronić 49% respondentów 23 punkty procentowe mniej, więc pan jak rozmawia o tym z młodzieżą to pan widzi te zmiany czy ja przede wszystkim widzę też ostatnio może to była kwestia specyfiki jednej z klas wiadomo, że jestem daleki od takiej dotacji na podstawie tam nie wiem rozmowy z jakąś grupą ludzi leży budować wdraża wielki obraz oraz ostatnio takim doświadczeniu, które nie muszę przyznać zaskoczyło no to była taka sytuacja z moich lekcji, kiedy chciałem namówić uczniów, żeby główne starali się zapamiętać ile ważnych cytatów związanych z drugą połowę dwudziestego wieku i UE, bo przydatne umiejętność cytowania czegoś czasami ratuje egzamin maturalny, jeżeli potrafimy posłużyć funkcjonalnie cytatem no i chcąc zachęcić licealistów do tego, żeby pamiętali nie tylko oczywista cytaty powiedziano wysłać, żeby to nie było także będzie tylko pamiętać takie oczywiste cytaty jak niech zstąpi duch twój niech zstąpi duch twój tak patrzę na nich nagle się orientuje, że nie znają takich faktów i w ich i nagle Szostaka wzrastać, że ja już próbuje dokończyć niech zstąpi duch twój i Polska się odrodzi prawa i Jana sygnalizowała, że to w ich z projektu blisko prawda blisko Legii to znaczy ja sobie nagle zdaje sprawę, że oni są zupełnie innych czasów już dziś musi, a prawda dziś niż pokolenie aktorek, która obudzony w środku nocy z pamięci recytuje pamiętne słowa zakończył homilię, bo obcował z nią o takim natężeniu w jakim obcował, więc to są ludzie już zupełnie niektórzy mają jednak inny kontekst inna rzeczywistość i myślę, że ta ten ten kult papieża pan i jest czymś co przemija wyłania się jakaś inna pamięć wyłoni się pewnie jakaś inna relacja z tego prawdopodobnie ona nie zaspokoi ta narracja żadnej ze stron, która tak bardzo panie my w sejmie takie bardzo sztywna ze stanowiska i jednoznaczne stanowiska, że ta narracja, która się wyłoni za jakiś czas to ona raczej nie nie będzie opowieścią o nieskazitelnym najwybitniejszym Polaku w historii, który nigdy nie popełnił żadnego błędu no raczej się nie mówię z mojej ulicy raczej nie zapowiadać taki scenariusz natomiast też raczej bym się nie szykował na scenariusz, że Jan Paweł II nie wiem znika gdzieś z opowieści o ważnych postaciach historii Polski albo, że on jest jednoznacznie potępione jakieś swoje za chwilę rozpocznie się akcja masowego burzenia pomników dlatego też byście nie spodziewał raz się wyłoni pewna złożona skomplikowana historia o człowieku, które ma zasługi, ale też popełniał błędy jest taki fragment powieści, którą ja lubię omawiać z uczniami chodzi o Przedwiośnie Stefana Żeromskiego tam jeden z bohaterów tej książki Szymon gajowiec patrzy na portrety ważnych waśnie Polaków stanie między nimi Edward Abramowski no i ten Szymon gajowiec mówi powiesił się to portrety patrzą sobie tych moich bohaterów tych wielkich Polaków, żeby wiedzieć, czego dzisiaj już robić nie należy to jest to fascynujący fragment przedwiośnia to znaczy dają mówi to ci ludzie są dla mnie ważni oni byli autorytetami nadal są, ale też ja wiem już funkcjonuje w innych czasach i nie chcę popełniać błędów i mam wrażenie, że to jest taka postawa, która w przypadku Jana Pawła II myślę, że istotnie stosowne pokazać coś takiego i z i zaproponować spojrzenia, która łączy się z szacunkiem, ale i krytycznym myśleniem na początku zacytowała ten pomysł kurator Barbary Nowak o wieszaniu obrazów papieża w placówkach edukacyjnych ministra edukacji nauki Przemysław Czarnek skomentował te słowa, mówiąc że ministerstwo absolutnie to nie apeluje to jest prywatna inicjatywa pani kuratorki no to ów wszyscy odetchnęli, ale z kolei marszałek Sejmu Elżbieta Witek wczoraj na forum klubów gazety polskiej z Dolnego Śląska mówiła wykorzystajmy okazję, które są przed nami 2kwietnia majowa rocznica urodzin rocznica zamachu trzeba dotrzeć do młodych ludzi, którzy będą brać udział w najbliższym głosowaniu i przypomnieć im jego naukę jego, czyli Jana Pawła II czy pan nie boi, że w związku z ostatnim z ostatnią sytuacją PiS będzie chciał dołożyć do pieca i właśnie wprowadzić jakieś wielkie papieża do szkół albo coś w tym stylu nie wiem to znaczy być w rzeczywistość edukacyjna jest w sytuacjach, które funkcjonowały jeszcze w ostatnich latach dodatkowo dynamiczna prawda, a więc różne rzeczy mogą zdarzyć się nie chce się tutaj odnosić takich potencjalnych sytuacji, które mogą mieć miejsce na razie tak jak mówię o 3 obecnej podstawy programowe obecnych założeniach taka teza, że tego Jana Pawła II w szkołach jest jakoś bardzo bardzo dużo i że właściwie no to jest jakaś, jaka się do podstawowych kwestii, który myśli maturzysta z obecnych na myśli o Janie Pawle drugim tak nie jest natomiast czy coś takiego może się zdarzyć no to czekamy zobaczymy wtedy będziemy również odnosi w tej sytuacji ja na pewno w obecnej szkole mam cały czas poczucia trudnej sytuacji swoje jako nauczyciela, ale jednocześnie cały czas mam pewne poczucie wolności niezależności, które wynika z dokumentów wynika z podstaw programowych nigdzie w podstawie programowej do nauczania liceum nie mam zapisane, że mam przekazać uczniom, że Jan Paweł II jest najwybitniejszym Polakiem w historii prawda pani ani niczego takiego, więc póki co cieszę się, że ta sytuacja wygląda tak wygląda, a jak będzie później zobaczymy Piotr Szwed nauczyciel języka polskiego z ósmego liceum Ogólnokształcącego imienia Adama Asnyka w Łodzi był moim państwa gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również skrót informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - ANNA PIEKUTOWSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA