podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik ten odcinek będzie o auta, a konkretnie o tym na ile stać Polaków przynajmniej statystycznie, bo ceny samochodów nieustannie rosną tak bardzo, że nawet zakochani w motoryzacji Niemcy wstrzymują się z zakupami po prostu stać ich na coraz mniej i dlatego największy w Europie koncern samochodowy producent kultowych rekordowo popularnych modeli postanowił
Rozwiń »
wykorzystać okoliczności szczególnie rosnącą popularność aut na trąbce skoro w Niemczech rośnie sprzedaż elektryków to dlaczego nie zaproponować modelu, który będzie tani niekoniecznie bardzo tani, ale przynajmniej tańszy niż wszystkie podobne w ten sposób na europejskie drogi ma wjechać auto dla mas tak popularne jak kiedyś Gold czy to ono równie kultowe jak beatu koncern chce w ten sposób zarobić krocie i zepchnąć do defensywy konkurencję w tym chińską, która przebojem wjeżdża na europejskie drogi moment nie jest przypadkowy Europa postanowiła bowiem stawiać na ekologiczne technologie odnawialną energetykę i zielony przemysł to jest codzienny podcast gospodarczy zapraszamy zacznijmy od spraw największych w tym przypadku to polityka całej Unii Europejskiej, a szczególnie nowoczesne technologie wzorem Chin Stanów zjednoczonych Bruksela stawia na ekologiczny przemysłu wspierany państwowymi ulgami i publicznymi dopłatami w produkcji baterii samochodowych wiatraków paneli fotowoltaicznych pomp ciepła firmy dostaną publiczne wsparcie w ten sposób wszystko co potrzebne do transformacji ekologicznej będzie tańsze i będzie mogło konkurować stanie sprzętami Chiny, a europejskie fabryki nie będą musiały przenosić się np. za ocean, gdzie system państwowych dopłat i ulgi dla zielonego przemysłu tak mocno obniża koszty że, że ich nie brać zastanawiacie się zapewne co ma wspólnego z polską gospodarką częścią wspólną jest niedoszłym fabryka Dolny Śląsk znalazły się w finale europejskiego konkursu piękności port giga fabryka ogniw elektrycznych dla volkswagena ostatecznie konkurs jednak odwołano niemiecki koncern zmienił swoje priorytety i postawił na Kanadę to właśnie tam wybuduje wielki zakład największy w historii niemieckiej motoryzacji dla Kanady z kolei fabryka w Ontario będzie największą w kraju samodzielną inwestycję samochodową w przeciwieństwie do Europy produkcja baterii samochodowych jest objęta za Atlantykiem specjalnym rządowym programem, którego Europa do tej pory nie miała w volkswagen będzie, więc tanio produkować baterie do amerykańskich samochodów, do których dopłaca solidnie amerykański rząd, gdy Amerykanie w ogóle chcieli kupować dlatego ceny nowych samochodów elektrycznych w USA w niektórych segmentach rynku zrównały się z cenami aut na benzynę, a w Europie w Europie swój plan auta dla mas przedstawił największy niemiecki koncern motoryzacyjny wspomniany volkswagen chce za 2 lata masowo sprzedawać samochód elektryczny wielkości golfa w cenie polo miałby kosztować poniżej 25 000EUR, czyli około 100 000zł, czyli w zależności od modelu 23× mniej niż najpopularniejsza obecnie w Europie markę elektryków, czyli Tesla o obiecane przez Ilona maska Super tani model za 25 000USD na razie nie pojawił się na horyzoncie wszyscy producenci zmagają się bowiem z tym samym problemem technologia produkcji baterii do aut jest kosztowna panie auta mają, więc małe baterie, a auta z małymi bateriami mają niewielki zasięg to z kolei odstręcza potencjalnych kupujących każdy chce mieć bowiem auto, którym uda się pojechać nie tylko po zakupy, ale też na wakacje na razie, więc wprowadzenie na rynek samochodu elektrycznego dla mas jest motoryzacyjnym świętym graalem volkswagen twierdzi, że jego znalazł tak jak dziesiątki lat temu, gdy na drogę wjechał pierwszy garbus model wyprodukowany w 23 000 000 sztuk był wtedy symbolem powojennego sukcesu niemieckiej gospodarki wróćmy teraz na europejski rynek samochodów używanych eksperci zgodnie twierdzą, że pomimo recesji gospodarczej będzie mieć dobrze co jest znakomitą informacją dla sprzedających, ale nie najlepszą dla kupujących auta z drugiej ręki będą drożeć, bo coraz mniej sprzedajecie aut nowych powodem są rosnące koszty życia oraz fakt, że samochód wciąż jest dla Europejczyków towarem pierwszej potrzeby, gdy stare auto staje się zbyt kosztowne w utrzymaniu zakup nowego z powodu ceny nie wchodzi w grę jedynym wyborem zostaje komis albo Platforma zgłoszeniowe zdanych GUS wynika, że ceny auta w ciągu roku wzrosła o ponad 7% to dużo mniej niż inflacja, ale nominalnie to aż 10 000zł w cenie auta jedna z Platformy agregujące ogłoszenia motoryzacyjne wyliczyła, że nowy samochód kosztuje średnio w Polsce 160 000zł używany sprzedawał się w lutym za 31 pół 1000zł, czyli o ponad 13 drożej niż rok temu w liczbach bezwzględnych to wzrost o ponad 8000zł ręka do góry komu wynagrodzenie w ciągu ostatniego roku rosło w porównywalnym do tego tempie ktoś zastanawia uprzejmie podpowiadamy statystyczny wzrost wynagrodzeń wyniósł w styczniu 13,5% rocznie w tej sytuacji wypada, więc trzymać kciuki za Niemców im więcej kupują nowych samochodów w tym więcej sprzedają starych w tym technologicznym postępie jesteśmy na razie gdzieś w okolicach końca kolejki podczas przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia Ast gospodarczy podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers
Zwiń «