dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie niedawno nakładem muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie rozpoznać kiego centrum dziedzictwa okazał się bardzo ciekawy zbiór artykułów esejów tekstów zatytułowany humanistyka prewencyjna dzisiaj w programie gość pani prof. Ewa Domańska z wydziału historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry pani profesor dzień dobry witam państwa
Rozwiń »
pierwszy dzień wiosny i nastroju wiosennym studio w Warszawie pani dr Monika Stobiecka wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry i zanim gryzie my się w temat to chyba warto rozpocząć od tego na czym polega idea humanistyki prewencyjny to jest humanistyka prewencyjna pani profesor w UE idea humanistyki prewencyjnej zrodziła się w toku seminariów doktoranckich, które prowadziłam w Poznaniu dla dla doktorantów współpracujących ze mną i w istocie mogę powiedzieć, że chyba ta idea prewencji z 1 strony narodziła się w związku z różnymi stresami, które którymi obarczeni są doktoranci, przygotowując swoje prace doktorskie swoje projekty badawcze z natłokiem różnego rodzaju obowiązków, a z drugiej strony związana była dyskusjami, które prowadziliśmy na temat sprawczej roli badań naukowych i tego jak nasze badania przekładają się i czy się przekładają na jakieś na jakieś działania społeczne trzymają czy mają jakąś wartość dla dla społeczeństwa czy one mają tylko wartość dla samych naukowców mamy w swoim gronie panią Małgorzatę Rosińską, która zajmuje się antropologią ludobójstwa prowadzi badania porównawcze dotyczące ludobójstwa woła, gdzie w inne w wobec ludobójstwa Żydów wobec Holokaustu i ona też bardzo często posługiwała się określeniem prewencja dyskutowaliśmy nad tym właśnie czy badania ludobójstwa jakiś sposób przekładają się na możliwość zapobiegania w przyszłości nowy masowy mord dam i różnym różnym aktom skrajnej przemocy także wydaje się że, że to właśnie stron z tych dyskusji jest w tej dwutorowości wypłynęła ta idea pani profesor jako odpowiedź na to pytanie czy te badania mają wartość mogą jakąś zmianę powodować tylko mają wartość dla naukowców, którzy prowadzą wydaje się, że jesteśmy w stanie wytworzyć taką wiedzę, która ma wartość prewencyjną to znaczy może społeczeństwo grupy społeczne przygotować na możliwe zaistnienie różnego rodzaju katastrof w problemów społecznych, które coraz częściej nas dotykają, a zatem wydaje się, że to jest bardzo ważne projekty właśnie w kontekście takiego przedłużającego się kryzysu, który nas dotyka i multiplikacji kryzysów związanych nie tylko z problemami politycznymi społecznymi, a także ekologicznymi, odpowiadając jednak na pana pytanie mówimy w grupie bardzo często na temat tzw. realistycznych utopi na temat utopii czasowych, które mogą zostać zrealizowane w bardzo określonym miejscu czasie i wydaje się, że przynajmniej ta idea prewencji, którą my tutaj kultywujemy ma właśnie takie odniesienia bardzo konkretne czasowo i przestrzenne i myślę że, że taka humanistyka, która sprawca się bardzo określonych prewencyjną, która sprawdza się bardzo określonych kontekstach ma szansę to znaczy można stwierdzić Johna przekłada się na pewne działania zresztą właściwie wszystkie osoby wszyscy uczestnicy grupy, jaką działalność społeczną prowadzą, o czym pewnie jeszcze wiele mówi no tak, ale należy chyba rozgraniczyć pomiędzy tym, że uczestnicy grupy prowadzą działalność społeczną, a między tym pytaniem, które pani zadała to znaczy czy badania, które prowadzą naukowcy mają znaczenie tylko dla nich czy przekładają się na coś i ta teza, którą pani postawiła, że wydaje się, że mają zastanowić się ona została zweryfikowana to znaczy czy może pani podać przykład, gdzie wiedza wynikająca z badań nie doprowadziła do czegoś tak, aby doprowadziła do tego, że coś zostało tak rozegrany, że nie uniknęliśmy katastrofy może być wiedza przydała się praktycznie czy to jest tylko taka nadzieja wyrażona w tej tezie, która jest niezweryfikowane to znaczy mogę powiedzieć przede wszystkim w ten sposób, że funkcją jedną z funkcji humanistyki, zwłaszcza humanistyki prewencyjnej jest kształtowanie świadomości społecznej dotyczącej pewnych problemów różnorakich program prawemu 1jedna z uczestniczek grupy pani dr Gabriela jeżem włoska napisała fantastyczną książkę na temat wszystkich gatunkowej, która dotyczy problemów deratyzacji w Polsce powojennych po przeczytaniu tej książki nie można patrzeć na problem deratyzacji w ten sam sposób, ponieważ pani dr Boska łączy badania cytologiczne badania zwierząt ja biorę zwierząt wiedzą płynącą z nauk humanistycznych i społecznej wydaje się, że jeżeli to, że jeżeli nie tylko w ten krąg obiegu społecznego, ale także do branży do rad rad deratyzacji innej dotrą te różne idee to związane z tym jaka, jaka deratyzacji jest najbardziej skuteczna może to sposób istotne istotne zaważyć na stosunek do dotychczas rząd i przykład konkretny, bo pan tutaj mówił konkurowała pani wydaje się może ja zapytam wierny właśnie chciałaby chciałam powiedzieć, że konkretne przykłady oczywiście to jest nowo mikro skala, kiedy na spotkaniu mieszkańców powiedziano mieszkańcy pewnej kamienicy w Poznaniu, że musimy przeprowadzić deratyzacja momentalnie zapytałam się, jakie środki zostaną za zastosowane i wpłynęła na to, że nie został za zastosowane środki, które są tańsze tylko te, które po prostu powodują najmniejsze cierpienie tych zwierząt dba o to nam chodzi chodzi o to, żeby nie da rady zachować tylko chodzi o to jak to robić prawda, więc wydaje się także niezgodne z bronią Ala pewnie szczur zapytany czy wolałby być zabity czy by wolał być nie zabity takim takie badania przeprowadzone przez wśród szczurów okazuje się, że 99 stołecznych 8% szczurów odpowiedział, że nie chce być zabitych nawet w sposób humanitarny pani profesor no tak ja ja się z tym zgadzam, ale polecam panu państwu książkę pani dr Jarzębowski Czoska Agatą Kozia, ponieważ jest to, że mamy plagi torów to jest także wina samych ludzi tak to my pozostajemy mnóstwo jedzenia w nieodpowiedni sposób, zabezpieczając jedzenie chodzi to wyrzucanie świeci śmieci to po prostu naturalny sposób by te zwierzęta no dobrze zatrzymajmy się tutaj, bo znowu badania przeprowadzone przez szczurów przy wśród szczurów mówią, że mamy plagę ludzi tak tyle szczury mówią, że ludzie za dużo i nie mogą sobie spokojnie łazić w Chinach rzeczy, bo ludzie po prostu no przeszkadzają i generalnie są dla nich nie sympatycznie dodam też, że pani dr Gabriela Grzybowska była w programie Owczarek 28marca zeszłego roku także, jeżeli państwo są zainteresowani tą rozmową to znajdą państwo tę rozmowę w archiwum podcastów na stronie Radia TOK FM albo w aplikacji Radia TOK FM, ale wracając do pani mikro przykładu czy konieczne są badania, żeby wyrazić takie zainteresowanie czy jakiś gatunek będzie zabity w sposób humanitarny czy mniej humanitarny czy nie jest to jakaś część naszej ludzkiej kondycji, że zadajemy takie pytanie czy bez tej wiedzy bez badań, które zostały przeprowadzone na temat cierpienia zwierząt nie można było zadać tego pytania o Janie czuje się kompetentna, żeby odpowiedzi na te pytanie, że świetną adresatka była pani dr Lewandowska na miarę pełną autorską ewidencję ludzką kondycję czy kondycję, gdy pani, że znają już pewne nie no tak niedawno rozmawialiśmy na temat na temat antologii, która się okazać ukazała nakładem Sowa obraz terytoria ekshumacje politycznej rozmawialiśmy na temat tego, że fenomen grobów masowych ekshumacji świadczy o współczesnej kondycji ludzkiej akt oznacza po tej tendencji do przemocy do mordów wewnątrz gatunkowe to właśnie chodzi o mordowanie ludzi przez ludzi oczywiście innych gatunków także to są rzeczy bardzo skomplikowana i możemy się mówić na inną rozmowę na temat tego, jaka jest natura ludzka natomiast dociera pani rodzina pana pytania na temat przełożenia i podać jeszcze 1 przykład Super Otóż ważniejsza 1 ligę 1 pierwszy jeszcze 1 przykład pan już nie walczył o pierwszy był pierwszy dotyczył deratyzacji tak teraz chciałam podać inne przykłady dotyczące moich własnych badań zajmuje się ontologii martwego ciała i interesują nowe sposoby pochówków m.in. i szczególnie Eko pochówki i byłam w zespole, które przygotowało projekt społeczne nowej ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych także brał udział w posiedzeniach tego zespołu chciałam powiedzieć, że oczywiście trudno jest powiedzieć na ile ten projekt społeczne przełoży się na projekt ministerialny, który już jest w sejmie w nie mieliśmy jeszcze na ten temat spotkania natomiast oczywiście znowu w założeniach te konsultacje społeczne i ten projekt społeczny miał miał mieć właśnie takie odniesienie na czym miało wpłynąć na ten projekt ministerialnej było w nim bardzo bardzo dużo takich propozycji dotyczących właśnie wprowadzenia możliwości Eko pochówków ochrony cmentarze no zobaczymy co z tego będzie, więc przełożenie społecznej jest, ale nie wiadomo, jakie będzie ono efekcie zobaczymy jak jak też w praktyce ta ta ustawa no będzie wyglądała tego jeszcze nie wiem dobrze w takim razie powrócimy do naszej rozmowy i do humanistyki prewencyjnej po informacjach Radia TOK FM humanistyka prewencyjna książka ukazała się nakładem muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie oraz poznańskiego centrum dziedzictwa informację o dziesiątej 20 studio w Poznaniu czy też w Poznaniu może tak pani prof. Ewa Domańska z wydziału historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, a studio w Warszawie pani dr Monika Stobiecka wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego i po informacjach wracamy do rozmowy i do tych wszystkich interesujących wątków, które pojawiły się w tomie humanistyka prewencyjna to wracamy Szanowni Państwo do humanistyki prewencyjnej, chociaż jak szczur w labiryncie trochę jeszcze się lotami zastanawiam zresztą właściwie jest w Poznaniu pani prof. Ewa Domańska z wydziału historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu w dlatego w Poznaniu, a w Warszawie pani dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego pani też podobnie rozumie humanistykę prewencyjną jak pani prof. Jawę podkreśliła trochę inne aspekty aha humanistyki prewencyjne, które mnie przekonują zachęcają do uczestnictwa w tym projekcie w tej grupie przede wszystkim widzę humanistykę prewencyjną jako doskonałą odpowiedź na sytuację młodych badaczy i badaczek w Polsce, którzy często po obronie doktoratu są zostawieni sami sobie to znaczy czasami często w rzadko w zależności od różnych okoliczności dostają zatrudnienie powiedzmy pełny Senat albo pracują w projekcie są pochłonięci pracą dydaktyczną w Polsce jest 210240 średnio godzin rocznie mają obowiązki administracyjne, które też wynikając z zasad ich zatrudnienia mają coraz mniej czasu na własną pracę badawczą i też tracą status doktoranta w momencie kiedy, kiedy doktoranta doktorantki w momencie, kiedy przystępują do obrony doktoratu tracą też takie bez bezpiecznej środowiska seminaryjne np. seminaria doktoranckie, gdzie zwykli konsultować dyskutować wymieniać swoje różne uwagi, gdzie była właśnie taka twórcza kreatywna atmosfera, która zresztą obrodziła jakąś prawda dysertację doktorską i w momencie, kiedy mamy takiego młodego badacza lub młodą badaczka w tych pierwszych miesiącach po zatrudnieniu ta osoba ten tak zresztą ja miałam i myślę, że większość nawet nie myślę, ale wiem, bo rozmawiam z kolegami koleżankami z naszej grupy większość z nas czuła się pozostawione w jaki sposób nie ma właśnie jeśli ktoś nie jest członkiem członkinią grupy badawczej jest bardzo ciężko takie bezpieczna życzliwe środowisko znaleźć myślę, że dla mnie przede wszystkim właśnie humanistyka prewencyjna jest taką metodą na odnalezienie się we zarówno polskiej Akademii jest metodą odnalezienia się młodych badaczy i badaczek właśnie w tych nowych realiach odnalazła pani tak ja odnalazłam, bo dla mnie to jest dla mnie to jest taka możliwość kiedy, kiedy mogę skonsultować swoją swoją pracę badawczą swoje teksty artykuły czy swoje pomysły na projekty w gronie życzliwych osób, które mają dla mnie czas, które z zainteresowaniem czytają moje teksty i oczywiście jak odwzajemnia mi tutaj pojawia się jeden z komponentów opisywanych przez nas właśnie książce humanistyka prewencyjna, czyli taka akademicka wzajemność to nie jest coś rozwiązaniem tutor wiem np. tak, ale właśnie tutor nikt nie w momencie, kiedy wrócimy doktoraty, a naprawdę tak no teraz ja jestem tu Arką dla młodszych osób, ale oczywiście zawsze mogę dwudziesta życzliwa staram się, czyli zapewnia pani młodszym osobom coś, czego sama pani nie dostaje na poziomie pisania doktoratu, a na poziomie pisania doktoratu z pewnością się jeszcze zostaje mówią o sytuacji po obręcz elektorat Obraniak, a co się dzieje, dlaczego właściwie znika tak Katarzynę Śliwą ości jej, bo jesteśmy spędzenie taką bardzo rozpędzoną kapitalistyczną Akademię, która na nas narzuca obowiązki publikacji, która nas nieustannie ewoluuje, która nas nieustannie ocenia, ale jednak w tej ocenie jest nieco nieuczciwa, ponieważ to co myślę jest podstawą pracy akademickiej czyli, czyli dydaktyka proces w ogóle dydaktyczne kontakt ze studentami studentkami osobami studenckimi nie jest praktycznie nieobecne różnych systemach ewaluacyjnych wystarczy popatrzeć na to w jaki sposób są konstruowane chociażby warunki czy też czy też komponenty oceny grantów takie działania jak popularyzacja takie działania jak dydaktyka, czyli realny kontakt ze społecznością nie mówi już tylko wyłącznie o społeczności akademickiej czy studentach studentach osobach studenckich, ale też właśnie społeczności tak o tym, że wychodzimy przyjdziemy nie wiem do Radia czy czy czy cie napiszemy tekst, który nam się do dorobku nie liczy nigdzie się nie liczę, ale ktoś do niego sięgnie zainteresuje się za inspiruje się poszerzy swoją wiedzę, a może coś wdroży to to jest właśnie myślę dla mnie istotne i też taką idea ta książka powstała ona nie powstała jako książka punktowana, którą zaraz sobie wpiszemy wszyscy dorobku dorobku i będziemy mogli dalej prezentować różne wysokim gremium, ale właśnie taka książka, którą staramy się wyjść do szerszych szerszych szerszej publiczności do innych niż zwykle odbiorców co myślę jest bardzo istotne w tworzeniu właśnie sprawczej nauki sprawczej wiedzy, a czy jakiś czas serwuje pani na świecie jakiś pozytywne przykłady sprawczej nauki spraw wiedzy tak moje wizyty w radiu TOK FM w mi tak za każdym razem praktycznie jak jak byłam byłam po gościnie u pana programie to po pokazie audycji ktoś się ze mną kontaktował czy to czy to wymienić jakieś uwagi odnośnie do moich badań, ale też miała realne propozycje współpracę dotyczące wystaw, a ja akurat się zajmuje krytycznymi studiami nad dziedzictwem studiami muzealnymi i o tym pana audycji niegdyś rozmawialiśmy i miałam za każdym razem bardzo na realne bardzo konkretne i bardzo czy rozumie, że artes liberales niech pani, dlaczego potrzeb tylko wizyty w programie Owczarek nie artes liberales mi bardzo potrzebne, bo tam mam cudowną grupę studentów jej w i wspaniałych współpracowników i ja też dużo czerpie radości dydaktyki i prowadzenia badań, bo bez badań w zasadzie nie byłabym w stanie się niczym tek skoro pani wspomniała dziedzictwo możemy tym myślę skoczyć skoczyć na chwileczkę do tej książki humanistyka prewencyjne to jest cała masa bardzo interesujących tekstów pani prof. Ewa Domańska jest autorką jednego z artykułów pani autorką innego artykuł właśnie dotyczącego uważności w służbie tak można powiedzieć albo jako narzędzie ochrony dziedzictwa co o tyle interesujące, że oczywiście na rząd prowadzi w tym taki, że pewnie możemy definiować na różne sposoby i oczywiście mam oficjalny dokumenty, które dziedzictwo dzielona nie materialne niematerialne tak dali tego wyzwanie dotyczące ochrony dziedzictwa jest takie, że tak Oderkę zawsze za krótka, czyli mamy za mało środków, żeby chronić całe dziedzictwo, które byśmy chcieli chronić, czyli to jest zawsze decyzja czysto polityczna tak, gdzie należy tę granicę umieścić tak, od którego roku chronić to pewnie możemy sobie wymyślać jakieś takie rzeczy, ale że nie możemy realizować to wtedy to ochrona pozostaje czysto teoretyczna pani zwraca uwagę na uważność czymże jest uważność i i jak wykorzystać uważność w ochronie dziedzictwa dziękuję bardzo, za to pytanie z prosię ta jest idea uważności wyrosła właśnie seminariów prowadzonych przez panią profesor pańską też mam nadzieję, że pani profesor może też rozszerzyć pojęcie uważności, o którym o, którym ja teraz bowiem w kontekście dziedzictwa Otóż uważność zaciągnęłam z humanistyki środowiskowej, ale też z estetyki dnia codziennego projektu japońskiej filozofki nie Witosa to piesi ani też inna badaczka Nat King w kontekście właśnie zauważa Ania i tutaj może można powiedzieć, że wszystkie wszystkie te osoby, którym się inspiruje używają pojęcia uważności w kontekście zauważenia roślin zwierząt grzybów właśnie jako takich wpływających na nas czynników które, które też powinniśmy chronić, na które powinniśmy być wrażliwi troskliwi, kto i, które właśnie powinny powinny się znajdować jakoś jakoś w naszym horyzoncie patrzenia tymczasem właśnie wydaje się, że jest to o tyle ciekawy koncept, które jak właśnie wracają badacze badaczki uwagę mana skierować ku reagowaniu ku właśnie uważność ma być pierwszym krokiem do zareagowania troskliwej reakcji jak jak jak piszą niektórzy i właśnie tak rozumianą uważność starałam się zastosować podczas moich covidowych spacerów po Powiślu i myślę, że dzielnica Warszawy wyjaśnia tym państwa, którzy np. nie najgorsza dokładnie czy po warszawskim powiedział spacerowałam podczas covid da próbując, próbując oderwać od prace UE i i właśnie testowała metoda uważności patrząc bardzo blisko, przyglądając się rzeczom, których często nie zauważamy, kiedy przechodzimy z punktu ADO punktu UB tak nie patrzymy np. wnikliwie na pomniki, które mijamy po drodze tak czy pan np. wiele pan pomników mija na drodze Dżem dotykają one są chronione przez policję, więc adnotacji o faktycznym w tylko faktycznie kiepski wkładam je policzyć tych okej dał się to do w każdym razie czasami czasami po prostu jesteśmy już nie czuli tak widzimy biało niebieską plakietkę z napisem zabytek widzimy monument, który jest chroniony, ale już powiedzmy przestajemy przestajemy zauważać przestajemy widzieć w pewnym sensie te obiekty, które składają się na nasze otoczenie i w takiej, próbując przekroczyć właśnie takie takie już nie czułe oko zaczęłam postrzegać w jakim stanie są przeróżne obiekty, które mają właśnie miało niebieską plakietkę z napisem zabytek na warszawskim Powiślu i było to na mnie odkrycie dość dość może nie szczególnie zaskakujące ale, ale na pewno zarzucają chce też irytujące w jakim sensie, kiedy pomyślałem sobie historia tych obiektów to znaczy póki nie uzyskało oficjalnie statusu zabytku tętniło w nich jakieś życie tak czy mówimy tutaj on w pawilonie Powiśla, który przez jakiś czas był był klubem syreni śpiew czy mówimy o PKP Powiśle dolnej dolnym pawilonie stacji kolejowej to były miejsca do były miejsca, do których ludzie przychodzili którym, które ludzie zauważali można powiedzieć, że realizował się tam taki proces ustanawiania dziedzictwa, jakim pisze na radzie Smith czyli, czyli taki proces, kiedy dziś swoje praktykowane to znaczy dziedzictwem jest to nie tyle miejsca, ale to, że dziś są ludzie mam jakiś proces kulturowy społeczny, że coś jest w zasięgu w orbicie zainteresowania tutaj zawiesimy, albowiem informacje się zbliżają po informacjach wrócimy, ale wiem, że informacje, czyli no to jest coś co leży w orbicie zainteresowań pani profesor, czyli informację spojrzenie histo historia jako narzędzie spoglądania w przyszłość pani prof. Ewa Domańska pani dr Monika Stobiecka i informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy w Trade tak, aby studia w Warszawie pani dr Monika Stobiecka wydział artes liberales Uniwersytet warszawski i w Poznaniu pani prof. Ewa Domańska wydział historii Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i w tej książce, której rozmawiamy humanistyka prewencyjna pani prof. Ewa Domańska jest autorką bardzo interesującego rozdziału zatytułowanego wiedza historyczna, jaką wiedzę antycypacji inna i to jest bardzo ciekawy, bo w tym tytule pani profesor wydaje się, że mamy do czynienia z pewną sprzecznością mogłoby się tak wydawać, ale chciałabym podkreślić, że wielu historyków także w Polsce zwraca uwagę, że historia jest w istocie nauką skierowaną ku przyszłości, a nie tylko zaopatrzono w przeszłość tak ESA on, że np. Jerzy Topolski, a także pan prof. Jan Kieniewicz, który jest autorem takiego można powiedzieć aforyzm mu te głoszą tego, że istotą powołania historyka jest patrzenie przez w przyszłości, a nie przeszłość także nie są to idee obce badaczom przeszłości natomiast, jeżeli chodzi o samo rozumienie słowa antycypacja to myślę, że on nabrało w tej chwili bardzo dużej wagi właśnie ze względu na to, że wielu badaczy skłonnych było mówić o tym, że żyjemy obecnie w takim czasie przez przyszłemu uprzednio dokonane to jest związane z tym, że pojawia się coraz więcej różnego rodzaju takich wizji można powiedzieć, że to są takie wizje przed przed apokaliptyczne, które zapowiadają katastroficzne przyszłość zapowiada ją ostródzką przyszłość nawet świat bez ludzi jak mówił o tym książka Alana Waltz ma na świat bez nas wydana także w Polsce natomiast, jeżeli chodzi o moje tutaj moją propozycję rozumienia tego pojęcia antycypacji inne myślenie historyczne związane jest to z takim przeświadczeniem, że ten humaniści historycy powinni w tej chwili z racji no różnych zagrożeń, które nas otaczają coraz tak bardziej czas można powiedzieć my mamy pewien obowiązek obowiązek krytycznej dzieli nadziei z 1 strony, a także obowiązek odpowiedniego rozsądnego antycypował antycypacja, ale odpowie odpowiedzialnej antypatii przyszłości to znaczy w obrażanie obrażania i uciec dania pewnych wydarzeń, które mogą nastąpić to związane jest z ze znaną ideom formacyjne i roli humanistyki, czyli właśnie kształtowania świadomości społecznej i przygotowania społeczeństwa na różne zagrożenia stąd we współczesnej humanistyce bardzo popularne są takie pojęcia jak pojęcie rezydencji, czyli nabierania odporności adaptacji zrównoważy zrównoważonego rozwoju zresztą właśnie bardzo bardzo kontestowany nosi czemu czemu odpowiedzialności jest cena odpowiedzialność odpowiedzialność historyka odpowiedzialność minister dla tej odpowiedzialność męża z jak powiedziała, że bardzo odpowiada ma mieć takie rozumienie odpowiedzialności jako odpowiedzi na coś oznacza świat rzuca nam bez przerwy wyzwania ona w tej chwili stoimy przed wieloma tego rodzaju wezwaniami i w związku z tym musimy się zastanowi czy jesteśmy odpowiednio przygotowani, żeby z 1 strony rozpoznać te wezwania zagrożenia, a z drugiej strony odpowiednio na nie odpowiedzieć, dlaczego tekst odpowiedzieć przez nie odpowiednio, czyli jak przez odpowiednio znaczy kształtując, budując taką wiedzę, która daje nam możliwość poradzenia sobie z tym jak żyć razem w konfliktach myślę, że to jest bardzo ważne, które trzeba to jest wiedza humanistyczne jasne oczy to jest, bo myślę sobie, że jeżeli spojrzymy na różne strategie tak mamy jakąś sytuację konfliktową sytuację niebezpieczną i raz, jeżeli spojrzymy na różne strategie to nie jest jedno ze strategii może być ucieczka taki inną ze strategii może być wypracowanie jakiegoś konsensusu inną ze strategii może być pokonanie przeciwnika no, więc wszystko jest na stole zostawia się, kto ocenia, która z tych strategii jest lepsza albo właściwsza no bo myślę sobie, że mówimy o zagrożeniach możemy powiedzieć no dobra niech nas zaleje ocean trudno naszego taka strategia jest lepsza albo gorsza niż ograniczmy emisję co 2 no wiemy, jakie są zagrożenia i wiemy, jakie mamy cele tak oznacza, a te cele oczywiście różni badacze mogą różnie oceniać i wskazywać tak jak powiedziałam, jeżeli chodzi o nieba moje badania to w ten sposób profilu je żeby, żeby dołożyć jakąś tam cegiełkę do wypracowania takiej wiedzy, która pozwoli nam żyć razem w konfliktach tak to jeszcze raz powtórzę, bo wydaje mi się to ważne inni badacze powiedzieliby, że być może chodzi tutaj o przetrwanie o przetrwanie naszego gatunku przetrwanie innych gatunków przetrwanie planety nie zaczyna się nowe proszę zobaczyć z tego co pani wcześniej mówiła wynika, że nie zależy pani na przetrwanie gatunku szczurów ja tego nie powiedziałam ja tego nie powiedziałam ja powiedziałam wywnioskowałem, że walczy pani raczej humanitarne zabijanie nie nie zabijanie i no musimy podejść do sprawy realistycznie tak to znaczy ja mogę w sposób utopijne głosić równoważności ratunkową, jeżeli chodzi o prawo do życia gra natomiast w praktyce wiadomo, że różna strategie polityczne gospodarcze można na nich wpłynąć, ale nie można zastopować, tak więc podając konkretny przykład bycia uczestniczką pewne wspólne mieszkańców tak mogła wpłynąć na to jaka trutkę, na który zostanie zastosowana, ale nie mogła wpłynąć na to, żeby tej deratyzacji nie przeprowadzić, ponieważ to były z góry administracyjne narzucanych procedur, tak więc musimy tutaj mówić o pewnych realistycznych morze góry, że daną procedurą myślę taki najwyższej góry jest zniszczenie gatunku ludzkiego wsi tutaj boskim planie czy chce na ten temat rozmawiać tutaj chodzi w tym wchodzimy w taką perspektywę dla sekularnej, która zresztą jest bardzo ciekawe na ciekawą też tendencją w badaniach humanistycznych mówiącą o tym w jaki sposób właśnie religia nie będzie groźne czarne czeka zaś powinny wpływać w pizza nie swoje pasje humanistyczne tak sobie patrzę historycznie taki oczywiście są gatunki, które do 601 takich alarmów podnoszonych także codziennie giną tysiące gatunków i to jest powód do niepokoju nawet, toteż jakiś fakt zostaje się, dlaczego sądzimy, że ten nasz gatunek jest tak cenny, że nie może zginąć musi przetrwać za wszelką cenę kosztem innych gatunków może po prostu jesteśmy kolejnym gatunkiem, który musi wyginąć należy się z tym pogodzić tak taka jest kolej rzeczy z biologicznego punktu widzenia tak jest właśnie także gatunki się pojawiają wynajął mi giną w pewnym momencie i można by o tym mówicie melina mają żyć możliwe szczepienie daje elektryczności podróże dywersyfikacji gatunkowej pan w min rysuje metamorfozy gatunku ludzkiego tak musimy jak pamiętać o tym, czego uczą nas m.in. archeolodzy, że kiedyś mieliśmy do czynienia z różnymi rodzajami gatunku Homo tak w tej chwili mamy tylko 1, który przeżył, czyli Homo sapiens sapiens z punktu widzenia postępu technologicznego i również dywersyfikacji gatunku może się okazać, że w przyszłości nasz gatunek Homo sapiens sapiens c wyginie, ale pojawią się różne odgałęzienia tak albo różne rodzaju metamorfoza o tym zresztą mówią badacze zajmujący się transhumanizm, jeżeli chodzi o postęp technologiczny, więc to jest to jest bardzo ciekawa kwestia natomiast ja jako historyk może powiedzieć, że ja nie wierzcie w przeszłości tak nie chodzi o to, że ja wiem, jaka będzie przeszło 8 interesują np. antycypacji inne źródła historyczne to znaczy takie źródła, które stanowią symptomy możliwej przyszłości one już się pojawiają np. moim zdaniem takim bardzo ciekawe źródła miast klasy dla rad, który jest wytworem współczesności nigdy nie było przedtem takiego konglomeratu skał muszli plastiku, który jest wynikiem właśnie zanieczyszczenia środowiska ja zastanawiam jak antycypacji inne źródła historyczne, jakby wyznaczają możliwe kontury przyszłości, jakie źródła w taka przyszłość, więc z punktu widzenia badań, które prowadzę to jest to jest ciekawa rzecz, ponieważ żona, jakby też te zjawiska poszerzają po poszerzają pole zainteresowań historyków, zwłaszcza tych, którzy zajmują się historią środowiskową historia zwierząt historią roślin i wracając, jakby do złotych, bo związków, bo one mówi dlaczego, dlaczego historyk ma obowiązek my jakieś obowiązki oczywiście ma obowiązki wobec ludzi żyjących w przeszłości, ponieważ jak już klasycznych badań historycznych zawsze historyk był ten strażnikiem pamięci, który oddawał głos ludziom, którzy w, jaki sposób zostali margines z marginalizowania czy wyrzuceni poza poza zakres tej tzw. historii przez duże hale wielkiej wielkiej historii natomiast wydaje się, że w tej chwili właśnie ta te antyaborcyjne myślenia nic w jaki sposób wiedza historyczna może nam pozwolić zakreślić kontury przyszłości jest ważna tutaj historycy czerpią z różnych inspiracji dla mnie taką inspiracją i są niezwykle ciekawe projekty izraelskiej badaczki artystki Ariel, a Zula, która ma prowadzić badania w zakresie tzw. historii potencjalnej pokazującej, że jeżeli chodzi o współistnienie współ bycie osób żyjących na terenie Izraela Palestyny to kiedyś mieliśmy do czynienia w miarę w swoje pokojowym współistnieniem były małżeństwa mieszane były małe biznesy wspólne ludzie chodzili do wspólnej szkoły potem jakby polityka zagmatwana te losy i Ariela hulaj stworzyła archiwum obywatelskie pokazuje zdjęcia z przyszłości, które właśnie jak są dowodami tego pokojowego współistnienia i myśli o tym czy w przyszłości również takie modele współżycia są możliwe tutaj oczywiście nie myślimy auto pilnie nie chodzi o to, że świat bez konfliktów nie ma takiej możliwości, ale właśnie to pytanie czy możemy nauczyć się żyć razem różnego rodzaju konfliktach tak to bardzo ciekawa bardzo ciekawa wystawa chyba w zeszłym roku na Biennale historia naturalna gwałtu, a widzę, że chyba pani dr Monika Stobiecka była widziała tak tak tak na Biennale w Berlinie widziałam no to było wstrząsające, ale ani inni już już pomijający Lewant dość tego tego tej pracy wobec wobec sytuacji w Ukrainie to do była to po prostu wstrząsająca bardzo przejmująca realizacja artystki i badaczki i właśnie też też taka myśl takiej taki przykład pracy artystycznej projektu artystycznego, które myślę, że wpisywał by się ze zagadnienia ujęcia humanistyki prewencyjnej to znaczy ta historia służyła takich pokazanie tej wstrząsającej historii służy temu, żeby przeciwdziałać tego typu, ale czasami jest skuteczna no to jest pytanie myślę bardziej do pani profesor romańskiej ale, ponieważ kończy się czas to będziemy musieli poczekać na odpowiedź jeszcze do naszego kolejnego spotkania, które jestem pewien, że nastąpi wkrótce pani profesor bardzo dziękuję pani doktor bardzo pani dziękuję pani prof. Ewa Domańska wydział historii Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i pani dr Monika Stobiecka wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego, która z tego bardzo przyjemnie powiedział, że ojca, bo tam UW Owczarek w lesie jakieś UW jest także ktoś studiować owczarków to wypracuje nad programem Szanowni Państwo wkrótce zapis w dziękuję Warce i informację pana problem w planach program no to jest alternatywne źródło tworzenia wiedzy i nadzoru inwestycji alternatywnych w to dziękuję bardzo, pani profesor niezależna inicjatywa akademicka informację już za chwileczkę o godzinie jedenastej po informacjach wracamy
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
24:47 W studio: prof. Magdalena Heydel
-
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
05.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny27:20 W studio: Patryk Michalski , Roman Imielski
-
05.06.2023 15:45 Gościnnie: Wysokie Obcasy49:40 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:23 W studio: Jan Grabiec
-
05.06.2023 16:59 English Biz23:11 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 18:59 Cotygodniowe podsumowanie roku01:14:14 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 16:00 Jest temat!10:26 W studio: Antonina Majchrzak
-
05.06.2023 15:20 Jest temat!25:51 W studio: dr Helena Chmielewska-Szlajfer
-
05.06.2023 16:20 Jest temat!13:04 W studio: Justyna Drath
-
-
-
-
-
07:37 TYLKO W INTERNECIE
-
-
05.06.2023 18:40 TOK36007:45 W studio: Piotr Kuźma
-
-
-
-
05.06.2023 19:00 TOK36004:26 W studio: Agnieszka Radwańska , Przemysław Pozowski , Szymon Kępka
-
-
-
05.06.2023 19:00 TOK36007:18 W studio: Łukasz Wojtasik
-
-
-
-
11:58 W studio: Edyta Odyjas
-
-
05.06.2023 21:18 Twój Problem - Moja Sprawa
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL