dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie zapraszam te dzisiejsze spotkanie w studiu pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz and sosie jedz wydział Politechniki wydział Politechniki goście, którzy Politechniki warszawskiej dzień dobry pani profesor dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu panie redaktorze kolejna nagroda Pritzkera została przyznana i wyczuwam, że jest to styl architektoniczny czy może
Rozwiń »
architektury jest pani jakoś ideowo bliski nie tylko ideowo, ale ostatecznie obecnie z tego powodu, że mamy kryzys klimatyczny mamy bardzo głębokie problemy społeczne i to wszędzie na świecie Europa może nie jestem aż tak bardzo dotknięta, ale też to odczuwa był swego rodzaju akcent położony na uwarunkowania nieestetyczne, a etyczne były już takie hasła prawda więcej etyki nie jest etyki, a teraz nagroda została przyznana za piękno, jakby to brzmiało górnolotnie to właśnie to jest nagroda laureatem jest ser, czyli wiemy, że może w dużych z dużą w dużym prawdopodobieństwem chodzić chodzić Brytyjczyka sir David Chipperfield tak jest sir David czy profil jest absolwentem brytyjskich uczelni i jednocześnie absolwentem marki też są dzisiejsze, gdzie był 4 lata po dyplomie i to wykształcenie daje przepustkę, bo to jest taki klub, który wypuszcza najznakomitszych architektów jak się okazuje, bo stamtąd jest 7 KUL Hans Zacha Edith była i no właśnie David czy profil, ale to nie jest jego pierwsza nagroda zdaje się też są nagrody, a w jej tak tak taką był nagradzany, chociaż sam mówił, że jeśli chodzi o kraj rodzinny to nie za bardzo się tam potrafię odnaleźć, ponieważ rynek trudno być prorokiem we własnym kraju trudno jest nominowany przez tzw. prozie menedżerów wobec tego próbował szczęścia i znalazł szczęście w konkursach europejskich głównie, ale nie tylko amerykańskich w Meksyku budował także czytam wiele wywiadów z Dawidem czy Profi 7 i jeden z wywiadów odbywał się w takim sieciowym hotelu już wszystko jedno, jakim ją do dziennikarza, który rozmawiał mówi pan się wcale dużo nie dziwię, że nas nienawidzą fach w osobach czy NATO i porusza sobie, że to jest takie interesujące oczywiście każdy architekt czuje odpowiada za to co zaprojektował za konkurs, który wygrał za realizację to pewnie najbardziej dumny z tych, gdzie inwestor nie ingerował zbytnio, a w w tej trosce o profil da wyczułem takie zrozumienie, że dla większości użytkowników przestrzeni to architekci są jakąś 1 pomogę nicią pewnie jeszcze grupą, która odpowiada za to co nas otacza i w tym sensie to czarne owce, ale też przepisy, ale też właśnie inwestorzy czy nacisk inwestorów to wszystko idzie na konto niejako architektów idzie jak najbardziej to trudno się to dziwić dlatego teraz była taka debata na łamach naszych pism środowiskowych w zasadzie jest tak duża rola krytyki architektonicznej, bo ta krytyka, która ustanawia prymat jednych budynków strąca drugie powinna być bardzo dostępna dla ludzi, którzy są odbiorcami architektury i nie muszą się na niej znać prawda mają swoje kryteria mają swoje przeżycia swoje doświadczenia natomiast nie potrafią sami oceniać tego po bo to faktycznie jest złożony proces i chodzi o to, żeby ta krytyka nie dawała laurek 1, a karała drugich wyrokiem jakiegoś piszącego dziennikarki dziennikarza ale, żeby wyjaśniała w jaki sposób, dlaczego ta architektura powstaje także myślę, że i to czy film miał na myśli i niejednokrotnie, udzielając wywiadów, chociaż trzeba powiedzieć, że to jest architektury rzadko występował na łamach różnych magazynów i pism i nie zabiegał o popularność to jest część jego Ant plus, ponieważ on zespół teraz mieszka w Hiszpanii na północy prawda i współpracuje z taką społecznością biednej wsi, usiłując im pomóc za pomocą tego na czym zna coś tak bardzo autentyczny człowiek myślę, że właśnie to co architekci są bardziej przekonywujący i z jedno ją o opinię publiczną dla architektury widzianej w bloku w ale tak myślę, że też jedną z zalet Davida czy profil uda jest to, że w miarę możliwości stara się łączyć tę materię, która pozostała z i dodawać nowej materii także nie jest jakimś równie dobrze to najpierw się wyburzy zrobi piękny placyk, a potem, a potem je tutaj moim projektem wjadę nie, ale on ma na koncie naprawdę parły światowego dziedzictwa, bo przecież to jest tym, że dostał zlecenia w konkursach Prokurat nowe głowę w Wenecji to jest przecież skarb ogólnoświatowy wygrał i za każdym razem jak się dowiadujemy, że to on wygrał w konkursach to jest oddech ulgi, bo wiadomo, że to zrobi naprawdę dobrze, chociaż niedawno wygrał konkurs na rozbudowę muzeum w Atenach i tam się lepiej strasznie tak Grecja się strasznie obrazili, że za dużo zejście za duże, że to nie tak jak powinno być nie czuje ducha ją odpowiedział bardzo wielu warstw anegdotą, że nie można ciągle tu nie, tłukąc jajek, więc w jest dość w tej chwili już dość pewny siebie i słusznie, bo mając taki dorobek to prawo ma się na co powołać prawda tak od razu podpowiadam naszym słuchaczom słuchaczom, jeżeli są państwo zainteresowani w tym projekt, którego wciąż są realizowane mówi o projektach dywidend czy profil uda to na profilu na Facebookowym Owczarek znajdą państwo link do tych, bo właśnie i to narodowe muzeum archeologii tak w Atenach i zdaje się, że odstawię jakiś budynek rządowy to jest też kolejna realizacja, która wciąż się toczy także tam znajdą państwo, więc mam na myśli profil Owczarek na Facebooku ale, ale też wystarczy wpisać David czy profil wód w i wyszukać różne zakończony projekt jak chociażby Neues muzeum w Berlinie, które jest fantastyczne fantastyczne jest w ja mam też inne jego ulubiony projekt mianowicie rozbudowę cmentarza na wyspie sami, ale na lagunie weneckiej to był konkurs zamknięty, do którego zaproszono chyba 15 zespołów i on to zrobił bardzo spokojnie tak można powiedzieć może wręcz w sposób oczywisty, bo druga nagroda chyba zostało dopiero pańskie Ameryką, ale sam, który już wtedy był wielkim nieobecnym, ale biuro funkcjonuje, żeby zupełnie innego chodziło o to, że bez piasku i zatoki zbudować powiększoną wyspy i na tej wyspie rozbudować cmentarz, który się nie mieszczą już na tej wyspie, której był i czy ktoś po prostu dołożył prostokąt prawie takiej samej szerokości jak nie szerokości długości jak wyspa natomiast inni robili to bardzo tak ekspresyjne formy tych wysp być może sądzę by one były czymś innym czymś Krajobrazowym czymś topograficznych on po prostu, żeby to bardzo spokojnie i wg tej zasady, którą znalazł on jest właśnie świetny w tym jest taki biurowych w Korei, który znajduje w tej chwili masę naśladowców z takimi otworami w przestrzennym mina tam siódmy jedenastym bodajże ostatnim piętnastym piętrze, który jest jak owinięty taką elewacją z bardzo drobno ustawionych wobec siebie prętów z daleka sprawia wrażenie gładkiej ściany, ale ona ma swoją fakturę i okazuje się rząd się przy tym inspirował ceramicznymi razami koreańskimi, które mają określone proporcje i określony naraz one są prawie bez forowi prawda, więc tego typu inspirację go interesują takie tak jak pani profesor wspomniała niewiele realizacji w w domu tak no ale właściwie, choć też jest jest no nie wiem pewnie 10, ale właściwie to są chyba początek lat dwutysięcznych tak to tą muzeum prawda wioślarstwa nano on ma 5 biur w tej chwili na świecie, bo ona biurowe Londynie Mediolanie Berlinie nie z soulu jeśli dobrze pamiętam moje ostatnie Santiago de Compostela tak pewnie z racji tego, że się tam bardziej przeniósł tam już funkcjonuje od siebie czy jak funkcjonuje ma 5 biur i znowu nie projekt się sama margaryna o zgranie jest na groźbach wobec tylko 2 to już jest określona linia prawda myślenia, którą te biura muszą reprezentować i zapewne reprezentują kwestia dobrania ludzi, którzy są no i pewnie jakoś to teraz, kiedy wszystko zdalne to jest znakomicie ułatwione jak on robił przedtem nie wiem być może dużo Otóż w po to jest jednak sztuka to już są duże odległości i musi być w pełnym zaufaniu do ludzi, którzy jednak reprezentuje jego markę no właśnie wzmacniające myślę też w tekście architekta z 1 strony mówimy architekt z pewien styl powinien być rozpoznawalny w jakiś przebojowości albo właśnie w prostocie tak, a jednocześnie, w którym momencie to to przestaje być jedno osoba deskach kreślarskich i ołówek tak tylko no właśnie się 2345 biur i realizuje jej kilkanaście kilkadziesiąt projektów jednocześnie na to fizycznie nie ma takiej możliwości ja myślę, że on na pewno jest bardziej obecny w fazie kształtowania koncepcji tych zleceń, które dostają na, a potem już tak powiem, że organową wypuszcza i ludzie robią sami ją to ewentualnie Arka kontroluje myślę, że jego najbardziej opisuje elegancja tak architektoniczną elegancję to jest taki termin trudno uchwytny, ale na jego przykładzie jego dokonań można ją w dość szybko zdefiniować to jest dobre nigdy nie nie goni za nowinkami tak zresztą deklaruje zawsze mówi, że on chce, żeby to co robi, żeby normalne no i przy takich założeniach robi to jak się okazuje nie najgorzej w ska ta normalność wychodzi po prostu tak tak wyrafinowany sposób i tak elegancko i powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM tegoroczna nagroda architektoniczna Pritzkera dla Davida ci profil da i oczy per Fil idzie, ale też szerzej o architekturze rozmawia się z panią prof. Ewą Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz sąsiedzki z wydziału architektury Politechniki warszawskiej informacji już za kilka minut o godzinie 1020 po informacjach wracamy w ścianę jak w studio pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz sąsiedzi z wydziału architektury Politechniki warszawskiej rozmawiamy o tegorocznym laureacie architektonicznej nagrody Pritzkera Dave idzie czy per Fil, gdzie jego realizacjach warto wrócić jeszcze porozmawiać o jego stylu czy też jeśli można powiedzieć filozofii pewnej pani profesor takiej filozofii ideologii podejściu to w ogóle do tego czym jest architektura jak ona powinna być odbierana jak może być czytana ją z tego nie robi żadnej tajemnicy po prostu mówi, że szuka piękna w normalność w tym co jest gdzieś drzemie, bo zawsze można znaleźć ten 1 pierwiastek, który jest inspiracją, który się rozwija w projekcie tej inspiracji ma bardzo różnorodne i bardzo w wyrafinowany sposób odnalezione i później po prostu kontynuuje swoją opowieść no mają bardzo bardzo utalentowane umiejętności dotyczące architektonicznym kompozycji proporcji ma niezwykłe wyczucie, bo to jest kwestia tego się oczywiście można się nauczyć, ale do pewnego momentu to jest na tym właśnie polega talent to jest tak jak w muzyce to zdarzenie może człowiek zajmować muzyką, które nie ma słuchu i ten, który ma ten słuch bardzo wrażliwy jednocześnie jest w kompozycji nie utalentowany chcę coś powiedzieć tak choćby choćby to, że chciałby, żeby ludzie otaczało piękno w muzyce mamy bardzo różne bieguny prawda mamy naszego Mikołaja Henryka Góreckiego, który swoją symfonię pieśni żałosnych zawojował świat, a to wciąż tak żałobnych tak kilka żałosnych chyba za z tych pożarów żałosnych tonie w różnym Aleksy w każdym razie to jest przecież tak proste jak ustaw zdrowotnych jak to tylko możliwe, bo to jest tekst napisany przez uwięzioną matkę przez nazistów gdzieś tam na Podhalu i i odśpiewany w sposób najprostszy tak jak może matka zaśpiewać prawda ja zrzeszające bardzo bardzo i zresztą architektura persil też poruszająca to jest trochę za dług z definicji naszego niedocenianego chyba cały czas w Polsce filozofa znanego na świecie Władysława Tatarkiewicza, który ułożył definicję dzieła sztuki powiedział w tej definicji to musi poruszać musi wstrząsa i to może być to właśnie bardzo się do 3 perfidia stosuje ta definicja Tatarkiewicza, że to może być układ różnych elementów złożonych razem to może być coś nowego, ale warunek jest taki, że człowiek na to reaguje, więc wielki powrót emocji doświadczeń prawda przecież architekci tacy jak Gropius czy Miss Sandra mówili o chorej nagle sentymentów Melilli emocje sentymentami no ale robi, że dopuszczał Time mówił, że żarty, która musi poruszać człowieka prawda zresztą udawało się to np. ruszą tymczasem w tej chwili z tego powodu się bardzo rozwija neuro psychologia euro nauka i absolutnie wiadomo, że ludzie doświadczają przestrzeni to o emocjach jak najbardziej się mówi, więc pamiętam jak oglądałem tą pierwszą część nie galerie ostatnio oddano w Berlinie tylko to ono jest muzeum to człowiek doznaje poczucia wręcz wzniosłości, kiedy wejdzie do tych pomieszczeń to jednak jest wybór materiałów to są proporcje to jest kompozycja to jest już są narzędzia którymi on posługuje no i posługuje się w sposób mistrzowski w jeszcze dobrze jest mieć w swoim otoczeniu realizację wybitnych architektów zarówno tych kategorii tzw. Starki tekst, czyli starsi tekście, które mają nie modni teraz ale, ale takich, którzy zupełnie inaczej patrzą np. właśnie dywidenda czy praw Juda natomiast pytanie jest chyba o to, żeby ta przestrzeń szeroko rozumiana poza tymi architektonicznymi konkursami też była dla ludzi też była estetyczna też była właśnie taka, w której dobrze żyje to jest bardzo trudne są różne miejsca na świecie różne kraje nie wiem to Włosi robią, ale tam było to od zawsze, że najmniejsza wieś najmniejsze miasteczko na przestrzeni wieków oni mają bardzo duży zasób historycznej architektury ona niesie w sobie pierwiastki piękna i koniec po prostu to wychodzi mają to co zresztą jest ja widziałam podobną rzecz liniach nie jeśli chodzi architektura jeśli chodzi o stosowanie barw i kolor tam ludzie czują po prostu i przy zupełnie innej gamie niż ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni do myśli na światło zresztą wielka różnorodność klimatów nie jednak oni kolorem barwą podczas mszy posługiwać sposób intuicyjnie piękne natomiast za każde miasto wszystkie zespoły urbanistyczne są areną przemocy i kraje skandynawskie sobie z tym radzą może, dlatego że tam ludzi mniej i łatwiej jest im to są bardzo rozsądni ludzie prawda tak jak np. Finlandia sobie reguluje sposoby zawodowy zamiast jeśli się wypuszcza obraz zabudowań czy małych miastach dużych miastach tylko wyłącznie do niewidzialnej ręki rynku no to powstaje niestety chaos i to wszyscy nad tym boleją, bo pojedyncza architekt, który działa prawda ma różne poczuć odpowiedzialność i takie czy PSL, które no nie ma na końcu jakiś dużych zespołów miejskich dla to są jednak zazwyczaj pojedyncze budynki i trzeba powiedzieć, że fantastycznie wpisane w kontekst, ale miasto to nie jest to nie jest zbiór pojedynczych budynków w nędzy zerkam do poczty elektronicznej pani profesor bowiem nasza słuchaczka pani Monika mówi ten, kto nie ma słuchu nie może się zajmować muzyką zapraszam w takim razie na tex w piątek Filharmonii narodowej Ewing linii to jest szkocka perkusistka zamiast się muzyką klasyczną, którą dwunastego roku życia nie słyszy, ale nie ja rozumiem natomiast mi nie chodzi o to na razie okazji poszerzamy naszą rozmowę o kulturze sztuce łączy architekturę z muzyką klasyczną tak gotowano też komponował już nie mają słuchu tak jak to rozumiem ludzie niesłyszący odbierają muzykę jak najbardziej oni potrafią tańczyć, więc to nie jest żaden zadane and słyszałam tej pani natomiast mówiąc o tym słuchu to jest oczywiście metafora rad, bo tu chodzi nie tylko słuch i smak smak jest ono predyspozycję do przeżycia estetycznego i teraz jeśli mówimy o kimś niesłyszącym, kto potrafi grać to on tą dyspozycję ma głębiej w swoje mózgu to muzyka otwiera i potrafi z nią wyjść na zewnątrz prawda to jest zupełnie niezwykłe, ale to jest podobne troszkę do hali KRP ta, która była Arek niewidoma niesłysząca nie mówiąca i pracowała jako nauczycielka, dlatego że miała szczęście, że dotarł do nich ktoś, kto potrafił ją otworzyć i nauczył porozumiewać się ze światem przecież to było zupełnie niezwykłe prawda za pomocą dotyku osoba, która wpadła na ten pomysł taka opiekunka rysowała na dłoni zimną wodą i litery na podstawie pojęć prawda najpierw takich dotykali tak jak woda jak szorstkiego i w ten sposób ona nauczyła się porozumiewać komunikować, więc to to są wszystko bardzo skomplikowane rzeczy szczęśliwie wiedza na temat tego jak funkcjonują ludzie jak funkcjonują ich możliwości wspomniała o tej euro nauce się powiększa teraz już nikt nie ma prawa powiedzieć, że ktoś jest niewidomy to nie może czegoś zrobić może właśnie mamy euro naukę sztuczną inteligencję jakąś z renesans z humanizmu nagrody wspaniałe realizacje podań człowiek wysiadanie z autobusu pociągu metra samochodu mówi o matkach użytków niestety w tym także, jaki jest taki dla niewielu osób odpowiedzialnych za ład przestrzenny, czyli deweloperów architektów urzędników taki logotyp takie palce może dłoni wyciągniętym palcem skierowana 1 stronę druga w drugą trzecia trzecią także każdy mówi to nie my architekcie dziś nie o deweloperze obrazuje to nie my przez to przepisy za 3 dłonie ze wskazującym palcem każda każda na trzecią taki logotyp widział tak no architektura jest sztuką publiczną w publicznej przestrzeni i odpowiedzialność za to oczywiście architekt jest na pierwszej linii frontu prawda, żeby go obwiniać innych zresztą od tej odpowiedzialności nie ucieka, ale czasem jest także w najlepszej wierze powstaje coś co jest od początku nieakceptowane myślę teraz są dyskutowane w hotelu Sobieskim w Warszawie prawda, który z tego co słyszę będzie jednak ujednolicone kolorystycznie będzie biały to chyba zrobisz życzy być nie może, więc może być umorzony właśnie mniejsze, chyba że toczy on będzie miał te dość prymitywnie zinterpretowane przepraszam włoskiego profesora kolory starego miasta, bo podobno się tym inspirował i które miały udawać na ścianie tego budynku, że to są takie kamieniczki tam problem jest w w tym tylko pulę, która jest na jako zwornik no wczoraj by pan Grzegorz Buczek, który w tym czasie, kiedy powstawał hotel był burmistrzem ochoty, a i tak jakby ja zrozumiałam, że się troszkę tłumaczy, że bon dawał zgodę jemu się podobało, że ten budynek ogarnia narożnik i faktycznie on ten narożnik na tym nieszczęsnym placu Zawiszy jakoś formuje natomiast nie miał wpływu na to jak powstanie, jako że idealna elewacji, która zaprzecza istocie architektury architektura, gdyby to było także jest płaszczyzna, na której malujemy jakieś wzorki to architekcie byli niepotrzebni, bo to ludzie sobie sami zrobili zamiast fatalna proporcja tego tej kopuły szklany, która jest sunie to za blisko placu i to złe zamalować nie nie da się trzeba byłoby przecież każdy prosto kończ winny Kol tam wrócimy w produktach tutaj stworzymy w studiu za chwilę plan przebudowy placu Zawiszy w Warszawie, aby nie pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz sosie jedz wracamy po informacjach informacje dziesiąty 40 w, a co zrobić by pięknie zostałem się z panią prof. Ewą Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz dostał świec wydział Politechniki wydział architektury autorowi Politechniki warszawskiej, że rząd Politechniki zaraz wracam do wydziałów co robić tak stanowi, że w pięknie inni nie wiem marzyć modlić się również nie mogli tutaj niewiele dadzą, chociaż no znam takich, którzy się modlą inspirację natomiast no to wymaga udziału ludzi utalentowanych i odpowiedzialności no po prostu trudno sobie wyobrazić, bo nie słyszałam takich sytuacjach, żeby ktoś, kto ma szansę kontynuować bądź otrzymać zlecenie, żeby z niego zrezygnował tylko, dlatego że uważa, że nie znajduje właściwe odpowiedzi to to się nie zdarza w ale no nie ma innej recepty niż tylko to, żeby szukać tych najlepszych rozwiązań tu konkursy byłyby świetnym rozwiązaniem, gdyby nie właśnie to co mówił nasz bohater dzisiejszy, że konkursy są rozstrzygane racjonalnie uczciwie, ale jest kwestia, kto ma dominujący głos pieśni dominujący głos mają ci, którzy są budować szybko to jest podstawowe kryterium, które im przyświeca tak jak było Wielkiej Brytanii, kto na, którą czy prezes strażaka podawał nawet taki przykład, że na Nikola grubszą przecież świetny architekt chwalił się, że jakiś dworzec już w tej chwili pamięta chyba ten pan kast nie zrobił 3 miesiące tu na naszym podwórku przeszła parę lat temu fala oburzenia jak laureaci konkursu na filharmonię bodajże w Koszalinie zrobili to zrobili cały projekt za bardzo niskie niskie wynagrodzenie to jest no trochę wersją tak w stosunku do całego środowiska dlatego, że to są wszystko bardzo drogi opracowania współpracuje się z branżami, które muszą być najlepsze, więc ma, ale ta Filharmonia podobno całkiem dobrze wyszła w Skrze udał, więc w po prostu czasami krzyk jest dla zasady, a później okazuje się, że wcale tak źle nie jest wracasz do recepty jak mieć piękne otoczenie wymaga to konsekwencji dyscyplin przede wszystkim konsekwencji w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań cisi nie konkurs, który jest przeprowadzany z przede wszystkim myślą o tym, że ma być lepiej piękniej i mądrzej i wygodniej to trzeba szukać odpowiedzi tak długo jak się znajdzie mamy przykłady prawda zresztą ono muzeum sztuki nowoczesnej warszawskie jest przecież trzecim podejściem tak, bo były 2 konkursy pierwszy został odwołany pani ten budynek, który zostaje tak proporcję tak podoba mi się do marzy o tym, żeby była zrealizowana kiedyś dalsza część bliżej, bo jesień, a może nasze praprawnuki no no może się coś uda szybciej natomiast to jest bardzo trudne miejsce i mnie się wydaje, że to jest szlachetna architektura po prostu szlachetna teraz ona w sąsiedztwie karnego Pałacu kultury, bo one po prostu cały czas karny jest w no trochę onieśmiela do otoczenia tak bym powiedziała, że ja wiem, że jest wielu osób, które są przeciwne temu projektowi natomiast to wg rozdawanie elektowi no no na pewno natomiast to jest po prostu architektura trochę za szlachetną do tego otoczenia, które ma wokół siebie, ale dobra trzeba zacząć można nie za szlachetną to jest właśnie kwestia proporcji to jest kwestia wyrazu, ale myślę, że tu Tomasz Fajfer to się nazwa architekt chciał pociągnąć otoczenie na wyższy poziom i oby muszę to udało no właśnie do podciągania otoczenia, ale przecież żyjemy w przestrzeni to chyba ze szkoły architektoniczne, jeżeli dobrze pamiętam to pewnie można określić każdy jest inny budy no niestety trochę tak jest trochę też trochę historia tutaj na budziła zabory zmiana tam osi przecinanie torami dla celów obronnych tak dalej tak dalej nie dał jeśli zostajemy w przypadku Marszałkowskiej ulicy tak po drugiej stronie jest ściana wschodnia to co zostało prawda niestety ona się zmieniła i to konsekwencja projektu prof. Karpińskiego jest ledwie widoczne w niestety i więc ściana wschodnia przestała być tym spokojnym rozwiązaniem charakterystycznym dla 70 lat czy takich rozwiązań było w Europie wtedy trochę i tam, gdzie zostawiono w spokoju tam one dobrze funkcjonują u nas doszły wysokościowce po przekątnej skrzyżowania Świętokrzyska Marszałkowska i faktycznie jest trochę także, że co narożnik to to inaczej w każdy może państwo nie lubię taki styl, proszę bardzo, to punkt północno zachodni ruch, a róg, a ja lubię takie tu też mamy taki dla każdego coś miłego no, więc nie ma osoby, która by w miastach wyrokował o tym co jest możliwe co nie prawda architekt, który przedstawi projekt do uzgodnień oświadcza, że zrobił go wg najlepszych prawideł sztuki i te prawidła sztuki wchodzi również w efekt estetyczny, który osiąga przecież urzędnicy czy znasz weryfikują, a zdarzyło się także ktoś powiedział Szanowny panie arch. Szanowna pani architekt pan pani oświadczyła, ale przecież to jest jakiś dramat zdarzyło się już takiego Monica co architekt architekta odpowiedział niestety na to gotowi niektóre realizacje dopiero zostały docenione po 2040 latach, więc Spotkajmy się za 40 lat oceńmy to jest dyskutowane wg gotowane dlatego, że to zależy od tego w jaki sposób różne miasta sobie radzą z tym co otrzymują i to nie jest tak, że ktoś przynosi oświadcza i to natychmiast ma być realizowana absolutnie nie aż architekcie miast mają tutaj coś dopowiedzenia natomiast no to ja mam wrażenie, że do pewnego momentu, a potem już piesi to rozwiązanie odpowiada wszystkim przepisom wszystkim zaleceniom no to ono to ono ma prawo zaistnieć na i to jest niestety nie ma czasami by się chciało, żeby był ktoś jakiś autokratów, który mam ma wyczucie wie co jest najlepszej, żeby on decydował lekarzu to tak tonie, ale tak nic żadnym mieście tak nie, ale nawet jakąś wizję czy miasto ma być tak, jeżeli spojrzymy na różne miasteczka miasta pod większymi nie wiem okolice Warszawy okolice Poznania w okolice Gdańska poza nami jakaś myśl także Tomić to ma być bardziej miasto ogród ratowali miasto takiej ratowali miasto uzdrowiskowe, kiedy jakiś temat to władze starają się potrafią lepiej lub gorzej, ale jakoś utrzymać pewien charakter, ale niewiele jest takich miast, w których to jest przesłanką decydującą o tym się zabudowuje prawda takie taką taki charakter ma wdaje się teraz jeśli chodzi o polskie miasto Łódź, dlatego że na pewno ma znaczenie, że jest cały czas to sama pani prezydent, która jest konsekwentna i postawili na hasła, które są nośne prawda ta myśl hasło Łódź kreuje jest duża ilość dziedzictwa postindustrialnego, które jest kwartał po kwartale 4 galerie handlowe nie nie, zwracając się już wiele handlowych jest chory Szczecina są, a są teatry na apartamenty galerie handlowe należały takie jest zapotrzebowanie pewnie rynkowe no zamiast te kwartały, które są w, a Piotrowska tak jeśli dobrze mówię za zachowaną taką substancję jak w Warszawie mamy trochę na Pradze północ w one mają już naszą chwilę jeszcze przez chwilę i oby ta na razie zostało, więc to takie są natomiast przy to było miasto to Łódź jak Manhattan ten był od kwartałów pierwszy tramwaj i w zaborze takim lub innym było było ono niestety zostało zniszczone jak kiedyś zrobiłam taki spacer do pomnika z parku Promienistych tam jest taki niesamowity pomnik upamiętniający dzieci, które zginęły w getcie, które było w Łodzi pomnik naprawdę bardzo przejmujący i szliśmy z hotelu Puro, który przy Manufakturze ilość pustostanów już pustych działek, którą tak jak jak dzisiaj na na przełaj jak prawda ani arteriami nie jest dziś autobusem czy samochodem jest po prostu przenosić 2 i Łódź właśnie ilustruje to co, o czym pisali pisała polityka jakiś czas temu prawda proporcji z substancji, która jest do wzięcia z kamienicach, które się walą, które nie mogą znaleźć właściciela, które są chronione w sposób blokujący inwestowanie, że to jest naprawdę wysoki procent zabudowy substancji miejskiej, która woła o pomoc, gdybyśmy potrafili się tym zająć jakąś systemową byłoby na pewno lepiej no właśnie tutaj znowu w cała masa pułapek, bo można wypaść dobrze to dajmy inwestorom albo dem w ręce prywatne pod warunkiem, że ktoś coś tam zrobi, ale te warunki patrząc na przeszłą historię nie zawsze były spełniane są nie miasta w Kotlinie Kłodzkiej np. gdzie ktoś to właśnie zobowiązał się, że coś zrobi nic nie zrobi stanie 1 kamienica odnowiona 2 nie 1 odnowiona czy nie no, więc to jest właśnie rzecz, której też nie potrafię zrozumieć, dlatego że przed wojną jak powstawały kurorty na Helu to był zapis był respektowany, że jest określona ilość lat bodajże w Top 5, kiedy się zaczyna inwestycję kupuje się tą działką i podpisuje zobowiązanie, że ta inwestycja będzie skończona to było kontrolowane ja mieszkałam przez pewien czas na Bemowie mieszkaliśmy rodzinnie tam kupiliśmy działkę, której był ten sam zapis, że przez 5 raz ten dom musi powstać na powstał natomiast przez długi długi czas były puste działki nikt się tym nie przejmował, więc w Polsce szaleje puste prawo i pusty zapis pani profesor, bo kiedyś czuł się zastanawia jak w ciągu 5 lat skończyć inwestycję dzisiaj zastanawia się jak na 25m² zmieści 3 mieszkania i zarządzić to jest rzecz, która będzie mścić przez wiele wiele lat, bo no teraz są już próby prawda ogarnięcia tego i skasowania tych mieszkań po 9m po 7m natomiast było to możliwe no to się pojawiać cyklicznie w dziewiętnastym wieku kamienice w Warszawie nie pamiętam dokładnie, jaki to były lata przełom dziewiętnastego dwudziestego wieku, kiedy przez bodajże 7 lat w carskie władze wypuściły, jakby przepisy powstała naprawdę duża ilość kamienic w skandalicznych mieszkaniach coś co później chyba Prus opisywał prawda z tych oficyna jakieś takie kwity za przeproszeniem, gdzie ludzie się z niedzieli później to zostało opanowane mam nadzieję, że ten krzyk, który teraz podniósł i wskutek tego co powstało na warszawskiej woli prawda budynki, które ma ma patrzą sobie z okna i powietrze, które znamy się stało, że to zostanie uniemożliwia dla pata deweloperka bowiem może za muszę wierzyć na wprost wieść o atak atak prywatnych wyłączył mikrofon to, aby pani powiedział, że jeśli to się nie zmieni to będziemy Stali w obliczu konieczności wyburzeń, bo po prostu wyburzeń są drogie miejskie grunty to, że się w Warszawie burzy tyle budynków i stawia się na miejscu ich zupełnie nowe inwestycje takich przykładów jest wiele znaczy, że grunt jest tak drogi, że to się opłaca nie doszliśmy jeszcze do relacji w Japonii tak jak sobie o nim prawda, że tam 95% inwestycji całej niezależnie od tego jak ona jest skomplikowana to jest cena ziemi w Warszawie tak to nie jest, ale ta proporcja jest naprawdę na tyle sprzyjająca, że czytamy praw do kolejnych wyburzenia, które są po przekątnej od naszego 22, które też przecież powstało na miejscu wyburzonego hotelu, który się nie sprawdził rynkową, więc został opustoszał opustoszała to działka, ponieważ działka miała dużo większą wartość niż niż sam budynek prawda i tego jest coraz więcej ile będzie wyburzony atrium przy okazji o tym pojawiła się inicjatywa bardzo fajna, żeby wyciągać co się da okna stolarka Ślusarka wywozić na Ukrainę tam są remontowane zburzone budynki prawda więc, żeby tego tak na śmietnik wszystkiego nie zarzucać w nie wiem czemu zależałaby Ukraińcem dzięki za triumf Polacy bracia Polacy nie oni dostają ja myślę, że to jest przyjmowane z wdzięcznością, bo jeśli się ma dom, w którym trzeba wstawić okno to okno przyjeżdża to w każdy chętnie weźmie ci ludzie nie mają, gdzie mieszkać także to jest taki można zostawić coś chce no można okna wstawić do Murowa reszta absolutnie w tym sensie Jacques Rogge groźna demolować dom do nie dom stoi on musi mieć musi mieć ściany konstrukcyjne musi mieć stopy prawda i kwestia tylko zamknięcia kubatury ścianami wbrew pozorom Szanowni Państwo rozmawialiśmy o architektonicznej nagrody Pritzkera dla Davida ci po kilka z panią prof. Ewą Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicza w sosie z bardzo dziękuję pani profesor bardzo dziękuję myślę, że to bardzo dobry akcent właśnie odnośnie tej osoby informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
-
23:16 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
34:50 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL