REKLAMA

40 lat temu powstał odtwarzacz CD

OFF Czarek
Data emisji:
2023-03-22 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
24:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studio legendarne już dziś producent muzyczny realizator muzyk sesyjny kompozytor pianista maestro Wojtek Olszak dzień dobry dzień dobry i rocznica Szanowni Państwo, bo 40 lat temu powstał odtwarzacz płyt kompaktowych CD tak jak niektórzy mówili kompakt dysków co było o tyle oczekiwane, że chwilę wcześniej powstała płyta kompaktowa, więc coś wynalazcą i dobra mam płytę kompaktową jest fajna go na czym odtwarzać może byśmy wynaleźli odtwarzacz no tak właśnie z za Rozwiń » zacznę może tego, że zabawne jest to, że za pojawią się w w twoich programach tylko przy okazji jakiś rocznic starych albo gdy umrze jakiś znany zawodnik muzyczny i dobrze obiecuje ratusz podarki cechowe będzie się on pojawia przekaz dla rodzin naszych gości pod tak rzeczywiście no płyta kompaktowa to to była rewolucja w dystrybucji muzyki przede wszystkim bo o ile za każdym razem przy przy wprowadzaniu nowych nośników, czyli nowych patentów na tak naprawdę na sprzedaż muzyki na dostarczanie do słuchacza ta technologia powodowała też pewne pewne wymogi techniczne dotyczące samych nagrań, o czym też mogę zasuw opowiedzieć o tyle płyta kompaktowa rzeczywiście była taką rewolucją, bo to był pierwszy zapis cyfrowy, który udało się skopiować i wytworzyć i sprzedawać go na pierwsze pierwsze pomysły na płytę kompaktową pierwsze jakiś tam wy na znalezienie w ogóle takiego nośnika to jest rok około tam 1000 chyba 900 siedemdziesiąty 0203. to było pierwsze prototypowe rozwiązania i tak nośnik, który stał się standardem, czyli płyta o szumnej nazwie Compact dysk jest rok siedemdziesiąty dziewiąty wtedy firma Philips na takiej konferencji prasowej pokazała w ogóle światu, że taki dysk powstał i że jest jakieś tam wprowadzony standard to 2 firmy Sony Philips sobie się umówiły, że wprowadzają standard płyty, która właśnie dokładnie taki rozmiar dokładnie tyle danych zmieści itd. początkowo myślano o tym, żeby wprowadzić płytę wielkości taką płytę CD wielkości płyty analogowe i 12 calowy, ale tam okazało się, że przy tym zapis dźwięku to się mieści 12 godzin muzyki na takiej płycie stwierdził, że to trochę przez wielu zespołów Miro zespołów kiedyś rumuńska legenda oczywiście taka, że rzecz, że bez zwykły standard płyty czy ów zapis dźwięku wynika z tego że, że miała się tam zmieścić dziewiąta Symfonia Beethovena dlatego na tej płycie jest tam 7174 minut muzyki można zapisać no oczywiście tak jak mówię ta płyta też wprowadziło pewien rodzaj zapisu dźwięku jak też wymogi techniczne dotyczące samego samego nagrywania nowym w studio przygotowania takiej płyty do wyłączenia itd. generalnie w siedemdziesiątym dziewiątym roku to jest początek powiedzmy tego nośnika natomiast rok osiemdziesiąty drugi to są pierwsze odtwarzacze CD najpierw wprowadzony w Japonii później w stanach, ale tak naprawdę to rok osiemdziesiąty trzeci to tutaj uznawane jako początek odtwarzacze płyt kompaktowych na czym ta rewolucja polegała, jeżeli chodzi o konsumentów, którzy kupowali w porównaniu z poprzednimi nośnikami muzyków producentów firmy przede wszystkim nową rewolucję brzmieniowo no bo wiadomo, że płyta wcześniej takim głównym nośnikiem są to były kasety magnetofonowe, a przede wszystkim płyty winylowe i tak winylowa samo z siebie z racji, jakby w swojej konstrukcji odtwarzania dźwięku przez igłę, czyli przenoszenia drgań po prostu mechanicznych zamieniany na dźwięk ma też swoje ograniczenia jeśli chodzi o brzmienie to znaczy po pierwsze, wiadomo było, że na płycie takiej winylowe mieści się tam około 20 minut na 1 stronie, czyli wiemy, że płyta tam, żeby brzmiała przyzwoicie powinna mieć nie więcej niż 40 minut, bo i im więcej się słuchało muzyki na takiej stronie tym zdrowe, po którym się za pół ligi przemieszcza był węższy po prostu była gorsza jakość dźwięku także to po pierwsze po drugie no sam zapis analogowy na płycie winylowej to też tak obrazowo mówiąc polega na tym, że im dźwięk jest bardziej Mono chroniczny, czyli jak zły sygnał jest ze środka bazy stare oczy mówi kanału wyprawy jest środkowy, czyli to jest nim wokal bas czy stopa czy coś co gra, jakby na środku nagrania tym ten rower jest głębszy tak w związku z tym np. nie można było zrobić bardzo szerokiego panoram jednak grania takiego przestrzennego, ponieważ im jest szerzej nagranie w lewo mówi Panoramie ile prawo tym ten rower jest płytszy w związku z tym np. to co się dało później zrobić na płycie kompaktowej zrobić bardzo szerokie panoramy przestrzenne nagranie z dużą liczbą głosów dużą ilością efektów przestrzennych na płycie winylowej się nie dało tak zrobić, ponieważ wtedy zamiast rowka wywód wybrzuszenie nic, czyli krótko mówiąc głowy przeskakiwał nie dało się tego fizycznie zrobić czy tak jak mówię na ten nośnik trochę trochę miał wpływ na na na rodzaj przygotowania nagrania i w ogóle historia nagrań ich wydawania różnych nośnikach wiąże też jest procesem masteringu, jakby takiego to jest proces, który po nagraniu płyty, kiedy nagranie wychodzi ze studia już jest w całości zmiksowany w innych proporcjach barwach itd. poddawany jest tzw. mu procesowi masteringu, czyli to jest tak tak jakby obróbka finalna obróbka nagrania polegająca też na jakimś tam kompresji pasmowe itd. dalej, ale między czy dopasowania zdolne do dłużnika nośnika danych do użytkownika głosować na płycie będzie w telewizji czy będzie oczywiście tak dokładnie tak Lead i oczywiście tak mówiono płyta winylowa wymagała zachowania pewnych parametrów nie jest bazy stare, czyli telefonii parametrów brzmieniowych parametrów pasmo itd. generalnie chodziło o to, żeby taką płytę, jakby ułożyć w całości z poszczególnych piosenek, żeby zrobić przerwę między utworami też wyrównać, jakby brzmieniowo, żeby każde nagranie było podobne do głośności owo czy pasmową, żeby nie było sytuacji odtwarzamy kolejny utwór jest 2× głośniejsi niż poprzednika może nie 1 grudnia drugi ma bardzo duże góry w paśmie, tak więc proces ma w ringu był procesem przygotowania płyty winylowej po pierwsze na później weszły płyty CD to okazało się, że dużo więcej można zrobić, jakby technicznie miało oczywiście swoje plusy swoje minusy, o czym zatem zjawisko bowiem plusem było to, że po pierwsze nie ta płyta kompaktowa, czyli zapis był cyfrowy nie wprowadzała żadnych dodatkowych umów z płyty winylowej tak trzydziestego dziś słynny krzyż w sza to słynne smażenie płyty winylowej, czyli przenoszenie drgań no z mechanicznego punktu widzenia tutaj oczywiście zapis cyfrowy miał też swoje ograniczenia pewne pasmo natomiast natomiast już nie było tych tych dodatkowych umów teoretycznie płyta kompaktowa była niezniszczalna, bo można było na nią nawet wydać wodę wytrzeć nic nie działo z dźwiękiem bo, bo ten zapis był ukryty pod tak cienką warstwą plastiku, aczkolwiek oczywiście udało się zniszczyć taką płytę co ciekawe wszyscy myśleli, że po rysowanie polega ona na no, jakby zarysowaniu czy jej od tej strony, po której laser czyta zapis natomiast najprościej było iść liter, rysując z drugiej strony, czyli jak dniem chciał podpisać taką płytę po drugiej stronie długopisem to w ten ten trend ten zapis zdzierał szybciej no tak wprost najprościej mówiąc ten zapis cyfrowy oczywiście też swoje ograniczenia czasowe przyjęto taką taki zapis w ogóle częstotliwości próbkowania czyli jakby przetworzenia sygnału z analogowego cyfrowy częstotliwością 441 kilu Sherpa oraz z innej scenki z takim parametrem 16b to pozwalało na nas za np. przeniesienie, jakby pasma powiedzmy tam od 20 harców do 22 kilo sercu mówi o paśmie całego nagrania o zakresie przenoszenia dźwięków co oczywiście było wyższe niż niż słuch ludzki nową gdzieś tam człowiek słyszy, że w okolicach 18 powiedzmy notam z wiekiem to 7 słów tępi i tamtej coraz mniej człowiek słyszy górnych częstotliwości natomiast chodziło o to, żeby czym chcę mogę słuchać to jest albo albo nietoperze, ale generalnie chodziło o to, żeby uzyskać jak by jak najwyższą jakość zapisu, bo dźwięk też składać jakieś wyższe harmoniczne za kwotę tak tzw. czyli też jakby, żeby ten zapis był jak najwyższym od ciekawy to ten zapis cyfrowy też oczywiście powstał w latach siedemdziesiątych później właśnie w latach osiemdziesiątych był były takim rozpowszechnionym zapisem ita płyta kompaktowa też ciekawe będą nad podczas ich mniej pierwszych łączeń w ogóle tam właśnie rok osiemdziesiąty drugi, bo to chyba wtedy pierwsze płyty weszły na rynek takie zdaje się, że w muzyce rozrywkowej ABBA chyba Huta wizytę to była taka pierwsza, która była wykluczona sprzedawana na rynku już muzyczny w sklepach płytowych okazało się, że jak przenosić tak taki zapis cyfrowy, więc firma Sony wymyśliła taki w ogóle ciekawą ciekawy patent nawet to było zastosowane w takich odtwarzacza domowych mianowicie zrobili przetwornik domowy analogowo cyfrowy, który okazało się, że żaden, że żaden magnetofon no bo zapis magnetyczny nie mógł przenieść takiego zapisu cyfrowego, który zawiera bardzo dużo danych i myśli, że był taki specjalny przetwornik, który pozwalał na nagranie dźwięku cyfrowego na magnetowid tak, bo Magdę widzę tak widza była wirująca mógł była w stanie odczytać więcej danych magnetyczny związku z tym takie były przystawki do magnetowidu można było sobie zapis cyfrowy nagrać po prostu wartych nawet domowych to wtedy oczywiście był bardzo bardzo drogie ale, ale udało się zrobić pierwszą audycję mówi drugi były nagrywane na wagę to widzieć efekt tak oczywiście, że tak to już lata dziewięćdziesiąte i 100 000 też tak rzeczywiście natomiast faktycznie było także ten zapis cyfrowy miał swoje plusy przede wszystkim właśnie brak brak dodatkowych szumów trzasków płyty winylowej drugi to oczywiście długość zapisu, bo ta płyta mogła mieć tak jak mówi 72 do 4 minut w porywach no i przede wszystkim też takie już nie było ograniczeń zmieniały wnuczka płyta winylowa, o czym pewnie mało, kto wierzy, że im jest bliżej końca PiS jak z 1 strony w tym ten rower jest coraz węższy i te nagrania pod koniec z każdej strony żyją gorzej niż na początku strony jest też np. kolejność utworów miała znaczenie na płycie winylowej, o czym później przy płycie kompaktowych niekoniecznie powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o jedenastej 20 już kilka minut studio Wojtek Olszak legendarne już dziś producent muzyczny kompozytor pianista realizator dźwięku muzyk sesyjny autor wielu wielu hitów oraz płyt dziesięciolecia stulecia i tak dali informację 1120 po informacjach wracamy, aby obchodzić czterdziestolecie powstania chciałeś odkurzacza, ale odtwarzacza płyt kompaktowych wówczas efekt 40 lat temu powstał pierwszy odtwarzacz płyt kompaktowych chwileczkę później parę lat wcześniej wcześniej sama płyta kompaktowa dzisiaj o historii, ale też o tym co spowodowało dla świata muzyki produkcji odtwarzania zapisu opowiada Wojtek Olszak legendarny już dziś producent muzyczny kompozytor pianista realizator dźwięku muzyk sesyjny widzę, że temat nie jest obcy naszym słuchaczom słuchaczom, którzy dzielą się swoimi wrażeniami i 1 ze słuchaczy pamięta rok 1982, kiedy przedstawiciel firmy wspomniany przez siebie firmy Philips właśnie prezentował, iż dźwięk zabijał dzięki powala w porównaniu z dźwiękiem płyty winylowej przeskoczy na chwilę do płyty winylowej, bo płytą kompaktową cieszyliśmy się przez 40 lat i pewnie wciąż cieszymy ale, którym momencie wydawało się, że nastąpił renesans płyty winylowe i może powrót co było nie tak co się wydarzyło to jest kilka kilka powodów oczywiście moda dopiero pierwszy chyba główny powód jednak nostalgia do tego starego nośnika, ale też jakość dźwięku oczywiście tutaj zaraz słuchacze będą pisali, że przez winyl to nie to nie to pasmo mniejsza dynamika, że duże sumy itd. trzaski natomiast rozwój płyty CD zapisu cyfrowego spowodował niestety coś co się nazywał słoń czyli, czyli wojna głośności okazało się, że dźwięk, który możemy zapisać cyfrowo wszystko jednak później w jakim formacie czy obecnie w formacie w formie Streamu czy wcześniej na różnych innych nośnikach były próby wprowadzenia też kasety cyfrowej dyskusji i mini dysk taki format przez chwilę ktoś mu próba wprowadzenia na rynek z nic chyba nieudane owa pod względem komercyjnym natomiast zapis cyfrowy po spowodował to, że nagle się na świecie wytworzyła tzw. wojna głośności polegało na tym, że nagranie, które mieliśmy jakąś płytę czy piosenkę czy cały album można było przy pewnym zabiegu kompresji czyli jakby spowodowania, że jak państwo sobie wyobrazili jak obraz dźwięku, jaką wygląda no wiadomo, że są głośniejsze tam fragmenty taki na wykresie, chociaż była Ewa i Cichej kompresor to jest takie urządzenie czy w formie zewnętrznego urządzenia w formie wtyczki plug-in które, jakby płaszcza dynamikę całości, czyli obcina te najgłośniejsze fragmenty, a jednocześnie można wtedy całość zgłosić nagrania czyli jakby z zawęzić dynamika utworu brzmi czy coś wygląda szkielet zjedzone ryby tak staje się także parówką w Lesznie układ, czyli zamiast ryb pan kartkami cykl takie porównanie to jest słuszne porównanie krótko mówiąc nagranie miało mniejsze mniejszy zakres dynamiki między nie, zwłaszcza w muzyce jakiś czy nawet rockowej czy czy popowej, a już nie mówiąc o mocy klasycznych takich zabiegów się prawie nie stosuje dziś jest duży zakres dynamiczną piana dobiegł już forty tak czy ktoś delikatnych sobie Żydem albo uderzeń zdarzenie tak można było to poprzez kompresor i gmin odpowiedzieli Miter jak spłaszczyć dynamikę takiego nagrania czy jakby spasować je mówiąc tak obrazowo AAA w całości jest zgłosić wrażenie było takie, że 1 płyta była głośniejsza drugi i słuchać, kiedy to oczywiście w tym, gdy rynek to wymusi niestety bo kiedy dopóty się pojawią w sklepach płytowych można było posłuchać sobie słuchawkach fragmentów to ktoś między wójtami złota lepiej w zimie głośniejsza tak było takie no i w mylne wrażenie, że to co jest głośniejsze brzmi lepiej okazywało się, że niekoniecznie później było także stąd w ogóle remaster płyt fi na na płytach CD, że jakiś tam remaster starej płyty roku tam nie wiem po siedemdziesiątego powiedzmy później zamiast ryby parowe także i doprowadziło do tego, że pod koniec lat lat dziewięćdziesiątych na początku dwutysięcznych płyty już bardzo zniekształcone, bo były bardzo głośna po prostu tamtym procesie mastering remaster gór starych polityczną są nawet może państwo mogą odnaleźć pod hasłem las czworga i sobie różne takie testy wnuczka jest fragment utworu daje strajk z roku 90 lat 1005. spłaty rat dać nam z tamtego wydania, czyli później jakaś tradycja 2000 i edycja 2000 tam któregoś siódmego powiedzmy teoretycznie są one głośniejsze natomiast kiedy wyrównamy głośności odsłuchu no to okazuje się, że jest dużo płynów, jakby płaskie nagrania śruby nie mają tej dynamicznie się tam zmienią barwy instrumentów itd. matowym taki destrukcyjny trochę późno na brzmienie to spowodowało, że Rze, że słuchacze nagle ta muzyka była taka bardzo głośno sprasowane mało dynamiczna okazywało się, że takich tak opracowanego dźwięku nie da się wydać na płycie winylowej stąd w ogóle co ciekawe, a przy obecnych czasach też to ten ten tak jakby dalsza wojna głośności istnieje, bo dziś wiadomo że, że forma czym upatruje, które weszły trochę też zniszczyły rynek 4 był popyt sprzedaży płyt kompaktowych czy obecne Stream to w zasadzie też po też jest także im głośniejsze nagranie tym szary słuchać takiej nie nie powiedzmy mniej wyrobionych słuchaczy przeciętnego konsumenta muzyki ma wrażenie, że głośniejsze nagranie jest lepiej lepsze lepiej brzmi bardziej dynamiczne co jest oczywiście mylnym pojęciem natomiast od stąd ten powrót płyty winylowe, bo się okazało, że z przy obecnych czasach ten proces mastering, który mi biegły płac, zwłaszcza to nagranie do formatu cyfrowego do Streamu czy do dopłaty, czyli jest coraz bardziej oddalone od tego co wychodzi ze studia agenci co artysta producent co zespół muzyki orkiestra Jan na początku ona na celu krótko mówiąc na tak naprawdę, chociaż ta płyta winylowa ma też ograniczenia brzmieniowej, jakby jakoś nie jest tak idealna i czysta jak na płycie CD to jest bliższy zapis temu co wychodzi ze studia niż płyta kompaktowa niż Stream dobrze, kiedy mówimy o CIT za zapisie cyfrowym to pewnie jednym z głównych zmartwień firm produkujących płyty kompaktowe było kopiowanie skoro mamy zapis cyfrowy mamy płytę CD mamy czytniki CD także w komputerach no to wystarczy włożyć płytę skopiować wysłać swoim kolegom aktor był początek, jakby nią odejścia trochę tego nośnika podpisali przede wszystkim pojawienie się Petru jako oczywiście, czyli możliwość, jakby grania płyty do komputera zrobienie z małych plików z oczywiście z bardzo słabą jakością dźwięku, bo to jest dosyć poważna też kompresja nie tylko danych, ale przede wszystkim jeśli chodzi o brzmienie i i jak jakość jakość dźwięku tu nie będę wchodził szczegóły tego w każdym razie to był początek jak odejście od płyt CD tak jak mówi Skop możliwość kopiowania to tam były próby jakich zabezpieczeń zresztą jedną ze śmiesznych anegdot jest to, że wiodące firmy produkujące płyty pienią się w myśl taki system zabezpieczenia że, bo okazji okazało się, że płyta CD zapisana jest od środka czy jak płyta mały płytę winylową to igła, lecz od tego od ostrzeżeń nowej części tak do środka, jakby jest czytana płyta jest poparta kompaktowa od 2 stycznia początek zapisał to jest od od wewnątrz płyty do zewnątrz idzie idzie laser tak by czytać czy dane, więc firmy wymyśliły, że z zorientują się, że się też, że te napędy CD-Rom i inne komputerowy właśnie pierwszy czy także ten las idzie od tak jak trochę jak przy płycie winylowej z zewnątrz nośnika wymyślił, że taki wystarczy zrobić taki okrąg, który z pustej i ten Lasek będzie, jakby myślał, że tam jest koniec płyty nie da się skopiować natomiast oczywiście Polak potrafi wiele tam letnie badania jak to zrobić, żeby zabezpieczyć przed kopiowaniem złamał jakiś Polski cwaniaczek, który po prostu się czarny marker zamalował tym ten pusty okrąg się okazało, że klasyczne przechodzi przez ten przez ten plaster na narysowany i tyle także to był początek takiego, jakby no możliwości kopiowania oczywiście to też ciekawe, bo odtwarzaczy płyt CD to ja mam taki w ogóle udało mi się oczywiście nie mogą od 40 lat, ale udał się całkiem niedawno kilka lat kilkanaście lat temu kupić pierwszy odtwarzacz, jaki w ogóle wyszedł, czyli firmy Sony to model c c w MDDP 101 pierwszy w ogóle jak i jaki był CD Player PL jeden z konta 101 pod takim symbol w i ten odtwarzacz np. nie ma systemu redukcji błędów co oczywiście wiadomo, że technika się rozwijała to odtwarzaczy takie domowe po, kiedy płyta np. laser nie doczytał jakich danych no tak też obrazowej może warto ją, więc taki procesor tam sobie dopisywał tam 01, czyli ten kod cyfrowy krótko mówiąc był w stanie nam do wymyślać sobie jak tam czegoś nie doczytał w natomiast pierwsze odtwarzacze miały tego system związku z tym były podatne właśnie na jakiej zarysowania przeskakiwały tam potrafił się zacząć tak dalece dalej, ale przez to ten dźwięk wbrew pozorom, jakby nie był do stocznie gen do generowany tak czyli jakby pierwsza odtwarzaczy oczywiście wiadomo, że mają też swoje koszty parametry przetworników cyfrowo analogowy itd. natomiast też jest by prawdziwie brzmiał niższy niż niższy tak to te kolejne, które mówi oczywiście takich domowych mówi totalnie profesjonalnych czy jakiś tam bardzo bardzo wymagających drogich odtwarzaczach natomiast co ciekawe typu, póty wypalane z takich domowych wypadkach, czyli jak kopie tych płyt one zawierały bardzo dużo błędów, bo taka walka niestety to nie jest idea idealnie nie zapisuje tej płyty takiej CDR w związku z tym sprawdzimy to wielokrotnie np. płyta wytłoczone w profesjonalnej tłoczni na takich odtwarzaczy, które nie mają tego systemu redukcji błędów albo nawet na tych, których też sprawdzałem na tych, które taki system oferują brzmią, jakby lepiej niż ta skopiowano płyta to oczywiście to zaraz tutaj dostaniesz mnóstwo maili to bzdura, bo to przez zapis cyfrowy to jest 11 kopie tak dalej naprawdę wierzcie państwo te odtwarzaczy, które dopisywały sobie dane, które zostały czy te odczytywane przez w wyniku, jakby błędów zapisze takiej płyty wypalonej na domowych Palace te płyty brzmiały gorzej przede wszystkim jeśli chodzi o przez można by zapytać spór filozoficzny co dalej płyta kompaktowa no, więc płyt kompaktowych wg mnie to jest oczywiście moja filozofia teoria może się oczywiście nie sprawić, ale wydaje się, że to będzie trochę taki taka moda przyjdzie na powrót do płyty CD to będzie taki trochę produkt ekskluzywny trochę jak płyta winylowa, że ktoś będzie chciał posiadać taką płytę postawić na półce mieć okładkę tam zdjęcia nie wiem PiS teksty piosenek coś tam, że no trochę jak dzieło sztuki jest tak ważny albo częścią też w tej płyty kompaktowej była tzw. książeczki książeczka oczywiście chcę czy to nabożeństw, czyli za co czytało wszystkie opisy tam no studiowało tak jak nie wiem trochę trochę to jest tak jak jak przy płycie winylowej jest jednak taki taki rytuał słuchania i wiadomo, że trzeba zostawić płytę tak nikłe uszyć sobie posłuchać no da się oczywiście, ale jest to utrudnione przeskakiwać między utworami tyle na płycie CD już można było łatwiej posłuchać kawałka utworu przewinąć dostępnego czy przepisy w ustali sobie inną kolejność utworów na płycie nawet przecież takie, toteż można było zrobić odtwarza w chwili o tyle teraz ten zapis taki strój mowy powoduje, że trochę jest także, że się słucha tak przy okazji tej muzyki także nad listami stowarzyszonych nie celebruje celebruje się tak myślę, że może tak być, że ten zapis zapis płyty CD wróci do jako taki nośnik teoretycznie jest idealnym dźwięki, aczkolwiek wiadomo, że są już wyższe formaty i HD dźwięk itd. z wyższymi częstotliwościami próbkowania, więc no, ale nie wiem tak to chyba tak będzie najlepiej słuchać na żywo pod warunkiem, że oczywiście muzycy przygotowali w toku radni w myśl jak wiadomo lepiej 5 minut wstydzić niż 5 miesięcy ćwiczyć te takich tak i metronom jest najlepszy w najgorszym przyjacielem muzyka też takie mam co dobre hasło bardzo dziękuję Wojtek Olszak legendarne już dziś producent muzyczny kompozytor pianista realizator dźwięku muzyk sesyjny chodzimy dzisiaj czterdziestolecie powstania odtwarzacza płyt kompaktowych, o co jakiś cel pracy, jaka nastąpi będziemy chyba słuchali jej koniecznie, jaka była pierwsza płyta jest płyta kompaktowa, jaką kupiłem w ogóle to był chyba Adam Makowicz takie wydanie serii Polish Jazz wyszło polskie nagrania wydało wiele lat temu jak mój pierwszy odtwarzacz jeszcze jako dzieciak to był chyba rok osiemdziesiąty ósmy rodzice kupili pamiętam jakiś odtwarzacz natomiast pierwsze w ogóle moje zetknięcie z płytą kompaktową to było bardzo śmieszne miał wtedy chyba 10 lat IEA występowania takim koncercie Filharmonii olsztyńskiej będąc mieszka w Olsztynie tam była prezentacja też 1 pierwszy odtwarzać publicznie ludzie wiedzieli w harmonii na głośnikach po to, takie były czasy pokazywano jak wygląda płyta kompaktowa odtwarzano jakiś tam utwory ludzie słuchali jak jak to pięknie brzmi z płyty kompaktowej, więc dobrze, jaka płyta Makowicz Makowicz tak i Penderecki był w moje pierwsze but który, który miał na półce woła public Limited Life w Tokio, kto bardzo blisko moich informację o godzinie 1140 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA