dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościnią kultury osobistej dzisiaj Maria Matuszkiewicz kuratorka wystawy Anka też Bovska przypadkiem, którą jeszcze przez ponad miesiąc, bo do 23kwietnia możemy oglądać w muzeum nad Wisłą w Warszawie witam serdecznie dzień dobry wystawa ma na celu przypomnienie postaci Anki Paszkowski i jej no właśnie życia zaangażowania w sztukę tak na pewno życia na pewno zaangażowania w sztukę pokazania w ogóle takiej postaci i też
Rozwiń »
ciekawy problem w ogóle takiej postaci, która sama nie będąc artystką odgrywa bardzo istotną rolę w sztuce i jest to wyzwaniem zdefiniowania w ogóle takiej roli i pokazanie tego w postać takiego medium, jakim jest wystawa i czyli trudne zadanie przed kuratorką stało, gdyby trudne z różnych powodów, ale też bardzo ciekawe fascynujące wręcz zadaniem Banka Paszkowska z fascynującą postacią dlatego żona właśnie bardzo blisko współpracowała z artystami w bardzo taki twórczy sposób, tworząc pewne warunki pokazywania sztuki, tworząc eksperymentalne często tak bardzo eksperymentalne instytucje w ogóle idąc na przekór takim naszym może przyzwyczajenia związane z dniem jakąś potrzebą stabilności zawodowej Anka nigdy tego nie szukała ona zawsze po prostu dążyła do eksperymentu przygody zacytujmy Anny ptaszka, skąd to zdanie bardzo ważna myślę jeśli chodzi o tę wystawę nie jestem artystką jest ostatnia rzecz, jakiej bym sobie dla siebie życzyła i tak trochę pomyślałem sobie, a może ta wystawa powstała w grę wbrew woli to wystąpienie nie powstała wbrew woli, ale na pewno powstała w takim powiedziałbym twórczym napięciu, bo to jest wystawa, która powstawała we współpracy z Anką Paszkowska znaczy, ale trochę przypadkiem przypadek w życiu Anki odgrywa bardzo ważną rolę i też wystawy jest bardzo dużo różnych przypadków tutaj młodzi wyzwaniem zrobienie wystawy, która jest jednocześnie o Andrzej Paczkowski i które jest wystawą Anki Paszkowski FM dopowiedzmy na czym polegała działalność jeszcze przed wyjazdem do Paryża była współzałożycielką galerii Foksal i współtworzyła też jej program wśród bardzo taki ważny epizod w jej w jej życiorysie to jest na pewno taki formujące w ogóle epizod w jej życiu galeria Foksal odegrała ogromną rolę tutaj w sztuce byli też no fascynujące środowisko, bo tam galerii Foksal zakładali krytycy i artyści wspólnie to była taka specyfika tej galerii właśnie, że polegała opierała się ona bardzo bliskiej współpracy krytyków i artystów czy krytycy pisali np. manifesty tworzyli pewne ramy teoretyczne krytykowali pewne pojęcia sposobu myślenia o sztuce, ale robili to taki sposób nie z akademickiego fotela tylko właśnie bardzo bliskiej współpracy z artystą działaniom działań na potem ten wyjazd bardzo ważne na początku lat siedemdziesiątych do Paryża razem z fotografem Eustachym Kossakowskim, gdzie Angel też go wskaże zaprzyjaźnia też ważnymi artystami także krytykami wspólnie zakładają no właśnie znowu eksperyment 2 eksperymentalne instytucje i tak ten wyjazd to był w ogóle taki dramatyczny wyjazd dramatyczna decyzja w życiu Anki Anka nie miała tam żadnego nie mam żadnej propozycji pracy czegoś takiego po prostu zdecydowała się wyjechać nie wiedział, że będzie zajmować sztuką tak jak pani powiedziała właśnie z tym co było związane ten wyjazd jako incydenty związane z takim napięciem konfliktem narastającym wewnątrz galerii Foksal, które otrzymały podłoże personalne, ale poza podłożem personalnym też był ciekawy takie zderzenie po prostu ich dążenia do wolności do kwestionowania pewnych granic sztuki, a jednocześnie funkcjonowania w systemie w latach sześćdziesiątych w Polsce w systemie komunistycznym, który miał bardzo jasno wyznaczone granice i to jest coś co Anka w pewnym momencie zauważyła ją pewnie bardzo dotknęło, że może zgłosić tę wolność, ale w pewnych ramach i to spowodowało to było m.in. 1 sam je do źródeł konfliktu jakaś decydował jechać i w Paryżu właśnie poznała Daniela Burena był jeden z ważniejszych artystów jest francuskich związanych ze sztuką konceptualną i założyli najpierw taką galerię, którą nazywamy galerią numerowane Alona nie ma żadnej nazwy, bo pomysł był taki, żeby w ogóle podważyć by Marek galeria ma Marek pewną nazwa jest taką marką, a tutaj to było za każdym razem każda manifestacja tej galerii to nie musiał być wystawa to mogłoby jakieś debata jakiekolwiek wydarzenia nawet wysyłka pocztowa i zaproszeni miała numer i stąd galeria ulokowana od nr. 1 do nr. 36 takich tradycji szok, bo tak powiedzieć my w Paryżu, ale nie wspomnieliśmy jeszcze tych artystach polskich, które wspierała, którzy też są bardzo ważni w jej życiu w tacy bardzo znani jak Tadeusz Kantor czy Henryk Stażewski, ale również mniej znane postaci to akt to jest bardzo ważny aspekt tej wystawy i w ogóle działalności Anki, a to Społem kontra z tym co powiedziałam, że to zaangażowania instytucja to były zawsze przygody to było krótkotrwałe 2 lata 4 lata to była pewna przygoda natomiast zaangażowanie artystów było na ogół trwało latami kilkadziesiąt lat nawet i to były bardzo głębokie przyjaźnie i współpracę i no tak jak pani powiedziała to było takie nazwiska ważne Tadeusz Kantor Henryk Stażewski Edward Krasiński, który teraz jest bardzo ważnym artystą, ale niewielka Walasek słynnych słynny niebieski pasek, ale za życia nie nie miał takiej renomy zostałem doceniony później, ale są też postacie, które w ogóle, gdyby nie Anka myślę, żeby bardzo możliwe zniknęły wygląd Szymonik nie wiedzieli taką postacią Krzysztof Niemczyk, który był pisarzem, ale nie nie wydawał książek kota książka krążyła w rękopisach trochę takim niedzielnym malarzem i skandalistą, które miały bardzo dużą potrzebę wolności, a nie godził się na ten porządek funkcjonował w PRL-u i mobi różnej masie dzisiejsze standardy dość niewinne działania w przestrzeni publicznej typu kąpanie się nago w fontannie chodzenie w bardzo wyrazistym makijażu, ale jego zachowania wówczas ma powodowały, że był bity przez policję zamykany w szpitalu psychiatrycznym i był na marginesie, gdyby nie Anka, która po prostu wielkim zaangażowaniem wspierała go i dążyła do tego, że był odkryty myślę, że może być o nim zapomnieli w osią wystawy powiedzmy to jest scenariusz filmu autobiograficznego 32 rozdziałach napisane przez Annę Ptaszkowa, skąd w 2016 roku teraz opublikowane w katalogu jestem ciekawa jak pani dokonywała tego wyboru prac i dokumentów archiwalnych właśnie do każdego rozdziału scenariusz zmian przede wszystkim pokazać robiłyśmy razem z Anką i w ogóle ten pomysł na to, żeby wykorzystać scenariusz właśnie pomysł na rozwiązanie tej sytuacji jak zrobić wystawę, która będzie zające, ale trochę krytycznym dystansem dlatego ten scenariusz posłużył jako taki tekst literacki, który jest Anki wersją historii życia pięknie opowiedzianą w bankach jest wspaniałą opowiadać taką, a które z takim tekstem kocham partyturę co wymaga interpretacji po prostu do każdego rozdziału dobieraliśmy prace dokumenty też i ustala jeszcze dźwięki, bo jesteś ważna część wystawy instalacja dźwiękowa i zawsze idea była taka tych prac można bardzo dużo pokazać przestanie ograniczona, żeby te prace jakoś osobiście wiązało się z Anką to znaczy to są prace, które często mają jakąś długą historię poza tym są wspaniałymi pracami pięknymi ważnymi w historii sztuki to bardzo często mają jakąś osobistą historią w sensie to było np. prace podarowane on chce albo powstałe dzięki inicjatywie Anki albo w kontekście jakieś wystawy, która była ważna dla Anki także zawsze jest jakiś tak to wystawę utkana z takich różnych warstw z powiedzmy coś jeszcze tej instalacji dźwiękowej Michała Libery, w której wykorzystane są fragmenty nagrań rozmów właśnie z Anką Paszkowski to instalacja jest tym elementem wystawy, które w nos z ogromną przyjemność sprawiła praca nad tym z Michałem będą też praca z dźwiękiem lub wykorzystanie dźwięków wystawie są bardzo ciekawego ten sposób na opowiedzeniu wszystkiego tego, czego nie da się powiedzieć w tym medium wystawy inaczej albo bardzo trudno, dlatego że bardzo trudno przekazać osobowość czyjąś albo poczucie humoru albo pewne niuanse takie funkcjonowania czy patrzenia na światłach pokazujemy jak jest wystawa artysty to pokazujemy prace jest bardzo naturalne, ale tutaj jak są prace to są wszystko, gdyż bardzo ważni dla Anki, ale chodziło o to, żeby pokazać jej rola, żeby to jednak było skupione na Tamce i na tym w jaki sposób ona działała tutaj, ponieważ relacje osobiste były Super ważne w jej życiu i poczucie humoru pani stacja pozwoliła właśnie tak bardziej odczuć widzowi Anka długo rzeczy też chyba zbić tę taką narrację Anki, bo scenariusz jest napisany przez Hankę to zamknięta historia natomiast ta instalacja tak trochę fragmentach rozumie i pokazuje różne pęknięcia też takie sprzeczności fascynujące osobowości w jeszcze wrócimy do tego wątku Anka też Rzgowska, która od zawsze kwestionowała ideę wystawy jako takiej teraz na swojej wystawie jak się od nas hot-hatch kwestionował ideę wystawy w tej wielokrotnie tej tak to znaczy chodzi o to, żeby to była wystawa, która nie jest wystawą przypomina wystawy tak mówiąc już poważnie to też chodziło o to, że po prostu tak nie jest instytucją analizować ich Anka ma jednak całe życie było bardzo wyczulona na pewne skostniałe formy funkcjonowania sztuki i krytycznie na to patrzyła i pisała o tym to wystawy, którego biła były nie wystawami wyprawami na zawsze miałem taki krytyczny coś sobie krytycznego no tutaj też była bardzo wyczulona, żeby nie było instytucjonalizacja ani jej i mam nadzieję, że to się jakoś tam udało wiadomo, że to jest sytuacja każde muzeum to pewna inna sytuacja niż Acta prace wiszą w domu, ale myślę, że Anka ma takie jak wirus, który zawsze księgą wpuści to po prostu ma rozpuszcza pewne formy mamy jeszcze się udało Jan Ptaszkowski do dziś organizuje w swoim paryskim warszawskim mieszkaniu artystyczne spotkania wystawy czytaj także nadal kocha eksperymenty przygodę w sztuce nadal tak kocha eksperyment w sztuce i to jest coś takiego fascynującego dla mnie ja byłam w Paryżu na takim spotkaniu jak patrzyłam jak tam nie wiem zbiega się ze 100 osób bardzo młodych też bardzo dużo młodych ludzi to dla mnie niesamowite Anka ma umiejętność nawiązywania kontaktów, jakby z ludźmi bardzo różnych miejsc bardzo różnych pokoleń zdałam sprawę, że to jest coś takiego żona odgrywał bardzo podobną rolę do tego, jaką rolę odgrywał Henryk Staszewski Mewa Łunkiewicz kogo iska dla i dla Anki Paczkowskiej i tego całego pokolenia wówczas młodego krytyków jak testów związanych z galerią Foksal, bo Henryk Stażewski mową dziewiczego wojska mieli taką pracownię w dzisiejszej alei Solidarności dawniej Świerczewskiego, a i to było takie miejsce, gdzie ludzie się spotykali spędzali ze sobą bardzo dużo czasu w tym całym skostniałym systemie my PRL-u, gdzie życie był jednak bardzo takie oficjalne życie artystyczne to tam to była taka przestrzeń wolności i dziś czuję, że Anka odgrywał w pewnym sensie podobną rolę jak oni we wspieraniu właśnie młodych ludzi jak patrzę na swoje dokonania tej dzisiejszej perspektywy, bo to co zrobiła dla ludzi sztuki to jest duże dokonanie pan bardzo niechętnie mówi o sobie w tym to znaczy oczywiście mówi o sobie takie swoiste, ale to było jedną z takich wezwań w tej wystawie Anka mówią też przecież wystawa artystów miała ona współpracowała nie wystawa oni bardzo długo opierało wraca do tego temu urzędu jest wystawa poświęcona jej że, dlaczego miałby wystawa poświęcona jej estrów wspaniałych artystów na dobrze polecamy bardzo serdecznie państwu te wystawy Maria Matuszkiewicz kuratorka wystawy angaż Dankowski przypadkiem, którą jeszcze przez ponad miesiąc do 23kwietnia możemy oglądać w muzeum nad Wisłą w Warszawie była gościnią kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję Tomaszowi obce za pomocą przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz na poważnie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
11:26 W studio: Grażyna Plebanek
-
13:19 W studio: Renata Derejczyk
-
14:19 W studio: Aniela Gabryel
-
-
12:16 W studio: Łukasz Muszyński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 10:00 Przedpołudnie Radia TOK FM36:36 W studio: Stefan Szczepłek
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
-
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL