przed zadziała Sićko to jest program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj piątek, a więc poezja i bardzo bardzo się cieszy witam bardzo serdecznie panią Gabrielę wiedeńską z ośrodka studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam panią dzień dobry ja też bardzo ciężki dzień dobry panu dzień dobry państwu słuchaczom ci z państwa, którzy pamiętają poprzednie nasze rozmowy z panią
Rozwiń »
Gabrielą Zielińską z pewnością zorientują się, że będziemy mówić o poezję wiersza potomków pierwszych ludów Ameryki północnej, czyli pewnie mówiąc potocznie Indian północnoamerykańskich, chociaż mam wrażenie że, że tych określeń cała masa i pewnie potomkowie pierwszych, czyli rdzennych ludów mają więcej elastyczności w nazywaniu siebie dowolnymi, ale my biali ludzie musimy się pilnować, aby myśmy zostali oskarżeni, ale rozumiem, że w pani przypadku mamy gdzieś w moim przypadku też nie takich nie boimy się znajduje myślę, że jesteśmy boimy się takich oskarżeń, a ja już to chyba wspominałam, przy którym z naszych poprzednich spotkań, że przeważająca ilość, a pisarze którymi się zajmuje, a sami używają wobec siebie takich określeń, niemniej jednak taką w tej chwili najbardziej preferowaną formą i gdzieś no chyba najseksowniejszą i najładniejszą jest po prostu używanie nazwy plemienia, z którego pochodzi dana osoba także da się, że staram robić także dzisiaj będą wiersze Amerykanów z różnych plemion tak tak jak dziś tylko dodam, że bardzo dobrze to kolejne nasze spotkanie, jeżeli państwo są zainteresowani poprzednimi to na stronie Radia TOK FM archiwum audycji podcastów lub też aplikacja Radia TOK FM mogą państwo znaleźć odnaleźć te poprzednie audycje wystarczy wpisać np. Gabriela Zielińska i nasze poprzednie spotkania znajdą państwo, więc będą państwo mogli sobie posłuchać naszych poprzednich rozmów ta poezja, której mówimy jest tłumaczone właśnie przez panią Gabrielę wiedeńską tak tak jak tak jak za każdym razem podkreślam tak chyba zrobię to dziś jest tłumaczona na razie tylko doraźnie na potrzeby naszej audycji, a co z tego dalej będzie to zobaczymy, bo odnosi już robi coraz większa kolejny już już prawie pierwszy to się w grupach tak no, więc takie jak też ja też się stałam, a miłośnikiem tej audycji i nawet sobie teraz teraz sam to tak tytułem wstępu może powiem, a nabyła nową antologię MO, którą jestem zachwycona jest to jest to pierwsza antologia Nortona poezji właśnie wyłącznie poświęconej, a rdzennym Amerykanom skonstruowana w bardzo interesujący sposób, bo jest podzielona na regiony i o punkt po kolei regiony są omawiane i właśnie porządek jest chronologiczne zaczyna się od najwcześniejszych poetów, a do współczesnych, ale właśnie się to się to wszystko dzieli geograficznie co co oddaje, jakby to, o czym kiedyś zresztą niejednokrotnie mówiłam jak ważna jest przynależność, a do dodanego miejsca antologia ma ładny tytuł, kiedy światła świata przygasły nasze pieśni się przed dostał od czego od kogo zaczynamy dzisiaj w ogóle będzie trochę smutno a bo o wszystkie wiersze, które wybrałam na dziś wiadomo post tych wszystkich wieże, które wybrał na dziś są nie religijny, a nie 1 będzie EIA dotyczą, a albo wymazywania historii Indian i Indian w ogóle jest z historii głównego nurtu, a dotyczą wszystkich tych koślawe nieudolnych przeprosin, które zostały, które zostały pod adresem a, a wszystkich rdzennych narodów, a skierowane itd. itd. tak o tych wszystkich też zawłaszczenie kulturowych, a mody na indiańskie symbole tak, ale zaczynamy od szary Sawa John a aby Naki i tura już zaistniała raz, a w naszej audycji miała ten taki wiersz o wodzie tak bagnach i Norah i kaczkach, a to jest to jest wieś z jej wcześniejszego okresu, a takiego, a aktywisty aktywisty czynnego, a i, a opowiada o, a i dyskomforcie bycia jedyną studentką pochodzenia indiańskiego, a na Uniwersytecie to czytam miasta, proszę bardzo, pani rządzi wyznacza decyduje, a studia magisterskie pierwszy semestr i znowu piszą o Indianach dzięki za zwrócenie nam na to uwagi powiedziała za pierwszym razem, gdy odniosłam się do tekstu o słynnym obrazie bitwy okładek, który słowem nie wspominał o Francuzach Indian wymienia raptem 2× raz jako uprzykrza nie, a drugi raz jako szlachetnego dzikusa klęczącego u boku konającego generała to z okresu wojny siedmioletniej powiedziałam wkrótce tysiące Francuzów i Indian zostaną przesiedlonych sprzedanych do pracy najemnej wśród nich moi przodkowie w stanie Maine zostaną wyznaczone nagrody za głowy, aby znaków Anglicy przekształcą pola haftów solanki dzięki, że o tym wspominać powiedziała kolejna książka wspominała kanibala na Karaibach Indianach, którzy wierzyli, że Hiszpanie są bogami Indianach, którzy wybijali się nawzajem Indianka zakochanych hiszpańskich grupkach Indianach, którzy w, których imiona nawet jeśli były znane zostały pominięte na rzecz tych nadanych im przez Hiszpanów i przestań pisać o Indianach powiedziała sprawia, że wszyscy czujemy się winni, ale następna książka działa się na terytorium mail dziennik położnej z czasów tej samej wojny siedmioletni położna używała żył nieznanych angielskim żeglarzom i zanotowała, że młoda szkło od wiedziała ją na przestrzeni 3 tygodni, ale znany historyk wspominał jedynie niewykluczone obecności Indian w tym rejonie podczas gdy położna rozpisywała się na temat białych mężczyzn przybierających się za Indian w proteście przeciw zagrabiony i ziemi przez wielmożów przestań pisać o Indianach powtórzyła tym razem głośno, jakby była nie do służącą musi zezwolić autorom na wybór tematu powiedziała przestań pisać o tym, czego nie ma w tekście, czyli de facto całej naszej historii w tym tygodniu powiedziała jestem już naprawdę zmęczona twoim powtarzaniem tej samej historii 3×, bo jest tylko 1 wersja opowieści o Indianach i wszyscy dobrze wiedzą, jaka zapytała ją jest nieskończenie wiele opowieści o białych na co odparła, że przemawia przeze mnie rasizm w kolejnym tygodniu przyszła na zajęcia, bo czytaliśmy książkę tajemnice mokradeł Airlines i wiedziałam, że na banki jacyś Indianie znajdą się w tym bagnie, a nie chciałam musi pisać o Indianach znowu przy omawianiu kolejnej książki napisane jak stwierdziła przez rok jest co z pewnością zaciekawi le źli tylko, która jest laguna Moto i jej samo chodziło, ale niewinny błąd troszkę, jakby powiedzieć, że Dante był Chińczykiem, więc odpuściłam teraz powiedziała teraz piszą o Indianach i może być nim napisała, tyle że ona koło Macieju Indianach zakładających maski bieli tak jak wtedy, gdy biali malowali twarze na czarno i niektórzy studenci skrzętnie robili notatki wszyscy zaczęli dyskutować o ministra szos wtedy poprosiła, żebym powiedziała czy jest coś takiego jak indiański światopogląd na co powiedziałam, że cóż i tak nie wychodząc z założenia, że bezpiecznie będzie udzielić odpowiedzi przynajmniej w połowie poprawnej w zależności od oczekiwań lecz kiedy wspomniałam europejskim światopoglądzie powiedziała, że coś takiego nie istnieje co przyjęłam z ulgą, bo strach pomyśleć co by było, gdyby ogromna rzesza ludzi myślała hierarchami traktowała ziemię jak przedmiot zwierzęta rośliny i niektórych ludzi jako pozbawione duszy w takim razie powiedziała lepiej trzyma się tego na czym się znasz, czyli Indian co przecież próbowałam robić od samego początku i że może europejska filozofia zbyt wyrafinowana dla mojego prymitywnego umysłu i może na tym kierunku skończyła licencjackie stwierdziłam wtedy rzeczy mierzenie zawsze wiedzą, o czym jeszcze więcej niż vice versa na co przeżyła mnie wzrokiem powiedział, że wygląda na skandynawską co było nie lada zaskoczeniem i pomyślałam, dlaczego w takim razie nie została królową balu maturalnego skoro właśnie skandynawski zawsze mają do szczęścia może nie zauważyło, że jestem jedną z nich właściwy do jakiej części jest też Indianką zapytała powiedziałam, że z tego co wiem to w całej myślę, że była zdziwiona, że nie chcą postrzegać tej maski bieli, której tyle mówiła jak siebie z fantastyczny wieś niesłychanie zabawny, ale taki powiedziałbym trochę gorzko ironiczny tak tak myślę, że autorka uzyskała tę Iranie dopiero z perspektywy czasu prawda, pisząc ten jest natomiast natomiast samo przeżycie jest no dramat bardzo traumatyczne chciał powiedzieć niekomfortowe, ale rzeczywiście chyba chyba pana słowo jest jest tutaj lepsza i jest to jest, toteż przykład, a takich, a doświadczenia typowych dla dla ludzi, którzy nie są pełnej krwi prawda Indianami i po, których nie widać aż tak bardzo tego pochodzenia co co może właśnie prowadzić do do o takich zarzutów, a oni bycie niebycie w pełni Indianinem, ale też dziwię że, dlaczego ktoś nie chce wykorzystać możliwości, jaką daje, jaką daje to, że wygląda jak jak, a Europejczyk ETO tak, ale to jest interesujące, bo teraz jest w stanach w Kanadzie sytuacja odwrotna to znaczy ludzie, którzy trochę mają jakość mieszkań, bo może inaczej, bo też mają domieszkę to to świetnie, bo te wszystkie programy są dla nich, ale pojawią się ludzie, którzy nie mają żadnych przodków wśród rdzennych tak mieszkańców ale, ponieważ tyle programów albo szybkich ścieżek, które mają wyrównać te te niesprawiedliwość poprzednich wieków to wiele osób udaje, a rdzennych mieszkańców i to niektóre sytuacje są takie dość znanym, ale powrócimy może do nich po informacjach Radia TOK FM już za chwileczkę o godzinie 1020 studio pani Gabriela Zielińska z ośrodka studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, czyli poetycki piątek w Owczarach jak poetycki piątek Cezary łasiczka to jest program Owczarek w studio pani Gabriela Jeleński z ośrodka studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego wrócę na chwilę do tej historii wspominają, że wiele programów w stanach Zjednoczonych Kanadzie które, gdy mają wyrównać czy też, jeżeli można w ogóle wyrównać rachunki krzywd no i np. ostatnio był taki dość wielokrotnie opisywany przypadek kobiety która, korzystając z programu, który specjalnie stworzone takie pytanie szybkiej ścieżki stworzony dla potomków rdzennych mieszkańców z takiego programu skorzystało, po czym ktoś mówi, ale zaraz zaraz przecież ona w ogóle nie miał żadnych my przodków na wino o miałam potem mówiono faktycznie nie miała zależy na jej dziadek pradziadek został ustanowiony przez rdzennych mieszkańców, więc właściwie się wychowywał, ale okazało się także to jest nieprawdą i najśmieszniejsze jest to w całej historii nie śledziłem przez ostatnie kilka tygodni, że władze Uniwersytetu nie bardzo wiedział jak zareagować to jest interesujące o, tyle że tak jak pan mówi teraz teraz ma to związek z tymi wszystkimi programami w równo Wiącek mi, a nie sprawiedliwości natomiast natomiast no przecież też był cały taki, że taki ruch a, a i to jedna z płytek, której wiesz będę czytać, a była bardzo bardzo przeciwna temu bardzo wiele wierszy ma ma skierowanych np. 1 wieś pt. do białych, którzy chcieliby być Indianami, gdzie to właśnie te wszystkie wartości i a w bardzo seriali chowane przez wszystkie niżej owe ruchy były tym powodem, dla którego ktoś miałby chcieć oszukiwać, że ma, że mam, a przodków, a rdzennego pochodzenia taki jeden z wierszy poetki, a która nosi przydomek Chrystus, a który będzie czytał pan redaktor, a będzie właśnie o tym tak o takim zawłaszczaniu bardzo powierzchownym zawłaszczaniu elementów kultury indiańskiej tylko, dlatego że daje to jakiś taki pozorny związek z dostępu do tej duchowości tak tak jeszcze chwilę wrócę do tego, o czym pani mówiła na samym początku, kiedy zastanawialiśmy się jak właściwie mówić o potomkach rdzennych mieszkańców pani mówi najlepiej określających przynależność plemienną tak powoli i ten wiersz, który pani na początku kształt trochę taki jest, że kiedy mamy do czynienia zresztą świata to Wima, skąd jesteś taka jestem leniem ze Skandynawii, jeżeli chcemy tą wrzucenie Finką Szwedką i Dunką Norweżką Polakiem Francuzem Hiszpanką itd. tak dalej i to nam wystarcza natomiast, że jeżeli widzimy potomka rdzennego mieszkańca to mówimy, a wrzucimy go tak do do takiej szerokiej kategorii to, bo po pierwsze za bardzo za bardzo wiemy, a albo inaczej mówiąc za mało wiemy o tym czym te plemiona są, jaką mają filozofię no ja mieszkałem sam historii teraz dla bezpieczeństwa wrzucimy ich do tego obszernego pojemnika z napisem mijanie i ich tragiczną historią i wcale nie musimy myśleć musimy się zastanawiać nie musimy się opowiadać może być aha no dobrze było źle teraz mam nadzieję lepiej jesteście Indianami no to zespół ten Konfucjusza, który i jest nie tam Konfucjusz już nie noc Dante Dante budżecie, kiedy myśli jest pani konflikt już był Włochem wykładzie Rand był Chińczykiem i oczywiście pewnie niektórzy z naszych słuchaczy słuchaczek spotkali się z tym, żeby ktoś spyta w jakimś my się także wtedy Szalek Rosja warto takiego jeszcze rosła też bardzo często o tym myślę jak my się zawsze na coś takiego oburza my, a drugą stronę jest nam bardzo łatwo właśnie właśnie wrzucić wszystkich do 1 wora tutaj tutaj wieś wieś się rysować opowiada o konkretnej historii konkretnego plemienia prawda tego jak od, a od początku tych wszystkich a, a od początku handlu tak między między Indianami kolonizatorami to właśnie te plemiona było bardzo w to zaangażowane i mieszane no dobrze w takim razie ja czytam Chrystus Chrystus z plemienia Mono mini wieże zatytułowany dzisiejszy dzień był jak gruźlica ja sobie znajdę będę ogrodzić panoszą stan gruźlica wraca, więc może być bardzo aktualny wiersz to zwierz 100 mu not one się z roku 1988 widziałam jak biali klaszczą do Świętego tańca widziałam młodego pisał z fajką z czerwonej gliny zmroziło go wzrokiem uśmiechnął się to fajka Siuksów rzucił ze sportowego auta jasne syczy ciekawe, skąd masz mówi się dla kota ani Fuks opowiem ci odparł cały przyjaźń wódki wyluzowany jak potrafią tylko ci, których nie trawi gniew odwróciłam się nie oczaruje nawet nie chcę wiedzieć myślę realizm nie zamknięte w szklanej gablocie obok plakietka z nazwiskiem bogatych białych, którzy twierdzą, że to ich własność może na usprawiedliwienie mają jakąś indiańską babcie zamierzchłej przeszłości dziś był ten dzień, kiedy chciał pobić gościa ze szmacianką wzory Hajda z księgarni umowy słuchaj moi ilu Indian zatrudniasz ile pieniędzy wysyłasz plemieniu Hajda za wykorzystanie wizerunku Świętego Kruka pewnie też Szymańską babcie, której imienia nie znasz dzisiejszy dzień była gruźlica kaszleć i kaszlesz, próbując wykrztusić, a jedyne co wychodzi to ślinę i krew no to jest wiersz, który jest prawie w każdej antologii, a myślę, że że, dlatego że tak przejmujący przez płytę której, które się nie spodziewamy tytuł nam zapowiada gruźlicę i nie wiemy przez cały się dzięki wierze jak to zostanie planowane tak do czego dlaczego wszystko zmierza, a no bezsilności jest to bezsilność jest to, a wieś, a myślę, że to też bardzo dziwnie mówi o nim z perspektywy dzisiejszej gdzie, gdzie przywłaszcza nie tych wszystkich, a symboli z różnych kultur jest już tak powszechna że, że w zasadzie nie jest jest mnie nie do zapanowania nad tym taki, a też wydaje mi się należy rozróżnić 2 rzeczy tutaj a, czyli tylko takie kompletnie bezsensowne używanie symboli na plecakach a, chociaż to też w pewnym sensie jest komercyjne, ale jeszcze cały cały właśnie ten ruch muzealny tak, a które, o który polega na wystawianiu rzeczy, które ktoś kiedyś kupił prawda uważa, że są jego własnością i można z stuprocentową pewnością założyć że, że to są bogaci nabywcy tak z biali jednocześnie mamy też inny nurt ciekawe, bo de komentarz współczesności do tych wierszy, które powstały chwilę temu też są interesujące jak szybko pewne rzeczy zmieniają, bo istnieje taki nurt, a przekonywania ludzi, aby nie przywłaszczyli sobie elementów i powiedzmy nawet kultury tak, które rzekomo rzekomo wyjaśnia, dlaczego należały do innych kultur tak innymi słowy no i nie chodzi już nawet o symbole oznaczenia, ale chociażby sposoby ubierania się albo sposoby czesanie się roi się i nie powinien się dość tej fryzury, gdyż ta fryzura kulturowo wywodzi się z takiego, jakiego okręgu no co oczywiście od razu rozpoczyna dyskusję o tym dobrze wcześniej to został znaleziony, więc jesteś ciekawy jak niektóre środowiska kultury próbują zarezerwować sobie jeśli tak można powiedzieć to jest pewne elementy takie jak ubiór strój i trwa dość, bo dla mnie to wszystko kwestia odczucia taki oczywiście jeśli się zna przedstawiciela taki takiej kultury to to jest zawsze łatwiej tak zawsze łatwiej jakoś to to jest realizować tak, ale z drugiej strony oraz przedstawiciel kultury miałby mieć im planie potencję, żeby decydować o rozumie pani, że jeżeli pani nie wiem zna w Fina albo 2 to, że powiedzą stop nie lubimy się mówi tak, bo my radzimy coś tam nie jest reprezentatywne dla wszystkich Finów tak samo jak powiedziałem kwestia wyczucia to też w dużej mierze zależy od tego o w jakich okolicznościach te wszystkie symbole zostały nie wiem zabrane zagrabionej tak dalej tak, a może w sukurs przyjdzie kolejny wieś bardzo proszę pani tak ja tak co re, który gdzieś kontynuuje właśnie ten ten wątek, a ten wątek, a komercyjnego wykorzystania elementów elementów kultury czytać proszę dobrze mogę jeszcze coś powiedzieć, zanim zatrzęsienie dobrze, bo tutaj akurat chciałabym zrobić taki przepis przed przed wierszem jest to jest to wiersz, który o, który jako motto bierze sobie cały duży wyjmie z katalogu aukcyjnego siedemdziesiątego siódmego roku 19001977 roku, gdzie na sprzedaż wystawione są rzeczy, a zagrabione po o bardzo słynnym, a słynnej bitwie teraz na szczęście nazywa się to nie bitwą tylko masakrą tak, a słynną masakrą pod bunt dni z 1800 dziewięćdziesiątego roku a gdzie teraz szacuje zginęło niemal 300, a Indiami i to był niestety głównie kobiety dzieci tak to, a tuż tuż po tej bitwie spadł śnieg, a zrobił się mróz i są bardzo słynne zdjęcia, a właśnie z tych z tych dni, po które można obejrzeć to są takie postaci, które właśnie zastygły w tych pozycjach, a w, których zginęły, a m.in. wód spoty Acta, czyli nie ułatwia ty łaciaty Łoś tak, a IAA no bardzo przejmującym elementem tego i to właśnie będzie w tym wierszu występowało takie raczej pewnie poszedł w kierunku Jelenia w LO będziemy nie będziemy się dzisiaj kłócić zwierząt nie TFP z bardziej jeleni szansa, że nie będzie łaciaty Jeleń niech będzie łatwy, ale dobrze w takim razie skoro Chyła otwierania, bo nie mamy się kłócić ja zapraszam panią słuchaczy słucha się na informację Radia TOK FM albo będziemy te tak, że formalnej i informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do poezji w Owczarach jak bardzo dzisiaj poetycki piątek studio pani Gabriela Zielińska ośrodek studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego przed informacjami nota przed wiersze, a teraz wiecznie panu ta musi jeszcze trwać dobrze to proszę do, bo informacje przerwał najważniejszy moment bardzo można tam masakra doszło do nich, bo wymknęło się wszystko spod kontroli spanikowali spanikowali żołnierze, a amerykańscy, a spanikowali, dlatego że myśleli, że zbierający się lak odpowie będą uczestniczyli w tańcu duchów i o tym tańcu duchów jest, a też ten wiersz i dosłownie minutę zajmę, żeby o tym tańcu ruchów opowiedzieć to był, a niespodziewane i bardzo tak szybko szerzącym się ruch, a które wymyślił, a Dziak sąd, którego indiańskim brzmiało słowo oka to był taki trochę mesjanistyczne równo on miał wizję, której zaczął opowiadać, że jeżeli Indianie się zbiorą będą tańczyć takim pokojowe w duchu taniec wytrwale to spowoduje to, że przodkowie, a przodkowie wrócą jak będą ze świata zmarłych zjednoczą się z żyjącymi, a biali znikną powrócą bizony i wszystko będzie a, a takie jak było przed przed przyjazdem białych to tak w skrócie tak i elementem nieodłącznym tego tańca było noszenie koszuli duchów i wskutek jakiś przedziwny niedomówień nieporozumień językowych, a utarło się, że te koszule duchów są, a kuloodporna oczywiście nie były tak i m.in. o tym też jest ten wiesz to czytam tak czytam WindEurope Chopinie myślałam, że moja skóra i prawdą grzeją, kiedy po 4 dniach po masakrze podłą dni 1800 dziewięćdziesiątym ustała zamieć wysłano grupę do zorganizowania pochówków wykopano długi rów wiele ciał zostało w darty przez białych, którzy ruszyli po koszule duchów inną odzież, którą mieli na sobie Indianie zamarznięte ciała wrzucono do rowu sztywne i nadziei jedynie garstka przedmiotów pozostaje w rękach prywatnych wystawienie właśnie spowodowało zesztywnienie legginsów i kasyno wszystkie obiekty noszą znamiona upływu czasu i długotrwałego użytkowania przedmioty wystawione na sprzedaż mokasyny 140USD skrobaczkę do uprawiania skór 350USD koszula ze skóry bydlęcej 1200USD legginsy damskie 275USD na piernik z kości bizona 1000USD, a to właśnie ten zaimek z tego katalog to i teraz myślałam, że moja skóra i krew dojrzewają ani, że zostaną zdarte z kości jak upadły owoc jestem ubrana na grę żona Pluta moje nasiona się otwierają, ale nie ma dla nich przyszłości zdać by się mogło nie było też w przeszłości moje ciało wydało korale moje własne dłonie oddały dzieci by nabitą na bagnety by liczono jedno za drugim jak kamyki różańca, po czym wrzucono na obrzeża życia, jakby ból ich narodzin nigdy nie istniał moje stopy przy marży do skóry rozerwane porzucone kawałki ciała w mokasynach skrawki skórki jeleni na kościach moje plecy odarty z ukrycia misterne hafty podarł to skradziono legginsy zdarto niczym podczas gwałtu skurczyły się sam raz dla lalki, jakby nigdy nie zaznały wypychania przez silne kobiece ciało maszerujące w górach to było moje dziecko, które Sokoły, skąd kochałam schowała by ją w ustach niczym wąż, gdybym mogła zamieniłaby miał krzew lub skałę, gdyby starczyło magii tego dokonać za mało maggi by powstrzymać pociski za mało maggi by powstrzymać naukę za mało magii powstrzymać pieniądze poruszający cieszę się, że tam zieleń znalazł, czyli rok na ojca znowu pan ma ten taki mechanizm defensywny przed poruszającą ością tak dzięki temu przetrwały setki lat z da bardzo tutaj w tym wierszu, a mnie porusza to zestawienie tej magii, której o, której zabrakło tym koszulą tak, których o, których mówiłam przed wierszem k, która nie powstrzyma pocisków i przeniesienie tej mali do czasów dzisiejszych, że nie jesteśmy w stanie tańcząc taniec wytańczyć tego, żeby naukowcy w takiej, a antropologiczny sposób wciąż nie nie pochylali się tak na nad resztkami wszystkiego i archeologiczne tak i a no oczywiście, żeby to wszystko nie nie podlegało o komercjalizacji tak nie stawało się przedmiotami na tej aukcji nie wiem czy były zauważalne właśnie odniesienia w naszej religii tak Krzak skała różaniec uważam, że tak wszyscy poeci są po poetki, a dziś poetki, a mniej więcej tego samego pokolenia także liczyć to będą to będą te dzieci, które były zabrane do szkół i które były na zwrócone, a klub od razu wychowane już przez nawróconych rodziców i to ten ten powrót do do, a plemiennych wartości plemiennych wierzeń jeśli nastąpił dopiero z pozycji dorosły kolejny wiersz tak głębiny US man jest autorką plemienia Dakota to jest z tą Unią po co najpewniejszym z zjazd absolwentów w stanie Dakota to dla nas zaszczyt, że przyjechałaś powiedzieli mamy świadomość, że to twoja ziemia powiedzieli wstęp kosztuje 5USD powiedzieli tu masz identyfikator wydarzenie powiedzieli naprawdę wiele dla nas znaczy, że jesteś powiedzieli chcielibyśmy wystosować oficjalne przeprosiny powiedzieli powiedz nam co mamy napisać króciutki tak i punkt w punkt prawa jest ciekawe, bo nie wiem chyba w czasie jednej z naszych poprzednich rozmów wspominałem, że znowu w wielu miejscach w Kanadzie w np. w instytucjach, które znajdują się na terenach, które kiedyś należały do plemion, które nie zostały zrabowane tout albo niekoniecznie tak tutaj mówimy o terenach, które np. zmieniły właściciela w ramach układów różnych tak wciąż mówi się np. nasz Uniwersytet znajduje się na terenach, które kiedyś należały do Indian plemienia nie ma jeszcze pamięta, że ja wtedy powiedział, że to nie jest do końca takie, a aż takie po pożądane taki IAA i oczywiście z tego, że teraz zrobił cały rytuał tak, a ja tego akurat nie widziałam, ale podobno nawet na Oscarach 2 lata temu, który chce któryś ze zwycięzców, odbierając statuetkę zrobił właśnie taką tak taką przemowy uznania atak i a i ona nie trzeba długo czekać, bo to oczywiście to jest najnowszej antologii tak pisane specjalnie do antologii czyli, czyli świeży wiesz że, żeby i już dziś, bo to, o czym wtedy chciał powiedzieć, że rzecz, że to znowu coś trochę nie tak także to wszystko jest z no może bardzo łatwo zostać odczytane jako coś powierzchownego także, że to jest po prostu o jakiś kolejny kolejny pusty gest, za którym za, którym nic nie idzie taki myślę, że postulatem postulatem, a w tych poetów najmniej pewnie większej rzeszy, ale uznajmy poetów za jakiś tam rzeczników tak jest to, żeby wraz z, żeby za tymi przeprosinami poszły jakieś konkretne działania, jakie zainteresowanie, a kondycją danego plemienia tak losem mieszkańców itd. to chyba zaczęło od tej kanadyjskiej komisji prawnej pojednania prawda, czyli jakoś tak ja, ale zostawmy na inne rozważania akta być może uda się jeszcze 1 wiersz Tomasz musiał bardzo też, że to jest ten wiesz tak proszę to jest ten wiesz to jest, a wiesz Lejdis ląd w sądzie, a 100 zdjęć debiutanckiego, a po tomiku raz i to jest, a wiesz, o którym cały tomik, o którym mówiłam podczas naszego pierwszego spotkania, że no i siedziałam nad tym tak to jest jest to moim zdaniem poezja wybitna i też, jakby całe przesłanie i mam pomysł, ale i lądzie NATO, a tak, żeby przypomnieć ten jego wierszy powstał w reakcji na rezolucję, która została, a 2009 roku wydana przeszło niemal bez Echa tak cichutko nic nic się dalej z nią, a nie wiązało najgorszą rzeczą w tej rezolucji było to że, a każda część zaczynała się od słów, zważywszy że tak no i sama konstrukcja, zważywszy że po pokazuje, że zważywszy, że coś tam coś tam to coś tam coś tam tak dobrze rozłożyć, że program zaraz kończy przystąpi do czytania no dobrze, zważywszy że niebieską kochano, ale ja muszę powiedzieć, że nic w tej rezolucji nic zatem, zważywszy że się nie dzieje tak są same zdania, zważywszy że przodkowie dzisiejszych rdzennych ludów zamieszkiwali ziemie stanowiącą dziś stany Zjednoczone od czasów nie zmierzonych i na tysiące lat przed przybyciem ludzi pochodzenia europejskiego i walenie tak no, więc Lilo Soler pisze, zważywszy że niebieskooki mężczyzna opiera się bierze Haust piwa zmęczonym wargami ciemną butelkę jest łóżeczko w krótkim rękawku szortach zabiera głos, zważywszy że z różnym nadgarstkiem na szyjce butelki, żeby wyszło prostą linię nie chcę tylko nadmienić, że przynajmniej były przeprosiny zagaduje do reszty wszyscy taki wykształciuch, zważywszy że w świetle gwiazd świetliki mrugają na mnie Straw wschodniego Wybrzeża, a ja siedzę w bólu moja niemoc przyklejona do ławki pośród amerykańskiej swobody, zważywszy że subtelne drżenie w ciężkim purpurowym świetle czuje wzrok na swojej twarzy jak czeka na reakcję jak i ktoś skrępowany przerywa milczenie znaczącym w, a zważywszy, że jak tak wystrzelił moje myśli pędzą ku stwierdzeniu przeprosin, zważywszy że ustanowienie trwałego europejskiego osadnictwa w Ameryce północnej stało się zarzewiem konfliktów z okolicznymi plemionami indiańskimi pokojowej obopólne korzystne relacje również miały miejsce, zważywszy że krzyżują ramiona podnoszą 5 do ust, jakby myślała, jakbym brała pod uwagę dają brzmieć elektryzującej ciszy, po czym wstaję i żegnam się grzecznie, zostawiając ich zakładaniu, zważywszy że całą drogę odtwarzam to spotkania ten gość jego butelka przedstawili swoje stanowisko myślę co mogłabym zrobić lepiej powiedzieć, zważywszy że mogłam, ale nie poruszyła temat ludobójstwa braku tego terminu przeprosinach nazwanie go konfliktem np. zważywszy że skoro ta chwila minęła pogodziłam się z tym nóż sumienia przeszywa zimnym ostrzem samoświadomości, zważywszy że wzniesione konflikt między osadnikami Indianką tego wieczoru, zważywszy że z trudem przychodzi na jeże nie chciałam niczego tłumaczyć, zważywszy że jeśli mam być szczera ponad wszystko chciałam wykop bądź krzesło spod tego gościa, zważywszy że, żeby patrzeć jak leci w tym, wymachując nogami smród rozlanego piwa na klacie, zważywszy że wyobrażałam sobie w zwolnionym tempie rozkosznie, zważywszy że zaciśnięta pięść przy ustach była oznaką niezdecydowania, zważywszy że mogłam to zrobić, ale nie zrobiłam, zważywszy że potrafię przyznać, że to też się stało tak przynajmniej bardzo dziękuję, ale to nie wszystko i ponieważ jest więcej musimy się koniecznie spotkać po raz kolejny pani wiele, ale jest taka pani Gabriela irańska ośrodek studiów amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
36:41 W studio: dr Marek Małysa
-
38:41 W studio: prof. Aleksander Fiut
-
23:14 W studio: dr Wojciech Gwizdak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:47 W studio: Jakub Karyś
-
08.06.2023 22:00 Po sezonie48:01
-
09:59 Półka z książkami
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie30:27 W studio: Kuba Snopek
-
14:00 Połączenie12:46 W studio: dr Jolanta Szymańska
-
14:20 Połączenie09:05 W studio: dr Marcin Gabryś
-
-
-
-
16:20 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
16:39 Tu i teraz40:53 TYLKO W INTERNECIE
-
-
16:40 Jeszcze Więcej Sportu16:36 W studio: Maciej Łuczak
-
16:00 Światopodgląd11:17 W studio: Kamila Ferenc
-
-
18:20 TOK36009:40 W studio: Piotr Andrusieczko
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL